Góry Stołowe - jak nie dać się zgubić mapie + (foto)

Data: 2010-06-11 14:26:38
Autor: amcinpiL
Góry Stołowe - jak nie dać się zgubić mapie + (foto)
Mówi się: mapa w dłoń i do przodu - ale jest to czasem działanie zgubne,
jeśli popełni się błąd podczas kupowania danej mapy...

Cel mi zupełnie nieznany - Góry Stołowe.
Szybki zakup map w Kłodzku, gdzie dostępne było tylko wydawnictwo galileos,
które na dzień dobry nie podejrzewałem o super dokładność.
No ale 4 ich mapy w tym GPS powinny dać radę - myślę sobie.
Drugiego dnia pobytu chcę objechać Skały Broumowskie (Broumovské stěny)
a następnie objechać Aderszpaskie Skały (Adršpašské skály)
Niestety czasu wystarcza tylko na te pierwsze, gdyż co kilka chwil, a
właściwie co skrzyżowanie lub odbicie szlaków, zatrzymuję się i porównuję
wskazania z GPSa oraz mapy do stanu faktycznego.
Ni jak nie potrafię w bardzo wielu przypadkach "znaleźć się". Mapa
zawierała koszmarną ilość błędów, mapa TOPO Czech również nie grzeszyła
poprawnością danych.
Z mapami jestem obyty od lat z GPS-em dopiero zaczynam zabawę, ale dopiero
gdy spotkałem czeskiego turystę, który na swojej czeskiej mapie pokazał mi
gdzie jesteśmy (na mojej nie potrafił nas zlokalizować ;) wiedziałem, gdzie
jestem. Cóż, nauczka na przyszłość, nie kupować polskich map na regiony czeskie czy
słowackie, bo można się nieźle przejechać.

Mała galeria z wypadu:  http://babia.ueuo.com/stolowe/
Reklamy wyskakują, gdy przeglądarka jest nieodpowiednio skonfigurowana... --
==================
===  pozdROW   ===
===  lipnicma  ===
==================

Data: 2010-06-11 14:45:47
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Fri, 11 Jun 2010 14:26:38 +0200, amcinpiL napisał(a):

[...]
A tak z ciekawości - ze współrzędnych odczytanych z GPS-a nie dało się
ustalić lokalizacji na mapie? Współrzędne też miały błędy?

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Data: 2010-06-11 21:45:26
Autor: amcinpiL
Dnia Fri, 11 Jun 2010 14:45:47 +0200, Jarek Kardasz napisał(a):

A tak z ciekawości - ze współrzędnych odczytanych z GPS-a nie dało się
ustalić lokalizacji na mapie? Współrzędne też miały błędy?

No, pisałem że jestem początkującym GPS-owcem a że wyświetlanie
współrzędnych kiedyś wyłączyłem to do głowy mi ten pomysł nie przyszedł :)
Zresztą niewiele by dał, bo nie dość że kolory szlaków były pomieszane to
jeszcze ich przebieg był niezgodny z rzeczywistością. --
==================
===  pozdROW   ===
===  lipnicma  ===
==================

Data: 2010-06-14 10:49:52
Autor: Ajger
Dnia 11 cze 2010, amcinpiL napisał(a):

No, pisałem że jestem początkującym GPS-owcem a że wyświetlanie
współrzędnych kiedyś wyłączyłem to do głowy mi ten pomysł nie przyszedł :)

To w takim razie zapytam nieśmiało: do czego Ci służy ten odbiornik GPS w
górach?

Zresztą niewiele by dał, bo nie dość że kolory szlaków były pomieszane to
jeszcze ich przebieg był niezgodny z rzeczywistością.

Ale daje współrzędne, które można przenieść wzrokowo na mapę papierową.
Dziś już chyba każda mapa posiada siatkę współrzędnych zgodnych z WGS-84
lub UTM. Nie ma więc problemu odnaleźć swoja pozycję na mapie papierowej po
odczytaniu współrzędnych z GPS, nawet jeśli ten nie posiada żadnej mapy.

--
Pozdrówka
Ajger

Data: 2010-06-14 11:08:29
Autor: Damian Gałka
Góry Stołowe - jak nie dać się zgubić mapie + (foto)
Witam

[...]

Dodam jeszcze od siebie, że większość odbiorników GPS można skonfigurować tak, aby pokazywały współrzędne prostokątne płaskie również w innych układach. Nie tylko WGS84 czy UTM map turystycznych, ale i siatki kilometrowe układów spotykanych na mapach topograficznych. Te najpopularniejsze spotykane na polskich mapach wraz z instrukcjami obrazkowymi opisałem kiedyś na swoim starym blogu: http://galka.mountlab.net/www/topografia/mapy_a_gps

Poza ręcznym przenoszeniem pozycji podawanej przez odbiornik na mapę papierową w mapowych odbiornikach GPS Garmina możemy wgrać nakładkę stworzoną przez GPSManiaka i wizualne odnalezienie tej pozycji na mapie papierowej będzie jeszcze szybsze. Siatki można pobrać tutaj: http://gpsmaniak.com/new/download-garmin-siatki.htm

Damian Gałka
http://nawigacja.edu.pl
http://galka.mountlab.net/www/topografia

Data: 2010-06-11 14:57:27
Autor: Olin
[...]

Najważniejsze, że duch & wzorce CK Kartografii nie zaginęły w wichrach
dziejowych.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Kiedy widzisz kobietę, pamiętaj, to diabeł!
 Ona jest swoistym piekłem!"
papież Pius II

Data: 2010-06-11 21:55:36
Autor: Czarek
Góry Stołowe - jak nie dać się zgubić mapie + (foto)
Ta sytuacja niczym się nie różni od przypadków posługujących sie gpsem Niemca, który wpadł do wykopu, bo droga była w remoncie, czy Anglika, który bodaj wjechał do rzeki.

Data: 2010-06-12 09:58:51
Autor: amcinpiL
Dnia Fri, 11 Jun 2010 21:55:36 +0200, Czarek napisał(a):

Ta sytuacja niczym się nie różni od przypadków posługujących sie gpsem Niemca, który wpadł do wykopu, bo droga była w remoncie, czy Anglika, który bodaj wjechał do rzeki.

Hm, ta sytuacja skrajnie różni się od tych przypadków. W moim przypadku
przy pomocy GPS nie dało się w ogóle jechać bo, mapy nie miały wyrysowanych wielu szlaków którymi jechałem...

===  pozdROW   ===
===  lipnicma  ===

Góry Stołowe - jak nie dać się zgubić mapie + (foto)