Górnicy protestują przeciw importowi węgla z Rosji

Data: 2014-09-23 23:46:27
Autor: u2
Górnicy protestują przeciw importowi węgla z Rosji
w koncu trzeba wziac sprawy w swoje rece :

http://wpolityce.pl/polityka/215133-klopoty-nowej-pani-premier-gornicy-protestuja-przeciw-importowi-wegla-z-rosji-i-blokuja-przejscie-graniczne

Kłopoty nowej pani premier? Górnicy protestują przeciw importowi węgla z Rosji i blokują przejście graniczne

Grupa górników ze Śląska zablokowała w środę pociągi z importowanym z Rosji węglem na przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo. Według rzecznika śląsko-dąbrowskiej "S", na tory weszło ok. 200 osób.

Informację o przyjeździe górników na przejście potwierdzono PAP w wydziale kryzysowym urzędu wojewódzkiego w Olsztynie oraz w warmińsko-mazurskiej straży granicznej.

Wiceprzewodniczący sekcji krajowej węgla kamiennego Solidarności Stanisław Kłysz, który jest na przejściu granicznym w Braniewie powiedział PAP, że
protestujący nie przepuszczą żadnego pociągu, który będzie wwoził do Polski z obwodu kaliningradzkiego węgiel". (...) Możemy blokować przejście nawet do końca tygodnia, chcemy zwrócić uwagę na to, że do kraju wpuszczany jest tańszy węgiel, że nikt się nie interesuje tak potężną branżą, jaką jest górnictwo i przez to zabezpieczeniem energetycznym kraju**
-- podkreślił Kłysz.

Rzeczniczka warmińsko-mazurskiej straży granicznej Justyna Szubstarska powiedziała PAP, że straż obserwuje sytuację.
Naszym zadaniem jest utrzymanie porządku na przejściu granicznym, w zależności od sytuacji będziemy podejmować stosowne kroki. Przez przejście w Braniewie odbywa się zarówno ruch pociągów osobowych jak i towarowych
-- podkreśliła rzeczniczka.
Protestujący podkreślają, że to akcja "obywatelskiego sprzeciwu wobec nadmiernego importu węgla z Rosji". Ich zdaniem rosnący import rosyjskiego surowca jest jedną z głównych przyczyn dramatycznej sytuacji w polskim górnictwie.

W drodze do protestujących są przewodniczący śląsko-dąbrowskiej Solidarności i liderzy górniczej "S", aby wesprzeć uczestników blokady.

Od miesięcy rząd obiecywał, że ureguluje kwestię importu rosyjskiego węgla i koncesji na handel surowcem. I jak zwykle nic nie zrobił. Było tylko kwestią czasu, że ludzie wezmą sprawy w swoje ręce i właśnie jesteśmy tego świadkami
-- powiedział szef śląsko-dąbrowskiej "S" Dominik Kolorz.

Jak podają związkowcy, w 2013 roku import węgla do Polski osiągnął poziom blisko 11 mln ton, z czego większość pochodziła z Rosji. Według danych Eurostatu cytowanych przez media, od stycznia do kwietnia 2014 roku do naszego kraju trafiło 2,5 mln ton importowanego węgla, głównie z Federacji Rosyjskiej, czyli o jedną trzecią więcej niż w analogicznymi okresie roku 2013. Związkowcy podkreślają, że to są dane oficjalne i rzeczywisty poziom importu węgla z Rosji może być znacznie wyższy. Tymczasem na zwałach Kompanii Węglowej zalega ok.. 5 mln ton niesprzedanego surowca.

Zdaniem górniczej Solidarności węgiel sprowadzany do naszego kraju z Rosji jest w Polsce sprzedawany po dumpingowych cenach. Choć zanim trafi na terytorium naszego kraju, musi przejechać w kolejowych wagonach kilka tysięcy kilometrów, koszt jego transportu w ogóle nie jest wliczany w końcową cenę surowca.
Do Polski trafia nieposortowany urobek. Muły i miały wymieszane z grubym węglem. Deklarowana na granicy wartość tego węgla jest niska, a więc i opłaty tranzytowe są niewielkie. Następie handlujący tym rosyjskim węglem w Polsce sortują go na placach. Lepsze gatunki sprzedają z ogromnym zyskiem, a te gorsze trafiają do lokalnych ciepłowni po śmiesznie niskich cenach
-- powiedział szef górniczej Solidarności Jarosław Grzesik.

Jego zdaniem obecnie ok. 80 proc. przetargów na dostawy węgla do jednostek budżetowych wygrywają dostawcy węgla importowanego, bo mają dumpingowe ceny.
Kilka miliardów złotych rocznie idzie do Rosjan, a polskie górnictwo pogrąża się zapaści. To jest chore
-- podkreśla Grzesik.

Podczas prac parlamentu nad nowelizacją ustawy o zamówieniach publicznych przedstawiciele Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla przy poparciu górniczych związków zawodowych przedstawili pomysł, aby w znowelizowanej ustawie znalazł się zapis o tzw. preferencjach unijnych dla dostaw towarów i produktów do jednostek budżetowych wybranych ze względu na ważny interes gospodarczy kraju. Wprowadzenie takiego zapisu sprawiłoby, że w np. polskie urzędy, szpitale, szkoły, biblioteki i inne instytucje publiczne ogrzewane byłyby polskim węglem, a nie surowcem z importu. Odpowiednia poprawka została zgłoszona w Senacie przez senatora PiS, jednak senatorowie PO w całości ją odrzucili.
mc,PAP

Data: 2014-09-24 06:57:32
Autor: szklanynocnik
użytkownik u2 napisał:
w koncu trzeba wziac sprawy w swoje rece :

Pamietam jak przed wejsciem do UE banany byly po 1,5zł mowili wtedy ze bedzie parcie ze strony francji aby kupowac banany od nich, a na pozostale bedzie clo. Polska weszla do UE i banany musialy byc z upraw francuskich x2 drozsze, innych nie oplacalo sie sprowadzac.

Jak widac jedni potrafia zadbac o swoje interesy a inni sa dymani:)

Data: 2014-09-24 07:59:20
Autor: Budzik
Górnicy protestują przeciw importowi węgla z Rosji
Użytkownik u2 u_2@o2.pl ...

A moze by tak zadbać o konkurencyjnośc?
A tymczasem:
http://www.pb.pl/3863004,69031,brudne-interesy-w-gornictwie

Data: 2014-09-24 08:57:49
Autor: boukun
"u2" <u_2@o2.pl> schrieb im Newsbeitrag news:a8a3c38e-548d-4b0b-89fc-46f3361b2d96googlegroups.com...
[...]

Bandzior Tusku narozrabiał, Kopacz powieszą...

boukun

Data: 2014-09-25 06:50:04
Autor: stevep
W dniu .09.2014 o 08:57 boukun <boukun@neostrada.pl> pisze:

[...]

A ty jako iodiota ocalejesz.
--
stevep
-- -- -

Data: 2014-09-24 09:11:08
Autor: A. Filip
Górnicy protestują przeciw importowi węgla z Rosji - Czy TY wesprzesz naszych drogich górników?!
u2 <u_2@o2.pl> pisze:
w koncu trzeba wziac sprawy w swoje rece :

http://wpolityce.pl/polityka/215133-klopoty-nowej-pani-premier-gornicy-protestuja-przeciw-importowi-wegla-z-rosji-i-blokuja-przejscie-graniczne
[...]
[...]

Trzeba koniecznie wspierać nasz _drogi_ węgiel i naszych _drogich_ górników?

Ja _może_ bym wsparł tą akcję dydym był przekonany że górnictwo tnie koszty
(nie tylko _płace_) i węgiel z Polski będzie tańszy.  Jeśli ta akcja ma słuĹźyć
tylko temu żeby górnictwo w Polsce zostało takie jakie jest to niech się drodzy
górnicy pocałują sami wiedzą gdzie. A mogę wspierać górnictwo w Polsce ale ni złamanego wuja nie będę wspierał
utrzymywania w ruchu kaĹźdej "najmniej rentownej" kopalni w Polsce.
Mniej górników to mniejsze problemy ZUS z niezasłużonymi i kosztownymi przywilejami
emerytalnymi górników. Górnicy je wywalczyli to górnicy je mają _z konsekwencjami_.

--
A. Filip  -- Talibowie W KLEWKACH nie byli! :-)
Oklaski i kłamstwa są rodzeństwem.  (Przysłowie afrykańskie)

Data: 2014-09-24 03:47:38
Autor: u2
W dniu środa, 24 września 2014 09:11:08 UTC+2 użytkownik A. Filip napisał:

Trzeba koniecznie wspierać nasz _drogi_ węgiel i naszych _drogich_ górników?

Ja _może_ bym wsparł tą akcję dydym był przekonany że górnictwo tnie koszty
(nie tylko _płace_) i węgiel z Polski będzie tańszy.

bredzisz jak bredzislaw de bul. polski wegiel jest o niebo lepszy jakosciowo, ruski slabo sie spala i pyli niemilosiernie.

bajania o tanszym ruskim weglu mozna wlozyc miedzy bajki, transportuje sie go tysiace kilometrow z Workuty, place ruskich gornikow nie sa nizsze od polskich.

jedyne wytlumaczenie tej hucpy to posrednicy w handlu weglem czyli de facto mafia weglowa. ruska mafia weglowa zamieszana m.in. w afere podsluchowa:)

Data: 2014-09-24 04:35:36
Autor: Marek
W dniu środa, 24 września 2014 12:47:38 UTC+2 użytkownik u2 napisał:

> [...]

jedyne wytlumaczenie tej hucpy to posrednicy w handlu weglem czyli de facto mafia weglowa. ruska mafia weglowa zamieszana m.in. w afere podsluchowa:)

W tv podawali, ze te 5mln ton na haldzie jest warte 200zl/tone.
To dlaczego ja place 960 zl, za tone kiepskiego ekogroszku ?
W tym roku kupilem antracyt ( na pewno rosyjski, bo w Polsce nie wystepuje) po 1000.

Data: 2014-09-24 16:42:40
Autor: u2
W dniu 2014-09-24 o 13:35, Marek pisze:
W tv podawali, ze te 5mln ton na haldzie jest warte 200zl/tone.

ponoc 300 zl/ tone

To dlaczego ja place 960 zl, za tone kiepskiego ekogroszku ?

i tutaj masz wytlumaczenie dlaczego ruska mafia sprowadza wegiel z Workuty:)

--
General Skalski o zydach w UB :

tworza mowe nienawisci".

Data: 2014-09-24 06:59:14
Autor: szklanynocnik
użytkownik A. Filip napisał:

Trzeba koniecznie wspierać nasz _drogi_ węgiel i naszych _drogich_ górników?

A moze twoja praca jest za droga, moze warto by podmienic cie na jakiegos tanszego chinczyka? :)

Data: 2014-09-24 16:43:51
Autor: u2
W dniu 2014-09-24 o 15:59, szklanynocnik@gmail.com pisze:
użytkownik A. Filip napisał:

Trzeba koniecznie wspierać nasz _drogi_ węgiel i naszych _drogich_ górników?

A moze twoja praca jest za droga, moze warto by podmienic cie na jakiegos tanszego chinczyka? :)

wynagrodzenie ruskich gornikow nie jest nizsze od polskich gornikow.

dochodzi transport kilka tysiecy kilometrow.

Data: 2014-09-24 07:02:30
Autor: szklanynocnik
użytkownik A. Filip napisał:

A mogę wspierać górnictwo w Polsce ale ni złamanego wuja nie będę wspierał

utrzymywania w ruchu każdej "najmniej rentownej" kopalni w Polsce.

Ostatnio zydy z tefauenu puscili fajny program o japoncach.
Kraj praktycznie zamkniety na obcych, hermetyczny. Dostac tam robote to istny cud.

Data: 2014-09-24 16:45:35
Autor: Marek Czaplicki
u2 pisze na pl.soc.polityka w dniu środa, 24 września 2014 08:46:

[...]

Ale o co kaman? Reformy w duchu brytyjskim.

Data: 2014-09-24 16:46:58
Autor: u2
W dniu 2014-09-24 o 16:45, Marek Czaplicki pisze:
Ale o co kaman? Reformy w duchu brytyjskim.

znowu sciemniasz czeplik:)

Data: 2014-09-24 17:57:22
Autor: Marek Czaplicki
u2 pisze na pl.soc.polityka w dniu środa, 24 września 2014 16:46:

W dniu 2014-09-24 o 16:45, Marek Czaplicki pisze:
Ale o co kaman? Reformy w duchu brytyjskim.

znowu sciemniasz czeplik:)

Jakiś czas temu było o reformach pani premier Margaret Thatcher. Ona aby zreformowac górnictwo w Wlk Brytanii spowodowała kupowanie tańszego niż brytyjski węgla z Polski. Teraz są skargi, że sprowadzany jest węgiel do Polski z Rosji np. Czy te dwa fakty mają coś wspólnego wg Ciebie? Czy będziesz Ty "ściemniał" i uznasz że to są stare lata i sytuacja inna bo tam Wlk Brytania, a tu Polska właśnie?

Data: 2014-09-24 18:48:28
Autor: u2
W dniu 2014-09-24 o 17:57, Marek Czaplicki pisze:
Jakiś czas temu było o reformach pani premier Margaret Thatcher.

znowu wracasz z uporem maniaka do starej plyty. fakty sa takie, ze na haldzie cena tony wegla wynosi 200-300 zlotych, a u posrednika co najmniej dwa razy tyle.

http://www.tani-wegiel.com/cennik.php

Data: 2014-09-24 18:51:11
Autor: Marek Czaplicki
u2 pisze na pl.soc.polityka w dniu środa, 24 września 2014 18:48:

[...]

To stań się pośrednikiem i przestań marudzić. Każdemu w Polsce brakuje pieniędzy i nigdy nie bedzie ich dosyć. :-)

Data: 2014-09-24 19:18:47
Autor: u2
W dniu 2014-09-24 o 18:51, Marek Czaplicki pisze:
Każdemu w Polsce brakuje
pieniędzy i nigdy nie bedzie ich dosyć.

serio brakuje tobie pieniedzy ? to idz pozycz od kogos:)

Data: 2014-09-24 19:31:34
Autor: Marek Czaplicki
u2 pisze na pl.soc.polityka w dniu środa, 24 września 2014 19:18:

W dniu 2014-09-24 o 18:51, Marek Czaplicki pisze:
Każdemu w Polsce brakuje
pieniędzy i nigdy nie bedzie ich dosyć.

serio brakuje tobie pieniedzy ? to idz pozycz od kogos:)

A znasz kogoś kto Ci powie poważnie, że ma dosyć pieniędzy i nie potrzebuje więcej? Górnicy na ten przykład mają dosyć pieniędzy? Pani w sklepie ma dosyć? Pośrednik ma ich tyle że nie wie co z nimi robić i ku chwale górnictwa daje je na fedrowanie? Stań się pośrednikiem w handlu węglem,  a potem to możesz płacić górnikom za wydobycie tyle ile oni sobie zażyczą. Zaręczam Ci, będziesz dla nich jak ten "zbawca" z filmu "Pieniądze to nie wszystko". :-)

Data: 2014-09-24 23:49:15
Autor: u2
W dniu środa, 24 września 2014 19:31:34 UTC+2 użytkownik Marek Czaplicki napisał:

serio brakuje tobie pieniedzy ? to idz pozycz od kogos:)

 A znasz kogoďż˝ kto Ci powie powaďż˝nie, ďż˝e ma dosyďż˝ pieniďż˝dzy i nie potrzebuje

znam, na Kosciuszki w Suwalkach jest kilkanascie bankow, chetnie ciebie obsluza czeplik:)

Data: 2014-09-24 20:59:17
Autor: Budzik
[...]

Jestes pewny tych cen hurtowych?
Ostatnio jeden z górników przekonywal mnie, ze cena hurtowa wegla to około 600zł za tone.

Data: 2014-09-25 02:33:56
Autor: ApostatA
W dniu 2014-09-24 o 18:48, u2 pisze:
[...]

cena producenta:
http://gornictwo.wnp.pl/notowania/ceny_wegla_khw/

--
"W Polsce wszyscy krzyczą, iż posiadają większość"

Data: 2014-09-24 21:27:46
Autor: MarkWoydak
Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:a8a3c38e-548d-4b0b-89fc-46f3361b2d96googlegroups.com...
w koncu trzeba wziac sprawy w swoje rece :

A później będziesz pajdak płakać, że węgiel drogi (krajowy jest 3x droższy od ruskiego). Myśl trochę pajdak! Czyich interesów broni ci "protestujący" górnicy? Na pewno nie twoich bezmózgu!

MW

Data: 2014-09-25 01:57:21
Autor: szklanynocnik
Górnicy protestują przeciw importowi węgla z Rosji
użytkownik MarkWoydak napisał:

Co takiego sie stalo,  jak PO dorwalo sie do koryta ceny poszly w gore?
http://wiatrowa.eu.interiowo.pl/graf/cena_wegla.jpg

Pewnie przypadek, jak z urzednikami:
http://www.artykul.com.pl/wp-content/uploads/2012/06/Liczba-urz%C4%99dnik%C3%B3w-w-Polsce-w-latach-2000-2009.jpg

Data: 2014-09-25 02:39:07
Autor: ApostatA
W dniu 2014-09-24 o 21:27, MarkWoydak pisze:
[...]

to nie chodzi o to, ze ruski. KAZDY wegiel jest 3x tanszy niz POlski bo węgiel to nie gaz ziemny tu jest absolutny wolny rynek, nikt nie podpisuje kontraktów na dostawę. Płacisz i masz. Nikt nie buduje strategii bezpieczenstwa energetycznego opartego na węglu bo jest to zbędne (chyba ze obawiamy się ze odetną nas od morza a garnice zamkną). Weżmy taką Norwegię: sprzedaje gaz i kupuje węgiel.

--
"W Polsce wszyscy krzyczą, iż posiadają większość"

Data: 2014-09-25 02:25:45
Autor: ApostatA
W dniu 2014-09-24 o 08:46, u2 pisze:
[...]

Polski węgiel w hurcie kosztuje 550-600 zł, a na giełdach swiatowych idzie po 200-250 zł.
DLaczego zwykły Polak ma najdrozszy gaz w Europie? Bo indywidualni klienci dostają ten polski by dla przemysłu był ten tani, rosyjski. Inaczej interes w Policach trzeba by zamknąć. Polski węgiel ogranicza polską gospodarkę, bo przekłada się na ogólną konkurencyjność.