Gdzie załatwić NIP ???

Data: 2010-06-21 19:33:59
Autor: Liliana Cichocka
Gdzie załatwić NIP ???
Czy o nr NIP można wystąpić w miejscu zameldowania, czy mozna w miejscu zamieszkania???
Jesli np mieszka sie również w Polsce, ale wiele kilometrów od miejsca zameldowania, mozna wystąpic o numer NIP w miejscu zamieszkania?
Nie mogę znaleźć konkretnej odpowiedzi na to pytanie, bo np tu http://www.biznesforum.pl/gdzie-isc-wyrobic-numer-nip-vt38168.html kazdy mówi co innego...
Syn ma zamiar podjąć prace w sezonie letnim w miejscu zamieszkania i co za tym idzie bedzie się chyba rozliczał z tutejszym urzedem skarbowym, a nie przynależnym do miejsca zameldowania, ale jak to jest z nr NIP ??
Z góry dzięki za odpowiedź.

Pozdr.Lila
-- -- -- -- -- -- -- -

Data: 2010-06-21 13:55:05
Autor: witek
Gdzie załatwić NIP ???
Liliana Cichocka wrote:
Czy o nr NIP można wystąpić w miejscu zameldowania, czy mozna w miejscu zamieszkania???

Pod US podpada się zawsze w miejscu faktycznego zamieszkania. Niezależnie od meldunku itp, itd.
Możesz nawet "na czarno" mieszkać. US to nie obchodzi. U nich tylko deklarujesz dane i ich zmiany.

Jesli np mieszka sie również w Polsce, ale wiele kilometrów od miejsca zameldowania, mozna wystąpic o numer NIP w miejscu zamieszkania?

przede wszystkim w miejscu zamieszkania.

Pmaietaj, ze jak już NIP masz, to dane, które na deklaracji NIP-3 podałaś masz obowiązek uaktualnić w ciągu 30 dni.
Za brak akutalnych danych grożą 1000 zł karą. Z tym, że nie wiem, czy ktoś z tego powodu kiedykolwiek ją dostał.

Więc jak sie przeprowadzisz, a NIP juz masz. To masz obowiązek złożyć NIP-3 jeszcze raz jako zgłoszenie aktualizacyjne do nowego US (jest takie pole na formularzu).

[...]

W przypadku umów o pracę, zleceń, o dzieło o nip nie występuje się sasmodzielnie, a poprzez pracodawcę (płatnika składek). Tylko i wyłącznie.

Przeczytaj sobie art 8 ustawy o NIP.

"Art. 8. 1. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:

   1)  pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych zaliczek, lub

   2)  dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia kwot zaliczek, lub

   3)  pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy zlecenia

- dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.

"

Z polskiego na nasze wygląda to tak, że jak syn złoży NIP-3 ot tak sam z siebie, to może dostać pismo z US z prośbą o wyjaśnienie po co mu NIP.
Jak powie, że szuka pracy, to powinni mu przytoczyć art 8. I odmówić wydania NIP.
I tak jest zgodnie z prawem.
Natomiast bardzo rzadko się zdaża, że US się do tego stosują i po prostu dają NIP.
Bo równie dobrze po pytaniu po co mu NIP, móże odpowiedzieć, że był w norwegii na truskawkach zarobił 100 euro i chce się rozliczyć z podatków.
Albo, że mama dała mu 100 zł, on grał na giełdzie i musi zapłacić podatek.
I wówczas US nie ma podstawy odmówić NIP.
Odmowa wydania NIP jest jakby na własne życzenie składającego, który głupio palnie odpowiedź na pytanie po co mu NIP.
I US o tym wiedzą i sie nie wygłupiają i NIP dają. Ale formalnie mają podstawę, żeby nie dać.

Zgodnie z prawem powinno być tak, że to pracodawca po zatrudnieniu powinien mu wręczyć druk NIP-3, kazać wypełnić i oddać, wpisać swoje dane jako płatnika i wysłać do US. NIP-3 przyjdzie pocztą.
Co jest opisane w art 9.

Więc masz dwie opcje.
  - Sprawdzić czy pracodawca wie o swoich obowiązkach i jemu przypomnieć, że ma się dla przyszłego pracownika postarać o NIP przed pierwszą wypłatą

- złożyć wniosek samemu i liczyć, że się uda. Jak się uda to git, jak się nie uda, to grać głupa, albo czekać na decyzję odmowną.
Albo stworzyć sytuację, w której NIP faktycznie jest wymagany i nie jest   to podjęcie pracy.

Dla przypomnienie, jak już złoży wniosek o NIP sam, to żeby nie próbowałe tego robić przez pracodawcę, bo na dzień dobry oberwie z kodeksu karno-skarbowego, za próbę uzyskania dwóch numerów NIP.

p.s.
czy twój syn jest jakoś upośledzony, czy ty jesteś nadopiekuńcza, że wszystko za dorosłego byka załatwiasz?

Data: 2010-06-21 22:01:07
Autor: Piotr M
Gdzie załatwić NIP ???
W dniu 21 czerwca 2010 20:55, witek pisze:
Pod US podpada się zawsze w miejscu faktycznego zamieszkania.

A co to znaczy podpada? :) Bo myślałem że US można sobie po prostu wybrać.

--
pzdr, Piotr M

"Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
   - Szukałem, ale nie znalazłem."

Data: 2010-06-21 16:57:38
Autor: witek
Gdzie załatwić NIP ???
Piotr M wrote:
W dniu 21 czerwca 2010 20:55, witek pisze:
Pod US podpada się zawsze w miejscu faktycznego zamieszkania.

A co to znaczy podpada? :) Bo myślałem że US można sobie po prostu wybrać.

taaa,
Kiedys w tepsie jak podciągali telefon to do razu dawali aparat.
przychodzi pan i mówi
- dzisiaj mamy promocję. Może pan sobie wybrać kolor aparatu. mamy tylko czerwone.

Data: 2010-06-22 00:44:57
Autor: Piotr M
Gdzie załatwić NIP ???
W dniu 21 czerwca 2010 23:57, witek pisze:
Piotr M wrote:
[...]

No dobra, to może ktoś powie co to za "miejsce faktycznego zamieszkania", mieszkam sobie na Woli a korzystam z US z Pragi. Nie można tak?
Ja korzystałem któregoś razu z US oddalonego od miejsca zamieszkania o 500km i co z tego?

Data: 2010-06-21 17:51:43
Autor: witek
Gdzie załatwić NIP ???
Piotr M wrote:

No dobra, to może ktoś powie co to za "miejsce faktycznego zamieszkania", mieszkam sobie na Woli a korzystam z US z Pragi. Nie można tak?

Nie.
Na NIP-3 podałeś adres zamieszkania, którego właśnie w US nie auktualniłeś w ciągu 30 dni od daty zmiany.
I za to w teorii można oberwać.

Ja korzystałem któregoś razu z US oddalonego od miejsca zamieszkania o 500km i co z tego?

j.w.

Data: 2010-06-21 20:17:20
Autor: Olgierd
Gdzie załatwić NIP ???
Dnia Mon, 21 Jun 2010 22:01:07 +0200, Piotr M napisał(a):

Pod US podpada się zawsze w miejscu faktycznego zamieszkania.

A co to znaczy podpada?  Bo myślałem że US można sobie po prostu wybrać.

LOL dobry jesteś ;-)

--
:) Olgierd || Lege Artis ==> http://legeartis.org.pl
[reklama] fotograf+Wrocław? tylko http://foto-krzyki.pl

Data: 2010-06-21 22:02:44
Autor: Liliana Cichocka
Gdzie załatwić NIP ???
witek pisze:

Pod US podpada się zawsze w miejscu faktycznego zamieszkania. Niezależnie od meldunku itp, itd.
Możesz nawet "na czarno" mieszkać. US to nie obchodzi. U nich tylko deklarujesz dane i ich zmiany.

  (....)itd... :)
Bardzo, bardzo dziekuję, za wyjatkowo wyczerpująca odpowiedź.

p.s.
czy twój syn jest jakoś upośledzony, czy ty jesteś nadopiekuńcza, że wszystko za dorosłego byka załatwiasz?

wiesz co, dzis o tym myslałam... :-)) Bardzo trafne spostrzezenie...
zastanawiałam sie, czy to taki głupi wiek, kiedy sie jest najmadrzejszym i wszystko wie najlepiej i załatwiając różne sprawy (czesto bezsensowne i wydawałoby sie proste) napotyka różne trudności, to wini swoja stara, jako uosobienie naszego trochę chorego systemu za wszystkie urzedowe przeszkody utrudniające mu zycie...
Z drugiej strony uwazam (moze się myle), ale jego spotkało statystycznie   o wiele więcej urzędowych problemów niż przecietnego młodego kowalskiego... Np. nigdy nie dostał ksiazeczki wojskowej.. Nie dostał wezwania na komisje poborowa (jak wszyscy koledzy z jego rocznika), a w momencie, kiedy sam sie tym zainteresował i stawił powiedziano, ze termin minał działania komisji i odsyłaja bez przerwy z Pucka do Wejherowa po ksiazeczke, a teraz maja następny punkt do odsyłania - Grudziadz! :D Do tego bład w akcie urodzenia, też pewnie czytałeś, a nie pisałam juz, ze nowy dowód (już po wyslaniu bezbłednego aktu urodzenia) też otrzymał z błedem i znowu trzeba to odkręcac... O wielu innych urzędowych bzdetach z którymi ma problemy tylko on, a nie przeciętny kowalski nie chce mi sie już pisac... :-)
Wyglada normalnie :), oceniany przez otoczenia bardzo wysoko :), kumaty, oczytany...ale chyba odrealniony... :) Może "urzędowo opózniony" i dlatego zycie go doswiadcza, zeby szybciej doprowadzić do pionu? :)

Jeszcze raz dzięki za wyjątkowo wyczerpującą odpowiedź, dam mu to do przeczytania... do końca :)

  Pozdr.Lila
-- -- -- -- -- --

Data: 2010-06-21 17:00:15
Autor: witek
Gdzie załatwić NIP ???
Liliana Cichocka wrote:

[...]

jak przestaniesz się wtrącac i odetniesz pępowinę to przestanie winić ciebie. Odwal się od niego, a najlepiej wywal z domu. Niech sobie radzi.
najlepszą metodą pozbycia się dwóch lewych rąk z domu jest wywalenie ich na studia.

Data: 2010-06-22 08:09:52
Autor: Liliana Cichocka
Gdzie załatwić NIP ???
witek pisze:

[...]

Taa... :) Na studiach dla odmiany radzi sobie znakomicie.
Załatwił sobie pracę na lato, pracodawca wysłał go po NIP, chociaż jak pisałeś - sam powinien dać mu papier do wypisania. Baba z tutejszego US próbowała się go pozbyć pod pretekstem zameldowania, ale jej sie nie udało... Moje "wtrącanie" polega na tym, że odbijam piłeczke , jak mi ględzi, że wszystkie jego nieszczęscia wynikają z zameldowania w Grudziądzu i np kładę na biurku wydruk tego co poprzenio napisałeś.
Nie uważam, żeby to była zbytnia nadgorliwość.

     Pozdr.Lila
-- -- -- -- -- -- -- -- -

Data: 2010-06-22 14:05:17
Autor: Piotr M
Gdzie załatwić NIP ???
W dniu 22 czerwca 2010 08:09, Liliana Cichocka pisze:
witek pisze:

[...]

Proszę Cię. Ja i moi znajomi w wieku 19 lat prowadziliśmy DG, usługi i handel. Papiery, dzierżawy na sklep i biura, klienci, dostawcy, itp itd. A Ty piszesz że dobrze sobie radzi na studiach i załatwił sobie pracę :) Ponadto uważam że chłop w wieku max 25 lat powinien już się wyprowadzić od rodziców, a najlepiej mając bliżej 20 lat. I całkowicie być samodzielnym, a nie, że coś matka czy ojciec załatwia za syna.

To co napisał wyżej witek.

Data: 2010-06-22 15:35:24
Autor: Liliana Cichocka
Gdzie załatwić NIP ???
Piotr M pisze:

[...]

Chyba jednak troche przesadzasz. Trudno nazwać "załatwianiem za syna" to, ze napiszę na grupę czy znajdę coś na jakimś forum, udowodnię mu, jakaś biurwa chcąc oszczędzić sobie pracy go wkręca i opierniczę (syna, nie ją). Przecież tak naprawdę nic za niego nie załatwiam, tylko gania sam.
Sama też szybko wyprowadziłam się z domu, ale nie uważam to za objaw wielkiej dojrzałości, raczej chęć uwolnienia sie przed zbytnim ingerowaniem mamy w moje życie. Na bazie własnych doświadczeń wiem, że nadgorliwość nie jest zdrowa i nie robię nic, póki sytuacja mnie do tego nie zmusi, a i wtedy o wiele mniej niż przeciętna matka-polka :)

  Pozdr.Lila

Gdzie załatwić NIP ???