GPS na rower

Data: 2014-08-20 09:24:03
Autor: Krzychu
GPS na rower
Witam!

Prawie zdecydowałem się na Garmina Dakotę 20. Do tego ta mapa: http://garminwpolsce.pl/
Obawy ma tylko takie, że to chyba dość stare urządzenie. Niema Glonasa. Jak sobie ten odbiornik poradzi w lesie? Nie zależy mi na pozycjonowaniu z idealną dokładnością. Bardziej chodzi mi oto aby z grubsza zorientować się gdzie jestem. Nie chciałbym jednak aby ciągle gubił sygnał.
Etrex 30 jakoś mnie nie przekonuje, mniejszy ekran i dżojstik i wolny procesor.

Data: 2014-08-20 02:12:45
Autor: Iguan_007
GPS na rower
Hej, Nie masz sie co bac starszego typu GPSow. Uzywam 60csx, 405 i 705, wszystkie trzymaja sygnal bardzo dobrze. Las nie jest zadnym problemem. A jestes pewny, ze nie chcesz czegos bardziej rowerowego? Nie bedziesz potrzebowal nigdy pulsu, kadencji czy treningow? Pozdrawiam,  Iguan  --
Iguan007  Sezon caly rok:  http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia

Data: 2014-08-20 11:20:02
Autor: Krzychu
GPS na rower
UĹźytkownik "Iguan_007"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e4a7ab6a-bb06-445f-b22a-476ec47346c9@googlegroups.com...

[...]

Do kadencji mam licznik sigma. Poza tym jeżdżę rekreacyjnie i dla przyjemności.
Jeżeli kiedyś będę potrzebował inne funkcje to zmienię urządzenie :)

Data: 2014-08-20 16:00:25
Autor: MadMan
GPS na rower
Dnia Wed, 20 Aug 2014 02:12:45 -0700 (PDT), Iguan_007 napisał(a):

Nie bedziesz potrzebowal nigdy pulsu, kadencji czy treningow?

Dakota 20 obsługuje ANT+, więc puls i kadencja jak najbardziej jest
przez nią czytana. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-08-20 13:36:07
Autor: Iguan_007
GPS na rower
On Thursday, August 21, 2014 12:00:25 AM UTC+10, MadMan wrote:

> Nie bedziesz potrzebowal nigdy pulsu, kadencji czy treningow?

Dakota 20 obsługuje ANT+, więc puls i kadencja jak najbardziej jest

przez nią czytana.

Rzeczywiscie, masz racje. Zabawne za Garmin o tym nie wspomina przy opisie modelu i nie wymienia paska/czujnika kadencji jako dostepnych do tego modelu akcesoriow.

Z tego co jednak czytam, nie jest to pelna funkcjonalnosc taka jak przy gpsach sportowych. Nie masz "trzymania" w strefie tetna, prowadzenia treningow, walczenia ze swoim najlepszym czasem. Nie ma autopauzy treningow. Ludzie pisza o bledach przy automatycznym imporcie HR do Connect. No i podobno czyta czujnik kadencji ale nie predkosci (a jest to ten sam czujnik). Ale to tylko to co czytalem na forach, moze Garmin juz to poprawil w obecnych wersjach.

Data: 2014-08-20 09:37:58
Autor: Zachu
GPS na rower
W dniu 20-08-14 o 9:24, Krzychu pisze:
[...]

Glonass nie potrzebny.
GPS daje rade w lesie. Przy gęstym będzie zaniżał prędkość i spadnie dokładność pozycji. Nie na tyle by się nie odnaleźć.
Mapę to oprócz tej co wspomniałeś wgrasz sobie jaką chcesz.

--
Zachu

Data: 2014-08-20 09:53:26
Autor: Krzychu
GPS na rower

Użytkownik "Zachu"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lt1jbu$9k1$1@news.supermedia.pl...

Glonass nie potrzebny.
GPS daje rade w lesie. Przy gęstym będzie zaniżał prędkość i spadnie dokładność pozycji. Nie na tyle by się nie odnaleźć.
Mapę to oprócz tej co wspomniałeś wgrasz sobie jaką chcesz.

Nie twierdzę, że Glonas potrzebny. Po prostu wydaje mi się, że nawigacja bez Glonasa to jednak starsze modele, mnie czułe jeżeli chodzi o GPS itp.
Po prostu gdzie się da to jadę lasem i nie chcę się irytować utratą sygnału.
A czy piszesz to z doświadczenia z tym konkretnym odbiornikiem?

Data: 2014-08-20 10:27:56
Autor: Zachu
GPS na rower
W dniu 20-08-14 o 9:53, Krzychu pisze:

[...]

Starsze ale nie gorsze.

Po prostu gdzie się da to jadę lasem i nie chcę się irytować utratą sygnału.
A czy piszesz to z doświadczenia z tym konkretnym odbiornikiem?

Z lepszym ;) Efekt będzie taki sam.
Dlatego nie warto pozbywać się licznika.

--
Zachu

Data: 2014-08-20 10:37:18
Autor: keramp z Pyrlandii
GPS na rower
Użytkownik "Krzychu" <vbgfhytre@wp.pl> napisał w wiadomości news:lt1k84$fp7$1portraits.wsisiz.edu.pl...
[...]

Witam
Mam Dakotę 20. Glonas hmm może to i nowsze ale czy "zwykły" gps odejdzie w zapomnienie hmm chyba nie za szybko. Nie zapominajmy że to był system zbudowana dla amii, a ich systemy zmieniają się hmm na rozkaz ;) Mają całą infrastrukturę "celowania" dostosowaną pod gps. A tam dokładność do cm nie jest aż tak potrzebna wystarczy do metra ;) Nie jest prawdą że nawigacja bez glonas-a jest mniej czuła. Swoją dakotą kasuje spokojnie pod tym względem i moje nawigacje samochodowe i innych wesołków ze smartfonami. Powiem inaczej ze swego doświadczenia. Tam gdzie dakota ma jeszcze sygnał inne znane mi nawigacje się już gubią. Bywa że sygnału nie gubi nawet pod "dachem". Ja tam polecam, jednak faktem jest że ma już kilka lat. Może czas na nowe tak ala zgodnie z trendem lansowanym przez marketingowców ;)
Powodzenia w trafnym wyborze.

Data: 2014-08-20 09:43:26
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-20 09:24, Krzychu wrote:
Witam!

[...]

Mam starego 60CSx, ktory rowniez nie obsluguje Glonassa i swietnie sobie radzi z wyszukiwaniem sygnalu i jego utrzymaniem np w gestym lesie.

Data: 2014-08-20 11:54:38
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
[...]

Za chwile pojawi sie Galileo i beda pytania czy nie lepiej miec 3w1 bo bez tego moze gubic sygnal w lesie, a jedyny który tak sie zachowywal to byl niedorobiony pierwszy "zoltek" sprzed x lat :)

Data: 2014-08-20 11:41:37
Autor: cytawa
GPS na rower
Krzychu pisze:

[...]

Ja do Garminow jestem uprzedzony. Z funkcjonalnoscia do piet nie dorastaja smarfonom. Z dobrymi mapami tez jest klopot. Mam teraz LG-p710. Dalem za niego 350 zl. Gdy zlapie fixa wczesniej to w lesie nie gubi sygnalu. Owszem dluzej sie fiksuje w trudnych warunkach. Za to funkcjonalnosc i dostep do map wrecz fantastyczna. Podrozowalem w tym roku po Szwecji,o czym wkrotce cos napisze, i sprawdzil sie rewelacyjnie. Nie dosc, ze mialem swietne mapy topograficzne to jeszcze slowniki, przewodniki, atlasy a nawet ksiazki do czytania i mnostwo jeszcze aplikacji przydatnych  w turystyce. Po przyjezdzie mam do dyspozcji komplet dobrych trakow.

Wielkosc ekranu w Garminach w porownaniu ze smarfonem tragiczna. Widocznosc potrzebnych informacji trudna. Dostep do funkcji i mozliwosc wymiany danych, pomine milczeniem. Cena,lepiej zapomniec

Jan Cytawa

Jan Cytawa

Data: 2014-08-20 07:06:01
Autor: abn140
GPS na rower

Jan Cytawa

Przypomnisz mi z czym ganiasz po polskich lasach i krzaczorach? Tzn soft i mapa?
dzieki.

Data: 2014-08-21 10:32:23
Autor: cytawa
GPS na rower
abn140@googlemail.com pisze:

Przypomnisz mi z czym ganiasz po polskich lasach i krzaczorach? Tzn soft i mapa?

Jestem fanem Oziexplorera lub jego open-zamiennikiem na androida Androzikiem.
Jest cale mnostwo map do Oziego do sciagniecia z sieci. Praktycznie wszystkie potrzebne turystyczne. Ale czasem trzeba sie natrudzic by cos znalezc.
I radze sie spieszyc, bo kolejne strony znikaja. Tak sie sie stalo np. z Rybnetem, gdzie bylo mnostwo map.
A ponadto latwo sie samemu robi mapy. Wystarczy dobry jpg z mapa i ja skalibrowac. A mapy mozna sciagac, skad sie da. Na Geoportalu jest cala Polska w przeroznych skalach od 1: 10 000. Fakt, ze czesto malo aktualna jesli chodzi o miasta i drogi, ale topopgrafia terenowa bardzo sie nie zmienila.

Dla ciekawosci skalibrowalem stara mape Krolestwa Polskiego z roku 1829 i bardzo interesujaca jest konfrontacja terenu z obecnymi warunkami. Ubylo mnostwo lasow, ale glowne drogi sa te same.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-21 03:33:44
Autor: Iguan_007
GPS na rower
On Thursday, August 21, 2014 6:32:23 PM UTC+10, cytawa wrote:

[...]

Napewno jest cos gotowego zeby wiecej nie zawracac sobie glowy kalibrowaniem map do OE. Nie wiem jak na Androida ale na iPhona jest MotionXGPS - masz mapy topograficzne calego swiata. Moze ktos lubi bawic sie z przygotowaniem map, mnie to zawsze wkurzalo. Teraz mam gotowca - zadnego sciagania czy kalibrowania map. Gdzie nie jestem, tam mam mape. Pozdrawiam,

Data: 2014-08-22 12:05:56
Autor: Grzegorz
GPS na rower
Hello cytawa !:

Jestem fanem Oziexplorera

Ja teĹź ;-)

[...]

No to zainteresuj się TwoNAV. Te mapy 1:10k mam (z TwoNAV), tyle że to xx GBajtów :-D ! Niesamowicie dokładne, kalibracja idealna.

pzdrw.
--
Grzegorz

maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?3qm2wmAjMM

Data: 2014-08-22 13:04:05
Autor: cytawa
GPS na rower
W dniu 2014-08-22 12:05, Grzegorz pisze:

Jestem fanem Oziexplorera

Ja teĹź ;-)
No to jest nas wiecej :)

No to zainteresuj się TwoNAV. Te mapy 1:10k mam (z TwoNAV), tyle że to
xx GBajtów :-D ! Niesamowicie dokładne, kalibracja idealna.

Zobacze. Gdzie to znalezc. Jakies szczegoly.
Co prawda poza okolicami Lublina nie mam potrzeby miec tak dokladnej mapy. ale jakis maly wawoziasty teren czasem warto miec.

Do rowerowania 50-ki sa tez az za bardzo dokladne. Przynajmniej jesli chodzi o drogi utwardzone. Dlatego mam przerozne mapy. Widze, ze najlepiej skalibrowane sa mapy OSM. Na swoj uzytek robie je ze strony http://www.mtbmap.cz/. Bardzo mi sie przydaly teraz w Szwecji. Ale trzeba bylo uzupelnic mapami topograficznym, przede wszystkim przy szukaniu ladnego miejsca na dziki nocleg. Udalo sie zawsze.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-20 12:29:26
Autor: atm
GPS na rower

[...]

Nie wiem czy warto konfliktowac te urzadzenia. W chwili obecnej dzialaja w nieco innych warunkach lub tez nabywca decyduje sie na te a nie inne cechy, ktore sa dle niego istotne.
Widac jednak rozwoj. Garminy coraz bardziej zblizaja sie do smartfonow (ostatni Gramin jedzie na Androidzie) niestety wraz z drastycznie skroconym czasem pracy na wlaczonym wyswietlaczu i spora iloscia bledow, ktorych nie bylo na standardowym systemie Garmina. Potrzebna jest rewolucja po drugiej stronie: smartfonow. Obecny czas pracy na jednym ladowaniu jest dla mnie trudny do przyjecia. Ostatnio mialem w plenerze Defy z wlaczonym Endomondo. Po 7 godzinach pracy (przy wylaczonym wyswietlaczu) bateria padla. W Garminie z pracujacym wyswietlaczem (swietnie widocznym w pelnym Sloncu) to nie zonacza ubytku nawet jednej kreski na wskazniku baterii. Z podswietleniem moze jedna by zniknela.

Data: 2014-08-20 15:13:15
Autor: cytawa
GPS na rower
atm pisze:

[...]

Garmin idzie w kierunku smartfonow, bo zobaczyl, ze zostal w blokach. I to bardzo dobrze. Ale cos za cos. Fantastyczna jest trwalosc i energooszczednosc Garminow. Ale MZ to jedyna zaleta.

Smarfony idac z drugiej strony tez sie poprawiaja. Moj pierwszy HTC wytrzymywal  7 godz. Obecny LG z bateria 2350 spokojnie wytrzymuje 12 godz. Oczywiscie ze sporadycznie wlaczanym ekranem. Z tym, ze dla mnie to nie problem. Nie musze stale widziec ekranu. Na 10 dniowej wyprawie,   majac PowerBank 10Ah i doladowujac go z pradnicy w kole pradu mi starczylo. Kolega mial cos lepszego i jemu wytrzymywal smarfon sporo dluzej.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-20 15:22:39
Autor: atm
GPS na rower

Garmin idzie w kierunku smartfonow, bo zobaczyl, ze zostal w blokach. I
to bardzo dobrze. Ale cos za cos. Fantastyczna jest trwalosc i
energooszczednosc Garminow. Ale MZ to jedyna zaleta.

I nieosiagalne poki co ekrany - 60CSx jest fenomentalny w sloncu.
Nie wiem jak na tym polu spisuja sie najnowsze Graminy
(oczywiscie cos za cos, w domu widac, ze to bardzo przecietny lcd)

[...]

Jesli w koncu uda im sie zaoferowac zblizona widocznosc w sloncu oraz podobny czas pracy na bateriach z przyjemnoscia sie przesiade.
Teraz rysuje sobie trase pod Ozim w domu majac jako podklad wybrana mape, wrzucam do Garmina i wlasciwie tyle mi wystarczy, plus oczywiscie zestawienie danych z trasy wraz ze sladem.

Jeszcze jedna rzecz, ktora mnie irytuje w smartfonach to dotykowosc ekranu. Pamietam jak trudno bylo uzywac programu na Defy gdy zaczal padac roztapiajacy sie na ekranie snieg. Trzeba bylo co chwila wycierac ekran do sucha bo lapal impulsy z kropel po sniegu. Nie wiem jak to teraz wyglada w najnowszych Garminach i smartfonach, ktore dzialaja przez rekawiczki.

Data: 2014-08-20 16:34:46
Autor: JDX
GPS na rower
On 2014-08-20 15:22, atm wrote:
[...]
I nieosiagalne poki co ekrany - 60CSx jest fenomentalny w sloncu.
A no właśnie. Mój dwuletni smartfon z włączonym na maksa podświetleniem
jest w słońcu kompletnie do dupy. A czytelność w słońcu jest jednak
dosyć istotną cechą w lecie, gdy najwięcej/najczęściej jeździ się
rekreacyjnie.

Data: 2014-08-20 18:33:47
Autor: Leszek Karlik
GPS na rower
On Wed, 20 Aug 2014 16:34:46 +0200, JDX <jdx@onet.pl> wrote:

[...]
A no właśnie. Mój dwuletni smartfon z włączonym na maksa podświetleniem
jest w słońcu kompletnie do dupy.

Moja Xperia nawet w ostrym słońcu spokojnie daje radę. Aczkolwiek żre
baterie wtedy znacząco, więc do czytania na plaży jednak e-ink lepszy :-)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2014-08-20 19:07:11
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-20 18:33, Leszek Karlik wrote:
[...]

A w 60CSx po prostu nie wlaczasz podswietlania i jest swietnie :]
I wlasnie zbior tego typu ficzerow chcialbym miec w smartfonie. Moze to byc nawet Gramin Monterra:
http://allegro.pl/gps-garmin-monterra-pl-topo-eu-topo-3-l-gw-fakt-i4508355836.html
Tyle, ze stajac sie w wiekszym stopniu "smartfonem" automatycznie odziedziczyl w duzym stopniu jego wady.

Data: 2014-08-20 19:10:17
Autor: Leszek Karlik
GPS na rower
On Wed, 20 Aug 2014 19:07:11 +0200, atm <_@vp.pl> wrote:

[...]
Moja Xperia nawet w ostrym słońcu spokojnie daje radę. Aczkolwiek żre
baterie wtedy znacząco, więc do czytania na plaży jednak e-ink lepszy
A w 60CSx po prostu nie wlaczasz podswietlania i jest swietnie :]

Taaa, mĂłj pierwszy smartfon (kiedy jeszcze nie było smartfonĂłw, tylko PDA  ze
zintegrowanym telefonem) miał opcję wyłączenia podświetlenia i wtedy
wszystko było w ostrym słońcu bardzo ładnie widać.. Jakoś potem przestali
robić takie wyświetlacze, niby miał być Pixel Qi ale coś się nie
upowszechnił.

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2014-08-20 19:22:27
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-20 19:10, Leszek Karlik wrote:
[...]

Taaa, mój pierwszy smartfon (kiedy jeszcze nie było smartfonów, tylko
[...]

Tak slaba widzocznosc w sloncu to chyba cena za sliczniusie kolory, wysoka rozdzielczosc i rownomierne podswietlanie.

Data: 2014-08-20 22:37:30
Autor: Gotfryd Smolik news
GPS na rower
On Wed, 20 Aug 2014, atm wrote:

A w 60CSx po prostu nie wlaczasz podswietlania i jest swietnie :]

  Znaczy potrzebne jest urządzenie dwuekranowe - z ekranem pasywnym
z drugiej strony.
  AFAIR coś takiego już istnieje (nie kojarzę nazwy, więc prosto nie
odszukam linka), "odwrotna" strona jest wykorzystana na e-ink
(e-książkę), w sumie do wolniej zmieniających się informacji
"mapowych" mogłoby się nadawać (oczywiscie pomijając fakt, że
to istniejące pewnie nie ma potrzebnego oprogramowania).

I wlasnie zbior tego typu ficzerow chcialbym miec w smartfonie.

  :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-20 22:53:27
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-20 22:37, Gotfryd Smolik news wrote:
On Wed, 20 Aug 2014, atm wrote:

[...]

Pewnie radziecki yota phone, ktory....jakos ostatnio przycichl.
Tak to bylaby jakas opcja, ale dopoki Apple tego nie wypromuje i nie wbije ludzim do glowy, ze jest to super ficzer dopoty bedzie to niszowe rozwiazanie a szkoda.

Data: 2014-08-20 23:47:13
Autor: Gotfryd Smolik news
GPS na rower

On 2014-08-20 22:37, Gotfryd Smolik news wrote:
  Znaczy potrzebne jest urządzenie dwuekranowe - z ekranem pasywnym
z drugiej strony.
[...]

Pewnie radziecki yota phone,

  Ten :)
  Chyba "rosyjski" ostatnimi czasy ;)

ktory....jakos ostatnio przycichl.

  "Ukraina" (hasłowo biorąc) mu zaszkodziła?

Tak to bylaby jakas opcja, ale dopoki Apple tego nie wypromuje i nie wbije ludzim do glowy, ze jest to super ficzer dopoty bedzie to niszowe rozwiazanie a szkoda.

  Pewnie masz rację.
  Ale miałem właśnie na myśli "ścieżkę rozwiązania" - ekranu aktywnego
z pasywnym na razie *dobrze* się pożenić nie da (obojętnie, czy ten
pasywny będzie LCD czy e-ink), a w urządzeniu marnuje się przeciwległa
strona obudowy :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-21 10:18:24
Autor: cytawa
GPS na rower
atm pisze:

I wlasnie zbior tego typu ficzerow chcialbym miec w smartfonie. Moze to
byc nawet Gramin Monterra:
http://allegro.pl/gps-garmin-monterra-pl-topo-eu-topo-3-l-gw-fakt-i4508355836.html

Rozumiem wreszcie. Jak ktos tyle da za Garmina to musi go chwalic do konca swiata.
Czy te mapy wektorowe Topo maja oznaczone dukty lesne i oznaczone lessowe wawozy na Lubelszczyznie? Musialem takie mapy tworzyc koledze na Garmina z rastrow. A tych rastrow jego Garmin nie przyjmuje wiecej niz 2. Bo majac tylko garminowskie mapy pogubil sie w lesie. Pozniej, siedzac mozolnie przy mapie i odczytujac wspolrzedne, wpalcowywal Waypointy. Czyli robil to co ja mam na dziendobry. Chece z przeliczaniem i ustawianiem formatu wspolrzednych pomine.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-21 10:24:33
Autor: mbut
GPS na rower
W dniu 14-08-21 10:18, cytawa pisze:
atm pisze:

[...]

Każdy swoje chwali:):), posiadam Garmina i też go chwalę.

Data: 2014-08-21 10:30:51
Autor: Zachu
GPS na rower
W dniu 21-08-14 o 10:18, cytawa pisze:
atm pisze:

[...]

Ty musisz zawsze uprawiać ten ten hejt?
Mapy wgrać nie umiesz ale znasz wszelkie niedoskonałości Garmina.
Bo formatów na polskich mapa to pińcet jest. Naprawdę jest problem z przeliczaniem. Ot goglo mistrz.
Każdy wie że są telefony i mają większe możliwości.
Można jeździć bez licznika i czerpać przyjemność a można mieć choinkę na kierownicy i nie potrafić jej obsłużyć.

--
Zachu

Data: 2014-08-21 10:33:57
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-21 10:18, cytawa wrote:
atm pisze:

[...]

Heh, koniecznie chcesz udowodnic ze smartfon jest lepszy....

Data: 2014-08-22 11:59:39
Autor: Grzegorz
GPS na rower
Hello JDX !:
On 2014-08-20 15:22, atm wrote:
[...]
[...]

Aventura w dużym słońcu jest niezła - mając słońce z tyłu - ekran ładnie się odbija - to tzw. transflex. Najgorzej, jak świeci z przodu ...

pzdrw.

Data: 2014-08-21 10:05:38
Autor: cytawa
GPS na rower
atm pisze:

[...]

pod wzgledem widocznosci w sloncu obecny moj LG-P710 jest bardzo dobry. Tu nie narzekam. Stary HTC byl gorszy.
W smartfonowym Ozim wytyczanie trasy jest bardzo proste i nie musze posilkowac sie komputerem. W ogole deneruje mnie koniecznosc podlaczania komputera do Garmina. U mnie wystarczy BT by wymienic pliki.

Jeszcze jedna rzecz, ktora mnie irytuje w smartfonach to dotykowosc
ekranu. Pamietam jak trudno bylo uzywac programu na Defy gdy zaczal
padac roztapiajacy sie na ekranie snieg.

Tu masz racje. Nie polemizuje z trwaloscia i pewnoscia Garmina. On po to jest robiony. I na Antarktyde i ja bym go zabral. Ale w normalnej turystyce, gdzie GPS jest tylko dodatkiem i gadzetem bardzo uzytecznym wole urzadzenie bardzie przydatne. W tym roku po raz pierwszy przestalem wozic tony papieru, w postaci map, przewodnikow i slownikow.

Swego czasu za pomoca smarfona zwiozlem  w Rumunskich gorach bezpiecznie ludzi na nartach, w kompletnej mgle i sniezycy, do schronu. Podchodzeniowe slady byly juz kompletnie zawiane. Wiec nie narzekam.

Jan Cytawa
PS. Kazdego co innego irytuje.

Data: 2014-08-22 11:58:29
Autor: Grzegorz
GPS na rower
Hello cytawa !:

Smarfony idac z drugiej strony tez sie poprawiaja. Moj pierwszy HTC
wytrzymywal  7 godz. Obecny LG z bateria 2350 spokojnie wytrzymuje 12
godz.

A moja Aventura ... 30 godzin :-) !

pzdrw.

Data: 2014-08-22 17:25:26
Autor: MadMan
GPS na rower
Dnia Fri, 22 Aug 2014 11:58:29 +0200, Grzegorz napisał(a):

Smarfony idac z drugiej strony tez sie poprawiaja. Moj pierwszy HTC
wytrzymywal  7 godz. Obecny LG z bateria 2350 spokojnie wytrzymuje 12
godz.

A moja Aventura ... 30 godzin :-) !

A mój eTrex zdaje się ponad 30 (z wyłączonym podświetleniem i tylko
GPS). No i jak baterie się skończą to wkładam nowe, które kupię w każdym
kiosku...

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-08-20 16:26:58
Autor: JDX
GPS na rower
On 2014-08-20 11:41, cytawa wrote:
[...]
Ja do Garminow jestem uprzedzony. Z funkcjonalnoscia do piet nie
dorastaja smarfonom.
Tak, smartfony zwłaszcza zasilanie, wodoodporność i odporność na
wstrząsy/upadki mają znakomitą. :-D

Data: 2014-08-20 16:31:23
Autor: Leszek Karlik
GPS na rower
On Wed, 20 Aug 2014 16:26:58 +0200, JDX <jdx@onet.pl> wrote:

[...]
Tak, smartfony zwłaszcza zasilanie, wodoodporność i odporność na
wstrząsy/upadki mają znakomitą. :-D

Na szczęście coraz więcej smartfonów jest robionych w wersji wodoodpornej.
Ja tam jestem całkiem zadowolony, a do zasilania piasto w dynamie
albo duĹźy powerbank i spokĂłj. :-)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2014-08-20 17:28:29
Autor: qrt
GPS na rower
Dnia Wed, 20 Aug 2014 16:31:23 +0200, na pl.rec.rowery napisałeś(aś):

[...]

albo duży powerbank i spokój. :-)

trzeba mieć dynamo. Trzeba mieć jakaś ładowarkę dającą się pożenić z
dynamem co by ładować z niej smartfona. Albo trzba wozić ze sobą ów
powerbank. No i go mieć. Do tego winien być jakis wytrzymały smartfon, albo
taka też obudowa do niego.  Niewatpliwie pod wzgledem obsługi smartfon jest znacznie wygodniejszy od garmina (gdzie przegadanie map w wiekszych skalach jest problemem) no ale to jeszcze nie jest to.

Data: 2014-08-20 16:35:14
Autor: mt
GPS na rower
On 2014-08-20 11:41, cytawa wrote:
[...]
Ja do Garminow jestem uprzedzony. Z funkcjonalnoscia do piet nie
dorastaja smarfonom.
Tak, smartfony zwłaszcza zasilanie, wodoodporność i odporność na
wstrząsy/upadki mają znakomitą. :-D

Za wyjątkiem zasilania (o ile nie używamy zewnętrznego) to pozostałe cechy nie są problemem. Są telefony o podwyższonej odporności, są obudowy zewnętrzne do telefonów.

--
marcin

Data: 2014-08-20 16:43:10
Autor: mbut
GPS na rower
On 2014-08-20 11:41, cytawa wrote:
[...]
[...]

Może ktoś mnie oświeci a mianowicie: Smartfon robi ślad programem Endomondo a czy na drugi dzień można tym śladem jechać?

Data: 2014-08-20 16:55:22
Autor: JDX
GPS na rower
On 2014-08-20 16:43, mbut wrote:
[...]
Może ktoś mnie oświeci a mianowicie: Smartfon robi ślad programem
Endomondo a czy na drugi dzień można tym śladem jechać?
Nigdy nie używałem Endomondo, ale pod OsmAnd jest to możliwe -
eksportujesz ślad do GPX po czym każesz programowi "iść" wzdłuż tego śladu.

Data: 2014-08-21 09:24:58
Autor: mbut
GPS na rower
W dniu 14-08-20 16:55, JDX pisze:
On 2014-08-20 16:43, mbut wrote:
[...]
[...]

"eksportujesz ślad do GPX", tp po ci ten OsmAnd skoro ślad musisz eksportować do GPSa, a jak nie masz GPSa?.
Nikt mi nie odpowiedział czy z Endomondo można iść po śladzie wcześniej przez siebie nagranym?

Data: 2014-08-21 12:35:05
Autor: JDX
GPS na rower
On 2014-08-21 09:24, mbut wrote:
[...]
"eksportujesz ślad do GPX", tp po ci ten OsmAnd skoro ślad musisz
eksportować do GPSa, a jak nie masz GPSa?.
Łot??? GPX (nie mylić z GPS!) to taki popularny bazujący na XML-u format
do zapisu danych z GPS (i nie tylko). W każdym razie pod OsmAnd
chodzącym na smartfonie z modułem GPS zapisuję sobie ślad trasy po czym
eksportuję ten ślad do pliku w formacie GPX po czym każę OsmAnd-owi
"iść" po śladzie zapisanym w pliku GPX.

Data: 2014-08-21 10:37:38
Autor: cytawa
GPS na rower
mbut pisze:

Może ktoś mnie oświeci a mianowicie: Smartfon robi ślad programem
Endomondo a czy na drugi dzień można tym śladem jechać?

Nie uzywam Endomondo. Przypuszczam, ze to musi byc mozliwe.

W Ozim jest to automatyczne. Mam ustawione, ze wszystko zapisuje sie do sladu dziennego. Potem po kilku dniach wystarczy wczytac ten slad i tyle. Koniec aktualnego sladu zawsze widac na ekranie. Ale to tylko kilka ostatnich godzin.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-20 17:00:28
Autor: JDX
GPS na rower
On 2014-08-20 16:35, mt wrote:
[...]
Są telefony o podwyższonej odporności,
Są, ale zdaje się, że jako urządzenia niszowe też tanie nie są.

są obudowy zewnętrzne do telefonów.
Nie wiem o jakich mówisz, ale te z Allegro czy Alibaby to szajs. Poza
tym bezpośredni kontakt palucha z ekranem jest IMO bardziej pewny/dokładny.

Data: 2014-08-20 17:27:59
Autor: mt
GPS na rower
On 2014-08-20 16:35, mt wrote:
[...]
Są telefony o podwyższonej odporności,
Są, ale zdaje się, że jako urządzenia niszowe też tanie nie są.

Zdecydowanie tańsze niż Garmin Monterra.

są obudowy zewnętrzne do telefonów.
Nie wiem o jakich mówisz, ale te z Allegro czy Alibaby to szajs. Poza
tym bezpośredni kontakt palucha z ekranem jest IMO bardziej pewny/dokładny.

A których konkretnie używałeś?

--
marcin

Data: 2014-08-20 18:56:24
Autor: solar
GPS na rower
W dniu 2014-08-20 09:24, Krzychu pisze:
[...]

Pytanie, do czego naprawdę potrzebny ten GPS?
Ja mam Etrexa 30 i jestem zadowolony - mały, odporny, długo trzyma batera. Służy mi głównie do jazd po śladach (swoich, narysowanych na PC albo czyichś przejechanych) oraz do "odgubienia się" w przypadku zamotania drogi lub wybraniu się gdzieś na skróty. Do tego Etrex wystarcza mi w zupełności.
Aha, Glonasa mam wyłączonego - kwestia radzenia sobie w lesie to bardziej kwestia budowy i anteny. Wcześniej miałem Vistę Hcx i też trzymała sygnał.
Natomiast jeśli chcesz coś na tym GPS robić - np. orientować się w dalszej okolicy, planować trasy, to faktycznie ekranik za mały. Od tego mam papierową mapę.

"Dlatego, jeżeli więzy krwi zmieniają się w wiązadła, które uniemożliwiają ci kroczenie drogami Bożymi, przetnij je zdecydowanie."
                                 J. E. de Balaguer - założyciel Opus Dei

Data: 2014-08-21 03:29:03
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu środa, 20 sierpnia 2014 18:56:24 UTC+2 użytkownik solar napisał:

Natomiast jeśli chcesz coś na tym GPS robić - np. orientować się w dalszej okolicy, planować trasy, to faktycznie ekranik za mały. Od tego mam papierową mapę.

Ekranik za mały? Przecież po to, żeby nie wozić ze sobą mapnika, zainstalowałem sobie na smartfona (obecnie ekran 4,9 cala, przedtem miałem mniejsze) aplikację http://www.locusmap.eu/ i spokojnie orientuję się w dalszej okolicy, planuję trasy, zapisuję ślad, nawiguję i trafiam w każde zaplanowane wcześniej miejsce. Komfort jaki mi to daje w porównaniu do wożenia ze sobą map papierowych, jest bez porównania większy, niż niewielki dyskomfort związany z wielkością ekranu. Podałem tu Locusa, ale dobrych programów na smartfon jest oczywiście więcej, jednak po wypróbowaniu wielu innych, ten wydaje mi się najbardziej funkcjonalny. --
Piotr Ratyński

Data: 2014-08-21 13:02:15
Autor: JDX
GPS na rower
On 2014-08-21 12:29, Piotr Ratyński wrote:
[...]
[...]
Mam w chacie dwa monitory 24" które stoją na biurku na którym mogę
położyć papierową mapę. Wątpię aby jakikolwiek smartfon/tablet z
jakimkolwiek oprogramowaniem był wygodniejszy do planowania tras od
mojego zestawu. :-)

Komfort jaki mi to daje w porównaniu do wożenia ze sobą map papierowych, jest bez porównania większy, niż niewielki dyskomfort związany z wielkością ekranu.
Ja tam w uchwycie na kierownicy wożę smartfona, ale w torebce na
kierownicy papierową mapę/mapy. :-) Chyba dlatego, że odczuwam *wielki*
dyskomfort przesiadając się z 2x24" na 5" smartfona. :-)

Data: 2014-08-21 04:33:52
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
On 2014-08-21 12:29, Piotr Raty�ski wrote:

[...]

> Ekranik za ma�y? Przecie� po to, �eby nie wozi� ze sob� mapnika, > zainstalowa�em sobie na smartfona (obecnie ekran 4,9 cala, przedtem > mia�em mniejsze) aplikacj� http://www.locusmap.eu/ i spokojnie > orientuj� si� w dalszej okolicy, planuj� trasy, zapisuj� �lad, > nawiguj� i trafiam w ka�de zaplanowane wcze�niej miejsce.

Mam w chacie dwa monitory 24" kt�re stoj� na biurku na kt�rym mog�

po�o�y� papierow� map�. W�tpi� aby jakikolwiek smartfon/tablet z

jakimkolwiek oprogramowaniem byďż˝ wygodniejszy do planowania tras od

mojego zestawu. :-)

> Komfort jaki mi to daje w por�wnaniu do wo�enia ze sob� map > papierowych, jest bez por�wnania wi�kszy, ni� niewielki dyskomfort > zwi�zany z wielko�ci� ekranu.

Ja tam w uchwycie na kierownicy wo�� smartfona, ale w torebce na

kierownicy papierow� map�/mapy. :-) Chyba dlatego, �e odczuwam *wielki*

dyskomfort przesiadaj�c si� z 2x24" na 5" smartfona. :-)

Mam w domu monitory o podobnej przekątnej jak Ty i sporo papierowych map, ale mówiłem tu o pracy w terenie, gdzie często zmieniam wykoncypowane w domu plany zależnie od okoliczności. Jeździłem ponad 40 lat z mapnikiem przewieszonym przez ramię, a obecnie od paru lat mam tylko smartfona w kieszeni i jakoś mi tych papierowych map nie brakuje, a wręcz odwrotnie. De Gustibus Non Est Disputandum! --
Piotr Ratyński

Data: 2014-08-21 17:10:19
Autor: Gotfryd Smolik news
GPS na rower
On Thu, 21 Aug 2014, Piotr Ratyński wrote:

W dniu środa, 20 sierpnia 2014 18:56:24 UTC+2 użytkownik solar napisał:

dalszej okolicy, planować trasy, to faktycznie ekranik za mały. Od tego
mam papierową mapę.

Ekranik za mały?

  Do "planowania"? Pewnie tak.
  Solar miał na myśli, że żaden smartfon chwilowo w tym zakresie nie wygra
z pecetem i ledwo 24" monitorem 3840 x 2160.
  Na tym drugim nic nie trzeba przewijać, wystarczy patrzeć aby ogarnąć
całkiem spory widok.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-21 17:28:27
Autor: solar
GPS na rower
W dniu 2014-08-21 12:29, Piotr Ratyński pisze:

[...]

Akurat przy moim stylu jazdy taki smartfon poległby podczas pierwszego łikendu w górach. No i pozostaje kwestia baterii.
Planować trasy zdecydowanie wolę na normalnym monitorze. A zerknięcie na schowaną w kieszeni szortów mapę papierową parę razy w ciągu dnia nie jest absorbujące. Co kto lubi... :)

"...osoba ludzka musi wyzbyć się swojego ja, wolnej woli. Odrzuć refleksję i krytycyzm."
                                     św. Escriva de Balaguer y Albas

Data: 2014-08-21 14:31:25
Autor: Alf/red/
GPS na rower
On 20/08/14 18:56, solar wrote:
Natomiast jeśli chcesz coś na tym GPS robić - np. orientować się w
dalszej okolicy, planować trasy, to faktycznie ekranik za mały. Od tego
mam papierową mapę.

Mówimy o różnych technologiach, a czy smarfon czy garmin to tylko efekt wyboru technologii.

Są mapy papierowe, wiadomo. Wydrukowane w 2008 ale nadal dobre, da się przeczytać w dowolnym oświetleniu nawet jak zamokną, nie wyłączą się nagle, można położyć na stole, usiąść w kilka osób, wziąć piwo i planować.

Są smartfony z wychwalanym przez Jana Cytawę Ozim. To nadal są mapy papierowe, ale zamknięte w małym pudełku. W stosunku do papierowych mają taką przewagę, że GPS pokaże gdzie jestem. Reszta należy do człowieka i jest generalnie taka sama, tyle że przez małe okieneczko (5 czy 7 cali nadal jest małe w porównaniu do mapy papierowej). Trasę trzeba wcześniej zaplanować, i nie ma jak jej zmienić w terenie.

I są nawigacje używające map wektorowych, z wychwalanymi Garminami na czele (Garminy dopiero od niedawna obsługują skany map papierowych). Mapy wektorowe same z siebie mają kupę funkcji niedostępnych w mapach skanowanych: obracanie nie obraca literek, skalować można dowolnie od widoku całej Polski do 10 metrów na cały ekran, wyszukiwarka poda najbliższe (nam albo trasy) punkty danego rodzaju, komputerek podróży poda o której godzinie dojdę do rozwidlenia szlaków, schroniska czy stacji pkp. Dodatkowo odbiorniki Garmina (i innych firm, żeby nie było że tylko Garmin na świecie) są robione pod kątem terenowości, co w smartfonach jest unikatem (wodoodporność, widoczność ekranu, czas pracy na bateriach, dostępność nowych baterii, leżenie w ręce w rękawiczce itd.).

Jak już będzie dane pudełko, to są różne mapy. Jedna ma cieki wodne i ścieżki dla sarenek ale tylko jedna gmina, druga ma zabytkowe miejsca kultu ale nie ma jadłodajni, kolejna ma drogę wyasfaltowaną w tamtym miesiącu. Dla obu-trzech rozwiązań są i mapy gotowe, i mapy które można przygotować samemu. To akurat że "w Ozim są dukty leśne" to nie jest argument, bo to zależy od mapy, a nie od Oziego.

No i do usera zależy wybór - czy woli urządzenie uniwersalne z widokiem na mapę papierową, czy woli urządzenie dedykowane z mapą z dodatkowymi możliwościami. Jak świat światem ludzie się kłócili co lepsze - jabłka czy gruszki, Atari czy Commodore, blondynki czy brunetki. O ile wiem, do dziś nie ma odpowiedzi na żadne z tych pytań.

Acha, a do rozterek wątkotwórcy "z grubsza zorientować się gdzie jestem" to każdy GPS da radę, i ten w Nokii też.

--
Alf/red/

Data: 2014-08-22 08:54:38
Autor: cytawa
GPS na rower
Alf/red/ pisze:

Acha, a do rozterek wątkotwórcy "z grubsza zorientować się gdzie jestem"
to każdy GPS da radę, i ten w Nokii też.

Swiete slowa. Dlatego tez, jesli watkotworca ma tak male wymagania to silnie polecalem duzo tanszego smarfona z Androidem niz Garmina.

Są mapy papierowe, wiadomo. Wydrukowane w 2008 ale nadal dobre, da się
przeczytać w dowolnym oświetleniu nawet jak zamokną, nie wyłączą się
nagle, można położyć na stole, usiąść w kilka osób, wziąć piwo i planować.

Tez tak uwazam i dlatego w szafie mam stosy roznych map. I ciagle nowe kupuje.

[...]

I to jest fantastyczne. Wszystkie swoje mapy miec pod reka zawsze i wszedzie.

 Trasę trzeba wcześniej
zaplanować, i nie ma jak jej zmienić w terenie.

Glownie planuje w umysle a zmienic plany moge zawsze i wszedzie. Chociaz czasem zaznaczam sobie punkty krytyczne i na ekraniku mam linie laczace owe punkty. To sie czasem przydaje.

[...]

Wielokrotnie wyrazalem sie z szacunkiem dla map wektorowych. One sa niezastapione do nawigacji i szukania POI. Tez mam takie mapy s smarfonie i czasem rownolegle korzystam.

Dla obu-trzech rozwiązań są i mapy gotowe, i mapy które można
przygotować samemu. To akurat że "w Ozim są dukty leśne" to nie jest
argument, bo to zależy od mapy, a nie od Oziego.

To oczywiste. Caly czas podkreslam jednak, ze smarfon za wzgledu na uniwersalnosc daje praktycznie nieograniczone mozliwosci. W przeciwienstwie, dedykowane urzadzenie jakim jest typowy Garmin tych mozliwosci nie ma. Znam kilka osob z Garminami i widze, ze w terenie, po ktorym sie poruszamy czasem wspolnie to moja mapa jest bardziej przydatna. Takze znam przypadki, ze pokupowali do firm Garminy w celach szczytnych i leza w szufladzie, bo sa zbyt upierdliwe w uzywaniu a   nie robia nic wiecej niz proste nawigacje.

Watkotworca nie ma doswiadczenia i sie pyta. Ja najczesciej postepuje w taki sposob. Gdy nie wiem co wybrac w nowym dla mnie temacie to kupuje cos mozliwie najtanszego i poznaje tajniki. Wtedy sie krystalizuja sie moje potrzeby i wymagania. Po pewnym czasie juz wiem co chce. I najczesciej najdrozsze nie jest najprzydatniejsze. Chyba, ze ktos ma nadmiar pieniedzy i stac go jedno i drugie.

Jak świat światem ludzie się kłócili co lepsze  blondynki czy brunetki. O ile wiem, do
dziś nie ma odpowiedzi na żadne z tych pytań.

Najlepsza jest wlasna zona. Trzeba tylko o nia dbac.

Jan Cytawa

Jan Cytawa

Data: 2014-08-22 13:58:50
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-21 14:31, Alf/red/ pisze:

[...]

Tu nie chodzi już o smartfon vs nawigacja dedykowana tylko o otwarty system operacyjny. Wszystko co jest dostępne w Garminie jest również dostępne pod Androidem. W drugą stronę to już tak nie działa. Po prostu urządzenie z Androidem pozwala mieć zarówno nawigację turn by turn jak i turystyczną, można korzystać z danych wektorowych jak i rastrowych (praktycznie w dowolnym formacie i wielkości). Pod Androidem (i odpowiednią aplikacją oczywiście) mogę sobie łączyć w jednym widoku dane rastrowe i wektorowe, zarządzać warstwami, pobierać dane z różnych źródeł, wykonywać reprojekcję w locie dla danych w różnych odwzorowaniach itd. Pod względem uniwersalności i funkcjonalności Garmin z zamkniętym firmware nie ma szans z urządzeniem z Androidem czy Windows mobile. Póki co jedynym Garminem z otwartym OS jest Monterra za prawie 3 tys. zł. Przyzwoity telefon typu Galaxy Xcover 2 to wydatek niecałych 500 zł, CAT B15 kosztuje niecałe 1200 zł. Jedynym minusem jest słabsze zasilanie telefonów względem dedykowanych nawigacji, ale za pomocą nawet niewielkiego power banku czas pracy można przedłużyć kilkukrotnie.

--
marcin

Data: 2014-08-22 22:26:13
Autor: Alf/red/
GPS na rower
On 22/08/14 13:58, mt wrote:
Pod względem uniwersalności i funkcjonalności Garmin z zamkniętym
firmware nie ma szans z urządzeniem z Androidem czy Windows mobile.

Jeśli skupiasz się na urządzeniu - to prawda. Ale nie wszyscy na szlaku potrzebują uniwersalności, a kabelki od powerbanku będą ich wkurzać. Taki duet Kamiński/Mela nie wzięli smartfona. Wiem, że to skrajny przykład, no to w kontekście naszego rowerowania powiem, że nie bardzo wyobrażam sobie na kierownicy smartfona, podczas jazdy z górki po wertepach albo w deszczu. Może można jakieś mocne uchwyty, obudowy wielkie jak encyklopedia, do tego powerbank ładowany dynamem - ale i cena tegoż urośnie ponad opiewane 500zł, a wygoda czytania ekranu...

--
Alf/red/

Data: 2014-08-23 09:22:28
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-22 22:26, Alf/red/ pisze:
On 22/08/14 13:58, mt wrote:
[...]

Nie skrajny tylko nieadekwatny. Oni szli na azymut do określonego punktu a nie nawigowali po terenie

[...]

A czemu nie wyobrażasz sobie? Czym się różni smartfon mający np. IPX 7 w odpowienim uchwycie od Garmina w uchwycie na kierownicy? Jeżeli potraktować telefon tylko jako nawigację a nie urządzenie GSM, to za niecałe 150$ można sobie kupić Kyocera Torque, wytrzymałość na poziomie Garminów, 2500 mAh pozwala na kilkanaście godzin ciągłej pracy, więc w trakcie dnia nie trzeba doładowywać, w czym problem?

--
marcin

Data: 2014-08-23 09:30:31
Autor: atm
GPS na rower

[...]

Podrzucisz linka do PL sklepu z tym telefonem? Ciekawy.

Data: 2014-08-23 09:44:50
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 09:30, atm pisze:

[...]

No oczywistym jest, że w Polsce go nie kupisz, dlatego podałem cenę w dolarach. Jakby był przewidziany na rynek europejski, to musiałby działać w sieciach GSM. Bez problemu do kupienia chociażby na ebay.

--
marcin

Data: 2014-08-23 10:19:48
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-23 09:44, mt wrote:
[...]

Ok, fajnie jednak gdybys polecil cos co jest dostepne u nas.
Kupujac ta Kyocere tracisz funkcje telefonu oraz gwarancje.

Problem zas jest w tym, ze kilka osob tutaj za wszelka cene chce udowodnic, ze smartfony tez dadza rade. Za jakis czas prawdopodobnie dadza rade, obecnie niektore z nich mniej lub bardzie zblizaja sie do Garminow ale nadal sa z tylu jesli chodzi o outdoor(nie wycieczke rowerowa do parku).

Data: 2014-08-23 10:32:19
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 10:19, atm pisze:

[...]

Czego Ci brakuje w wytrzymałości takiego Xcover 2 za 450 zł?
http://www.youtube.com/watch?v=NjtdS8p8Vw0
Jest jeszcze mocniejszy (i z większą baterią) CAT B15 za 1200 zł, to wciąż ponad 1500 zł taniej niż Monterra.
Taki Samsung da radę pracować ok. 10-12 h przy non stop włączonym ekranie, power bank o pojemności 10 Ah to wydatek 80-90 zł, można z niego doładować 5x baterię do pełna.

--
marcin

Data: 2014-08-23 11:04:56
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-23 10:32, mt wrote:
[...]

Skad masz te informacje, ze XCover2 pracuje tyle z wlaczonym ekranem?
Defy wytrzymuje 7h z caly czas wylaczonym ekranem i wlaczonym GPSem.

A czego mi brakuje w tych telefonach?
- dluzszego pracy na bateriach (wybacz ale w te 10-12h z wlaczonym ekranem nie wierze, GPS tez byl wlaczony?
Powerbank jest jakims rozwiazaniem, ale jak dla mnie tylko i wylacznie w przypadku gdy jedno ladowanie wystarczy na ok 15h ciaglej pracy GPS
-lepszej widocznosci w Sloncu
-dobrych dedykowanych uchwytow rowerowych, takich ktore w zaden sposob nie odczuja jazdy na rowerze 40-50km/h po starym bruku.
Tworzywo uchwytu musi tez byc odporne na wkladanie/wyciaganie GPSa przy temp. do ok. -15C
-w miare bezproblemowej obslugi w rekawiczkach nawet grubszych
-bardzo duza zaleta jest caly czas wlaczony ekran, na rowerze w mocno nierownym terenie nie mam ochoty na szukanie gpsu po kieszeniach lub wlaczanie urzadzenia na kierownicy, choc gdyby urzadzenie spelnialo inne warunki to pogodzilbym sie z wlaczaniem.

Data: 2014-08-23 11:32:22
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 11:04, atm pisze:

[...]

Z doświadczenia, ekran z 80% podświetleniem. Defy też miałem przez 2 lata, 7h to już musiało być na zużytej baterii.

A czego mi brakuje w tych telefonach?
- dluzszego pracy na bateriach (wybacz ale w te 10-12h z wlaczonym
ekranem nie wierze, GPS tez byl wlaczony?

Był

Powerbank jest jakims rozwiazaniem, ale jak dla mnie tylko i wylacznie w
przypadku gdy jedno ladowanie wystarczy na ok 15h ciaglej pracy GPS

Serio regularnie siedzisz 15h w siodle po wertepach i w ciągłym deszczu? Telefon można także ładować w trakcie jazdy, są odpowiednie uchwyty do power banków.

-lepszej widocznosci w Sloncu

Widoczność jest podobna do Garminów z dotykowymi wyświetlaczami. Są jeszcze folie matowe poprawiające widoczność w słońcu.

-dobrych dedykowanych uchwytow rowerowych, takich ktore w zaden sposob
nie odczuja jazdy na rowerze 40-50km/h po starym bruku.

Uchwyty na kierę do smartfonów są tak samo dobre jak do Garminów

Tworzywo uchwytu musi tez byc odporne na wkladanie/wyciaganie GPSa przy
temp. do ok. -15C

j.w.

-w miare bezproblemowej obslugi w rekawiczkach nawet grubszych

Dotykowego Garmina też bezproblemowo nie obsłużysz w rękawiczkach.

[...]

Wszystko jest kwestią wyboru, jak ktoś potrzebuje uniwersalności, to żaden Garmin (za wyjątkiem Monterry) nie ma szans z urządzeniem z otwartym OS. Minusem telefonu jest właściwie tylko słabsze zasilanie, gdyby dysproporcje w cenie były mniejsze, to możnaby się zastanawiać, na dzień dzisiejszy dla mnie Garmin z Androidem jest zdecydowanie za drogi, gdyż niemalże to samo mam za cenę kilka rzędów niższą.

--
marcin

Data: 2014-08-23 11:50:33
Autor: atm
GPS na rower

[...]

Wlasnie o tym pisze niemal w kazdym poscie: Garmin kuleje pod wzgledem oprogramowania czy dostepnosci map. W zamian uzytkowniek dostaje niezawodne urzadzenie, wspomniane braki wynagrodzi dobrym ekranem, dlugim czasem pracy i wszystkoodpornoscia.
Jesli pojawi sie urzadzenie laczace te dwa swiaty a dodatkowo bedzie cena rozsadna - poprosze o info!!!

Data: 2014-08-23 12:05:11
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 11:50, atm pisze:

[...]

No ale przecież już dałem, wspomniana Kyocera chociażby. Przecież jak masz Garmina to też nie używasz go jako telefonu, więc telefon masz osobno. Tu masz tak samo, tylko urządzenie kilka razy tańsze. Jak chcesz mieć jedno urządzenie to jest jeszcze wspomniany CAT B15, również ponad 2x tańszy od topowego Garmina.

--
marcin

Data: 2014-08-23 12:22:04
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-23 12:05, mt wrote:
[...]

Kyocera: niedostepna na naszym rynku, czyli w zasadzie bez gwarancji

Cat B15: heh, to w duzym stopniu Defy...w naszych czasach 512MB to juz przesada. Nie odnosze sie tutaj do Monterry bo moze tez tyle ma.
Dochodzi zabawa z powerbankiem bo baterie dali bardzo przecietna 2000mAh. Dedykowanego uchytu rowerowego nie widze w ofercie a nie biore pod uwage tego typu wynalazkow: http://allegro.pl/uchwyt-rowerowy-wodoodporny-do-caterpillar-cat-b15-i4497082616.html

Data: 2014-08-23 12:25:41
Autor: atm
GPS na rower
Przy okazji: moze ktos wie cos o dostepnym na naszym rynku najlepiej firmowym wszystkoodpornym powerbanku? Najwazniejsza odpornosc na wode, powiedzmy do 0.5m. Nie chce bawic sie juz w torebki i inne prezerwatywki.

Data: 2014-08-23 12:28:43
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-23 12:25, atm wrote:
Przy okazji: moze ktos wie cos o dostepnym na naszym rynku najlepiej
firmowym wszystkoodpornym powerbanku? Najwazniejsza odpornosc na wode,
powiedzmy do 0.5m. Nie chce bawic sie juz w torebki i inne prezerwatywki.

Ten wyglada dobrze, tyle ze w przypadku takich wynalazkow nie ma pewnosci jakie ogniwa wlozyli do srodka.
http://www.amazon.com/Waterproof-Dustproof-Shockproof-Carabiner-Smartphone/dp/B00HY44VTQ

Data: 2014-08-23 12:42:27
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 12:28, atm pisze:
On 2014-08-23 12:25, atm wrote:
[...]

Pojemność raczej realna:
http://www.hurt.com.pl/mobilna-bateria-power-bank-goobay-43751-9000mah-outdoor,p13521.html

--
marcin

Data: 2014-08-24 04:36:47
Autor: Ignac
GPS na rower
W dniu sobota, 23 sierpnia 2014 12:25:41 UTC+2 użytkownik atm napisał:

Przy okazji: moze ktos wie cos o dostepnym na naszym rynku najlepiej  firmowym wszystkoodpornym powerbanku? Najwazniejsza odpornosc na wode, powiedzmy do 0.5m. Nie chce bawic sie juz w torebki i inne prezerwatywki.

Z pewną nieśmiałością chciałbym koledze uświadomić,że rower to jednak nie jest yellow submarine i nie powinno się jeździć po
DNA-ch jezior i rzek.

Data: 2014-08-24 17:30:06
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-24 13:36, Ignac wrote:
[...]

Hehe, chyba ze to rower wodny.
Czasami tak zaplanujemy trase, ze bedziemy przechodzic przez rzeke z rowerem na ramieniu. Latwo sie na kamieniach wysypac i sprzet niezabezpieczony przeminie z wiatrem a wlasciwie z prądem.
Czasami tez robimy piesze wypady i wtedy jest przeplywanie przez rzeke a worek wodoszczelny czasem jednak cos wpusci i nie wypusci.

Data: 2014-08-23 12:40:12
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 12:22, atm pisze:

Kyocera: niedostepna na naszym rynku, czyli w zasadzie bez gwarancji

Jedno nie wyklucza drugiego.

[...]

Na jeden dzień rowerowania wystarczy, Garminy też nie działają w nieskończoność i jakoś je trzeba doładowywać. Z wodoodpornych telefonów z większą baterią jest jeszcze Motorola Razr Maxx za niecałe 600 zł.

--
marcin

Data: 2014-08-23 12:54:13
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-23 12:40, mt wrote:
[...]

Dzieki za PL linka do powerbanku :]
Gdzie widziales Maxxa za ok 600zl? Te aukcje na Allegro to chyba wprowadzanie w blad klieta: MAXX w nazwie i bateria dla modelu 912 o pojemnosci cos ok 1750mAh

Data: 2014-08-23 13:25:46
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 12:54, atm pisze:

Dzieki za PL linka do powerbanku :]
Gdzie widziales Maxxa za ok 600zl? Te aukcje na Allegro to chyba
wprowadzanie w blad klieta: MAXX w nazwie i bateria dla modelu 912 o
pojemnosci cos ok 1750mAh

A to możliwe, w takim razie trzeba doliczyć jeszcze 300 zł do ceny. Z telefonów odpornych i z większą baterią są jeszcze:
Xperia Z1 - 3000 mAh, cena ok. 1200 zł
Xperia Z1 Compact - 2300 mAh, cena podobna j.w.
Xperia Z1 Ultra - 3050 mAh, cena ok. 1000 zł
Galaxy S4 Active - 2600 mAh, cena ok. 1400 zł

--
marcin

Data: 2014-08-23 13:45:32
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-23 13:25, mt wrote:
[...]

Tak, te znam ale w ich przypadku zaczyna sie robic delikatnie - sporo szkla, brak odpornosci na upadki (moze poza Active, ale on raczej dla ludzi fitnesowych). Znow wraca temat solidnego dedykowanego uchwytu rowerowego, wyswietlacza czytelnego w sloncu na rowerze....
Koniec koncow bede mial dosc delikatne urzadzenie na dosc delikatnym chinskim uchwycie, zamiast dwoch paluszkow akku w zapasie pojawi sie powerbank i kabelek, ekran trzeba bedzie wlaczac w razie potrzeby, jego czytelnosc bedzie sporo gorsza od 60CSx, ktory pomimo kilku upadkow przetrwal to bezbolesnie, podobnie jak lekki i solidny uchwyt rowerowy, do tego clip pozwalajacy przyczepic GPS do paska w plecaku, fizyczne guziki mozna obsluzyc nawet w grubych rekawicach do -20C.
A ze mapy gorsze (choc to tez jest dyskusyjne, w koncu do Garminow od dluzszego czzasu mozna w specyficzny sposob ladowac rastry, niestety nie w moim modelu)? Kazdemu wedle potrzeb - dla mnie wazniejsza jest krecha, ktora spokojnie wyrysuje sobie w domu na 24" monitorze. Do tego mam zaladowane podklady wektorowe ze strony GPSmaniaka i jest ok.

Jeszcze jedno - jak wyglada zapisywanie statysyk w dedykowanych programach podczas np wymiany baterii, zawieszenia sie programu itd?
W Garminie mam zapisywanych sporo parametrow a wymiana baterii tego nie zmienia. Swego czasu gdy testowalem Androzica wypadlo to slabo ale moze cos sie zmienilo w ostatnim roku do dwoch lat?

Data: 2014-08-23 14:19:53
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 13:45, atm pisze:

[...]

Ja wiem czy takie delikatne, taki Z1 spokojnie wytrzymuje walnięcie o beton z 1,5 m wysokości.
W dotykowych Garminach też już nie jest tak różowo w zakresie guzikologii i obsługi w rękawiczkach.
A co do map, to zależy co komu potrzebne. Dla mnie do nawigacji stricte terenowej (czy to rowerowej czy pieszej) mapy Garmina są zbyt ubogie w treść względem map topo z zasobu CODGiK. Topografia terenu to warstwice wygenerowane automatem z jakiegoś SRTM, bez uwzględnienia linii nieciągłości w postaci skarp, nasypów, urwisk itp., brak charakterystycznych obiektów pomocnych w nawigacji terenowej jak napowietrzne linie elektroenergetyczne, przecinki pod nie w lesie, brak terenów podmokłych, mocno uproszczona geometria sieci hydrograficznej czy zbiorników wodnych itd. Minusem rastrów topo jest aktualność na szybko rozwijających się terenach (głównie przedmieścia), ale na raster topo mogę sobie nałożyć warstwę wektorową dróg np. z OSM, w Garminie niewykonalne (poza Monterrą). Zresztą warstw wektorowych mogę mieć więcej nałożonych (np. obszary chronione, stanowiska archeologiczne, wydzielenia geologiczne itp.). Mogę dowolnie zarządzać warstwami, ich wyglądem, przezroczystością czy widocznością w zależności od skali wyświetlania, nieosiągalne w Garminie.

[...]

A tu nie wiem, rzadko kiedy zapisuję ślady, nie miałem takiej sytuacji.

--
marcin

Data: 2014-08-23 14:28:45
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-23 14:19, mt wrote:
[...]

I w tym wlasnie rzecz, np ja wiekszosci tych elementow nie potrzebuje. Posiadajac zas model 62 podlozylbym sobie raster i po zawodach (z tego co czytalem to rozwiazanie ma sporo wad ale nadal - do moich celow byloby wystarczajace). Mam 60CSx i tez sobie radze, rysujac wczesniej w domu kreche, mam tez wprowadzone dostepne dla danych terenow mapy wektorowe no i raster na ktorym rysuje pod Ozim na PC.
Te przepychanki przypominaja troche wybor miedzy SUVem a dedykowanym terenowym. Niby czesc cech sie pokrywa ale pozostale sa odmienne ze wskazaniem na jeden lub drugi pojazd.

Data: 2014-08-23 15:22:05
Autor: Alf/red/
GPS na rower
On 23/08/14 14:19, mt wrote:
mogę sobie nałożyć warstwę wektorową dróg np. z OSM, w Garminie
niewykonalne (poza Monterrą)

Pardą, ale ŻE CO?? Przecież garminy, poza kilkoma modelami starszymi niż węgiel, właśnie mapy wektorowe obsługiwały. Dopiero później nauczyły się rastrów. A OSM w wersji pod garminy istnieje jak najbardziej, i jest tylko jedną z kilku możliwości "gotowców".
No ale widzę, że jesteś dużo bardziej zamknięty niż urządzenia, które wychwalasz...

--
Alf/red/

Data: 2014-08-23 15:35:22
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 15:22, Alf/red/ pisze:
On 23/08/14 14:19, mt wrote:
[...]

Tak? Możesz sobie w Garminie (z poziomu urządzenia) w widoku na raster np. 1:10 000 nałożyć wektorową warstwę z drogami np. z OSM (same drogi, bez pozostałej treści), zarządzać stylem warstwy wektorowej, ustawić jej przezroczystość na 30% i widoczność w określonym zakresie skal?

--
marcin

Data: 2014-08-23 15:43:43
Autor: Alf/red/
GPS na rower
On 23/08/14 15:35, mt wrote:
 przezroczystość na 30%  i widoczność w określonym zakresie skal?

Ale po co? Żeby się branzlować?
A Ty, możesz wyświetlić okienko "o której dojadę do stacji PKP jeśli będę kręcił tak jak teraz"?
Możemy się tak licytować, i się nie "nawrócimy".

--
Alf/red/

Data: 2014-08-23 15:48:38
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 15:43, Alf/red/ pisze:
On 23/08/14 15:35, mt wrote:
 przezroczystość na 30%  i widoczność w określonym zakresie skal?

Ale po co? Żeby się branzlować?

Już pisałem po co. Rastry topo z zasobu CODGiK nie zawsze są aktualne pod względem układu drogowego czy terenów zabudowanych w obszarach szybko rozwijających się, natomiast są nie do pobicia pod względem prezentacji chociażby topografii terenu.

A Ty, możesz wyświetlić okienko "o której dojadę do stacji PKP jeśli
będę kręcił tak jak teraz"?

Oczywiście, że mogę.

--
marcin

Data: 2014-08-23 16:23:49
Autor: Alf/red/
GPS na rower
On 23/08/14 15:48, mt wrote:
Oczywiście, że mogę.

A skąd raster może to wiedzieć, jeśli droga jest krzywa?
Zresztą po raz kolejny - Ty wolisz X, ja Y. Obaj jesteśmy zadowoleni z wyboru.

--
Alf/red/

Data: 2014-08-23 16:45:54
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 16:23, Alf/red/ pisze:
On 23/08/14 15:48, mt wrote:
Oczywiście, że mogę.

A skąd raster może to wiedzieć, jeśli droga jest krzywa?
Zresztą po raz kolejny - Ty wolisz X, ja Y. Obaj jesteśmy zadowoleni z
wyboru.

No przecież piszę cały czas, że możesz mieć jednocześnie dane rastrowe i wektorowe i w dowolny sposób je sobie łączyć z poziomu urządzenia.

--
marcin

Data: 2014-08-23 23:08:34
Autor: Leszek Karlik
GPS na rower
On Sat, 23 Aug 2014 13:45:32 +0200, atm <_@vp.pl> wrote:

[...]
[...]

Moja Xperia Acro S przeżyła już kilkanaście upadków, co widać po takim
jednym kawałku plastiku co na dole odpada czasami, ale ekran dalej
nieporysowany i wodoszczelnosć dalej jest.

Wyświetlacz w słońcu jest czytelny, tylko żre prund wtedy.

Głównym problemem jest niewymienna bateria, no ale powerbank daje radę.

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2014-08-25 15:46:23
Autor: mt
GPS na rower
[...]

Urządzenia takie są, tylko cena dla przeciętnego użytkownika w Polsce raczej mało przystępna :)

--
marcin

Data: 2014-08-25 15:55:39
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-25 15:46, mt wrote:
[...]

Monterra jest chyba nablizsza tyle, ze zrobila sie duza, pod wzgledem zasilania odeszla od zacnych tradycji wczesniejszych modeli.
Licze na to, ze nastepne urzadzeia beda lepiej dopracowane.
Mozesz podac przyklady innych tego typu rozwiazan?

Data: 2014-08-25 16:32:48
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-25 15:55, atm pisze:

[...]

Ee, bliżej chyba tym (połączenie telefonu i GPS):
http://www.mierzymy.pl/541,odbiornik-gps-trimble-juno-3d.html
albo ten :)
http://www.mierzymy.pl/640,trimble-juno-t41-x-android.html

To oczywiście tak trochę z przymrużeniem oka, bo tu się głównie płaci za moduł GPS i za możliwość komunikacji z naziemnymi sieciami geodezyjnymi wysyłającymi poprawki obserwacyjne.

--
marcin

Data: 2014-08-25 08:43:11
Autor: cytawa
GPS na rower
atm pisze:

[...]

Wybacz. Ale te wszystkie warunki to szukanie dziury w calym i wymyslanie wad smarfonow. Nie dodales jeszcze, ze smarfon nie dziala dobrze na Ksiezycu.

Bylem 10 dni w Szwecji, mialem wgrane fantastyczne mapy rastrowe, dzieki temu wyszukiwalem piekne miejsca na noclegi, znajdowalismy wczesniej znalezione w internecie ciekawe miejsca, jezdzilismy tez polnymi drogami, a glownie drogami dla rowerow. Pradu mi starczylo spokojnie na ponad 12 g po naladowaniu. Wozilem smarfon  w tylnej kieszeni. Nie czulem potrzeby patrzenia w ekran non stop. Swietnie bylo widac w sloncu. Do tego mialem pod reka mnostwo, przewodniow i atlasow.
Kolega mial Garmina z wgrana mapa Szwecji i praktycznie nie uzywal, bo poza pozycja, niewiele ciekawego dla nas tam mogl zobaczyc.  Spotkalismy tez inna grupe rowerzystow i oni mowili, ze wlaczali Garmina tylko zeby sie z miast wydostawac.

Jesli dla ciebie priorytetem jest trwalosc a nie funkcjonalnosc to dyskusja nasza jest jalowa.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-25 08:58:37
Autor: atm
GPS na rower

Przypomne pierwsze zdanie, ktore napisalem w tym watku:
"Nie wiem czy warto konfliktowac te urzadzenia. W chwili obecnej dzialaja w nieco innych warunkach lub tez nabywca decyduje sie na te a nie inne cechy, ktore sa dle niego istotne. "
Wlasciwie w kazdej wypowiedzi podkreslam, ze najwazniejsza jest dla mnie trwalosc i wszystkoodpornosc garmina po czym jestem przekonywany, ze:
1. Smartfony tez sa trwale
2. Maja lepsze mapy
3. Wcale nie trzeba miec ekranu przed nosem tylko telefon w kieszeni
4. W razie czego mozna podladowac power bankiem, ba nawet miec na niego uchwyt na kierownicy
5. itd

Nazywasz moje priorytety wydumanymi i w zamian serwujesz mi swoja wycieczke po szlakach w Szwecji. Naprawde tak trudno zrozumiec, ze ludzie maja rozne potrzeby? Mam Defy z zainstalowanym Androzicem i mapami rastrowymi terenow po ktorych sie poruszam. Przetestowalem ten uklad, sprawdzil sie choc nie bylo to cos, co rzucilo mnie na kolana. Wymienilem tez wady. Osobiscie na tym poziomie rozwoju smartfonow nadal wolalbym Defy do Endomondo i np Garmina 62 z zaladowanym podkladem rastrowym na rower i dlugie piesze wypady.
Wlasciwie juz nie chce mi sie kolejny raz powtarzac, dlaczego w wielu sytuacjach wole Garmina. Sam zauwazasz jalowosc tej dyskusji sugerujac mi zamiast mtb - trekkinga. Ja tez juz sobie chyba odpuszcze.

Data: 2014-08-25 09:56:12
Autor: cytawa
GPS na rower
atm pisze:

[...]

Jesli tak to przepraszam. To jest wlasnie cecha dyskusji grupowej. Nie jestem w stanie pamietac i czytac poprzednich wypowiedzi adwersarza.

Co do priorytetow, to rzeczywiscie mam inne i nie dyskutowalbym tu, gdybym nie chcial przekonac innych do wyzszosci moich nad cudzymi.
A poniewaz nie jestem politykiem, to uzywam tylko slow, ktore mozna znalezc w slownikach ortograficznych dla dzieci.

Data: 2014-08-23 14:53:55
Autor: Iguan_007
GPS na rower
On Saturday, August 23, 2014 5:22:28 PM UTC+10, mt wrote:
A czemu nie wyobraďż˝asz sobie? Czym siďż˝ rďż˝ni smartfon majďż˝cy np. IPX 7 w  odpowienim uchwycie od Garmina w uchwycie na kierownicy? Jeďż˝eli

Ja tam jestem zwolennikiem dedykowanego GPS. Moze i znajdziesz odpowiedni telefon ktory z jakimis dodatkami bedzie czytal puls/kadencje, bedzie wodoszczelny, odporny na upadki, bedzie mogl z wlaczonym ekranem pracowac tyle co Garmin i bedzie zapewnial stabilne mocowanie do kierownicy (ile za te dodatki zaplacisz?). Ale prawdopodobnie skonczysz z ciezkim klamotem zajmujacym pol kierownicy podczas gdy taki Garmin siedzi na mostku. No i niekoniecznie taki nawigacyjny telefon bedzie dobrym telefonem, spelniajacym swoje codzienne zadania tak jak sobie tego zyczysz. Sporadycznie zdarza mi sie korzystac z telefonu do nawigacji. Ale Garmin jest zwyczajnie praktyczniejszy. Nie bardzo kupuje argument, ze potrzebujemy "militarnych" map do nawigacji. Kto z nas jezdzi na azymut? Nawet gdzies w gorach raczej trzymamy sie szlakow, zwykla mapa topo w 99.9% przypadkow wystarczy. Ja w trudniejszych wyprawach lubie miec 2 urzadzenia. Telefon traktuje awaryjnie. Gdy cos sie stanie z GPSem (bateria/wypadek itd) to mam w plecaku telefon z pelna bateria z ktorego moge skorzystac.

Data: 2014-08-24 00:22:08
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-23 23:53, Iguan_007 pisze:

[...]

Nie chodzi o żadne "militarne" mapy tylko o zwykłe mapy topograficzne z zasobów CODGiK. Urządzenie z Androidem pozwala na dużo łatwiejszy do nich dostęp i oferuje funkcje niedostępne w nawigacji z zamkniętym firmware. W górach super dokładne mapy nie są potrzebne właśnie przez to, że chodzi się głównie po szlakach, które przeważnie są dobrze oznakowane. A do łażenia na azymut to wystarczy kompas i żadna nawigacja nie jest potrzebna.

--
marcin

Data: 2014-08-23 21:51:46
Autor: Iguan_007
GPS na rower
On Sunday, August 24, 2014 8:22:08 AM UTC+10, mt wrote:
Nie chodzi o �adne "militarne" mapy tylko o zwyk�e mapy topograficzne z zasob�w CODGiK.

Gdzie dokladnie jezdzisz, ze Garminowe nie zapewniaja wystarczajacej dokladnosci?

Urz�dzenie z Androidem pozwala na du�o �atwiejszy do nich dost�p i oferuje funkcje niedost�pne w nawigacji z zamkni�tym firmware.

Jakie funkcje?

W gďż˝rach super dokďż˝adne mapy nie sďż˝ potrzebne wďż˝aďż˝nie przez to, ďż˝e chodzi siďż˝ g��wnie po szlakach, ktďż˝re przewaďż˝nie sďż˝ dobrze  oznakowane. A do ďż˝aďż˝enia na azymut to wystarczy kompas i ďż˝adna nawigacja  nie jest potrzebna.

Wiec jeszcze raz - gdzie te Garminowe sa dla Ciebie zbyt niedokladne? Ale tak konkretnie? Skoro w gorach nie, na azymut nie to gdzie?

Data: 2014-08-24 13:47:20
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-24 06:51, Iguan_007 pisze:
[...]

Jeżdżę, chodzę, pływam kajakiem, wędkuję głównie po Kaszubach i Borach Tucholskich. GPS używam też do pracy, chociażby przy inwentaryzacjach przyrodniczych.
Co do map, to przede wszystkim uboższa treść dotycząca topografii terenu:
- przebieg poziomic ma charakter mniej niż przybliżony (automat z SRTM);
- brak linii nieciągłości, przez co z definicji nie będzie na mapie takich form jak skarpy, nasypy, urwiska, wąwozy, jary, rozcięcia erozyjne, dolinki zawieszone itd.;
- brak wielu obiektów pomocnych w nawigacji terenowej jak napowietrzne linie elektroenergetyczne, przecinki leśne itp.;
- brak terenów podmokłych;
- mocno uproszczona prezentacja sieci hydrograficznej.
To tak na teraz, co mi przychodzi do głowy.

Tutaj masz przykład fragmentu terenu z PL Topo:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/Q4bofYxcvpln0u5xx6-r2dMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Tutaj mapa topo 1:10000 z geoportalu:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/JwRiLFKPnpvnKI5M6IOPTdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

A tutaj to samo z włączonym kolorowaniem hipsometrii dodatkowo:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/o5MGuALfwmv3EphAwJHoH9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Przecież to jest przepaść jeśli chodzi o odwzorowanie rzeźby terenu czy liczbę naniesionych dróg i dróżek leśnych.

Urz�dzenie z Androidem pozwala na du�o �atwiejszy do
nich dost�p i oferuje funkcje niedost�pne w nawigacji z zamkni�tym
firmware.

Jakie funkcje?

Pisałem już o tym w kilka razy:
- możliwość dowolnego łączenia danych rastrowych i wektorowych w jednym widoku, zarządzania warstwami, ich stylem, widocznością, przezroczystością;
- natywna obsługa kilkudziesięciu formatów wektorowych i rastrowych z bibliotek GDAL/OGR bez konieczności konwersji wszystkiego do jednego formatu;
- natywna obsługa wszystkich odwzorowań i układów współrzędnych używanych w Polsce, do tego reprojekcja w locie, więc można ładować dane w różnych układach współrzędnych bez konieczności wcześniejszej ich konwersji;
- możliwość pobierania i ładowania danych z wszelkiej maści WMS czy WFS;
- większe możliwości wyboru nawigacji turn by turn, od darmowych po płatne.
To wszystko jest dostępne z poziomu urządzenia. Część z tego da się obejść dla Garmina kupując chociażby takiego Mapwela, tylko to wszystko musisz zrobić wcześniej na PC i zamknąć mapę w binarnym formacie, pod Androidem nie ma takiej konieczności. Z jakichś względów Garmin w swoim topowym urządzeniu turystycznym zaimplementował jednak otwarty OS, jak zacznie on schodzić do niższych modeli, to wtedy będzie to ciekawa propozycja.

--
marcin

Data: 2014-08-24 05:03:18
Autor: Ignac
GPS na rower
W dniu niedziela, 24 sierpnia 2014 13:47:20 UTC+2 użytkownik mt napisał:
W dniu 2014-08-24 06:51, Iguan_007 pisze:

> Jakie funkcje? Pisa�em ju� o tym w kilka razy:

No ale,nie pokazuje rur kanalizacyjnych,wodociągowych,gazowych,
to i linii energetycznych pewnie też.Więc kolega Iguan ma rację!

Data: 2014-08-24 14:20:16
Autor: Alf/red/
GPS na rower
On 24/08/14 13:47, mt wrote:
Co do map, to przede wszystkim uboższa treść dotycząca topografii terenu:

Map! A nie otwartości!

Tutaj mapa topo 1:10000 z geoportalu:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/JwRiLFKPnpvnKI5M6IOPTdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

No panie, warstwice co metr to kwestia napakowania danych, a nie otwartości.
Mapy geoportalowe/CODGiK można mieć w garminach również: http://gpsmaniak.com/2010/mapy.htm (są zrzuty ekranów).

Pisałem już o tym w kilka razy:  [...]
To wszystko jest dostępne z poziomu urządzenia.

Okej, tu widać przewagę, choć też można dyskutować o detalach. Ale już pytałem: na pewno to jest niezbędne każdemu? Widzisz tu wielu, którzy twierdzą, że nie. A nawet padają w tym wątku "a jaki powerbank żeby był wodoodporny? a ja używam smartfona X który wyrabia w słońcu, ale poprzedni nie wyrabiał" itd. A garminy to wszystko mają po prostu same z siebie (jak Ty to ująłeś "z poziomu urządzenia") - i powerbank, i wodoodporność, i czytelność, i jeszcze parę rzeczy.

Jeszcze raz: ja dopuszczam, że komuś do jego zastosowań pasuje smartfon. Ty nie dopuszczasz, że komuś pasuje garmin (czy inny specjalizowany odbiornik). I to z tym niedopuszczaniem się nie zgadzam. I dlatego przypominam o zaletach garminów, żeby ktoś wybrał świadomie, a nie uwierzył, że kupi smartfona, włączy i będzie rządził. Szczególnie zaraz po włączeniu.

--
Alf/red/

Data: 2014-08-24 15:19:58
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-24 14:20, Alf/red/ pisze:
On 24/08/14 13:47, mt wrote:
Co do map, to przede wszystkim uboższa treść dotycząca topografii terenu:

Map! A nie otwartości!

Iguan się pytał, czego brakuje mi w mapach dla Garmina, założyłem, że chodziło mu o natywnie dostarczane mapy PL Topo, więc opisałem, czego mi brakuje.

[...]

Nie chodzi tylko o cięcie poziomicowe ale bardziej o to jak te poziomice powstają. Z SRTM możesz sobie i co 0,5 metra wyinterpolować, niewiele będzie to jednak miało wspólnego z faktyczną rzeźbą terenu.

Mapy geoportalowe/CODGiK można mieć w garminach również:
http://gpsmaniak.com/2010/mapy.htm (są zrzuty ekranów).

Wiem, że można, tylko nie jest to najwygodniejsze, CustomMaps ma jednak spore ograniczenia, Mapwel jest lepszy, tylko kosztuje 50 $ a dwa, że nie dociągniesz sobie brakujących danych z poziomu urządzenia. Otwarty OS nie ma takich ograniczeń.

[...]

Czy ja gdzieś napisałem, że nie dopuszczam iż komuś pasuje Garmin? Neguję tylko tezy, jakoby Garmin był tak samo uniwersalny pod względem dostępu i zarządzania danymi przestrzennymi jak urządzenie z Androidem.

--
marcin

Data: 2014-08-24 15:33:49
Autor: Alf/red/
GPS na rower
On 24/08/14 15:19, mt wrote:
Neguję tylko tezy, jakoby Garmin był tak samo uniwersalny pod względem
dostępu i zarządzania danymi przestrzennymi jak urządzenie z Androidem.

A były takie tezy? Ja tylko widziałem o tych powerbankach, widoczności czy obsłudze w rękawiczkach.
"-Czy to prawda, że Majakowski był pedałem?
- Tak, ale nie za to go kochamy"

--
Alf/red/

Data: 2014-08-24 17:37:18
Autor: atm
GPS na rower

[...]

No ja tego tez nie napisalem, w pelni sie zgadzam,ze na Androida bedzie o wiele wiecej ciekawych aplikacji (hmm, ciezko nawet o tym mowic w przypadku Garmina) oraz wszelkiej masci map. Caly czas bronilem jego pro outdoorowosci od urodzenia.

Data: 2014-08-24 14:33:56
Autor: JDX
GPS na rower
On 2014-08-24 13:47, mt wrote:
[...]
Jeżdżę, chodzę, pływam kajakiem, wędkuję głównie po Kaszubach i Borach
Tucholskich. GPS używam też do pracy, chociażby przy inwentaryzacjach
przyrodniczych.
Smartfona jako GPS do zawodowej pracy? :-D Jak widać tandeciarstwo się
szerzy. :-D Bo tak się przypadkowo składa, że moja siostra również
czasami używa odbiornika GPS do inwentaryzacji przyrodniczych. Takiego
za ~15000 zł. Na moje pytanie czy rzeczywiście jest jej to potrzebne,
długo tłumaczyła że tak. M.in. dlatego, ze dużo obiektów jest w lesie no
i sprzęt powinien być dokładny aby móc dobrze zidentyfikować pozycję np.
drzewa. Przy użyciu smartfona raczej trudno jest to zrobić. :-D

Data: 2014-08-24 15:21:48
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-24 14:33, JDX pisze:
On 2014-08-24 13:47, mt wrote:
[...]
[...]

Po pierwsze to zależy od oczekiwanej dokładności. Jak duża precyzja jest potrzebna, to telefon czy tablet może być tylko interfejsem dla plecakowego Trimble. A o serwisach postprocessingu ASG-EUPOS siostra Ci nie mówiła?

--
marcin

Data: 2014-08-24 23:16:20
Autor: Iguan_007
GPS na rower
On Sunday, August 24, 2014 9:47:20 PM UTC+10, mt wrote:

Gdzie dokladnie jezdzisz, ze Garminowe nie zapewniaja wystarczajacej dokladnosci?

Je�d��, chodz�, p�ywam kajakiem, w�dkuj� g��wnie po Kaszubach i Borach Tucholskich. GPS u�ywam te� do pracy, chocia�by przy inwentaryzacjach przyrodniczych.

Mowa byla o nawigacji na rower. To oczywiste, ze przy inwentaryzacjach przyrodniczych wymogi beda inne. Garmin Topo PL nie pokazuje szlakow w Borach Tucholskich czy rzek?

Co do map, to przede wszystkim ubo�sza tre�� dotycz�ca topografii terenu: - przebieg poziomic ma charakter mniej ni� przybli�ony (automat z SRTM); - brak linii nieci�g�o�ci, przez co z definicji nie b�dzie na mapie takich form jak skarpy, nasypy, urwiska, w�wozy, jary, rozci�cia erozyjne, dolinki zawieszone itd.; - brak wielu obiekt�w pomocnych w nawigacji terenowej jak napowietrzne linie elektroenergetyczne, przecinki le�ne itp.; - brak teren�w podmok�ych; - mocno uproszczona prezentacja sieci hydrograficznej. To tak na teraz, co mi przychodzi do g�owy.

I potrzebne Ci to jest do jazdy na rowerze po tych Borach Tucholskich? Bo do jazdy po Kaszubach napewno nie. Jezdzilem tam na starego Garmina z pierwszych serii i w 100% wystarczyl, nie gubilem sie. To nie Syberia.

Tutaj masz przyk�ad fragmentu terenu z PL Topo: https://picasaweb.google.com/lh/photo/Q4bofYxcvpln0u5xx6-r2dMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink A tutaj to samo z w��czonym kolorowaniem hipsometrii dodatkowo: https://picasaweb.google.com/lh/photo/o5MGuALfwmv3EphAwJHoH9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Przecie� to jest przepa�� je�li chodzi o odwzorowanie rze�by terenu czy liczb� naniesionych dr�g i dr�ek le�nych.

Podales wspanialy przyklad tego o czym wlasnie mowilem. Oczywscie, ze jest przepasc - na komputerze czy tablecie ta druga mapka bedzie lepsza. Ale do nawigacji na rowerze (szczegolnie w lesie gdzie masz raz slonce raz cien na ekranie) to wlasnie ta pierwsza bedzie zdecydowanie praktyczniejsza. Ta druga na rowerze, na malym ekranie telefonu bedziesz widzial jako piekna kolorowa plame. Coz z tego, ze ma naladowana tone informacji. W tym przypadku sa calkowicie zbedne bo z pierwsza mapa tez sie nie zgubisz.

Pisa�em ju� o tym w kilka razy: - mo�liwo�� dowolnego ��czenia danych rastrowych i wektorowych w jednym widoku, zarz�dzania warstwami, ich stylem, widoczno�ci�, przezroczysto�ci�; - natywna obs�uga kilkudziesi�ciu format�w wektorowych i rastrowych z bibliotek GDAL/OGR bez konieczno�ci konwersji wszystkiego do jednego formatu; - natywna obs�uga wszystkich odwzorowa� i uk�ad�w wsp�rz�dnych u�ywanych w Polsce, do tego reprojekcja w locie, wi�c mo�na �adowa� dane w r�nych uk�adach wsp�rz�dnych bez konieczno�ci wcze�niejszej ich konwersji; - mo�liwo�� pobierania i �adowania danych z wszelkiej ma�ci WMS czy WFS; - wi�ksze mo�liwo�ci wyboru nawigacji turn by turn, od darmowych po p�atne. To wszystko jest dost�pne z poziomu urz�dzenia.

Tego wszystkiego potrzebujesz zeby sie nie zgubic na rowerze czy kajaku w Borach Tucholskich/Kaszubach? Serio? Nie widzisz, ze to lekka bzdura? "natywna obs�uga wszystkich odwzorowa� i uk�ad�w wsp�rz�dnych u�ywanych w Polsce, do tego reprojekcja w locie, wi�c mo�na �adowa� dane w r�nych uk�adach wsp�rz�dnych"...do jazdy po Kaszubach.

Przyznam sie - mam fatalna orientacje w terenie. Naprawde fatalna. Ale przy pomocy prostego GPSa rowerowego jezdze wszedzie - od europejskich gor i lasow, poprzez australijskie pustkowia, po Himalaje. I nie gubie sie. Bo i jak mialbym sie gubic skoro widze na ekranie szlaki/drogi/miejscowosci? Jak ktos mi probuje wmowic, ze do jazdy po Borach Tucholskich potrzeba "obs�ugi kilkudziesi�ciu format�w wektorowych i rastrowych" to nie potrafie tego potraktowac powaznie. Pozdrawiam,

Data: 2014-08-25 09:08:06
Autor: cytawa
GPS na rower
  Iguan_007 pisze:

Tego wszystkiego potrzebujesz zeby sie nie zgubic na rowerze czy
kajaku w Borach Tucholskich/Kaszubach? Serio? Nie widzisz, ze to
lekka bzdura? "natywna obs�uga wszystkich odwzorowa� i

Zeby sie nie zgubic, to wystarczy cokolwiek. Natomiast Kolega mt i ja rowniez, potrzebujemy wiedziec co ciekawego w okolicy mozna znalezc. Do tego trzeba sie znac na mapach (rastrowych).

[...]

To wsystko tlumaczy. Jesli chcesz tylko przejechac  po ciekawym terenie bezmyslnie zdajac sie na elektronike, to coz my mozemy dodac. Slepy gluchego nie zrozumie.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-25 00:42:59
Autor: Iguan_007
GPS na rower
On Monday, August 25, 2014 5:08:06 PM UTC+10, cytawa wrote:

To wsystko tlumaczy. Jesli chcesz tylko przejechac  po ciekawym terenie bezmyslnie zdajac sie na elektronike, to coz my mozemy dodac. Slepy gluchego nie zrozumie.

Troche pojechales. Na jakiej podstawie uznales, ze nic wokol nie widze? Bo rozgladam sie wokol a nie patrze w piekny kolorowy ekranik?

Data: 2014-08-25 12:45:09
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-25 08:16, Iguan_007 pisze:

Mowa byla o nawigacji na rower. To oczywiste, ze przy inwentaryzacjach przyrodniczych wymogi beda inne.
Garmin Topo PL nie pokazuje szlakow w Borach Tucholskich czy rzek?

A ja piszę, że oprócz rowerowania uprawiam jeszcze inne formy turystyki i nie będę do każdej z nich kupować osobnego urządzenia, skoro mogę mieć wszystko w jednym. A mapy Garmina pokazują może z 20% istniejących dróg czy ścieżek w takich Borach Tucholskich. A co do pływania kajakiem, to nawigacja jako taka w ogóle nie jest potrzebna, ale dobra mapa pozwala lepiej wytypować chociażby wstępne miejsca biwakowania, mapa, gdzie las jest właściwie zieloną plamą, ukształtowanie terenu niewiele ma wspólnego z faktycznym, gdzie nie ma wyszczególnionych chociażby mniejszych łąk czy bagien lub terenów podmokłych średnio się do tego nadaje.

I potrzebne Ci to jest do jazdy na rowerze po tych Borach Tucholskich? Bo do jazdy po Kaszubach napewno nie. Jezdzilem tam na starego Garmina z pierwszych serii i w 100% wystarczyl, nie gubilem sie. To nie Syberia.

Ja się i bez GPS raczej nie gubię, to nie o to chodzi. Jak się szwędam po lesie, gdzie sama jazda lub marsz jest celem (a nie dotarcie z punktu A do B) to lubię sobie wyszukiwać potencjalnie ciekawe miejsca Mapy Garmina niewiele mi powiedzą o okolicy.

[...]

Na małym ekranie telefonu? Przecież większość współczesnych telefonów ma ekrany znacznie większe niż eTrexy czy Oregon. Dopiero Montana i Monterra mają 4 calowe wyświetlacze. Poza tym, jednym dotknięciem w ekran mogę sobie przełączyć widok na mapę z większym stopniem generalizacji czy w ogóle wyłączyć rastry i wyświetlić mapę wektorową. Map Garmina też można bez problemu używać na telefonie.

Tego wszystkiego potrzebujesz zeby sie nie zgubic na rowerze czy kajaku w Borach Tucholskich/Kaszubach? Serio? Nie widzisz, ze to lekka bzdura?

Ty masz jakąś obsesję z tym gubieniem się? Żeby się nie zgubić to wystarczy względnie dobra pamięć i odrobina orientacji w terenie, nie potrzeba nawet mapy papierowej o GPS nie wspominając.

[...]

Ludzie też jeździli wszędzie jak w ogóle nie było GPSów.

--
marcin

Data: 2014-08-25 04:04:23
Autor: Iguan_007
GPS na rower
Mt: "Ty masz jak�� obsesj� z tym gubieniem si�? �eby si� nie zgubi� to wystarczy wzgl�dnie dobra pami�� i odrobina orientacji w terenie, nie "

Nie drogi Mt, nie mam obsesji. Ja po prostu przeczytalem co napisal autor w poscie otwierajacy ten watek. I do tego sie odnosze. Teraz juz widzisz dlaczego pisze o nawigacji a  nie o "inwentaryzacji przyrodniczej" czy szukaniu itrzeciego kamienia pod czwartym drzewem? I nie, dobra pamiec nie wystarczy do nawigacji  po miejscach gdzie wczesniej nie byles. Pozdrawiam,  Iguan  --
Iguan007  Sezon caly rok:  http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia

Data: 2014-08-25 14:15:54
Autor: JDX
GPS na rower
On 2014-08-25 12:45, mt wrote:
[...]
Ty masz jakąś obsesję z tym gubieniem się? Żeby się nie zgubić to
wystarczy względnie dobra pamięć i odrobina orientacji w terenie, nie
potrzeba nawet mapy papierowej o GPS nie wspominając.
Też tak myślałem dopóki nie zgubiłem się w Puszczy Białowieskiej. :-)
"Eee, ta droga będzie chyba dobra, kierunek się mniej więcej zgadza". No
i wylądowałem przy białoruskim słupie granicznym. Cyba po naszej stronie
bo nikt do mnie nie strzelał. :-) A zdecydowanie nie był to mój pierwszy
raz gdy byłem w PB.

Data: 2014-08-25 15:27:09
Autor: MichałG
GPS na rower
JDX pisze:
On 2014-08-25 12:45, mt wrote:
[...]
[...]

Moja zona tez tak ma... ale nie twierdzi, ze orientację przestrzenną.

Michał

Data: 2014-08-21 10:53:27
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
Wszystko co jest pisane w tym wątku powyżej było gardłowane z miesiac albo dwa temu.
Po co to powtarzać ?
Szkoda, że nikt nie zauważył, że wraz z zamknięciem Geoportalu I jego WMS już nie działa i nie da się nic ściągnąć gotowego np. pod Oruxa i to jest kompletna Dupa Blada :/

Data: 2014-08-21 02:45:36
Autor: Krzysztof C
GPS na rower
W dniu czwartek, 21 sierpnia 2014 10:53:27 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak napisał:
Szkoda, �e nikt nie zauwa�y�, �e wraz z zamkni�ciem Geoportalu 3
http://geoportal.gov.pl/
a to nie to samo?

Data: 2014-08-21 11:49:14
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
http://geoportal.gov.pl/
a to nie to samo?

Nie to samo :)

Data: 2014-08-21 12:15:13
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-21 10:53, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

??? Niby które WMSy zostały zamknięte i nie da się nic ściągnąć?

--
marcin

Data: 2014-08-21 12:25:49
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower

[...]

Wedlug mnie nic sie nie da sciagnac. Wejdz do oruxa w kreator WMS i sprobuj

Data: 2014-08-21 13:22:01
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-21 12:25, Czesław Wiśniak pisze:

[...]

Nie wiem, nie ściągam nigdy przez Oruxa, bo prościej mi użyć zewnętrznych narzędzi i wgrać sobie gotowe mapy, natomiast żadne serwery WMS nie zostały zamknięte (zmieniły się tylko adresy, ale to już jakiś czas temu), wszystko jest dostępne, widocznie błąd leży po stronie samego OruxMaps a nie Geoportalu.

--
marcin

Data: 2014-08-21 21:49:28
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
Nie wiem, nie ściągam nigdy przez Oruxa, bo prościej mi użyć zewnętrznych narzędzi i wgrać sobie gotowe mapy,...

Nie moze byc prosciej bo sciagasz przez oruxa i program sam wszystko wykonuje automatycznie wlacznie z kalibracja. Zaznaczasz tylko zasieg. Dlatego pisze, ze robi gotowca.

Data: 2014-08-22 01:19:39
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-21 21:49, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

Zewnętrzne programy w postaci klientów WMS też pobierają skalibrowane mapy w postaci tzw. geotiffów, jedyne ponadto co trzeba zrobić, to użyć programu OruxMaps Desktop który przekonwertuje takiego tiffa z zapisaną georeferencją w nagłówku pliku do formatu strawnego przez Oruxa.

--
marcin

Data: 2014-08-21 12:19:11
Autor: cytawa
GPS na rower
Czesław Wiśniak pisze:
Wszystko co jest pisane w tym wątku powyżej było gardłowane z miesiac
albo dwa temu.
Po co to powtarzać ?

A po to by dyskusje nie wygladaly tak:
- Bylo 13 lipca 2005, slepys idioto?
- poje... cie? To bylo 19 lipca.

Szkoda, że nikt nie zauważył, że wraz z zamknięciem Geoportalu I jego
WMS już nie działa i nie da się nic ściągnąć gotowego np. pod Oruxa i to
jest kompletna Dupa Blada :/

Nie do konca. Jest Geoportal2. Ma swoje WMSy. Program Geoxa je widzi ale poruszanie sie po warstwach jest inne niz wczesniej.  W MapoTero nie wiem jak ustawic. Ponadto niewielkie a potrzebne fragmenty map mozna zawsze sciagac jako zrzuty z ekranu.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-21 12:29:14
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
[...]

Mapo Tero tez nic nie widzi. WMSy geoportalu 1 dzialaly jeszcze niedawno, teraz kaplica.
Ja chce w terenie sciagnac sobie do oruxa gotowa mape. Niech ktos mi pokaze jak to zrobic ?:)

Data: 2014-08-21 03:40:31
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu czwartek, 21 sierpnia 2014 12:29:14 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak napisał:
> [...]

Ja chce w terenie sciagnac sobie do oruxa gotowa mape. Niech ktos mi pokaze jak to zrobic ?:)

Locus Free obecnie widzi WMS-y geoportalu bez problemu, chodź wcześniej były kłopoty.

Data: 2014-08-21 12:47:35
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower

Locus Free obecnie widzi WMS-y geoportalu bez problemu, chodź wcześniej były kłopoty.

Nie uzywalem tego programu.
Mozna tam zrobic gotowca topo z warstwami ? Jesli mozesz to podaj adres WMS ktory tam wstawiasz, bo w oruxie zaden nie dziala.

Data: 2014-08-21 04:00:24
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu czwartek, 21 sierpnia 2014 12:47:35 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak napisał:

Nie uzywalem tego programu.

Mozna tam zrobic gotowca topo z warstwami ? Jesli mozesz to podaj adres WMS ktory tam wstawiasz, bo w oruxie zaden nie dziala.

Pewnie można, ale nie bawię się w to, więc nic nie podpowiem, mnie wystarcza to co już w programie jest. Adres to sdi.geoportal.gov.pl, ale gdy właśnie teraz włączyłem WMS to pisze mi znowu, że wystąpił problem na serwerze zdalnym.

Data: 2014-08-21 13:11:16
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower

[...]

Czyli tak jak mowilem, nie dziala :P

Data: 2014-08-21 04:24:09
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu czwartek, 21 sierpnia 2014 13:11:16 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak napisał:
>Pewnie mo�na, ale nie bawi� si� w to, wi�c nic nie podpowiem, mnie >wystarcza to co ju� w programie jest. >Adres to sdi.geoportal.gov.pl, ale >gdy w�a�nie teraz w��czy�em WMS to pisze mi znowu, �e wyst�pi� >problem na >serwerze zdalnym.

Czyli tak jak mowilem, nie dziala :P

:) Poprzednio bawiłem się WMS-ami jakieś dwa dni temu i działało bez zarzutu, widocznie jeszcze ten geoportal 2 stabilny nie jest. --
Piotr Ratyński

Data: 2014-08-21 13:28:44
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-21 13:11, Czesław Wiśniak pisze:

> [...]
wystarcza to co już w programie jest. >Adres to sdi.geoportal.gov.pl,
ale gdy właśnie teraz włączyłem WMS to pisze mi znowu, że wystąpił

Nie działa, bo poprawne adresy do map nie zaczynają się już od sdi...

--
marcin

Data: 2014-08-21 04:35:58
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu czwartek, 21 sierpnia 2014 13:28:44 UTC+2 użytkownik mt napisał:
W dniu 2014-08-21 13:11, Czes�aw Wi�niak pisze:

> Czyli tak jak mowilem, nie dziala :P

Nie dzia�a, bo poprawne adresy do map nie zaczynaj� si� ju� od sdi...

Więc jak?

Data: 2014-08-21 13:39:56
Autor: mt
GPS na rower

http://geoportal.gov.pl/uslugi/usluga-przegladania-wms#

--
marcin

Data: 2014-08-21 04:42:06
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu czwartek, 21 sierpnia 2014 13:39:56 UTC+2 użytkownik mt napisał:
W dniu 2014-08-21 13:35, Piotr Raty�ski pisze:

> Wi�c jak?

http://geoportal.gov.pl/uslugi/usluga-przegladania-wms#

Dziękuję. --
Piotr Ratyński

Data: 2014-08-21 13:46:08
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
Więc jak?

http://geoportal.gov.pl/uslugi/usluga-przegladania-wms#

Dobra, ale w oruxie te adresy nie dzialaja, a uzywam tego programu bo go lubie :)
Chyba, ze jest jakis myk o ktorym nie wiem :/

Data: 2014-08-21 04:54:56
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu czwartek, 21 sierpnia 2014 13:46:08 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak napisał:

> http://geoportal.gov.pl/uslugi/usluga-przegladania-wms#

Dobra, ale w oruxie te adresy nie dzialaja, a uzywam tego programu bo go lubie :)

Chyba, ze jest jakis myk o ktorym nie wiem :/

U mnie w Locus działa, wpisałem ortomapę, bo to mnie najbardziej interesuje.

--
Piotr Ratyński

Data: 2014-08-21 13:55:41
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
[...]

Ja w oruxie tez i qpa. Moze ktos to  "rozkmini" ?:)

Data: 2014-08-21 14:20:46
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower

U mnie w Locus działa, wpisałem ortomapę, bo to mnie najbardziej interesuje.

Ktos juz poruszyl ten problem na forum oruxa:
http://www.oruxmaps.com/foro/viewtopic.php?f=5&t=2227
wiec chyba pozostaje czekac na aktualizacje

Data: 2014-08-21 16:34:26
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-21 14:20, Czesław Wiśniak pisze:

[...]

Może po prostu Orux się jakoś dziwnie przedstawia serwerom geoportalu i stąd problem. Natomiast tak jak pisałem wcześniej, wszystkie WMSy geoportalu działają bez problemu na innych aplikacjach.

--
marcin

Data: 2014-08-21 16:47:15
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
Może po prostu Orux się jakoś dziwnie przedstawia serwerom geoportalu i stąd problem. Natomiast tak jak pisałem wcześniej, wszystkie WMSy geoportalu działają bez problemu na innych aplikacjach.

No wlasnie widze. Myslalem, ze szlag trafil wszystko.
Poczekam i zobacze bo nie chce rezygnowac z oruxa.

Data: 2014-08-21 17:46:27
Autor: mt
GPS na rower
W dniu 2014-08-21 16:47, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

A nie możesz po prostu skorzystać z wygodnych narzędzi typu Geoxa czy QGIS, poświęcić sobie jeden wieczór na spokojne przygotowanie map w różnych skalach terenów, gdzie najczęściej bywasz, wgrać na kartę i mieć święty spokój? Przecież chyba nikt Cię nie zrzuca w nocy ze spadochronem z samolotu w nieznanej Ci okolicy, żeby się w terenie męczyć z pobieraniem map z WMSów.

--
marcin

Data: 2014-08-21 18:25:48
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
[...]

Pewnie, ze moge i na razie tak bede robil :)

Data: 2014-08-22 09:39:41
Autor: cytawa
GPS na rower
> Locus Free obecnie widzi WMS-y geoportalu bez problemu, chodź wcześniej były kłopoty.

Dzieki za inspiracje. Sprawdzilem po zainstalowaniu mozliwosci Locusa. Jesli chodzi o dostepnosc map to rzeczywiscie powalajaca. Geoportal widzi bez problemu i sciaga kawalki jako pliki png tylko bez rozszerzen. Niestety rozdzielczosc tych map jest mala i szczegoly na mapie wymagaja dobrego wzroku. Do tego dochodzi wlasciwosc map on line, ktora mi nie bardzo odpowiada. Mianowicie zmiana powiekszenia ekranu laczy sie ze zmiana skali mapy i to powoduje, ze zawsze napisy sa bardzo male. Praktycznie dla mnie nie do odczytania w ruchu. Dlatego tez nie uzywam zadnej nawigacji na smarfonie. Po prostu nic praktycznie nie widze w czasie jazdy. A na 4calowym ekraniku  o rozdzielczosci 320x240p widze wszystko bez problemu.

Tej wlasciwosci nie ma Oziexplorer. Tam powiekszaja lub zmniejszaja  mi sie litery do dowolnego rozmiaru a skale mapy zmieniam sobie inaczej. Ozi ma za to pare innych wad, ktore mnie denerwuja a widze, ze Locus tego nie ma. Ale jesli chodzi o mapy to jestem w Ozim spelniony i jego zalety przewazaja. Nie przeraza mnie kalibrowanie wlasnych map, nawet to lubie.

Co do map to jednak wole tradycyjne mapy topograficzno-turystyczne. Ostatnio najczesciej sa to 50-ki z naniesiona trescia turystyczna, czyli wskazanie i opisy zabytkow i osobliwosci, trasy rowerowe i piesze.

Szkoda rowniez, ze Locus nie da sie zainstalowac na karcie SD. Laduje sie do systemu a jest niemaly. Powoli konczy mi sie miejsce.
Pobawilem sie tez nieco WMSem i jestem nieco rozczarowany jakoscia skanow, ktore teraz udostepnia Geoportal.
Fajnie, Locus czyta skany. Musza byc jednak w formacie TrekBuddego i zatarowane. Szkoda, ze nie widzi plikow po Oziego nawet w formacie png. Byc moze ma jeszcze jakies ciekawe funkcje. Nie mam jednak czasu by sie uczyc czegos nowego. To co mam i znam na razie mi wystarcza.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-21 19:40:28
Autor: Krzychu
GPS na rower
Użytkownik "Krzychu"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lt1if9$abf$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

[...]

Dzięki za aktywny udział. Zamówiłem Dakotę 20.
Dla mnie smartfony odpadają. Za dużo pierdologi. A to z baterią a to z mapą a to ciężko znaleźć miejsce na kierownicy.

Pozdrawiam

Data: 2014-08-21 21:56:43
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-21 19:40, Krzychu wrote:
[...]

Apropos Daktoty, poczytaj jeszcze troche o widocznosci na wyswietlaczu. W pewnym momencie Garmin pogubil sie i po serii 60 dotykowce mialy gorsza widocznosc na zewnatrz:
The 62 does not have a touchscreen, but the visibility is obviously much better than the Oregon / Dakota screens
http://gpsinformation.info/penrod/62S/sixtytwos.html

Data: 2014-08-22 11:56:55
Autor: Grzegorz
GPS na rower
Witam!

Prawie zdecydowałem się na Garmina Dakotę 20. Do tego ta mapa:
http://garminwpolsce.pl/

IMHO najważniejsze kryterium, to mapa. Ja mam TwoNAV Aventurę - i dobre dokładne mapy rastrowe - tam gdzie jeżdżę, głównie Compassa.

[...]

W gęstym lesie bywa, że pojawiają się błędy rzędu 20-40 m. Ale to nie zakłóca nawigacji. W wąskich wąwozach (Dolinki Krakowskie) bywa gorzej.

Ale są urządzenia, które mają mniejszą czułość - najlepiej sprawdzić w terenie.

Etrex 30 jakoś mnie nie przekonuje, mniejszy ekran i dżojstik i wolny
procesor.

Dodam jeszcze - czas pracy na jednym akumulatorze i wodoodporność. Ja mam GPSa na kierownicy i od czasu do czasu aktywuję ekran - żeby popatrzeć gdzie jestem ;-) !

Można też i komórkę, można tableta ... zależy co kto chce i czego oczekuje. Ale jak pisałem - mapy, wodoodporność i czas pracy - to najważniejsze. Czułość wszystkie nowe za wyjątkiem paru modeli z niższej półki mają dobrą (poszukaj info o eTrexach w lesie).

pzdrw.

Data: 2014-08-22 12:24:24
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-22 11:56, Grzegorz wrote:
Witam!

[...]

Aventura kosztuje ok 2000zl? Jesli tak, trzeba byloby porownac co oferuje Monterra. Na Androida jest jednak duzo aplikacji a dodatkowo dostajesz to co oferuje softwareowo i hardwareowo Garmin.

Data: 2014-08-22 12:59:18
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
TwoNAV Aventurę - i dobre ...

Ponad 2000zl za nawigacje na rower, hehe to rzeczywiscie dobre :)
Ja mam wszystko w  telefonie za 600zl.

Data: 2014-08-22 04:36:46
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu piątek, 22 sierpnia 2014 12:59:18 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak napisał:
> TwoNAV Aventurďż˝ - i dobre ...

Ponad 2000zl za nawigacje na rower, hehe to rzeczywiscie dobre :)

Ja mam wszystko w  telefonie za 600zl.

A ja za ok. 70,- zł (lojalka + wysoki abonament), a w tym oprócz nawigacji mam: telefon, internet (LTE) i aparat fotograficzny, nie mówiąc już o takich duperelach jak kalkulator, latarka, budzik itd. A wszystkie ewentualne minusy idzie zminimalizować (powerbank, pokrowiec itd.). --
Piotr Ratyński

Data: 2014-08-22 13:39:56
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-22 13:36, Piotr Ratyński wrote:
[...]

A po zaladowaniu tej aplikacji https://play.google.com/store/apps/details?id=medusa.vibmessage dochodzi miecz swietlny ;]
Wy tak powaznie?

Data: 2014-08-22 04:53:12
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu piątek, 22 sierpnia 2014 13:39:56 UTC+2 użytkownik atm napisał:

Wy tak powaznie?

Oczywiście, ze nie całkiem, ale tak czy owak pełnosprawną nawigację mam w smartfonie i jako pyrus (podobno wywalili nas ze Szkocji za "gospodarność")nie rozumiem chęci wydawania sporej kasy za coś co w zamian nic takiego cennego mi nie daje. --
Piotr Ratyński

Data: 2014-08-22 14:11:18
Autor: atm
GPS na rower
On 2014-08-22 13:53, Piotr Ratyński wrote:
[...]

Smartfon ogolnie swietnym urzadzeniem. Zreszta jestem fanem mobilnych urzadzen od czasow pierwszych notesow elektornicznych Casio.
Jednak juz w poszczegolnych zastosowaniach wychodzi wada: jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego (do pewnego stopnia).

Aparat - taki sobie, choc jest coraz lepiej. Powoli kompakty zaczynaja zanikac z tego powodu.

Nawigacja outoorowa - duzo fajnego oprogramowania i wszystkie wady urzadzenia cywilizacyjnego: brak wodo i upadkoodpornosci, slaby ekran w sloncu i slaba bateria (sa oczywiscie wyjatki w pewnych kwestiach, np Xperie Z ale spelnia tylko czesc warunkow)

Latarka - w outdoorze czy szukaniu upadlych kluczykow? ;] Z Bocialarka chyba jednak ta dioda w telefonie nie powalczy

Nawigacja samochodowa - ogolnie ok ale... dobrze jest taki telefon spiac z zestawem glosnomowiacym bo inaczej ciezko sie rozmawia, czasem wyskoczy jakies przypomnienie na ekranie i nawigacja sie chowa co wymaga wytapniecia jej znow na front. Jest troche takich malych przeszkadzajek.

Wspominasz o minimalizowaniu wad, oczywiscie sie da. Na samym poczatku wspomnialem o tym, ze nie ma sie co licytowac co lepsze ogolnie. Mozna jedynie wybrac odpowiednie narzedzie dostosowane do wlasnych potrzeb.
Mam Defy jako outdoorowy GPS do Endomondo, czasem nawigacji po mapach skanowanych. Mam tez 60CSx jako glowny gps turystyczny, ktory wwielu dziedzinach jest niezastapiony. W tej chwili posilkuje sie zaleznie od potrzeb jednym lub drugim bo nie ma jeszcze urzadzenia, ktore spelniloby wszystkie warunki.

Data: 2014-08-22 05:59:39
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu piątek, 22 sierpnia 2014 14:11:18 UTC+2 użytkownik atm napisał:
On 2014-08-22 13:53, Piotr Raty�ski wrote:

> [...]

Aparat - taki sobie, choc jest coraz lepiej. Powoli kompakty zaczynaja zanikac z tego powodu.

Wszystko zależy od aspiracji, a w to że każdy kombajn, to jest zestaw kompromisów chyba nikt nie watpi. Gdybym chciał zostać fotografom, to kupił bym sobie profwesjinalny aparat, ale do zapisywania obrazów aparat w smartfonie zupełnie wystarczy

[...]

Ja podczas jazdy rowerem telefon mam w kieszeni i wyciągam go jedynie wtedy gdy potrzebuję, a moja pamięć przestrzenna pozwala mi go czasem w ogóle nie wyciągać w celach nawigacyjnych. Ekran w kieszeni mam wyłączony, wiec pomimo to, ze nawigację i zapis śladu (Locus Free) w razie czego mam włączony, to zużycie baterii mam niewielkie. W kieszeni nie muszę się bać tez o odporność na wodę i udary. Na dodatek, nawet gdyby nie ta smartfonowa nawigacja, to telefon i tak miąłbym w kieszeni, czyli o czym tu dyskutować.

Latarka - w outdoorze czy szukaniu upadlych kluczykow? ;] Z Bocialarka chyba jednak ta dioda w telefonie nie powalczy

I znowu te aspiracje, gdybym chciał ściągać samoloty na ziemię, to kupiłbym sobie np. Bailonga, ale jako latarka to ta dioda w smartfonie jest zupełnie wystarczająca.

[...]

Nawigacja samochodowa, pomimo wad i błędów jest całkiem funkcjonalna, a przyjmując do wiadomości to, że jest w zasadzie darmowa, wiele jej można wybaczyć. Ponad 40 lat jeździłem samochodem bez nawigacji, zdarzało mi się czasem pomylić drogę, ale nigdy się nie zdarzyło, żebym gdziekolwiek z tego powodu nie dojechał, czyli inaczej mówiąc nawigacja to gadżet przydatny, ale konieczny nie jest.

[...]

Taa... Wszystkie warunki, to przydałoby się pewnie jeszcze zapobieganie ciąży czy cóś podobnego... :-D --
Piotr Ratyński

Data: 2014-08-22 15:03:52
Autor: atm
GPS na rower

Taa... Wszystkie warunki, to przydałoby się pewnie jeszcze zapobieganie ciąży czy cóś podobnego... :-D

Jak to mawiaja w rezerwacie Apple: There is app for that ;]

Data: 2014-08-22 13:55:17
Autor: Czesław Wiśniak
GPS na rower
[...]

Nie oplaca sie. Co prawda rozkladasz sobie telefon na raty ale w sumie doplacasz kilka stow w abonamencie  na 2 lata :)
Reszte oczywiscie zauwazylem tez u siebie :)

A po zaladowaniu tej aplikacji https://play.google.com/store/apps/details?id=medusa.vibmessage dochodzi miecz swietlny ;]
Wy tak powaznie?

Jak najbardziej, dzieki telefonowi pozbylem sie nawet oddzielnej nawigacji w samochodzie i CB radia :P

Data: 2014-08-22 05:10:43
Autor: Piotr Ratyński
GPS na rower
W dniu piątek, 22 sierpnia 2014 13:55:17 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak napisał:

Nie oplaca sie. Co prawda rozkladasz sobie telefon na raty ale w sumie doplacasz kilka stow w abonamencie  na 2 lata :)

Reszte oczywiscie zauwazylem tez u siebie :)

Mnie tam wychodzi lekko na plus, bo wysoką taryfę i tak bym wziął z innych względów.

Data: 2014-08-24 02:31:27
Autor: Titus Atomicus
GPS na rower
In article <lt1if9$abf$1@portraits.wsisiz.edu.pl>,
 "Krzychu" <vbgfhytre@wp.pl> wrote:

Etrex 30 jakoś mnie nie przekonuje, mniejszy ekran i dżojstik i wolny procesor.

O, a mi ten Etrex 30 sie wlasnie podoba - maly, zgrabny, i chyba dluzej bateria trzyma.
A jakos nikt go nie uzywa (jesli juz to 10 albo 20).
--
TA

Data: 2014-08-24 08:34:10
Autor: MadMan
GPS na rower
Dnia Sun, 24 Aug 2014 02:31:27 +0200,
Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world napisał(a):

[...]

Ja uĹźywam. Faktycznie jest wolny, subiektywnie wolniejszy od Visty HCx. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-08-26 03:50:39
Autor: Titus Atomicus
GPS na rower
In article <12npd88y55ny9$.dlg@rower.power.pl>,
 MadMan <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> wrote:

> A jakos nikt go nie uzywa (jesli juz to 10 albo 20).

Ja używam. Faktycznie jest wolny, subiektywnie wolniejszy od Visty HCx.

O, to niefajnie.
--
TA

Data: 2014-08-26 07:29:06
Autor: solar
GPS na rower
W dniu 2014-08-24 02:31, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

O, a mi ten Etrex 30 sie wlasnie podoba - maly, zgrabny, i chyba dluzej
bateria trzyma.
A jakos nikt go nie uzywa (jesli juz to 10 albo 20).

Też go mam. Bateria faktycznie trzyma długo - mi wystarcza na cały łikend jazdy z podświetlonym 1/2-1/3 ekranem.
Wolność pracy jakoś dla mnie nie jest bardzo zauważalna w porównaniu do Visty - może nie korzystam tak, aby to zauważyć.
Natomiast u mnie, czasem, szczególnie po zmianie skali mapy i jej przeglądaniu, przestaje ją odświeżać podczas jazdy - niby się przesuwa, ale na krawędziach pojawiają się białe pasy zamiast mapy. Pomaga jedna zmiana skali w dół lub w górę i zaskakuje.
Cały czas wychodzą jeszcze updaty firmware, więc może coś się zmieni - sam nie mam najnowszego, bo na najnowszym miałem wrażenie, że gubi sygnał tam, gdzie nie gubił na obecnym.

"Najmniej Boga jest w Kościele."
                                           J. Arangurena

GPS na rower