GPS w telefonie czyli jaka mapa

Data: 2009-05-30 20:55:28
Autor: osiek
GPS w telefonie czyli jaka mapa
Powoli dojrzewam do wymiany telefonu i mam taki sobie mały kapry by mieć GPS w telefonie ale nie po to by nawigować tylko po to by zorientować się gdzie jestem i ewentualnie co jest w okolicy, jak dojść. Nawigacja mówiona skręć w lewo w prawo i na drzewo całkowicie zbędna. Pożądane raczej mapy nie samochodowe. Chciałbym po prostu zastosować to w trakcie jakichś wycieczek rowerowych, łażenia po górach itp itd. Dobrze żeby było to off-line i możliwość aktualizacji przez komputer ;) Wygląda mi na to że rozwiązanie to albo Nokia Maps albo Google Maps. Pierwsze może być offline drugie nie. Chciałbym mieć możliwości orientowania się nie tylko w PL ale i poza granicami dlatego mniej chętnie onlinowe wynalazki. Jak z dokładnością tych map poza miastami i poza szlakami samochodowymi? A może jakiś wynalazek z nawigacją samochodową ma fajne pokrycie w terenie pozasamochodowym? I pochodna tego pytania: Na jaki telefon zwrócić uwagę? z racji zakupu na wolnym rynku ograniczeniem jest budżet i nie ukrywam że wolałbym coś nowego aczkolwiek nie musi ;) jakaś Nokia? Jak wygląda to z SE? Samsung?

Data: 2009-05-30 13:12:37
Autor: Ircys
On 30 Maj, 20:55, osiek <os...@gazeta.pl> wrote:
[...]

np. : http://www.galileos.pl/index.php?grupa=53&g=1
działa np. na SE C702

Ircys

Data: 2009-05-31 12:40:36
Autor: osiek
Ircys pisze:

np. : http://www.galileos.pl/index.php?grupa=53&g=1
działa np. na SE C702

Ircys

Dzięki piękne :) tak jak już mi podał trop Tomasz wychodzi na to że trekbuddy zaspokoi mnie. Cena i wybór map trochę nie bardzo ale nie jest żle jeśli chodzi o PL. No i możliwość robienia map własnoroęcznie choć ne wiem czy jest do tego soft na Mac-a. Trzeba będzie się przytulić do jakiejś Windy jakby coś ale to już OT

Dzięki za wskazówkę

Data: 2009-05-31 14:18:46
Autor: ToMasz
osiek pisze:
Ircys pisze:

[...]

Koledzy polecili Ci pare napewno dobrych progamów,ale jak na jednej
stronie zobaczyłem buy now only 99$ to mnie śmiech ogarnął. Nie żebym
był sknera, ale chyba lekkie przegięcie.
Co do TB. darmowy, java, czasem java pod WM. Mapy mozna robić
korzystając ze strony:
http://gm2tb.awokenmind.de/
zaznaczasz co chcesz, powiekszenie i sciagasz na dysk.
Jednak samodzielne robienie map ma plusy. raz ze rozdzielczość kawałków
dopasowujesz do ekranu/pamieći, dwa mozesz przeprowadzić wyraźną
optymalizacje barw(czytelność w słońcu) trzy, możesz zrobić mape ze
skanu, albo widok satelitarny... Trzeba pomęczyć. JA również nie mam
windowsa, jakoś trzeba sobie radzić, laptopa wypożyczam jak musze...
jak poszukasz to znajdziesz mapy do TB (za darmo) właściwie każdego
zakamarka
Co do GPS. Zewnętrzne są lesze, bo są stworzone tylko do tego celu.
można je również umieścić w lepszym miejscu - gdzie lepiej będą widziały
satelity. JEdnak trzeba pamietać zeby je miec, i mieć naładowane.
Co do GPS w telefonach - pytaj, sprawdzaj. SiRFstar III rządzi!
(nieaktualne, ale niejest to przesada)
ToMasz

Data: 2009-05-31 20:17:16
Autor: osiek
ToMasz pisze:
osiek pisze:
Ircys pisze:

[...]

właśnie zatopiłem się w lekturze o tym i owym. Trochę namieszane mam w głowie. Widzę że jak zrobię sobie mapkę z GoogleMaps to jej już nie mogę przybliżać w telefonie?

Z tego co się doczytałem to lepsze moduły są zewnętrzne jeśli chodzi o GPS. Wewnątrz słuchawek są.. hmm no jakby innej czułości i czasami wspoamagać je trzeba A-GPSem. W kraju to ok ale za granicą już gorzej. Może znasz jakąś słuchawkę z dobrym modułem?
P.

Data: 2009-05-31 21:06:02
Autor: ToMasz
[...]

chmmm. W teori: masz racje. Tak to jest z rastrami. W praktyce,
czytelność wyświetlacza jest raczej mała, wiec mapy papierowej nim nie
pokonasz. Nie jest jednak tak źle. TB dopuszcza tzw atlasy. Są to
nałożone na siebie pokrywajace sie warstwy, o różnych powiekszeniach.
Dla przykładu: zrobiłem sobie mapę śląska, gdzie ekran miał ok 20km. to
wystarczało zeby jechać do jakiegoś punktu na azymut. Kolejna warstwa to
już byłominimum na którym jeszcze da sie odczytać nazwy ulic. tu ekran
pokazywał mniej niż 500m(jak sądze) Dla oszczędności miejsca mapy z
wiekszą skalą pokrywały tylko zamieszkane rejony.
JEdnak jak naprawde chcesz nawigować to korzystaj na drogach z
prawdziwych nawigacji. za darmo, za pomocą strzałek i komend(w brew
pozorom jest to wygodne) prowadzi nav4all. w kategori nawigacja _
pokrycie kraju - automapa rządzi. Jeśli akurat to Cie zainteresuje to
warto "łyknąć" używany telefon z automapą, wychodzi taniej. ja kupiłem
i780 z automapą za prawie 600zł...

Z tego co się doczytałem to lepsze moduły są zewnętrzne jeśli chodzi o
GPS. Wewnątrz słuchawek są.. hmm no jakby innej czułości i czasami
wspoamagać je trzeba A-GPSem.
Krytycznym momentem jest start urządzenia. TYLKO tu jest potrzebny agps,
potem już nie. Co wiecej, nie słyszałem o telefonie który MUSIAŁ by miec
włączony agps do startu. Poprostu z "A" załapie w 30 sekund, z
wyłączonym A bezie szukał satelit 1-3 minuty. reszta tak samo.

Może znasz jakąś słuchawkę z dobrym modułem?

nie słyszałem zeby ktokolwiek narzekał na telefon z modułem SiRFstar
III. Ethen x500 ma taki moduł i smigał jak rakieta. i780ma jakiś inny
GPS, i niestety trzeba poczekać na złapanie "fixa" (start) potem jest w
99% dobrze. raz pokazał ze jestem na sycylii(być moze wina softu bo od
wgrania nowego jest OK). Wcześniej miałem sxg75, i o ile trekbuddy na
nim działał wyśmienicie,(starodawny czytelny ekran) to telefon fixa
łapał w 10 minut, a w czasie ruchu w 45. Natomiast taka motorola a925
mogła fixa złapać albo nie, a traciła kontakt z satelitami bez przyczyny.

etenx500- polecam gps, ale jako telefon - marnie sie spisywał. Mitac MIO
A702 - świetny gps, ale procek ~200mhz - padaka... Reszta czyli polecana
 Omnia, mój i780, albo htc kaiser, działają poprawnie, ale nie doskonale.

JEśli nie potrzebujesz automapy, to moze coś z S/E albo Nokii bedzie
dobrym wyborem,(lepiej bedzie działał TB) jak automapa to tylko WM.

ZEwnętrzne moduły są dokładniejsze. JEdnak telefon w kaburze na pasku
już nie gubi zasiegu, wiec praktycznie każde miejsce dla modułu
zewnętrzego bedzie stosowne. JEdni stawiaja na dokładność zewnętrznych
gpsów( i pamietają zeby je nosic naładowane) a ja postawiłem na gorszy,
wbudowany  w telefon, ale zawsze go mam. Jadąc z kimś przez przypadek
mogę znaleść objazd trase automapą, innym razem sprawdzić jak szybko
jade rowerem, albo jaka jest odległość z domu do pracy. Myślałem nawet o
zasilaniu telefonu z prądnicy rowerowej, ale ze w zestawie mam dwie
firmowe baterie...Ech, nigdy nie będe jechał 10 godzin rowerem:)

JAkies pojęcie już masz, spróbuj cos wybrać dla Siebie, i napisz co by
Ci "leżało" wtedy napewno grupowicze doradzą. Za ciebie nikt nie
wybierze. Ktoś polecił Omnie, a ja telefonu bez klawiszy nie trawie.

Powodzenia
ToMasz

Data: 2009-05-31 21:35:26
Autor: qwerty
Użytkownik "ToMasz" <twitek4@gazzeetta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:gvuje9$79j$1@news.interia.pl...
w kategori nawigacja _
pokrycie kraju - automapa rządzi.

Akurat automapa nie jest taka dobra jak ludzie piszą. Pomijam, że że drogę alfaltową, która jest ponad 10 lat widzi jako gruntowna, potrafi prowadzić przez miasto mimo, że po obrzeżu miasta jest bliżej, szybciej. Brakuje miejscowości (tutaj mapamap jest chyba najlepsza).

[...]

Jeżeli często używa się nawigacji (częściej, niż co 2 dni) to fixa złapie bardzo szybko. Inaczej bez agps potrafi szukać nawet 10 minut (N95).

nie słyszałem zeby ktokolwiek narzekał na telefon z modułem SiRFstar
III.

Bo to chyba najlepszy moduł. :]

JEśli nie potrzebujesz automapy, to moze coś z S/E albo Nokii bedzie
dobrym wyborem,(lepiej bedzie działał TB) jak automapa to tylko WM.

WM:
mapamap (nie można dodawać POI, ale baza fotoradarów jest b. dobra). Niestety na Era MDA III potrafi przycinać się (trzeba podkręcić z 200 na 240 MHz).
automapa (wady podałem wyżej)

symbian:
tutaj właściwie jest garmin+mapa GPMapa (ładna z nich parka). Niestety przy dodaniu POI można ustawić tylko pikanie (nie można dodać własnego dźwięku). Jest co prawda tomtom, ale chyba dawno była aktualizowana. Zresztą tomtom ma problem z działaniem z wbudowanym GPS (trzeba dogrywać aplikacje).

Żeby nie było: testowałem na nawigacji samochodowej: mapamap, miomap, tomtom, automapa, IGO.

[...]

Dokładnie. Zresztą wbudowany gps nie jest taki zły. Niestety ma jedną wadę - baterię w telefonie szybko zjada (wysysa w jeden dzień). Dodatkowy odbiornik jest dobry tylko i wyłącznie, gdy w telefonie nie ma. Przecież telefon łącząc się z odbiornikiem gps przez BT też je baterię.

Data: 2009-05-31 22:28:15
Autor: ToMasz
[...]

Co do samego programu - automapa jest daremna. Trzeba sie jej nauczyć,
inaczej moze zmylić. natomias na pokrycie nie narzekałem.
POI pobieram z miplo, i chwale sobie ze są np zamki i pałace.

[...]

I tak jak pisałem trzeba pytać użytkowników z osobna jak zachowuja sie
ich telefony. Moj i780 ma mały ekran, i "trzyma" długo ( w porównianiu z
etenem x500+) ale zato jeśli wyłącze ekran wyłącza sie też gps....
(ponownie łapie błyskawicznie, ale jednak śladu trasy z wyłączonym
ekranem nie zapisze)

ToMasz

Data: 2009-05-31 22:40:32
Autor: J.F.
On Sun, 31 May 2009 20:17:16 +0200,  osiek wrote:
właśnie zatopiłem się w lekturze o tym i owym. Trochę namieszane mam w głowie. Widzę że jak zrobię sobie mapkę z GoogleMaps to jej już nie mogę przybliżać w telefonie?

Trekbuddy na to nie pozwala.
Aczkolwiek mozna sobie przygotowac kilka map roznej skali, i
przelaczac.

Jeszcze jedna aplikacja
http://gpsmid.sourceforge.net/

Bazuje na wektorowych mapach z OSM, wiec zoom nie jest problemem, za
to mapy juz moga byc .

J.

Data: 2009-06-04 18:27:31
Autor: osiek
J.F. pisze:
[...]

dzięki, luknę co to za wynalazek :)

P.

Data: 2009-05-31 15:39:44
Autor: J.F.
On Sun, 31 May 2009 12:40:36 +0200,  osiek wrote:
[...]

Zobacz jeszcze Mobile Trail Explorer.

Mapy uzywa OSM, ale przy odrobinie samozaparcia mozna sprobowac wlasne
podstawic .. J.

Data: 2009-05-31 20:14:10
Autor: osiek
J.F. pisze:

Zobacz jeszcze Mobile Trail Explorer.

Mapy uzywa OSM, ale przy odrobinie samozaparcia mozna sprobowac wlasne
podstawic .. J.

luknę zaraz co to za wynalazek :) dzięki za tipa

P.

Data: 2009-05-30 21:05:48
Autor: ToMasz
osiek pisze:
[...]
mnie kiedyś zależało zeby mieć w telefonie Ojcowski PArk Narodowy, a
przynajmniej jego część i zrobiłem sobie mapkę (skanując i kalibrując
papierową) do programu Trekbuddy(java). OD tego czasu minęło chyba z 5
lat, a  w dalszym ciągu nie znalazłem godnego, darmowego następcy.
Wiadomo ze ozi explorer jest lepszy i garminy jakieś, ale w telefonie,
biorąc pod uwagę łatwośc tworzenia map - Trekbudy jest "deBeściak"
Jak masz zamiar naprawde korzystać z GPSu, a system/telefon jest Ci
obojętny, to kup urządzenie które ma najlepszy odbiornik GPS
ToMasz

Data: 2009-05-31 12:37:29
Autor: osiek
ToMasz pisze:

[...]

wielkie dzięki za wskazówkę. Przyjrzę się temu wynalazkowi. na pierwszy rzut oka wygląda zachęcająco. Nawet powiem więcej bardziej niż zachęcająco. Nie wiem czy nie zdecydować się w takim przypadku na zewnętrznym GPS na BT. jeśli tak to czego unikać a na co zwrócić uwagę?

Data: 2009-05-31 17:16:41
Autor: J.F.
On Sun, 31 May 2009 12:37:29 +0200,  osiek wrote:
[...]

Kto wie czy nie - dwie baterie na dluzej starczaja.

J.

Data: 2009-05-31 20:18:33
Autor: osiek
J.F. pisze:
[...]

chyba tak będzie :) może trochę OT. czy moduły zewnętrzne mają wystarczającą czułość że można je schować do plecaka, kieszenie kurtki, sakwy przy rowerze czy muszą widzieć niebo?
pozdr

Data: 2009-05-31 22:36:33
Autor: J.F.
On Sun, 31 May 2009 20:18:33 +0200,  osiek wrote:
chyba tak będzie :) może trochę OT. czy moduły zewnętrzne mają wystarczającą czułość że można je schować do plecaka, kieszenie kurtki, sakwy przy rowerze czy muszą widzieć niebo?

Mozna. Dzialaja z kieszeni, ze schowka w aucie ..

J.

Data: 2009-05-30 21:12:12
Autor: Piotr M
osiek pisze:

Chciałbym po prostu zastosować to w trakcie jakichś wycieczek rowerowych, łażenia po górach itp itd.

np na Symbianka
http://forum.symbianos.pl/viewtopic.php?f=71&t=26699

--
pzdr, Piotr M

Data: 2009-05-31 12:37:52
Autor: osiek
Piotr M pisze:
osiek pisze:

Chciałbym po prostu zastosować to w trakcie jakichś wycieczek rowerowych, łażenia po górach itp itd.

np na Symbianka
http://forum.symbianos.pl/viewtopic.php?f=71&t=26699

wielkie dzięki :) trochę do poczytania jest :)

Data: 2009-05-31 19:38:54
Autor: Daniel
GPS w telefonie czyli jaka mapa
Polecam Ci ominię, wgrasz co chcesz i na pewno będziesz zadowolony :)
pozdrawiam Daniel.

Data: 2009-05-31 20:13:26
Autor: osiek
Daniel pisze:
Polecam Ci ominię, wgrasz co chcesz i na pewno będziesz zadowolony :)
pozdrawiam Daniel.
co to jest ominia? i co mogę wgrać na nią co mnie interesuje? jakieś przykłady?

Data: 2009-05-31 20:17:08
Autor: Flo
osiek pisze:

co to jest ominia? i co mogę wgrać na nią co mnie interesuje? jakieś przykłady?

Samsung Omnia z Windowsem Mobile 6.1 na pokładzie, a wgrać możesz wszystko czego dusza zapragnie (tyle softu jest na ta platformę)

--
Florian Marzejewski
http://bezpieczenstwo-osobiste.com

Data: 2009-06-04 18:28:33
Autor: osiek
Flo pisze:
osiek pisze:

co to jest ominia? i co mogę wgrać na nią co mnie interesuje? jakieś przykłady?

Samsung Omnia z Windowsem Mobile 6.1 na pokładzie, a wgrać możesz wszystko czego dusza zapragnie (tyle softu jest na ta platformę)

aa ok myślałęm że ominia to nazwa jakiegoś softu ;)
ale co można wgrać na WM coby spelńiało moje wymagania? Czyli nie nawigacja samochodowa a po prostu mapa z gpsem

Data: 2009-06-04 13:53:23
Autor: cpt. Nemo

Użytkownik "osiek" <osiek@gazeta.pl> napisał w wiadomości

 Wygląda mi
na to że rozwiązanie to albo Nokia Maps albo Google Maps.

Acha :)
Szajs, albo wielki szajs ?

pozdrawiam,

Data: 2009-06-04 18:26:51
Autor: osiek
cpt. Nemo pisze:
[...]

hmmm co więc proponujesz dla mnie? Jka chyba się zorientowałeś nie orientuje się w tym temacie więc każda wskazówka jest dobra. Dodatkowa wskazówka dla Ciebie: nie potrzebuję tego jako nawigacji samochodowej ale tylko do tego gdy jak gdzieś pojadę na rowerze/ pójdę w p.. znaczy np w góry, zobacyzć gdzie jestem i zorientować się w okolicy najbliższej. Czyli po porstu elektroniczna wersja mapy papierowej z gadżetem który powiec o tu jesteś. Nic więcej nie potrzebuję a nawet nie chcę. Nokia Maps i Google maps widziałem w działąniu w mieście ale nie o miasto mi chodzi a o bardziej naturalne warunki.

A może po prostu napisałeś po to by napisać?
pozdrawiam

Data: 2009-06-06 15:36:48
Autor: CookieMonster
Dnia Sat, 30 May 2009 20:55:28 +0200, osiek napisał(a):

Chciałbym po prostu zastosować to w trakcie jakichś wycieczek rowerowych, łażenia po górach itp itd. Dobrze żeby było to off-line i możliwość aktualizacji przez komputer ;)

Nokia 5800, ew. N97 ;)  z Garmin Mobile XT,
do tego mapy GPmapa TOPO albo darmowa TOPO PL 100
+ potężny zbiór MapCenter

--
CookieMonster

Data: 2009-06-06 15:37:25