Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANI TOU?

Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANI TOU?

Data: 2009-10-03 00:52:56
Autor: Martin
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANI TOU?
Witam, możecie polecić, z własnych doświadczeń, dobry i rzetelny
serwis amortyzatorów MANITOU? Mam nowy amortyzator R 7 platinum SPV i
przy próbie pompowania lewej goleni wystrzeliwuje mi z głośnym hukiem
i rozbryzgiem oleju oring uszczelniający goleń ... Pompuje oryginalną
pompka wg ciśnień zalecanych w instrukcji, czyli 4,8 bara w obu
goleniach. Prawa goleń pompuje się szybko i przy tym ciśnieniu nic się
nie dzieje natomiast lewa goleń pompuje sie znacznie dłuzej niż prawa
i już przy 2 barach uszczelka wyskakuje z hukiem. Chciałbym naprawić
tą usterkę i ogólnie zrobić przegląd amortyzatora, sprzęt jest
zupełnie nowy, 0 przebiegu ale widać ze juz z jakąś usterką. Który
serwis polecacie? Jakie macie opinie o serwisie w WIGAMIE? Może
zajmuje sie tym ktoś we Wrocławiu lub kolicach? Pozdr. Marcin

Data: 2009-10-03 10:04:45
Autor: kml
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?

Użytkownik "Martin" <marcin_mailbox@o2.pl> napisał w wiadomości news:8ab08a03-a358-4ba9-bcd9-74ca45a54fa8m20g2000vbp.googlegroups.com...

Wigwam to generalny dystrybutor i ja bym po prostu do nich go odesłał.


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 23/09/2009 Campus Ross (spodnie), Vesti (kamizelka) i napęd na 1041,71 km.

Data: 2009-10-03 10:12:31
Autor: Dominik Mirowski
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?
Martin wyklepał(a) :

serwis polecacie? Jakie macie opinie o serwisie w WIGAMIE? Może
zajmuje sie tym ktoś we Wrocławiu lub kolicach? Pozdr. Marcin

Tak, Kuba (ex Cyklista) teraz ma serwis w Lubnowie pod Obornikami Śl.- tel. 693831900
--
Dominik Mirowski
e-mail NA

Data: 2009-10-03 10:21:15
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amor tyzator MANITOU?
Dnia 03.10.2009 09:52 użytkownik Martin napisał :
Witam, możecie polecić, z własnych doświadczeń, dobry i rzetelny
serwis amortyzatorów MANITOU? Mam nowy amortyzator R 7 platinum SPV i
przy próbie pompowania lewej goleni wystrzeliwuje mi z głośnym hukiem
i rozbryzgiem oleju oring uszczelniający goleń ... Pompuje oryginalną
pompka wg ciśnień zalecanych w instrukcji, czyli 4,8 bara w obu
goleniach. Prawa goleń pompuje się szybko i przy tym ciśnieniu nic się
nie dzieje natomiast lewa goleń pompuje sie znacznie dłuzej niż prawa
i już przy 2 barach uszczelka wyskakuje z hukiem. Chciałbym naprawić
tą usterkę i ogólnie zrobić przegląd amortyzatora, sprzęt jest
zupełnie nowy, 0 przebiegu ale widać ze juz z jakąś usterką. Który
serwis polecacie? Jakie macie opinie o serwisie w WIGAMIE? Może
zajmuje sie tym ktoś we Wrocławiu lub kolicach? Pozdr. Marcin

Uderzaj do Wigwamu.

--
http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-03 15:58:56
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
W prawej goleni masz tłumik SPV (mała objętość), w lewej - sprężynę (duża objętość), stąd różnice w czasach pompowania. Dziwne że zalecają takie samo ciśnienie w obu goleniach. Próbowałeś uginać amora przy powiedzmy 2-3 barach w lewej g.? Poza tym co dokładnie wyskakuje - uszczelka spod kapsla na górze g. czy uszczelka między goleniami górną i dolną? Jeśli to pierwsze to może wystarczy dokręcić kapsel (ale najpierw wykręcić i sprawdzić czy uszczelka nadal jest cała i siedzi tam, gdzie powinna).

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-04 00:16:25
Autor: Martin
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
On 3 Paź, 15:58, "Marcin J." <xc-ri...@wp.pl> wrote:
W prawej goleni masz tłumik SPV (mała objętość), w lewej - sprężynę (duża
objętość), stąd różnice w czasach pompowania. Dziwne że zalecają takie samo
ciśnienie w obu goleniach. Próbowałeś uginać amora przy powiedzmy 2-3 barach
w lewej g.? Poza tym co dokładnie wyskakuje - uszczelka spod kapsla na górze
g. czy uszczelka między goleniami górną i dolną? Jeśli to pierwsze to może
wystarczy dokręcić kapsel (ale najpierw wykręcić i sprawdzić czy uszczelka
nadal jest cała i siedzi tam, gdzie powinna).

--
Pozdrowionka
marcin

Wyskakuje uszczelka miedzy górną a dolną golenią. Spróbuje dziś
napompować lewą goleń na 2-3 bary, chociaz ostatnio juz przy 2 barach
uszczelke wyciskało z gniazda...

Data: 2009-10-04 09:55:31
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
W tym przypadku to nic nie da. Ciśnienie w sprężynie będzie rosło podczas kompresji i na końcu (albo wcześniej) i tak wystrzeli. Trzeba rozebrać. Niestety nie jest to (tylko) kwestia uszczelek między goleniami. O ile się orientuję to ta sprężyna powietrzna jest zamknięta w górnej goleni, co oznacza, że u Ciebie jest ona nieszczelna i dlatego powietrze przedostaje się w przestrzeń między g.

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-04 03:34:58
Autor: Martin
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
On 4 Paź, 09:55, "Marcin J." <xc-ri...@wp.pl> wrote:
W tym przypadku to nic nie da. Ciśnienie w sprężynie będzie rosło podczas
kompresji i na końcu (albo wcześniej) i tak wystrzeli. Trzeba rozebrać.
Niestety nie jest to (tylko) kwestia uszczelek między goleniami. O ile się
orientuję to ta sprężyna powietrzna jest zamknięta w górnej goleni, co
oznacza, że u Ciebie jest ona nieszczelna i dlatego powietrze przedostaje
się w przestrzeń między g.

--
Pozdrowionka
marcin

Rozumiem, a czy w tej sprężynie powietrznej w lewej goleni powinien
znajdować się olej? Bo jak spuszczam powietrze z tej komory przez
zaworek to oprócz powietrza wylatują stamtąd kropelki oleju :/ Skoro
powinna być ona zupełnie szczelna to chyba olej nie pownien się w niej
znajdować ...

Data: 2009-10-04 12:53:12
Autor: Dominik Mirowski
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?
Martin wyklepał(a) :

Rozumiem, a czy w tej sprężynie powietrznej w lewej goleni powinien
znajdować się olej? Bo jak spuszczam powietrze z tej komory przez
zaworek to oprócz powietrza wylatują stamtąd kropelki oleju :/ Skoro
powinna być ona zupełnie szczelna to chyba olej nie pownien się w niej
znajdować ...

Tak - olej zapewnia smarowanie tłoka i uszczelnia go od góry.
--
Dominik Mirowski
e-mail NA

Data: 2009-10-04 16:47:25
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
Użytkownik "Dominik Mirowski" <spam.trap@ipv4.pl> napisał w wiadomości news:ha9uqr$12g$1opal.futuro.pl...
Martin wyklepał(a) :

Rozumiem, a czy w tej sprężynie powietrznej w lewej goleni powinien
znajdować się olej? Bo jak spuszczam powietrze z tej komory przez
zaworek to oprócz powietrza wylatują stamtąd kropelki oleju :/ Skoro
powinna być ona zupełnie szczelna to chyba olej nie pownien się w niej
znajdować ...

Tak - olej zapewnia smarowanie tłoka i uszczelnia go od góry.

Zgadza się, choć nie jestem pewien co do funkcji uszczelniającej ;). W sprężynach powietrznych może znajdować się niewielka ilość oleju smarującego.

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-04 17:32:40
Autor: Dominik Mirowski
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?
Marcin J. wyklepał(a) :

Rozumiem, a czy w tej sprężynie powietrznej w lewej goleni powinien
znajdować się olej? Bo jak spuszczam powietrze z tej komory przez
zaworek to oprócz powietrza wylatują stamtąd kropelki oleju :/ Skoro
powinna być ona zupełnie szczelna to chyba olej nie pownien się w
niej znajdować ...
Tak - olej zapewnia smarowanie tłoka i uszczelnia go od góry.
Zgadza się, choć nie jestem pewien co do funkcji uszczelniającej ;). W
sprężynach powietrznych może znajdować się niewielka ilość oleju
smarującego.

Zapewnia - spróbuj wlać olej 5WT zamiast 80WT na tłok do dampera powietrznego to zobaczysz o co chodzi :D Ilość... ok 5cm^3
--
Dominik Mirowski
e-mail NA

Data: 2009-10-04 18:18:12
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
Użytkownik "Dominik Mirowski" <spam.trap@ipv4.pl> napisał w wiadomości news:haaf6r$tv5$1opal.futuro.pl...
Zapewnia - spróbuj wlać olej 5WT zamiast 80WT na tłok do dampera powietrznego to zobaczysz o co chodzi :D Ilość... ok 5cm^3

Spróbuj nie wlać żadnego tylko posmarować. :) Oczywiście, że mniej lepki olej będzie wyłaził szybciej (jeśli w ogóle) ale to nie oznacza, że olej pełni funkcję uszczelniającą. OIPD Rock Shox zaleca stosowanie tego samego oleju (5 wt) do tłumika i do smarowania w amorach tylnych, Marzocchi przynajmniej przez pierwszy rok czy dwa po wprowadzeniu TST również używał tego samego oleju  (7,5 wt) jako smarującego i tłumiącego, zresztą każda otwarta kąpiel tak działa, a co by nie mówić amory tej konstrukcji uchodzą za najmniej zawodne. Poza tym jak taki olej uszczelniający miałby działać? Podczas jazdy jest rozchlapywany po ściankach, amory tylne często pracują do góry nogami. Z moich obserwacji wynika, że gdy uszczelki idą spać pierwsze co wyłazi to olej (jeśli był). Może to nie intuicyjne ale mam wrażenie, że łatwiej jest utrzymać powietrze pod ciśnieniem niż olej czy smar. Zresztą gdzieś czytałem, że powietrze w uszczelkach złożonych (np. dwuwargowych czy jak im tam) jest niezbędne, bo dzięki niemu guma może się odkształcać/pracować (powietrze jest ściśliwe, a olej nie).

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-04 18:39:48
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amor tyzator MANITOU?
Dnia 04.10.2009 18:18 użytkownik Marcin J. napisał :
Użytkownik "Dominik Mirowski" <spam.trap@ipv4.pl> napisał w wiadomości news:haaf6r$tv5$1opal.futuro.pl...
Zapewnia - spróbuj wlać olej 5WT zamiast 80WT na tłok do dampera powietrznego to zobaczysz o co chodzi :D Ilość... ok 5cm^3

Spróbuj nie wlać żadnego tylko posmarować. :) Oczywiście, że mniej lepki olej będzie wyłaził szybciej (jeśli w ogóle) ale to nie oznacza, że olej pełni funkcję uszczelniającą. OIPD Rock Shox zaleca stosowanie tego samego oleju (5 wt) do tłumika i do smarowania w amorach tylnych, Marzocchi przynajmniej przez pierwszy rok czy dwa po wprowadzeniu TST również używał tego samego oleju  (7,5 wt) jako smarującego i tłumiącego, zresztą każda otwarta kąpiel tak działa, a co by nie mówić amory tej konstrukcji uchodzą za najmniej zawodne. Poza tym jak taki olej uszczelniający miałby działać? Podczas jazdy jest rozchlapywany po ściankach, amory tylne często pracują do góry nogami. Z moich obserwacji wynika, że gdy uszczelki idą spać pierwsze co wyłazi to olej (jeśli był). Może to nie intuicyjne ale mam wrażenie, że łatwiej jest utrzymać powietrze pod ciśnieniem niż olej czy smar. Zresztą gdzieś czytałem, że powietrze w uszczelkach złożonych (np. dwuwargowych czy jak im tam) jest niezbędne, bo dzięki niemu guma może się odkształcać/pracować (powietrze jest ściśliwe, a olej nie).

Olej na pewno pełni funkcję uszczelniającą. I mylisz się - łatwiej utrzymać pod ciśnieniem olej niż powietrze. Cienki film olejowy wypełni i uszczelni wszelkie mikropory i nie pozwoli uciekać gazowi. Potwierdzają to Twoje obserwacje, gdy padają uszczelki to wyłazi olej, a nie powietrze.

--
http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 20:46:26
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
Użytkownik ""Mikołaj \"Miki\" Menke"" <miki@menek.one.pl> napisał w wiadomości news:knvmp6-fiv.ln1menek.one.pl...

Olej na pewno pełni funkcję uszczelniającą. I mylisz się - łatwiej utrzymać pod ciśnieniem olej niż powietrze. Cienki film olejowy wypełni i uszczelni wszelkie mikropory i nie pozwoli uciekać gazowi. Potwierdzają to Twoje obserwacje, gdy padają uszczelki to wyłazi olej, a nie powietrze.

....a ów olej nie ma objętości i co za tym idzie ciśnienie powietrza nie spada. Poza tym myślałem, że mówimy o uszczelnianiu w ogóle, nie tylko względem powietrza. Trzeba by porównać uszczelki suche ze smarowanymi olejem. Czyli trzymamy widelec powietrzny (najlepiej z otwartą kąpielą, bo tam mamy na pewno mniej lepki olej, który zdąży ściec) przez jakiś tydzień w pozycji +- pionowej i jak gdyby nic bierzemy go na przejażdżkę. Jeśli Twoja teoria jest słuszna widelec traci ciśnienie na początku jazdy, zanim olej się nie rozchlupie. Praktyka (przynajmniej moja) tego nie potwierdza. Zresztą gdyby tak było widelce powietrzne nigdy nie weszłyby do użytku.

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-04 22:12:31
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amor tyzator MANITOU?
Dnia 04.10.2009 20:46 użytkownik Marcin J. napisał :
Użytkownik ""Mikołaj \"Miki\" Menke"" <miki@menek.one.pl> napisał w wiadomości news:knvmp6-fiv.ln1menek.one.pl...

Olej na pewno pełni funkcję uszczelniającą. I mylisz się - łatwiej utrzymać pod ciśnieniem olej niż powietrze. Cienki film olejowy wypełni i uszczelni wszelkie mikropory i nie pozwoli uciekać gazowi. Potwierdzają to Twoje obserwacje, gdy padają uszczelki to wyłazi olej, a nie powietrze.

...a ów olej nie ma objętości i co za tym idzie ciśnienie powietrza nie spada.

No i ile tego oleju Ci uchodzi? Kilka ml, nie więcej, więc ciśnienie w amortyzatorze praktycznie się nie zmienia.

Poza tym myślałem, że mówimy o uszczelnianiu w ogóle, nie tylko względem powietrza. Trzeba by porównać uszczelki suche ze smarowanymi olejem. Czyli trzymamy widelec powietrzny (najlepiej z otwartą kąpielą, bo tam mamy na pewno mniej lepki olej, który zdąży ściec) przez jakiś tydzień w pozycji +- pionowej i jak gdyby nic bierzemy go na przejażdżkę. Jeśli Twoja teoria jest słuszna widelec traci ciśnienie na początku jazdy, zanim olej się nie rozchlupie. Praktyka (przynajmniej moja) tego nie potwierdza. Zresztą gdyby tak było widelce powietrzne nigdy nie weszłyby do użytku.

To nie jest tak prosto. Przede wszystkim zawsze zostaje cienki film, który nigdy nie ścieknie. Dużo zależy też od konstrukcji amortyzatora. Np. w takiej Z2 jeśli już nawet olej by się zlał na dół, to i tak zostaje wysoki poziom, a do tego już pierwsze ugięcie natychmiast podniesie go bardzo wysoko po stronie uszczelek, co w praktyce posmaruje je.

--
http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-04 18:56:07
Autor: Dominik Mirowski
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?
Marcin J. wyklepał(a) :

Zapewnia - spróbuj wlać olej 5WT zamiast 80WT na tłok do dampera
powietrznego to zobaczysz o co chodzi :D Ilość... ok 5cm^3
Spróbuj nie wlać żadnego tylko posmarować. :) Oczywiście, że mniej
lepki olej będzie wyłaził szybciej (jeśli w ogóle) ale to nie
oznacza, że olej pełni funkcję uszczelniającą. OIPD Rock Shox zaleca
stosowanie tego samego oleju (5 wt) do tłumika i do smarowania w
amorach tylnych,

Źle pamiętasz - u RS jest tam RedRum, u Foxa Float Fluid, u Manitou mieszanka oleju i Prep-M. Pełnią funkcję uszczelniającą - to nie teoria :).

Poza tym jak taki olej uszczelniający miałby działać? Podczas jazdy
jest rozchlapywany po ściankach, amory tylne często pracują do góry
nogami. Z moich obserwacji wynika, że gdy uszczelki idą spać pierwsze
co wyłazi to olej (jeśli był). Może to nie intuicyjne ale mam
wrażenie, że łatwiej jest utrzymać powietrze pod ciśnieniem niż olej
czy smar. Zresztą gdzieś czytałem, że powietrze w uszczelkach
złożonych (np. dwuwargowych czy jak im tam) jest niezbędne, bo dzięki
niemu guma może się odkształcać/pracować (powietrze jest ściśliwe, a
olej nie).

Czytaj dalej :)
--
Dominik Mirowski
e-mail NA

Data: 2009-10-04 20:33:51
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
Użytkownik "Dominik Mirowski" <spam.trap@ipv4.pl> napisał w wiadomości news:haak3f$7b0$1opal.futuro.pl...
Marcin J. wyklepał(a) :

OIPD Rock Shox zaleca
stosowanie tego samego oleju (5 wt) do tłumika i do smarowania w
amorach tylnych,

Źle pamiętasz - u RS jest tam RedRum, u Foxa Float Fluid, u Manitou mieszanka oleju i Prep-M. Pełnią funkcję uszczelniającą - to nie teoria :).

"Apply a small amount of 5wt suspension oil
to the inside of the air can. Using your finger,
spread and coat the entire inner air can surface
with the oil. Re-apply a few drops of suspension
oil to the glide ring and rubber dust seal.
important: coating the inside the air can with
suspension oil ensures lubrication of the fixed air
piston o-ring, which reduces friction and o-ring
wear."
[SRAM Technical Manual 2008]

Red Rum (Torco Assembly Lube) jest polecany do widelców. Osobiście używałem oleju 5 wt w Manitou Black jako smarującego i działało nieporównanie lepiej niż PrepM i oczywiście nie ciekło. Przy czym nie twierdzę, że bardziej lepki nie byłby lepszy.

Poza tym jak taki olej uszczelniający miałby działać? Podczas jazdy
jest rozchlapywany po ściankach, amory tylne często pracują do góry
nogami. Z moich obserwacji wynika, że gdy uszczelki idą spać pierwsze
co wyłazi to olej (jeśli był). Może to nie intuicyjne ale mam
wrażenie, że łatwiej jest utrzymać powietrze pod ciśnieniem niż olej
czy smar. Zresztą gdzieś czytałem, że powietrze w uszczelkach
złożonych (np. dwuwargowych czy jak im tam) jest niezbędne, bo dzięki
niemu guma może się odkształcać/pracować (powietrze jest ściśliwe, a
olej nie).

Czytaj dalej :)

Jakieś linki? :)

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-04 21:36:22
Autor: kml
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?

Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:haapqh$jni$1news.onet.pl...
Jakieś linki? :)

Nie zapominajmy o tym, że "mokra" uszczelka ma mniejsze tarcie i wolniej się zużywa. Ciężko mi stwierdzić jednoznacznie, że olej uszczelnia ale elementy pracujące w kąpieli zużywają się wolniej i zapewne to jest przyczyna dla której poleca się zakroplić nieco do komór powietrznych. Jeżeli DOT sprawia, że o-ringi w zaciskach puchną dzięki czemu uszczelniają układ to możnaby podciągnąć tę teorię do olejów do zawieszeń.

Ja tam wole jak elementy poddane tarciu pracują w oleju :)


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 04/10/2009 napęd na 1041,71 km oraz nowe foty z Mazowsza.

Data: 2009-10-04 22:06:27
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:haatfo$hv$1inews.gazeta.pl...

Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:haapqh$jni$1news.onet.pl...
Jakieś linki? :)

Nie zapominajmy o tym, że "mokra" uszczelka ma mniejsze tarcie i wolniej się zużywa. Ciężko mi stwierdzić jednoznacznie, że olej uszczelnia ale elementy pracujące w kąpieli zużywają się wolniej i zapewne to jest przyczyna dla której poleca się zakroplić nieco do komór powietrznych. Jeżeli DOT sprawia, że o-ringi w zaciskach puchną dzięki czemu uszczelniają układ to możnaby podciągnąć tę teorię do olejów do zawieszeń.

Ja tam wole jak elementy poddane tarciu pracują w oleju :)

Ja też. Dyskusja (o ile dobrze rozumiem) dotyczy właściwości uszczelniających oleju. Twierdzę, że olej sam w sobie takowych nie posiada. Nie przeczę, że dobrze go mieć :) Co do puchnięcia - guma zawiera w sobie olej (jakiś), niektóre rodzaje gumy mogą wchłonąć dodatkową porcję ale NBR (guma, z której robi się uszczelki do amortyzatorów) raczej nie spuchnie lub w bardzo niewielkim stopniu (sprawdzałem :). Gdyby puchła byłaby zbyt miękka i szybko się wytarła, poza tym mogłaby zwiększać opory. Podobnie nie sądzę, żeby DOT powodował puchnięcie uszczelek do niego przystosowanych (EPDM). Uszczelki uszczelniają, bo są mechanicznie ściśnięte. Reasumując zgadzam się co do zmniejszenia oporów, zużycia itp ale nie co do poprawy szczelności. Prędzej byłbym skłonny przypuszczać, że olej szczelność zmniejsza.

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-05 06:26:10
Autor: kml
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?
Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:haav8g$531$1news.onet.pl...

Ja też. Dyskusja (o ile dobrze rozumiem) dotyczy właściwości uszczelniających oleju. Twierdzę, że olej sam w sobie takowych nie posiada.

Owszem o to chodzi w  dyskusji, ale ponieważ nie jestem w stanie podać zweryfikowanych argumentow tj jakoś potwierdzonych to po prostu stosuje się do zalecń producenta :)

Nie przeczę, że dobrze go mieć :) Co do puchnięcia - guma zawiera w sobie olej (jakiś), niektóre rodzaje gumy mogą wchłonąć dodatkową porcję ale NBR (guma, z której robi się uszczelki do amortyzatorów) raczej nie spuchnie lub w bardzo niewielkim stopniu (sprawdzałem :). Gdyby puchła byłaby zbyt miękka i szybko się wytarła, poza tym mogłaby zwiększać opory. Podobnie nie sądzę, żeby DOT powodował puchnięcie uszczelek do niego przystosowanych (EPDM). Uszczelki uszczelniają, bo są mechanicznie ściśnięte.

Nie pamiętam gdzie, ale właśnie na stronie jakiegoś sklepu czy coś wyczytałem, że ich
o-ringi idealnie grają z dotem bo wlaśnie puchną w jakimś tam stopniu. Nie wiem czy to prawda ale traktuje to jako ciekawostkę.

Reasumując zgadzam się co do zmniejszenia oporów, zużycia itp ale nie co do poprawy szczelności. Prędzej byłbym skłonny przypuszczać, że olej szczelność zmniejsza.

Gdyby oleum pogorszało szczelność to nikt nie sugerowałby co by go wlewać do komory powietrznej gdzie są (relatywnie) duże ciśnienia etc.


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 04/10/2009 napęd na 1041,71 km oraz nowe foty z Mazowsza.

Data: 2009-10-05 08:57:13
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:habsh3$4ij$1inews.gazeta.pl...
Gdyby oleum pogorszało szczelność to nikt nie sugerowałby co by go wlewać do komory powietrznej gdzie są (relatywnie) duże ciśnienia etc.

Kwestia równowagi: z jednej strony tracisz lub możesz stracić trochę oleju (a co za tym idzie ciśnienia) ale z drugiej zwiększasz czułość i przedłużasz życie uszczelkom i innym elementom.

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-05 10:50:35
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amor tyzator MANITOU?
Dnia 05.10.2009 08:57 użytkownik Marcin J. napisał :
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:habsh3$4ij$1inews.gazeta.pl...
Gdyby oleum pogorszało szczelność to nikt nie sugerowałby co by go wlewać do komory powietrznej gdzie są (relatywnie) duże ciśnienia etc.

Kwestia równowagi: z jednej strony tracisz lub możesz stracić trochę oleju (a co za tym idzie ciśnienia) ale z drugiej zwiększasz czułość i przedłużasz życie uszczelkom i innym elementom.

Jeśli olej miałby powodować rozszczelnienie, to amortyzatory powietrzne powinny tracić ciśnienie, a tak nie jest, widelec, który nie ma zużytych uszczelek w ogóle nie traci powietrza.

--
http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-10-06 20:22:30
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
Użytkownik ""Mikołaj \"Miki\" Menke"" <miki@menek.one.pl> napisał w wiadomości news:sjoop6-gtu.ln1menek.one.pl...
Dnia 05.10.2009 08:57 użytkownik Marcin J. napisał :
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:habsh3$4ij$1inews.gazeta.pl...
Gdyby oleum pogorszało szczelność to nikt nie sugerowałby co by go wlewać do komory powietrznej gdzie są (relatywnie) duże ciśnienia etc.

Kwestia równowagi: z jednej strony tracisz lub możesz stracić trochę oleju (a co za tym idzie ciśnienia) ale z drugiej zwiększasz czułość i przedłużasz życie uszczelkom i innym elementom.

Jeśli olej miałby powodować rozszczelnienie, to amortyzatory powietrzne powinny tracić ciśnienie, a tak nie jest, widelec, który nie ma zużytych uszczelek w ogóle nie traci powietrza.

Napiszę jeszcze raz dla pewności. Nie twierdzę, że olej powoduje rozszczelnienie (nalejesz oleju i uszczelki zaczną puszczać powietrze). Nie jestem natomiast przekonany co do jego właściwości uszczelniających (masz amora z którego ucieka powietrze, nalewasz oleju i jest OK). Ponadto mam wrazenie, że przynajmniej niektóre uszczelki bez pomocy oleju trzymają powietrze dobrze (nie można stwierdzić żadnej nieszczelności), a po jego dolaniu puszczają właśnie olej (a nie powietrze). Podobnie zużyte uszczelki mają większą tendencję do puszczania oleju niż powietrza. Oczywiście rozumiem, że wiele uszczelek (szczególnie nowych) w ogóle nic nie przepuszcza - ani oleju ani powietrza. Uff mam nadzieję, że to już koniec :)

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-06 21:24:26
Autor: kml
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?
Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:hag1uq$e73$1news.onet.pl...

przepuszcza - ani oleju ani powietrza. Uff mam nadzieję, że to już koniec :)

A ja mam nadzieję, że nie bo temat niby banalny ale w sumie bardzo ciekawy :)


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 04/10/2009 napęd na 1041,71 km oraz nowe foty z Mazowsza.

Data: 2009-10-06 21:33:54
Autor: Dominik Mirowski
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?
kml wyklepał(a) :

przepuszcza - ani oleju ani powietrza. Uff mam nadzieję, że to już
koniec :)
A ja mam nadzieję, że nie bo temat niby banalny ale w sumie bardzo
ciekawy :)

Jak trafia się damper nie trzymający powietrza / puszczający olej to ładujesz do niego redruma i po sprawie :).
Ha, EOT :-p
--
Dominik Mirowski
e-mail NA

Data: 2009-10-06 22:01:22
Autor: Rzaq
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?

Użytkownik "Marcin J."  napisał w wiadomości

Nie jestem natomiast przekonany co do jego właściwości uszczelniających (masz amora z którego ucieka powietrze, nalewasz oleju i jest OK).

W moim Revelation Dual Air dokładnie tak jest, co jakiś czas trzeba nalać trochę oleju (5ml) na tłok inaczej powietrze pod obciążeniem zaczyna przechodzić z komory pozytywnej do negatywnej, najlepiej sprawdza się Red Rum.

--
Rzaq

Data: 2009-10-08 16:59:00
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
Użytkownik "Rzaq" <rzaq@malpa.krowa.org> napisał w wiadomości news:hag7mg$n8q$1achot.icm.edu.pl...

Użytkownik "Marcin J."  napisał w wiadomości

Nie jestem natomiast przekonany co do jego właściwości uszczelniających (masz amora z którego ucieka powietrze, nalewasz oleju i jest OK).

W moim Revelation Dual Air dokładnie tak jest, co jakiś czas trzeba nalać trochę oleju (5ml) na tłok inaczej powietrze pod obciążeniem zaczyna przechodzić z komory pozytywnej do negatywnej, najlepiej sprawdza się Red Rum.

Nareszcie jakieś konkrety. Teraz pozostaje kwestia interpretacji wyników :) Np. co się dzieje z tym olejem? Czy przypadkiem widelec nie zrobił się krótszy lub/i bardziej progresywny? Uszczelki nie wyskoczyły? (chyba wróciliśmy do tematu)

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-08 17:31:31
Autor: Rzaq
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?

Użytkownik "Marcin J."  napisał w wiadomości

W moim Revelation Dual Air dokładnie tak jest, co jakiś czas trzeba nalać trochę oleju (5ml) na tłok inaczej powietrze pod obciążeniem zaczyna przechodzić z komory pozytywnej do negatywnej, najlepiej sprawdza się Red Rum.

Nareszcie jakieś konkrety. Teraz pozostaje kwestia interpretacji wyników :) Np. co się dzieje z tym olejem? Czy przypadkiem widelec nie zrobił się krótszy lub/i bardziej progresywny? Uszczelki nie wyskoczyły? (chyba wróciliśmy do tematu)

Olej powoli przedostaje się do komory negatywnej, następnie podczas wypuszczania powietrza z w/w komory wychodzi przez zawór.

--
Rzaq

Data: 2009-10-08 18:49:47
Autor: Marcin J.
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?
Użytkownik "Rzaq" <rzaq@malpa.krowa.org> napisał w wiadomości news:hal0kb$vma$1achot.icm.edu.pl...

Użytkownik "Marcin J."  napisał w wiadomości

W moim Revelation Dual Air dokładnie tak jest, co jakiś czas trzeba nalać trochę oleju (5ml) na tłok inaczej powietrze pod obciążeniem zaczyna przechodzić z komory pozytywnej do negatywnej, najlepiej sprawdza się Red Rum.

Nareszcie jakieś konkrety. Teraz pozostaje kwestia interpretacji wyników :) Np. co się dzieje z tym olejem? Czy przypadkiem widelec nie zrobił się krótszy lub/i bardziej progresywny? Uszczelki nie wyskoczyły? (chyba wróciliśmy do tematu)

Olej powoli przedostaje się do komory negatywnej, następnie podczas wypuszczania powietrza z w/w komory wychodzi przez zawór.

Czyli zamieniłeś jedną nieszczelność na drugą. W takim razie nadal czekam na informacje o "załataniu" uszczelki przez olej.
BTW nie prościej wymienić tego o-ringa?

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-10-08 19:17:11
Autor: Rzaq
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANITOU?

Użytkownik "Marcin J."  napisał w wiadomości

Olej powoli przedostaje się do komory negatywnej, następnie podczas wypuszczania powietrza z w/w komory wychodzi przez zawór.

Czyli zamieniłeś jedną nieszczelność na drugą. W takim razie nadal czekam na informacje o "załataniu" uszczelki przez olej.
BTW nie prościej wymienić tego o-ringa?

Załatać jej nie załatasz, ale na pewno w pewnym stopniu uszczelnisz,
jak go kupiłem nowego i zaglądnąłem to było sucho i amor potrafił opaść po intensywnej jeździe o kilka cm, po wlaniu oleju przez dłuższy czas nie traci wogóle ciśnienia, od maja 2008 dolewałem dwa razy.

--
Rzaq

Data: 2009-10-04 10:14:26
Autor: Dominik Mirowski
Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator M ANITOU?
Martin wyklepał(a) :

Wyskakuje uszczelka miedzy górną a dolną golenią. Spróbuje dziś
napompować lewą goleń na 2-3 bary, chociaz ostatnio juz przy 2 barach
uszczelke wyciskało z gniazda...

Nic nie próbuj - amorek nadaje sie do serwisu od razu.
--
Dominik Mirowski
e-mail NA

Gdzie dobrze przeglądną/naprawią amortyzator MANI TOU?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona