Fundusz dla 10-latki?

Data: 2010-09-23 23:04:46
Autor: Liwiusz
Fundusz dla 10-latki?
Witam,

   W jaki sposĂłb rodzice mogÄ… kupić jednostki funduszu inwestycyjnego dla 10-letniej cĂłrki, ale tak, aby to ona byĹ‚a wĹ‚aĹ›cicielem? (proponowaĹ‚em, ĹĽeby kupili na siebie i dali cĂłrce jak przyjdzie czas, ale nie chcÄ… tak).

Tylko kilka tysięcy zł do zainwestowania, okres około 8-10 lat.

Macie jakieĹ› propozycje?

--
Liwiusz

Data: 2010-09-23 23:15:52
Autor: Michal Jankowski
Fundusz dla 10-latki?
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> writes:

   W jaki sposób rodzice mog± kupić jednostki funduszu inwestycyjnego
dla 10-letniej córki, ale tak, aby to ona była wła¶cicielem?
(proponowałem, żeby kupili na siebie i dali córce jak przyjdzie czas,
ale nie chc± tak).

Kilka razy już pytałem, jak zainwestować pieni±dze/założyć konto dla
dziecka, odpowiedzi były zawsze od "nie da się" poprzez "po co ci to"
do "nie wiem".

A przecież, do cholery, zdarza się, że dzieci miewaj± maj±tek,
chociażby w spadku. Pewnie w praktyce rodzice obracaj± tym na kontach
założonych na siebie...

  MJ

Data: 2010-09-24 14:13:57
Autor: Jan Strybyszewski
Fundusz dla 10-latki?
Michal Jankowski pisze:
[...]

Osoba małoletnia nie może być wlascicielem rachunku do ukonczenia 13lat.
Zeby byc wlascicielem musi wyrazic ZGODE a do 13 lat nie ma praw.

Jedynym wyjsciem jest polisa z uposazeniem.

Data: 2010-09-24 14:30:42
Autor: Michal Jankowski
Fundusz dla 10-latki?
Jan Strybyszewski <ktos@w.pl> writes:

Osoba małoletnia nie może być wlascicielem rachunku do ukonczenia 13lat.
Zeby byc wlascicielem musi wyrazic ZGODE a do 13 lat nie ma praw.

Jedynym wyjsciem jest polisa z uposazeniem.

Etam. Od tego s± opiekunowie prawni i s±dy rodzinne, żeby nieletni
mogli posiadać WŁASNY maj±tek.

  MJ

Data: 2010-09-24 15:59:00
Autor: Jan Strybyszewski
Fundusz dla 10-latki?
Michal Jankowski pisze:
[...]

Majatek moge se miec, ale nie moga zalozyc konta, i rachunku.
Opiekunowie prawni za zgoda sadu moga zalozyc ale dalej to nie jest rachunek dziecka

Data: 2010-09-26 19:07:02
Autor: Michal Jankowski
Fundusz dla 10-latki?
Jan Strybyszewski <ktos@w.pl> writes:

Majatek moge se miec, ale nie moga zalozyc konta, i rachunku.
Opiekunowie prawni za zgoda sadu moga zalozyc ale dalej to nie jest
rachunek dziecka

Tylko czyj? Opiekuna? Do tego zgoda sadu potrzebna nie jest.

  MJ

Data: 2010-09-24 19:46:25
Autor: Liwiusz
Fundusz dla 10-latki?
[...]

   Zadzwoniłem na infolinię Skarbca, pani powiedziała, że tak, da się. Ale - jak to na infolinii - ręki bym za to nie dał.  Tym bardziej, że po szczegóły skierowali mnie do punktów dystrybucyjnych.

   Zadzwoniłem zatem do dbNord, który sprzedaje między innymi Skarbca. Dopytałem się, pani oczywi¶cie nie była pewna. Ma się zorientować i dzwonić po weekendzie. Zobaczymy.

--
Liwiusz

Data: 2010-09-23 23:16:22
Autor: Bogdan B.
Fundusz dla 10-latki?
W dniu 2010-09-23 23:04, Liwiusz pisze:
Witam,

W jaki sposób rodzice mogą kupić jednostki funduszu inwestycyjnego dla
10-letniej córki, ale tak, aby to ona była właścicielem? (proponowałem,
ĹĽeby kupili na siebie i dali cĂłrce jak przyjdzie czas, ale nie chcÄ… tak).

Tylko kilka tysięcy zł do zainwestowania, okres około 8-10 lat.

Macie jakieĹ› propozycje?

Np. to:
<http://arka.pl/produkty/systematyczne-oszczedzanie/pewny-start-dziecka/pewny-start-dziecka.html>
Albo coś podobnego w innych TFI, AFAIR to Amplico TFI dopuszczało że
uczestnikiem może być małoletni.
Czy rodzice zdają sobie sprawę że odkupienie jednostek małoletniego
uczestnika będzie wymagało decyzji sądu rodzinnego? Bo myślę że jak się
dowiedzÄ… to im przejdzie kupowanie na dziecko.

Data: 2010-09-23 23:19:23
Autor: Liwiusz
Fundusz dla 10-latki?
W dniu 2010-09-23 23:16, Bogdan B. pisze:

Czy rodzice zdają sobie sprawę że odkupienie jednostek małoletniego
uczestnika będzie wymagało decyzji sądu rodzinnego? Bo myślę że jak się
dowiedzÄ… to im przejdzie kupowanie na dziecko.

   To akurat byĹ‚aby zaleta - nie wydadzÄ… przy chwilowej zachciance.

--
Liwiusz

Data: 2010-09-23 23:25:20
Autor: Bogdan B.
Fundusz dla 10-latki?
W dniu 2010-09-23 23:19, Liwiusz pisze:
[...]

To akurat byłaby zaleta - nie wydadzą przy chwilowej zachciance.

No jak dla kogo. JeĹĽeli ktoĹ› uwaĹĽa siÄ™ za nieodpowiedzialnego, to moĹĽe.
My się zdecydowaliśmy że jednostki będą własnością matki, po osiągnięciu
pełnoletności będzie darowizna (zakładamy że utrzyma się zwolnienie od
podatku dla I grupy podatkowej).
Ale na pewno sporo TFI dopuszcza że uczestnik jest małoletni - trzeba
poczytać statuty funduszy. Do eksperymentów praktycznych nie doszliśmy
z powodu jak wyĹĽej.

Data: 2010-09-23 23:47:18
Autor: Robert Tomasik
Fundusz dla 10-latki?
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i7gg8t$v84$1news.onet.pl...
[...]

No i komornik nie zajmie tak Ĺ‚atwo - moĹĽe tu tkwi problem?

Data: 2010-09-23 23:24:34
Autor: MarekZ
Fundusz dla 10-latki?
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:i7gfdf$sqm$1@news.onet.pl...

Mnie przychodzi do głowy jako być może potencjalna możliwość albo jako jakiś rachunek powierniczy albo jako fundusze opakowane w produkt ubezpieczeniowy.

Klasycznego rachunku z jednostkami funduszy otworzyć się nie da. A nawet jakby się dało, to też nienajlepiej, bo do 13 roku życia nie da się z niego nic wypłacić.

Data: 2010-09-23 23:45:29
Autor: bastek72
Fundusz dla 10-latki?
bo do 13 roku zycia nie da sie z niego nic wyplacic.

nie da sie w ogóle czy nie da sie bez zgody s±du rodzinnego?

Data: 2010-09-23 23:49:55
Autor: MarekZ
Fundusz dla 10-latki?
Użytkownik <bastek72@onet.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:7d75.00000606.4c9bca79@newsgate.onet.pl...
bo do 13 roku zycia nie da sie z niego nic wyplacic.

nie da sie w ogóle czy nie da sie bez zgody s±du rodzinnego?

Nie da się bez zgody SRiO naturalnie.

Data: 2010-09-24 14:17:15
Autor: Jan Strybyszewski
Fundusz dla 10-latki?
bastek72@onet.pl pisze:
bo do 13 roku zycia nie da sie z niego nic wyplacic.

nie da sie w ogóle czy nie da sie bez zgody s±du rodzinnego?

Nie da sie założyć, gdyz do zalozenia wymagana jest ZGODA wlasciciela prawda ?  A wlasciciel do 13 lat wyrazic zgody nie moze.

Wszystkie TFI ktore cos takiego oferuja to sa rachunki rodzicow z cesja w przyszlosci (rozne tricki z ubezpieczeniem)

Data: 2010-09-24 19:52:34
Autor: Bogdan B.
Fundusz dla 10-latki?
W dniu 2010-09-24 14:17, Jan Strybyszewski pisze:

Wszystkie TFI ktore cos takiego oferuja to sa rachunki rodzicow z cesja
w przyszlosci (rozne tricki z ubezpieczeniem)

SkÄ…d siÄ™ bierze u ludzi piszÄ…cych w tym wÄ…tku to stanowcze przekonanie:
"Nie da się i koniec"? Mam wrażenie jakbym na mLinię zadzwonił.

A co PT grupowicze np. na to:
<http://arka.pl/_items/arka.pl/doc/arka_regulamin_pewny_start_dziecka_stabilnego_wzrostu.pdf>
"§ 3
Podmioty uprawnione
1. Uczestnikiem Programu może być osoba fizyczna.
2. Uczestnikiem Programu może być osoba małoletnia. Przystąpienie oraz podejmowanie wszelkich czynności związanych z uczestnictwem w Programie osób małoletnich następuje na zasadach określonych w odpowiednich przepisach kodeksu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego."

jak rozumiem Arka nie wiedziała że się nie da?

Data: 2010-09-26 15:53:00
Autor: Jan Strybyszewski
Fundusz dla 10-latki?
W dniu 2010-09-24 19:52, Bogdan B. pisze:
[...]

Osoba małoletnia dolat 13 nie ma zdolnosci do czynosci prawnych a wiec nie moze byc strona umowy rachunku

jak rozumiem Arka nie wiedziała że się nie da?

To tylko mydlenie oczu... strona umowy  jest rodzic,

Data: 2010-09-28 18:09:27
Autor: radekp@konto.pl
Fundusz dla 10-latki?
Sun, 26 Sep 2010 15:53:00 +0200, w <i7nj7t$4q2$1@news.onet.pl>, Jan
Strybyszewski <ktos@w.pl> napisał(-a):

> "§ 3
> Podmioty uprawnione
> 1. Uczestnikiem Programu może być osoba fizyczna.
> 2. Uczestnikiem Programu może być osoba małoletnia. Przyst±pienie oraz
> podejmowanie wszelkich czynno¶ci zwi±zanych z uczestnictwem w Programie
> osób małoletnich następuje na zasadach okre¶lonych w odpowiednich
> przepisach kodeksu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego."

Osoba małoletnia dolat 13 nie ma zdolnosci do czynosci prawnych a wiec nie moze byc strona umowy rachunku

Ale to nie jest rachunek bankowy.

> jak rozumiem Arka nie wiedziała że się nie da?

To tylko mydlenie oczu... strona umowy  jest rodzic,

Nie.

Data: 2010-09-28 10:41:07
Autor: czarny
Fundusz dla 10-latki?
On 28 Wrz, 18:09, "rad...@konto.pl" <rad...@konto.pl> wrote:
Sun, 26 Sep 2010 15:53:00 +0200, w <i7nj7t$4q...@news.onet.pl>, Jan
Strybyszewski <k...@w.pl> napisał(-a):

> [...]
> nie moze byc strona umowy rachunku

Ale to nie jest rachunek bankowy.

> To tylko mydlenie oczu... strona umowy  jest rodzic,

Rachunek bankowy też się da jak już zreszt± wcze¶niej pisałem. Mój syn
ma niecałe 2 latka i ma swoje konto oszczędno¶ciowe w banku. Żeby nie
było w±tpliwo¶ci na umowie jest jako posiadacz rachunku syn a nie ja.
A ja podpisałem umowę w jego imieniu.

Data: 2010-10-05 15:47:29
Autor: radekp@konto.pl
Fundusz dla 10-latki?
Tue, 28 Sep 2010 10:41:07 -0700 (PDT), w
<a4771089-7de7-4e26-9c43-4e994e74fec5@w19g2000yqb.googlegroups.com>, czarny

ING OKO?

Data: 2010-09-24 10:44:51
Autor: namikk
Fundusz dla 10-latki?
Liwiusz wrote:

[...]

Jest takie coś jak "instytucja" przedstawiciela ustawowego,córka będzie
właścicielem ale rodzice będą występowali w jej imieniu do momentu
osiągnięcia pełnoletności/dorosłości,w każdym z TFI są jakieś tam
wewnętrzne uregulowania tej kwestii,np.dokonanie wypłaty,konwersji
etc.powiedzmy raz w miesiÄ…cu kalendarzowym do kwoty np.1000 pln bez zgody
sądu rodzinnego, powyżej tej kwoty już trzeba składać wniosek do sądu
rodzinnego. Trzeba indywidualnie rozważyć, czy się to opłaca kwestia
rodzaju funduszu,jego ryzyka i środków jakie tam będą lokowane.

Pozdrawiam

Data: 2010-09-26 16:24:01
Autor: Darek
Fundusz dla 10-latki?

Macie jakieĹ› propozycje?

Tfi mają specjalne programy oszczędnościowe dla małoletnich

To tylko przykłady
http://www.bphtfi.pl/klienci-indywidualni/programy-oszczednosciowe/pso/
http://www.pekao.com.pl/indywidualni/Pomnazanie_oszczednosci/Programy_inwestycyjne/PAK_program_inwestycyjny/#tab3

Darek

Data: 2010-09-26 21:20:48
Autor: Jan Strybyszewski
Fundusz dla 10-latki?
W dniu 2010-09-26 16:24, Darek pisze:

[...]

PAK JUNIOR osoby poniĹĽej 18 roku ĹĽycia, w ich imieniu umowÄ™ podpisuje rodzic  bÄ…dĹş prawny opiekun.

Strona umowy nie jest wiec dziecko czytaj .... nie jest wlascicielem rachunku

Data: 2010-09-26 22:41:59
Autor: Liwiusz
Fundusz dla 10-latki?
W dniu 2010-09-26 21:20, Jan Strybyszewski pisze:

PAK JUNIOR osoby poniĹĽej 18 roku ĹĽycia, w ich imieniu umowÄ™ podpisuje
rodzic bÄ…dĹş prawny opiekun.

   Czyli w imieniu dziecka.

Strona umowy nie jest wiec dziecko czytaj .... nie jest wlascicielem
rachunku

   A kto jest stronÄ… umowy?

--
Liwiusz

Data: 2010-09-27 05:46:42
Autor: czarny
Fundusz dla 10-latki?
On 26 Wrz, 21:20, Jan Strybyszewski <k...@w.pl> wrote:

> Tfi maj± specjalne programy oszczędno¶ciowe dla małoletnich

> [...]

PAK JUNIOR osoby poniżej 18 roku życia, w ich imieniu umowę podpisuje
rodzic  b±dĽ prawny opiekun.

Strona umowy nie jest wiec dziecko czytaj .... nie jest wlascicielem
rachunku

Niestety ale nie ma Pan racji.

Można dla dziecka założyć rejestr w  funduszu inwestycyjnym i
zgromadzone w nim ¶rodki s± własno¶ci± dziecka (np Aviva Investors,
Millennium, Noble, PKO). Podobnie jest z kontami bankowymi. Można
założyć konto oszczędno¶ciowe na dziecko (w BZWBK, ING), o czym często
nie maj± pojęcia nawet pracownicy w oddziałach danego banku :) I mówi±
że się nie da bo prawo bankowe itd.

A to nie jest prawda. Można i to dziecko jest wła¶cicielem rachunku. W
ING system bankowy ma specjalnie przygotowan± formatkę przy zakładaniu
rachunków i można w systemie założyć rachunek dla dziecka, zarówno ror
jak i oko.  W imieniu dziecka umowę podpisuj± opiekunowie prawni i to
oni podejmuj± ewentualne decyzje o ¶rodkach na rachunku. Dziecko do
ukończenia 13go roku życia nie może dysponować ¶rodkami w ogóle a
pomiędzy 13 a 18 rokiem życia za zgod± rodziców (nie wszędzie, czasem
dopiero po ukończeniu 18 roku życia) .

Oczywi¶cie statuty funduszy lub regulaminy prowadzenia rachunków
bankowych różnie okre¶laj± takie przypadki i w jednym miejscu rodzice
mog± wypłacać ¶rodki do jednej kwoty w innym do innej (zwykły zarz±d).
W niektórych miejscach do jakiejkolwiek wypłaty potrzebna jest zgoda
s±du rodzinnego... wła¶nie dlatego że jest to maj±tek małoletniego a
nie rodziców.

Niektóre banki lub fundusze w regulaminach / statutach okre¶laj± że
rachunek mog± założyć tylko osoby pełnoletnie i wtedy rzeczywi¶cie się
nie da :)

Data: 2010-09-27 14:55:56
Autor: Michal Jankowski
Fundusz dla 10-latki?
czarny <jakub.wojtowicz@gmail.com> writes:

[...]

Uff. No wreszcie.

Przecież np. gdy dziadek chce dać wnuczkowi nieopodatkowan± darowiznę
większej kwoty, to musi zrobić przelewem na konto wnuczka. Tak i tylko
tak.

Spadek odziedziczony przez dziecko też trudno trzymać w szufladzie
a na cudzym koncie chyba nawet nie wolno.

  MJ

Data: 2010-09-27 14:57:48
Autor: MarekZ
Fundusz dla 10-latki?
Użytkownik "czarny" <jakub.wojtowicz@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:0df703ca-846a-4a3c-9d10-33cca2253af4@a19g2000yql.googlegroups.com...

[...]

Zwróćmy jednak uwagę na paragraf 3 art. 101 KRiO

Art. 101. § 1. Rodzice obowi±zani s± sprawować z należyt± staranno¶ci± zarz±d maj±tkiem dziecka pozostaj±cego pod ich władz± rodzicielsk±.

§ 2. Zarz±d sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka ani przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku.

§ 3. Rodzice nie mog± bez zezwolenia s±du opiekuńczego dokonywać czynno¶ci przekraczaj±cych zakres zwykłego zarz±du ani wyrażać zgody na dokonywanie takich czynno¶ci przez dziecko.

Data: 2010-09-27 19:23:53
Autor: Bogdan B.
Fundusz dla 10-latki?
W dniu 2010-09-27 14:57, MarekZ pisze:

Zwróćmy jednak uwagę na paragraf 3 art. 101 KRiO

Art. 101. § 1. Rodzice obowiązani są sprawować z należytą starannością
zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską.

§ 2. Zarząd sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka ani
przedmiotĂłw oddanych mu do swobodnego uĹĽytku.

§ 3. Rodzice nie mogą bez zezwolenia sądu opiekuńczego dokonywać
czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu ani wyrażać zgody na
dokonywanie takich czynności przez dziecko.

A czy uważasz że założenie dla dziecka rejestru w TFI przekracza zwykły
zarząd? Bo IMHO nie. Wszystkie poprzednie dyskusje o zwykłym zarządzie
na grupie kończyły się mniej więcej tak: "co bank albo inna instytucja
to inaczej." Np. Aviva TFI jako zwykły zarząd w statucie definiuje
konwersję jednostek - u nich przynajmniej wiadomo, że to można zrobić
bez zgody sÄ…du.

Data: 2010-09-27 19:39:28
Autor: MarekZ
Fundusz dla 10-latki?
Użytkownik "Bogdan B." <goodbody@rocketmail.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4ca0d32a$0$27025$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

Założenie IMO nie oznacza. Ale umorzenie zapewne już tak. Konwersja trudno powiedzieć, IMO także tak. Wprawdzie dany fundusz może sobie uważać inaczej ale jak jedno z rodziców będzie miało odmienną opinię to problemy gotowe.

Nie wiem jak to nazwać, bo samodzielne sypanie sobie gwoździ pod opony jest zbyt łagodnym określeniem. Kupując produkt inwestycyjny i pozbawiając się możliwości aktywnego zarządzania nim trzeba być w pewnym wyolbrzymieniu mówiąc, idiotą. Ja sobie zdaję sprawę, że mogą istnieć sytuacje, w których to może mieć sens, np. jeśli jedno z rodziców spodziewa się rozwodu z podziałem majątku i chce jakoś zabezpieczyć dziecko, albo w ten sposób próbuje ochronić własny majątek, który mógłby podlegać podziałowi. Zapewne da się wymyśleć także inne sytuacje, bo ja wiem, może wyjść na jaw, że to nie ich wspólne dziecko czy coś takiego. Ale w normalnej sytuacji wydaje się to być czystą głupotą

Data: 2010-09-28 18:11:41
Autor: radekp@konto.pl
Fundusz dla 10-latki?
Mon, 27 Sep 2010 19:23:53 +0200, w
<4ca0d32a$0$27025$65785112@news.neostrada.pl>, "Bogdan B."
<goodbody@rocketmail.pl> napisał(-a):

A czy uważasz że założenie dla dziecka rejestru w TFI przekracza zwykły
zarz±d? Bo IMHO nie.

A to zależy. Generalnie przekroczenie zwykłego zarz±du to wszystko co może
narazić dziecko na straty.

Np. Aviva TFI jako zwykły zarz±d w statucie definiuje
konwersję jednostek - u nich przynajmniej wiadomo, że to można zrobić
bez zgody s±du.

I generalnie zależy od firmy co sobie uzna za przekroczenie zwykłego zarz±du (i
na co będzie wymagać zgody s±du).

Fundusz dla 10-latki?