Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Gdzie Tusk ma m贸zg

Gdzie Tusk ma m贸zg

Data: 2013-04-11 20:30:52
Autor: u2
Gdzie Tusk ma m贸zg
.... wypowiadaja sie znani Polacy o nazwiskach konczacych sie na -er :


http://www.polityka.pl/kraj/analizy/1536403,1,gdzie-jest-mozg-polskiego-panstwa.read


Gdzie jest w艂adza? Zastanawiaj膮 si臋 komentatorzy analizuj膮cy decyzje personalne premiera. Postawmy pytanie szerzej: gdzie jest m贸zg polskiego pa艅stwa?

Polskie pa艅stwo m贸zgu jest pozbawione 鈥 odpowiada prof. Jerzy Hausner, ekonomista, wicepremier i minister gospodarki w rz膮dzie Marka Belki. 鈥 W Polsce nie istnieje o艣rodek suwerennej my艣li strategicznej 鈥 przekonuje. W konsekwencji decyzje na wszystkich szczeblach w艂adzy, od premiera po w贸jta w gminie, podejmowane s膮 g艂贸wnie na podstawie intuicji i wynikaj膮 z bie偶膮cej gry interes贸w. Maj膮 charakter reaktywny, a nie proaktywny, czyli wynikaj膮 z reakcji na aktualn膮 sytuacj臋 i rzadko odnosz膮 si臋 do foresightu 鈥 analizy mo偶liwych wariant贸w rozwoju przysz艂o艣ci.

Tymczasem to w艂a艣nie przysz艂o艣膰 jest 藕r贸d艂em najwi臋kszych wyzwa艅 dla Polski: potencja艂 rozwojowy gospodarki wyczerpuje si臋. Analizy o艣rodk贸w mi臋dzynarodowych s膮 bezwzgl臋dne 鈥 raport OECD, klubu najbogatszych pa艅stw 艣wiata z ko艅ca 2012 r., pokazuje, 偶e Polsk臋 czeka twarde l膮dowanie, a dobre czasy zielonej wyspy si臋 sko艅czy艂y. Musimy uruchomi膰 nowe czynniki wzrostu i konkurencyjno艣ci, odwo艂uj膮ce si臋 do innowacyjno艣ci, poziomu wykszta艂cenia i jako艣ci kapita艂u spo艂ecznego, a nie tylko do niskich koszt贸w pracy i taniej z艂ot贸wki.
Gdzie jest nasz strategiczny entuzjazm?

Jedno z najwi臋kszych osi膮gni臋膰 polskiej transformacji 鈥 rewolucja samorz膮dowa 鈥 tak偶e ju偶 wyczerpa艂o swoj膮 energi臋. Coraz wyra藕niej daj膮 o sobie zna膰 systemowe przeszkody uniemo偶liwiaj膮ce efektywne zarz膮dzanie gminami i miastami. 鈥濺aport o samorz膮dno艣ci w Polsce鈥 przygotowany pod kierownictwem prof. Hausnera wymienia osiem podstawowych dysfunkcji: 鈥 brak samodzielno艣ci finansowej, 鈥 zjawisko narastaj膮cego autokratyzmu, 鈥 nie艂ad w gospodarce przestrzennej, 鈥 niezdolno艣膰 do programowania w艂asnego rozwoju, 鈥 nadmierna biurokracja, 鈥 s艂aba kondycja lokalnych wsp贸lnot 鈥 to wszystko choroby, kt贸re coraz mocniej dr臋cz膮 Polsk臋 samorz膮dow膮. Warto pami臋ta膰, 偶e to w艂a艣nie ta Polska jest najwi臋kszym inwestorem i ona b臋dzie decydowa膰 o tym, czy i jak wydamy unijne pieni膮dze w nowej perspektywie bud偶etowej 2014鈥20.

Niestety, tak jak innowacyjno艣ci nie zwi臋kszy艂 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, tak samorz膮du nie uzdrowi zwi臋kszanie dyscypliny finansowej bez umo偶liwienia gminom zarabiania czy obni偶enia koszt贸w, cho膰by przez zmiany w Karcie Nauczyciela. Potrzebne s膮 g艂臋bokie korekty systemowe, te wymagaj膮 jednak przemy艣lanej strategii. Sk膮d jej oczekiwa膰, skoro pa艅stwo nie ma m贸zgu?

Podobn膮 diagnoz臋 stawia prof. Micha艂 Kleiber, prezes Polskiej Akademii Nauk. 鈥 Polska jest rzadkim przyk艂adem cywilizowanego kraju, w kt贸rym nie istnieje o艣rodek studi贸w strategicznych. I nie chodzi nawet o jak膮艣 wielk膮 instytucj臋, tylko o funkcj臋. W Wielkiej Brytanii rol臋 takiego o艣rodka odgrywa doradca do spraw naukowych premiera. Rzeczywi艣cie, w Polsce ostatni膮 instytucj膮 tego typu by艂o Rz膮dowe Centrum Studi贸w Strategicznych, rozwi膮zane w 2006 r. przez rz膮d Kazimierza Marcinkiewicza. Nikt jednak po RCSS nie p艂aka艂, bo mimo ambitnej nazwy nie pe艂ni艂o swojej funkcji. Jego rol臋 przej膮艂 Zesp贸艂 Doradc贸w Strategicznych premiera, kt贸rym 鈥 za pierwszego rz膮du PO 鈥 kierowa艂 Micha艂 Boni, minister w Kancelarii Prezesa Rady Ministr贸w. Powia艂o 艣wie偶o艣ci膮. Pierwszym owocem pracy zespo艂u by艂 Raport o Kapitale Intelektualnym og艂oszony w 2008 r. Daleki od doskona艂o艣ci dokument zapowiada艂 jednak, 偶e w polskiej polityce i debacie publicznej nadszed艂 czas na orientacj臋 strategiczn膮 i polityk臋 przysz艂o艣ci. Kulminacja nast膮pi艂a w 2009 r. Z wielk膮 pomp膮, przy udziale premiera i licznie zgromadzonych ministr贸w, og艂oszony zosta艂 przez Micha艂a Boniego raport Polska 2030. Wywo艂a艂 gor膮c膮 dyskusj臋 i sta艂 si臋 podstaw膮 do stworzenia pakietu dokument贸w strategicznych maj膮cych uporz膮dkowa膰 zarz膮dzanie rozwojem Polski. Mamy wi臋c dzi艣 D艂ugookresow膮 Strategi臋 Rozwoju Kraju Polska 2030 przyj臋t膮 w po艂owie lutego, istnieje Strategia Rozwoju Kraju 2020, na przyj臋cie czekaj膮 gotowe tzw. strategie horyzontalne, jak np. Strategia Rozwoju Kapita艂u Spo艂ecznego. Istniej膮 dokumenty, lepsze i gorsze, zupe艂nie jednak wyparowa艂 strategiczny entuzjazm sprzed kilku lat.
Decyzje oparte na wiedzy

Jeszcze podczas kampanii wyborczej w 2011 r. Donald Tusk zapowiada艂 powstanie nowych instytucji: ministerstwa cyfryzacji oraz centrum studi贸w strategicznych. Ministerstwo powsta艂o, kierownictwo nad nim przej膮艂 Micha艂 Boni. Szybko odkry艂, 偶e nowy resort, powsta艂y na bazie cz臋艣ci dawnego Ministerstwa Spraw Wewn臋trznych i Administracji, to stajnia Augiasza. Sprz膮tanie ba艂aganu i korupcji oraz organizowanie nowych, cyfryzacyjnych funkcji to wystarczaj膮cy program, by nie mie膰 ju偶 czasu na uprawianie dawnego, strategicznego hobby.

Premier, pozbywaj膮c si臋 wraz z Micha艂em Bonim dotychczasowego rz膮dowego m贸zgu, nie uzupe艂ni艂 luki, zapowiadane centrum nie powsta艂o. Dlaczego? Kluczem do odpowiedzi jest kryzys gospodarczy, jaki ogarn膮艂 w 2008 r. 艣wiat. Z Polsk膮 obszed艂 si臋 do艣膰 艂askawie, wywr贸ci艂 jednak wiele wcze艣niejszych plan贸w i pokaza艂, jak trudno przewidywa膰 przysz艂o艣膰. Czy jest sens tworzy膰 ambitne projekty, skoro i tak coraz bardziej z艂o偶ona rzeczywisto艣膰 wymyka si臋 spod kontroli? Doskonale uj膮艂 to szef Rady Gospodarczej przy premierze Jan Krzysztof Bielecki w 2011 r., wyg艂aszaj膮c w Hiszpanii wyk艂ad w Fundacji Studi贸w i Analiz Spo艂ecznych. Konkludowa艂 cytatem z wiersza Antonia Machado 鈥 鈥瀌roga, kt贸r膮 mamy przej艣膰, nie istnieje, tworzymy j膮, id膮c鈥. W wolnym przek艂adzie z poezji na j臋zyk polityki: w czasach niepewnych nie warto kr臋powa膰 r膮k sobie i nast臋pcom zbyt silnymi zobowi膮zaniami i planami, bo nie wiemy, jak potoczy si臋 rzeczywisto艣膰.

Donald Tusk w mniej poetycki spos贸b dawa艂 wielokrotnie do zrozumienia, 偶e r贸wnie偶 bardziej zainteresowany jest dzia艂aniem tu i teraz ni偶 nieuchwytn膮 przysz艂o艣ci膮. Komentatorzy, w zale偶no艣ci od uczu膰 偶ywionych wobec premiera, okre艣laj膮 jego postaw臋 jako pragmatyzm, oportunizm lub populizm. Gdy rok temu wybuch艂y protesty przeciwko porozumieniu ACTA (w sprawie walki z podr贸bkami i piractwem internetowym), deklarowa艂, 偶e nie ugnie si臋 pod naciskami haker贸w i ulicy. Rz膮d porozumienie podpisa艂, protesty zamiast wygasn膮膰 nabra艂y na sile. Premier zmieni艂 wi臋c zdanie i stan膮艂 po stronie protestuj膮cych.

鈥 W sprawie podniesienia wieku emerytalnego rz膮d nie zmieni艂 zdania mimo protest贸w, bo za reform膮 systemu emerytalnego sta艂y bardzo konkretne wyliczenia oparte na niepodwa偶alnych danych demograficznych 鈥 m贸wi Adam Jasser, podsekretarz stanu w Kancelarii Premiera.

M贸wi膮c inaczej, chodzi o to, 偶eby podejmowane decyzje polityczne oparte by艂y na wiedzy (鈥 Na dobrym rozpoznaniu rzeczywisto艣ci 鈥 podkre艣la Jasser), zgodnie z zasad膮 evidence based policy, wdra偶an膮 w wi臋kszo艣ci rozwini臋tych pa艅stw 艣wiata. Jej wyrazem jest przyj臋ty w styczniu program
....



--

"G艂贸wn膮 motywacj膮 mojej aktywno艣ci publicznej by艂a potrzeba w艂adzy
i 偶膮dza popularno艣ci. Ta druga by艂a nawet silniejsza od pierwszej,
bo chyba jestem bardziej pr贸偶ny, ni偶 spragniony w艂adzy. Nawet na pewno..."

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15鈥16 pa藕dziernika 2005

Gdzie Tusk ma m贸zg

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona