GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?

Data: 2011-01-24 16:51:03
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "WRonX" <WRonX@[-CUT-].WRonX.net> napisał w wiadomości news:4d3d740f$0$2452$65785112news.neostrada.pl...
Witam.

Poproszono mnie, abym "wypytal", przepraszam ze nie mam dokladnych informacji, ale powiem, co wiem. Kierowca twierdzi, ze pojazd byl niesprawny (hamulce), ale firma zatrudniajaca twierdzi, ze na podstawie danych z GPS (rejestrator trasy) mozna orzec o winie kierowcy.

Dokładność klasycznego odbiornika GPS, jeśli chodzi o wskazanie miejsca, to w najlepszym wypadku kilkanaście metrów. Jesli chodzi o prędkość, to na dłuższym odcinku można się spodziewać dokładności rzędu +/- kilometr, ale przy nagłym hamowaniu GPS "pojedzie dalej", by po chwili wrócić, bo one sobie interpolują dane. Tak wiec jeśli dane z GPS-a mają posłużyć wykazaniu, że kierujący rażąco szybko jechał i to było przyczyną wypadku, to jak najbardziej jest to możliwe. Ale jeśli ma to być dowód na sprawne działanie hamulców poprzez obliczenie opóźnienia, to w mojej ocenie to bez sensu. Podobnie jeśli chcą w ten sposób dowieść, ze kierujący jechał niewłaściwym pasem.

Data: 2011-01-24 18:03:27
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "Robert Tomasik"
przy nagłym hamowaniu GPS "pojedzie dalej", by po chwili wrócić, bo one sobie interpolują dane.
Interpolują sobie systemy nawigacji a nie odbiorniki GPS.

pzdr
olo

Data: 2011-01-24 18:46:10
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisał w wiadomości news:ihkbp6$gvi$1mx1.internetia.pl...
Użytkownik "Robert Tomasik"
przy nagłym hamowaniu GPS "pojedzie dalej", by po chwili wrócić, bo one sobie interpolują dane.
Interpolują sobie systemy nawigacji a nie odbiorniki GPS.

eTrax Legend czy też GARMIN 250, to system nawigacyjny, czy odbiornik? Bo jeden i drugi interpoluje, ale nei wiem, pod jaką Ci to definicję podchodzi.

Data: 2011-01-24 19:17:00
Autor: qwerty
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ihke5g$3ou$1@inews.gazeta.pl...
eTrax Legend czy też GARMIN 250, to system nawigacyjny, czy odbiornik? Bo jeden i drugi interpoluje, ale nei wiem, pod jaką Ci to definicję podchodzi.

System nawigacji. Odbiornik to sirf star III itp.

Data: 2011-01-24 19:41:39
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:ihkfm2$v31$1news.task.gda.pl...
[...]

Kurcze, a na fakturze w jednym i drugim wypadku wpisano, ze to odbiornik. Iluż to ciekawych rzeczy sie człowiek z internetu dowiaduje :-) Zastanawiam się, może reklamować niezgodność towaru z umową, bo sprzedają mi system, a zamawiałem odbiornik :-))))

Data: 2011-01-24 20:19:32
Autor: olo
[...]

Rekalmuj jeszcze że nie uwzględnili na fakturze map jakie również w tych urządzeniach są preinstalowane.

pzdr
olo

Data: 2011-01-24 21:51:42
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisał w wiadomości news:ihkjoc$2hm$1mx1.internetia.pl...
Użytkownik "Robert Tomasik"

[...]

ETrax na mapę świata. Bardzo szczątkową. W 250 była mapa.

Data: 2011-01-25 09:31:24
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "Robert Tomasik"

ETrax na mapę świata. Bardzo szczątkową. W 250 była mapa.
Producent nazwał  urządzenia GPS do turystyki w zależności od wyposażenia
jako: podstawowe urządzenie ręczne, lub ręczne urządzenie do nawigacji
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=143
Więc umówmy się że nie będziesz dalej upierał się przy tezie że to
odbiornik GPS a li tylko urządzenie wyposażone w odbiornik GPS.

pzdr
olo

Data: 2011-01-24 23:47:51
Autor: Massai
Robert Tomasik wrote:

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości
> Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup

Kurcze, a na fakturze w jednym i drugim wypadku wpisano, ze to
odbiornik.

W sumie - to jakby nie patrzeć m.in. odbiornik ;-)

Iluż to ciekawych rzeczy sie człowiek z internetu
dowiaduje :-) Zastanawiam się, może reklamować niezgodność
towaru z umową, bo sprzedają mi system, a zamawiałem odbiornik
:-))))

To przepłaciłeś. Taki odbiornik (układ scalony) to może parę
dolców kosztuje ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-01-25 09:42:35
Autor: niusy.pl
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?

Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl>

[...]

Można sobie nazwać jak się chce gotowe urządzenie. Z technicznego punktu widzenia jest to jednak system nawigacyjny wykorzystujący zapewne prosty odbiornik GPS, który to odbiornik podaje dane rzeczywiste tylko z określonym błędem przetwarzane przez to urządzenia tak, by coś zbliżonego do rzeczywistości pokazywało nawet w tunelu, gdzie odbiornik niczego nie odbiera.

Data: 2011-01-24 20:16:13
Autor: olo
[...]

Jeżeli skorzystasz z "moja pozycja", może odczytać sobie aktualne
współrzędne, i oba urzdzenia działają wtedy tylko jako interfejs użytkownika.

to system nawigacyjny, czy odbiornik? Bo jeden i drugi interpoluje,
Interpolują a właściwie ekstrapolują dane GPS oprogramowania do nawigacji
jakie możesz na tych GPS-ach uruchomić.

ale nei wiem, pod jaką Ci to definicję podchodzi.
Zależy jakie oprogramowanie odpalisz na tych GPS-ach. Albo system nawigacji
albo interfejs odbiornika GPS. Możesz też użyć tych urządzeń jak zwykłego
odbiornika i odczytająć dane o lokalizacji z jego z portu komunikacyjnego.
Odbiornik GPS, używany w monitoringu pojazdów nie interpretuje danych tylko
je rejestruje i/lub okresowo wysyła do centrum. Wielce pradopodobne że istnieje
zapis z dokładnością do kilku metrów każdej sekundy śladu pojazdu w urządzeniu i
znacznie rzadziej aktualizowany ślad w systemie monitoringu.

pzdr
olo

Data: 2011-01-24 21:50:16
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisał w wiadomości news:ihkji3$16o$1mx1.internetia.pl...

Zależy jakie oprogramowanie odpalisz na tych GPS-ach.
Na zadnym z nich nie da się odpalić nic innego, niż mają w swojej pamięci :-)

Data: 2011-01-25 09:38:22
Autor: olo
[...]

Mają zarówno do:
1. Nawigacji
2. Wskazywania pozycji
3. Zapisywania śladów

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 09:45:00
Autor: niusy.pl
[...]

Ale można odpalić coś czego wcześniej w tej pamięci nie było. Choćby aktualizację oprogramowania, ale równie dobrze zupełnie inne oprogramowanie.

Data: 2011-01-25 09:53:19
Autor: niusy.pl
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?

Użytkownik "olo" <olekp@o2.pl>

[...]

Ten zapis jest z dokładnością zwykle do kilku metrów ale konkretne pomiary mogą mieć znacznie mniejszą dokładność. Może być nawet tak, że gps podaje dokładność przyzwoitą a naprawdę jest mniejsza z powodu zakłócającego odbicia. Tak samo pomiary fotoradaru mogą być obarczone całkiem dużym błędem jeśli np. nie zostanie prawidłowo rozstawiony.

Data: 2011-01-25 10:57:29
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "niusy.pl"

Ten zapis jest z dokładnością zwykle do kilku metrów ale konkretne pomiary mogą mieć znacznie mniejszą dokładność.
Z praktyki, bo czasami zapisuję i analizuję ślady narciarskich czy rowerowych eskapad, pomyłki o więcej niż kilka metrów (są wyraźnie widoczne jako nagłe uskoki z dotychczasowej trajektorii) bywają naprawdę sporadyczne i łatwe do wyłapania w serii zapisów.

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 12:33:13
Autor: niusy.pl
[...]

Daruj ... poruszając się jedną drogą w te i we w te możesz mieć regularne 10 metrów przesunięcia.

Data: 2011-01-25 13:26:13
Autor: olo
Użytkownik "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ihmcdr$3qd$1news.net.icm.edu.pl...

Daruj ... poruszając się jedną drogą w te i we w te możesz mieć regularne 10 metrów przesunięcia.
Drogi Tomaszu, posiadam fizyczne tracki i jeżeli nie wygładza ich Google Earth to twoja opinia o zupełnej probabilistyce błedu pomiarowego GPS jest całkowicie błędna. Wygląda bowiem że w serii pomiarów w danym miejscu w danych warunkach niedokładność wskazania ma charakter błędu przede wszystkim błędu systematycznego. Ponieważ w czasach kiedy usiłowano mnie nauczyć metrologi o GPS-ach nikt nie słyszał nie będę wypowiadał się na temat metodologi tych pomiarów bo nawet gdyby (w co wątpię) dane były obarczone błędem czysto losowym to przykład Google Earth świadczy że do celów interpretacyjnych można je doskonale "odszumić".

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 17:08:02
Autor: Zbynek Ltd.
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Witam

olo napisa(a) :
Uytkownik "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid> napisa w wiadomoci news:ihmcdr$3qd$1news.net.icm.edu.pl...

Daruj ... poruszajc si jedn drog w te i we w te moesz mie regularne 10 metrw przesunicia.
Drogi Tomaszu, posiadam fizyczne tracki i jeeli nie wygadza ich Google Earth to twoja opinia

Jest moliwe, e wygadza. Uywam logera z pewnej strony i trasa
ogldana z dwch rnych opcji jest rna. Jedna z nich wyglda,
jakby byo za mao punktw pomiarowych. Drugi widok przedstawia
bardziej realistyczn tras, ktrej widok jest najbardziej zbliony
do rzeczywistej.
Cao korzysta z map Googla.
Nie twierdz, e akurat Google wygadza, tylko e jest to moliwe.

   Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

[Czowiek zaczyna uywa dopiero wtedy rozumu, gdy kocz mu si
wszystkie moliwoci.]

Data: 2011-01-25 17:44:20
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Uytkownik "Zbynek Ltd."

Nie twierdz, e akurat Google wygadza, tylko e jest to moliwe.
To przykad do obejrzenia. Dokadno potwierdza wielokrotnie nakadajcy si lad jaki przejazd wycigiem krzesekowym, trasy przejazdw po szlaku s ju losowe. Nie bardzo chce mi si samodzielnie analizowa rda.
http://www.tinyurl.pl?80ljVXys

pzdr
olo

[Czowiek zaczyna uywa dopiero wtedy rozumu,
W oryginale chyba byo - dziaa racjonalnie, gdzy wyczerpie wszystkie pozostae moliwoci.

Data: 2011-01-25 20:19:19
Autor: niusy.pl
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?

Uytkownik "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl>

Ale tu w ogle o wygadzanie nie chodzi

Data: 2011-01-25 18:50:58
Autor: niusy.pl
[...]

Czytasz co się do Ciebie pisze ?

Data: 2011-01-25 19:47:03
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "niusy.pl"

Czytasz co się do Ciebie pisze ?

Czytam i nabieram nieodpartego przekonania że chcesz być ekspetrem w sprawach błedów pomiarowych GPS nie mając pojęcia ani o metrologii ani a fizyce zjawiska.  Cała twoja wiedza zaczyna się i kończy zarazem na zasłyszanej wieści o dokładności lokalizacji poprzez odbiornika GPS.

EOT
pzdr
olo

Data: 2011-01-25 20:23:02
Autor: niusy.pl
[...]

Weź po prostu zrób co napisałem: przejedź się drogą, poczekaj jakiś czas i przejedź się w drugą. Jak Ci się zrobi 10 metrów różnicy to zastanów się jakim cudem i podyskutujemy o fizyce zjawiska.

Data: 2011-01-26 00:19:03
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisał w wiadomości news:ihmfte$317$1mx1.internetia.pl...
[...]

Moje obserwacje są zbliżone. Po prostu w danym czasie i na danym obszarze GPS pokazuje położenie z pewnym przesunięciem, które jest mniej wiecej stałe. Pomiar załóżmy pomiędzy dwoma punktami w terenie zrealizowany szybko i bez wyłączania urządzenia jest dość dokłądny, ale jeśli wyłączymy urządzenie i chcemy wrócić do zapsianego wcześniej punktu, to błąd może sięgać kilkunastu metrów. Sądzę, że składa się na to błąd wyzaczenia punktu i błąd wyznaczenia pozycji przy jego poszukiwaniu.

Data: 2011-01-26 09:10:54
Autor: olo
[...]

Więc mamy podobne obserwacje, w danym ciągu pomiarów głównym składnikiem błędu pomiarowego wydaje się być błąd systematyczny.
http://pl.wikipedia.org/wiki/B%C5%82%C4%85d_systematyczny

[...]
Wydaje mi się że odbiornik GPS zawsze wylicza pozycję analizując czas dotarcia sygnałów z satelitów. Dlaczego między ciągami są większe różnice spytam fizyków bo tu się już bardzo offtopowo zrobiło :)

pzdr
olo

Data: 2011-01-26 09:28:25
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "Robert Tomasik"

Sądzę, że składa się na to błąd wyzaczenia punktu i błąd wyznaczenia pozycji przy jego poszukiwaniu.
Wpadło mi do głowy że to może się wiązać ze zmianą w składzie obserwowanych satelit, ale zapytam fizyków.

pzdr
olo

Data: 2011-01-26 12:26:53
Autor: Robert Tomasik
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisał w wiadomości news:ihombj$suf$2mx1.internetia.pl...
Użytkownik "Robert Tomasik"

Sądzę, że składa się na to błąd wyzaczenia punktu i błąd wyznaczenia pozycji przy jego poszukiwaniu.
Wpadło mi do głowy że to może się wiązać ze zmianą w składzie obserwowanych satelit, ale zapytam fizyków.

Mnie raczej, że po prostu te satelity z dokładnością do metra na orbicie wisieć nie potrafią.

Data: 2011-01-26 12:47:41
Autor: Andrzej Ława
W dniu 26.01.2011 12:26, Robert Tomasik pisze:

[...]

Akurat utrzymanie pozycji orbitalnej to najprostsza sprawa.

Gorsze są zakłócenia w czasie biegnięcia sygnału od satelity do
odbiornika, odbicia itepe.

Data: 2011-01-26 13:00:31
Autor: olo
[...]

Jest dużo więcej powodów błędu pomiarowego:

Ograniczony dostęp - wyłączony aktualnie

Opóźnienie jonosferyczne. Błąd odległości wywołany opóźnieniem w propagacji
fal radiowych wynosi od 20-30 metrów w dzień do 3-6 metrów w nocy. - błąd
systematyczny

Opóźnienie troposferyczne. - błąd systematyczny

Błąd efemeryd. Polega na różnicy między położeniem satelity, wyliczonym a
rzeczywistym.- bład systematyczny

Błąd zegara satelity. - dla danego satelity błąd systematyczny

Różnica pomiędzy idealnym czasem GPS a wskazaniem zegara satelity.- bład
systematyczny

Odbiór sygnałów odbitych - bład losowy

Błędy odbiornika - błąd losowy

Wychodzi że wykonując serię pomiarów różnice położeń kolejnych punktów zachowają taką dokładność jak uzyskiwana w systemie DGPS
http://pl.wikipedia.org/wiki/Differential_GPS czyli 0,5 do 2 m. Pomiary będą przesunięte względem poprawnej lokalizacji o wektor błędów systematycznych. Czyli zgodnie z twoim intuicyjnym przeczuciem:
Sądzę, że składa się na to błąd wyzaczenia punktu
i błąd wyznaczenia pozycji przy jego poszukiwaniu.
ale o trochę innej fizycznej stronie zjawiska.
Podsumowując ślad GPS-a może nawet dowieść sprawności hamulców o ile hamowanie trwa więcej niż 2-3 sekundy.

pzdr
olo

Data: 2011-01-26 14:05:58
Autor: m4rkiz
Użytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ihp2p8$6p6$1@mx1.internetia.pl...
[...]

bledy odbiornika sa tu chyba najbardziej istotne
garmin dla swojego sprzetu podaje: "srednio 15 metrow"

Data: 2011-01-26 16:53:37
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "m4rkiz" <aa@bb.cpl>

bledy odbiornika sa tu chyba najbardziej istotne
garmin dla swojego sprzetu podaje: "srednio 15 metrow"

Garmin podaje typowy sumaryczny błąd pomiaru zapewne również przy przeciętnym poziomie sygnału. Inne podejście byłoby nieuczciwe. Według tego:
http://www.geoforum.pl/?menu=46813,46833,46923&link=gnss-krotki-wyklad-alfabet-gps-bledy-geometrii-i-technologii
błedy wnoszone poprzez odbiornik są niewielkie.

pzdr
olo

Data: 2011-01-26 16:46:44
Autor: Maruda
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
W dniu 2011-01-26 09:28, olo pisze:
Użytkownik "Robert Tomasik"

[...]

To może być Urban Legend, ale w połowie lat 90 ktoś zajmujący się zawodowo w poważnej instytucji sprawami łączącymi się z wykorzystaniem GPS tłumaczył mi, że ze względów "antymilitarnych" GPS ma wprowadzony błąd systematyczny, "pływający". Ta firma potrzebowała dokładnie, więc mieli "sieć", odbiornik stacjonarny o dobrze określonej pozycji, który przekazywał zwykłą drogą radiową swoją odczytaną pozycję (a raczej "deltę") do odbiorników ruchomych, które z kolei uwzględniały tę poprawkę i podawały już dokładną (~2-3m) pozycję.

Tylko, że nadal jesteśmy bardzo daleko od pytania z drugiego posta - co to ma do rzeczy w chwili wypadku?

--
Dziękuję.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-01-26 21:57:52
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Maruda" <null@com.pl> napisał w wiadomości news:ihpfl4$eet$1news.onet.pl...
[...]

To nie urban legend, tylko prawda, natomiast kilka lat temu wycofano się z tego. Obecnie jest to nieaktualne.

Data: 2011-01-28 23:39:12
Autor: Gotfryd Smolik news
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
On Wed, 26 Jan 2011, Robert Tomasik wrote:

Uytkownik "Maruda" <null@com.pl> napisa

To moe by Urban Legend, ale w poowie lat 90 kto zajmujcy si zawodowo w powanej instytucji sprawami czcymi si z wykorzystaniem GPS tumaczy mi, e ze wzgldw "antymilitarnych" GPS ma wprowadzony bd systematyczny, "pywajcy".
[...]

To nie urban legend, tylko prawda, natomiast kilka lat temu wycofano
si z tego. Obecnie jest to nieaktualne.

  Doda wypada, e w skali ktr omawiamy by to "duy" bd.
  Nie kilka metrw, a kilkadziesit.
  Zaoenie: "eby nie dao si precyzyjnie naprowadza rakiety",
czy jako tak.
  Znaczy nie (wykorzysta przez "obcych") do tego, do czego by (GPS) przeznaczony :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-25 09:35:08
Autor: niusy.pl
[...]

Przecież widząc zagrożenie zwalnia się. W sekundę można zwolnić ... ze 30km/h. GPS podaje zwykle dane o pozycji co sekundę, prędkość ... może też. Nie mówię o całym systemie nawigacyjnym bo to bez znaczenia, może pokazać cokolwiek, kwestia algorytmu przetwarzania danych z GPS. Nade wszystko ... te dane zwykłego GPS są podawane z bliżej nieokreśloną dokładnością, urządzenie podaje szacunkową dokładność, ale rzadko informacja ta jest gdziekolwiek przechowywana.

Data: 2011-01-25 11:19:39
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "niusy.pl"

Przecież widząc zagrożenie zwalnia się. W sekundę można zwolnić ... ze 30km/h.
Wymagana w badaniach technicznymi hamulców jest zdolność do zmniejszenia przyspieszenia o conajmniej 4m/s^2 dla motocykli 5m/s^2 dla samochodów osobowych i 7m/s^2 dla pozostałych. Odpowiada to zmniejszeniu prędkości o ok. 14,4, 18 i 25,2 km/h. Tylko zbadana zdolność do hamowania 7m/s^2 dotyczy pustego pojazdu a jego załadunek i ew. przyczepa/naczepa znacznie tę zdolność obniża.

[...]
Tutaj jesteś w grubym błędzie, faktycznie ze względu na koszt transmisji w sieciach komórkowych pojazd przesyła dane rzadko chociaż w niektórych systemach może je wysyłać na każde żądanie centrum monitoringu. Lokalnie system bywa że oprócz szczegółowej ścieżki rejestrowane są dane o otwieraniu wlewu paliwa, dla wywrotek położenia kosza itp.

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 12:41:37
Autor: niusy.pl
[...]

No i co z tego, że monitoring floty obejmuje więcej niż pozycję ? Nic Ci to nie da jak pomiary z samego GPS nie są wystarczająco dokładne. A bezwględnej dokładności tych odczytów żaden producent nie zapewni bo z natury działania GPS nie da się tego zrobić. Jeśli Ty nawet nie próbujesz uwzględnić zgłaszanej przez GPS szacowanej dokładności to co tu mowić o kilkumetrowej dokładności. No i było o jakichś stacjach referencyjnych. Jak dla mnie ciekawostka.

Data: 2011-01-25 13:46:31
Autor: olo
Użytkownik "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ihmcti$4om$1news.net.icm.edu.pl...

[...]

To w kontekście twojego przeświadczenia o niezapisywaniu kompletnego śladu pojazdu, nie tylko kompletny ślad ale cała masa dodatkowych danych.

Nic Ci to nie da jak pomiary z samego GPS nie są wystarczająco dokładne. A bezwględnej dokładności tych odczytów żaden producent nie zapewni bo z natury działania GPS nie da się tego zrobić.
Poczytaj o Heisenbergu , bezwzględna dokładność nie istnieje w przyrodzie nigdzie.
Jest nawet taki kawał. Kotrola radarowa zatrzymuje Heisenberga z pytaniem - Pan wie jak szybko Pan jechał?
Na co Heisenberg - Nie, ale za to dokładnie wiem gdzie byłem.

Jeśli Ty nawet nie próbujesz uwzględnić zgłaszanej przez GPS szacowanej dokładności
?????? gdzie tak twierdziłem ????

>to co tu mowić o kilkumetrowej
dokładności.
Ta jest faktem, i seria takich pomiarów wykonanych co sekunda jest wystarczającym dla większości zdarzeń drogowych materiałem dowodowym. Zwróć uwagę że błąd dla dowolnego takiego ciągu  pomiarów jest tylko conajwyżej dwukrotnością błędu pojedyńczego pomiaru. Więc na pewno nie da się udowodnić skuteczności hamowania z pomiaru jednego odcinka drogi hamowania, ale na pewno można wykazać prawie każde przekroczenie prędkości.

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 18:46:36
Autor: niusy.pl
[...]

Pisałem o przechowywaniu dokładności urządzenia a nie "śladu i całej masy dodatkowych danych"

Jeśli Ty nawet nie próbujesz uwzględnić zgłaszanej przez GPS szacowanej dokładności
?????? gdzie tak twierdziłem ????

W jakiejś wypowiedzi

>to co tu mowić o kilkumetrowej
dokładności.
Ta jest faktem, i seria takich pomiarów wykonanych co sekunda jest wystarczającym dla większości zdarzeń drogowych materiałem dowodowym.

To jest co najwyżej dowód na powtarzalność pomiaru, w tym możliwą powtarzalność błędu.

Zwróć uwagę że błąd dla dowolnego takiego ciągu  pomiarów jest tylko conajwyżej dwukrotnością błędu pojedyńczego pomiaru.

No i co z tego jak ciągle może być 10 metrów obok ?

Więc na pewno nie da się udowodnić skuteczności hamowania z pomiaru jednego odcinka drogi hamowania, ale na pewno można wykazać prawie każde przekroczenie prędkości.

Co Ci to da ?!

Data: 2011-01-25 19:43:11
Autor: olo
GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
Użytkownik "niusy.pl"

?????? gdzie tak twierdziłem ????

W jakiejś wypowiedzi

Insynuujesz.

No i co z tego jak ciągle może być 10 metrów obok ?

Rozumiesz co to jest pomiar, błąd, błąd systematyczny, rozumiesz co do ciebie piszę?
Rozumiesz choć że auto porusza się w osi drogi i bezwzględny błąd metody może od razu podzielić przez 2^1/2 ?

Co Ci to da ?!
Co mi ma dać ?????? Nawet nie znam zarzutu jaki ma znajomy wątkotwórcy.

pzdr
olo

Data: 2011-01-25 20:28:53
Autor: niusy.pl
[...]

Nie wiesz o czym gadasz i tyle.

Data: 2011-01-26 09:42:32
Autor: olo
[...]

No w przybliżeniu to usiłuję wytłumaczyć że jeżeli mamy jedną pozycję odczytaną z GPS-a to faktycznie możemy tylko powiedzieć że ktoś był w promieniu n metrów od niej w danym czasie. Ale jeżeli tych punktów mamy x, a na dodatek wiemy że to pozycje poruszające się po pasie drogi o znanej lokalizacji to ze znacznie większą dokładnością możemy określić nie tylko pozycje ale i opisać jak obserwowany obiekt się poruszał. Może na tym poprzestańmy, bo wyjaśnienie dlaczego tak jest przekracza tematykę tej grupy.

pzdr
olo

GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?