Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.telewizja   »   Głośne reklamy

Głośne reklamy

Data: 2009-05-16 11:46:19
Autor: Tomasz Wójtowicz
Głośne reklamy
Ula pisze:
Witam!

Czy jest szansa, że skończy się wreszcie
torturowanie telewidzów głośnymi reklamami?
Kiedyś słyszałam, że ma to być zabronione.
Czy coś się w tej sprawie dzieje?

Najpierw trzeba by zacząć obiektywnie mierzyć tą głośność, bo ZTCW, to poziom sygnału audio się nie zmienia.

Data: 2009-05-16 12:53:36
Autor: Waldek Godel
Głośne reklamy
Dnia Sat, 16 May 2009 11:46:19 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

Najpierw trzeba by zacząć obiektywnie mierzyć tą głośność, bo ZTCW, to poziom sygnału audio się nie zmienia.

Są już czynione stosowne próby, pozostaje trzymać kciuki, żeby zakończyły
się sukcesem i to szybko.
Poziom i owszem, się nie zmienia. Ale dynamika zmienia się strasznie i to
jest cały problem.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
awago.maupa.orangegsm.info, awago.maupa.telekomunikacja.org
"Marka TP na skutek utarczek z regulatorem rynku bardzo się zdewaluowała" -
Maciej Witucki, prezes.

Data: 2009-05-16 15:52:09
Autor: on
Głośne reklamy

Poziom i owszem, się nie zmienia. Ale dynamika zmienia się strasznie i to
jest cały problem.

Podobny problem występuje w wielu krajach. Ponieważ średni poziom sygnału się nie zmienia, a manipuluje się dynamiką sygnału, trudno jest *obiektywnie* wykazać wzrost głośności. Pomiary *subiektywne* w stylu "bo mi się wydaje, że jest głośniej" niestety dotychczas nie stanowiły argumentu do podjęcia działań.
Taki sam problem jest w wielu krajach i jak na razie nie udało się go jednoznacznie rozwiązać.

Pozostają pisma do odpowiednich urzędów (KRRiT, rzecznik praw obywatelskich, itp) by zmobilizować do szybszego rozwiązania problemu. Podobno prace trwają.

Teoretycznie E-AC3 wprowadzane w DVB-T powinno pozwolić na normalizację subiektywnego odbioru już w samym odbiorniku - dekoderze fonii. Dodatkowe dane o parametrach sygnały przesyłane w strumieniu E-AC3, jeśli będą używane poprawnie, rozwiążą ten problem raz na zawsze.
Chociaż spiskowa teoria dziejów mówi, że dopiero wtedy będzie można kombinować ze 'wzmacnianiem efektów dźwiękowych' w 'odpowiednim' momencie.

Data: 2009-05-16 15:59:30
Autor: adresss
Głoœne reklamy
On Sat, 16 May 2009 15:52:09 +0200, on <on@on.no> wrote:


Teoretycznie E-AC3 wprowadzane w DVB-T powinno pozwolić na normalizację subiektywnego odbioru już w samym odbiorniku - dekoderze fonii. Dodatkowe dane o parametrach sygnały przesyłane w strumieniu E-AC3, jeśli będą używane poprawnie, rozwiążą ten problem raz na zawsze.
Chociaż spiskowa teoria dziejów mówi, że dopiero wtedy będzie można kombinować ze 'wzmacnianiem efektów dźwiękowych' w 'odpowiednim' momencie.

powinno sie zastosowac kompresor dynamiki, ktory nie pozwolilby do
zbyt gwaltownych skokow. Pewnie daloby sie takie cos zapakowac do
odbiornika tv/dvb-s/dvb-t lub najbezpieczniej zmusic operatora
multipleksu dvb-t aby to on mial odpowiedni przymus prawny (zapisany w
koncesji, bo na dobra wole nie mozna liczyc) do pilnowania tej
dynamiki.

--
ThinkXtra

Data: 2009-05-16 15:07:06
Autor: Waldek Godel
Głoœne reklamy
Dnia Sat, 16 May 2009 15:59:30 +0200, adresss@poczta.pl napisał(a):

powinno sie zastosowac kompresor dynamiki, ktory nie pozwolilby do
zbyt gwaltownych skokow. Pewnie daloby sie takie cos zapakowac do

Kompresor dynamiki JEST właśnie stosowany i to jest cały problem

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
awago.maupa.orangegsm.info, awago.maupa.telekomunikacja.org
"Marka TP na skutek utarczek z regulatorem rynku bardzo się zdewaluowała" -
Maciej Witucki, prezes.

Data: 2009-05-16 20:51:38
Autor: on
G

 zmusic operatora
multipleksu dvb-t aby to on mial odpowiedni przymus prawny (zapisany w
koncesji, bo na dobra wole nie mozna liczyc) do pilnowania tej
dynamiki.

Koncesję dostaje Nadawca czyli podmiot tworzący program. Operator co najwyżej rezerwację częstotliwości.
Operator multipleksu nie ma prawa wpływać na treść programu, to przywilej nadawcy.

Data: 2009-05-17 12:57:00
Autor: adressss
G
On Sat, 16 May 2009 20:51:38 +0200, on <on@on.no> wrote:


 zmusic operatora
multipleksu dvb-t aby to on mial odpowiedni przymus prawny (zapisany w
koncesji, bo na dobra wole nie mozna liczyc) do pilnowania tej
dynamiki.

Koncesję dostaje Nadawca czyli podmiot tworzący program. Operator co najwyżej rezerwację częstotliwości.
Operator multipleksu nie ma prawa wpływać na treść programu, to przywilej nadawcy.

operator musi miec koncesje na nadawanie (sygnalu tv) i powinien byc
straznikiem i pilnowac nadawce w tej materii. To wg ciebie kto powinien  pilnowac nadawcow (stacje)? Sami maja
siebie pilnowac? Wystarczyloby aby wg wew. przepisow (stacji) i przy
podpisywaniu umowy na emisje reklamy dorzucic odpowiedni zapis, ze
maja prawo/obowiazek tak dopasowac dzwiek reklamy (aby nie byla
odczuwana jako glosniejsza). To wystarczyloby aby ten problem
rozwiazac. Tylko musialaby byc dobra wola nadawcow.

--
ThinkXtra

Data: 2009-05-17 15:32:19
Autor: Mr.FX
Głośne reklamy
Dnia Sat, 16 May 2009 11:46:19 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

Najpierw trzeba by zacząć obiektywnie mierzyć tą głośność, bo ZTCW, to poziom sygnału audio się nie zmienia.

Są już czynione stosowne próby, pozostaje trzymać kciuki, żeby zakończyły
się sukcesem i to szybko.
Poziom i owszem, się nie zmienia. Ale dynamika zmienia się strasznie i to
jest cały problem.

IMHO te czynione próby są bez sensu. Wystarczyłoby zapisać w ustawie,
że reklamy mają być nadawane z poziomem nie większym niz -18dB
w stosunku do poziomu dźwięku nadawania pozostałych audycji. Niech
sobie wtedy producenci reklam stosują kompresję dynamiki jaką
sobie chcą.

--
Mr.FX [ myryfykysy ]

Data: 2009-05-17 16:37:09
Autor: Bartłomiej Zieliński
Głośne reklamy
Użytkownik Mr.FX napisał:
IMHO te czynione próby są bez sensu. Wystarczyłoby zapisać w ustawie,
że reklamy mają być nadawane z poziomem nie większym niz -18dB
w stosunku do poziomu dźwięku nadawania pozostałych audycji. Niech

A ja uważam, że należałoby KONIECZNIE określić jak często i ile czasu maksymalnie mogą lecieć reklamy. Było kiedyś tak na Polsacie, że zaczął się film, po 10 minutach było losowanie lotka, potem 5 minut filmu albo mniej i ponad 10 minut reklam. To jest paranoja. A jeszcze gorsze są napisy i reklamy własnych audycji podczas filmu. Przecież to ingerencja w czyjeś dzieło. Nie wystarczy już logo stacji i znak kategorii wiekowej?

--
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *
* Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl                         gg:970831  *
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Data: 2009-05-17 19:37:53
Autor: bocian
Głośne reklamy
Bartłomiej Zieliński pisze:
A ja uważam, że należałoby KONIECZNIE określić jak często i ile czasu maksymalnie mogą lecieć reklamy. Było kiedyś tak na Polsacie, że zaczął się film, po 10 minutach było losowanie lotka, potem 5 minut filmu albo mniej i ponad 10 minut reklam. To jest paranoja. A jeszcze gorsze są napisy i reklamy własnych audycji podczas filmu. Przecież to ingerencja w czyjeś dzieło. Nie wystarczy już logo stacji i znak kategorii wiekowej?

http://www.9477.pl/strony/1/i/7587.php

Data: 2009-05-17 19:51:06
Autor: Bartłomiej Zieliński
Głośne reklamy
Użytkownik bocian napisał:
http://www.9477.pl/strony/1/i/7587.php

Ciekawa inicjatywa i ciekawe, czy wejdzie w życie w Polsce i kiedy.

--
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *
* Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl                         gg:970831  *
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Data: 2009-05-18 07:34:07
Autor: Marek Dyjor
Głośne reklamy
Mr.FX wrote:
Dnia Sat, 16 May 2009 11:46:19 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

Najpierw trzeba by zacząć obiektywnie mierzyć tą głośność, bo ZTCW,
to poziom sygnału audio się nie zmienia.

Są już czynione stosowne próby, pozostaje trzymać kciuki, żeby
zakończyły się sukcesem i to szybko.
Poziom i owszem, się nie zmienia. Ale dynamika zmienia się strasznie
i to jest cały problem.

IMHO te czynione próby są bez sensu. Wystarczyłoby zapisać w ustawie,
że reklamy mają być nadawane z poziomem nie większym niz -18dB
w stosunku do poziomu dźwięku nadawania pozostałych audycji. Niech
sobie wtedy producenci reklam stosują kompresję dynamiki jaką
sobie chcą.

ale to włąśnie nie rozwiązuje problemu.

Data: 2009-05-18 09:13:02
Autor: Mr.FX
Gło¶ne reklamy
IMHO te czynione próby są bez sensu. Wystarczyłoby zapisać w ustawie,
że reklamy mają być nadawane z poziomem nie większym niz -18dB
w stosunku do poziomu dźwięku nadawania pozostałych audycji. Niech
sobie wtedy producenci reklam stosują kompresję dynamiki jaką
sobie chcą.

ale to włąśnie nie rozwiązuje problemu.

Problemu nie rozwiązuje przepis, aby reklamy "nie były głośniejsze"
(czyli nie więcej jak 0dB) niż pozostałe audycje. To o czym ja piszę
powyżej rozwiązałoby problem. Trochę reklam w życiu zrobiłem i przed
nie jedną konsoletą pracowałem i wiem co, jak i dlaczego słychać. ;)

--
Mr.FX [ myryfykysy ]

Data: 2009-05-18 21:27:16
Autor: Chris
Gło¶ne reklamy
Dnia Mon, 18 May 2009 09:13:02 +0200, Mr.FX napisał(a):

Problemu nie rozwiązuje przepis, aby reklamy "nie były głośniejsze"
(czyli nie więcej jak 0dB) niż pozostałe audycje. To o czym ja piszę
powyżej rozwiązałoby problem. Trochę reklam w życiu zrobiłem i przed
nie jedną konsoletą pracowałem i wiem co, jak i dlaczego słychać. ;)

A czy mógłbyś "w krótkich żołnierskich słowach" wyjaśnić, na czym polega
ten trick, że audycje "nie głośniejsze niż pozostałe", są w
rzeczywistości głośniejsze?
I dlaczego akurat przycięcie o 18 dB rozwiązuje problem, a nie powoduje,
że reklamy będą zbyt ciche?

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2009-05-18 23:11:53
Autor: Mr.FX
Gło¶ne reklamy
Problemu nie rozwiązuje przepis, aby reklamy "nie były głośniejsze"
(czyli nie więcej jak 0dB) niż pozostałe audycje. To o czym ja piszę
powyżej rozwiązałoby problem. Trochę reklam w życiu zrobiłem i przed
nie jedną konsoletą pracowałem i wiem co, jak i dlaczego słychać. ;)

A czy mógłbyś "w krótkich żołnierskich słowach" wyjaśnić, na czym polega
ten trick, że audycje "nie głośniejsze niż pozostałe", są w
rzeczywistości głośniejsze?

W powyższym pytaniu zauważam pewien problem semantyczny ze słowem
"głośniejsze", ale postaram się wyjaśnić, dlaczego reklamy wydają
się być głośniejsze od reszty audycji.
Otusz :) dźwięk w reklamach jest potraktowany urządzeniami (nie istotne
czy w postaci hardware czy software) zwanymi kompresorami dynamiki.
Owe kompresory 'spłaszczają" amplitudę fal dźwiękowych (obniżając
poziom głośniejszych fragmentów) dzięki czemu można podnieść ogólną
głośność nagrania nie przesterowując go - tzn. że cały czas jest równo
głośno. W efekcie rośnie RMS
(http://pl.wikipedia.org/wiki/Warto%C5%9B%C4%87_skuteczna) nagrania.
W tym wszystkim warto sobie zdawać sprawę, że przy tak mocnym jak
w reklamach stosowaniu kompresji owe "głośniejsze fragmenty" nie dotyczą tego, że ktoś jedno słowo mówi głośniej, a inne ciszej, ale chodzi tutaj
o dużo krótsze odcinki czasu - zakładając, że pasmo słyszalne to
20hz-20Khz, kompresja może dotyczyć setnych a nawet tysięcznych
części sekundy.

Subiektywne odczucie człowieka jest takie, że dźwięk w którym określony
poziom głośności występuje dłużej, wydaje się głośniejszy, od tego
w którym ten sam poziom głośności występuje krócej (rzadziej).

I dlaczego akurat przycięcie o 18 dB rozwiązuje problem, a nie powoduje,
że reklamy będą zbyt ciche?

Te -18db to rzuciłem tak dla przykładu ;) wydaje się być bezpiecznym
marginesem, -10db może by i wystarczyło, ale kto by tam się przejmował
tym, że reklamy będą zbyt ciche. ;-)

--
Mr.FX [ myryfykysy ]

Data: 2009-05-19 07:41:32
Autor: Bartłomiej Zieliński
Gło¶ne reklamy
Użytkownik Mr.FX napisał:
Te -18db to rzuciłem tak dla przykładu ;) wydaje się być bezpiecznym
marginesem, -10db może by i wystarczyło, ale kto by tam się przejmował
tym, że reklamy będą zbyt ciche. ;-)

No właśnie. I tak się ścisza ręcznie, a nawet wyłącza głos w ogóle.

--
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *
* Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl                         gg:970831  *
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Data: 2009-05-20 01:23:42
Autor: Chris
Gło¶ne reklamy
Dnia Mon, 18 May 2009 23:11:53 +0200, Mr.FX napisał(a):

Owe kompresory 'spłaszczają" amplitudę fal dźwiękowych (obniżając
poziom głośniejszych fragmentów) dzięki czemu można podnieść ogólną
głośność nagrania nie przesterowując go - tzn. że cały czas jest równo
głośno.

Teraz wszystko jasne!
Dzięki! :)

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2009-05-16 12:54:15
Autor: Wiewior
Głośne reklamy
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com> napisał w wiadomości news:gum25d$l3e$1atlantis.news.neostrada.pl...
Najpierw trzeba by zacząć obiektywnie mierzyć tą głośność, bo ZTCW, to poziom sygnału audio się nie zmienia.

Są już pewne normy, opis można znaleźć chociażby tu: http://www.ebu.ch/fr/technical/trev/trev_310-lund.pdf

--
     Wiewior
jvrjvbe@tnmrgn.cy
Kazde urzadzenie elektryczne dziala lepiej,
    jezeli jest podlaczone do zasilania

Głośne reklamy

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona