Data: 2016-02-09 13:20:06 | |
Autor: WW | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
Witam
Mam pytanie do znawców tematu. Gdzie powinna być zamontowana wyciągarka w samochodzie poruszającym się czasem w trudnym terenie? Odpowiedź wydaje się oczywista na pierwszy rzut oka, bo wszystkie samochody mają ją z przodu. Czy na pewno? Moim zdaniem jest to wpływ samochodów przygotowanych do rajdów typu off-road. Tam jest ona z przodu, bo celem zawodnika jest jechać do przodu za wszelka cenę. Jednak w normalnym użyciu wydaje mi się, że jeśli samochód w coś wjechał lub się zakopał, to rozsądniej jest wyciągać go do tyłu. Wszak mamy pewność, że w tym kierunku możliwość jazdy będzie się polepszała z każdym metrem. Natomiast, nie wiemy, jak daleko do przodu sięga błoto czy kopny piach, w którym ugrzęźliśmy. Przykładowo, jednostki pływające ściąga się z mielizn zawsze w kierunku, z którego na mieliznę wpłynęły, bo wiadomo, że tam woda jest coraz głębsza. Są jeszcze pojazdy wojskowe, ale tam działają one w grupie i wyciągarka z przodu jest zasadna, bo kolejny pojazd wyciąga do tyłu tego, który ugrzązł. Podsumowując, wydaje mi się, że w samochodach użytkowych sprężarka powinna być raczej z tyłu a nie z przodu. Mam racje czy się mylę? Pozdrawiam WW |
|
Data: 2016-02-09 13:34:07 | |
Autor: Agent0700 | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze:
Witam Podsumowując, wydaje mi się, że w samochodach użytkowych sprężarka Montuj wciągarkę z przodu a sprężarkę z tyłu :-) A tak na poważnie to jak jeździsz to sam powinieneś wiedzieć w którą stronę Ci wygodniej. Jacek |
|
Data: 2016-02-09 17:23:50 | |
Autor: WW | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 13:34, Agent0700 pisze:
Montuj wciągarkę z przodu a sprężarkę z tyłu :-) Dopiero zaczynam i chciałem się poradzić doświadczonych kolegów. WW |
|
Data: 2016-02-09 13:47:57 | |
Autor: Adam | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze:
Witam Chyba mało samochodów widziałeś. Wyprawówki mają często dwie wyciągarki, zarówno z przodu jak i z tyłu: http://mudmania4x4.com.pl/oferta2.html http://mudmania4x4.com.pl/oferta6.html Czy na pewno? Nie myl samochodów przeprawowych z wyprawowymi czy rajdowymi. Jednak w normalnym użyciu wydaje mi się, że jeśli samochód w coś wjechał Taaa, oczywiście. Możesz do tyłu choćby w Trasie Transfogarskiej. Ale już głębiej w Rumunii czy jakiejś Bułgarii, to musiałbyś się cofać czasem kilkadziesiąt kilometrów, aby móc choćby zawrócić. Poczytaj np. Romualda Koperskiego "Pojedynek z Syberią". Przykładowo, jednostki pływające ściąga się z mielizn zawsze w kierunku, A takie np. Pajero II ma dwie sprężarki :) Drugą do siłownika blokady tylnego mostu. Sprężarkę dajesz tam, gdzie jest miejsce, i gdzie masz dojście do snorkela.
Pojedź na jakiś zlot 4x4. Popatrz, popytaj - tam są ludzie, którzy potrafią cię zagadać "na śmierć" ;) W pozytywnym sensie. -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-02-09 17:22:48 | |
Autor: WW | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 13:47, Adam pisze:
W takim wypadku dyskusja jest akademicka. http://mudmania4x4.com.pl/oferta2.html Znacznie częściej widzi się samochody z jedną wyciągarką z przodu, stąd pytanie. Pozdrawiam WW |
|
Data: 2016-02-09 14:05:37 | |
Autor: RadoslawF | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze:
Mam racje czy siÄ mylÄ?Mylisz siÄ. Pojazdy przygotowane profesjonalnie do offroadu majÄ dwie wyciÄ garki. Z przodu i z tyĹu. A kierunek wyciÄ gania nie zaleĹźy od kierunku jazdy tylko od umiejscowienia punktĂłw do ktĂłrych moĹźesz siÄ przypiÄ Ä. Istnieje oczywiĹcie jeszcze kotwica ale jej uĹźytecznoĹÄ jest mocno teoretyczna, maĹo kto o niej wie a jeszcze mniej z niej korzysta. Kolejna sprawa to wiele samochodĂłw terenowych tak naprawdÄ jest bulwarĂłwkami. A wyciÄ garka o zawrotnym uciÄ gu tony dwieĹcie (w pojeĹşdzie waĹźÄ cym dwie tony) jest tylko i wyĹÄ cznie dekoracjÄ . Pozdrawiam |
|
Data: 2016-02-09 15:35:59 | |
Autor: Adam | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 14:05, RadoslawF pisze:
W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze: Tylko w mocno sprzyjających warunkach. Pożyczyłem kiedyś do testów kotwicę pasową, taką: http://kotwicepasowe.pl/ ale przez rok czasu jakoś nie było okazji (a może chęci?) aby z niej skorzystać.
Jest w Zakopanem jeden facet. Ma GRY60. Raz na jakiś czas, w lecie, przy dobrej pogodzie rozrabia w wiadrze błoto z wodą, chlapie tym auto i przejeżdża przez miasto :P -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-02-09 17:32:27 | |
Autor: WW | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 15:35, Adam pisze:
Jest w Zakopanem jeden facet. Ma GRY60. Raz na jakiś czas, w lecie, przy To się z Tobą zgadzam. Wyciągarki montowane dla lansu mogą być gdziekolwiek, bo i tak do niczego innego nie służą. Mnie chodzi o prawdziwe wyciągarki, pozwalające wyciągnąć samochód z kłopotów i to nie na zawodach a w normalnym użytkowaniu. Pozdrawiam WW |
|
Data: 2016-02-09 23:29:37 | |
Autor: Adam | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 17:32, WW pisze:
W dniu 2016-02-09 o 15:35, Adam pisze: Do zawodów (ale jakich?) stosuje się "mechaniki". W zwykłym użytkowaniu - czyli turystyki, wyprawówki, czasem w przeprawówkach stosuje się "elektryki". Ponadto stosuje się liny stalowe lub syntetyki. Każda ma swoje zalety i wady - i tyczy się to zarówno do wyciągarek, jak i lin. Wyciągarka powinna mieć uciąg zdecydowanie większy (ok. 2,5x) od masy auta. Jeszcze jedno: Spotyka się auta z jedną wyciągarką i prowadnicami do przeciągnięcia liny do tyłu, aby ciągnąć się wstecz. -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-02-09 17:26:56 | |
Autor: WW | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 14:05, RadoslawF pisze:
W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze: Samochody do zawodów wykluczyłem, bo tu zastosowanie wyciągarki z przodu jest zasadne.
To się zgadzam. Wyciągarka, jeśli ma spełnić swoje zadanie, powinna mieć uciąg przekraczający wagę samochodu. Swoja drogą ciekawe o ile? Pozdrawiam WW |
|
Data: 2016-02-10 01:09:03 | |
Autor: RadoslawF | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 17:26, WW pisze:
Minimum razy dwa.Kolejna sprawa to wiele samochodĂłw terenowych tak naprawdÄ jest Do tego dochodzi moĹźliwoĹÄ stosowania bloczkĂłw. Ale jest to moĹźliwe jeĹli punkt zaczepienia masz blisko wklejonego auta. A praktyka pokazuje Ĺźe i tak czasami trzeba siÄ ratowaÄ wyciÄ garkÄ rÄcznÄ czyli tirforem. I jest to druga (zaraz po myciu) upierdliwoĹÄ zwiÄ zana z offroadem. Pozdrawiam |
|
Data: 2016-02-09 21:52:14 | |
Autor: Wiwo | |
Gdzie powinna być wyciągarka? | |
Użytkownik "WW" <wuwu0@vp.pl> napisał w wiadomości news:n9cli4$kff$1node2.news.atman.pl... Witam Cywilnym samochodem nie ładujesz się w trudny teren, który ciągnie się kilkadziesiąt czy kilkaset metrów do przodu, bo nawet mając wyciągarkę - polegniesz. W zwykłym samochodzie wyciągarka służy do tego, żeby wyciągnąć się z koleiny, czy większej kałuży, ze świadomością, że dalej droga jest w miarę przejezdna. W przeciwnym wypadku szukasz innej drogi. Wg Twojej teorii, cywilem wbijasz się do przodu ile się da, a jak już stanie, to podpinasz tylną wyciagarkę i wyciągasz się do tyłu. Uwierz mi, przy takim podejściu do tematu, ta wyciągarka i tak Ci nie pomoże. Miej przy sobie telefon i numer do rolnika z dobrym traktorem w pobliżu... ;-) Jednak w normalnym użyciu wydaje mi się, że jeśli samochód w coś wjechał lub się zakopał, to rozsądniej jest wyciągać go do tyłu. Wszak mamy pewność, że w tym kierunku możliwość jazdy będzie się polepszała z każdym metrem. Natomiast, nie wiemy, jak daleko do przodu sięga błoto czy kopny piach, w którym ugrzęźliśmy. Jeśli nie wiemy, to nie wjeżdżamy. Nie cywilnym samochodem. Rozpoznanie bojem wcześniej czy później kończy się spektakularną porażką. Mam racje czy się mylę? Ktoś już Ci napisał, ale ja powtórzę. Podjedź na jakiś rajd, popatrz jak ludzie jeżdżą, popatrz jak samochody się zachowują po zakopaniu, popatrz jak kierowcy i piloci sobie z tym radzą, pogadaj z nimi i wtedy zrozumiesz jakie błędy popełniasz w swoich założeniach. Wiwo |
|
Data: 2016-02-09 23:36:05 | |
Autor: Adam | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 21:52, Wiwo pisze:
Jeszcze są pewne sztuczki, pozwalające przejechać trudniejszy teren bez wyciągarki. Przykładowo: dwa lub więcej pojazdów na sztywnym holu i każdy z zapiętymi trzema blokadami. Wystarczy, że jedno koło któregokolwiek samochodu ma skuteczny ciąg i potrafi wypchnąć/pociągnąć resztę zespołu. -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-02-10 01:11:54 | |
Autor: RadoslawF | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 23:36, Adam pisze:
Ludziom siÄ koĹa zapasowego nie chce woziÄ a ty liczysz ĹźeKtoĹ juĹź Ci napisaĹ, ale ja powtĂłrzÄ. PodjedĹş na jakiĹ rajd, popatrz jak bÄdÄ mieli sztywne hole i moĹźliwoĹÄ ich wpiÄcia. :-) Jak sÄ w kilku to ma kto wyciÄ gnÄ Ä pierwszego wklejonego. Przynajmniej do czasu urwania wszystkich kinetykĂłw i zajechania wszystkich wyciÄ garek. :-) Pozdrawiam |
|
Data: 2016-02-10 01:32:53 | |
Autor: Wiwo | |
Gdzie powinna być wyciągarka? | |
Użytkownik "Adam" <a.g@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:n9dpkl$2a2$1usenet.news.interia.pl... Jeszcze są pewne sztuczki, pozwalające przejechać trudniejszy teren bez wyciągarki. Ale autor wątku nie pisze o oraniu pola, tylko montażu wyciągarki do cywilnego auta i możliwości ratunku za jej pomocą. Jeśli już tak bardzo wchodzimy w szczegóły, to należałoby zaznaczyć, że doświadczony kierowca w odpowiednim aucie przejedzie tam, gdzie nowicjusz polegnie na pierwszych metrach z dwoma wyciągarkami. Wszystkie te dywagacje nie mają jednak sensu bez ćwiczeń praktycznych. Nic tak nie uczy rozumu, jak kilkugodzinne wykopywanie się z błota... ;-) Wiwo |
|
Data: 2016-02-10 10:10:28 | |
Autor: WW | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-10 o 01:32, Wiwo pisze:
Ale autor wątku nie pisze o oraniu pola, tylko montażu wyciągarki do Dość dawno temu, gdy pracowałem w energetyce, mieliśmy warsztat na Starze 66. Jak to w energetyce, dojazd do słupów linii średniego i wysokiego napięcia nie zawsze była łatwy. Samochód miał fabryczną wyciągarkę z przodu i w ramach popularnej wtedy akcji "pracowniczych wniosków racjonalizatorskich" miał drugą, zamontowaną z tyłu. O ile tą z tyłu używaliśmy kilka razy, to nigdy, a pracowałem na tym przez cztery lata, nie użyto wyciągarki z przodu. Jak się zakopaliśmy, to wyciągaliśmy się do tyłu i szukaliśmy innej drogi. Czasem wystarczyło kilka metrów w lewo, czy w prawo. Ja wiem, że jazda takim wozem do roboty to nie off-road, ale mimo wszytko jest bliższa normalnemu użytkowaniu, niż jazda sportowa. Stąd pytanie z początku tematu. Co do ćwiczeń, to jak z łańcuchami, jak nie poćwiczysz na sucho, to w terenie du*a! Dzięki wszystkim za cenne uwagi. Pozdrawiam WW |
|
Data: 2016-02-12 13:40:46 | |
Autor: adam | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-10 o 10:10, WW pisze:
W dniu 2016-02-10 o 01:32, Wiwo pisze: O ile tą z Właśnie odpowiedziałeś sobie na pytanie;) |
|
Data: 2016-02-18 10:36:12 | |
Autor: WW | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-12 o 13:40, adam pisze:
W dniu 2016-02-10 o 10:10, WW pisze: Tak się tylko wydaje. Jak wspomniałem, taka jazda ciężkim wozem warsztatowym może nie mieć odniesienia do typowych samochodów terenowych. Poza tym musi istnieć jakiś powód, że wszystkie te wozy są oferowane prawie wyłącznie ze sprężarką zamontowana tylko z przodu. Dlatego odważyłem się zapytać o to doświadczonych posiadaczy terenowych samochodów. Pozdrawiam WW |
|
Data: 2016-02-18 10:57:12 | |
Autor: WW | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-12 o 13:40, adam pisze:
W dniu 2016-02-10 o 10:10, WW pisze: Tak się tylko wydaje. Jak wspomniałem, taka jazda ciężkim wozem warsztatowym może nie mieć odniesienia do typowych samochodów terenowych. Poza tym musi istnieć jakiś powód, że wszystkie te wozy są oferowane prawie wyłącznie z wyciągarką zamontowana tylko z przodu. Dlatego odważyłem się zapytać o to doświadczonych posiadaczy terenowych samochodów. Pozdrawiam WW |
|
Data: 2016-02-10 14:46:05 | |
Autor: Hinek | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze:
WitamJeśli naprawdę chcesz się czegoś dowiedzieć o offroadzie idź np. na forum rajdy4x4 albo na jeep-orgu. Tam znajdziesz odpowiedzi na to i na inne pytania. Jeśli nie chcesz płacić frycowego - kieruj się tym czego się tam dowiesz. Poleganie na "wydaje mi się" kończy się wyrzuceniem pieniędzy...w błoto :) -- Hinek |
|
Data: 2016-02-10 18:13:18 | |
Autor: Cavallino | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 10.02.2016 o 14:46, Hinek pisze:
W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze: A tak BTW: gdzie można szukać jakichś informacji na temat lokalnych imprez 4x4? Bo lokalne forum http://4x4wlkp.arnev.net/ zdechło zupełnie, a na ogólnopolskich terminarzach nie widać żadnych imprez w Wielkopolsce. A nie wierzę że ich nie ma. |
|
Data: 2016-02-11 22:07:31 | |
Autor: Hinek | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-10 o 18:13, Cavallino pisze:
W dniu 10.02.2016 o 14:46, Hinek pisze:Z tym jest ciężko. Na rajdach4x4 i jeep.org są subfora regionalne, ale są one zamknięte dla osób spoza środowiska. Generalnie działa poczta pantoflowa...W ogólnodostępnej części forów też znajdziesz informacje. Imprezy organizować jest coraz trudniej. Natura 2000, ekolodzy itd.. Chcesz pojeździć - jedź na wschód :) -- Hinek |
|
Data: 2016-02-12 13:50:48 | |
Autor: adam | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze:
Witam A może taki patent? http://www.polskioffroad.com/ART/przenosna_wyciagarka.html |
|
Data: 2016-02-12 20:50:00 | |
Autor: RadoslawF | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-12 o 13:50, adam pisze:
Mam pytanie do znawcĂłw tematu. Gdyby to byĹo dobre to oferent zamieĹciĹ by informacjÄ pod jakie wyciÄ garki (uciÄ g) montujÄ uchwyty. A tak pojedziesz czy zadzwonisz i usĹyszysz Ĺźe tylko pod 1200 kg. I po temacie. Pozdrawiam |
|
Data: 2016-02-15 17:49:06 | |
Autor: adam | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-12 o 20:50, RadoslawF pisze:
W dniu 2016-02-12 o 13:50, adam pisze: Akurat widziaĹem Wojtka w akcji, daje rade, na pewno nie jest to 1200 kg. PrzekĹadaĹ kilka razy, w sumie sprawnie idzie, tylko dĹşwigania trochÄ. |
|
Data: 2016-02-17 00:17:45 | |
Autor: RadoslawF | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-15 o 17:49, adam pisze:
>Akurat widziaĹem Wojtka w akcji, daje rade, na pewno nie jest to 1200A moĹźe taki patent? To Ĺźe coĹ faktycznie dziaĹa nie oznacza ze jest warte polecenia. Maluchem teĹź dojedziesz do pracy ale szybciej, wygodniej i mniej awaryjnie zrobisz to czymĹ innym. Pozdrawiam |
|
Data: 2016-02-18 10:42:03 | |
Autor: WW | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-12 o 13:50, adam pisze:
W dniu 2016-02-09 o 13:20, WW pisze: I to jest doskonała odpowiedz na moje pytanie. Widząc to człowiek się zastanawia, dlaczego wcześniej na coś takiego nie wpadł! Moim zdaniem doskonałe i spełniające wszystkie wymagania rozwiązanie. Pozdrawiam WW |
|
Data: 2016-02-19 13:58:43 | |
Autor: Hinek | |
Gdzie powinna być wyciągarka? | |
Użytkownik "WW" napisał Napisałem Ci gdzie najlepiej zasięgnąć informacji...ale wolisz polegać na swoim zdaniu. Faktycznie, najlepiej uczyć się na własnych błędach. Ale co mi tam :> Informuję, że wyciągarka do leciutkiego auta powinna mieć uciąg przynajmniej 8500 lbs. Taka wyciągarka z liną stalową waży trzydzieści parę kilo plus dziesięć kilogramów płyta. To daje ponad 40 kilogramów do dźwigania w błocie. Możesz ewentualnie zaoszczędzić parę kilo stosując linę syntetyczną... Baw się dobrze :)) -- Hinek |
|
Data: 2016-02-19 14:09:14 | |
Autor: J.F. | |
Gdzie powinna być wyciągarka? | |
Użytkownik "Hinek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:na73i6$4pm$1@node1.news.atman.pl...
Użytkownik "WW" napisał Informuję, że wyciągarka do leciutkiego auta powinna mieć uciągA może taki patent? 4 tony ? Co ty chcesz - auto pionowo w gore wciagac i to jeszcze z dwoma innymi ? Taka wyciągarka z liną stalową waży trzydzieści parę No, mozna zamontowac na pierwszy widok blota :-) J. |
|
Data: 2016-02-19 14:33:00 | |
Autor: yabba | |
Gdzie powinna być wyciągarka? | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:56c71407$0$700$65785112news.neostrada.pl...
Użytkownik "Hinek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:na73i6$4pm$1@node1.news.atman.pl... Pług rolniczy waży 500 kg, a potrzeba ciągnika 50 KM, żeby go sensownie napędzać. Jak samochód siedzi w błocie do klamek, to nie ciągnie się masy samochodu, tylko orze się błoto pługiem o powierzchni co najmniej 1 m2 i to prostopadłej do kierunku ruchu. -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2016-02-19 14:49:19 | |
Autor: RadoslawF | |
Gdzie powinna byÄ wyciÄ garka? | |
W dniu 2016-02-19 o 14:09, J.F. pisze:
InformujÄ, Ĺźe wyciÄ garka do leciutkiego auta powinna mieÄ uciÄ gA moĹźe taki patent? Jak juĹź wkleisz auto w bĹoto to bywa Ĺźe i 4 tony to za maĹo. Ĺźeby je wyciÄ gnÄ Ä. Jak porozmawiasz z doĹwiadczonymi offroadowcami to siÄ dowiesz Ĺźe uciÄ g wyciÄ garki to minimum dwukrotna masa pojazdu plus taĹma z bloczkiem Ĺźeby ten uciÄ g zwiÄkszyÄ jeszcze dwukrotnie w sytuacji awaryjnej. To ile waĹźy twoje auto ? I urwaÄ na pierwszym zagĹÄbieniu. :-)Taka wyciÄ garka z linÄ stalowÄ waĹźy trzydzieĹci parÄ Pozdrawiam |
|
Data: 2016-02-19 15:06:05 | |
Autor: Hinek | |
Gdzie powinna być wyciągarka? | |
Użytkownik "J.F." napisał
Absolutne minimum, to uciąg wyciągarki = 2x całkowity ciężar auta. No niestety, błoto wciąga :) -- Hinek |