Fundacja, petycja i GIODO

Data: 2012-03-27 03:05:48
Autor: Jan Bartnik
Fundacja, petycja i GIODO
Witam.

Sprawa podzieliła nasze lokalne społeczeństwo. I tak wiadomo o co i kogo chodzi ale napiszę "ogólnikami". Pewna fundacja prowadzi petycję w sprawie swojej stacji telewizyjnej, która nie dostała miejsca na multipleksie. Akcja prowadzona jest w miejscu kultu religijnego w sposób - moim zdaniem - tragiczny. Leżą sobie luzem kartki z petycją i podpisami obywateli. Każdy może wziąć, skopiować, zniszczyć. Imię, nazwisko, adres, pesel, podpis. Nikt tego nie pilnuje.

I teraz zagwozdka - czy ustawa o ochronie danych osobowych dotyczy takiego przypadku? Jest to fundacja więc ustawa powinna jej dotyczyć jedynie w przypadku realizowania celów statutowych. Osobiście, jestem zdania, że taka akcja mieści się w ramach celu statutowego.

Kto jest administratorem danych osobowych? Z jednej strony fundacja, z drugiej ktoś mógł sobie wydrukować petycję ze strony i "dobrodusznie" zanieść do kościoła.

Czy są jakiekolwiek inne przepisy regulujące taką niefrasobliwość jak pozostawienie samopas olbrzymiego zbioru danych osobowych? Bo jeśli nie ma, czy oznacza to, że wystarczy założyć fundację, tworzyć petycje, a potem sprzedawać te dane osobom trzecim, bo i tak ustawa nie dotyczy?

Z góry dziękuję,
Jan Bartnik

Data: 2012-03-28 21:05:54
Autor: Piotr
Fundacja, petycja i GIODO

Użytkownik "Jan Bartnik" <bartnikj@gmail.com> napisał w wiadomości news:4834462.1163.1332842748449.JavaMail.geo-discussion-forumsvbbfw10...
[...]

Ustawa o ochronie danych osobowych dotyczy takiego przypadku.Piszesz, że dane zbiera fundacja.Fundacja jest osobą prawną, a osobowość prawną nabywa z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Wpis do KRS jest dokonywany przez sąd rejestrowy po sprawdzeniu aktu ustanowienia fundacji, celu i statutu pod kątem zgodności z polskim obowiązującym prawem .

Kto jest administratorem danych osobowych? Z jednej strony fundacja, z drugiej ktoś mógł sobie wydrukować petycję ze strony i "dobrodusznie" zanieść do kościoła.

Administrator danych osobowych (ADO) to fundacja zbierająca dane do petycji. To, że ktoś (osoba prywatna) przynosi wypełniony formularz do fundacji nie zmienia teago faktu. Zakładam na tzw. "chłopski rozum", że zebrane dane nie są uporządkowane wobec jakiegoś klucza, wobec tego nie jest to zbór danych, ale tylko zestaw  danych. Nie zmienia to faktu, że ADO ma obowiązek zachować "szczególną staranność" w kwesti zabezpieczenia danych. Ustawa wymienia sankcje karne, za ogólnie mówiąc niedopilnowanie danych.

[...]

Wszytko można, trzeba liczyć się tylko z sankcajmi karnymi tzn. grzywna lub do 3 lat ograniczenia lub pozbawienia wolności.
W tym przypadku możesz zrobić fotografię, że nikt tego nie pilnuje  i sprawę zgłaszasz na policję lub do prokuratury. Możesz też napisać skargę do GIODO. Nasze dane będą, tak dobrze chronione, jak sami oto zadbamy.
Ja bym takiej fundacji swoich danych nie zostawił.

Data: 2012-03-28 21:08:11
Autor: qwerty
Fundacja, petycja i GIODO
Użytkownik "Piotr"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4f7360e6$0$26691$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

GIODO nic nie zrobi.

Data: 2012-03-29 16:29:00
Autor: qwerty
Fundacja, petycja i GIODO
Użytkownik "Piotr"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4f7369ea$0$1277$65785112@news.neostrada.pl...
GIODO nic nie zrobi.
A skąd ta pewność?

Kilka razy zgłaszałem naruszenie zasad otrzymywania, przechowywania i przetwarzania danych osobowych i nic się nie zmieniło (mimo, że dostałem listownie zapewnienie, że zainterweniują).

Data: 2012-03-29 21:24:55
Autor: Piotr
Fundacja, petycja i GIODO

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:jl1rj7$ft2$1inews.gazeta.pl...
[...]

Ja raz pisałem skargę i GIODO podjął działanie. Trzeba pamiętać, że GIODO działa na podstawie KPA.

Data: 2012-03-30 07:15:26
Autor: qwerty
Fundacja, petycja i GIODO
Użytkownik "Piotr"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4f74b6db$0$1299$65785112@news.neostrada.pl...
Ja raz pisałem skargę i GIODO podjął działanie. Trzeba pamiętać, że GIODO działa na podstawie KPA.

Możesz rozszerzyć KPA (nie chodzi mi o skrót). Wydaje mi się, że spełniłem wszystkie wymagania.

Data: 2012-04-01 21:57:43
Autor: Piotr
Fundacja, petycja i GIODO

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:jl4jo5$f7u$1inews.gazeta.pl...
[...]

Na stronie GIDO jest jasno określone co trzeba zrobić, aby złożyć skargę. Jeśli masz zastrzeżenia do decyzji GIODO to też możesz jego decyzję zaskrżyć do sądu administracyjnego.

Data: 2012-03-29 18:56:28
Autor: chochlik_drukarski
Fundacja, petycja i GIODO

Użytkownik "Piotr" <antyspam@p0czta.neostrada.pl> napisał w wiadomości news:4f7360e6$0$26691$65785112news.neostrada.pl...