Data: 2010-05-22 11:01:36 | |
Autor: twinsen | |
Fulda Carat Progresso - ściąga w prawo | |
Auto: Fiat Stilo 5d 2006, opony 195/65/15 Fulda Carat Progresso,
bieżnik kierunkowy, felgi aluminiowe. Potwornie ściąga w prawo, non stop muszę kontrować kierownicą w lewo. Kilka razy robiłem pełną geometrię (w tym jakąś laserową), oraz ustawiałem położenie kierownicy na wprost. Do tego Examinerem kalibrowany był punkt "zero" wspomagania, żeby przypadkiem coś tam nie wpływało. Przypuszczalnie bez związku ze sprawą, ale kalibracja kąta skrętu też była już robiona. Wymieniłem obydwa wahacze, drążki i końcówki drążków. Wyczyściłem hamulce. Żaden amortyzator nie jest mokry. Obie osie są równoległe, nie przesunięte w żadną ze stron. Maglownica sprawdzona podczas przeglądu, sprawna. I NIC. Powyższa sytuacja odbiera mi całkowicie przyjemność z jazdy. Ciągle mam wrażenie, że auto nie siedzi w drodze. A przecież sam widziałem na przyrządach, że wszystko jest OK. Na dodatek to wygląda tak, jakby zależało od pogody... raz jest OK, a raz ściąga w prawo. Zauważyłem też, że jak jadę środkiem drogi, które o ile dobrze wiem są wyprofilowane tak: /\ (no rozumiecie o co chodzi), to jest wszystko dobrze, jak jadę po lewej stronie - kontrować muszę w prawo, a jak jadę po prawej, to w lewo. Mam ochotę kopnąć to auto ze złości. Byłem już w : - Ganinex Katowice - Intermot Rybnik - Autohit Tychy - Firma Deloch Katowice/Sosnowiec (+doważanie) Wszędzie jest obłożenie, wszędzie nie mają dla mnie czasu. Nikt nawet nie chce sprawdzić mi zestawu innych opon, na innych felgach. Dochodzi do paranoi, zaczynam marzyć o własnej wyważarce, doważarce, zestawie do geometrii :D Czy ktoś poleci mi jakiś warsztat, który autorytatywnie wypowie się na temat tego, co jest przyczyną takiego zachowania się autka? |
|
Data: 2010-05-22 18:54:59 | |
Autor: Stefan Tabak | |
Fulda Carat Progresso - ściąga w prawo | |
twinsen <twinsen@bignet.zabrze.pl> napisał(a):
Auto: Fiat Stilo 5d 2006, opony 195/65/15 Fulda Carat Progresso, By=B3em ju=BF w : Kilka lat temu (gdy byłem posiadaczem Stilo) jeździłem (z Katowic) do Ganinex-u w Pszczynie i byłem super zadowolony. Naprawdę super fachowcy. Pozdrowienia -- |
|
Data: 2010-05-22 23:27:59 | |
Autor: Jimiasty | |
Fulda Carat Progresso - ściąga w prawo | |
Użytkownik "twinsen" <twinsen@bignet.zabrze.pl> napisał w wiadomości news:a3bffb94-62f5-44ee-b75c-34efc9a78d7dc13g2000vbr.googlegroups.com... Opony nowki sztuki czy uzywane? Zamien kola przod z tylem, lewe z prawymi, na krzyz... Ja mialem podobna sytuacje i okazalo sie ze na jednej osi znalazly sie dwie opony ktore jezdzily w zeszlym roku z lewej strony a na drugiej te prawe, roznica w wysokosci bieznika powodowala mocne sciaganie auta w prawo. -- Pozdro. Jimiasty |
|
Data: 2010-05-23 09:00:51 | |
Autor: twinsen | |
Fulda Carat Progresso - ściąga w prawo | |
On 22 Maj, 23:27, "Jimiasty" <brak.ma...@com.pl> wrote:
Opony nowki sztuki czy uzywane? Zamien kola przod z tylem, lewe z prawymi, Opony w zasadzie nowe, mają dopiero ok 2500 km. Ja mialem podobna sytuacje i okazalo sie ze na jednej osi znalazly sie dwie Fuldy to opony z niższego segmentu. Kupiłem 4 nowe, po czym już na wyważarce jedna biła tak, że była niewyważalna. No to poszła do reklamacji, dostałem nową kolejną. Ta już nie biła i wszystko poszło na samochód. Ale od tego czasu ściąga w prawo. Na sieci znalazłem takie wytłumaczenie sytuacji: # Problem w tym, że nie wszystkie NOWE opony są DOBRE. # Problem najczęściej pojawia się w oponach kierunkowych, których nie można # obrócić na feldze. # Wystarczy niewielka różnica w symetrii opony - może minimalnie różne # ułożenie kordu, różna grubość gumy i sztywność ścianek bocznych opony aby, # po napompowaniu do właściwego ciśnienia, środek nacisku na podłoże nie # wypadał pośrodku szerokości felgi. # Tak, jakby opona była (zgrubsza biorąc) stożkiem a nie walcem. # Po zamontowaniu do auta daje to efekt, jakby jedno przednie koło odrobinę # wystawało a drugie było głębiej schowane w błotnik - "środki wyporu" są w # różnych odległościach od osi zwrotnic. # Problem jest mało zauważalny dla wąskich, pełnoprofilowych a znacznie # mocniej dla szerokich, niskoprofilowych opon. # Auto będzie ściągać. # Jeśli opony są z jednej formy, to żadna kombinacja przekładania z # zachowaniem określonego na oponie kierunku obrotu nie pomoże na ściąganie # a zamiana przednich kół lewe - prawe, bez przekładania na felgach, tak by # dla próby kręciły się "pod włos" skutkuje odwróceniem kierunku ściągania. # # Opony niekierunkowe są zwykle zakładane z rozróżnieniem wewnętrznej i # zewnętrznej strony, więc jeśli wszystkie mają identycznie (względem felgi) # przesuniętą płaszczyznę symetrii to nie ma problemu. Także, jutro postaram się się wymienić na krzyż oraz ten test "pod włos" i chyba po prostu kupię inne opony, bardziej "markowe" ... |
|
Data: 2010-05-28 19:38:49 | |
Autor: M.H. | |
Fulda Carat Progresso - ściąga w prawo | |
W dniu 2010-05-23 18:00, twinsen pisze:
On 22 Maj, 23:27, "Jimiasty"<brak.ma...@com.pl> wrote: gdzie to znalazłe ? Zapodaj może linka ? |
|
Data: 2010-05-24 14:53:49 | |
Autor: twinsen | |
Fulda Carat Progresso - ściąga w prawo | |
On 22 Maj, 23:27, "Jimiasty" <brak.ma...@com.pl> wrote:
Opony nowki sztuki czy uzywane? Zamien kola przod z tylem, lewe z prawymi, Tak zrobiłem. Problem pozostał. To z kolegą się zgadaliśmy, też ma Stilo. Przełożyliśmy jego Continentale na felgach alu na moje auto i... CUD. Auto jedzie prosto jakby wyjechało z fabryki. U niego na moich ściąga... Nie wiem czy to ważne, ale fabryczne alu do Stilo mają ET41, natomiast moje alu mają ET31, ale mają 7", podczas gdy oryginały to 6,5". Continentale 195/65/15 na tych 6,5" jadą rewelacyjnie, mimo że mają 5 lat. Moje nówki Fuldy o tych samych rozmiarach na 7" ściągają w prawo. Teraz pozostaje pytanie co jest walnięte: opony, opony na szerszych felgach (instrukcja dopuszcza taki rozmiar felg), czy felgi o mniejszym ET, co jest zrozumiałe, bo są szersze. Dwa wyjścia: - przełożyć Fuldy na felgi 6,5" jakiekolwiek - założyć inne opony na te felgi co mam, 7" Co radzicie? |
|
Data: 2010-05-24 00:52:07 | |
Autor: Flyte | |
Fulda Carat Progresso - ściąga w prawo | |
Wybacz że zapytam, ale czy sprawdzałeś ciśnienie w oponach?
Mam te same opony, dokładnie ten sam rozmiar, (ale inny samochód - raczej nieistotne) ale nie mam ani jednego objawu o którym wspominasz. Rozpędź wóz (np. 80km/h) i puść kierę. Jak się zachowuje? Co jak co, ale Fulda, mimo że ze średniej półki, to trzyma poziom. Niskie opory tarcia, dobre trzymanie drogi, _cicha_ praca, a na końcu - dobra cena - przydają jej zalet. Co to tekstu który wkleiłeś poniżej: progresso jest symetryczna, więc możesz zmienieć do woli (lewa-prawa - byle nie wstecz). Ciekawostka - mimo że mam 150km pod maską, ani razu nie zapiszczały (choć były przyczyny ku temu). Czy Twój samochód był walony? Flyte -- |
|
Data: 2010-05-24 01:05:45 | |
Autor: twinsen | |
Fulda Carat Progresso - ściąga w prawo | |
On 24 Maj, 00:52, "Flyte" <flyteWYTNI...@op.pl> wrote:
Wybacz że zapytam, ale czy sprawdzałeś ciśnienie w oponach? Tak. Od zalecanego przy małym obciążeniu 2,0/2,0 poprzez nawet 2,4/2,2 i różne kombinacje, byle tyle samo na oś. Rozpędź wóz (np. 80km/h) i puść kierę. Jak się zachowuje? Jadę do rowu. Przykładowo pusta droga, wielopasmowa: ostra kontra w lewo, to napierw mnie wrzuca na lewy pas, potem chwilę nim jadę i zaczyna się zjazd w prawo. Co jak co, ale Fulda, mimo że ze średniej półki, to trzyma poziom.. Niskie opory Też tak myślałem kupując właśnie tą markę i ten model. Na samym wstępie musiałem wymieniać jedną sztukę, bo biła niemiłosiernie, nówka sztuka!! Co to tekstu który wkleiłeś poniżej: progresso jest symetryczna, więc możesz Dzisiaj postaram się zamienić krzyżowo. Jako że są kierunkowe, trzeba je będzie niestety zdjemować z felg. Szkoda że nie da się tego zrobić we własnym zakresie :( Czy Twój samochód był walony? Tak, dostał. Gość swego czasu wjechał mi swoim prawym przednim kołem w moje tylne lewe. Wygięło to tylną belkę, ale na szczęście nie wyrwało jej mocowania. Zrobiono auto, dostałem nową tylną belkę, pomiary równoległości osi oraz pozostałe parametry są zachowane. Co ciekawe, przy tej stłuczce gościowi wyrwało półośkę ze skrzyni, a mnie nawet blachy nie ruszyło. Po naprawie auta z nowymi oponami i zrobioną zbieżnością i geometrią - auto jechało prosto, były to opony Bridgestone Turanza ER300. Potem były dwie zimy, może jakaś dziura - znów się to rozregulowało. Obecnie przyrząd pokazuje że wszystkie parametry są zachowane (chyba -0,01 +0,02 jak dobrze pamiętam). Także nie łączyłbym stłuczki z obecnym zachowaniem auta, bo po naprawie było wszystko ok na nowych oponach. Na sieci o tych konkretnie Fuldach można przeczytać, że niektóre modele aut ich "nie lubią" i ściągają. Trzeba zatem poprzekładać, a jak dalej będzie ściągać, kupić coś innego :( |
|