Gminy na granicy bankructwa

Data: 2011-09-15 22:06:51
Autor: Inc
Gminy na granicy bankructwa
Gminy na granicy bankructwa i buntu, czyli ci膮g dlaszy przedszkolnych przepychanek

Nawet co dziesi膮ta gmina b臋dzie musia艂a zmieni膰 uchwa艂y o wysoko艣ci op艂at pobieranych w przedszkolach. To efekt kontroli, kt贸re premier nakaza艂 wojewodom z zaleceniem, 偶e ma by膰 taniej. Gminy s膮 na granicy bankructwa i buntu.
Wst臋pna liczba zakwestionowanych uchwa艂 gmin ws. dodatkowych op艂at za przedszkola

Wst臋pna liczba zakwestionowanych uchwa艂 gmin ws. dodatkowych op艂at za przedszkola
Galeria zdj臋膰: 1 z 1

Przygotowana przez Katarzyn臋 Hall reforma systemu o艣wiaty z 2008 roku, jeszcze nie zacz臋艂a w pe艂ni funkcjonowa膰, a ju偶 prze偶ywa powa偶ny kryzys. Wczoraj szefowa resortu edukacji narodowej publicznie przyzna艂a, 偶e chce wycofa膰 si臋 z pomys艂u pos艂ania do szko艂y od przysz艂ego roku wszystkich sze艣ciolatk贸w. Ale nie b臋dzie to 艂atwe, bo wymaga ponownej nowelizacji ustawy o systemie o艣wiaty, a w tej kadencji Sejmu jest to ju偶 niemo偶liwe, poniewa偶 dzisiaj ko艅czy on swoje ostatnie posiedzenie.

Niewypa艂em okaza艂a si臋 tak偶e nowelizacja ustawy o systemie o艣wiaty z 2010 roku, kt贸ra przerzuci艂a na rodzic贸w cz臋艣膰 koszt贸w opieki przedszkolnej. Doprowadzi艂o to do protest贸w w wielu gminach. Obecnie wojewodowie ko艅cz膮 zlecon膮 przez premiera kontrol臋 gminnych uchwa艂 w sprawie dodatkowych op艂at za przedszkola. 鈥濪GP鈥 dotar艂 do wst臋pnych danych, z kt贸rych wynika, 偶e nawet co dziesi膮ta gmina b臋dzie musia艂a zmieni膰 swoje decyzje w tej sprawie.
Bankructwo gminy

Wojewodowie najcz臋艣ciej kwestionuj膮 wprowadzenie op艂at za przedszkola z moc膮 wsteczn膮 (czyli np. uchwa艂a podj臋ta zosta艂a 3 wrze艣nia, podczas gdy podwy偶ka mia艂a miejsce 1 wrze艣nia) czy zapis贸w zobowi膮zuj膮cych rodzic贸w do sk艂adania deklaracji dotycz膮cych liczby godzin, podczas kt贸rych ich dzieci b臋d膮 korzysta膰 ze 艣wiadcze艅. W uchwa艂ach pojawiaj膮 si臋 tak偶e postanowienia, 偶e op艂aty nie ulegaj膮 zwrotowi w sytuacji nieobecno艣ci dziecka w przedszkolu.

Samorz膮dowcy wskazuj膮, 偶e to dzia艂ania, kt贸re maj膮 zabezpieczy膰 ich bud偶et, i nie wykluczaj膮, 偶e b臋d膮 odwo艂ywali si臋 od decyzji wojewod贸w do s膮d贸w administracyjnych. Argumentuj膮, 偶e w tym roku wydadz膮 na o艣wiat臋 nawet ponad po艂ow臋 swoich ca艂orocznych bud偶et贸w. Profesor Micha艂 Kulesza, tw贸rca reformy samorz膮dowej, wskazuje, 偶e nie maj膮 one obowi膮zku dofinansowywa膰 o艣wiaty z w艂asnej kieszeni. Ale nie mog膮 tak偶e na dzia艂alno艣ci edukacyjnej zarabia膰. 鈥 Gmina nie mo偶e pobiera膰 od rodzic贸w op艂aty wy偶szej ni偶 ta wynikaj膮ca z rzeczywistych koszt贸w jakie ponosi na opiek臋 przedszkoln膮 鈥 wyja艣nia Kulesza.

Jednak jak pokazuje przyk艂ad gminy 艁apy, kt贸ra na dwa prowadzone przedszkola wydaje rocznie ponad 2 mln z艂 鈥 op艂aty od rodzic贸w pokrywaj膮 jedynie 13 proc. koszt贸w, jakie ponosi samorz膮d w zwi膮zku z utrzymaniem plac贸wki.

Od wielu lat samorz膮dowcy postuluj膮, aby bud偶et pa艅stwa partycypowa艂 w opiece przedszkolnej. Teraz jest to wydatek ci膮偶膮cy na gminach, a od tego roku dodatkowo na rodzicach, kt贸rzy musz膮 p艂aci膰 za d艂u偶szy ni偶 pi臋ciogodzinny pobyt swoich pociech w przedszkolu. Co gorsza, na gminy zosta艂 te偶 przerzucony obowi膮zek przygotowania szk贸艂 do przyj臋cia sze艣ciolatk贸w. Cho膰 reforma przewidywa艂a, 偶e z pa艅stwo da samorz膮dom na przygotowanie si臋 do reformy 350 mln z艂, jednak w ostateczno艣ci pieni膮dze te nie trafi艂y do adresat贸w ze wzgl臋du na oszcz臋dno艣ci rz膮dowe.
Lepiej p贸藕no ni偶 wcale

Efekt jest taki, 偶e wiele szk贸艂 nie jest w stanie zapewni膰 maluchom odpowiednich warunk贸w do nauki, zabawy i wychowania. Rodzice doskonale o tym wiedz膮 i cho膰 ju偶 od trzech lat mog膮 posy艂a膰 sze艣ciolatk贸w do pierwszej klasy, to wstrzymuj膮 si臋 z takimi decyzjami. W tym roku do szk贸艂 rodzice pos艂ali mniej ni偶 25 proc. sze艣ciolatk贸w (wst臋pne szacunki MEN m贸wi艂y o 40 proc.), co oznacza, 偶e w roku szkolnym 2012/2013 w I klasach szk贸艂 podstawowych mog艂oby znale藕膰 si臋 nawet 700 tys. dzieci. Obecnie jest to ok. 400 tys. Do 艣wiadomo艣ci samej Minister Hall te liczby dotar艂y trzy lata po og艂oszeniu reformy i na rok przed jej wprowadzeniem.

Dziennik Gazeta Prawna

Data: 2011-09-16 14:45:21
Autor: u2
Gminy na granicy bankructwa
W dniu 2011-09-16 05:06, Inc pisze:
Od wielu lat samorz眃owcy postuluj, aby bud縠t pa駍twa partycypowa w
opiece przedszkolnej. Teraz jest to wydatek ci笨眂y na gminach, a od
tego roku dodatkowo na rodzicach, kt髍zy musz p砤ci za d硊縮zy ni
pi阠iogodzinny pobyt swoich pociech w przedszkolu. Co gorsza, na gminy
zosta te przerzucony obowi眤ek przygotowania szk蟪 do przyj阠ia
sze禼iolatk體. Cho reforma przewidywa砤, 縠 z pa駍two da samorz眃om na
przygotowanie si do reformy 350 mln z, jednak w ostateczno禼i
pieni眃ze te nie trafi硑 do adresat體 ze wzgl阣u na oszcz阣no禼i rz眃owe.

Zrozumiale, ze wraza razwietka dazy do rozpirzenia panstwa polskiego, a
nie do sprawnego jego funkcjonowania.

Data: 2011-09-16 06:06:19
Autor: Leszczur
On 16 Wrz, 14:45, u2 <u...@o2.pl> wrote:
> [...]

> opiece przedszkolnej. Teraz jest to wydatek ci cy na gminach, a od
> tego roku dodatkowo na rodzicach, kt rzy musz p aci za d u szy ni
> pi ciogodzinny pobyt swoich pociech w przedszkolu. Co gorsza, na gminy
> zosta te przerzucony obowi zek przygotowania szk do przyj cia
> sze ciolatk w. Cho reforma przewidywa a, e z pa stwo da samorz dom na
> przygotowanie si do reformy 350 mln z , jednak w ostateczno ci
> pieni dze te nie trafi y do adresat w ze wzgl du na oszcz dno ci rz dowe.

Zrozumiale, ze wraza razwietka dazy do rozpirzenia panstwa polskiego, a

I trzeba ja podziwiac za nieprawdopodobn skuteczno舵.

Data: 2011-09-16 16:18:55
Autor: pluton
Gminy na granicy bankructwa
Gminy na granicy bankructwa i buntu, czyli ci眊

Oby jak najszybciej. Niech sie wreszcie te urzedasy pasozyty wezma za
robote.

Nullification

Data: 2011-09-16 23:23:01
Autor: Kaczysta
Gminy na granicy bankructwa
Faktem jest, 偶e zadzia艂a艂a pazerno艣c lokalnych kacyk贸w gminych.
Realny wzrost op艂at za przedszkola wskutek nowych przepis贸w - to g贸ra 40 z艂 miesi臋cznie.
AZ

Gminy na granicy bankructwa