Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Gra o 10 mld zł

Gra o 10 mld zł

Data: 2016-09-06 08:42:10
Autor: Mark Woydak
Gra o 10 mld zł


1. Po wejściu w życie od 1 sierpnia tego roku tzw. pakietu paliwowego czyli
zmian w ustawach podatkowych o VAT i akcyzie, z kolei od początku września
obowiązują zmiany w ustawie prawo energetyczne, wszystkie one uderzają w
interesy mafii paliwowej.

Zmiany w prawie energetycznym dotyczą głównie dwóch kwestii: definicji
paliw płynnych i koncesjonowania na wwóz paliwa z zagranicy. Ustawa
wprowadza zasadę, że jednolitą definicję paliw płynnych ustali minister
energii, co uniemożliwi handlowanie komponentami (które nie podlegają
opodatkowaniu), które tak naprawdę są często już paliwami ciekłymi. Ponadto
na wwóz paliwa z zagranicy i jego przeładunek konieczna będzie koncesja
wydawana przez Urząd Regulacji Energetyki, co z kolei uniemożliwi tzw.
blendowanie czyli mieszanie różnych komponentów i sprzedawanie ich jako
pełnowartościowego paliwa.

2. Jak już wspomniałem w sierpniu weszły w życie zmiany w ustawach o
podatku VAT i podatku akcyzowym, uszczelniające system poboru podatku VAT i
akcyzy szczególnie w tzw. obrocie wewnątrzwspólnotowym paliwami. Ponadto
zmiany w przepisach podatkowych zmuszają firmy do powiązania obrotu
paliwami z zagranicą z miejscem działalności gospodarczej w kraju. A więc
nabywanie paliw z państw UE z wykorzystywaniem usług zarejestrowanego
odbiorcy lub składu podatkowego, będzie możliwe tylko przez podmiot, który
posiada koncesję na obrót paliwami z zagranicą, siedzibę lub zarejestrowany
oddział w kraju, a nabycie jest dokonywane w ramach działalności
gospodarczej prowadzonej w kraju.

Wszystkie te zmiany zarówno w ustawach podatkowych jak i ustawie prawo
energetyczne zdaniem rządu powinny przynieść dodatkowe wpływy szacowane
ostrożnie na kwotę 2,5 mld zł rocznie, choć wpływy szarej strefy w obrocie
paliwami są określane na kwotę 10 mld zł rocznie.

3. Ale wprowadzenie proponowanych przez resorty: finansów i energii nowych
przepisów w obrocie paliwami z zagranicą oprócz dodatkowych pokaźnych
wpływów podatkowych, przyniesie także poprawę funkcjonowania całego rynku
paliwowego, ponieważ poważnie ograniczy obrót paliwami, od którego nie
odprowadzono VAT i akcyzy albo odprowadzono je tylko częściowo. Tak
naprawdę bowiem jeżeli w obrocie znajduje się paliwo, od którego nie
odprowadzono podatku VAT i akcyzy, to pozostałe podmioty obracające
paliwami nie są w stanie z nim konkurować, ponieważ takie paliwo może być o
przynajmniej kilkadziesiąt groszy na litrze tańsze od tego opodatkowanego.
Wtedy kiedy byłem jeszcze posłem na Sejm w latach 2011-2014 w czasie każdej
debaty budżetowej zwracałem uwagę ministra Rostowskiego na problem,
spadających wpływów budżetowych z VAT i akcyzy w obrocie paliwami.
Deklarował podjęcie działań w tej sprawie i okazuje się, że do roku 2015
przez 8 długich lat ministrowania Rostowskiego a później Szczurka, nie
udało się zrobić nic w tej sprawie.

Krążyły po Sejmie takie opowieści, że tym swoistym biznesem paliwowym
zajmują się ludzie tak wpływowi, że koalicja PO-PSL na pewno tego nie
ukróci, ba że istnieje przyzwolenie polityczne, na jego prowadzenie. Rząd
premier Szydło zaledwie po 6 miesiącach od rozpoczęcia urzędowania
przygotował rozwiązania prawne, (a Parlament szybko je uchwalił), które ten
biznes polegający na niepłaceniu podatków od obrotu paliwami, poważnie
ograniczą, a być może za jakiś czas całkowicie go zlikwidują.

Gra idzie o astronomiczną kwotę 10 mld zł, bo na tyle szacuje się roczne
dochody szarej strefy w obrocie paliwami, które przez ostatnie lata
trafiały do prywatnych kieszeni, a teraz krok po kroku będą kierowane do
budżetu państwa.

Gra o 10 mld zł

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona