Data: 2011-05-17 14:26:05 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Gładko sunąć po nierównościach | |
W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:
Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie To nie tak się robi. Sygnałem odniesienia dla układu regulacji powinien być akcelerometr, a elementem wykonawczym siłowniki zawieszenia. Układ powinien zerować przyspieszenie pionowe. Teoretycznie proste :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-05-17 14:45:40 | |
Autor: Tomasz Finke | |
Gładko sunąć po nierównościach | |
W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:
Teoretycznie proste :) Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności zanim dowie się o niej koło. T. |
|
Data: 2011-05-17 15:07:47 | |
Autor: Maciek | |
Gładko sunąć po nierównościach | |
Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności ....może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku? Całość byłaby trochę przed kołem. Ciekawe czy możliwe by było zrobienie charakterystyki nierówności ;-) |
|
Data: 2011-05-17 16:48:57 | |
Autor: Pawel \"O'Pajak\" | |
Gładko sunąć po nierównościach | |
Powitanko,
...może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku? Tutaj http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension pisza (jesli dobrze rozumiem), ze to mierzy ruch kola w pionie i dopiero wtedy reaguje. Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej wyszukanej (elektro)mechaniki;-) Pozdroofka, Pawel Chorzempa -- "-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną? -Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek) ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->: > pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<******* |
|
Data: 2011-05-18 15:13:19 | |
Autor: J.F. | |
Gładko sunąć po nierównościach | |
Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <opajak1@gazeta.pl> napisał w
Powitanko, Jest w tym jeden niuans - na niektore wyboje trzeba reagowac szybko nie zmieniajac wysokosci pojazdu, ale na wszelkich wjazdach i zjadach trzeba reagowac zmieniajac wysokosc kabiny i dostosowujac do profilu drogi. Czyli trzeba patrzec stosunkowo daleko w przyszlosc, i zauwazyc czy to chwilowa dziura/falda, czy poczatek dluzszego trendu. Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej wyszukanej (elektro)mechaniki;-) Trzeba trzeba, bo sam zyroskop dziala specyficznie i nie tak jak sie laikom wydaje. Choc na same zakrety moze wystarczy .. br, wolalbym tym nie jezdzic :-). Poza tym on tylko przechyly zlikwiduje, wyboje zostana. J. |
|
Data: 2011-05-18 08:12:47 | |
Autor: Massai | |
Gładko sunąć po nierównościac=?ISO-8859-2??=Q?h | |
Tomasz Finke wrote:
W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze: Eee, wystarczy bardzo szybki czujnik ugięcia opony. Ot, jakiś pasek zatopiony w boku opony. Ugięcie opony jest pierwsze, zanim dojdzie do ruchu całego koła. To w połączeniu ze "zwykłymi" amorami typu magneride (o zmiennej sile tłumenia) już da bardzo dobre efekty. Przewaga tego rozwiązania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne siłowniki) zasadza się w tym że ichni zawias SAM może wywołac ruch koła. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach, oblanych tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-) -- Pozdro Massai |
|
Data: 2011-05-18 11:47:55 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Gładko sunąć po nierównościach | |
W dniu 2011-05-18 10:12, Massai pisze:
Przewaga tego rozwiązania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne Opona i ew. inne elastyczne elementy zawieszenia pełnią rolę filtru dolnoprzepustowego; bez niego wymagania na pasmo dla siłowników i szybkość całego układu regulacji stałyby się wręcz kosmiczne :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-05-18 10:18:01 | |
Autor: Massai | |
Gladko sunac po nierownosciach | |
Jakub Witkowski wrote:
W dniu 2011-05-18 10:12, Massai pisze: Gadanie, mój dziadek miał wóz na żelaznych kołach i jeździł ;-) -- Pozdro Massai |
|
Data: 2011-05-18 12:39:47 | |
Autor: Albercik | |
Gładko sunąć po nierównościach | |
W dniu 18.05.2011 10:12, Massai pisze:
Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać Obecnie stosuje się wąż ogrodowy nawinięty na felgę. :P |
|
Data: 2011-05-18 09:45:42 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Gładko sunąć po nierównościach | |
W dniu 2011-05-17 14:45, Tomasz Finke pisze:
W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze: Powiedz to układom stabilizacji, np. położenia lufy czołgu. Zapewniam cię, że nie ma w nich radaru do wykrywania nierówności terenowych :) One działają dokładnie tak, jak opisałem (w uproszczeniu). Pomocniczym wejściem (poprawiającym odporność układu na szumy) będzie zapewne położenie zawieszenia. To wszystko jest teoretycznie proste i praktycznie wykonalne. Kwestia sformułowania wymagań dokładnościowych, i dobrania właściwych elementów wykonawczych. Z punktu widzenia teorii sterowania to dość banalny układ, w sam raz na kolokwium dla studentów 2 roku automatyki :) Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności No i co miałby wtedy zrobić? Dopóki koło nie wjedzie w nierówność... NIC, prawda? :) Więc po co ma znać przyszłość? Ma znać stan chwilowy, i mieć minimalne opóźnienia. Niezależnie od tego czy wiesz o nierówności długo przed, czy dopiero w momencie najechania, kluczowym jest aby reakcja podwozia zaczęła się równo z przeszkodą, i co gorsza, *dokładnie ją odwzorowywała*. To jest w mniejszym stopniu problem czujników, bardziej szybkości elementów wykonawczych (ograniczenia natury energetycznej). -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |