Geneza żółknięcia Takumarów

Data: 2009-02-23 20:25:18
Autor: jan
Geneza żółknięcia Takumarów
Ponoć ich szkła stają się żółte na skutek dodanych na etapie wytopu
substancji radioaktywnych.

Czy to żółcenie jest spowodowane tym, że produktem rozpadu tego izotopu jest
jakiś żółty pierwiastek - prawdopodobnie jod?

A tak w ogóle to na czym to polegało, że szkła miały lepsze właściwości na
skutek tego niewielkiego dodatku substancji radioaktywnej? To wpływało na
proces krzepnięcia masy szklanej przy wytopie? Izotop jakiego pierwiastka
jest/był tam dodany?

Data: 2009-02-23 20:32:47
Autor: Michał Kwiatkowski

http://if.pw.edu.pl/~sala/papers/Obiektywy.pdf
--
pozdrawiam;
Michał Kwiatkowski (at home)

Data: 2009-02-23 22:32:53
Autor: Janko Muzykant
jan pisze:
Ponoć ich szkła stają się żółte na skutek dodanych na etapie wytopu
substancji radioaktywnych.

Wklejam za cyfrową:

Zrobiłem sobie teścik wpływu promieniotwórczości na szum (robiłem kiedyś taki z 300D, ale trochę niedokładnie i chciałem go porządnie powtórzyć). Kolejność testu:
10 minut 450D plus takumar 50/1,4 zawierający tor (jest to obiektyw chyba najaktywniejszy z łatwo dostępnych na rynku, dozymetr drze się jak dziki).
Potem była przerwa kilkanaście minut, żeby aparat ostygł.
Następnie 10 minut tenże 450D z tamronem 28-75/2,8 (nieaktywny, dozymetr nie widzi różnicy względem tła).
Obiektywy były oczywiście zamknięte, a aparat spoczywał w ciemności. Oba zdjęcia w rawie, obrabiane identycznie (tylko krzywa wzmacniająca cienie nieliniowo). Tu cropy ze środka (lewa część to takumar, prawa - tamron, ale chyba widać):
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/promieniowanie.png
Fajnie wszystko widać po którymś z filtrów szopa:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/promieniowanie2.png

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl

Data: 2009-02-24 00:48:15
Autor: Piotr Sz.
Geneza żółknięcia Takumarów
10 minut 450D plus takumar 50/1,4 zawierający tor (jest to obiektyw chyba najaktywniejszy z łatwo dostępnych na rynku, dozymetr drze się jak dziki).

Mam szuflade Takumarow do P67 - 8 szt. Zaczynam sie ich bac. Juz wiem czemu jak trzymam je razem w plecaku to mi cieplo w plecki, a zapomniany termos z herbatka trzyma temperature nawet po tygodniu. ;-)

Piotr Sz.
piotr(@)szkut.com
www.szkut.com

Data: 2009-02-24 06:33:28
Autor: Janko Muzykant
Piotr Sz. pisze:
Mam szuflade Takumarow do P67 - 8 szt. Zaczynam sie ich bac. Juz wiem czemu jak trzymam je razem w plecaku to mi cieplo w plecki, a zapomniany termos z herbatka trzyma temperature nawet po tygodniu. ;-)

He, odstaw je metr od miejsca w którym siedzisz na co dzień i po problemie.
Z 30 cm są już niewykrywalne dozymetrem.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl
/nie jestem egoistą, jestem estetą/

Data: 2009-02-24 18:41:55
Autor: z photo
Geneza żółknięciaTakumarów

...Juz wiem czemu jak trzymam je razem w plecaku to mi cieplo w plecki, a zapomniany termos z herbatka trzyma temperature nawet po tygodniu. ;-)

Włóż do plecaka grubą płytę z ołowiu - będziesz bezpieczny :)))))
Niewątpliwie ciepło też Ci będzie.

Pozdrawiam.
Zbyszek

Data: 2009-02-24 20:09:31
Autor: jan
Geneza żółknięcia Takumarów
Czy promieniowanie nuklidów promieniotwórczych zawartych w obiektywie nie
powoduje prześwietlenia błony jeśli obiektyw jest stale przymocowany do
korpusu?

Data: 2009-02-24 20:36:19
Autor: Marek Wyszomirski
"jan" <jan@afgsgergergerher.pl> napisał:

Czy promieniowanie nuklidów promieniotwórczych zawartych w obiektywie nie
powoduje prześwietlenia błony jeśli obiektyw jest stale przymocowany do
korpusu?

Powoduje. Jak będziesz trzymał tę samą klatkę negatywu za obiektywem przez 5
lat, to pewnie zauważysz że się przydymiła. Nie ma sensu demonizować etgo
promieniowania - to naprawdę nie są duże dawki. Nie byłbym zdziwiony gdyby
się okazało, że ściana Twojego mieszkania promieniuje silniej niż ten
Takumar.

--
Pozdrawiam!
Marek Wyszomirski (wyszomir@toya.net.pl)

Data: 2009-02-25 05:02:12
Autor: jan
> [...]
promieniowania - to naprawdę nie są duże dawki. Nie byłbym zdziwiony gdyby
się okazało, że ściana Twojego mieszkania promieniuje silniej niż ten

Ja się nie boję. Chodziło mi tylko o błonę.

Data: 2009-02-25 07:20:35
Autor: Marek Wyszomirski
> [...]

> Takumar.

Ja się nie boję. Chodziło mi tylko o błonę.

O błonę też nie masz co się bać. Jak częśto trzymasz film w aparacie bez
robienia zdjeć pzrez wiele miesięcy? A nawet jeśli trzymasz, to procesy
degeneracji emulsji zachodzą w takiej sytuacji nie tylko wskutek działania
promieniowania.

Data: 2009-02-25 19:05:53
Autor: Piotr Sz.
Geneza żółknięcia Takumarów
O błonę też nie masz co się bać.

Czy moge Cie cytowac w rozmowach z modelkami ;-)

Piotr Sz.
piotr(@)szkut.com
www.szkut.com

Data: 2009-02-25 20:27:53
Autor: Marek Wyszomirski
"Piotr Sz." <adres@antyspamowy.pl> napisał:

> O błonę też nie masz co się bać.

Czy moge Cie cytowac w rozmowach z modelkami ;-)

Możesz - o ile dodasz, że o błonę ze względu na Takumara:-))))

Data: 2009-03-02 16:16:45
Autor: bakulik at work
Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd Marek Wyszomirski napisał(a):

[...]

Poza tym między szkłem a błona jest lustro i migawka, które jednak
stanowią przeszkodę.

--
Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
www.bakulik.com.pl | www.finanseiprawo.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik

Data: 2009-03-02 17:25:04
Autor: Marek Wyszomirski

"bakulik at work" <imie@nick.polska> napisał:

> [...]
działania
> promieniowania.

Poza tym między szkłem a błona jest lustro i migawka, które jednak

Zalezy dla jakiego promieniowania. Dla alfa i beta owszem, ale dla
promieniowania gamma to raczej niewielka przeszkoda.