Gdzie robię błąd przy szacowaniu RRSO

Data: 2012-11-22 20:39:26
Autor: Adam S.
Gdzie robię błąd przy szacowaniu RRSO

Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@CUTTHISmicromade.pl> napisał w wiadomości news:50ae6a8enews.home.net.pl...
Kredyt:
http://www.bzwbk.pl/kredyty/kredyty-gotowkowe/limit-kredytowy-w-koncie/limit-kredytowy-w-koncie.html
17,9%, a RRSO 21,65%

Mi wychodzi, że koszt to mniej więcej 17,9%*3000+50 = 587zł
587/3000 = 19,57%
Myślałem, że takie obliczenie mniej więcej powinno być równe RRSO.

Gdzie robię jakiś dość gruby błąd ?

Z tego co pamiętam rrso uwzględnia wartość pieniądza w czasie /prowzja pobierana jest z góry, a odsetki płacone miesięcznie/ Ty liczysz jakby odsetki i prowizja były pobierane na koniec okresu kredytowania /po roku.
To ma wpływ na rrso czy az taki nie podejmuje sie powiedzieć

pozd
as

Data: 2012-11-23 10:50:30
Autor: Piotr Gałka

Użytkownik "Adam S." <drakan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:50ae7f6e$0$26705$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Masz rację.
Nie uwzględnienie odsetek od odsetek jest źródłem mojego błędu.
Założyłem, że tak jak przy odsetkach rzędu 5% jest to prawie do pominięcia (w skali jednego roku), a przy odsetkach rzędu 18% to już nie jest prawda.

17,9%*3000=537 - odsetki zapłacone w miesięcznych ratach.
Odsetki od odsetek to mniej więcej roczne odsetki od połowy tej kwoty.
Byłoby chyba dokładnie gdyby odsetki były płacone w połowie miesiąca, a że są na koniec to mniej więcej (czyli trochę zawyżam).
Jeśli dobrze "czuję" wzory, na które skierował mnie Kris to stosowaną stopą powinno być RRSO, którego jeszcze nie znamy - przyjmuję 20% (trochę zaniżam).
20% * 537/2 = 53,7.
I jeszcze odsetki od prowizji 50*20% = 10.
Czyli razem: 537+50+53,7+10=650,7
650,7/3000 = 21,69%

To mi się już wystarczająco zgadza z podaną RRSO 21,65%

Jeśli (tak jak to "czuję") faktycznie odsetki od odsetek są liczone z docelową stopą RRSO to RRSO jest chyba trochę zawyżone. No bo dlaczego zakładać, że pieniądze na odsetki klient ma z tego samego kredytu, a nie na przykład ze zmniejszenia jego lokat.
Ale wiem, że moje podejście prowadziłoby do zagmatwania wzorów.
P.G.

P.G.

Gdzie robię błąd przy szacowaniu RRSO