GIODO i email

Data: 2011-03-27 17:25:32
Autor: Jasko Bartnik
GIODO i email
Witam.

Wszystkie znaki na niebie i ziemi mówi± mi, że powinienem złożyć
wniosek do GIODO je¶li planuję gromadzić adresy email (potrzebne do
potwierdzenia dodania wpisu na stronie internetowej). Je¶li nie
planuję robić niczego innego poza gromadzeniem ich to czy jest to też
przetwarzanie?

Drugie pytanie - je¶li dana osobowa może zawierać cokolwiek z punktu
9. wniosku (np. przekonania religijne) to czy powinienem zaznaczyć
dany kwadrat? Bo można sobie wyobrazić email
jestem_katolikiem_i_nazywam_sie_jan_kowalski@example.com.

Z góry dziękuję.

--
Jan Bartnik

Data: 2011-03-28 02:09:57
Autor: to
GIODO i email
begin Jasko Bartnik
Wszystkie znaki na niebie i ziemi mówią mi, że powinienem złożyć wniosek
do GIODO jeśli planuję gromadzić adresy email (potrzebne do
potwierdzenia dodania wpisu na stronie internetowej). Jeśli nie planuję
robić niczego innego poza gromadzeniem ich to czy jest to też
przetwarzanie?

Drugie pytanie - jeśli dana osobowa może zawierać cokolwiek z punktu 9.
wniosku (np. przekonania religijne) to czy powinienem zaznaczyć dany
kwadrat? Bo można sobie wyobrazić email
jestem_katolikiem_i_nazywam_sie_jan_kowalski@example.com.

Trollujesz?

Data: 2011-03-28 02:47:53
Autor: Jasko Bartnik
GIODO i email
On 28 Mar, 04:09, to <t...@abc.xyz> wrote:
begin Jasko Bartnik

> [...]

> Drugie pytanie - je¶li dana osobowa może zawierać cokolwiek z punktu 9.
> wniosku (np. przekonania religijne) to czy powinienem zaznaczyć dany

Trollujesz?

Nie - pytam po prostu. Zastanawiam się też ile osób, która ma na
stronie newsletter, księgę go¶ci, czy cokolwiek innego co zbiera adres
email zarejestrowało się w GIODO.

Data: 2011-03-28 08:27:12
Autor: Stefan
GIODO i email
[...]

A czy GIODO nas trolluje uznajac ze e-mail moze byc dana osobowa? (bo moze zawierac nazwisko?)

--
Stefan@cyklomasoneria.pl

Data: 2011-03-28 13:22:06
Autor: dK
GIODO i email

Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d8fedf5$0$2456$65785112news.neostrada.pl...
[...]

To raczej tą odpowiedź, a raczej jej brak, można potraktować jako trolling.
Konkretne pytanie. Tu przypomnę, że jedną z przesłanek, by w ogóle same adresy mailowe uznać za daną osobową było to, że mogą zawierać imię i nazwisko.

Osobiście Nie zaznaczałbym, natomiast w regulaminie usług zaznaczyłbym wyraźnie, że adresy zawierające treści religijne, rasistowskie w stylu eskimosi_won na grenlandie@xxx.dp itp. nie będą przyjmowane, a ewentualne wpisy usuwane.

dK

Data: 2011-03-28 11:44:13
Autor: Olgierd
GIODO i email
Dnia Mon, 28 Mar 2011 13:22:06 +0200, dK napisał(a):

natomiast w regulaminie usług zaznaczyłbym wyraźnie, że adresy
zawierające treści religijne, rasistowskie w stylu eskimosi_won na
grenlandie@xxx.dp itp. nie będą przyjmowane, a ewentualne wpisy usuwane.

Nie zmienia to faktu, że nawet jeśli będziesz aktywnie "filtrował" dane, najsamprzód musisz je zgromadzić.

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-03-28 14:22:30
Autor: dK
GIODO i email

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.03.28.11.44.12rudak.org...
[...]

Oj. Pole e-mail oznacza daną - adres mailowy. W polu tym gromadzisz informacje nie o przekonaniach religijnych, ale o adresie mailowym. Co do zgłoszneia do GIODO bazy danych jesteś w absolutnym porządku. Natomiast "trefna" jest treść wpisana do tego pola. Ale sama ta treść nie jest daną osobową, bo nie jesteś w stanie zidentyfikować, że ten pod tym adresem to twój sąsiad.
Natomiast sama treść może naruszać inne przepisy. Nawoływanie do nienawisci rasowej jest przestępstwem. W tych okolicznościach to nawet jesteś zobligowany zawiadomić prokuratora o przestępstwie(!).
Oczywiście, można sobie wyobrazić adres.
Ja_Jan_Kowalski_zamieszkały_w_Pitygrylnie_7_jestem_żarliwym_ateistą@xxxx.du
ale to wyjatkowo abstrakcyjna sytuacja i ... zadaj może oficjalnie pytanie do GIODO jak bedąc w zgodzie z Ustawą postępować z taką informacją, no bo:
Art 27.
1. Zabrania siÄ™ przetwarzania danych ujawniajÄ…cych pochodzenie rasowe lub etniczne,
poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność
wyznaniowÄ…, partyjnÄ… lub zwiÄ…zkowÄ…, jak rĂłwnieĹĽ danych o stanie zdrowia, kodzie
genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz danych dotyczących
skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych
w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.

Usuniecie jest najbardziej naturalnym postępowaniem - choć zgodnie ze słowniczkiem do ustawy jest to dalej przetwarzanie danych.

dK

Data: 2011-03-28 14:34:38
Autor: Olgierd
GIODO i email
Dnia Mon, 28 Mar 2011 14:22:30 +0200, dK napisał(a):

W tych okolicznościach to nawet
jesteś zobligowany zawiadomić prokuratora o przestępstwie(!).

Twoja uwaga była na marginesie, toteż i ja na marginesie pozwolę sobie zauważyć, że to nieprawda :)

Data: 2011-03-28 16:52:46
Autor: dK
GIODO i email

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.03.28.14.34.36rudak.org...
[...]

Zobligowany obywatelskÄ… postawÄ… :)
dK

Data: 2011-03-29 21:48:05
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
GIODO i email
Dnia Mon, 28 Mar 2011 14:22:30 +0200, dK napisał(a):

Oczywi¶cie, można sobie wyobrazić adres.
Ja_Jan_Kowalski_zamieszkały_w_Pitygrylnie_7_jestem_żarliwym_ateist±@xxxx.du

chyba s± jakie¶ limity ilo¶ci znaków przed @ tylko nie wiem, czy ogólnie w
całym internecie, czy w wybranych usługach

Krzysztof 'kw1618' z Warszawy kontakt: http://grupy.3mam.net
DTP 2010 http://foto.3mam.net/DTP-2010/index16.php

Data: 2011-03-29 22:41:59
Autor: mokpl
GIODO i email
W dniu 2011-03-29 21:48, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

chyba s± jakie¶ limity ilo¶ci znaków przed @ tylko nie wiem, czy ogólnie w
całym internecie, czy w wybranych usługach

To nie jest rozwi±zanie tego problemu.

Data: 2011-04-05 08:53:52
Autor: Gotfryd Smolik news
GIODO i email
On Tue, 29 Mar 2011, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

[...]

  Nie powinno być.
  Powód jest prosty - mail powinien umożliwiać jawn± pracę w trybie
gatewaya (w nomenklaturze ISO/OSI, czy "rozwi±zuj±cy" przekierowania
na poziomie transportu, niejako "nad routingiem").
  W takim układzie "adresatem" może być pełny adres mailowy, zarówno
w specyfikacji IP jak i w innym protokole.
  Po prawdzie używanie tego trybu wymarło ¶mierci± naturaln± z co naj-
mniej trzech powodów, po pierwsze tego że najprostszy gateway mailowy
w TCPIP może być wykorzystywany jako relay (czyli można mu "wcisn±ć"
praktycznie każde dane - zapezpieczenia w SMTP s± żadne, co skutkowało
i szcz±tkowo jeszcze skutkuje możliwo¶ci± zalewania spamem t± metod±).
  Druga to fakt że alias mailowy, czy to w DNS czy na poziomie gatewaya,
pozwala skuteczie "ukryć" faktyczn± trasę doj¶cia maila do adresata.
  Trzecia to fakt, że "praktyczna onlineowo¶ć" razem z dzi¶ dostępnymi
przepustowo¶ciami ł±cz nie daje powodów do tego aby użyszkodnik
końcowy miał zastanawiać się czy i z którego gatewaya skorzystać
(je¶li jest ich kilka).

  Niemniej adresy o formie:
uzyszkodnik%adres.ip.docelowy@adres.ip.gatewaya
adres.DECNET::użyszkodnik@adres.ip.gatewaya
....i całe mnówstwo innych s± syntaktycznie "prawidłowe" - nie można
więc narzucać *założenia* że pole adresowe adresata będzie krótkie
(a ¶ci¶lej: narzucić można, ale jest to bł±d).

czy w wybranych usługach

  No, na konkretnym systemie, czy to mailowym czy operacyjnym, jakie¶
ograniczenia długo¶ci pól mog± być :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-05 17:35:54
Autor: witek
GIODO i email
On 4/5/2011 1:53 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
Nie powinno być.

Gotfryd.
jestem pod wrażeniem, że ktos jeszcze wiec co to jest decnet i do czego tak naprawde adres email sluzyl.

Data: 2011-04-06 13:15:48
Autor: Gotfryd Smolik news
GIODO i email
On Tue, 5 Apr 2011, witek wrote:

Gotfryd.
jestem pod wrażeniem, że ktos jeszcze wiec co to jest decnet

  No, ja również!
  :)
  Naj¶mieszniejsze jak mało tzw. "sieciowców" zdaje sobie sprawę
z istnienia czegokolwiek poza stosem IP. Niby hasło "OSI"
wszyscy słyszeli...

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-03-29 22:20:31
Autor: to
GIODO i email
begin dK
[...]

Mogą zawierać cokolwiek i co z tego? Imię i nazwisko to najmniejszy
"problem". Nie wydaje mi siÄ™ ponadto, ĹĽeby adres e-mail zawierajÄ…cy w
treści ciąg znaków kojarzący się z imieniem czy nazwiskiem należało
uznawać za daną osobową. I z drugiej strony -- czy zgłosiłeś już do GIODO swoje bazy w programie
pocztowym i w telefonie komĂłrkowym?

Data: 2011-03-30 08:09:12
Autor: Jasko Bartnik
GIODO i email
On 30 Mar, 00:20, to <t...@abc.xyz> wrote:
Mog± zawierać cokolwiek i co z tego? Imię i nazwisko to najmniejszy
"problem". Nie wydaje mi się ponadto, żeby adres e-mail zawieraj±cy w
tre¶ci ci±g znaków kojarz±cy się z imieniem czy nazwiskiem należało
uznawać za dan± osobow±.

Gdzie bym nie googlał to wszędzie uważaj±, że email może być dan±
osobow±. Ustawa mówi, że za dane osobowe uważa się wszelkie informacje
dotycz±ce zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby
fizycznej. Wystarczy, że jeden mail w bazie będzie dawał możliwo¶ć
zidentyfikowania.

I z drugiej strony -- czy zgłosiłe¶ już do GIODO swoje bazy w programie
pocztowym i w telefonie komórkowym?

Poczty używam googlowej więc nie dotyczy. W telefonie - też nie. Ale,
że nikt tego nie robi nie oznacza, że prawo tego nie wymaga :)

Data: 2011-03-30 15:58:43
Autor: to
GIODO i email
begin Jasko Bartnik
Gdzie bym nie googlał to wszędzie uważają, że email może być daną
osobowÄ…. Ustawa mĂłwi, ĹĽe za dane osobowe uwaĹĽa siÄ™ wszelkie informacje
dotyczÄ…ce zidentyfikowanej lub moĹĽliwej do zidentyfikowania osoby
fizycznej. Wystarczy, że jeden mail w bazie będzie dawał możliwość
zidentyfikowania.

Sam e-mail nie wystarczy do zidentyfikowania kogokolwiek. E-mail można sobie założyć dowolny, powiedzmy, że założę sobie e-mail "jasko.bartnik@costam.tld" i co wtedy? Czy to jest dana osobowa? A jeśli tak, to czyja, moja czy Twoja? Nonsens.

Czy ktoś może podać przykład orzecznictwa w którym adres e-mail został uznany za daną osobową w taki sposób, że można by to rozszerzyć na przypadek, o którym tutaj dyskutujemy?

I z drugiej strony -- czy zgłosiłeś już do GIODO swoje bazy w programie
pocztowym i w telefonie komĂłrkowym?

Poczty używam googlowej więc nie dotyczy.

Dlaczego niby nie dotyczy?

W telefonie - teĹĽ nie.

Nie wpisujesz nazwisk w telefonie?

Data: 2011-03-31 14:13:09
Autor: ąćęłńóśźż
GIODO i email
Mam odpowiedĹş od GIODO:
"Jednakże przepisy ww. ustawy nie nakładają na aministratora danych obowiązku szczególnej formy doręczenia korespondencji, w tym
przesyłania korespondencji zawierającej dane osobowe."

Data: 2011-03-31 15:03:08
Autor: mokpl
GIODO i email
W dniu 2011-03-31 14:13, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

- teraz może Ktoś to przetłumaczyć na ludzki? ;) i jak to się ma, do przechowywania maili w bazie?

Data: 2011-04-05 09:02:54
Autor: Gotfryd Smolik news
GIODO i email
On Wed, 30 Mar 2011, to wrote:

begin Jasko Bartnik

W telefonie - też nie.

Nie wpisujesz nazwisk w telefonie?

  A ustawę czytałe¶ kiedy¶?

  Wła¶ciwe okre¶lenia prawne to "nie podlega":

http://www.giodo.gov.pl/plik/id_p/2164/j/pl/
+++
Art. 3a.
1. Ustawy nie stosuje się do:
1)  osób fizycznych, które przetwarzaj± dane wył±cznie w celach osobistych
  lub domowych,
-- -

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-05 14:32:23
Autor: Jasko Bartnik
GIODO i email
[...]

Przy okazji (takie moje zdanie... ale może kto¶ wie lepiej) w
przypadku gmaila administratorem danych będzie zagraniczna firma na
zagranicznych serwerach i nie interesuje jej polskie ustawodawstwo (o
czym mówi dalsza czę¶ć art. 3a.). Co do telefonu... można przypadek
uj±ć inaczej - mam w firmie kołowrotek na wizytówki, w tym wizytówki
prywatnych osób, które czasem co¶ w ramach umowy o dzieło robi±.
Zapewne sporo firm nie zgłosiło takiej bazy do GIODO. Ale czy miało
obowi±zek?

Wracaj±c do mojego przypadku: szybk± metod± sprawdzenia czy dany email
powinno się traktować jako dan± osobow± wystarczy wpisać go w
wyszukiwarkę. Je¶li bez wkładu "nadmiernych kosztów, czasu lub
działań" uda się ustalić inne dane osobowe to ów email był dan±
osobow± (dzięki temu dowiedziałem się przy okazji, że w googlach mój
mail jako pierwszy pojawia się na portalu dla seniorów :P). Głupio
brzmi ale wiadomo o co chodzi - email jednoznacznie potrafimy
przypisać do fizycznej osoby.

--
Pozdrawiam,
Jan Bartnik

Data: 2011-04-06 13:23:51
Autor: Gotfryd Smolik news
GIODO i email
On Tue, 5 Apr 2011, Jasko Bartnik wrote:

[...]

  Ja był dał do wyboru art.23.1.3 i art.43.1.4
  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-06 07:48:05
Autor: Jasko Bartnik
GIODO i email
On 6 Kwi, 13:23, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
On Tue, 5 Apr 2011, Jasko Bartnik wrote:
> Co do telefonu... mo na przypadek
> uj inaczej - mam w firmie ko owrotek na wizyt wki, w tym wizyt wki
> prywatnych os b, kt re czasem co w ramach umowy o dzie o robi .
> Zapewne sporo firm nie zg osi o takiej bazy do GIODO. Ale czy mia o
> obowi zek?

  Ja by da do wyboru art.23.1.3 i art.43.1.4
  :)

Chyba bardziej ten drugi. Pierwszy mówi tylko o przetwarzaniu. Co do
43.1.4. - czy podpada pod to też przypadek gromadzenia maili
użytkowników zostawiaj±cych swoje komentarze po zaakceptowaniu
regulaminu... ew. który¶ z pozostałych 43.1.?

Data: 2011-04-07 20:59:39
Autor: Gotfryd Smolik news
GIODO i email
On Wed, 6 Apr 2011, Jasko Bartnik wrote:

[...]

  Nie zajmę stanowiska, odnosiłem się wył±cznie do przypadku
takich którzy "zawierali umowy" (albo co najmniej wyrażali
taki zamiar) o charakterze zarobkowym.

pzdr, Gotfryd

GIODO i email