GPS w samolotach pasazerskich

Data: 2009-06-02 16:10:50
Autor: ziomek
GPS w samolotach pasazerskich
Przykra sprawa z tym francuskim samolotem, jednak zastanawia mnie jakim cudem nie można go znaleźć? Samoloty nie są wyposażone standardowo w GPS?

Data: 2009-06-02 16:15:38
Autor: Sqeeb
GPS w samolotach pasazerskich
On Tue, 2 Jun 2009 16:10:50 +0200
ziomek wrote:

Przykra sprawa z tym francuskim samolotem, jednak zastanawia mnie jakim cudem nie można go znaleźć? Samoloty nie są wyposażone standardowo w GPS?

Co Ci po GPSie pod wodą? Woda doskonale tłumi większość fal radiowych.
Zresztą, sam GPS nie służy do namierzania obiektu śledzonego, tylko
na podstawie sygnałów odebranych od satelitów GPS aparatura na
pokładzie samolotu może wyliczyć swoje położenie, ale żeby kontrola
lotów znała dokładne położenie, to ta sama aparatura musi wysłać
współrzędne, kierunek, prędkość wysokość.

Z tego co wiem to cywilnie GPS służy tylko do odbioru sygnałów z satelitów
GPS, a wojsko... Może też tylko odbiór. A może nie.

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-06-02 19:23:53
Autor: kiki
GPS w samolotach pasazerskich

"Sqeeb" <sqeeb@internet.community> wrote in message news:20090602161538.494c5879.sqeebinternet.community...
On Tue, 2 Jun 2009 16:10:50 +0200

Ale jemu chodziło o to czemu nie można wysyłać co minutę pozycji samolotu poprzez telefon satelitarny. Czemu linie lotnicze nie mogą śledzić samolotów w czasie rzeczywistym? Czemu samoloty mają tylko podawać położenie jeżeli mają kontakt radarowy ale nad oceanami już nie.

Data: 2009-06-02 21:52:51
Autor: Sqeeb
GPS w samolotach pasazerskich
On Tue, 2 Jun 2009 19:23:53 +0200
kiki wrote:

ziomek wrote:

Ale jemu chodziło o to czemu nie można wysyłać co minutę pozycji samolotu poprzez telefon satelitarny. Czemu linie lotnicze nie mog± ¶ledzić samolotów w czasie rzeczywistym? Czemu samoloty maj± tylko podawać położenie jeżeli maj± kontakt radarowy ale nad oceanami już nie.

Nie wiem o co mu chodziło, zbyt lakoniczna była jego wypowiedź dla mnie ;-)

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-06-02 20:18:43
Autor: ziomek
Użytkownik "Sqeeb" <sqeeb@internet.community> napisał w wiadomości news:20090602161538.494c5879.sqeebinternet.community...
[...]

Nie znajdą go może w oceanie, ale wystarczyłoby wiedzieć jakie było ostatnie położenie w chwili uderzenia o wodę...Chodzi mi o coś takiego jak jest w samochodach firmowych. Szef sobie wchodzi na jakąś stronkę i sprawdza gdzie są jego auta. To musi działać w takim razie w obie strony i wysyłać sygnał, do tego jest tak tanie że stać na to większość firm, a linii lotniczych jakoś nie?

Data: 2009-06-02 20:43:07
Autor: KZ
ziomek wrote:

i sprawdza gdzie są jego auta. To musi działać w takim razie w obie
strony i wysyłać sygnał, do tego jest tak tanie że stać na to
większość firm, a linii lotniczych jakoś nie?

Jasne - schowany device wysyła sygnał do satelity GPS a satelita do szefa prosto na biurko.... Pomyśl z jakieś 5 sekund zanim coś takiego napiszesz...
To co jest w samochodzie wysyła np. sygnał GSM - masz pokrycie GSM na środku oceanu ?

KZ

Data: 2009-06-02 20:46:49
Autor: kiki

"KZ" <nie_ma@adresu.com.pl> wrote in message news:h03rrv$279$1inews.gazeta.pl...
ziomek wrote:

[...]

Ale ma sieć Thuraya albo Iridium i może słać tak samo SMS-y albo się połączyć modemowo na 9600bps. Żaden to problem. Sam możesz kupić sobie telefon satelitarny Thuraya na Allegro. Wpisz ta nazwę.
Dziwne, że tego nie mają takie multimiliardowe korporacje.

Data: 2009-06-02 21:26:52
Autor: Dino
GPS w samolotach pasazerskich
kiki napisawszy:
[...]

przezież po to jest ACARS.
Jest możliwość wysyłania tzw. position report.
Wszystko mozna tym wysłać, tylko jak pomnożysz sobie
te kilkanaście centów za 200 znaków razy ilość wiadomości
to z multimiliardowych korporacji zrobią się bankruci.
Wbrew pozorom linie oszczędzają, nie tylko w dobie przereklamowanego
kryzysu.

pozdro
Dino

Data: 2009-06-03 11:24:12
Autor: Wemif
GPS w samolotach pasazerskich
kiki <jg@gfd.ky> wrote:

po??czy? modemowo na 9600bps. ?aden to problem. Sam mo?esz kupi? sobie telefon satelitarny Thuraya na Allegro. Wpisz ta nazw?.

Zasięg Thuraya jest ograniczony, nie obejmuje np. Ameryki.
http://www.thuraya.com/en/article/thuraya-coverage.html

a.

Data: 2009-06-03 14:01:43
Autor: Jaroslaw Manek

Użytkownik "Wemif" <wemif@amsnet.pl> napisał w wiadomości
kiki <jg@gfd.ky> wrote:

> po??czy? modemowo na 9600bps. ?aden to problem. Sam mo?esz kupi? sobie
> telefon satelitarny Thuraya na Allegro. Wpisz ta nazw?.

Zasięg Thuraya jest ograniczony, nie obejmuje np. Ameryki.

A nie lepiej używać EPIRB'a ze zwalniakiem hydrostatycznym do lokalizowania
miejsca katastrofy zamiast kombinować jakieś kosmiczne systemy? Zresztą
najwyraźniej jakiś system zadział, bo szczątki znaleziono.

Jarosław Manek

Data: 2009-06-03 05:23:38
Autor: heja
GPS w samolotach pasazerskich
A nie lepiej używać EPIRB'a ze zwalniakiem hydrostatycznym do lokalizowania
miejsca katastrofy zamiast kombinować jakieś kosmiczne systemy?

Lepiej. W lotnictwie nazywa się toto ELT (tylko nie ma zwalniaka
hydrostatycznego - statystycznie większość godzin samoloty spędzają
nad lądem).

--
Michał

Data: 2009-06-04 10:49:05
Autor: Jan Strybyszewski
heja pisze:
[...]

A ELT lub cos podobnego nie ma 135kHz nadajnika idealnego pod woda ?

Data: 2009-06-04 05:19:18
Autor: heja
GPS w samolotach pasazerskich
A ELT lub cos podobnego nie ma 135kHz nadajnika idealnego pod woda ?

A kto odbierze (i zlokalizuje!) taki sygnał? Na 406 MHz odbiera COSPAS-
SARSAT. A na 135 kHz kto?

Data: 2009-06-05 07:15:46
Autor: Jan Strybyszewski
heja pisze:
A ELT lub cos podobnego nie ma 135kHz nadajnika idealnego pod woda ?

A kto odbierze (i zlokalizuje!) taki sygnał? Na 406 MHz odbiera COSPAS-
SARSAT. A na 135 kHz kto?

No pod woda to chyba jasne ze Sonary,

Data: 2009-06-02 20:49:03
Autor: kiki
GPS w samolotach pasazerskich

"KZ" <nie_ma@adresu.com.pl> wrote in message news:h03rrv$279$1inews.gazeta.pl...

Cennik połączeń, transmisji danych i SMS-ów

http://www.ts2.pl/pl/Cennik-Thuraya

Żaden to luksus.

Data: 2009-06-02 21:43:17
Autor: Waldek
GPS w samolotach pasazerskich
Jest prosty system APRS sygnał-dane pobierane są z GPS do małego urządzenia (np.OpenTracker+ firmy ARGENTA) i za pośrednictwem tel. kom. wysyłane do internetu. Widać: prędkość, kurs, wysokość, temperaturę a nawet napięcie zasilania. http://aprs.fi/ na tej stronie po zalogowani (obojętne znaki) widać mapę z poruszającymi się obiektami. Z prawej strony jest INFORMACJA a pod nią poruszające się stacje APRS można wybrać i oglądać samoloty statki samochody itp.

Data: 2009-06-03 09:21:08
Autor: cashanka

Użytkownik "Waldek" <sp7gdp@interia.pl> napisał w wiadomości news:h03vgs$reg$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

A ja pozwole sobie dopiac sie z innym pytaniem:
Czy "czarne skrzynki" w razie upadku do oceanu nie sa zbudowane tak by sie odddzielic od kadluba i wyplynac na powierzchnie?
Podejrzewam, ze technicznie nie bylby to duzy problem, by jakis czujnik cisnienia po wykryciu, ze glebokosc przekroczyla
powiedzmy sto metrow, powodowalby odstrzelenie jakiegos ladunku pirotechnicznego i wyplyniecie skrzynki?
Czy mozna gdzies poczytac o rejestratorach airbusa? Szybki google nic nie wyplul.
Pozdrawiam

Data: 2009-06-03 10:09:39
Autor: szauek
Użytkownik "cashanka" <cashanka@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h05899$ma5$1inews.gazeta.pl...
[...]

Ładunek pirotechniczny na pokładzie samolotu?:) To ja nie chce takim samolotem latać...

szauek

Data: 2009-06-03 01:24:08
Autor: kplackowski
On 3 Cze, 10:09, "szauek" <lukaszsz@wytnij_to.wp.pl> wrote:
Użytkownik "cashanka" <casha...@gazeta.pl> napisał w wiadomościnews:h05899$ma5$1inews.gazeta.pl...

> [...]
> pirotechnicznego i wyplyniecie skrzynki?

Ładunek pirotechniczny na pokładzie samolotu?:) To ja nie chce takim

Ależ stosuje się tego rodzaju ładunki do wyrzucania spadochronów
ratunkowych (systemy ratunkowe dla całego samolotu).
Ma coś takiego np. Cirrus, montuje się też w ultralajtach.
I ludzie z tym latają... :-)

K.

Data: 2009-06-03 10:39:16
Autor: szufla
[...]

Nie wspominajac juz co moze pomiescic taki bombowiec :)
Jednak w cywilnym samolocie na ktorego pokladzie jest kilkuset posazerow to mogloby byc duze ryzyko.

sz.

__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów 4125 (20090603) __________

Data: 2009-06-03 20:24:58
Autor: Dino
GPS w samolotach pasazerskich
szufla napisawszy:
[...]

Zdaje się ze tratwy mają jakieś pironaboje do szybkiego napełniania.
Co ciekawe, jak taka tratwa jest na wyposażeniu samolotu, to jest ok,
ale jak już chcesz ją nadać jako bagaż (lotnicza tratwa, z certyfikatem,
metryczką itp), to już się kwalifikuje jako towar niebezpieczny,
i nie chcą zabrać do bagażnika, dziady jedne...

pozdro
Dino

Data: 2009-06-03 20:43:10
Autor: szauek
Użytkownik <kplackowski@o2.pl> napisał w wiadomości news:af9c8daa-bfd7-4222-a3f4-80f4aee6ec31b1g2000vbc.googlegroups.com...
> [...]

ratunkowych (systemy ratunkowe dla całego samolotu).
Ma coś takiego np. Cirrus, montuje się też w ultralajtach.

********

Jesteś pewny, że to nie są urządzenia pneumatyczne? Tak mi intuicja podpowiada, ale mogę się mylić.

szauek

Data: 2009-06-03 23:24:27
Autor: Chester
szauek pisze:
Jesteś pewny, że to nie są urządzenia pneumatyczne? Tak mi intuicja podpowiada, ale mogę się mylić.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cirrus_Aircraft_Parachute_System

Krzysztof "Chester" Sabat

Data: 2009-06-03 10:39:39
Autor: radar
szauek pisze:
Ładunek pirotechniczny na pokładzie samolotu?:) To ja nie chce takim samolotem latać...

To wyobraź sobie 16 spadochroniarzy w L-410 i każdy ma na plecach
automat (AAD) z przecinakiem pirotechnicznym do spadochronu zapasowego :D

--
radar

Data: 2009-06-03 11:28:11
Autor: Sqeeb
GPS w samolotach pasazerskich
On Wed, 03 Jun 2009 10:39:39 +0200
radar wrote:

szauek pisze:
> [...]

To wyobraź sobie 16 spadochroniarzy w L-410 i każdy ma na plecach
automat (AAD) z przecinakiem pirotechnicznym do spadochronu zapasowego :D

Im za to płacą ;-)

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-06-03 02:53:10
Autor: heja
GPS w samolotach pasazerskich
> To wyobraź sobie 16 spadochroniarzy w L-410 i każdy ma na plecach
> automat (AAD) z przecinakiem pirotechnicznym do spadochronu zapasowego :D

Im za to płacą ;-)

Chyba spałeś przez 20 lat, pobudka! Teraz spadochroniarze płacą za
skakanie.

--
Michał

Data: 2009-06-03 14:56:37
Autor: radar
heja pisze:
Chyba spałeś przez 20 lat, pobudka! Teraz spadochroniarze płacą za
skakanie.

Dokładnie. Teraz "bilet" w detalu na 4kkm kosztuje 80 zeta. W dużych
pakietach można zejść do 60.

--
radar

Data: 2009-06-03 16:32:45
Autor: FD
radar pisze:

Dokładnie. Teraz "bilet" w detalu na 4kkm kosztuje 80 zeta.

to darmo...
ze tez NASA nie kozysta z tak atrakcyjnej stawki za wyniesienie
towaru na tak wysoką orbite........

Data: 2009-06-03 16:47:34
Autor: Sqeeb
GPS w samolotach pasazerskich
On Wed, 03 Jun 2009 16:32:45 +0200
FD wrote:

radar pisze:

> Dokładnie. Teraz "bilet" w detalu na 4kkm kosztuje 80 zeta. to darmo...
ze tez NASA nie kozysta z tak atrakcyjnej stawki za wyniesienie
towaru na tak wysoką orbite........

Może to tylko dla ludzi i tylko w jedną stronę ten bilet? ;-)

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-06-03 20:48:27
Autor: szauek
Użytkownik "radar" <_sara_@_post_._pl_> napisał w wiadomości news:h05cpb$h8q$2news.dialog.net.pl...
szauek pisze:
[...]

A miałem iść we wtorek na spotkanie przyszłych spadochroniarzy...
:)

szauek

Data: 2009-06-04 08:30:06
Autor: radar
szauek pisze:
A miałem iść we wtorek na spotkanie przyszłych spadochroniarzy...

Mienczak ;-) Wczoraj było 12 kursantów

--
radar

Data: 2009-06-03 10:41:56
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 3 Jun 2009 09:21:08 +0200, cashanka napisał(a):
[...]

I niech się taki czujnik ciśnienia zepsuje... :) dziękuję.

Raczej powinno być użyte przekazywanie pozycji GPS co parę minut przy użyciu
telefonii satelitarnej - ale z tego co widzę to pokrycie jest "takie se", w
szczególności nie obejmuje Atlantyku (Thuraya)...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-03 14:38:22
Autor: kiki

"Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> wrote in message news:slrnh2ckrj.64l.joshuatau.ceti.pl...
[...]

Ale Iridium raczej ma

Data: 2009-06-03 15:14:40
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 3 Jun 2009 14:38:22 +0200, kiki napisał(a):
[...]

No to popatrzmy:
http://www.deltawavecomm.com/Files/Iridium/OpenPort/DWCOPENPORT.pdf

Jakieś 6000 USD za sprzęt i potem miesięczny pakiet ok. 900USD - 100MB
powinno wystarczyć by logować pozycję samolotu co minutę, przy założeniu
że samolot średnio 1/3 czasu swojego życia spędza w powietrzu (chyba nieco
zawyżone)... I to są kwoty dla Kowalskiego z ulicy, a linia lotnicza z
kilkudziesięcioma samolotami raczej dostanie "nieco" lepsze warunki.
Mogliby przerzucić ten koszt na klientów - nie sądzę by ktoś zauważył
podniesienie ceny biletu o 1 centa... ;)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-03 17:40:57
Autor: kiki

"Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> wrote in message news:slrnh2d4qv.rt8.joshuatau.ceti.pl...

[...]

To mogło by działać tylko przy utracie zasięgu z innych sieci, tańszych. Czyli koszt byłby znacznie mniejszy. Tam gdzie słychać nadajnik transpondera można w ogóle nie transmitować nic poprzez satelitę

Data: 2009-06-04 10:50:17
Autor: Jan Strybyszewski
Waldek pisze:
[...]

Do internetu ... mowisz ze rozwijany kabel za samolotem bedzie ok ?
Pozatym APRS to taka koncepcja jak istniejacy ACARS ale w ACARSie pozycje nie sa przewaznie wysylane

Data: 2009-06-03 23:03:57
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik KZ napisał:
ziomek wrote:

[...]

A niby nad czym ma myśleć - z technicznego punktu widzenia rozwiązanie jak najbardziej realne i jak najbardziej stosowane - tyle że na trasie transoceanicznej nikt co minutę pozycji przesyłał nie będzie bo świat utonąłby w bezwartościowych informacjach o pozycjach wszelakiego latającego i pływającego sprzętu... Trurl z Klapaucjuszem i Zbójca Gębon się kłaniają.

--
Darek

Data: 2009-06-02 20:57:27
Autor: Dziadek

Użytkownik "ziomek" <ziom@dom.org> napisał w wiadomości
Przykra sprawa z tym francuskim samolotem, jednak zastanawia mnie jakim
cudem nie można go znaleźć? Samoloty nie są wyposażone standardowo w
GPS?

Pewnie, ze sa - przynajmniej wiekszosc. Maja tez ADS-B i raportuja polozenie
co pol sekundy, tylko ze Ziemia nie jest plaska. To, ze samolot zniknal z
radarow oznacza, ze po prostu schowal sie pod horyzontem. Ani VHF, ani UAT,
ani Mode S nie przejdzie. Chyba tylko satelita (np. COSPAS-SARSAT?), ale to
chyba nie takie proste w ruchomym obiekcie.

Dz.

Data: 2009-06-02 23:26:56
Autor: Piotr [trzykoty]
GPS w samolotach pasazerskich

Użytkownik "Dziadek" <aaa@b.c> napisał w
Ani VHF, ani UAT,
ani Mode S nie przejdzie. Chyba tylko satelita (np.

A co z łącznością głosową-radiową nad oceanem, jak jest zapewniona?

Data: 2009-06-03 23:14:26
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Piotr [trzykoty] napisał:
U?ytkownik "Dziadek" <aaa@b.c> napisa^(3) w
Ani VHF, ani UAT,
ani Mode S nie przejdzie. Chyba tylko satelita (np.

A co z ^(3)?czno?ci? g^(3)osow?-radiow? nad oceanem, jak jest zapewniona?

W pewnych kawałkach oceanu po prostu nie jest zapewniona łączność radiowa VHF z lądem - można pogadać przez satelitę, można (choć nie wiem czy obecnie jeszcze w liniach lotniczych się tej możliwości używa) na falach pośrednich i krótkic) ale praktycznie nie bardzo jest o czym - pilot wlatując w strefę bez łączności z lądem posiada informacje kto jeszcze może tam latać i którędy, ma swoje wyposażenie radarowe i ma łączność z samolotami nad takim kawałkiem oceanu - jak coś się będzie działo nie tak (bo jak wszystko idzie jak trzeba to po prostu każdy poleci zgodnie ze swoim planem lotu i po problemie) to będą sami musieli się dogadać co robić - o ile automatyczne procedury za nich problemu nie rozwiążą...
I co za problem że przez powiedzmy godzinę nie można języka postrzępić?

--
Darek

GPS w samolotach pasazerskich