Gaz jest w łupkach, a gruszki na wierzbie

Data: 2010-08-13 18:05:44
Autor: Bogdan Idzikowski
Gaz jest w łupkach, a gruszki na wierzbie
Kolejne kraje wierzą, że odkrycie wielkich złóż bogactw naturalnych stanie się dla nich przepustką do dobrobytu i cywilizacyjnego skoku. Polska liczy na gaz z łupków, Brazylia i Kuba na wielką ropę, a Afganistan na lit. Niemal każdy kolejny dzień przynosi nowe odkrycia surowców w różnych miejscach świata. Niestety posiadanie takiego bogactwa ma także swoje ciemne strony.

więcej:

http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/298754,gaz-jest-w-lupkach-a-gruszki-na-wierzbie.html

Data: 2010-08-13 10:44:28
Autor: DJ MC Donald Musk
On 13 Sie, 18:05, "Bogdan Idzikowski" <bogda...@sz.home.pl> wrote:
[...]

no ale w afganistanie czy brazylii nie rzadzi PO wiec te kraje
przynajmniej maja jakies szanse...
u nas - problemem rzadu jest krzyz przed palacem....
zalosne....

Data: 2010-08-13 19:50:09
Autor: Marek Czaplicki
Gaz jest w łupkach, a gruszki na wierzbie
Bogdan Idzikowski w piątek, 13 sierpnia 2010 18:05 pisze, na grupie
pl.soc.polityka:
Niestety posiadanie takiego bogactwa ma także swoje
ciemne strony. więcej:
http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/298754,gaz-jest-w-lupkach-a-gruszki-na-wierzbie.html
dlatego trzeba brać przykład od najlepszych:
,-- -- [  ]
| Ze swoich naftowych i gazowych bogactw najlepiej umie korzystać Norwegia,
która utworzyła specjalny fundusz inwestycyjny, niezależny od rządu. Leżące
na nim 400 mld dol. ma być polisą ubezpieczeniową dla przyszłych pokoleń.
Do funduszu trafia większość zysków z ropy i gazu. Co roku można
wykorzystać jedynie 4 proc. pieniędzy z wartego już 400 mld dol. funduszu.
Wyjątek zrobiono w czasie obecnego kryzysu, pobierając dodatkowe 25 mld
dol., aby złagodzić jego skutki.
?Ekofisk? na Morzu Północnym. Wydobycie i eksport kontroluje państwowy
koncern Statoil. Norwegia przeznacza ponad 0,7 proc. swojego rocznego
dochodu narodowego na pomoc rozwojową dla krajów Afryki i Azji. Rząd stać
na fundowanie zasiłków na wyjazd turystyczny do egzotycznych krajów, kiedy
obywatel poczuje depresję spowodowaną niedostatkiem słońca.
| nie dają. Norwegowie są trzecim najszczęśliwszym na świecie krajem ?
wynika z rankingu opracowanego przez Gallupa. Dlatego mocno trzymajmy
kciuki za szukających w Polsce gazu.
`-- --
od jakiegoś czasu Norwegia nie kojarzy mi się tylko z Amundsenem i Nansenem,
ale także mądrym i przezornym korzystaniem z bogactwa.
--
2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67...

Data: 2010-08-13 22:51:46
Autor: jadrys
Gaz jest w łupkach, a gruszki na wierzbie
Kolejne kraje wierzą, że odkrycie wielkich złóż bogactw naturalnych stanie się dla nich przepustką do dobrobytu i cywilizacyjnego skoku. Polska liczy na gaz z łupków,

Dobrobytu?? Normalny Polak nawet o grosz mniej nie będzie płacił za gaz nawet gdybyśmy byli potentatem w jego wydobyciu. Kolesie przeżarliby i ten gaz.. Tylko w rankingu na milionerów dziennika "Forbes" przybyłoby kilkunastu/kilkudziesięciu nowych Polaków-milionerów.

Data: 2010-08-13 23:07:10
Autor: Marek Czaplicki
jadrys w piątek, 13 sierpnia 2010 22:51 pisze, na grupie pl.soc.polityka:

 Kolesie przeżarliby i ten gaz.. Tylko w rankingu na milionerów
dziennika "Forbes" przybyłoby
kilkunastu/kilkudziesięciu nowych Polaków-milionerów.

skoro "kolesie" przeżarliby wszystko to dlaczego by przybyło milionerów? kto
przejada ten nie ma.
--
2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67...

Data: 2010-08-13 23:15:02
Autor: jadrys
[...]

Od przeżarcia naszego wspólnego gazu stan ich kont by wzrósł.  Tak samo było z przeżarciem naszego przemysłu. My na tej wyprzedaży nie wzbogaciliśmy się ani o grosz, a "kolesie", przynajmniej niektórzy z nich stali się bogaczami. A nam proponują pracę u zagranicznej łajzy zwanej inwestorem albo emigracje zarobkową.

Data: 2010-08-13 23:41:50
Autor: Marek Czaplicki
jadrys w piątek, 13 sierpnia 2010 23:15 pisze, na grupie pl.soc.polityka:
[...]
"nam". to jest Was więcej? na temat wykorzystania pieniędzy pochodzących z
prywatyzacji przeprowadzono w Polsce referendum
http://pl.wikipedia.org/wiki/Referendum_1996
i społeczeństwo wyraźnie opowiedziało się na co mają być przeznaczone
pieniądze z niej pochodzące. jednak z powodu nie wzięcia udziału w
referendum 50% obywateli wynik nie był wiążący dla rządzących. mimo tego
kolosalna część dochodów płynąca z prywatyzacji jest przeznaczana na
dofinansowywanie rent i emerytur. --
2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67...

Data: 2010-08-14 00:10:11
Autor: jadrys
[...]

No już czegoś głupszego ci złodzieje nie mogli wymyślić. Tak ogólnie to nawet nie wiadomo o co im chodziło... Gdzie podstawowe pytanie - czy jesteś za wyprzedażą Polskiego majątku narodowego?

Masz jakieś wyliczenia na to ile z tych kradzieży zwanych prywatyzacją poszło na emerytury a ile do kieszeni "kolesi"? Mowa jest oczywiście o rzeczywistych wartościach kradzionego majątku Polaków. Np. pan dr. Jan K. zapłacił za  browar równowartość nowego świeżo postawionego komina w kotłowni owego browaru. A wieść gminna niesie że parę walizek z gotówką poszło pod stołem. - dla "kolesi". Mój dobry znajomy pracował w tym browarze i jest/był zorientowany w tym przekręcie zwanym prywatyzacją.

I nie mów bzdetów że polski system emerytalny trzeba dotować - nadal jeszcze na jednego emeryta składki płaci bodajże 6 pracujących.

Data: 2010-08-14 00:30:08
Autor: Marek Czaplicki
jadrys w sobota, 14 sierpnia 2010 00:10 pisze, na grupie pl.soc.polityka:
No już czegoś głupszego ci złodzieje nie mogli wymyślić. Tak ogólnie to
nawet nie wiadomo o co im chodziło... Gdzie podstawowe pytanie - czy
jesteś za wyprzedażą Polskiego majątku narodowego?
jaki to był majątek to ja sam wiem. kupa nikomu niepotrzebnych molochów i
budynków, a najwięcej komitetów.
[...]
prokuratura, dochodzenie, sąd, więzienie. to krótka droga.
I nie mów bzdetów że polski system emerytalny trzeba dotować - nadal
jeszcze na jednego emeryta składki płaci bodajże 6 pracujących.
liczba emerytów w Polsce 7,2 mln, liczba emerytów KRUS 1,9 mln . liczba
opłacających składki społeczne (ZUS) 12,9 mln . liczba opłacających KRUS
1,4 mln .
http://www.zus.pl/default.asp?p=2&id=818

--
2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67...

Data: 2010-08-14 08:07:14
Autor: jadrys
[...]

Chyba żartujesz, albo jesteś niedoinformowany.. Kwiat polskiej gospodarki został zrabowany "Animeks", "Wedel", banki, browary dochodowe huty itditp. Myślisz że byliby chętni do zakupu "nikomu niepotrzebnych molochów"?
Jednak również wiele zakładów zostało sprzedane i zlikwidowane przez nowego właściciela który miał na celu  pozbycie się konkurencji na polskim rynku. Tak było m.in. z polskim rybołówstwem dalekomorskim.

[...]

Dla kogoś kto ukradnie bochenek chleba w sklepie, a nie dla aferzystów-złodziei których to nasze kulawe prawo wręcz broni, i ochrania. Proceder trwa już 20 lat a jednak jeszcze nikogo nie skazano.

[...]

No tak, tylko że bardzo znaczna część tych emerytów jeszcze pracuje i nadal płaci składki.

Data: 2010-08-14 09:33:14
Autor: Anatol

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:i45br9$n6i$1news.onet.pl...

[...]

Zostały sprzedane po najwyższej oferowanej cenie (żaden polski patriota nie chciał tyle zapłacić z własnej kieszeni za ten złom) z pozytywnym skutkiem dla gospodarki i klientów - w szczególności banki, browary i huty. Firmy oczywiscie miały swój potencjał ale nie do wykorzystania przez państwowego właściciela z powodu braku kapitału inwestycyjnego, konw-how, zagranicznej sieci sprzedaży (huty) i stategii działania nie opartej na chłodnej, dlugoterminowej kalkulacji tylko na doraźnych potrzebach politycznych. Pod państwowym,a więc z zasady upolitycznionym zarządem, huty generowały gigantyczne straty którymi obciążano polskiego podatnika. Bez prywatyzacji nie byloby kasy na utrzymanie w rękach państwa pozostałych molochów - kopalni, PKP, poczty, LOTu czy stoczni (oprócz kasy z prywatyzacji przekazywano im także same akcje). W wielu przypadkach na sprzedaż były tylko akcje nowej emisji na zasilenie kapitałowe spółki, z zachowaniem dotychczasowych akcji w rękach państwa - jak ostatnio np. PGE i Bogdanka.

Jednak również wiele zakładów zostało sprzedane i zlikwidowane przez nowego właściciela który miał na celu  pozbycie się konkurencji na polskim rynku. Tak było m.in. z polskim rybołówstwem dalekomorskim.

Wszystkie przedsiębiorstwa były prywatyzowane wg kilku identycznych ścieżek. Niektóre prywatyzacje przyniosly straty, ale nie można na podstawie wybranych najgorszych przypadków oceniać calego procesu, podobnie jak nie ocenia się funduszu inwestycyjnego na podstawie najgorszej inwestycji w portfelu. Analogicznie do obiektywanego porównania globalnych wyników nie można sobie wybierać najlepszych pozycji z porfela przedsiębiostw pod zarządem państwowym.

[...]

Wypłaty ZUS to ok. 150 mld PLN + 22 mld PLN przekazywane do OFE a wpływy ze składek to 90 mld PLN. A więc obecny deficyt ZUS finansowany z podatków i obligacji to 80 mld PLN rocznie i będzie się powiększać. W przypadku KRUS deficyt wynosi ok. 15 mld PLN przy wpływach ze składek ok. 1 mld PLN. Wbrew pozorom im mniejszy udział składek tym lepiej dla długoterminowych finansów państwa - każda złotowka ze składki generuje bowiem  zobowiązania w przyszłości, zwłaszcza w przypadku emerytur uprzywilejowanych np. w KRUS 1 PLN ze składek generuje 10-15 PLN zobowiązania.

Anatol

Data: 2010-08-14 15:19:04
Autor: jadrys
  W dniu 2010-08-14 09:33, Anatol pisze:

[...]

Przede wszystkim to nie sprzedaż a grabieżcza kradzież własności polskiego obywatela. Gdy obywatelowi się coś zabiera nie pytając go o zdania to się nazywa kradzieżą.

Mało tego, - większość z tych najlepszych polskich przedsiębiorstw była dofinansowana z kieszeni podatnika przed oddaniem ich w obce ręce. (myślę że z polskimi szpitalami sprawa jest oczywista. Miałem okazję kilka odwiedzić - sa po generalnych remontach i oddłużone. Tylko czekają na >nowego właściciela<).
Bzdura z tymi hutami. Co prawda miały przejsciowe kłopoty związane z rozpadem ZSRR i brakiem zbytu, ale Chińskie zapotrzebowania na stal poprawiło sytuację i postawiło te zakłady na nogi. Równie dobrze "Huta Warszawa" przetrwałaby nie oddawana w ręce makaroniarzy. I ludzie nie potraciliby pracy i zyski płynełyby na potrzeby polskiego obywatela.
Czyli co - sprzedają żeby za te pieniądze utrzymywać mało potrzebne społeczeństwu przedsiębiorstwa  typu PKP?

Takie zaangażowanie inwestorów( nawet zagranicznych), a utrzymywanie pakietu kontrolnego  to dobre rozwiązanie. Zwłaszacza wtedy gdy kondycja przedsiębiorstwa jest kiepska. I do diabła nie tak jak w przypadku prywatyzacji TP. Gdy to rząd Polski sprzedawał rządowi Francji pakiet akcji za pośrednictwem nie mającej nic wspólnego z telekomunikacją firmą dr Jana K.

[...]

Bez zbędnego rozpisywania się - wszystkie prywatyzacje to złodziejstwo w biały dzień, a autorzy tego procederu powinni ponieść konsekwencje swoich działa.

[...]

Powiedz mi jak to możliwe? 7,2 mln. emerytów otrzymuje kwotę 150 mld zł. Nawet po odliczeniu na pewno niemałych kosztów utrzymania tego ZUS-u suma ta wydaje sie być mocno przesadzona. Z zastrzeżeniem to są tylko moje domysły. Nigdy się tak naprawdę nie interesowałem ZUS-em i jego finansami.
I takie małe spostrzeżenie - wydaje się że niedługo nawet OFE będą musiały być dotowane z kieszeni podatnika. ;-)

Data: 2010-08-14 16:34:30
Autor: Anatol

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:i4654n$8pl$1news.onet.pl...

Przede wszystkim to nie sprzedaż a grabieżcza kradzież własności polskiego obywatela. Gdy obywatelowi się coś zabiera nie pytając go o zdania to się nazywa kradzieżą.

Obywatele wybierają opcję polityczną i ekonomiczną w czasie wyborów. Decyduje większość.

[...]

Zgadza się. Po prywatyzacji finansowanie publiczne się skończyło a dodakoweo same spółki odprowadzają coraz większe wpływy z CIT oraz dywidend od resztówek akcji pozostałych w rękach państwa. Postęp technologiczny w państwowych bankach był zbliżony do postępu w PKP, Poczcie Polskiej czy administracji.

Bzdura z tymi hutami. Co prawda miały przejsciowe kłopoty związane z rozpadem ZSRR i brakiem zbytu, ale Chińskie zapotrzebowania na stal poprawiło sytuację i postawiło te zakłady na nogi.

Były dotowane od początku swojego powstania (przynajmniej Huta Katowice) - aż do momentu prywatyzacji. To właśnie z takich dotacji do przemysłu ciezkiego i zbrojeniowego wynikała mizeria konsumpcyjna i cywilizacyjna PRL (za wyjątkiem kilku pierwszych lat konsumpcji Gierka sfinansowana przyrostem długu zagranicznego o 50% PKB).

Bez zbędnego rozpisywania się - wszystkie prywatyzacje to złodziejstwo w biały dzień, a autorzy tego procederu powinni ponieść konsekwencje swoich działa.

To jest typowa, absurdalna  logika zwolenników własności państwowej  - im większy sukces ekonomiczny sprywatyzowanej spółki (a to jest zasadniczy sens prywatyzacji) tym gorzej dla oceny jej prywatyzacji. Najlepiej widziane jest bankructo nowego, prywatnego właściciela jak np. Daewoo bo dopiero wtedy jest namacalny dowód ze państwo zrobiło dobry interes. Gospodarka to nie jest gra o sumie zerowej gdzie państwowy uczestnik zarobi tyle i straci prywatny czy odwrotnie.

Powiedz mi jak to możliwe? 7,2 mln. emerytów otrzymuje kwotę 150 mld zł. Nawet po odliczeniu na pewno niemałych kosztów utrzymania tego ZUS-u suma ta wydaje sie być mocno przesadzona.

150 mld / 7,2 mln = 20833,00  => /12 = 1736 brutto.

Oczywiście kwota wyjdzie niższa nie tylko pod odliczeniu kosztów ZUS ale także innych świadczeń np. chorobowego czy zasiłów pogrzebowych.

Anatol

Data: 2010-08-14 11:26:59
Autor: u2
W dniu 2010-08-13 22:51, jadrys pisze:
[...]

To niestety prawda, już teraz pełobanda brata się z oligarchami
czekistami z Rosji.

Data: 2010-08-14 15:21:45
Autor: jadrys
  W dniu 2010-08-14 11:26, u2 pisze:
[...]

Nie wiem kto może mieć złudzenia że odkrycie nawet dużych złóż  gazu poprawi dolę zwykłego Polaka?

Data: 2010-08-14 07:53:09
Autor: .'heŽsk'
Gaz jest w łupkach, a gruszki na wierzbie
On Fri, 13 Aug 2010 18:05:44 +0200, "Bogdan Idzikowski"
<bogdanid@sz.home.pl> wrote:

[...]

  a narod wierzacy w manne z nieba i zbawce na bialym koniu to kupi...

http://miniurl.pl/glosludu
http://miniurl.pl/glosludu2

Gaz jest w łupkach, a gruszki na wierzbie