GPS do Nokii E51

Data: 2009-06-20 14:56:28
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Witam

Mam komórkę Nokia E51.
Chciałabym dokupić do niej odbiornik GPS.

Czy miałoby sens mocowanie takiego odbiornika na dachu
samochodu i łączenie komórki z nim przez BT?

W co jeszcze (software, hardware) należałoby wyposażyć
komórkę żeby korzystanie z GPS było wygodne?

Wszelkie rady będą mile widziane. :-)

Pozdrowienia
Ewa

Data: 2009-06-20 15:17:20
Autor: J.F.
GPS do Nokii E51
On Sat, 20 Jun 2009 14:56:28 +0200,  Ewa wrote:
Czy miałoby sens mocowanie takiego odbiornika na dachu
samochodu i łączenie komórki z nim przez BT?

Skoro dziala tez z wnetrza pojazdu .. to po co wystawiac na dach ?
Wszelkie rady będą mile widziane. :-)

Jesli po Polsce - idz do Biedronki, kup nawigacje za 200zl.

Jesli po Europie, to trzeba przeprowadzic glebsza analize co wyjdzie
najtaniej.

Generalnie oprogramowania na E51 wybor jest mniejszy.

J.

Data: 2009-06-20 15:51:10
Autor: Skorupa
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:
Witam

Mam komórkę Nokia E51.
Chciałabym dokupić do niej odbiornik GPS.

Zobacz tutaj: http://www.allegro.pl/search.php?string=nokia&from_showcat=1&category=46781&country=1

Ja kiedyś miałem LD-3W i z e51 działał idealnie.

Czy miałoby sens mocowanie takiego odbiornika na dachu
samochodu i łączenie komórki z nim przez BT?

Na dachu? A to jakiś autobus czy ciężarówka?
W osobówce wystarczy na podszybiu, i nie zamoknie ;)

Poczytaj np tu: http://www.naviexpert.pl/

--
Pozdr.
Skorupa

--
Wolność. Po co wam wolność?
Macie przecież do pracy autobusy

Data: 2009-06-20 16:12:30
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Bardzo dziękuję.

Zobacz tutaj: http://www.allegro.pl/search.php?string=nokia&from_showcat=1&category=46781&country=1
Ten poziom cen by mi odpowiadał.

Ja kiedyś miałem LD-3W i z e51 działał idealnie.
To bardzo cenna informacja. Niektórzy twierdzą, że E51 ma zbyt mały ekran.
Czy było to szczególnie uciążliwe?

W osobówce wystarczy na podszybiu, i nie zamoknie ;)
To dobrze.

W co jeszcze (software, hardware) należałoby wyposażyć
komórkę żeby korzystanie z GPS było wygodne?
Poczytaj np tu: http://www.naviexpert.pl/
Rozważę to rozwiązanie.
Gdybym jednak się na to nie zdecydowała, to jaka jest alternatywa?
Czy w E51 jest jakieś oprogramowanie i mapy do GPS?

Podobno w miastach można korzystać bez odbiornika GPS, bo same instalacje
komórkowe na to pozwalają. Czy to prawda? A jeśli tak (dla mnie to rozwiązanie
połowiczne, bo GPS jest bardziej potrzebny poza miastem), to co trzeba do
tego mieć? (Choćby po to żeby spróbować jak to wygląda na ekranie)

I jeszcze jedno pytanie - na ile kosztowne jest korzystanie z GPSu przez komórkę?
Za połączenia GPRS płacę obecnie 0,12 zł brutto za 100 kB. Nie wiem czy
GPS "zjada" dużo kB.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-20 14:17:46
Autor: Olgierd
GPS do Nokii E51
Dnia Sat, 20 Jun 2009 16:12:30 +0200, Ewa napisał(a):

[...]

Najprościej -- zainstaluj sobie Google Maps i spróbuj. Sama zobaczysz ;-)

I jeszcze jedno pytanie - na ile kosztowne jest korzystanie z GPSu przez
komórkę? Za połączenia GPRS płacę obecnie 0,12 zł brutto za 100 kB. Nie
wiem czy GPS "zjada" dużo kB.

Pójdziesz z torbami.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis << http://olgierd.bblog.pl <<

Data: 2009-06-20 15:25:16
Autor: J.F.
GPS do Nokii E51
On Sat, 20 Jun 2009 14:17:46 +0000 (UTC),  Olgierd wrote:
[...]

Nawigacja w wydaniu naviexpert, nav4all czy amazegps [wszystkie w
javie] nie jest jakos szczegolnie transmisjozerna i mozna sporo
kilometrow przejechac na 100kB. Gorzej przy wyjazdach za granice.

Problemem jest czeste zamykanie sesji - ale to na SE, moze na nokiach
lepiej.

No i oczywiscie wszelkie wady on-line dochodza. Chcesz jechac, a tu
akurat konserwacja serwera. Objazd jakis - zanim polaczy i zaplanuje
nowa trase, to juz dawno przegapiasz potrzebny skret .. J.

Data: 2009-06-20 16:26:12
Autor: Sławomir Szczyrba
GPS do Nokii E51
Nie ma strachu. Ewa tylko bawi sie s tymi antylopkami
w berka. Gryźzionego. <gulp>

I jeszcze jedno pytanie - na ile kosztowne jest korzystanie z GPSu przez komórkę?
Za połączenia GPRS płacę obecnie 0,12 zł brutto za 100 kB. Nie wiem czy
GPS "zjada" dużo kB.

Kup sobie do nawigacji starter Heyah. 2gr/100k

Ewa

Sławek
--
  ________ _/ __/ __/ Cool guys can resist fire.
 \__ \__ \_______________________________________________________________

Data: 2009-06-20 18:31:29
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
[...]

Ale wtedy chyba będę musiała przekładać SIMa i podczas jazdy nie będę
mogła używać komórki do rozmów.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-21 16:54:56
Autor: Sławomir Szczyrba
GPS do Nokii E51
Czemu Ewa pisze coś takiego :

Kup sobie do nawigacji starter Heyah. 2gr/100k
Ale wtedy chyba będę musiała przekładać SIMa i podczas jazdy nie będę
mogła używać komórki do rozmów.

Niby dlaczego. Będziesz mogła spokojnie dzwonić.
A jak chcesz żeby do Ciebie dzwonili to podasz nowy numer i już.

Ewa

Sławek
--
  ________ _/ __/ __/ If you park, don't drink, accidents cause people.
 \__ \__ \_______________________________________________________________

Data: 2009-06-20 19:28:18
Autor: AL
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:
Bardzo dziękuję.

[...]

da sie przerzyc :)
ale wszystko zalezy w jakiej odleglosci bedziesz sie patrzec, z jakiej nawigacji korzystasz (rozni producenci stosuja rozne formaty i wielkosci informacji na ekranach) - czasami trzeba wytezyc wzrok na ekranik, ale w 90% dla mnie to wystarcza :)
(E51 korzystam prywatnie - jak nie chce/nie mam przy sobie palma.
Ale w aucie sluzbowym, mam sluzbowa nawigacje dedykowana -TomTom - i z nia najwygodniej sie podrozuje

W osobówce wystarczy na podszybiu, i nie zamoknie ;)
To dobrze.

wystarczy nawet w schowku - czy w kieszeni drzwi - tak mialem poprzednio - obecnie mam przednia szybe solarna i musze bardziej przyblizyc do szyby bocznej

[...]

na E51 mam z nawigacyjnych samochodowych:
- TomTom
- Garmin
- NokiaMaps (i pewno masz to juz zainstalowane w telefonie)

na rower wykorzystuje Germin z mapami Topo

na werdruwkach pieszych - TrekBuddy

[...]

NaviExpert - ale nie korzystam
- a korzystajac z tego za granica nie chcialbym widziec rachunku :)

I jeszcze jedno pytanie - na ile kosztowne jest korzystanie z GPSu przez komórkę?

jak masz program- to zakup samych map
jak korzystac np. z NaviExperta - to wszystko zalezy jaki jest Twoj abo.

Za połączenia GPRS płacę obecnie 0,12 zł brutto za 100 kB. Nie wiem czy
GPS "zjada" dużo kB.

jesli chcesz tylko od czasu do czasu korzystac z nawigacji w telefonie - to kup jakis program na stale (nie online).
Jesli natomiast chcesz z tego czesciej korzystac - kup nawigacje dedykowana

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2009-06-20 19:52:19
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Bardzo dziękuję za odpowiedź.

[...]
Czy przed zakupem można zobaczyć w Internecie przykłady formatów
stosowanych przez różnych producentów? Obawiam się, że w moim
przypadku może to być istotne.

na E51 mam z nawigacyjnych samochodowych:
- NokiaMaps (i pewno masz to juz zainstalowane w telefonie)
A jak mogę to sprawdzić, ewentualnie spróbować (bez odbiornika GPS)?

[...]
Czy dobrze rozumiem, że są programy on-line i off-line i że w przypadku programu
on-line mapy też są on-line, natomiast w przypadku programu off-line wgrywam
do komórki program i mapy.
Jeśli te przypadki dobrze rozróżniłam, to kiedy i za co płacę - jednorazowo, a za co
potem przy korzystaniu z nawigacji?

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-20 22:17:11
Autor: AL
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:
[...]

na stronach producentow masz przyklady - a nawet interaktywne filimiki-dema

na E51 mam z nawigacyjnych samochodowych:
- NokiaMaps (i pewno masz to juz zainstalowane w telefonie)
A jak mogę to sprawdzić, ewentualnie spróbować (bez odbiornika GPS)?

bez odbiornika mozesz sobie co najwyzej mapy poogladac - ale wpierw je pobierz i doinstaluj (mowa o NokiaMaps) - do tego masz Nokia PC-Suite - pobierz mapy.
Mapy mozesz ogladac free - masz bodajze 7dni na wyprobowanie routingu za free - potem by korzystac z routingu (nawigacji) powinnas wykupic ta usluge (jesli tego nie zrobisz bedziesz mogla przegladac jedynie same mapy - podobnie jak GoogleMap)

[...]

dokladnie tak jest

Jeśli te przypadki dobrze rozróżniłam, to kiedy i za co płacę - jednorazowo, a za co
potem przy korzystaniu z nawigacji?

jak kupujesz nawigacje 'offline' - placisz raz za program i mapy (program czasem jest free, placisz tylko za mapy) + ew. aktualizacje

W przypadku 'online' placisz za czas korzystania z nawigacji (cza to czas z jakim sciagaja sie mapy+inne informacje na Twoja komorke + ew. przeliczanie trasy (i dociagniecie nowych fragmentow map)

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2009-06-21 08:30:08
Autor: J.F.
GPS do Nokii E51
On Sat, 20 Jun 2009 19:52:19 +0200,  Ewa wrote:
- NokiaMaps (i pewno masz to juz zainstalowane w telefonie)
A jak mogę to sprawdzić, ewentualnie spróbować (bez odbiornika GPS)?

Jakby co to moze ktos ci przyslac zapis z jakiejs trasy, i mozna na
komputerze zasymulowac GPS.
Czy dobrze rozumiem, że są programy on-line i off-line i że w przypadku programu
on-line mapy też są on-line, natomiast w przypadku programu off-line wgrywam
do komórki program i mapy.

Tak jest. No i jest polaczenie obu - program z mapami w komorce, ale laczy sie z
serwerem, sprawdza czy na trasie nie ma jakis remontow, korkow itp.

Jeśli te przypadki dobrze rozróżniłam, to kiedy i za co płacę - jednorazowo, a za co
potem przy korzystaniu z nawigacji?

przy on-line placisz za transfer danych [sprawdzic w Orange - oni
mieli jaki uklad z Naviexpertem]. Za granica placisz za transfer w
roamingu, a przy granicy trzeba uwazac.
Jednorazowa oplata moze byc za sciagniecie i zainstalowanie programu
[a to rzedu 500kB] - choc mozna to probowac ominac.

Przy Naviexpercie placisz za uzywanie - szczegoly na
www.naviexpert.pl. Nav4All i AmazeGPS sa za darmo.
Nokia Maps jest platna, ale sa rozne demo okresy

Przy off-line placisz za program - albo i nie placisz :-)
No i stosowna ilosc pamieci musisz miec - czyli ewentualny zakup
karty.

Sprawe masz chyba ulatwiona, bo dostepnosc programow off-line na
Symbiana jest niewielka.
Tom-Tom, Garmin XT .. i cos jeszcze ? J.

Data: 2009-06-20 22:16:05
Autor: Skorupa
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:
Bardzo dziękuję.

[...]

Musisz mieć dobry uchwyt (ja miałem oryginalny Nokii), żeby się nic nie trzęsło i do małego auta spokojnie wystarczy, chociaż nie bardzo da się przeczytać aktualne nazwy ulic podczas nawigacji, ale sama droga i wskazówki dojazdu są czytelne.

[...]

Tylko google maps, ale mało dokładnie i do auta się nie nadaje. Bardziej do zlokalizowania swojej pozycji niż do nawigacji.

I jeszcze jedno pytanie - na ile kosztowne jest korzystanie z GPSu przez komórkę?
Za połączenia GPRS płacę obecnie 0,12 zł brutto za 100 kB. Nie wiem czy
GPS "zjada" dużo kB.

Korzystanie z GPRSu to jakieś grosze były.

--
Pozdr.
Skorupa

Data: 2009-06-20 16:50:34
Autor: KuFeL
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:
[...]

z tych online to platny naviexpert, albo bezplatny nav4all.com

poza tym jest jeszcze trekbuddy do trekkingu raczej i google mamps. Poza tym rozwija sie projekt ovi maps.

Pzdr,
KuFeL
--
gg:71218 / http://kufel.bloog.pl
http://www.zachody.pl / skype:kufel78

Data: 2009-06-20 17:01:22
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Bardzo dziękuję za wszystkie dotychczasowe rady.

Przy okazji, gdzie można znaleźć jakieś dobre źródło
zaawansowanych informacji na temat Nokii E51?
Dostałam małą książeczkę z opisem razem z komórką,
ale nie jest zbyt wygodna, ponadto nawet ja zauważam
braki w opisie.
Znalazłam w Interencie plik z opisem, ale zawiera on dokładny
tekst z tej książeczki.
Czy ktoś znalazł może coś bardziej zaawansowanego?
Może być po angielsku.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-20 17:08:36
Autor: FD
GPS do Nokii E51

http://www.nokia-e51.net/

Data: 2009-06-20 18:02:33
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
> http://www.nokia-e51.net/

Bardzo dziękuję. Dobrze wiedzieć, że jest takie forum.
Jest to bardzo dobre gdy chce się zadać jakieś pytanie.

Gdyby jednak ktoś znał adres gdzie można znaleźć
zaawansowany opis, to bardzo proszę o informacje.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-20 20:30:52
Autor: KuFeL
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:
> [...]

Gdyby jednak ktoś znał adres gdzie można znaleźć
zaawansowany opis, to bardzo proszę o informacje.

jesli chodzi Ci o instrukcje to napewno na stronie nokii ja znajdziesz.

Pzdr,
KuFeL

Data: 2009-06-21 09:19:47
Autor: wk
GPS do Nokii E51
Użytkownik "Ewa" <null@zero.com> napisał w wiadomości news:h1ims1$2hs$1nemesis.news.neostrada.pl...
Witam

Mam komórkę Nokia E51.
Chciałabym dokupić do niej odbiornik GPS.

Moja rada:
Kup jakas tania (200-300zl) nawigacje z ekranem 3,5" albo wiekszym (np. Matna 060) i wgraj na nia Automape i/lub IGO8 (na poczatku wersje edukacyjne, a potem jak Ci sie spodoba mozesz kupic legala ;)

Uzywanie komorki do nawigacji to sztuka dla sztuki. Komorka ma za maly ekran, trzeba dokupic jakies mocowanie do szyby, odbiornik GPS, kabel do ladowania z zapalniczki i niewygodnie sie toto obsluguje (brak ekranu dotykowego).

Moim zdaniem operowanie taka "nawigacja" jest niewygodne i odwraca duzo wiecej uwagi kierowcy podczas jazdy.
I co bedzie jak ktos zadzwoni, jak akurat bedziesz manewrowala w gaszczu uliczek?

pozdrawiam, wk

Data: 2009-06-21 10:03:14
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Bardzo dziękuję.

[...]

To jest jakieś rozwiązanie, tym bardziej , że mały ekran w mojej Nokii E51
może być niewygodny dla mnie do GPSu.
Google znalazły mi nazwę Manta GPS 060. Oprócz takiego odbiornika co jeszcze
trzeba kupić (czy podane przez Ciebie programy zawierają mapy?) i ile potem
mniej więcej kosztuje użytkowanie (na przykład w przeliczeniu na czas lub kilometry)?
Rozumiem, że do takiego odbiornika można dokupić ładowarkę samochodową.
A do wycieczek pieszych lub rowerowych - na ile wystarcza naładowana bateria?

Pozdrowienia
Ewa

Data: 2009-06-21 10:07:58
Autor: AL
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:
[...]

jakbys troche sie wysilila i poszukala - jeden z pierwszych linkow z googla i masz pelny opis + recenzja:
http://www.pdaclub.pl/index.php?view=article&id=14546:manta-gps-060&option=com_content&Itemid=88:52

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2009-06-21 10:11:18
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
jakbys troche sie wysilila i poszukala - jeden z pierwszych linkow z googla i masz pelny opis + recenzja:
http://www.pdaclub.pl/index.php?view=article&id=14546:manta-gps-060&option=com_content&Itemid=88:52
Bardzo Ci dziękuję i pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-21 11:37:56
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
http://www.pdaclub.pl/index.php?view=article&id=14546:manta-gps-060&option=com_content&Itemid=88:52
Przeczytałam ten artykuł i jestem mile zaskoczona, że Manta GPS 060
jest również wyposażona w odtwarzacz MP4 i czytnik e-booków.
Szczególnie interesuje mnie ten czytnik, a że apetyt rośnie w miarę
jedzenia, interesuje mnie o ile droższe byłoby urządzenie posiadające
wszystkie funkcje tej Manty, ale z lepszym czytnikiem e-booków
(np. obsługujący formaty takie jak rtf, doc, pdf, z możliwością zmiany
wielkości czcionki, itd.). Pełny system Windows CE także byłby dobry.

Czy jest gdzieś jakiś ranking tego rodzaju urządzeń, który w postaci
najlepiej tabeli, wymieniałby funkcje i ceny urządzeń? Nie mogę tego
w Google znaleźć.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-21 13:38:15
Autor: AL
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:
[...]

nie licz na tego ebooka w Mantcie - jak moglas przeczytac, to jedynie namiasta ebooka (a wlasciwie nieporozumienie), no ale pozycja w menu jest i punktuje ;)

Na dzien dobry zainstaluj sobi Mobireadera na swojej e51 i kompie w domu (bedziesz miala pelnowartosiowego ebooka z wszystkimi potrzebnymi funkcjami) - w ten sposob koncze juz kolejna ksiazke (mimo, ze maly ekran - da sie czytac w pozyckji poziomej ekranu z przewijaniem, etc) - jednak telefon mam wszedzie ze soba - a taka mante bym raczej nie nosil ;) (no chyba, ze masz duza torebke i wszystko w niej miescisz) a w domu - to wole ekran notebooka lub ksiazke papierowa.

Czy jest gdzieś jakiś ranking tego rodzaju urządzeń, który w postaci
najlepiej tabeli, wymieniałby funkcje i ceny urządzeń? Nie mogę tego
w Google znaleźć.

musisz juz sobie sama porownac i poczytac i zdecydowac

(osobiscie wolalbym dolozyc te 200-300 pln do np. TomToma i miec od razu dobre (duzo lepsze niz Manta) urzadzenie jakosciowo i dobre jakosciowo mapy PL i czesci Europy (lub calej - zalezy jaka wersje kupisz)
Bez zadnych kombinacji - ale to juz musisz sama sie o tym przekonac na wlasnej skorze ;)

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2009-06-21 14:17:32
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
nie licz na tego ebooka w Mantcie - jak moglas przeczytac, to jedynie namiasta ebooka (a wlasciwie nieporozumienie), no ale pozycja w menu jest i punktuje ;)
Też mi się tak wydawało.

[...]
Bardzo dziękuję. Nie wiedziałam o tym programie.
W ogóle ciągle przekonuję się, że o mojej Nokii E51 jeszcze mało wiem.
Forum http://www.nokia-e51.net/ będzie przydatne gdy bedę miała
konkretne, zaawansowane pytania. W tej chwili jest mi bardziej potrzebny
przegląd możliwości i lista użytecznych programów takich jak ten wymieniony
przez Ciebie. Na razie jeszcze czegoś takiego nie znalazłam.

Jeszcze raz bardzo dziękuję i pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-21 22:52:16
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51 - Mobireader skąd?
[...]
Próbowałam znaleźć ten program w Internecie.
Znalazłam na mobile.idg.pl MobiPocket Reader for Symbian OS S90 5.3
(przeglądarka sama zamiast Mobireadera znalazła Mobipocket).
Mam 2 problemy:
1) w mojej komórce jest Symbian OS 9.2 Series 60 v3.1 (wg opisu,
    bo nie wiem jak to sprawdzić w komórce), więc nie wiem czy to
    dobra wersja
2) nie mogę go ściągnąć, choćby tylko na próbę (przekroczony limit
    czasu połączenia; inne programy ściągam bez problemu)

Skąd mogłabym ściągnąć właściwy program do e-booków i w jakim formacie
powinien być e-book?

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-21 15:47:59
Autor: Papkin
GPS do Nokii E51

jakbys troche sie wysilila i poszukala - jeden z pierwszych linkow z
googla i masz pelny opis + recenzja:
http://www.pdaclub.pl/index.php?view=article&id=14546:manta-gps-060&option=com_content&Itemid=88:52

ja bym kupil larka ale model 35.3 jesli do dostania, ew taki ktory ma tez jak manta, przycik do wylaczenia urzadzenia. Lark 35.5 zdaje sie ma tylko do uspiena.

Lark ma wiecej przyciskow, regulacja glosnosci np bez wlazenia do menu i to rockerem (cos jak jog-dial w produktach sony, cos ala potencjometr z pokretlem w obudowie ale to nie taki element).

W larku kolory sa fajne, ma antyodblaskowa powierzchnie (co i tak nie daje wiele jak wali mocno slonce).

Larka latwiej odblokowac, czyta karty SDHC (ktos tu pisal ze manta tylko SD do 2GB, lark na pewno lyka SDHC 4GB, przynajmniej 35.3). Ale off topic sie zrobil, lark nie ma modulu GSM :)

Data: 2009-06-21 17:14:15
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Bardzo dziękuję.

Na www.euro.com.pl znalazłam 2 modele:
Lark FreeBird 35.0 za 249 zł
Lark FreeBird 35.6.za 261 zł

Różnica w cenie żadna. Muszę sprawdzić
czym się różnią technicznie.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-21 17:52:56
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Na www.euro.com.pl znalazłam 2 modele:
Lark FreeBird 35.0 za 249 zł
Lark FreeBird 35.6.za 261 zł

Różnice wg zawartego na w/w stronie opisu są następujące:
                                       Lark 35.0                         Lark25.6
Odtwarzacz MP3                  tak                                   nie
Odtwarzacz MP4                  tak                                   nie
Funkcje dodatkowe                                                  MapaMap
                                     wbudowany                         odtwarzanie
                                     odtwarzacz                            plików
                                         wideo                           WMA i WMV
Antyodblask                    brak danych                          tak
Wymiary                         91x80x17                         90x86x19
Waga                              143 g                                 160 g
Czas pracy akumul.          3,5 h                                  2,5 h

Nie wiadomo z tego jakie formaty są odtwarzane przez odtwarzacze
MP3 i MP4 oraz co można odtwarzać przy pomocy wbudowanego
odtwarzacza wideo w modelu 35.0.

Zdaję sobie sprawę, że temat zboczył i ten news jest off-topic.
Jednakże ciągle jeszcze pojawiają się odpowiedzi w głównym temacie,
a ja jeszcze całkowicie nie porzuciłam myśli o zakupie odbiornika
GPS do komórki.
Ponadto, skoro już było tutaj kilka newsów off-topic to proszę
pozwolić tę dyskusję dokończyć. Kontynuacja gdzie indziej nie byłaby
chyba dobra.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-21 18:29:49
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Przepraszam, pomyliłam się w nagłówku porównania
w moim ostatnim newsie.
Powinno oczywiście być Lark 35.6 (zamiast 25.6).

Odnośnie kontynuowania głównego tematu, to ciągle
mam nadzieję, że ktoś poda mi namiar na przegląd
(zaawansowanych) możliwości Nokii E51 i listę
użytecznych programów na nią takich jak Mobireader.

Pozdrowienia
Ewa

Data: 2009-06-21 18:41:32
Autor: Papkin
GPS do Nokii E51

Odnośnie kontynuowania głównego tematu, to ciągle
mam nadzieję, że ktoś poda mi namiar na przegląd
(zaawansowanych) możliwości Nokii E51 i listę
użytecznych programów na nią takich jak Mobireader.

my-navia.pl czy jakis taki adres i tam poszukaj bo zaloze sie o wszystko ze juz taki watek byl i to nie raz.

Byle mial on/off a nie tylko uspienie, wiecej klawiszy - do glosnosci sie przydaje i mozna bez patrzenia ja zmniejszyc 1 reka, pokrowiec tyle jaki - skarpeta nawet starczy. 35.3 juz w ofercie nie ma wiec nie pomoge, wybieralem jak Ty z kilku i ten byl najbardziej polecany a co wiecej, jak ktos umie grzebac (niezbyt doglebnie) w sofcie to dalo sie zainstalowac program urzytkownika pewnego, ktory obslugiwal dodatkowe funkcje pod klawiszami. Moj lark odtwarza divx bez dodatkowych steronikow. Tak tylko pisze bo nie wlaczam sobie filmow, to jest tylko nawigacja :) Co wiecej - znow jesli ktos nie czuje sie slaby w komputerach, mozna wgrac dodatkowe programy nawigacyjne do pamieci urzadzenia - 1GB wolne, bez dodatkowej karty, choc to wymagajace troche pracy a karta kosztuje 20zl (wiec interesu nie ma) to zawsze mozna zaoszczedzic :)

Data: 2009-06-21 19:02:54
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
[...]

To chyba miało być my-nokia.pl. Taka strona się wyświetla, ale z napisem Zamknięte.
Szkoda.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-21 19:49:41
Autor: Papkin
GPS do Nokii E51
 nie, poszukaj wiec w google my navia .pl , to nie o noki forum ale o nawigacjach samochodowych

Data: 2009-06-30 18:02:46
Autor: Jacek \"Plumpi\"
GPS do Nokii E51

Użytkownik "Ewa" <null@zero.com> napisał w wiadomości news:h1lp80$3um$1atlantis.news.neostrada.pl...

[...]

www.dotsis.com

http://www.gsmforum.pl/

http://www.symbianos.pl/

oraz

www.google.pl

Wpisujesz:  Symbian + software + download

I przez najbliższy rok czasu masz co robić ;D

Data: 2009-06-21 20:50:36
Autor: AL
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:
[...]

zdefiniuj jakie sa Twoje potrzeby, a nazwy sprawdzonych programow na pewno sie posypia jako odpowiedz na to.
Na razie blakasz sie w kolko i niewiadomo o co ci chodzi - no przeciez nie podam Ci wszystkim moich programow jakie mam poinstalowane na e51 - bo po prostu mi sie nie chce tego robic.
Ale jak powiesz, ze szukasz programu do jakies konkretnej rzeczy - to chetnie Ci podpowiem jakiego uzywam (jesli oczywiscie uzywam/uzywalem), a i inne osoby zrobia to samo.

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2009-06-21 21:10:55
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
[...]
Bardzo dziękuję za propozycję pomocy. Problem jednak w tym, że na początek
potrzebuję informacji co w ogóle jest możliwe. Gdy dojdę do "zapotrzebowania"
na konkretne funkcje to zapytam.
Wspomniałam, że razem z komórką dostałam książeczkę z opisem. Potem
znalazłam w Internecie plik .pdf zawierający tę samą treść.
Przed chwilą ze strony Nokii ściągnęłam opis, który jest szerszy niż poprzedni
(zawiera 160 stron, a ten poprzedni zawierał 90). Jednak układ jest taki sam
jak poprzednio, niezbyt wygodny, przynajmniej dla mnie. No ale lepsze to
niż nic. Przestudiuję go dokładnie, a potem zapytam o to, co jeszcze będzie mi
potrzebne.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-22 07:26:02
Autor: Dominik & Co
GPS do Nokii E51
Ewa napisał(a):

Lark FreeBird 35.0 za 249 zł

Mam ten sprzęt, przyjemny. Można korzystać z wbudowanej MapaMap,
albo bez żadnych "odblokowań" z nawigacji na karcie SD.
Bezproblemowe jest też włączenie Windows CE-
wtedy można korzystać ze stada oprogramowania na ten system,
włącznie z czytaczami pdf i doc.

Osobiście też polecałbym osobną nawigację zamiast telefonu,
chyba, że do pieszych wędrówek po górach, gdzie liczy się każdy gram
sprzętu :-)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-22 15:27:56
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
[...]

Bardzo dziękuję. Wynika z Twoich informacji, że opis, na którym się
opierałam, nie był zbyt dobry.
Interesuje mnie więc jak to w tym modelu jest z odtwarzaniem MP3 i MP4
oraz jaki odtwarzacz wideo jest tam wbudowany. Czyli jakie formaty filmów
są akceptowane i czy głos, szczególnie przez słuchawki jest dobry.
Czy mógłbyś napisać jak to jest w Twoim egzemplarzu?

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-22 17:53:39
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
[...]

I jeszcze jedno. Czy w tym egzemplarzu (modelu) jest przycisk on/off
do włączania/wyłączania urządzenia, czy tylko do uśpienia ?
Zwracał na to uwagę Papkin.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-23 10:04:03
Autor: Dominik & Co
GPS do Nokii E51 [OT]
Ewa napisał(a):

Interesuje mnie więc jak to w tym modelu jest z odtwarzaniem MP3 i MP4

mp3- odtwarza bezproblemowo wbudowaną odtwarzarką. Filmy: odtwarza mpg i avi
(także divx/xvid) wbudowaną odtwarzarką. Ponoć nowszy soft ma już tylko
odtwarzanie wma/wmv, ale wtedy wystarczy uruchomić WinCE i dowolną odtwarzarkę
na ten system.

U mnie wszystko chodzi na wbudowanej odtwarzarce, przeważnie dziecko ogląda
sobie bajki :-) Warto jednak film przeskalować, po pierwsze, żeby procesor
Larka nie męczył się tym, a poza tym, żeby upchać więcej na karcie SD.
Głos jest ok, wyraźny i głośny (także w głośnym , przez słuchawki nie testowałem.

Nawigacja działa dobrze, wbudowana MapaMap prowadziła mnie bardzo ładnie
pomiędzy marketami budowlanymi w Łodzi :-)

Ogólnie jest raczej dobrze oceniany:
http://www.chip.pl/testy/sprzet-mobilny/nawigacja-gps-z-mapa-polski/lark-freebird-35.0

http://www.ceneo.pl/;0151453299-10.htm

Odblokowanie WinCE:
http://www.my-navia.pl/viewtopic.php?t=5859&postdays=0&postorder=asc&start=0

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-23 10:05:12
Autor: Dominik & Co
GPS do Nokii E51 [OT]
Dominik & Co napisał(a):

Głos jest ok, wyraźny i głośny (także w głośnym , przez słuchawki nie

".. także w głośnym otoczeniu, np. w aucie". Zżarło cosik, sorki.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-23 13:58:15
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51 [OT]
Bardzo dziękuję za wszystkie informacje.
To co napisałeś odnośnie multimediów w pełni mnie satysfakcjonuje.
Myślę, że przez słuchawki też będzie OK skoro jest dobrze przez
głośnik.
Ciekawe jak w 35.0 wygląda sprawa formatów akceptowanych przez funkcję
e-book, ale zdaję sobie sprawę, że temat "zrobił się" off topic więc kończę
dyskusję na temat odbiorników GPS (bez komórki).

Sprawdzę czy wygodne będzie czytanie e-booków na mojej E51.
Będzie mi do tego potrzebny Mobireader pod Symbiana. Nie dostałam
jeszcze odpowiedzi od Adama (AL), który mi ten program podpowiedział.
Nie wiem bowiem skąd ten program ściągnąć.Z jedynej strony jaką
znalazłam ściągnąć mi się nie udało.

Data: 2009-06-23 14:02:59
Autor: Dominik & Co
GPS do Nokii E51 [OT]
Ewa napisał(a):

Ciekawe jak w 35.0 wygląda sprawa formatów akceptowanych przez funkcję
e-book, ale zdaję sobie sprawę, że temat "zrobił się" off topic więc kończę
dyskusję na temat odbiorników GPS (bez komórki).

Standardowo wbudowany- tylko *.txt. Do innych trzeba wgrać program
działający pod WinCE.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-06-23 14:19:01
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51 [OT]
[...]

Wielkie dzięki.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-30 17:59:16
Autor: Jacek \"Plumpi\"
GPS do Nokii E51 [OT]

Użytkownik "Ewa" <null@zero.com> napisał w wiadomości news:h1qhps$r2r$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Jak odblokujesz WM w nawigacji to polecam stronkę z masą ciekawych programów w wiekszości darmowych:

http://www.freewarepocketpc.net/

Co prawda jest to głównie oprogramowanie na smartfony, ale także część z nich pójdzie na urządzeniach z WM.

Data: 2009-06-23 17:37:06
Autor: AL
GPS do Nokii E51 [OT]
Ewa pisze:

[...]

pierwszy link z listy
http://www.google.pl/search?q=mobireader+symbian&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a

(reszta tez dziala)

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2009-06-21 10:53:07
Autor: wk
GPS do Nokii E51
Użytkownik "Ewa" <null@zero.com> napisał w wiadomości news:h1kpk3$np6$1atlantis.news.neostrada.pl...

[...]

Kupujac nawigacje (np. wspomniana mante GPS 060) w komplecie masz wszystko co Ci bedzie potrzebne do nawigowania w samochodzie - lacznie z ladowarka samochodowa.
Masz oryginalna mape MapaMap30 z mapa Polski, ktora mozna uzywac.

Jesli chcesz uzyc duzo lepszych Automapy lub IGO8 trzeba kupic karte SD 2GB (wazne: SD a nie SDHC!), wejsc w posiadanie jednego lub obu wspomnianych programow do nawigacji, przegrac je na karte SD, odpalic i szerokiej drogi...

I co najwazniejsze uzytkowanie nic nie kosztuje. Nie ma tutaj wymaganego platnego polaczenia GPRS jak np w googlemaps. Urzadzenia GPS sa samowystarczalne i do ich dzialania potrzeba tylko widocznosci satelit GPS i naladowanej baterii.

Do wycieczek rowerowych lepsza i poreczniejsza (mocowanie) by byla jakas dedykowana nawigacja z np. Garminem na pokladzie.

Reszte znajdziesz na google i np. peb.pl

pozdrawiam, wk

Data: 2009-06-21 11:02:35
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Bardzo dziękuję.

[...]
Wspaniale.

I co najwazniejsze uzytkowanie nic nie kosztuje.
I to jest bardzo dobra wiadomość. Co prawda informacje na temat kosztów nie były
tu jednakowe - od "Pójdziesz z torbami" do "były to jakieś grosze", ale darmo to darmo. :-)

Do wycieczek rowerowych lepsza i poreczniejsza (mocowanie) by byla jakas dedykowana nawigacja z np. Garminem na pokladzie.
W pierwszym rzędzie zależy mi na korzystaniu w samochodzie, potem podczas
pieszych wycieczek, a podczas rowerowych w ostatniej kolejności (nie mam jeszcze
roweru :-)

Reszte znajdziesz na google i np. peb.pl
Będę przeglądać.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-21 11:22:49
Autor: AL
GPS do Nokii E51
Ewa pisze:

[...]

90% map do programow navi - to may samochodowe to znaczy, ze sa malo-uzyteczne w przypadku korzystania z nich na rowerze czy wedrowkach pieszych (np. w gorach).

Do tych ostatnich masz inne programy - TrekBuddy, PathAway (dzialaja nieco inaczej - poczytaj sobie o nich), czy specjalnie dedykowane mapy - u np. Garmina beda to mapy TOPO

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2009-06-21 15:22:08
Autor: Papkin
GPS do Nokii E51

Moim zdaniem operowanie taka "nawigacja" jest niewygodne i odwraca
duzo wiecej uwagi kierowcy podczas jazdy.
I co bedzie jak ktos zadzwoni, jak akurat bedziesz manewrowala w
gaszczu uliczek?

w pelni popieram, gps w komorce fajny ale jako data logger czyli pozniej wracamy do domu i mamy sciezke po ktorej odbywalismy piesza wedrowke. Podczas wedrowki na komorke nie patrzymy :)

Polecam modele firmy LARK , sa ladne - wygladaja jak z wyzszej klasy (firmy). Polerowane czarne aluminium, 3.5" w zupelnosci wystarcza, wiecej bedzie gracic w aucie i przeszkadzac.

Glosnik glosny, mozna odpalic dziecku film nagrany na karte. Ceny smieszne bo <300zl a sprzet naprawde wyglada na dobrej klasy, od ponad roku nic sie nie zepsulo. Obudowa jakby gumowana, po prostu jestem bardzo :-) z tego zakupu.

Fabryczny program MapMap - naprawde wiecej nie trzeba w tej cenie, dobrze dziala w kraju.

W komplecie zasilacz samochodowy, dobrej jakosci uchwyt do szyby i pokrowiec szmaciany. Nie zal jak ukradna nawet tak bardzo. Znajomy ma Navi firmy Becker za 1000+ zl, lark za 3x mniej rownie dobrze sie sprawuje, wyglada ladniej.

Komorka - tak, jesli to ma WMobile, 3.5" masz uchwyt samochodowy i zasilacz. Wtedy mozna pogadac.

Ekran dotykowy sie przydaje. E51 tego nie ma.

Po prostu kupic takiego Larka jako wyposazenie samochodu, zawsze miec go w aucie. No i nie ufac nawigacji jak debil, czasmi mowi by skrecic jak nie wolno skrecic (znaki) albo w pole zjechac ;)

Data: 2009-06-21 14:57:10
Autor: J.F.
GPS do Nokii E51
On Sun, 21 Jun 2009 15:22:08 +0200,  Papkin wrote:
[...]

Trekbuddy fajny jest, i ma tez ostatnio fajna konkurecje.
Ale to do pieszej/rowerowej wedrowki, nie nawigacja samochodowa.

Komorka - tak, jesli to ma WMobile, 3.5" masz uchwyt samochodowy i zasilacz. Wtedy mozna pogadac.
Ekran dotykowy sie przydaje. E51 tego nie ma.

Zalezy jak przyciski oprogramowane.
Po prostu kupic takiego Larka jako wyposazenie samochodu, zawsze miec go w aucie. No i nie ufac nawigacji jak debil, czasmi mowi by skrecic jak nie wolno skrecic (znaki) albo w pole zjechac ;)

I pare innych uwag. Nawigacji wierzyc calkowicie nie mozna :-(

J.

Data: 2009-06-21 18:54:18
Autor: Papkin
GPS do Nokii E51

I pare innych uwag. Nawigacji wierzyc calkowicie nie mozna :-(

najbardziej sie wk... jak musialem wracac ze dwa kilometry bo wlasnie okazlo sie ze uprzejmie prosi o skret w polna droge, jakbym mial 4x4 to moze :-) bym sie skusil, a tak nawrotka na drodze krajowej ruchliwej nie byla zbyt milym przezyciem :( O tym jak wymanewrowalo pudlo ludzi do jeziora(!) i na schody to juz chyba wiekszosc slyszala, nie bede sie powtarzal. Zawrocilem wiec a po 2km juz kazala zjechac na normlana droge i jedyna sensowana - by bylo smieszniej przejezdzalem obok wczesniej, wtedy kazala jechac dalej (tj. nie kazala skrecic czyli jak wczesniej wniosek). To tylko program i ja mam z tego swiadomosc co radze kademu. Dlatego 7" nawigacja to dla debili chyba, sluchamy sie komunikatow glosowych, 3.5" w zupelnosci wystarcza. Patrzymy na znaki, jesli widzimy w okolicy gdzie juz mozemy sie spodziewac skretu, znak do skretu np do danej wioski - jedziemy jak znaki, nawigacja sama przeliczy trase.

Komorki moga miec jeszcze jedna wade - wolny procesor, jak sie za duzo dzieje na drodze (zjedziesz z trasy a alternatywna droga jest bardzo blisko - alternatywny i konieczny manewr) to moze nie zdolac "przemielic" nowej trasy a Ty juz przejedziesz ten zjazd.

Nokia niech sie p... ze swoimi platnymi mapami. Kupcie co polskie i dobre - automape, albo taka mapamap w zupelnosci na wakacje wystarczy a jest w cenie urzadzenia, dojedziesz do celu, a jak nie do celu idealnie (bo nei bylo takiego punktu adresowego) to dojedziesz na ta ulice w danym miescie/wsi a o reszte mozna przeciez zapytac tubylcow. Sasiad drukuje mapy z komputera bo jedzie na wakacje, wczoraj sie chwalil. A spokojnie stac go na nawigacje Beckera ;) Dziwie sie mu, larka za mala kase kupi i dojedzie bez wiekszych obaw.

Dziwie sie ze jeszcze producenci samochodow, oprocz renault, nie montuja urzadzenia ktore kosztuje koncern, niech to bedzie 300zl, fabrycznie w kokpicie. WM, zadne koncernowe i tajne rozwiazania, kazdy wgra sobie co chce. Duza zacheta do zakupu nowego pojazdu tej marki a nie konkurencji.

Kiedys (pol roku wstecz) na tvnturbo opowiadal pewien jegomosc, co kupil nowego passata, z fabryczna nawigacja za +10 000 !!! i dostal jakas angielsko-niemiecka o slabej siatce polskich drog. Bogaty a moze naiwny :)? Oczywiscie dokladnych map polskich i po polsku nie bylo a zapewne rozwiazanie fabtyczne trudne do zmiany na cos innego...

koncze temat bo NTG, ale jak inni - nawigacja to wyposazenie ma byc a nie dodatek do komorki. Wtedy to ma sens.

Data: 2009-06-21 21:14:09
Autor: jerry
GPS do Nokii E51
wk natekścił posta h1kngr$if4$1@nemesis.news.neostrada.pl:

[...]

Bez przesady. Korzystam z E50 (jeszcze mniejszy ekran) wtedy, kiedy
faktycznie się zgubię (zawsze przejazd przez Wrocław). I po co te kable
jeżeli baterie są naładowane? Lepiej też, że odbiornik jest osobno,
bo przynajmniej jest odsunięty do końca podszybia - lepiej "widzi"
satelity, a ekran mam bliżej siebie.

Moim zdaniem operowanie taka "nawigacja" jest niewygodne i odwraca
duzo wiecej uwagi kierowcy podczas jazdy.
Manipulowanie ekranem dotykowym w czasie jazdy rozprasza tak samo.

I co bedzie jak ktos zadzwoni, jak akurat bedziesz manewrowala w
gaszczu uliczek?
Po odebraniu rozmowy nawigacja się wycisza i dalej pokazuje trasę.
Po zakończeniu rozmowy trzeba tylko włączyć ponownie spikera.

Data: 2009-06-21 21:55:26
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Dziękuję za odpowiedź.

Korzystam z E50 (jeszcze mniejszy ekran) wtedy, kiedy
faktycznie się zgubię (zawsze przejazd przez Wrocław).
A jaki odbiornik używasz? Myślę, że skoro współpracuje
z E50, to z E51 też by działał.

Przy okazji mam pytanie odnośnie możliwości powiększania
tego co się wyświetla, w komórce w ogóle i przy GPSie
w szczególności. Podobno jest jakiś program, który to robi.
Nie wiem jednak co konkretnie można powiększać.
Czy ktoś coś takiego używał?

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-22 11:14:44
Autor: jerry
GPS do Nokii E51
Ewa natekścił posta h1m3pl$fqp$1@nemesis.news.neostrada.pl:

Korzystam z E50 (jeszcze mniejszy ekran) wtedy, kiedy
faktycznie się zgubię (zawsze przejazd przez Wrocław).
A jaki odbiornik używasz? Myślę, że skoro współpracuje
z E50, to z E51 też by działał.
Klasyczną Nokię LD-3W. Biega na tej samej baterii co E50
(BL5C) i przy okazji odpada problem dwóch ładowarek.

Data: 2009-06-22 15:31:38
Autor: Ewa
GPS do Nokii E51
Bardzo dziękuję.

[...]

W mojej E51 jest bateria BP-6MT.
W przypadku korzystania z samochodu dodatkowa ładowarka
nie jest takim strasznym problemem.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-06-30 18:55:38
Autor: Jacek \"Plumpi\"
GPS do Nokii E51
Użytkownik "Ewa" <null@zero.com> napisał w wiadomości news:h1o1m2$9qm$1nemesis.news.neostrada.pl...

[...]

Odnośnie ww pytań i tematów:

E50 oraz E51 mają dokładnie taki sam ekran tzn. taka samą rozdzielczość oraz dokładnie takie same rozmiary.

Jeżeli chodzi o nawigację to w większości słucha się poleceń głosowych, ale od czasu do czasu trzeba rzucić okiem. Dla kogoś, kto ma dobry wzrok wielkość ekranu nie stanowi problemu.

Jezeli zaś chodzi o programy nawigacyjne dla E51 pod Symbian to w grę wchodzą Garmin, który moim zdaniem jest nieporozumieniem wśród nawigacji oraz TomTom, który co prawda ma maniej dokładne mapy niż inne systemy nawigacyjne, ale za to dość dobrze prowadzi.

Jeżeli chodzi o współpracę E51 z odbiornikami GPS na bluetooth nie ma większych problemów, zwłaszcza jeżelim chodzi o Nokię LD-3W, która współpracuje perfekcyjnie.

Oczywiście w E51 oraz LD-3W są inne baterie, ale ładowarki można używać tej samej. Dla wygody jednak polecam dwie ładowarki samochodowe - jedna podłączona na stałe do odbiornika, a odbiornik wrzucony gdzieś do schowka. Natomiast druga ładowarka do telefonu. O nawigowaniu bez podłączania ładowarki zapomnij na trasach dłuższych niż 150km zapomnij, bo po prostu bateria w E50 , a także E51 wytrzymuje ok. 2 godzin pracy. CIągłe przekładanie łądowarki z telefonu do odbiornika jest dość uciążliwe.
Ponadto ładowarki z Allegro te po kilka zł. w ogóle się nie nadają, ponieważ nie są w stanie doładować baterii, kiedy pracuje program nawigacyjny oraz bluetooth - są po prostu zbyt słabe. Trzeba zainwestować w łądowarkę oryginalną Nokii w cenie ok. 60-70zł.
Poza tym używając odbiornika GPS na bluetooth nie będziesz mogła używać słuchawki czy zestawu głośnomówiącego na bluetooth.

Policz sobie teraz czy warto inwestować w taki zestaw:

Ładowarka 60-70zł. a najlepiej dwie 120-140zł.
Odbiornik GPS - ok. 200zł.
Oprogramowanie nawigacyjne 200-500zł.

Zapomnij o użytkowaniu nielegalnego oprogramowania na E51, ponieważ telefon ten jest zabezpieczony certyfikatami, które generowane są dla każdego urządzenia (egzemplarza) indywidualnie. A i z legalnym oprogramowaniem jest problem jak nie zdobędziesz certyfikatu do swojego telefonu.
Aby zainstalować jakiekolwiek oprogramowanie na tym telefonie trzeba uzyskać certyfikat (płatny) lub przejść procedurę złamania tego zabezpieczenia, co nie jest takie łatwe i niewiele osób zajmujących się łamaniem zabezpieczeń telefonów potrafi to zrobić.
Samemu to przerabiałem. Chciałem wgrać do E51 programy, które legalnie używałem wcześniej na E50 i miałem z tym problem. Objeździłem wszystkie znane mi w mieście miejsca, gdzie trudnili się łamaniem sim-locków. Jednak nikt nie potrafił tego zrobić. Udało mi się tego dokonać po kilku dniach siedzenia przed komputerem, zbieraniu wielu informacji i łażeniu po chińskich forach dyskusyjnych :D
Tu jak widać firma Nokia swoim idiotyzmem dorównała firmie Apple z ich sztandarowym produktem iPhone :D

Gotowe urządzenie np. Lark kupisz już za ok. 200-250zł wraz z programem nawigacyjnym. Jednak osobiście odradzam program MapaMap, w które wyposażane są najtańsze Larki, bo jest bardzo ubogi. Chyba, że Twoje potrzeby nie są zbyt duże.
Osobiście polecam urządzenia GoClever 5010 BT FM z mapą Cardinale lub AutoMapą sprzedawane na Allegro w cenach 450-650zł
Takie urządzenie ma tę przewagę nad tanimi Larkami, że umożliwia używanie go jako zestawu głośnomówiącego dla telefonu komórkowego (tu także dla E51), a ponadto transmisję dźwięku do radia samochodowego dzieki wbudowanemu nadajnikowi radiowemu. W ten sposób urządzenie poza nawigowaniem może nam sałużyć jako zestaw głośnomówiący oraz odtwarzacz mp3.
Poza tym urządzenie to posiada także wejście AV, dzięki któremu można podłączyć w przyszłości do niego kamerę cofania.

GPS do Nokii E51