GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?

Data: 2011-01-24 13:43:59
Autor: WRonX
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Witam.

Poproszono mnie, abym "wypytal", przepraszam ze nie mam dokladnych informacji, ale powiem, co wiem. Kierowca twierdzi, ze pojazd byl niesprawny (hamulce), ale firma zatrudniajaca twierdzi, ze na podstawie danych z GPS (rejestrator trasy) mozna orzec o winie kierowcy.

Chodzi mi raczej o naprowadzenie - czy moze obejsc sie bez bieglego (kasy brak), jakie dowody przestawic (moze kontaktowac sie z producentem sprzetu w sprawie dokladnosci?) etc.?

Ja to widze tak, ze maksymalna dokladnosc urzadzen rejestrujacych trase, z uwzglednieniem naziemnych stacji referencyjnych to jakies 2-3m (mowie o systemie WAAS, w Polsce sa jeszcze inne stacje, ale o ile wiem, wiekszosc urzadzen wspolpracuje z WAAS), wiec to chyba robi roznice? Przedstawiciel firmy mydli oczy, ze GPS ma "kosmiczna" dokladnosc - problem w tym, ze ta dokladnosc nie na wszystkich urzadzeniach jest taka "kosmiczna". Osobiscie wydaje mi sie, ze trzeba skontaktowac sie z producentem, ale moze macie jakies pomysly?

Pozdrawiam.
--
[= WRonX =] [= WRonX@-CUT-WRonX.NET =] [= http://WRonX.NET =]
[= GCS/CC d->++ s+:- a- C++++$ U P>++ L+ !E W+++$ N++(+++) =]

Data: 2011-01-24 13:55:29
Autor: Piotr [trzykoty]
[...]

Czegos tu brakuje. Co ma GPS do winy oraz niesprawnosci hamulc體; co te strony chca udowodnic tym GPSem?

Data: 2011-01-24 14:05:18
Autor: Maddy
W dniu 24-01-2011 13:43, WRonX pisze:
[...]

GPS zarejestrowa艂, 偶e hamulce jednak by艂y sprawne?
Co ma dok艂adnie ten GPS wykaza膰?

Chodzi mi raczej o naprowadzenie - czy moze obejsc sie bez bieglego
(kasy brak), jakie dowody przestawic (moze kontaktowac sie z producentem
sprzetu w sprawie dokladnosci?) etc.?

Jak przyjdzie do kwestii technicznych, to samo Twoje "bo si臋 dowiedzia艂em od producenta" nic nie b臋dzie znaczy艂o.
Ale jak b臋dziesz zna艂 zdanie producenta, to mo偶esz rozwa偶y膰, czy  bieg艂y si臋 op艂aca - w ostatecznym rozrachunku za bieg艂ego p艂aci przegrany.

[...]

Ta "kosmiczna dok艂adno艣膰" to taki wytrych jak "cyfrowa jako艣膰" - nic nie znaczy ale fajnie brzmi.

Jak mnie GOP zrzuci艂 50 metr贸w w d贸艂 do jeziora ("zawr贸膰 je艣li to mo偶liwe"), bo si臋 pogubi艂 na serpentynach w g贸rach, to jest w艂a艣nie przyk艂ad kosmicznej dok艂adno艣ci - w skali kosmicznej te 50 metr贸w nic nie znaczy, to dopuszczalny b艂膮d.

--
*** Stosujesz sie do powy偶szych teorii na w艂asn膮 odpowiedzialno艣膰 ***

Magdalena "Maddy" Wo艂oszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-24 18:01:28
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "Maddy"
[...]

Opr贸cz danych z GPS zrzuci艂 ci臋 do jeziora algorytm "przyci膮gania do drogi" implementowany w nawigacjach :) i nie wiem kto bardziej by艂 kowalem w twoim przypadku.

pzdr
olo

Data: 2011-01-24 15:34:56
Autor: .B:artek.
[...]

Nie bardzo rozumiem co i jak ten GPS mia砨y tutaj dowodzi, ale mniejsza na razie z tym. Oczywi禼ie mo縩a bez w眛pliwo禼i udowodni, 縠 _ten_ GPS pochodzi z _tego_ samochodu i by w潮czony w trakcie spornego zdarzenia, a jego w jego odczyt nie mo縩a ingerowa?

Chodzi mi raczej o naprowadzenie - czy moze obejsc sie bez bieglego
(kasy brak), jakie dowody przestawic (moze kontaktowac sie z producentem
sprzetu w sprawie dokladnosci?) etc.?

Bieg砮go wyznacza s眃 i to s眃 tymczasowo p砤ci za jego opini. Potem koszty bieg砮go pokrywa strona przegrywaj眂a. We to pod uwag.

[...]

Wszystko mo縠 by dowodem, kwestia tylko tego co ten GPS mia砨y udowadnia i na ile mia硂by to by wiarygodne. Poczytaj o dok砤dno禼i GPS-體. Ju z samego za硂縠nia system (satelity) umo縧iwiaj dok砤dno舵 na poziomie kilku metr體, a nie kilku cm - niezale縩ie od tego jak dok砤dne b阣zie urz眃zenie. I 縜den producent tego nie przeskoczy. A to na t chwil pozwala na w miar bezsporne udowodnienie, 縠 np. kto by w Poznaniu, a nie w Krakowie albo na odwr髏. Natomiast dok砤dno舵 rz阣u paru metr體 w sytuacji hamowania (jakikolwiek zwi眤ek mia砨y mie GPS w tej sprawie) jest IMHO z g髍y do ob秏iania.

--
..B:artek.

Data: 2011-01-25 09:27:44
Autor: niusy.pl
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?

U縴tkownik ".B:artek." <maila@nie.ma.i.nie.bylo.pl>

[...]

By硂 o wykorzystaniu stacji referencyjnych. Co prawda nie s硑sza砮m, by gps'y do floty korzysta硑, ale mo縠 niedoinformowany jestem.

Data: 2011-01-24 16:51:03
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "WRonX" <WRonX@[-CUT-].WRonX.net> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4d3d740f$0$2452$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Dok艂adno艣膰 klasycznego odbiornika GPS, je艣li chodzi o wskazanie miejsca, to w najlepszym wypadku kilkana艣cie metr贸w. Jesli chodzi o pr臋dko艣膰, to na d艂u偶szym odcinku mo偶na si臋 spodziewa膰 dok艂adno艣ci rz臋du +/- kilometr, ale przy nag艂ym hamowaniu GPS "pojedzie dalej", by po chwili wr贸ci膰, bo one sobie interpoluj膮 dane. Tak wiec je艣li dane z GPS-a maj膮 pos艂u偶y膰 wykazaniu, 偶e kieruj膮cy ra偶膮co szybko jecha艂 i to by艂o przyczyn膮 wypadku, to jak najbardziej jest to mo偶liwe. Ale je艣li ma to by膰 dow贸d na sprawne dzia艂anie hamulc贸w poprzez obliczenie op贸藕nienia, to w mojej ocenie to bez sensu. Podobnie je艣li chc膮 w ten spos贸b dowie艣膰, ze kieruj膮cy jecha艂 niew艂a艣ciwym pasem.

Data: 2011-01-24 18:03:27
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "Robert Tomasik"
przy nag艂ym hamowaniu GPS "pojedzie dalej", by po chwili wr贸ci膰, bo one sobie interpoluj膮 dane.
Interpoluj膮 sobie systemy nawigacji a nie odbiorniki GPS.

pzdr
olo

Data: 2011-01-24 18:46:10
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ihkbp6$gvi$1mx1.internetia.pl...
U偶ytkownik "Robert Tomasik"
przy nag艂ym hamowaniu GPS "pojedzie dalej", by po chwili wr贸ci膰, bo one sobie interpoluj膮 dane.
Interpoluj膮 sobie systemy nawigacji a nie odbiorniki GPS.

eTrax Legend czy te偶 GARMIN 250, to system nawigacyjny, czy odbiornik? Bo jeden i drugi interpoluje, ale nei wiem, pod jak膮 Ci to definicj臋 podchodzi.

Data: 2011-01-24 19:17:00
Autor: qwerty
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "Robert Tomasik"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:ihke5g$3ou$1@inews.gazeta.pl...
eTrax Legend czy te偶 GARMIN 250, to system nawigacyjny, czy odbiornik? Bo jeden i drugi interpoluje, ale nei wiem, pod jak膮 Ci to definicj臋 podchodzi.

System nawigacji. Odbiornik to sirf star III itp.

Data: 2011-01-24 19:41:39
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ihkfm2$v31$1news.task.gda.pl...
[...]

Kurcze, a na fakturze w jednym i drugim wypadku wpisano, ze to odbiornik. Ilu偶 to ciekawych rzeczy sie cz艂owiek z internetu dowiaduje :-) Zastanawiam si臋, mo偶e reklamowa膰 niezgodno艣膰 towaru z umow膮, bo sprzedaj膮 mi system, a zamawia艂em odbiornik :-))))

Data: 2011-01-24 20:19:32
Autor: olo
[...]

Rekalmuj jeszcze 偶e nie uwzgl臋dnili na fakturze map jakie r贸wnie偶 w tych urz膮dzeniach s膮 preinstalowane.

pzdr
olo

Data: 2011-01-24 21:51:42
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ihkjoc$2hm$1mx1.internetia.pl...
U偶ytkownik "Robert Tomasik"

[...]

ETrax na map臋 艣wiata. Bardzo szcz膮tkow膮. W 250 by艂a mapa.

Data: 2011-01-25 09:31:24
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "Robert Tomasik"

ETrax na map臋 艣wiata. Bardzo szcz膮tkow膮. W 250 by艂a mapa.
Producent nazwa艂  urz膮dzenia GPS do turystyki w zale偶no艣ci od wyposa偶enia
jako: podstawowe urz膮dzenie r臋czne, lub r臋czne urz膮dzenie do nawigacji
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=143
Wi臋c um贸wmy si臋 偶e nie b臋dziesz dalej upiera艂 si臋 przy tezie 偶e to
odbiornik GPS a li tylko urz膮dzenie wyposa偶one w odbiornik GPS.

pzdr
olo

Data: 2011-01-24 23:47:51
Autor: Massai
Robert Tomasik wrote:

U偶ytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisa艂 w wiadomo艣ci
> U偶ytkownik "Robert Tomasik"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup

Kurcze, a na fakturze w jednym i drugim wypadku wpisano, ze to
odbiornik.

W sumie - to jakby nie patrze膰 m.in. odbiornik ;-)

Ilu偶 to ciekawych rzeczy sie cz艂owiek z internetu
dowiaduje :-) Zastanawiam si臋, mo偶e reklamowa膰 niezgodno艣膰
towaru z umow膮, bo sprzedaj膮 mi system, a zamawia艂em odbiornik
:-))))

To przep艂aci艂e艣. Taki odbiornik (uk艂ad scalony) to mo偶e par臋
dolc贸w kosztuje ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-01-25 09:42:35
Autor: niusy.pl
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?

U偶ytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl>

[...]

Mo偶na sobie nazwa膰 jak si臋 chce gotowe urz膮dzenie. Z technicznego punktu widzenia jest to jednak system nawigacyjny wykorzystuj膮cy zapewne prosty odbiornik GPS, kt贸ry to odbiornik podaje dane rzeczywiste tylko z okre艣lonym b艂臋dem przetwarzane przez to urz膮dzenia tak, by co艣 zbli偶onego do rzeczywisto艣ci pokazywa艂o nawet w tunelu, gdzie odbiornik niczego nie odbiera.

Data: 2011-01-24 20:16:13
Autor: olo
[...]

Je偶eli skorzystasz z "moja pozycja", mo偶e odczyta膰 sobie aktualne
wsp贸艂rz臋dne, i oba urzdzenia dzia艂aj膮 wtedy tylko jako interfejs u偶ytkownika.

to system nawigacyjny, czy odbiornik? Bo jeden i drugi interpoluje,
Interpoluj膮 a w艂a艣ciwie ekstrapoluj膮 dane GPS oprogramowania do nawigacji
jakie mo偶esz na tych GPS-ach uruchomi膰.

ale nei wiem, pod jak膮 Ci to definicj臋 podchodzi.
Zale偶y jakie oprogramowanie odpalisz na tych GPS-ach. Albo system nawigacji
albo interfejs odbiornika GPS. Mo偶esz te偶 u偶y膰 tych urz膮dze艅 jak zwyk艂ego
odbiornika i odczytaj膮膰 dane o lokalizacji z jego z portu komunikacyjnego.
Odbiornik GPS, u偶ywany w monitoringu pojazd贸w nie interpretuje danych tylko
je rejestruje i/lub okresowo wysy艂a do centrum. Wielce pradopodobne 偶e istnieje
zapis z dok艂adno艣ci膮 do kilku metr贸w ka偶dej sekundy 艣ladu pojazdu w urz膮dzeniu i
znacznie rzadziej aktualizowany 艣lad w systemie monitoringu.

pzdr
olo

Data: 2011-01-24 21:50:16
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ihkji3$16o$1mx1.internetia.pl...

Zale偶y jakie oprogramowanie odpalisz na tych GPS-ach.
Na zadnym z nich nie da si臋 odpali膰 nic innego, ni偶 maj膮 w swojej pami臋ci :-)

Data: 2011-01-25 09:38:22
Autor: olo
[...]

Maj膮 zar贸wno do:
1. Nawigacji
2. Wskazywania pozycji
3. Zapisywania 艣lad贸w

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 09:45:00
Autor: niusy.pl
[...]

Ale mo偶na odpali膰 co艣 czego wcze艣niej w tej pami臋ci nie by艂o. Cho膰by aktualizacj臋 oprogramowania, ale r贸wnie dobrze zupe艂nie inne oprogramowanie.

Data: 2011-01-25 09:53:19
Autor: niusy.pl
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?

U偶ytkownik "olo" <olekp@o2.pl>

[...]

Ten zapis jest z dok艂adno艣ci膮 zwykle do kilku metr贸w ale konkretne pomiary mog膮 mie膰 znacznie mniejsz膮 dok艂adno艣膰. Mo偶e by膰 nawet tak, 偶e gps podaje dok艂adno艣膰 przyzwoit膮 a naprawd臋 jest mniejsza z powodu zak艂贸caj膮cego odbicia. Tak samo pomiary fotoradaru mog膮 by膰 obarczone ca艂kiem du偶ym b艂臋dem je艣li np. nie zostanie prawid艂owo rozstawiony.

Data: 2011-01-25 10:57:29
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "niusy.pl"

Ten zapis jest z dok艂adno艣ci膮 zwykle do kilku metr贸w ale konkretne pomiary mog膮 mie膰 znacznie mniejsz膮 dok艂adno艣膰.
Z praktyki, bo czasami zapisuj臋 i analizuj臋 艣lady narciarskich czy rowerowych eskapad, pomy艂ki o wi臋cej ni偶 kilka metr贸w (s膮 wyra藕nie widoczne jako nag艂e uskoki z dotychczasowej trajektorii) bywaj膮 naprawd臋 sporadyczne i 艂atwe do wy艂apania w serii zapis贸w.

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 12:33:13
Autor: niusy.pl
[...]

Daruj ... poruszaj膮c si臋 jedn膮 drog膮 w te i we w te mo偶esz mie膰 regularne 10 metr贸w przesuni臋cia.

Data: 2011-01-25 13:26:13
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ihmcdr$3qd$1news.net.icm.edu.pl...

Daruj ... poruszaj膮c si臋 jedn膮 drog膮 w te i we w te mo偶esz mie膰 regularne 10 metr贸w przesuni臋cia.
Drogi Tomaszu, posiadam fizyczne tracki i je偶eli nie wyg艂adza ich Google Earth to twoja opinia o zupe艂nej probabilistyce b艂edu pomiarowego GPS jest ca艂kowicie b艂臋dna. Wygl膮da bowiem 偶e w serii pomiar贸w w danym miejscu w danych warunkach niedok艂adno艣膰 wskazania ma charakter b艂臋du przede wszystkim b艂臋du systematycznego. Poniewa偶 w czasach kiedy usi艂owano mnie nauczy膰 metrologi o GPS-ach nikt nie s艂ysza艂 nie b臋d臋 wypowiada艂 si臋 na temat metodologi tych pomiar贸w bo nawet gdyby (w co w膮tpi臋) dane by艂y obarczone b艂臋dem czysto losowym to przyk艂ad Google Earth 艣wiadczy 偶e do cel贸w interpretacyjnych mo偶na je doskonale "odszumi膰".

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 17:08:02
Autor: Zbynek Ltd.
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Witam

olo napisa(a) :
U縴tkownik "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid> napisa w wiadomo禼i news:ihmcdr$3qd$1news.net.icm.edu.pl...

Daruj ... poruszaj眂 si jedn drog w te i we w te mo縠sz mie regularne 10 metr體 przesuni阠ia.
Drogi Tomaszu, posiadam fizyczne tracki i je縠li nie wyg砤dza ich Google Earth to twoja opinia

Jest mo縧iwe, 縠 wyg砤dza. U縴wam logera z pewnej strony i trasa
ogl眃ana z dw骳h r罂nych opcji jest r罂na. Jedna z nich wygl眃a,
jakby by硂 za ma硂 punkt體 pomiarowych. Drugi widok przedstawia
bardziej realistyczn tras, kt髍ej widok jest najbardziej zbli縪ny
do rzeczywistej.
Ca硂舵 korzysta z map Googla.
Nie twierdz, 縠 akurat Google wyg砤dza, tylko 縠 jest to mo縧iwe.

   Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

[Cz硂wiek zaczyna u縴wa dopiero wtedy rozumu, gdy ko馽z mu si
wszystkie mo縧iwo禼i.]

Data: 2011-01-25 17:44:20
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U縴tkownik "Zbynek Ltd."

Nie twierdz, 縠 akurat Google wyg砤dza, tylko 縠 jest to mo縧iwe.
To przyk砤d do obejrzenia. Dok砤dno舵 potwierdza wielokrotnie nak砤daj眂y si 秎ad jaki przejazd wyci眊iem krzese砶owym, trasy przejazd體 po szlaku s ju losowe. Nie bardzo chce mi si samodzielnie analizowa 紃骴砤.
http://www.tinyurl.pl?80ljVXys

pzdr
olo

[Cz硂wiek zaczyna u縴wa dopiero wtedy rozumu,
W oryginale chyba by硂 - dzia砤 racjonalnie, gdzy wyczerpie wszystkie pozosta砮 mo縧iwo禼i.

Data: 2011-01-25 20:19:19
Autor: niusy.pl
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?

U縴tkownik "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl>

Ale tu w og髄e o wyg砤dzanie nie chodzi

Data: 2011-01-25 18:50:58
Autor: niusy.pl
[...]

Czytasz co si臋 do Ciebie pisze ?

Data: 2011-01-25 19:47:03
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "niusy.pl"

Czytasz co si臋 do Ciebie pisze ?

Czytam i nabieram nieodpartego przekonania 偶e chcesz by膰 ekspetrem w sprawach b艂ed贸w pomiarowych GPS nie maj膮c poj臋cia ani o metrologii ani a fizyce zjawiska.  Ca艂a twoja wiedza zaczyna si臋 i ko艅czy zarazem na zas艂yszanej wie艣ci o dok艂adno艣ci lokalizacji poprzez odbiornika GPS.

EOT
pzdr
olo

Data: 2011-01-25 20:23:02
Autor: niusy.pl
[...]

We藕 po prostu zr贸b co napisa艂em: przejed藕 si臋 drog膮, poczekaj jaki艣 czas i przejed藕 si臋 w drug膮. Jak Ci si臋 zrobi 10 metr贸w r贸偶nicy to zastan贸w si臋 jakim cudem i podyskutujemy o fizyce zjawiska.

Data: 2011-01-26 00:19:03
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ihmfte$317$1mx1.internetia.pl...
[...]

Moje obserwacje s膮 zbli偶one. Po prostu w danym czasie i na danym obszarze GPS pokazuje po艂o偶enie z pewnym przesuni臋ciem, kt贸re jest mniej wiecej sta艂e. Pomiar za艂贸偶my pomi臋dzy dwoma punktami w terenie zrealizowany szybko i bez wy艂膮czania urz膮dzenia jest do艣膰 dok艂膮dny, ale je艣li wy艂膮czymy urz膮dzenie i chcemy wr贸ci膰 do zapsianego wcze艣niej punktu, to b艂膮d mo偶e si臋ga膰 kilkunastu metr贸w. S膮dz臋, 偶e sk艂ada si臋 na to b艂膮d wyzaczenia punktu i b艂膮d wyznaczenia pozycji przy jego poszukiwaniu.

Data: 2011-01-26 09:10:54
Autor: olo
[...]

Wi臋c mamy podobne obserwacje, w danym ci膮gu pomiar贸w g艂贸wnym sk艂adnikiem b艂臋du pomiarowego wydaje si臋 by膰 b艂膮d systematyczny.
http://pl.wikipedia.org/wiki/B%C5%82%C4%85d_systematyczny

[...]
Wydaje mi si臋 偶e odbiornik GPS zawsze wylicza pozycj臋 analizuj膮c czas dotarcia sygna艂贸w z satelit贸w. Dlaczego mi臋dzy ci膮gami s膮 wi臋ksze r贸偶nice spytam fizyk贸w bo tu si臋 ju偶 bardzo offtopowo zrobi艂o :)

pzdr
olo

Data: 2011-01-26 09:28:25
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "Robert Tomasik"

S膮dz臋, 偶e sk艂ada si臋 na to b艂膮d wyzaczenia punktu i b艂膮d wyznaczenia pozycji przy jego poszukiwaniu.
Wpad艂o mi do g艂owy 偶e to mo偶e si臋 wi膮za膰 ze zmian膮 w sk艂adzie obserwowanych satelit, ale zapytam fizyk贸w.

pzdr
olo

Data: 2011-01-26 12:26:53
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ihombj$suf$2mx1.internetia.pl...
U偶ytkownik "Robert Tomasik"

S膮dz臋, 偶e sk艂ada si臋 na to b艂膮d wyzaczenia punktu i b艂膮d wyznaczenia pozycji przy jego poszukiwaniu.
Wpad艂o mi do g艂owy 偶e to mo偶e si臋 wi膮za膰 ze zmian膮 w sk艂adzie obserwowanych satelit, ale zapytam fizyk贸w.

Mnie raczej, 偶e po prostu te satelity z dok艂adno艣ci膮 do metra na orbicie wisie膰 nie potrafi膮.

Data: 2011-01-26 12:47:41
Autor: Andrzej 艁awa
W dniu 26.01.2011 12:26, Robert Tomasik pisze:

[...]

Akurat utrzymanie pozycji orbitalnej to najprostsza sprawa.

Gorsze s膮 zak艂贸cenia w czasie biegni臋cia sygna艂u od satelity do
odbiornika, odbicia itepe.

Data: 2011-01-26 13:00:31
Autor: olo
[...]

Jest du偶o wi臋cej powod贸w b艂臋du pomiarowego:

Ograniczony dost臋p - wy艂膮czony aktualnie

Op贸藕nienie jonosferyczne. B艂膮d odleg艂o艣ci wywo艂any op贸藕nieniem w propagacji
fal radiowych wynosi od 20-30 metr贸w w dzie艅 do 3-6 metr贸w w nocy. - b艂膮d
systematyczny

Op贸藕nienie troposferyczne. - b艂膮d systematyczny

B艂膮d efemeryd. Polega na r贸偶nicy mi臋dzy po艂o偶eniem satelity, wyliczonym a
rzeczywistym.- b艂ad systematyczny

B艂膮d zegara satelity. - dla danego satelity b艂膮d systematyczny

R贸偶nica pomi臋dzy idealnym czasem GPS a wskazaniem zegara satelity.- b艂ad
systematyczny

Odbi贸r sygna艂贸w odbitych - b艂ad losowy

B艂臋dy odbiornika - b艂膮d losowy

Wychodzi 偶e wykonuj膮c seri臋 pomiar贸w r贸偶nice po艂o偶e艅 kolejnych punkt贸w zachowaj膮 tak膮 dok艂adno艣膰 jak uzyskiwana w systemie DGPS
http://pl.wikipedia.org/wiki/Differential_GPS czyli 0,5 do 2 m. Pomiary b臋d膮 przesuni臋te wzgl臋dem poprawnej lokalizacji o wektor b艂臋d贸w systematycznych. Czyli zgodnie z twoim intuicyjnym przeczuciem:
S膮dz臋, 偶e sk艂ada si臋 na to b艂膮d wyzaczenia punktu
i b艂膮d wyznaczenia pozycji przy jego poszukiwaniu.
ale o troch臋 innej fizycznej stronie zjawiska.
Podsumowuj膮c 艣lad GPS-a mo偶e nawet dowie艣膰 sprawno艣ci hamulc贸w o ile hamowanie trwa wi臋cej ni偶 2-3 sekundy.

pzdr
olo

Data: 2011-01-26 14:05:58
Autor: m4rkiz
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
锘縐偶ytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:ihp2p8$6p6$1@mx1.internetia.pl...
[...]

bledy odbiornika sa tu chyba najbardziej istotne
garmin dla swojego sprzetu podaje: "srednio 15 metrow"

Data: 2011-01-26 16:53:37
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "m4rkiz" <aa@bb.cpl>

bledy odbiornika sa tu chyba najbardziej istotne
garmin dla swojego sprzetu podaje: "srednio 15 metrow"

Garmin podaje typowy sumaryczny b艂膮d pomiaru zapewne r贸wnie偶 przy przeci臋tnym poziomie sygna艂u. Inne podej艣cie by艂oby nieuczciwe. Wed艂ug tego:
http://www.geoforum.pl/?menu=46813,46833,46923&link=gnss-krotki-wyklad-alfabet-gps-bledy-geometrii-i-technologii
b艂edy wnoszone poprzez odbiornik s膮 niewielkie.

pzdr
olo

Data: 2011-01-26 16:46:44
Autor: Maruda
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
W dniu 2011-01-26 09:28, olo pisze:
U偶ytkownik "Robert Tomasik"

[...]

To mo偶e by膰 Urban Legend, ale w po艂owie lat 90 kto艣 zajmuj膮cy si臋 zawodowo w powa偶nej instytucji sprawami 艂膮cz膮cymi si臋 z wykorzystaniem GPS t艂umaczy艂 mi, 偶e ze wzgl臋d贸w "antymilitarnych" GPS ma wprowadzony b艂膮d systematyczny, "p艂ywaj膮cy". Ta firma potrzebowa艂a dok艂adnie, wi臋c mieli "sie膰", odbiornik stacjonarny o dobrze okre艣lonej pozycji, kt贸ry przekazywa艂 zwyk艂膮 drog膮 radiow膮 swoj膮 odczytan膮 pozycj臋 (a raczej "delt臋") do odbiornik贸w ruchomych, kt贸re z kolei uwzgl臋dnia艂y t臋 poprawk臋 i podawa艂y ju偶 dok艂adn膮 (~2-3m) pozycj臋.

Tylko, 偶e nadal jeste艣my bardzo daleko od pytania z drugiego posta - co to ma do rzeczy w chwili wypadku?

--
Dzi臋kuj臋.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-01-26 21:57:52
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "Maruda" <null@com.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ihpfl4$eet$1news.onet.pl...
[...]

To nie urban legend, tylko prawda, natomiast kilka lat temu wycofano si臋 z tego. Obecnie jest to nieaktualne.

Data: 2011-01-28 23:39:12
Autor: Gotfryd Smolik news
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
On Wed, 26 Jan 2011, Robert Tomasik wrote:

U縴tkownik "Maruda" <null@com.pl> napisa

To mo縠 by Urban Legend, ale w po硂wie lat 90 kto zajmuj眂y si zawodowo w powa縩ej instytucji sprawami 潮cz眂ymi si z wykorzystaniem GPS t硊maczy mi, 縠 ze wzgl阣體 "antymilitarnych" GPS ma wprowadzony b潮d systematyczny, "p硑waj眂y".
[...]

To nie urban legend, tylko prawda, natomiast kilka lat temu wycofano
si z tego. Obecnie jest to nieaktualne.

  Doda wypada, 縠 w skali kt髍 omawiamy by to "du縴" b潮d.
  Nie kilka metr體, a kilkadziesi眛.
  Za硂縠nie: "縠by nie da硂 si precyzyjnie naprowadza rakiety",
czy jako tak.
  Znaczy nie (wykorzysta przez "obcych") do tego, do czego by (GPS) przeznaczony :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-25 09:35:08
Autor: niusy.pl
[...]

Przecie偶 widz膮c zagro偶enie zwalnia si臋. W sekund臋 mo偶na zwolni膰 ... ze 30km/h. GPS podaje zwykle dane o pozycji co sekund臋, pr臋dko艣膰 ... mo偶e te偶. Nie m贸wi臋 o ca艂ym systemie nawigacyjnym bo to bez znaczenia, mo偶e pokaza膰 cokolwiek, kwestia algorytmu przetwarzania danych z GPS. Nade wszystko ... te dane zwyk艂ego GPS s膮 podawane z bli偶ej nieokre艣lon膮 dok艂adno艣ci膮, urz膮dzenie podaje szacunkow膮 dok艂adno艣膰, ale rzadko informacja ta jest gdziekolwiek przechowywana.

Data: 2011-01-25 11:19:39
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "niusy.pl"

Przecie偶 widz膮c zagro偶enie zwalnia si臋. W sekund臋 mo偶na zwolni膰 ... ze 30km/h.
Wymagana w badaniach technicznymi hamulc贸w jest zdolno艣膰 do zmniejszenia przyspieszenia o conajmniej 4m/s^2 dla motocykli 5m/s^2 dla samochod贸w osobowych i 7m/s^2 dla pozosta艂ych. Odpowiada to zmniejszeniu pr臋dko艣ci o ok. 14,4, 18 i 25,2 km/h. Tylko zbadana zdolno艣膰 do hamowania 7m/s^2 dotyczy pustego pojazdu a jego za艂adunek i ew. przyczepa/naczepa znacznie t臋 zdolno艣膰 obni偶a.

[...]
Tutaj jeste艣 w grubym b艂臋dzie, faktycznie ze wzgl臋du na koszt transmisji w sieciach kom贸rkowych pojazd przesy艂a dane rzadko chocia偶 w niekt贸rych systemach mo偶e je wysy艂a膰 na ka偶de 偶膮danie centrum monitoringu. Lokalnie system bywa 偶e opr贸cz szczeg贸艂owej 艣cie偶ki rejestrowane s膮 dane o otwieraniu wlewu paliwa, dla wywrotek po艂o偶enia kosza itp.

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 12:41:37
Autor: niusy.pl
[...]

No i co z tego, 偶e monitoring floty obejmuje wi臋cej ni偶 pozycj臋 ? Nic Ci to nie da jak pomiary z samego GPS nie s膮 wystarczaj膮co dok艂adne. A bezwgl臋dnej dok艂adno艣ci tych odczyt贸w 偶aden producent nie zapewni bo z natury dzia艂ania GPS nie da si臋 tego zrobi膰. Je艣li Ty nawet nie pr贸bujesz uwzgl臋dni膰 zg艂aszanej przez GPS szacowanej dok艂adno艣ci to co tu mowi膰 o kilkumetrowej dok艂adno艣ci. No i by艂o o jakich艣 stacjach referencyjnych. Jak dla mnie ciekawostka.

Data: 2011-01-25 13:46:31
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ihmcti$4om$1news.net.icm.edu.pl...

[...]

To w kontek艣cie twojego prze艣wiadczenia o niezapisywaniu kompletnego 艣ladu pojazdu, nie tylko kompletny 艣lad ale ca艂a masa dodatkowych danych.

Nic Ci to nie da jak pomiary z samego GPS nie s膮 wystarczaj膮co dok艂adne. A bezwgl臋dnej dok艂adno艣ci tych odczyt贸w 偶aden producent nie zapewni bo z natury dzia艂ania GPS nie da si臋 tego zrobi膰.
Poczytaj o Heisenbergu , bezwzgl臋dna dok艂adno艣膰 nie istnieje w przyrodzie nigdzie.
Jest nawet taki kawa艂. Kotrola radarowa zatrzymuje Heisenberga z pytaniem - Pan wie jak szybko Pan jecha艂?
Na co Heisenberg - Nie, ale za to dok艂adnie wiem gdzie by艂em.

Je艣li Ty nawet nie pr贸bujesz uwzgl臋dni膰 zg艂aszanej przez GPS szacowanej dok艂adno艣ci
?????? gdzie tak twierdzi艂em ????

>to co tu mowi膰 o kilkumetrowej
dok艂adno艣ci.
Ta jest faktem, i seria takich pomiar贸w wykonanych co sekunda jest wystarczaj膮cym dla wi臋kszo艣ci zdarze艅 drogowych materia艂em dowodowym. Zwr贸膰 uwag臋 偶e b艂膮d dla dowolnego takiego ci膮gu  pomiar贸w jest tylko conajwy偶ej dwukrotno艣ci膮 b艂臋du pojedy艅czego pomiaru. Wi臋c na pewno nie da si臋 udowodni膰 skuteczno艣ci hamowania z pomiaru jednego odcinka drogi hamowania, ale na pewno mo偶na wykaza膰 prawie ka偶de przekroczenie pr臋dko艣ci.

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 18:46:36
Autor: niusy.pl
[...]

Pisa艂em o przechowywaniu dok艂adno艣ci urz膮dzenia a nie "艣ladu i ca艂ej masy dodatkowych danych"

Je艣li Ty nawet nie pr贸bujesz uwzgl臋dni膰 zg艂aszanej przez GPS szacowanej dok艂adno艣ci
?????? gdzie tak twierdzi艂em ????

W jakiej艣 wypowiedzi

>to co tu mowi膰 o kilkumetrowej
dok艂adno艣ci.
Ta jest faktem, i seria takich pomiar贸w wykonanych co sekunda jest wystarczaj膮cym dla wi臋kszo艣ci zdarze艅 drogowych materia艂em dowodowym.

To jest co najwy偶ej dow贸d na powtarzalno艣膰 pomiaru, w tym mo偶liw膮 powtarzalno艣膰 b艂臋du.

Zwr贸膰 uwag臋 偶e b艂膮d dla dowolnego takiego ci膮gu  pomiar贸w jest tylko conajwy偶ej dwukrotno艣ci膮 b艂臋du pojedy艅czego pomiaru.

No i co z tego jak ci膮gle mo偶e by膰 10 metr贸w obok ?

Wi臋c na pewno nie da si臋 udowodni膰 skuteczno艣ci hamowania z pomiaru jednego odcinka drogi hamowania, ale na pewno mo偶na wykaza膰 prawie ka偶de przekroczenie pr臋dko艣ci.

Co Ci to da ?!

Data: 2011-01-25 19:43:11
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
U偶ytkownik "niusy.pl"

?????? gdzie tak twierdzi艂em ????

W jakiej艣 wypowiedzi

Insynuujesz.

No i co z tego jak ci膮gle mo偶e by膰 10 metr贸w obok ?

Rozumiesz co to jest pomiar, b艂膮d, b艂膮d systematyczny, rozumiesz co do ciebie pisz臋?
Rozumiesz cho膰 偶e auto porusza si臋 w osi drogi i bezwzgl臋dny b艂膮d metody mo偶e od razu podzieli膰 przez 2^1/2 ?

Co Ci to da ?!
Co mi ma da膰 ?????? Nawet nie znam zarzutu jaki ma znajomy w膮tkotw贸rcy.

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 20:28:53
Autor: niusy.pl
[...]

Nie wiesz o czym gadasz i tyle.

Data: 2011-01-26 09:42:32
Autor: olo
[...]

No w przybli偶eniu to usi艂uj臋 wyt艂umaczy膰 偶e je偶eli mamy jedn膮 pozycj臋 odczytan膮 z GPS-a to faktycznie mo偶emy tylko powiedzie膰 偶e kto艣 by艂 w promieniu n metr贸w od niej w danym czasie. Ale je偶eli tych punkt贸w mamy x, a na dodatek wiemy 偶e to pozycje poruszaj膮ce si臋 po pasie drogi o znanej lokalizacji to ze znacznie wi臋ksz膮 dok艂adno艣ci膮 mo偶emy okre艣li膰 nie tylko pozycje ale i opisa膰 jak obserwowany obiekt si臋 porusza艂. Mo偶e na tym poprzesta艅my, bo wyja艣nienie dlaczego tak jest przekracza tematyk臋 tej grupy.

pzdr
olo

GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?