Data: 2011-03-15 08:10:09 | |
Autor: porterhosue | |
GPS zamiast ILS | |
Jeśli cywil dziś tak ląduje -- wojak nie mógł lądować rok temu? Nie mogl. W Smolensku nie bylo zadnego opracowanego/zatwierdzonego/opublikowanego podejscia GPS. Zreszta w calej Rosji (w lataniu cywilnym) do tej pory nie ma. W Polsce tez nie ma - to co ten facet zrobil bylo probne i doswiadczalne, teraz pewnie ULC-owi zajmie miesiace aby w koncu opublikowac pierwsze podejscie GPS w Polsce. A potem nastepne zajma lata. Ciekawe ile wody w Wisle do tego czasu uplynie. Biurokraci lubia nic nie robic ... -- |
|
Data: 2011-03-15 20:05:32 | |
Autor: stabillo | |
GPS zamiast ILS | |
Użytkownik "porterhosue " <porterhouse@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iln6t1$kdh$1inews.gazeta.pl...
a tak z ciekawosci, duze sa rozbieznosci w pozycjach z google earth wzgledem rzeczywistosci? Ja sobie to wyobrazam dosc prozaicznie, wyznaczam punkt przyziemienia, od niego rysuje kreske z katem ktory odpowiada podejsciu mojej maszyny i jazda. Wiem ze moze troche upraszczam, ale nie szalejmy ze jest to az taki czelendz utrzymac predkosc i sciezke na podejsciu. Z reszta nie robilbym czegos takiego dla widzialnosci 0-0, tylko chcialbym zobaczyc na tych 50-70 metrach ziemie... no i moze nie latajac od razu tu-154 tylko cessna ;) Jestem na prawde pod duzym wrazeniem jak nawigacja w samochodzie potrafi precyzyjnie sie orientowac w pozycji, a to sa wszystko zabawki i drogi szerokosci 3m, a nie pasy po 50m szerokosci... |
|
Data: 2011-03-15 20:20:38 | |
Autor: Krzysztof Chajęcki | |
GPS zamiast ILS | |
Dnia Tue, 15 Mar 2011 20:05:32 +0100, stabillo napisał(a):
precyzyjnie sie orientowac w pozycji, a to sa wszystko zabawki i drogi ZTCW nawigacja w samochodzie ma funkcję "przyciągnij do drogi" :-) -- pzdr meping |
|
Data: 2011-03-15 21:35:45 | |
Autor: Mikolaj Machowski | |
GPS zamiast ILS | |
stabillo napisaĹ:
cessna ;) Jestem na prawde pod duzym wrazeniem jak nawigacja w samochodzie potrafi precyzyjnie sie orientowac w pozycji, a to sa wszystko zabawki i drogi szerokosci 3m, a nie pasy po 50m szerokosci... Nawigacja w samochodzie "oszukuje". Prosty test: wĹÄ cz nagrywanie GPS a potem zaĹaduj plik do Google Earth. Zobaczysz kropki rozsiane nawet 100m od trasy, ktĂłrÄ faktycznie przebyĹeĹ. m. |
|
Data: 2011-03-15 22:47:00 | |
Autor: stabillo | |
GPS zamiast ILS | |
Użytkownik "Mikolaj Machowski" <mikmach@wp.pl> napisał w wiadomości news:slrninvn4c.1af.mikmachblacher.nos... Prosty test: włącz nagrywanie GPS a potem załaduj plik do Google Earth. wiadomo ze sobie aproksymuje wskazania z ostatnich powiedzmy 10s, ale i tak daje rade, taka dokladnosc jest calkiem ok, fakt ze na potrzeby 3d a takie mamy w lotnictwie, ta dokladnosc musi byc wieksza. |
|
Data: 2011-03-16 02:42:33 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
GPS zamiast ILS | |
"Mikolaj Machowski" slrninvn4c.1af.mikmach@blacher.nos Prosty test: włącz nagrywanie GPS a potem załaduj plik do Google Earth. Wiele zależy od nawigacji... -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-03-16 08:17:31 | |
Autor: J.F. | |
GPS zamiast ILS | |
On 15 Mar 2011 21:35:45 GMT, Mikolaj Machowski wrote:
stabillo napisał: na "rozgrzanej" nie zobaczysz. Choc jesli test powtorzysz wiecej razy, to mozesz kiedys zlapac taka odchylke ... co praktycznie eliminuje taki prosty GPS z zastosowan lotniczych IFR - za czesto by samoloty spadaly. GE potrafil miec blad do kilkudziesieciu metrow w swoich zdjeciach - ostatnio jakby lepiej J. |
|
Data: 2011-03-16 16:48:49 | |
Autor: Mikolaj Machowski | |
GPS zamiast ILS | |
J.F napisaĹ:
On 15 Mar 2011 21:35:45 GMT, Mikolaj Machowski wrote: Nie chodzi mi nawet o dokĹadne pozycje na mapach. GE to nie mapa geodezyjna. Chodzi mi o prostÄ rzecz. JechaĹem prosto wiÄc kropki powinny byÄ umieszczone na linii prostej. Tymczasem to zygzak o amplitudzie ok. 100m. m. |
|
Data: 2011-03-16 18:00:23 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
GPS zamiast ILS | |
"Mikolaj Machowski" slrnio1qmq.keg.mikmach@blacher.nos Nie chodzi mi nawet o dokładne pozycje na mapach. GE to nie mapa Są różne nawigacje. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-03-15 23:10:15 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
GPS zamiast ILS | |
"stabillo" ilod9q$7ak$1@news.onet.pl a tak z ciekawosci, duze sa rozbieznosci w pozycjach Diabli wiedzą -- GPS nie jest sztywny. Ale Protasiuk znał to lotnisko i mógł na własną rękę uzupełnić potrzebne dane o położeniu pasa. Google? Ja kiedyś podawałem swoje koordynaty. Najpierw popełniłem chamski błąd -- miałem rękę w gipsie i niewyraźnie napisałem. Błąd został zauważony dzięki błędnemu myśleniu jednego z grupowiczów -- i poprawiony. (błędna była jedna współrzędna -- czyli nie o błąd w liczeniu chodziło) Ale pomimo korekcji (chyba 3 sekundy) Google nadal pokazywało, że mieszkam na ulicy. ;) Po jakimś czasie Google uznało, że nie jestem bezdomny, ale... Ale tylko na mapie, bo już fotka satelitarna pokazuje coś innego. GPS nie jest sztywny. Ziemia nie jest sztywna. Pomiary (urządzenia pomiarowe) mają różną dokładność. Ludzie popełniają błędy. Są różne układy współrzędnych... Ja mam spore doświadczenie w liczeniu, liczyłem na podstawie mapy w dużej skali, a jednak popełniłem głupi błąd -- jedna z cyferek została źle odczytana i przeliczona. Na szczęście (jak już zauważyłem) błąd był mały i dotyczył tylko jednej współrzędnej. (gdybym był niechluja -- - pomyliłbym się stosownie/proporcjonalnie w obu współrzędnych) Parę dni temu też popełniłem błąd. Włączyłem solidny nadmuch w samochodzie, ale zapomniałem nastawić grzanie. Ze 30 kilometrów jechałem, zanim pojąłem, że chyba chłodzę (klimatyzacja działała) a nie grzeję. :) Błąd głupi -- a jakże go łatwo popełnić. W xupcię zimno, temperatura chłodziwa silnika wysoka, a mnie do głowy nie przyszło, że po prostu nie włączyłem grzania... Mam astmę. Astma to takie coś, co grozi uduszeniem także w wyniku zimna. mogłem więc ten głupi błąd przypłacić swoją śmiercią. :) Aby było śmieszniej -- wyjechałem na przejażdżkę po nieprzespanej nocy... dookoła pusto (niedziela) i poza mną jedynie jakiś luksusowy samochód -- też na przejażdżce/spacerze... Paliwo drogie... Ja sobie to wyobrazam dosc prozaicznie, wyznaczam punkt przyziemienia, I Protasiuk coś jednak widział. IMO chciał podejść na GPSie na małą wysokość nad pasem i wrócić na wysokości, aby polecieć do Moskwy... Problem w tym, że pomylił się i zszedł za nisko zbyt wcześnie i nieco obok pasa... na tych 50-70 metrach ziemie... no i moze nie latajac od razu tu-154 Ale Tu 154 ma też coś koło 50 metrów w skrzydłach. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-03-16 08:35:09 | |
Autor: J.F. | |
GPS zamiast ILS | |
On Tue, 15 Mar 2011 23:10:15 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
"stabillo" ilod9q$7ak$1@news.onet.pl Uzupelnil (raport MAK ang str 107, 137). Tylko wpisal dane z kart podejscia, ktore byly w radzieckim ukladzie a nie WGS-84. Roznica jest okolo 150m - tylko ze w Smolensku szczesliwie glownie wzdluz pasa. Ale pomimo korekcji (chyba 3 sekundy) Google mapy pochodza z innego zrodla niz fotki. Ktos tam pewnie dba o wlasciwa korekcje, bo potem klienci narzekaja. A fotka jest byc moze lotnicza. J. |
|
Data: 2011-03-16 17:37:06 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
GPS zamiast ILS | |
"J.F." tfp0o6h9sm4b153eej4kk4tbj0gtdb6fsv@4ax.com Diabli wiedzą -- GPS nie jest sztywny. Uzupelnil (raport MAK ang str 107, 137). To mądry jednak nie był. ktore byly w radzieckim ukladzie a nie WGS-84. Więcej szczęścia niż rozumu. Ale pomimo korekcji (chyba 3 sekundy) Google mapy pochodza z innego zrodla niz fotki. Prawdopodobnie tak. Kiedyś rozmawiałem z człowiekiem pracującym przy ,,budowie'' map -- powiedział mi, że zdjęcia lotnicze nie są wiarygodne tak, jak pomiary dokonywane na ziemi. Ktos tam pewnie dba o wlasciwa korekcje, bo potem klienci narzekaja. Dla mnie Google są dostatecznie dokładne. :) Ale nie poleciałbym na współrzędne wzięte z internetu. Nawet na wzięte z wielu źródeł. Nawet na ,,zaufane'' leciałbym z ,,duszą na ramieniu''. Ale Protasiuk TAM był 3 dni wcześniej TYM samym samolotem -- mógł wiec samodzielnie odczytać położenie pasa wg swojej aparatury. :) A fotka jest byc moze lotnicza. Ponoć satelitarna -- ale kto to wie, co oni tam dają. :) Dają za free, nie za podatki czy abonamenty lub jako gratisy -- wiec nie muszą się zbyt mocno starać. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-03-17 02:29:10 | |
Autor: J.F. | |
GPS zamiast ILS | |
On Wed, 16 Mar 2011 17:37:06 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
"J.F." tfp0o6h9sm4b153eej4kk4tbj0gtdb6fsv@4ax.com Sporo w GE jest lotniczych. Im lepiej widac tym wieksze szanse ze z samolotu. J. |
|
Data: 2011-03-20 23:09:36 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
GPS zamiast ILS | |
"J.F." 7so2o6prk1ugia83g76id8hbg5a2i490a3@4ax.com Sporo w GE jest lotniczych. A im szybciej mapa jest aktualizowana -- że z satelity, choć Hamerykańce potrafili wysyłać BB w celach fotograficznych, gdy akurat satelity były zbyt daleko celu, a czas naglił... -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-03-15 22:47:07 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
GPS zamiast ILS | |
"porterhosue " iln6t1$kdh$1@inews.gazeta.pl Nie mogl. W Smolensku nie bylo zadnego Zobacz, jak orientuje się artyleria Amerykanów czy ich pociski sterowane. :) Latanie z GPS to już historia. Precyzyjne latanie -- nie jest fikcją. Lądowanie w oparciu o GPS jest możliwe, o ile jest przygotowane starannie. A Protasiuk młotem nie był, lotnisko znał... -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-03-16 16:41:05 | |
Autor: Marek A. | |
GPS zamiast ILS | |
W dniu 2011-03-15 22:47, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
Bomby JDAM mają nie tylko GPS ale i naprowadzanie inercyjne. 95% skuteczność celnych trafień dla pocisków artyleryjskich czy bomb lotniczych, których efektywny promień rażenia liczony jest co najmniej w dziesiątkach (setkach) metrów to doskonały wynik. Jednak dla lądującego samolotu 5% ryzyko nieudanego lądowania jest za duże i nie do przyjęcia. M.A. |
|
Data: 2011-03-16 17:45:02 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
GPS zamiast ILS | |
"Marek A." ilqlmk$2a1$1@news.onet.pl Zobacz, jak orientuje się artyleria Amerykanów czy ich pociski Bomby JDAM mają nie tylko GPS ale i naprowadzanie inercyjne. Faktem jest, że w Korei zagłuszacze GPS zrobiły swoje -- działa zamilkły, pociski nie zostały wysłane... Jaka jest dokładność? Wrzucali pociski w okna i w kominy oraz w szyby wentylacyjne. Jak to robili -- nie wiem, bo jednak latający odbiornik GPS bez odpowiedniego wsparcia z ziemi nie da takiej precyzji. :) Poza tym -- potrafili tak wrzucać chyba zanim zaistniały EGNOS itp. 5% nietrafności? Nie twierdze, że można zastąpić ILS (jak twierdzą autorzy wiadomego tekstu) ale można dzięki GPSowi zejść poniżej 100 metrów nad pasem w Smoleńsku, aby wzbić się ponownie w niebo bez uderzania w przeszkody. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|