Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Gdzie PO ma polsk膮 kolej

Gdzie PO ma polsk膮 kolej

Data: 2013-03-16 15:46:43
Autor: Przemys艂aw W
Gdzie PO ma polsk膮 kolej


W ci膮gu ostatnich 25 lat w Polsce zbudowano 2 km nowych tor贸w kolejowych. Przez ten czas zlikwidowano za to setki kilometr贸w po艂膮cze艅. Infrastruktura kolejowa znajduje si臋 w katastrofalnym stanie, a kolejarze trac膮 prac臋.

W czerwcu z wielk膮 pomp膮 oddano do u偶ytku 2-kilometrow膮 lini臋 kolejow膮 艂膮cz膮c膮 warszawskie lotnisko im. Fryderyka Chopina z centrum miasta. Jest to pierwsza nowa linia kolejowa w naszym kraju od 1987 roku. Od upadku PRL zlikwidowano jedn膮 czwart膮 kolejowych tras. Co wi臋cej, z 19,6 tys. km linii, kt贸re pozosta艂y, do codziennego ruchu pasa偶erskiego, wykorzystywanych jest jedynie 13,3 tys. km.

Na pocz膮tku pa藕dziernika do medi贸w wyciek艂y informacje, z kt贸rych wynika, 偶e Ministerstwo Transportu wsp贸lnie z PKP planuj膮 kolejne ci臋cia. Z mapy Polski mia艂aby znikn膮膰 blisko jedna czwarta linii kolejowych. Poci膮gi mia艂yby przesta膰 je藕dzi膰 na wschodzie kraju, na Dolnym 艢l膮sku, czy Pomorzu. Kilka dni przed przeciekiem wiceminister transportu Andrzej Massel w jednym z wywiad贸w zapowiedzia艂 偶e PKP chce zostawi膰 sobie tylko 14-15 tys. km tor贸w. Reszt臋 mia艂oby czeka膰 zamkni臋cie chyba, 偶e przej臋艂yby je samorz膮dy lub prywatne firmy. Pow贸d tak drastycznych ci臋膰 jest jeden 鈥 szukanie oszcz臋dno艣ci za wszelk膮 cen臋.

Kolej od czas贸w transformacji boryka si臋 z chronicznym brakiem pieni臋dzy, kt贸ry uniemo偶liwia nie tylko rozw贸j, ale nawet utrzymanie obecnego stanu posiadania. - Najwi臋kszym problemem maj膮cym istotny wp艂yw na rozw贸j polskiego transportu kolejowego jest niezadowalaj膮cy stan infrastruktury, b臋d膮cy wynikiem wieloletniego niedofinansowania, co w konsekwencji doprowadzi艂o do znacz膮cej marginalizacji zar贸wno przewoz贸w pasa偶erskich, jak i towarowych wzgl臋dem pozosta艂ych ga艂臋zi transportu - stwierdzi艂 Urz膮d Transportu Kolejowego w opublikowanym w pa藕dzierniku raporcie 鈥濬unkcjonowanie rynku transportu kolejowego w 2011 roku鈥. - Ponadto brak odpowiednich inwestycji taborowych i pogarszaj膮cy si臋 stan techniczny u偶ywanych pojazd贸w powoduje, 偶e jako艣膰 oferowanych us艂ug znacznie odbiega od standard贸w europejskich. Kolej nie jest w stanie sprawnie konkurowa膰 i w wi臋kszo艣ci przypadk贸w przegrywa walk臋 o klienta. Nale偶y podkre艣li膰, 偶e pomimo nieznacznej poprawy jako艣ci infrastruktury w 2011 roku, w dalszym ci膮gu 60 proc. linii kolejowych wymaga przeprowadzenia bie偶膮cych napraw lub kompleksowej modernizacji - stwierdzono w raporcie.

Transport kolejowy jest traktowany po macoszemu przez kolejne ekipy rz膮dz膮ce. Cho膰 dzi臋ki funduszom z Unii Europejskiej wydatki na infrastruktur臋 transportow膮 znacz膮co wzros艂y, to jednak zdecydowana wi臋kszo艣膰 pieni臋dzy trafia na drogi. W 2011 roku nak艂ady na infrastruktur臋 drogow膮 wynios艂y 26 mld z艂, na kolej zaledwie 3,7 mld. Warto tutaj zaznaczy膰, 偶e jak wynika z raportu PKP PLK z 2010 roku, roczne nak艂ady tylko na utrzymanie linii kolejowych powinny wynosi膰 prawie 7 mld z艂. - Kraje zachodniej Europy inwestuj膮 w kolej, bo to najta艅szy, najbezpieczniejszy i najbardziej ekologiczny 艣rodek transportu. W Polsce nie wykorzystuje si臋 nawet funduszy unijnych, bo aby z nich skorzysta膰, trzeba mie膰 te 20-30 proc. wk艂adu w艂asnego, a rz膮dz膮cy wszystkie pieni膮dze przeznaczaj膮 na drogi - m贸wi Henryk Grymel, przewodnicz膮cy Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ Solidarno艣膰.

Jak przekonuje Grymel, w Polsce brakuje jakiejkolwiek polityki transportowej. - Pomys艂 rz膮du na kolej jest tylko jeden: sprywatyzowa膰, wyprzeda膰 co si臋 da, a reszt臋 polikwidowa膰 i powyrzuca膰 ludzi na bruk - podkre艣la przewodnicz膮cy. Przyk艂adem tego, jak ko艅czy si臋 prywatyzacja sp贸艂ek kolejowych w wykonaniu obecnej ekipy rz膮dz膮cej, jest nale偶膮ca do niedawna do grupy PKP sp贸艂ka Przedsi臋biorstwo Napraw Infrastruktury. W sierpniu 2011 roku PKP sprzeda艂a 100 proc. udzia艂贸w w sp贸艂ce firmie Budimex S.A. Nieco ponad rok p贸藕niej 13 wrze艣nia 2012 roku warszawski S膮d Rejonowy Praga-P贸艂noc og艂osi艂 upad艂o艣膰 sp贸艂ki. - 500 pracownik贸w firmy otrzyma艂o wypowiedzenia w marcu, nied艂ugo zwolnieni zostan膮 pewnie pozostali pracownicy, czyli ok. 1000 os贸b - zaznacza szef SKK.

Ju偶 za kilka tygodni prac臋 straci r贸wnie偶 ok. 1000 pracownik贸w likwidowanego 艢l膮skiego Zak艂adu Przewoz贸w Regionalnych, po tym jak zarz膮d wojew贸dztwa 艣l膮skiego podj膮艂 decyzj臋 o przekazaniu ca艂o艣ci regionalnych przewoz贸w pasa偶erskich sp贸艂ce Koleje 艢l膮skie. - W 2005 roku podobne zmiany zachodzi艂y na Mazowszu. Jednak tam odby艂o si臋 to w spos贸b cywilizowany. Marsza艂ek przej膮艂 wszystkich pracownik贸w na podstawie artyku艂u 231 Kodeksu pracy, spisali艣my pakiet socjalny z pi臋cioletnimi gwarancjami zatrudnienia. Na 艢l膮sku zwalnia si臋 tysi膮c kolejarzy, a Koleje 艢l膮skie zatrudniaj膮 pracownik贸w poprzez agencje pracy tymczasowej. Nikogo nie interesuje, co stanie si臋 z tymi lud藕mi i ich rodzinami - m贸wi Henryk Grymel.

艁ukasz Karczmarzyk


--


"G艂贸wn膮 motywacj膮 mojej aktywno艣ci publicznej by艂a potrzeba w艂adzy
i 偶膮dza popularno艣ci. Ta druga by艂a nawet silniejsza od pierwszej,
bo chyba jestem bardziej pr贸偶ny, ni偶 spragniony w艂adzy. Nawet na pewno..."

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15鈥16 pa藕dziernika 2005

Gdzie PO ma polsk膮 kolej

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona