Gładko sunąć po nierównościach

Data: 2011-05-17 14:26:05
Autor: Jakub Witkowski
Gładko sunąć po nierównościach
W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:

Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.

System miałby możliwość poruszania każdym kołem w pionie (np. za pomocą
siłownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Połączone by to było z radarem
omiatającym nawierzchnię przed samochodem. Radar odczytywałby nierówności
nawierzchni, a siłowniki odpowiednio by reagowały wysuwając lub chowając
koło.

To nie tak się robi.
Sygnałem odniesienia dla układu regulacji powinien być akcelerometr, a elementem
wykonawczym siłowniki zawieszenia. Układ powinien zerować przyspieszenie pionowe.
Teoretycznie proste :)

Data: 2011-05-17 14:45:40
Autor: Tomasz Finke
Gładko sunąć po nierównościach

Teoretycznie proste :)

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
zanim dowie się o niej koło.

T.

Data: 2011-05-17 15:07:47
Autor: Maciek
Gładko sunąć po nierównościach
Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
zanim dowie się o niej koło.

....może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku? Całość byłaby trochę przed kołem. Ciekawe czy możliwe by było zrobienie charakterystyki nierówności ;-)

Data: 2011-05-17 16:48:57
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Gładko sunąć po nierównościach
  Powitanko,

...może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku?

Tutaj
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension
pisza (jesli dobrze rozumiem), ze to mierzy ruch kola w pionie i dopiero wtedy reaguje.
Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej wyszukanej (elektro)mechaniki;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2011-05-18 15:13:19
Autor: J.F.
Gładko sunąć po nierównościach
Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <opajak1@gazeta.pl> napisał w
 Powitanko,
[...]

Jest w tym jeden niuans - na niektore wyboje trzeba reagowac szybko nie zmieniajac wysokosci pojazdu, ale na wszelkich wjazdach i zjadach trzeba reagowac zmieniajac wysokosc kabiny i dostosowujac do profilu drogi.
Czyli trzeba patrzec stosunkowo daleko w przyszlosc, i zauwazyc czy to chwilowa dziura/falda, czy poczatek dluzszego trendu.

Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej wyszukanej (elektro)mechaniki;-)

Trzeba trzeba, bo sam zyroskop dziala specyficznie i nie tak jak sie laikom wydaje. Choc na same zakrety moze wystarczy .. br, wolalbym tym nie jezdzic :-).
Poza tym on tylko przechyly zlikwiduje, wyboje zostana.

J.

Data: 2011-05-18 08:12:47
Autor: Massai
Gładko sunąć po nierównościac=?ISO-8859-2??=Q?h
Tomasz Finke wrote:

> Teoretycznie proste :)

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości.
Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności zanim
dowie się o niej koło.

Eee, wystarczy bardzo szybki czujnik ugięcia opony. Ot, jakiś pasek
zatopiony w boku opony.
Ugięcie opony jest pierwsze, zanim dojdzie do ruchu całego koła.

To w połączeniu ze "zwykłymi" amorami typu magneride (o zmiennej sile
tłumenia) już da bardzo dobre efekty.

Przewaga tego rozwiązania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
siłowniki) zasadza się w tym że ichni zawias SAM może wywołac ruch
koła. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać
na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach, oblanych
tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-05-18 11:47:55
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-05-18 10:12, Massai pisze:

[...]

Opona i ew. inne elastyczne elementy zawieszenia pełnią rolę filtru
dolnoprzepustowego; bez niego wymagania na pasmo dla siłowników i szybkość
całego układu regulacji stałyby się wręcz kosmiczne :)

Data: 2011-05-18 10:18:01
Autor: Massai
Gladko sunac po nierownosciach
Jakub Witkowski wrote:

> [...]

dolnoprzepustowego; bez niego wymagania na pasmo dla siłowników i
szybkość całego układu regulacji stałyby się wręcz kosmiczne :)

Gadanie, mój dziadek miał wóz na żelaznych kołach i jeździł ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-05-18 12:39:47
Autor: Albercik
W dniu 18.05.2011 10:12, Massai pisze:

 Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać
na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach, oblanych
tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)

Obecnie stosuje się wąż ogrodowy nawinięty na felgę.
:P

Data: 2011-05-18 09:45:42
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-05-17 14:45, Tomasz Finke pisze:

Teoretycznie proste :)

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości.

Powiedz to układom stabilizacji, np. położenia lufy czołgu. Zapewniam cię, że
nie ma w nich radaru do wykrywania nierówności terenowych :) One działają
dokładnie tak, jak opisałem (w uproszczeniu).
Pomocniczym wejściem (poprawiającym odporność układu na szumy) będzie zapewne
położenie zawieszenia. To wszystko jest teoretycznie proste i praktycznie wykonalne.
Kwestia sformułowania wymagań dokładnościowych, i dobrania właściwych elementów
wykonawczych. Z punktu widzenia teorii sterowania to dość banalny układ, w sam raz
na kolokwium dla studentów 2 roku automatyki :)

Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
zanim dowie się o niej koło.

No i co miałby wtedy zrobić? Dopóki koło nie wjedzie w nierówność... NIC, prawda? :)
Więc po co ma znać przyszłość? Ma znać stan chwilowy, i mieć minimalne opóźnienia.
Niezależnie od tego czy wiesz o nierówności długo przed, czy dopiero w momencie
najechania, kluczowym jest aby reakcja podwozia zaczęła się równo z przeszkodą,
i co gorsza, *dokładnie ją odwzorowywała*. To jest w mniejszym stopniu problem
czujników, bardziej szybkości elementów wykonawczych (ograniczenia natury energetycznej).

Gładko sunąć po nierównościach