GM

Data: 2010-08-27 05:45:18
Autor: demolant
GM
Jak powszechnie wiadomo grzałka grzeje bo ma pluton w środku, który
podczas rozpadu wydziela ciepło.
Podobno diabły się tam parzą i robi się gorąco, itd, itd.

Jak to jest zbudowane można obejrzeć tu
http://www.shark.net.pl/forum/viewtopic.php?f=6&t=217

pozdrawiam rc

Data: 2010-08-27 17:48:28
Autor: Włodzimierz Kołacz
GM

Użytkownik "demolant" <hdo@tlen.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e64d779c-f998-46bc-ad61-52fc160d5bc8@e14g2000yqe.googlegroups.com...
CIACH

Podobno diabły się tam parzą i robi się gorąco, itd, itd.

Ech Ty filutku jedno Ci tylko w głowie!

Jak to jest zbudowane można obejrzeć tu
http://www.shark.net.pl/forum/viewtopic.php?f=6&t=217

pozdrawiam rc

Ach, sam chciałem rozebrać, ale nie będę kursantowi demolował klamota. Jak na mój gust dał bym radiator zewnętrzny o większej powierzchni wymiany tak aby osiągnąć przynajmniej 3/4 powierzchni wewnętrznej. Ale pewnie gust mój winien przegrać z wyliczeniami kondukcji i konwekcji dla tego klamota.
Pozdrawiam Włodek

Data: 2010-08-27 14:40:23
Autor: Pszemol
GM
"Włodzimierz Kołacz" <div100@poczta.onet.pl> wrote in message news:4c77de4d$0$20989$65785112news.neostrada.pl...
[...]

A skąd wziąłeś 3/4? Przecież przewodność termiczna powietrza
jest wiele, wiele razy mniejsza niż przewodność termiczna wody.

Data: 2010-08-28 18:37:30
Autor: Włodzimierz Kołacz
GM

Użytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:i58iji.678.0@poczta.onet.pl...
[...]

Proszę...
Drogi kolego, przeczytałeś dokładnie?
Przypomnę napisałem "Jak na mój gust dał bym radiator..."
Znasz sposoby wymiany ciepła? Przewodzenie, przenoszenie parowanie. To o czym myślę dotyczy kondukcji (przewodzenia) czyli możliwości wymiany ciepła (wszystkimi sposobami) między powietrzem a materiałem radiatora oraz przewodności cieplnej samego materiału radiatora.
Sama przewodność cieplna powietrza ma mniejsze znaczenie dla wymiany na styku bo gaz jest w bardzo dużej konwekcji wymuszonej a jak stoi w fazie wydechu to mamy sporo czasu na wymianę ciepła przez radiator.
 Oczywiście w samym gazie przenoszenie czyli konwekcja ma zasadnicze znaczenie dla skuteczności oddania ciepła materiałowi radiatora (obok samej powierzchni wymiany i gradientu temp.). Ponieważ wewnętrzna powierzchnia wymiany wydaje się być bardzo duża to jak na mój gust powierzchnia wymiany zewnętrznego radiatora jest jakby malutka.
Ponieważ Rysiu stwierdził że dobrze wyliczono to niech tak zostanie. Ba, ja także wierzę w to że zrobiono to zgodnie ze sztuką nawet jeśli mój gust może być inny.
Pozdrawiam Włodek

Data: 2010-08-28 18:11:51
Autor:
GM
Włodzimierz Kołacz <div100@poczta.onet.pl> napisał(a):
[...]

"&#955;p &#8211; współczynnik przewodnictwa cieplnego powietrza (&#955;p = 0,0237 W/(m&#8901;K)"
"Przewodność cieplna nieruchomej wody wynosi 0.58 W/(mK)"
"Najlepszymi przewodnikami ciepła są metale, a więc ciała o uporządkowanej,
krystalicznej budowie wewnętrznej. Współczynnik &#955; dla miedzi wynosi 370
W/(mK), aluminium 200 W/(mK), a dla stali 58 W/(mK)."

Jak widzimy przewodnictwo cieplne wody jest ponad 24,4 raza wyższe niż
powietrza, dlatego wystarczy taka powierzchnia jaka jest zastosowana.
Przewodnictwo cieplne mosiądzu jest kilkaset razy wyższe niż wody. Więc można
mówić o dobrym kontakcie cieplnym powietrza i wody.

pozdrawiam rc

Data: 2010-08-28 20:54:28
Autor:
cd
  <demolant@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
Jak widzimy przewodnictwo cieplne wody jest ponad 24,4 raza wyższe niż
powietrza,

Tu jest skrót myślowy dosyć duży. Przewodnictwo cieplne powietrza też zależy
od ciśnienia, rośnie wprost proporcjonalnie. Na 50m wyniesie 16 razy (6 wzrost
ciśnienia i 10 ciśnienie względne między stopniowe) więcej niż przy 1 at.
Ale ważny jest dobry kontakt cieplny, który mosiądz zapewnia.

pozdrawiam rc

Data: 2010-09-07 09:30:48
Autor: Eloster
cd
 Cały proces przenoszenia ciepła z wody do przepływającego gazu nazywany jest przenikaniem ciepła i składa się z 3 etapów (opisuje je od strony wody, ale tylko po to, aby było to łatwiej zrozumieć).
Etap 1 &#8211; wnikanie ciepła od strony wody do grzałki. Konkretnie ciepło wnika z wody do części metalowej. Charakteryzuje się współczynnikiem wnikania 1.
Etap 2 &#8211; przewodzenie ciepła przez część metalową. Tutaj trzeba wyróżnić część chromowana i część mosiężną. Nie ma to większego znaczenia praktycznego, ale wspominam o tym dla porządku. Charakteryzuje się współczynnikiem przewodzenia 2.
Etap 3 &#8211; wnikanie ciepła od części metalowej do przepływającego gazu. Charakteryzuje się współczynnikiem wnikania 3.
Proces przenikania jest charakteryzowany współczynnikiem przenikania, który jest mniejszy od najmniejszego ze współczynników wnikania lub przewodzenia biorących udział w procesie. W tym wypadku najniższy ze współczynników, warunkujący proces (wąskie gardło) to współczynniki wnikania 3, czyli ten od strony gazu. Aby poprawić ten proces należy:
A) Zwiększyć powierzchnie wymiany ciepła
B) Zastosować przepływ jak najbardziej turbulentny
Na własności fizykochemiczne gazu nie mamy praktycznie najmniejszego wpływu.
Na wielkość powierzchni wymiany ciepła RC już zwracał uwagę, ale jeśli ktoś nad tym już myślał, to widocznie zostało to dobrze pomyślane. Dalsze zwiększanie powierzchni może nie mieć już wpływu na proces, podobne jak zwiększanie turbulencji, a może powodować znaczny wzrost oporów przepływu, co niekoniecznie jest pożądane. Niekoniecznie dlatego, że jest to obszar średniego ciśnienia i wprowadzenie dodatkowych oporów w tym obszarze może nie skutkować zwiększeniem oporów oddechowych na II stopniu automatu.

Pozdrawiam

PS.
Nie wiem, czy nie mysle zbyt płasko.

Data: 2010-09-07 09:51:45
Autor:
cd
 Eloster <eloster@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
A) Zwiększyć powierzchnie wymiany ciepła
B) Zastosować przepływ jak najbardziej turbulentny
Na własności fizykochemiczne gazu nie mamy praktycznie najmniejszego wpływu.

Optymalizacji to dużo można wprowadzić, chociażby zwiększenie czasu wymiany
ciepła, chyli wzrost objętości średniego ciśnienia, żeby pokrywała wdech.
Wtedy ten następny, ma dużo czasu na ogrzanie się od wody, bo już jest w
wymienniku ciepła.

Ciśnienie ma bezpośredni wpływ na gęstość i przewodnictwo cieplne gazu.

pozdrawiam rc

Data: 2010-09-07 09:59:39
Autor: Eloster
cd
  <demolant@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
 Eloster <eloster@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a): > A) Zwiększyć powierzchnie wymiany ciepła
> [...]

wymienniku ciepła.

Ciśnienie ma bezpośredni wpływ na gęstość i przewodnictwo cieplne gazu.

Można, ale kto takie duże coś będzie zabierał pod wodę :)
W dodatku nie ma się co martwić, bo tam pluton grzeje.

Data: 2010-08-27 17:40:45
Autor:
GM
Włodzimierz Kołacz <div100@poczta.onet.pl> napisał(a):
Ach, sam chciałem rozebrać, ale nie będę kursantowi demolował klamota.

Jest to dokręcone z dużym momentem siły, jest do tego specjalne narzędzie.
W amatorskich warunkach galwanizowanie się zniszczy żeby odkręcić.

[...]

Jest dobrze przeliczone pod tym względem, natomiast pod względem jakości
przepływu gazu mogło by być lepiej. Ponieważ należy w zimnej wodzie wolno brać
wdech, to wzrost oporów jest znikomy.

Możliwe że była to jedna z ostatnich partii, TP nie zamawia nowych. Koszta
obsługi patentu też są istotne, sprzedaż niezbyt duża.

pozdrawiam rc --

Data: 2010-09-07 09:05:10
Autor: 666
GM
Obecnie Aqualung ma na rynku analogiczne rozwiązanie w zimnowodnym modelu.

-- -- -

Data: 2010-09-07 08:24:22
Autor:
GM
 666 <666@gazeta.pl> napisał(a):
Obecnie Aqualung ma na rynku analogiczne rozwiązanie w zimnowodnym modelu.

| Możliwe że była to jedna z ostatnich partii, TP nie zamawia nowych.
| Koszta obsługi patentu też są istotne, sprzedaż niezbyt duża.

To się trzyma kupy. Mogę sprawdzić czy został wynalazek sprzedany AL, Aqualung
Apeks to firmy córki AL.

pozdrawiam rc

Data: 2010-09-07 08:44:00
Autor:
GM
  <demolant@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
 666 <666@gazeta.pl> napisał(a): > Obecnie Aqualung ma na rynku analogiczne rozwiązanie w zimnowodnym modelu.

To się trzyma kupy. Mogę sprawdzić czy został wynalazek sprzedany AL, Aqualung
Apeks to firmy córki AL.

Wybrane bazy:
Polskie: ( Wynalazki)

Liczba wyników:  1
Zadane pytanie:
Zgłaszający/Uprawniony zawiera "Technika Podwodna"

Pokaż rysunki
Baza (54) Tytuł Kod Zgł (21) Numer zgłoszenia (22) Data zgłoszenia Kod Ochr
(11) Numer prawa wyłącznego (51) Klasyfikacja MKP Data publikacji BUP
WYN Wymiennik ciepła do automatu oddechowego A1 380121 06-07-2006 B63C11/18
07-01-2008

To zaczynają się jaja, wiedziałem o tym wymienniku ciepła jeszcze w czasach
gdy TP była na poprzecznej do Żelaznej. Ile to było lat temu ?
 Wynika z tego że rozwiązanie było znane przed zgłoszeniem (ujawnione), co z
tego wynika wiem, co to rozwala również.

pozdrawiam rc

--

GM