Gdy silnik zassie ptaki

Data: 2009-08-30 23:35:39
Autor: robert
Gdy silnik zassie ptaki
Witam,
Nawiązując do hipotezy dzisiejszej katastrofy, że silnik mógł zassać ptaki i stracić ciąg, mam pytanie;

Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się jakoś silnik przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim problemem?

Data: 2009-08-31 07:24:25
Autor: Delfino Delphis
Gdy silnik zassie ptaki
robert@mailinator.com wrote:

Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się jakoś
silnik przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim problemem?

Mają, ale rzadko zdarza się, aby padły na raz wszystkie silniki. Temat był
tutaj wielokrotnie wałkowany, ogólnie rzecz biorąc wszelkie zasłony bardzo
osłabiłyby moc silników i stwarzały problemy np. z odladzaniem, dlatego
raczej nie stosuje się żadnych zabezpieczeń.

Data: 2009-08-31 12:00:13
Autor: Dariusz K. Ładziak
Gdy silnik zassie ptaki
Użytkownik Delfino Delphis napisał:
[...]

Ponadto samoloty pasażerskie nie robią wyjścia na dopalaczach z przeciągniętej pętli to i skutki nagłego ubytku mocy są zazwyczaj mniejsze (naprawdę groźne to jest utracenie powyżej połowy dysponowanej mocy przy starcie). No i samoloty pasażerskie naprawdę krótko przebywają w strefie gdzie ptaki bywają często - na wysokościach przelotowych ptak to naprawdę ewenement (tak, wiem, w okolicach siedmiu tysięcy jeszcze bywają).

--
Darek

Data: 2009-08-31 10:50:07
Autor: Michal Jankowski
Gdy silnik zassie ptaki
robert@mailinator.com writes:

Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się
jakoś silnik przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim
problemem?

http://www.youtube.com/watch?v=uYNpB-8_BSo

  MJ

Data: 2009-08-31 14:24:55
Autor: Pisklak
Gdy silnik zassie ptaki
Michal Jankowski pisze:
http://www.youtube.com/watch?v=uYNpB-8_BSo

Na filmie widac ze plomienie wydostajace sie z silnika w poczatkowej fazie ustały. Czy oznacza to, ze ptak sie "przepalił" i silnik wrocil do pelnej sprawnosci czy tez samolot bedzie awaryjnie ladowal ?

Pozdr.
Pisklak

Data: 2009-08-31 13:12:08
Autor: Jarosław Sokołowski
Gdy silnik zassie ptaki
Pisklak napiskał:

http://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE

--
Jarek

Data: 2009-08-31 17:34:54
Autor: robert
Gdy silnik zassie ptaki
Pisklak napiskał:

> [...]
> do pelnej sprawnosci czy tez samolot bedzie awaryjnie ladowal ?

http://www.youtube.com/watch?v=gc-XiO4ojzk
http://www.youtube.com/watch?v=XUlHGYFFldM

Czyli w przypadku jednosilnikowców zostaje pilotowi katapultować się?

Data: 2009-09-01 10:30:46
Autor: Sebastian Kaliszewski
Gdy silnik zassie ptaki

Michal Jankowski pisze:
[...]

Zależy jakich jednosilnikowców, zależy od położenia, itd. Albo ma możliwość doszybowania do bezpiecznego lądowania i wtedy raczej będzie robił właśnie to, albo nie ma i trzeba wysiadać.

Katapultowanie się to nie jest takie siup, często dla pilota to np. koniec kariery na myśliwcach. Dostajesz w d... kopa ok. 20g czyli przez chwilę siedzisz ważąc 1.5 tony. Po czymś takim nawet jeśli pilot wyjdzie przysłowiowo niby "bez draśnięcia" to np. jego kręgosłup może się już nie nadawać do ostrego latania.

pzdr
\SK

Data: 2009-08-31 14:47:27
Autor: Delfino Delphis
Gdy silnik zassie ptaki
Pisklak wrote:

Michal Jankowski pisze:
[...]

Wrócił za chwilę  na lotnisko. To raczej nie możliwe, aby silnik przetrwał
takie coś. Wirnik idzie pewnie w pył.

Data: 2009-09-01 10:22:36
Autor: Sebastian Kaliszewski
Gdy silnik zassie ptaki
Delfino Delphis wrote:
Pisklak wrote:

Michal Jankowski pisze:
[...]

Jakby wirnik poszedł w pył to by był większy problem. Ale łopatki mogą być zdeformowane.

\SK

Data: 2009-08-31 12:10:57
Autor: =Marcos=
Gdy silnik zassie ptaki
Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się jakoś silnik
przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim problemem?

Są problemem. Silnik trudno zabezpieczyć, bo musi wciągać olbrzymie ilości powietrza, a razem z powietrzem wszystko co w nim lata :)
Małe ptaki zazwyczaj nie są problemem, ale wciągnięcie bociana, żurawia tudzież gęsi lub dużego stada małych ptaków zazwyczaj nie kończy się dla silnika dobrze. Poczytaj tu: http://en.wikipedia.org/wiki/Bird_strike#Incidents
Nie tak dawny wypadek w Nowym Jorku, gdzie Airbus A320 wodował w rzece był spowodowany stadem gęsi.

--
Marcos
[Marek Ślusarczyk]

http://www.wyprawa.info

Data: 2009-09-01 10:35:33
Autor: Sebastian Kaliszewski
Gdy silnik zassie ptaki
[...]

Skuteczne zapezpieczenie mogłoby się okazać większym problemem niż same ptaki.

czy może one nie są aż takim problemem?

Problem stanowią, ale jedyne co można robić to ograniczać szanse zderzenia
(płoszenie ptaków z lotnisk, ograniczenie czasu przebywania samololu na ptasich
pułapach, itp) oraz projektować samoloty tak by byle gołąb nie rozwalał silnika
i żeby awaria pojedynczego silnika nie oznaczała katastrofy.

\SK

Data: 2009-09-01 23:41:44
Autor: prze wodnik
Gdy silnik zassie ptaki

[...]