Data: 2009-06-02 16:10:50 | |
Autor: ziomek | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Przykra sprawa z tym francuskim samolotem, jednak zastanawia mnie jakim cudem nie można go znaleźć? Samoloty nie są wyposażone standardowo w GPS?
|
|
Data: 2009-06-02 16:15:38 | |
Autor: Sqeeb | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
On Tue, 2 Jun 2009 16:10:50 +0200
ziomek wrote: Przykra sprawa z tym francuskim samolotem, jednak zastanawia mnie jakim cudem nie można go znaleźć? Samoloty nie są wyposażone standardowo w GPS? Co Ci po GPSie pod wodą? Woda doskonale tłumi większość fal radiowych. Zresztą, sam GPS nie służy do namierzania obiektu śledzonego, tylko na podstawie sygnałów odebranych od satelitów GPS aparatura na pokładzie samolotu może wyliczyć swoje położenie, ale żeby kontrola lotów znała dokładne położenie, to ta sama aparatura musi wysłać współrzędne, kierunek, prędkość wysokość. Z tego co wiem to cywilnie GPS służy tylko do odbioru sygnałów z satelitów GPS, a wojsko... Może też tylko odbiór. A może nie. -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-06-02 19:23:53 | |
Autor: kiki | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
"Sqeeb" <sqeeb@internet.community> wrote in message news:20090602161538.494c5879.sqeebinternet.community... On Tue, 2 Jun 2009 16:10:50 +0200 ziomek wrote: Ale jemu chodziło o to czemu nie można wysyłać co minutę pozycji samolotu poprzez telefon satelitarny. Czemu linie lotnicze nie mogą śledzić samolotów w czasie rzeczywistym? Czemu samoloty mają tylko podawać położenie jeżeli mają kontakt radarowy ale nad oceanami już nie. |
|
Data: 2009-06-02 21:52:51 | |
Autor: Sqeeb | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
On Tue, 2 Jun 2009 19:23:53 +0200
kiki wrote: ziomek wrote: Nie wiem o co mu chodziĹo, zbyt lakoniczna byĹa jego wypowiedĹş dla mnie ;-) -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-06-02 20:18:43 | |
Autor: ziomek | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik "Sqeeb" <sqeeb@internet.community> napisał w wiadomości news:20090602161538.494c5879.sqeebinternet.community...
Przykra sprawa z tym francuskim samolotem, jednak zastanawia mnie jakimCo Ci po GPSie pod wodą? Woda doskonale tłumi większość fal radiowych. Zresztą, sam GPS nie służy do namierzania obiektu śledzonego, tylko na podstawie sygnałów odebranych od satelitów GPS aparatura na pokładzie samolotu może wyliczyć swoje położenie, ale żeby kontrola lotów znała dokładne położenie, to ta sama aparatura musi wysłać współrzędne, kierunek, prędkość wysokość. Z tego co wiem to cywilnie GPS służy tylko do odbioru sygnałów z satelitów GPS, a wojsko... Może też tylko odbiór. A może nie. Nie znajdą go może w oceanie, ale wystarczyłoby wiedzieć jakie było ostatnie położenie w chwili uderzenia o wodę...Chodzi mi o coś takiego jak jest w samochodach firmowych. Szef sobie wchodzi na jakąś stronkę i sprawdza gdzie są jego auta. To musi działać w takim razie w obie strony i wysyłać sygnał, do tego jest tak tanie że stać na to większość firm, a linii lotniczych jakoś nie? |
|
Data: 2009-06-02 20:43:07 | |
Autor: KZ | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
ziomek wrote:
i sprawdza gdzie są jego auta. To musi działać w takim razie w obie Jasne - schowany device wysyła sygnał do satelity GPS a satelita do szefa prosto na biurko.... Pomyśl z jakieś 5 sekund zanim coś takiego napiszesz... To co jest w samochodzie wysyła np. sygnał GSM - masz pokrycie GSM na środku oceanu ? KZ |
|
Data: 2009-06-02 20:46:49 | |
Autor: kiki | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
"KZ" <nie_ma@adresu.com.pl> wrote in message news:h03rrv$279$1inews.gazeta.pl... ziomek wrote: Ale ma sieć Thuraya albo Iridium i może słać tak samo SMS-y albo się połączyć modemowo na 9600bps. Żaden to problem. Sam możesz kupić sobie telefon satelitarny Thuraya na Allegro. Wpisz ta nazwę. Dziwne, że tego nie mają takie multimiliardowe korporacje. |
|
Data: 2009-06-02 21:26:52 | |
Autor: Dino | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
kiki napisawszy:
Ale ma sieć Thuraya albo Iridium i może słać tak samo SMS-y albo się przezież po to jest ACARS. Jest możliwość wysyłania tzw. position report. Wszystko mozna tym wysłać, tylko jak pomnożysz sobie te kilkanaście centów za 200 znaków razy ilość wiadomości to z multimiliardowych korporacji zrobią się bankruci. Wbrew pozorom linie oszczędzają, nie tylko w dobie przereklamowanego kryzysu. pozdro Dino |
|
Data: 2009-06-03 11:24:12 | |
Autor: Wemif | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
kiki <jg@gfd.ky> wrote:
Zasięg Thuraya jest ograniczony, nie obejmuje np. Ameryki. http://www.thuraya.com/en/article/thuraya-coverage.html a. |
|
Data: 2009-06-03 14:01:43 | |
Autor: Jaroslaw Manek | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik "Wemif" <wemif@amsnet.pl> napisał w wiadomości news:h05mgs$76s$1nask.amsnet.pl... kiki <jg@gfd.ky> wrote: A nie lepiej używać EPIRB'a ze zwalniakiem hydrostatycznym do lokalizowania miejsca katastrofy zamiast kombinować jakieś kosmiczne systemy? Zresztą najwyraźniej jakiś system zadział, bo szczątki znaleziono. -- Pozdrawiam Jarosław Manek |
|
Data: 2009-06-03 05:23:38 | |
Autor: heja | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
A nie lepiej używać EPIRB'a ze zwalniakiem hydrostatycznym do lokalizowania Lepiej. W lotnictwie nazywa się toto ELT (tylko nie ma zwalniaka hydrostatycznego - statystycznie większość godzin samoloty spędzają nad lądem). -- Michał |
|
Data: 2009-06-04 10:49:05 | |
Autor: Jan Strybyszewski | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
heja pisze:
A nie lepiej używać EPIRB'a ze zwalniakiem hydrostatycznym do lokalizowania A ELT lub cos podobnego nie ma 135kHz nadajnika idealnego pod woda ? |
|
Data: 2009-06-04 05:19:18 | |
Autor: heja | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
A ELT lub cos podobnego nie ma 135kHz nadajnika idealnego pod woda ? A kto odbierze (i zlokalizuje!) taki sygnał? Na 406 MHz odbiera COSPAS- SARSAT. A na 135 kHz kto? |
|
Data: 2009-06-05 07:15:46 | |
Autor: Jan Strybyszewski | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
heja pisze:
A ELT lub cos podobnego nie ma 135kHz nadajnika idealnego pod woda ? No pod woda to chyba jasne ze Sonary, |
|
Data: 2009-06-02 20:49:03 | |
Autor: kiki | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
"KZ" <nie_ma@adresu.com.pl> wrote in message news:h03rrv$279$1inews.gazeta.pl... Cennik połączeń, transmisji danych i SMS-ów http://www.ts2.pl/pl/Cennik-Thuraya Żaden to luksus. |
|
Data: 2009-06-02 21:43:17 | |
Autor: Waldek | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Jest prosty system APRS sygnał-dane pobierane są z GPS do małego urządzenia (np.OpenTracker+ firmy ARGENTA) i za pośrednictwem tel. kom. wysyłane do internetu. Widać: prędkość, kurs, wysokość, temperaturę a nawet napięcie zasilania. http://aprs.fi/ na tej stronie po zalogowani (obojętne znaki) widać mapę z poruszającymi się obiektami. Z prawej strony jest INFORMACJA a pod nią poruszające się stacje APRS można wybrać i oglądać samoloty statki samochody itp.
Użytkownik "kiki" <jg@gfd.ky> napisał w wiadomości news:h03s6m$222$1opal.futuro.pl...
|
|
Data: 2009-06-03 09:21:08 | |
Autor: cashanka | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik "Waldek" <sp7gdp@interia.pl> napisał w wiadomości news:h03vgs$reg$1atlantis.news.neostrada.pl... Jest prosty system APRS sygnał-dane pobierane są z GPS do małego urządzenia (np.OpenTracker+ firmy ARGENTA) i za pośrednictwem tel. kom. wysyłane do internetu. Widać: prędkość, kurs, wysokość, temperaturę a nawet napięcie zasilania. http://aprs.fi/ na tej stronie po zalogowani (obojętne znaki) widać mapę z poruszającymi się obiektami. Z prawej strony jest INFORMACJA a pod nią poruszające się stacje APRS można wybrać i oglądać samoloty statki A ja pozwole sobie dopiac sie z innym pytaniem: Czy "czarne skrzynki" w razie upadku do oceanu nie sa zbudowane tak by sie odddzielic od kadluba i wyplynac na powierzchnie? Podejrzewam, ze technicznie nie bylby to duzy problem, by jakis czujnik cisnienia po wykryciu, ze glebokosc przekroczyla powiedzmy sto metrow, powodowalby odstrzelenie jakiegos ladunku pirotechnicznego i wyplyniecie skrzynki? Czy mozna gdzies poczytac o rejestratorach airbusa? Szybki google nic nie wyplul. Pozdrawiam |
|
Data: 2009-06-03 10:09:39 | |
Autor: szauek | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik "cashanka" <cashanka@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h05899$ma5$1inews.gazeta.pl...
Podejrzewam, ze technicznie nie bylby to duzy problem, by jakis czujnik cisnienia po wykryciu, ze glebokosc przekroczyla Ładunek pirotechniczny na pokładzie samolotu?:) To ja nie chce takim samolotem latać... szauek |
|
Data: 2009-06-03 01:24:08 | |
Autor: kplackowski | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
On 3 Cze, 10:09, "szauek" <lukaszsz@wytnij_to.wp.pl> wrote:
Użytkownik "cashanka" <casha...@gazeta.pl> napisał w wiadomościnews:h05899$ma5$1inews.gazeta.pl... Ależ stosuje się tego rodzaju ładunki do wyrzucania spadochronów ratunkowych (systemy ratunkowe dla całego samolotu). Ma coś takiego np. Cirrus, montuje się też w ultralajtach. I ludzie z tym latają... :-) K. |
|
Data: 2009-06-03 10:39:16 | |
Autor: szufla | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Ależ stosuje się tego rodzaju ładunki do wyrzucania spadochronów ratunkowych (systemy ratunkowe dla całego samolotu). Ma coś takiego np. Cirrus, montuje się też w ultralajtach. I ludzie z tym latają... :-) Nie wspominajac juz co moze pomiescic taki bombowiec :) Jednak w cywilnym samolocie na ktorego pokladzie jest kilkuset posazerow to mogloby byc duze ryzyko. sz. __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów 4125 (20090603) __________ Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus. http://www.eset.pl lub http://www.eset.com |
|
Data: 2009-06-03 20:24:58 | |
Autor: Dino | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
szufla napisawszy:
Ależ stosuje się tego rodzaju ładunki do wyrzucania spadochronów Zdaje się ze tratwy mają jakieś pironaboje do szybkiego napełniania. Co ciekawe, jak taka tratwa jest na wyposażeniu samolotu, to jest ok, ale jak już chcesz ją nadać jako bagaż (lotnicza tratwa, z certyfikatem, metryczką itp), to już się kwalifikuje jako towar niebezpieczny, i nie chcą zabrać do bagażnika, dziady jedne... pozdro Dino |
|
Data: 2009-06-03 20:43:10 | |
Autor: szauek | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik <kplackowski@o2.pl> napisał w wiadomości news:af9c8daa-bfd7-4222-a3f4-80f4aee6ec31b1g2000vbc.googlegroups.com...
On 3 Cze, 10:09, "szauek" <lukaszsz@wytnij_to.wp.pl> wrote: Użytkownik "cashanka" <casha...@gazeta.pl> napisał w wiadomościnews:h05899$ma5$1inews.gazeta.pl... Ależ stosuje się tego rodzaju ładunki do wyrzucania spadochronów ratunkowych (systemy ratunkowe dla całego samolotu). Ma coś takiego np. Cirrus, montuje się też w ultralajtach. I ludzie z tym latają... :-) ******** Jesteś pewny, że to nie są urządzenia pneumatyczne? Tak mi intuicja podpowiada, ale mogę się mylić. szauek |
|
Data: 2009-06-03 23:24:27 | |
Autor: Chester | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
szauek pisze:
Jesteś pewny, że to nie są urządzenia pneumatyczne? Tak mi intuicja podpowiada, ale mogę się mylić. http://en.wikipedia.org/wiki/Cirrus_Aircraft_Parachute_System -- Pozdrawiam Krzysztof "Chester" Sabat |
|
Data: 2009-06-03 10:39:39 | |
Autor: radar | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
szauek pisze:
Ładunek pirotechniczny na pokładzie samolotu?:) To ja nie chce takim samolotem latać... To wyobraź sobie 16 spadochroniarzy w L-410 i każdy ma na plecach automat (AAD) z przecinakiem pirotechnicznym do spadochronu zapasowego :D -- radar |
|
Data: 2009-06-03 11:28:11 | |
Autor: Sqeeb | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
On Wed, 03 Jun 2009 10:39:39 +0200
radar wrote: szauek pisze: Im za to płacą ;-) -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-06-03 02:53:10 | |
Autor: heja | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
> To wyobraź sobie 16 spadochroniarzy w L-410 i każdy ma na plecach Chyba spałeś przez 20 lat, pobudka! Teraz spadochroniarze płacą za skakanie. -- Michał |
|
Data: 2009-06-03 14:56:37 | |
Autor: radar | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
heja pisze:
Chyba spałeś przez 20 lat, pobudka! Teraz spadochroniarze płacą za Dokładnie. Teraz "bilet" w detalu na 4kkm kosztuje 80 zeta. W dużych pakietach można zejść do 60. -- radar |
|
Data: 2009-06-03 16:32:45 | |
Autor: FD | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
radar pisze:
Dokładnie. Teraz "bilet" w detalu na 4kkm kosztuje 80 zeta. to darmo... ze tez NASA nie kozysta z tak atrakcyjnej stawki za wyniesienie towaru na tak wysoką orbite........ |
|
Data: 2009-06-03 16:47:34 | |
Autor: Sqeeb | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
On Wed, 03 Jun 2009 16:32:45 +0200
FD wrote: radar pisze: Może to tylko dla ludzi i tylko w jedną stronę ten bilet? ;-) -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-06-03 20:48:27 | |
Autor: szauek | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik "radar" <_sara_@_post_._pl_> napisał w wiadomości news:h05cpb$h8q$2news.dialog.net.pl...
szauek pisze: A miałem iść we wtorek na spotkanie przyszłych spadochroniarzy... :) szauek |
|
Data: 2009-06-04 08:30:06 | |
Autor: radar | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
szauek pisze:
A miałem iść we wtorek na spotkanie przyszłych spadochroniarzy... Mienczak ;-) Wczoraj było 12 kursantów -- radar |
|
Data: 2009-06-03 10:41:56 | |
Autor: Jacek Osiecki | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Dnia Wed, 3 Jun 2009 09:21:08 +0200, cashanka napisał(a):
Użytkownik "Waldek" <sp7gdp@interia.pl> napisał w wiadomości Czy "czarne skrzynki" w razie upadku do oceanu nie sa zbudowane tak by sie odddzielic od kadluba i wyplynac na powierzchnie? I niech się taki czujnik ciśnienia zepsuje... :) dziękuję. Raczej powinno być użyte przekazywanie pozycji GPS co parę minut przy użyciu telefonii satelitarnej - ale z tego co widzę to pokrycie jest "takie se", w szczególności nie obejmuje Atlantyku (Thuraya)... Pozdrawiam, -- Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944 I don't want something I need. I want something I want. |
|
Data: 2009-06-03 14:38:22 | |
Autor: kiki | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
"Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> wrote in message news:slrnh2ckrj.64l.joshuatau.ceti.pl... Dnia Wed, 3 Jun 2009 09:21:08 +0200, cashanka napisał(a): Ale Iridium raczej ma |
|
Data: 2009-06-03 15:14:40 | |
Autor: Jacek Osiecki | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Dnia Wed, 3 Jun 2009 14:38:22 +0200, kiki napisał(a):
"Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> wrote in message No to popatrzmy: http://www.deltawavecomm.com/Files/Iridium/OpenPort/DWCOPENPORT.pdf Jakieś 6000 USD za sprzęt i potem miesięczny pakiet ok. 900USD - 100MB powinno wystarczyć by logować pozycję samolotu co minutę, przy założeniu że samolot średnio 1/3 czasu swojego życia spędza w powietrzu (chyba nieco zawyżone)... I to są kwoty dla Kowalskiego z ulicy, a linia lotnicza z kilkudziesięcioma samolotami raczej dostanie "nieco" lepsze warunki. Mogliby przerzucić ten koszt na klientów - nie sądzę by ktoś zauważył podniesienie ceny biletu o 1 centa... ;) Pozdrawiam, -- Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944 I don't want something I need. I want something I want. |
|
Data: 2009-06-03 17:40:57 | |
Autor: kiki | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
"Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> wrote in message news:slrnh2d4qv.rt8.joshuatau.ceti.pl... No to popatrzmy: To mogło by działać tylko przy utracie zasięgu z innych sieci, tańszych. Czyli koszt byłby znacznie mniejszy. Tam gdzie słychać nadajnik transpondera można w ogóle nie transmitować nic poprzez satelitę |
|
Data: 2009-06-04 10:50:17 | |
Autor: Jan Strybyszewski | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Waldek pisze:
Jest prosty system APRS sygnał-dane pobierane są z GPS do małego urządzenia (np.OpenTracker+ firmy ARGENTA) i za pośrednictwem tel. kom. wysyłane do internetu. Widać: prędkość, kurs, wysokość, temperaturę a nawet napięcie zasilania. http://aprs.fi/ na tej stronie po zalogowani (obojętne znaki) widać mapę z poruszającymi się obiektami. Z prawej strony jest INFORMACJA a pod nią poruszające się stacje APRS można wybrać i oglądać samoloty statki samochody itp. Do internetu ... mowisz ze rozwijany kabel za samolotem bedzie ok ? Pozatym APRS to taka koncepcja jak istniejacy ACARS ale w ACARSie pozycje nie sa przewaznie wysylane |
|
Data: 2009-06-03 23:03:57 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik KZ napisał:
ziomek wrote: A niby nad czym ma myśleć - z technicznego punktu widzenia rozwiązanie jak najbardziej realne i jak najbardziej stosowane - tyle że na trasie transoceanicznej nikt co minutę pozycji przesyłał nie będzie bo świat utonąłby w bezwartościowych informacjach o pozycjach wszelakiego latającego i pływającego sprzętu... Trurl z Klapaucjuszem i Zbójca Gębon się kłaniają. -- Darek |
|
Data: 2009-06-02 20:57:27 | |
Autor: Dziadek | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik "ziomek" <ziom@dom.org> napisał w wiadomości news:h03c1i$bdb$1atlantis.news.neostrada.pl... Przykra sprawa z tym francuskim samolotem, jednak zastanawia mnie jakim Pewnie, ze sa - przynajmniej wiekszosc. Maja tez ADS-B i raportuja polozenie co pol sekundy, tylko ze Ziemia nie jest plaska. To, ze samolot zniknal z radarow oznacza, ze po prostu schowal sie pod horyzontem. Ani VHF, ani UAT, ani Mode S nie przejdzie. Chyba tylko satelita (np. COSPAS-SARSAT?), ale to chyba nie takie proste w ruchomym obiekcie. Dz. |
|
Data: 2009-06-02 23:26:56 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik "Dziadek" <aaa@b.c> napisał w Ani VHF, ani UAT, A co z łącznością głosową-radiową nad oceanem, jak jest zapewniona? |
|
Data: 2009-06-03 23:14:26 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
GPS w samolotach pasazerskich | |
Użytkownik Piotr [trzykoty] napisał:
U?ytkownik "Dziadek" <aaa@b.c> napisa^(3) w W pewnych kawałkach oceanu po prostu nie jest zapewniona łączność radiowa VHF z lądem - można pogadać przez satelitę, można (choć nie wiem czy obecnie jeszcze w liniach lotniczych się tej możliwości używa) na falach pośrednich i krótkic) ale praktycznie nie bardzo jest o czym - pilot wlatując w strefę bez łączności z lądem posiada informacje kto jeszcze może tam latać i którędy, ma swoje wyposażenie radarowe i ma łączność z samolotami nad takim kawałkiem oceanu - jak coś się będzie działo nie tak (bo jak wszystko idzie jak trzeba to po prostu każdy poleci zgodnie ze swoim planem lotu i po problemie) to będą sami musieli się dogadać co robić - o ile automatyczne procedury za nich problemu nie rozwiążą... I co za problem że przez powiedzmy godzinę nie można języka postrzępić? -- Darek |
|