"Generał Błasik często siadał za sterami"

Data: 2010-10-31 14:31:28
Autor: Bogdan Idzikowski
"Generał Błasik często siadał za sterami"
Gen. Andrzej Błasik, dowódca Sił Powietrznych, był skonfliktowany z pilotami Tu-154, często siadał też za sterami w trakcie lotu - taki obraz wyłania się z 57 tomów akt śledztwa w sprawie katastrofy smoleńskiej, do których dotarł tygodnik "Wprost".

Według dziennikarzy, prokuratorzy bardzo dokładnie badają wątek związany z gen. Andrzejem Błasikiem. Szczegółowo wypytywali rodziny i znajomych pilotów o jego relacje z załogami.

"Wdowa po techniku chor. Andrzeju Michalaku, który 10 kwietnia leciał do Smoleńska, dużą część swoich zeznań poświęciła na przykład szkoleniu survivalowemu w Zakopanem, do którego generał <zmusił> żołnierzy z 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego" - pisze tygodnik "Wprost".

"Zdaniem męża zajęcia z przetrwania w trudnych warunkach nie miały sensu dla załóg samolotów transportowych, które nie mają szans na katapultowanie się, a co za tym idzie na przeżycie" - zeznała Małgorzata Michalak.

Zdaniem wdowy, kpt. Arkadiusz Protasiuk, pilot rozbitego tupolewa, był zwolniony z ćwiczeń ze względów zdrowotnych. Z kolei chor. Andrzej Michalak i jeszcze jeden pilot nie mogli brać udziału w ćwiczeniach nocnych.

"Gen. Błasik miał być bardzo niezadowolony. Powiedziano w trakcie którejś z odpraw, że, jeśli nie mają kondycji, to ją sobie wyrobią. Co też nastąpiło pod postacią forsownych marszów z ciężkimi plecakami po górach" - zeznała. Gen. Błasik miał podejrzewać, że jego podwładni symulują.

 "Z rozmów z mężem wiem, że generał miał trudny charakter, był rozkazujący i apodyktyczny" - dodaje z kolei wdowa po kpt. Protasiuku.

"Obecność w kokpicie gen. Błasika miała działać na pilotów deprymująco. Wydaje mi się, że mój mąż byłby na tyle silny, że nie uległby naciskom (.) jednakże taka sytuacja musiałaby być bardzo obciążającą dla męża" - zeznała Agnieszka Grzywna, wdowa po drugim pilocie tupolewa.

Na stres związany z obecnością szefa Sił Powietrznych zwróciła uwagę także wdowa po kpt. Protasiuku. "Znając mojego męża, mogę stwierdzić, że ta sytuacja nie była dla niego korzystna psychologicznie. Chciałabym wiedzieć, co gen. Błasik robił w kabinie Tu-154" - powiedziała.

Na wspólne loty z gen. Błasikiem skarżył się także nawigator z rozbitego tupolewa, o czym zeznała wdowa po Arturze Ziętku.

"Błasik wchodził na pokład, po czym mąż zwalniał na polecenie gen. Błasika miejsce drugiego pilota i gen. Błasik leciał już jako drugi pilot. Taka sytuacja miała miejsce z pewnością kilka razy" - zeznała.

Więcej światła na zachowania gen. Błasika rzuca też Rafał Kowaleczko, pilot JAKA-40. Jego zdaniem generał nigdy nie wywierał presji na pilotów, tylko po prostu brał sprawy w swoje ręce. "Panie poruczniku, pan siedzi na moim miejscu. Ja będę leciał" - miał kiedyś usłyszeć od niego Kowaleczko.

więcej:
http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/307481,general-blasik-czesto-siadal-za-sterami.html

Rzuca to nieco światła na to, co działo się w kabinie TU 154 w czasie lądowania. Błasik nie mógł sobie wędrować do kabiny pilotów przez salonkę prezydenta bez jego przyzwolenia lub zachęty.
Ne zrzuca to winy z kapitana Protasiuka, ale wskazuje na okoliczności które mogły doprowadzić do podjęcia błędnej decyzji (pokażemy jak lądują debeściaki).

Data: 2010-10-31 13:37:54
Autor: brat_olin
"Generał Błasik często siadał za sterami"
"Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> wrote

Rzuca to nieco światła na to, co działo się w kabinie TU 154

Gdzie sa czarne skrzynki, p. Bogdanie?  Bo reszta to chucpa - i  jaja.

--
Smart questions to stupid answers

Data: 2010-10-31 14:42:10
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "brat_olin" <brat_olin@yahoo.com> napisał w wiadomości news:iajrfg$rn8$1news.onet.pl...
"Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> wrote

Rzuca to nieco światła na to, co działo się w kabinie TU 154

Gdzie sa czarne skrzynki, p. Bogdanie?  Bo reszta to chucpa - i  jaja.

A gdie mają być? w MAK-u zgodnie z prawem.

Data: 2010-10-31 13:45:27
Autor: brat_olin
[...]

Z jakim prawem? Czekistowskim?

--
Smart questions to stupid answers

Data: 2010-10-31 15:01:48
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "brat_olin" <brat_olin@yahoo.com> napisał w wiadomości news:iajrtj$t15$1news.onet.pl...
[...]

Z fobiami, szczególnie z rusofobią nie będę dyskutował. Jedynie dodam, że to prawo jest zawarte w konwencji chicagowskiej i uprzedzająco dodam, że nie było żadnej innej możliwości szybkiego podjęcia badania katastrofy ponieważ Polska nie posiada żadnych uregulowań prawnych badania wypadków dotyczących lotnictwa wojskowego. Na przedostatniej konferencji prasowej prokuratury wojskowej wyjaśniał to prawnik. Możesz także znaleźć w internecie.

Data: 2010-10-31 15:58:47
Autor: u2
[...]

Jak Brat Olin poprosił o przepisy prawne, wg których czarne skrzynki są
w łapkach dziwnego tworu MAK, ty od razu zarzucasz rusofobię.

Widać żeś na usługach czekistów.

Data: 2011-01-29 14:19:32
Autor: złodziej podatków
> [...]

Jak Brat Olin poprosił o przepisy prawne, wg których czarne skrzynki są

w łapkach dziwnego tworu MAK, ty od razu zarzucasz rusofobię.

A Brat Olin nieczytaty ? Czy nie chce mu się przeczytać interesujących Go kwestii i szuka streszczenia, gotowca.  --

Data: 2010-10-31 15:08:21
Autor: dK
[...]

Międzynarodowym. Przyjętym przez wszystkie cywilizowane narody.

dK

Data: 2010-10-31 15:22:03
Autor: jadrys
W dniu 2010-10-31 15:08, dK pisze:

[...]

I te cywilizowane prawo zabrania prowadzenia wspólnych śledztw w takich sprawach?

Data: 2010-10-31 15:36:02
Autor: dK

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:iaju3f$3p6$2news.onet.pl...
[...]

Nie zabrania, ale też NIE NAKAZUJE. Wybrano odrębne śledztwa, co jednak nie oznacza, że jest ono prowadzone wyłącznie przez Rosjan, co się u też sugeruje.
Wspólne śledztwa wymagają odpowiedniego otoczenia prawnego. Między Polską i Rosją nie ma takiego i wielkim błędem byłoby jego wprowadzenie na szybko, bo mogłoby to narobić pewnie wiecej szkody niż pożytku. Już nawet nie dywaguje jakie teksty na ten temat pojawiałyby gdyby rzeczywiscie było wspólne śledztwo..... Wystarczy to co sieteraz dzieje w okolicach MAK-u :)

dK

Data: 2010-10-31 16:02:35
Autor: u2
W dniu 2010-10-31 15:36, dK pisze:
[...]

Właśnie dlatego, aby nie było takich dywagacji, śledztwo powinno być
prowadzone przez Polaków.

Skandalicznym sabotażem było m.in. ujawnienie stenogramów przez
Komorowskiego i Tuska, co storpedowało współpracę z ruskimi śledczymi.

Za to należy się tym Panom pociągnięcie do odpowiedzialności przed TK i TS.

Data: 2010-10-31 16:05:32
Autor: jadrys
[...]

Nawet można by było zrozumieć gdyby chodziło o zwykły samolot. Ale w tej katastrofie zginął przywódca kraju. A Rosjanie nawet nie zaproponowali wspólnego śledztwa. Mało tego - wszystkie aspekty tego śledztwa były dla Polaków ściśle tajne..

Data: 2010-10-31 16:11:46
Autor: u2
W dniu 2010-10-31 16:05, jadrys pisze:
[...]

Nieprawda, Pan Prezydent Miedwiediew napomknął, że jest otwarty na
współpracę z Polakami. Ale Panowie Komorowski i Tusk zrobili wszystko,
aby tę współpracę storpedować.

Data: 2010-10-31 20:47:06
Autor: jadrys
W dniu 2010-10-31 16:11, u2 pisze:
[...]

Takie dyplomatyczne napomknięcie nic nie znaczy. Ale zgoda co skandalicznego zachowania naszych władz. ani nawet nie poprosili Rosjan o wspólne śledztwo.

Data: 2010-10-31 22:50:28
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:iakh4e$upg$2news.onet.pl...
[...]

Nie było takiej możliwości. Ile razy mam ci o tym przypominać byś zapamiętał?

Data: 2010-11-01 21:47:14
Autor: jadrys
[...]

Gdyby Polsce rządził ktoś pokroju Berlusconiego, Kohla, czy Sarkozy`ego wtedy byłyby taka możliwość. Ale naszym krajem rządzi facet który co najwyżej ma odwagę obnizyć biedakom, swoim rodakom(?) zasiłki pogrzebowe.

Data: 2010-10-31 16:43:11
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:iak0ok$b28$1news.onet.pl...
[...]

Co się tak upierasz. Nie było opcji - wspólne śledztwo. Wypadek na ich terenie - ich śledztwo. Nie było żadnych porozumień prawnych między obiema prokuraturami.

Teraz jest zawierane jakieś memorandum i trwa to wiele miesięcy, a czego to dotyczy - nie wiem, nie interesowałem się.

Był niedawno wypadek w Niemczech, a wcześniej we Francji - wypadki autobusowe. I co? Były wspólne śledztwa? Nie były.

Data: 2010-10-31 17:25:24
Autor: u2
"Generał Błasik często siadał za sterami"
Był niedawno wypadek w Niemczech, a wcześniej we Francji - wypadki
autobusowe. I co? Były wspólne śledztwa? Nie były.

A czy zginęli tam polscy parlamentarzyści i sztab wojskowy i czy to były
cywilne wycieczki czy wojskowe ?

Co do wspólnego śledztwa to była propozycja Prezydenta Miedwiediewa.

Zauważ, że kiedy Pan Premier Putin objął nadzór nad śledztwem powinien
zrobić to Pan Premier Tusk ze strony polskiej, ale nie uczynił tego.

Data: 2011-01-29 14:25:58
Autor: złodziej podatków
> [...]

> autobusowe. I co? Były wspólne śledztwa? Nie były.

A czy zginęli tam polscy parlamentarzyści i sztab wojskowy i czy to były

Więc jednak przyznajesz że nie był to wyjazd ( wylot ) służbowy a wycieczka. --

Data: 2010-10-31 20:46:32
Autor: jadrys
[...]

Izrael z Rumunią i Polska z Białorusią też nie miały porozumienia, a jednak prowadzili wspólne śledztwo. Mało tego - analizę zapisów z czarnych skrzynek białoruskiego myśliwca przeprowadzali sami Białorusini bez udziału Polaków.

Data: 2010-10-31 22:49:22
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:iakh4b$upg$1news.onet.pl...

[...]

Podaj dowód na fakt przeprowadzania analizy przez Białorusinów.

Data: 2010-11-01 15:14:45
Autor: cirrus
Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:4ccde465$0$27031$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Śniło mu się.

--
stevep

Data: 2010-11-01 21:45:20
Autor: jadrys
[...]

http://media.wp.pl/kat,1022941,wid,12231079,wiadomosc.html?ticaid=1b2ad

A dokładnie słyszałem o przekazaniu skrzynek z ust jakiegoś oficjela w TV. - jakiś rok temu.

Data: 2010-11-02 09:24:53
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:ian919$kc8$1news.onet.pl...

[...]

Przeczytałeś ten link? Tam nie ma mowy o analizie zapisów przez Białorusinów.
I niby dlaczego Polska miała postępować inaczej niż prawo tego wymaga? Miedzynarodowe prawo.
A ja słyszałem, że jestem piękny, zdrowy i bogaty. Taka sama wartość tego stwierdzenia jak tego, które rok temu słyszałeś w TV.

Data: 2011-01-28 20:10:47
Autor: jadrys
[...]

A choćby dla tego żeby pokazać że nie ma nic do ukrycia. Prawo miedzynarodowe tego  nie zabrania.

Data: 2010-10-31 14:54:44
Autor: dK
[...]

Co nie przeszkadza snuć teorie o sztucznej mgle i pancernej brzozie....
Na to nie potrzeba dowodów i skrzynek, choć wystarcza do posyłania Tuska z Komorowskim do wszystkich diabłów :)

dK

Data: 2010-10-31 15:18:38
Autor: jadrys
[...]

Czyli znalazłeś już winnego? Był nim Błasik, z polecenia kogoś z salonki Prezydenta?

Data: 2010-10-31 15:36:31
Autor: jadrys
W dniu 2010-10-31 15:28, cyc pisze:
[...]

Absolutnie nie ma żadnych dowodów na poparcie takiej tezy. Że coś kiedyś gdzieś zaistniało to jednak nie musiało sie powtórzyć..

Data: 2010-10-31 18:32:08
Autor: cyc

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:iajuup$64q$1news.onet.pl...
[...]

Dowodow , poki co , nie ma !. Sa to jednak wystarczajaco wyrazne i niepodwazalne ,  przemawiajace do wyobrazi przeslanki do tego aby tak wlasnie sadzic . Te w porownaiu z idiotyzmami, ktorymi Macierewicz a za nim Rydzyk , ze nie wspomne o antence i Tobie nas epatujecie i ktorzy kaza nam podejrzewac zamach na dodatek dokonywany z uzyciem sztucznej mgly , broni magnetycznej i takie tam , sa niemal jak czarno na bialym dowodem nie odrzucenia !. Na cytowanych w artykule i podobnej wartosci przeslanakach sady opieraly kary wiezienia , na idiotyzmach , ktore wy rozsiewacie , niektorzy swiadomie z zamiarem destrukcji  panstwa , inni z glupoty , ma nad czym zastanawiac sie tylko psychiatra .

cyc

Data: 2010-10-31 20:46:06
Autor: jadrys
W dniu 2010-10-31 18:32, cyc pisze:

[...]

Te przesłanki biorące z jednego nieodpowiedzialnego zachowania się L. Kaczyńskiego (w Gruzji) mają dla Ciebie większe znaczenie niż gwałtowne zamglenie w chwili przylotu prezydenckiego Tu-154, i prawie natychmiastowe opadniecie tej mgły po katastrofie? Albo tego że kacap broni dostępu do zapisów z czarnych skrzynek bardziej niż do swojego arsenału jądrowego?

Data: 2010-10-31 22:52:17
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:iakh4k$upg$5news.onet.pl...
[...]

Nie tylko Gruzja. W pułku ten "pasażer" miał bardzo złą opinię w śród pilotów.

Data: 2010-11-01 21:45:03
Autor: jadrys
[...]

To także o niczym nie świadczy.

Data: 2010-11-02 00:24:01
Autor: boukun

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:ian91v$kc8$5news.onet.pl...

[...]

A co chcesz udowodnić? Czego się czepiłeś? Czego sobie życie komplikujesz?

boukun

Data: 2011-01-28 20:24:56
Autor: jadrys
W dniu 2010-11-02 00:24, boukun pisze:

[...]

Nic, jestem tylko skromnym poszukiwaczem prawdy. Ona dla mnie jest najważniejsza.

Data: 2010-11-02 09:29:48
Autor: Bogdan Idzikowski
[...]

Wczoraj wpadłem na taką myśl - picowcy twierdzą, że przyczyną katastrofy były dwa loty (premiera i prezydenta). Gdyby był jeden, do katatastrody by nie doszło.
Jest jeszcze jedna niepodważalna przyczyna i winni katastrofy. Są to bracia Wright. Gdyby nie wynaleźli i nie skonstruowali samolotu, nie byłoby katastrofy smoleńskiej.

Data: 2011-01-28 20:24:48
Autor: jadrys
[...]

Pewnie tak - nie byłoby tego zamachu, ale to nie PO jest winna. To nie ona nakazała Prezydentowi lecieć do Katynia.

E tam, nie oni to ktoś inny by to wymyślił.

Data: 2010-10-31 23:22:48
Autor: pluton
"Generał Błasik często siadał za sterami"
 gwałtowne
zamglenie w chwili przylotu prezydenckiego Tu-154, i prawie
natychmiastowe opadniecie tej mgły po katastrofie?

Ej tam, czepasz sie. Drobna niedoróbka techniczna.
Muszą po prostu popracować nad trwałością mgły.
Ale musisz przyznać, że wywoływanie mgły jest ok. Włączyli
dokładnie kiedy trzeba, żeby zamglić brzozę.

Albo tego że kacap
broni dostępu do zapisów z czarnych skrzynek bardziej niż do swojego
arsenału jądrowego?

Wojna jadrowa blisko... Skrzynki przeciez mamy od kilku miesiecy chyba.

Nullification

Data: 2010-11-01 21:44:47
Autor: jadrys
W dniu 2010-10-31 23:22, pluton pisze:
[...]

Tak, wykazali się wyjątkową precyzją.. chyba 10 minut po upadku TU-154 po mgle nie było śladu.

Albo tego że kacap
broni dostępu do zapisów z czarnych skrzynek bardziej niż do swojego
arsenału jądrowego?

Wojna jadrowa blisko... Skrzynki przeciez mamy od kilku miesiecy chyba.

Jakie skrzynki? Na te czarne poczekamy jeszcze pewnie pare miesięcy.. i najprawdopodobniej sfałszowane.

Data: 2010-11-01 08:55:16
Autor: cyc
[...]

Wybacz ale na temat oblakanczych tez  dyskutowac nie bede .

cyc

Data: 2010-11-01 21:42:49
Autor: jadrys
W dniu 2010-11-01 08:55, cyc pisze:
[...]

Wybaczam. ale z małą uwagą - ty cycu zaczynasz z poważnego adwersarza się zmieniać w informatora. :-(

Data: 2010-11-01 09:13:00
Autor: dK
[...]

Dalej hołdujesz tezie o nienaturalnej mgle?????? Daj spokój!
Są dziesiatki obiektywnych dowodów na to, ze mgłą była naturalna i ani jednego popierającego tezę o jej sztuczności.
Nie chcę mi się już o tym pisać, zajrzyj sobie do archiwum. Tu chyba trzeba by jakiś FAQ zrobić???
Co do zachowania Lecha K. to sprawa ma się zupełnie inaczej są obiektywne dowody świadczące o uprawdopodobnieniu tej tezy, ze LK mógł wpływać na przebieg lotu. Skoro chciał wpływać w Gruzji, dlaczego miałby nie teraz? Zwłaszcza, że na pokładzie był jego protegowany i jak się okazuje chętny do wywalania pilotów zza steru gen. Błasik.

dK

Data: 2010-11-01 21:41:48
Autor: jadrys
W dniu 2010-11-01 09:13, dK pisze:

[...]

Wiesz, jak usłyszałem o tej katastrofie to pomyslałem w pierwszej chwili tak jak ty. - W pierwszej kolejności obarczyłem  Kaczyńskiego winą. Ale po tym co się działo później, to coraz bardziej zaczynam nabierać pewności że to jednak był zamach.
Daj spokój - nawet Błasik nie lądowałby "na ślepo", nie widząc pasa startowego.

Data: 2010-11-01 22:28:47
Autor: dK

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:ian91p$kc8$4news.onet.pl...
[...]

1) Nie obarczam Kaczyńskiego winą, nie obarczam nikogo. Z prostego powodu. Jest za mało danych dostępnych.
2) Wsakazuje układ mobbingowy na pokładzie jako najprawdopodobniejsza przyczyna katastrofy.
3) Jeśli szukasz przyczyn w zamachu, to jednak trzeba szukać bezpośredniego narzędzia zbrodni w czymś innym niż mgła. Koncepcja sztucznej, czy nawet naturalnej indukowanej jest wykluczona na podstawie  tylko i wyłącznie dostępnych nierosyjskich i niepolskich danych meteo.

dK

Data: 2010-11-02 00:22:51
Autor: boukun

Użytkownik "dK" <caria@wp.pl> napisał w wiadomości news:4ccf311f$0$22805$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Ale sama mgła, to jeszcze nie wszystko, żeby spowodować katastrofę, trzeba jeszcze było nakłonić pilotów, żeby lądowali we mgle i nie trafili na pas startowy...

Wariatów nie sieją, sami się rodzą...

boukun

Data: 2011-01-28 20:24:31
Autor: jadrys
W dniu 2010-11-01 22:28, dK pisze:

[...]

Ja nadal nie odrzucam koncepcji z sztucznie wywołaną mgłą, te dane meteo nie są w stanie zarejestrować na tak małym terenie krótkotrwałych zmiam pogody. Tzn - są  w stanie, ale tylko wtedy gdy operator satelity zogniskuje teren który z jakichś powodów jest dla niego ciekawy. Ale w chwili tego zamachu ten teren nie był czymś godnym zainteresowania.

Data: 2010-11-02 00:20:52
Autor: boukun
[...]

To może lepiej by było dla ciebie, gdybyś pamiętał tylko to, co było zaraz po katastrofie i nie słuchał tego, co się działo później, czyli intryganta i jątrzyciela Jarosława Kaczyńskiego. Wyraźnie źle na ciebie wpłynął...
To chory człowiek i wciąga w swoja chorobę jak widać innych...

boukun

Data: 2011-01-28 20:24:22
Autor: jadrys
W dniu 2010-11-02 00:20, boukun pisze:

[...]

Absolutnie nie słucham i nie ogladam w mediach cyrków Macierewicza i jemu podobnych. Teoria o zamachu powstała na skutek mataczenia kacapa.

Data: 2010-10-31 15:38:26
Autor: dK
[...]

Przecież WYRAŹNIE pisze, ze rzuca to nieco swiatła i WYRAŹNIE pisze, że nie zrzuca to winy z Protasiuka!
Naprawdę trudno jest zrozumieć tak prosty tekst i nie zaczynać warczeć na kogoś innego????

dK

Data: 2010-10-31 20:45:18
Autor: jadrys
W dniu 2010-10-31 15:38, dK pisze:

[...]

Raczej jest to próba zaciemnienia rzeczywistości. - Polega to na rozmywaniu, powątkowaniu  najbardziej prawdopodobnej przyczyny. I z tego co widzę robią to wszyscy wokół, z tym etatowym błaznem Antonim M. na czele.

Data: 2010-10-31 15:43:40
Autor: Bogdan Idzikowski
[...]

Nie - winnym jest kapitan statku powietrznego - czytać ze zrozumieniem nie umiesz?

Data: 2010-10-31 20:44:52
Autor: jadrys
[...]

jażeli kalkulować na zimno, to masz rację. Ale człowiek jest tylko człowiekiem, a życie to nie kodeks spisany w regulaminie.

Data: 2010-10-31 22:01:00
Autor: pluton
[...]

Jak to mawiał nasz Zero Rekorder ?  Nikt więcej przez tego pana
nie będzie pozbawiony życia.

Nullification

"Generał Błasik często siadał za sterami"