Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Gdy umiera³y polskie stocznie, PiS zamawia³a pontony w Australii

Gdy umiera³y polskie stocznie, PiS zamawia³a pontony w Australii

Data: 2017-06-30 07:57:11
Autor: Gorszy Sort
Gdy umiera³y polskie stocznie, PiS zamawia³a pontony w Australii

U¿ytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:595535f3$0$5147$65785112news.neostrada.pl...

http://www.newsweek.pl/polska/kadry-pis-krewni-dzialaczy-pis-z-posadami-w-panstwowych-spolkach-i-instytucjach,artykuly,381762,1.htmldym

Polskiej ¯egludze Morskiej grozi bankructwo, a prokuratura i Centralne Biuro Antykorupcyjne próbuj± rozgry¼æ najwiêksz± aferê korupcyjn± III RP, która doprowadzi³a do takiej sytuacji - ustali³a ,,Gazeta Polska".

Polska ¯egluga Morska (P¯M) to nadzorowane przez Skarb Pañstwa przedsiêbiorstwo morskie dzia³aj±ce w bran¿y armatorskiej. Jego maj±tek to kilkadziesi±t miliardów z³otych, w tym przede wszystkim p³ywaj±ca po ca³ym ¶wiecie flota 54 statków. Dzi¶ P¯M, zarz±dzana przez ostatnie jedena¶cie lat przez Paw³a Szynkaruka, znajduje siê na skraju bankructwa. Przedsiêbiorstwo jest zad³u¿one na ok. 1,5 mld z³. To nie przypadek. Piêæ lat temu Centralne Biuro Antykorupcyjne odkry³o korupcjê przy zawieraniu umów spedycyjnych i rozstrzyganiu przetargów. Z ustaleñ ,,Gazety Polskiej" wynika jednak, ¿e to by³ tylko wierzcho³ek góry lodowej. Obecnie CBA wraz z Zachodniopomorskim Wydzia³em Zamiejscowym ds. Przestêpczo¶ci Zorganizowanej Prokuratury Krajowej (WZPK w Szczecinie) prowadzi jedno z najbardziej skomplikowanych i wielow±tkowych postêpowañ w Polsce. Akta ¶ledztwa licz± 100 tomów, a dodatkowe za³±czniki zawieraj± w sumie 200 tys. stron dokumentów. ¦ledczy sprawdzaj±, czy przez lata w P¯M dzia³a³a zorganizowana grupa przestêpcza, która za ³apówki zawiera³a niekorzystne dla przedsiêbiorstwa kontrakty na spedycje, remonty, a tak¿e zakup i sprzeda¿ statków.

,,GP" ustali³a, ¿e jeden z w±tków prowadzonego ¶ledztwa dotyczy umów zawieranych przez P¯M na modernizacje i remonty statków ze spó³k± kolegi wp³ywowego zachodniopomorskiego polityka PO - S³awomira Nitrasa. Czy skandal w P¯M bêdzie jedn± z najwiêkszych afer III RP?

Jak pisze "GP" - kluczowym w±tkiem badanym przez ¶ledczych s± okoliczno¶ci zakupu przez P¯M w ostatnich dwunastu latach 38 statków za kilka miliardów z³otych. Te intratne zlecenia w okresie rz±dów PO-PSL otrzyma³y g³ównie chiñskie stocznie. Czê¶æ zgarnê³y zak³ady w Japonii. Mo¿e to dziwiæ. W tym czasie polskie stocznie bankrutowa³y z powodu braku zleceñ. Z nieoficjalnych informacji ,,GP" wynika, ¿e ¶ledczy sprawdzaj±, dlaczego P¯M przep³aci³a za chiñskie statki, trac±c przy tym setki milionów z³otych. Z analizy posiadanej przez prokuraturê wynika, ¿e by³y one kupowane w okresie hossy na rynku armatorskim. To oznacza, ¿e by³y wówczas nawet dwa razy dro¿sze.

Np. cztery statki, jakie P¯M zakupi³a w jednej z japoñskich stoczni, na samej górce hossy, kosztowa³y oko³o 47 mln dol. ka¿dy. Te same statki na pocz±tku 2017 r. mo¿na by³o zamówiæ za 22 mln dol. Oznacza to, ¿e tylko na tych czterech masowcach P¯M przep³aci³a oko³o 100 mln dol.

- Tak nie robi nikt na ¶wiecie znaj±cy tê bran¿ê - denerwuje siê Pawe³ Brzezicki, komisarz P¯M, do niedawna wiceminister gospodarki morskiej. To w³a¶nie on otrzyma³ od szefa resortu - Marka Gróbarczyka - misjê uratowania narodowego armatora. Sytuacja nie jest jednak prosta. P¯M jest zad³u¿ona na 1,5 mld z³.

Zakup statków z chiñskich stoczni by³ bowiem finansowany z kredytów, które oprócz PKO BP udzieli³y P¯M tak¿e zagraniczne banki, g³ównie norweskie i holenderskie. Okoliczno¶ci zawarcia tych umów równie¿ badaj± szczeciñscy ¶ledczy. Wszystko dlatego, ¿e - jak wynika z ustaleñ ,,GP" - s± one skrajnie niekorzystne dla przedsiêbiorstwa. - Przyk³adowo kredyt by³ wziêty na 10 lat. Tymczasem bank ju¿ po sze¶ciu latach móg³ za¿±daæ od P¯M natychmiastowej sp³aty pozosta³ej czê¶ci. Je¶li przedsiêbiorstwo nie mia³oby pieniêdzy, wówczas bank zabiera³ czê¶ciowo ju¿ sp³acone statki - t³umaczy osoba znaj±ca materia³y ¶ledztwa.

Z nieoficjalnych informacji ,,GP" wynika, ¿e niedawno jeden z zagranicznych banków skorzysta³ z tego zapisu. W efekcie P¯M musi znale¼æ do koñca miesi±ca kilkadziesi±t milionów z³otych, aby nie straciæ praktycznie ju¿ sp³aconych statków. Je¶li siê nie uda, wówczas przedsiêbiorstwo bêdzie bliskie bankructwa.

Wiêcej w najnowszym wydaniu tygodnika ,,Gazeta Polska".


-- General Skalski o zydach w UB :

"Rozanski, Zyd, kanalia najgorszego gatunku, razem z Brystigerowa, Fejginami, to wszystko (...) nie byli ludzie."

prof. PAN Krzysztof Jasiewicz o zydach :

"Zydow gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, ze sa narodem
wybranym. Czuja sie oni upowaznieni do interpretowania wszystkiego,
takze doktryny katolickiej. Cokolwiek bysmy zrobili, i tak bedzie
poddane ich krytyce - za malo, ze zle, ze zbyt malo ofiarnie. W moim
najglebszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z Zydami, bo on do
niczego nie prowadzi... Ludzi, ktorzy uzywaj± slow 'antysemita',
'antysemicki', nalezy traktowac jak ludzi niegodnych debaty, ktorzy
usiluja niszczyc innych, gdy brakuje argumentow merytorycznych. To oni
tworza mowe nienawisci".

Gdy umiera³y polskie stocznie, PiS zamawia³a pontony w Australii

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona