Gdzie robię błąd przy szacowaniu RRSO

Data: 2012-11-22 19:10:37
Autor: Piotr Gałka
Gdzie robię błąd przy szacowaniu RRSO
Kredyt:
http://www.bzwbk.pl/kredyty/kredyty-gotowkowe/limit-kredytowy-w-koncie/limit-kredytowy-w-koncie.html
17,9%, a RRSO 21,65%

Mi wychodzi, że koszt to mniej więcej 17,9%*3000+50 = 587zł
587/3000 = 19,57%
Myślałem, że takie obliczenie mniej więcej powinno być równe RRSO.

Gdzie robię jakiś dość gruby błąd ?
P.G.

Data: 2012-11-22 11:20:44
Autor: Kris
Gdzie robię bł±d przy szacowaniu RRSO
W dniu czwartek, 22 listopada 2012 19:10:24 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:
Kredyt:
http://www.bzwbk.pl/kredyty/kredyty-gotowkowe/limit-kredytowy-w-koncie/limit-kredytowy-w-koncie.html
17,9%, a RRSO 21,65%
Mi wychodzi, �e koszt to mniej wi�cej 17,9%*3000+50 = 587z�
587/3000 = 19,57% My�la�em, �e takie obliczenie mniej wi�cej powinno by� r�wne RRSO.

Gdzie robi� jaki� do�� gruby b��d ?

http://www.nettax.pl/dzienniki/du/2011/126/poz.715/zal4.html
Tu masz wzór podstaw co trzeba i wylicz.

Data: 2012-11-23 10:13:42
Autor: Piotr Gałka
Gdzie robię bł±d przy szacowaniu RRSO

Użytkownik "Kris" <kszysztofc@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:3b94797b-3377-46dc-b6b4-05d169de7b41googlegroups.com...

http://www.nettax.pl/dzienniki/du/2011/126/poz.715/zal4.html
Tu masz wzór podstaw co trzeba i wylicz.

Po kliknięciu:
"Przepraszamy, ale podana przez Ciebie strona nie została odnaleziona........."

Znalazłem sobie gdzie indziej:

Na pierwszy rzut oka:
1. Nie podobaj± mi się opisy:
tk - okres wyrażony w latach lub ułamkach lat....
Sl - okres wyrażony w latach lub ułamkach lat....

Bo:
Stosowanie liczb typu 1/12 jest według mnie nadal wyrażeniem okresu w latach.
Wyrażeniem okresu w ułamkach lat będzie podawanie całkowitej liczby tych ułamków a więc stosowanie liczb typu 1,2,3,...,12 dla okre¶lenia miesięcy.
Skutkiem będzie chyba, że X nie będzie RRSO tylko RMSO (że miesięczna ;-) ).

Nie pomy¶lałem, że przy większych stopach (nie 5% a 18%) uwzględnienie odsetek od odsetek ma spory wpływ.
P.G.

Data: 2012-11-22 13:01:30
Autor: witek
Piotr Gałka wrote:
[...]

ubezpieczenie?
o ktorym sie zapewne dowiesz przy pierwszej spłacie.

Data: 2012-11-22 20:39:26
Autor: Adam S.

Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@CUTTHISmicromade.pl> napisał w wiadomości news:50ae6a8enews.home.net.pl...
[...]

Z tego co pamiętam rrso uwzględnia wartość pieniądza w czasie /prowzja pobierana jest z góry, a odsetki płacone miesięcznie/ Ty liczysz jakby odsetki i prowizja były pobierane na koniec okresu kredytowania /po roku.
To ma wpływ na rrso czy az taki nie podejmuje sie powiedzieć

pozd
as

Data: 2012-11-23 10:50:30
Autor: Piotr Gałka

Użytkownik "Adam S." <drakan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:50ae7f6e$0$26705$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Masz rację.
Nie uwzględnienie odsetek od odsetek jest źródłem mojego błędu.
Założyłem, że tak jak przy odsetkach rzędu 5% jest to prawie do pominięcia (w skali jednego roku), a przy odsetkach rzędu 18% to już nie jest prawda.

17,9%*3000=537 - odsetki zapłacone w miesięcznych ratach.
Odsetki od odsetek to mniej więcej roczne odsetki od połowy tej kwoty.
Byłoby chyba dokładnie gdyby odsetki były płacone w połowie miesiąca, a że są na koniec to mniej więcej (czyli trochę zawyżam).
Jeśli dobrze "czuję" wzory, na które skierował mnie Kris to stosowaną stopą powinno być RRSO, którego jeszcze nie znamy - przyjmuję 20% (trochę zaniżam).
20% * 537/2 = 53,7.
I jeszcze odsetki od prowizji 50*20% = 10.
Czyli razem: 537+50+53,7+10=650,7
650,7/3000 = 21,69%

To mi się już wystarczająco zgadza z podaną RRSO 21,65%

Jeśli (tak jak to "czuję") faktycznie odsetki od odsetek są liczone z docelową stopą RRSO to RRSO jest chyba trochę zawyżone. No bo dlaczego zakładać, że pieniądze na odsetki klient ma z tego samego kredytu, a nie na przykład ze zmniejszenia jego lokat.
Ale wiem, że moje podejście prowadziłoby do zagmatwania wzorów.
P.G.

P.G.

Gdzie robię błąd przy szacowaniu RRSO