Grabowska obnaża działania prezesa TSUE

Data: 2018-10-29 23:28:47
Autor: u2
Grabowska obnaża działania prezesa TSUE
ano:)

https://wpolityce.pl/polityka/418770-nasz-wywiad-prof-grabowska-obnaza-dzialania-prezesa-tsue

     Te słowa nigdy nie powinny paść z ust żadnego sędziego. Myślę, że sędziego poniosły emocje, a on, z racji sprawowania funkcji powinien być od nich wolny. Stąd wielkie zdziwienie środowiska i słuszna krytyka. Jest jeszcze drugi aspekt tej sprawy

-- mówi w rozmowie z wPolityce.pl prof. Genowefa Grabowska, specjalistka od prawa międzynarodowego i europejskiego.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Grecja i Włochy poza UE?! Tak by było, gdyby wziąć na serio słowa Lenaertsa. SPRAWDŹ, ile wyroków TSUE zignorowano

Zamieszanie po słowach prezesa TSUE. Trybunał publikuje oświadczenie, w którym nie ma odniesienia do szokujących opinii
ADVERTISING
inRead invented by Teads

Co dalej z decyzją TSUE? Czaputowicz: Chcielibyśmy szybko wypracować stanowisko, skonsultować z KE i wdrożyć w życie

wPolityce.pl: Prezes Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Koen Lenaerts wywołał niemały skandal komentując insynuacje mediów jakoby Polska nie chciała realizować orzeczeń tej instytucji. Sędzia miał porównać nierealizowanie orzeczeń do Brexitu. Jak Pani odbiera te słowa?

Prof. Genowefa Grabowska: To podstawowe pytanie: czy sędzia powinien wypowiadać się na temat spraw, które dopiero w przyszłości będą rozpatrywane? Żaden sędzia nie może ,,z góry" oceniać sprawy. Tym samym daje do zrozumienia, że wyrok dla Polski będzie niekorzystny. I już imputuje, że Polska się do niego nie zastosuje. Te słowa nigdy nie powinny paść z ust żadnego sędziego. Myślę, że sędziego poniosły emocje, a on, z racji sprawowania funkcji powinien być od nich wolny. Stąd wielkie zdziwienie środowiska i słuszna krytyka. Jest jeszcze drugi aspekt tej sprawy.

Jaki?

To funkcjonujące w dyskusji pomieszanie dwóch pojęć: postanowienia i orzeczenia (wyroku). Jesteśmy w sytuacji postępowania wstępnego, w którym pani wiceprezes TSUE wydała - na wniosek Komisji Europejskiej - przecież nie wyrok, ale postanowienie zabezpieczające. Tego postanowienia nie można utożsamiać z wyrokiem, w którym sąd rozstrzyga przedłożony mu spór. Polska przyjmując unijne traktaty zobowiązała się do respektowania wyroków Trybunału i nie słyszałam, aby to zobowiązanie kiedykolwiek negowała. Co do tego nie ma wątpliwości, ale przecież do wyroku w sporze między PL i KE jeszcze dość długa droga. Zupełnie czym innym są natomiast wątpliwości strony polskiej co do słuszności oraz zakresu postanowienia o zabezpieczeniu, które jednoosobowo i bez wysłuchania strony polskiej wydała pani wiceprezes TSUE. Postanowienie o zabezpieczeniu i wyrok w sprawie to dwie zupełnie różne kwestie. Polska nie kwestionuje wyroku, bo go przecież jeszcze nie ma i trudno przewidzieć kiedy będzie wydany. Dotarło do Polski postanowienie o zabezpieczeniu, które obliguje Polskę do ,,czasowego zamrożenia" ustawy o SN, do niestosowania jej, aż do ostatecznego rozstrzygnięcia sporu, czyli wydania wyroku. O takie zabezpieczenie wnosiła KE i pani wiceprezes zabezpieczenie zgodne z tym wnioskiem niezwłocznie wydała.

Natomiast prezes Lenaerts wypowiadał się na konferencji prasowej tak, jakby spór pomiędzy KE-PL już został już przez TSUE rozstrzygnięty i wyrok wobec Polski wydany! Pojawiły się w tej wypowiedzi nawet złowieszczo brzmiące nuty stawiające Polskę ,,do kąta", jeśli nie zastosuje się do przyszłego wyroku! Rolą TSUE jest rozstrzyganie na gruncie prawa powstałych w UE sporów, a nie rozważanie sytuacji hipotetycznych, więc przyszłych i niepewnych. Bicie na alarm niejako ,,na zapas", piętnowanie państwa za coś, czego nie zrobiło, to czysta polityka, od której wszyscy sędziowie powinni być jak najdalej.

Tym bardziej, że sędzia Lenaerts może być później w składzie orzekającym.

Gdyby tak się stało, że byłby w składzie orzekającym, to Polska może wskazać, że ten sędzia już przed rozprawą wypowiadał się o sprawie publicznie, nie poprzestał na wyjaśnieniu strony prawnej sporu, ale formułował daleko idące hipotezy o zabarwieniu politycznym, co w oczach strony (PL) może podważać jego obiektywizm. Te uwagi pod adresem Polski nie były ani potrzebne, ani mądre. Dobrze, że po konferencji służby prasowe TSUE próbowały osłabić ich nieprzyjemny dla Polski wydźwięk.

TSUE poinformowało, że 16 listopada odbędzie się wysłuchanie w sprawie środków tymczasowych. Trybunał wtedy zweryfikuje, czy zastosowanie zabezpieczenia było zasadne. Sytuacja może się jeszcze odwrócić?

Postanowienie o zabezpieczeniu zostało wydane przez jedną osobę, bez wysłuchania drugiej strony sporu oraz przekazane Polsce na kilka godzin przed ciszą wyborczą! Taki zbieg okoliczności, wsparty komentarzem prezesa Lenaertsa, siłą rzeczy musiał budzić zdziwienie i  komentarze. Bardzo dobrze się stało, że Trybunał zdecydował się jeszcze raz powrócić do tematu zabezpieczenia i powtórnie, ale już w pełnym składzie, zbadać czy i w jakim zakresie potrzebne są środki tymczasowe zarządzone wobec PL przez panią wiceprezes. Trybunał będzie musiał więc odpowiedzieć, czy wydane jednoosobowo zabezpieczenie (19.10.br) nie narusza unijnych traktatów (art. 279 TFUE) oraz czy pozostaje w zgodzie z wcześniejszymi praktykami tego Trybunału. I tu może być zasadniczy problem, ponieważ już w roku 1992 Trybunał przyjął, że środek zabezpieczający powinien tylko ,,zamrozić sytuację", zachować status quo na danym etapie, ale nie może działać wstecz (zakaz retroakcji).

Gdyby pani sędzia określiła w zabezpieczeniu, że ,,do czasu wyroku TSUE proszę się powstrzymać od stosowania ustawy o SN", to byłoby zamrożenie aktualnego stanu. Ale ona idzie dalej, żąda skutku wstecznego i mówi: ,,proszę także przywrócić sędziów, którzy przeszli ostatnio w stan spoczynku". Tego nie wolno robić poprzez nałożenie środka tymczasowego! W tym jednym zabezpieczeniu, pani sędzia rozstrzygnęła bowiem cały proces. Zarządziła, że PL ma ,,nie stosować ustawy, przywrócić sędziów i zrobić to natychmiast". Rozstrzygnęła całą sprawę jednoosobowo, bez wysłuchania Polski i zgodnie z wnioskiem strony skarżącej, czyli Komisji Europejskiej.

Zaskakuje, więc postawa Sądu Najwyższego. Biuro prasowe tej instytucji poinformowało, że już zostały wyznaczone pierwsze sprawy z udziałem emerytowanych sędziów.

Wyjdźmy od tego, że postanowienie TSUE nie jest adresowane do Sądu Najwyższego. To nie ta instytucja wykonuje to postanowienie. To postanowienie jest skierowane do strony w sporze, a nią jest państwo polskie. To Polska ma zająć stanowisko w sprawie nałożonego środka tymczasowego i stworzyć taki mechanizm prawny, który pozwoli wykonać postanowienie. Na razie jednak czekamy na zapowiedziany przez TSUE drugi etap postępowania, etap niejako odwoławczy, czyli decyzję w sprawie środka tymczasowego podjętą w jego pełnym składzie. W tej sytuacji nie bardzo wiem, dlaczego kierownictwo SN tak się śpieszy, a przede wszystkim - jak, przy braku podstawy prawnej, uzasadni fakt dopuszczenia do orzekania sędziów w stanie spoczynku?

Wszak w Polsce obowiązuje prawo polskie, to na jego podstawie sędziowie przeszli w stan spoczynku. Hipotetycznie, gdyby ci sędziowie mieli teraz powrócić do orzekania, to musiałoby to nastąpić na podstawie prawa polskiego, czyli musiałaby po raz kolejny zostać zmieniona ustawa o SN. Decyzja wiceprezes TSUE o środkach tymczasowych nie ma bezpośredniego zastosowania, nie burzy ustawy przegłosowanej przez parlament i podpisanej przez prezydenta.

Ale część emerytowanych sędziów - wybitnych ekspertów w swojej dziedzinie - na bazie decyzji TSUE i zaproszenia wysłanego przez SN deklaruje, że stawi się w pracy i zajmie się przydzielonymi sprawami.

Wolałabym jednak, żeby sędziowie spojrzeli na tę sprawę bez emocji. Wiem, że to jest trudne, bo dotyczy każdego z nich osobiście! Jednak przecież sędziowie w zdecydowanej większości są znakomitymi prawnikami i   potrafią interpretować przepisy. Wiedzą więc, że obowiązujące prawo nie przewiduje możliwości powrotu ze stanu spoczynku do czynnego orzekania. Ich ewentualny powrót do orzekania wymagałby zatem podjęcia przez polski parlament prac legislacyjnych, tzn. przygotowania stosownego oprzyrządowania prawnego, a w praktyce - kolejnej zmiany ustawy o SN.

Wiadomo, że postanowienie TSUE o środkach zabezpieczających jest adresowane do władz polskich. Jednak na ich oficjalną reakcję przyjdzie nam poczekać co najmniej dwa tygodnie, tj do 16.11. br, kiedy to TSUE w pełnym składzie rozpatrzy ponownie wniosek KE o środki tymczasowe, wysłucha stronę polską i w końcu odniesie się do wcześniej wydanego postanowienia zabezpieczającego. Należy mieć nadzieję, że TSUE skoryguje popełnione w nim błędy i sprawi, iż ew. postanowienie (o ile w ogóle będzie potrzebne) zostanie wydane w zgodzie z unijnym prawem i utrwaloną w Trybunale praktyką. Pamiętajmy także, iż to nie jest wyrok w sporze między PL a KE, a tylko postanowienie o zastosowaniu środka tymczasowego.

Rozmawiał Rafał Stefaniuk

autor: Zespół wPolityce.pl

--
General Skalski o zydach w UB :

tworza mowe nienawisci".

Data: 2018-10-30 00:20:33
Autor: Bruno Brunowski
W dniu poniedziałek, 29 października 2018 23:29:12 UTC+1 użytkownik u2 napisał:
[...]

Ta pani najwyraźniej nie ma zielonego pojęcia o procedurach sądowych. Sędziowie codziennie MUSZĄ oceniać "z góry". Na podstawie takiej oceny wydaja decyzje o aresztach w sprawach karnych czy  też o zabezpieczeniu ewentualnych roszczeń w sprawach cywilnych. Tak też jest w przypadku decyzji TSUE. To po pierwsze. Po drugie, żaden sędzia TSUE nie wypowiadał się o winie Polski. Prezes Trybunału powiedział jedynie, ze nie wyobraża sobie by jakieś państwo nie zastosowało się do decyzji o zabezpieczeniu.

I to by było Kukuryźniczku na tyle jeśli chodzi o wartość tego wywodu.

--
Bruno

Data: 2018-10-30 01:26:38
Autor: jsen
Grabowska obnaża działania prezesa TSUE
 ,,Gazeta Wyborcza" wypuściła artykuł, w którym szefowi rządu zarzuca kłamstwo odnośnie sędziów orzekających obecnie w Sądzie Najwyższym i ich PRL-owskiej przeszłości. Dziennik twierdzi, że beneficjentów dawnego systemu jest już w Polsce niewielu. Portal wpolityce.pl przygotował jednak listę będącą dowodem na poparcie wypowiedzi premiera Morawieckiego. Dorota Rysińska, Izba Karna; skazała w 1982 Leszka Patoki i Marka Górniaka za udział w manifestacji 31.08.1982. Publicznie broniła decyzji sądu o uwolnieniu 5 generałów SB zamieszanych w aferę ,,Żelazo".

Andrzej Siuchniński, Izba Karna; wydawała wyroki na działaczy Solidarności w Bydgoszczy.

Józef Szewczyk, Izba Karna; dopuszczony do tajemnicy państwowej, należał do PZPR; skazał za rozdawanie ulotek przeciwko stanowi wojennemu.

Marian Buliński, Izba Wojskowa; skazywał opozycjonistów w stanie wojennym.

Jan Bogdan Rychlicki, Izba Wojskowa; skazywał działaczy antykomunistycznych, zamknął sprawę Tomasza Turowskiego, który skłamał w oświadczeniu lustracyjnym.

Jerzy Steckiewicz, Izba Wojskowa; w stanie wojennym wydawał wyroki na działaczy Solidarności.

Eugeniusz Wildowicz, Izba Karna;. współpracownik SB.

Dopiero w 2016 przeszli na emeryturę wieloletni Prezesi SN powiązani z systemem komunistycznym:

Izba Cywilna - Tadeusz Ereciński, Prezes SN w latach 1996-2016 i współpracownik SB w latach 1972-1978.

Data: 2018-10-30 04:55:12
Autor: Bruno Brunowski
W dniu wtorek, 30 października 2018 09:26:39 UTC+1 użytkownik js....@op.pl napisał:
[...]
Szkoda, że PiS nie podnosił tych argumentów u zarania "reformy", a jej twarzą uczynił komunistycznego prokuratora i aparatczyka.
Obecnie w składzie SN jest 95 sędziów. Do siedmiu PiS zgłasza zastrzeżenia, ale ustawy nie sformułował w ten sposób by wyeliminować tych co się splamili w przeszłości, a tak by wyeliminować Prezes Gersdorf. Przy okazji pozbyto się sędziego Stanisława Zabłockiego, człowieka któremu trudno zarzucić współpracę z komunistami. --
Bruno

Data: 2018-10-30 07:22:20
Autor: Pajdak
u2 obnaża się przed lustrem
pijaczek  "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości
ano:)

https://wpolityce.pl/polityka/418770-nasz-wywiad-prof-grabowska-obnaza-dzialania-prezesa-tsue

/ambaje - ciach /

Zalazł wam za skórę, co? ;-)))

--
Pajdak

Data: 2018-10-30 16:24:09
Autor: Lord Donald
u2 obnaża się przed lustrem
W dniu 30.10.2018 o 07:22, Pajdak pisze:
[...]

Widzę srajdak, że czekasz aby jakiś twój jak go nazywasz niemiecki pan dopierdzielił jak nas nazywasz polaczkom. Ale srajdaczku nie zalazł Polakom za skórę, bo Polacy zbyt dumny naród aby przejmować się wypowiedziami jakiegoś niemieckiego obsrańca. Nie zmienia to faktu aby zamiatać pod dywan wypowiedzi twoich niemieckich obsranych panów i ich POsranych wycieruchów. Pokazywać takie gnidy jak ty jak szkodzą Polsce, aby takie gnidy jak twoi POsrani idole nigdy więcej nie wrócili żreć z Polskiego koryta i okradać nasz kraj. A takie szmaty jak ty jak wrócą nie rżnęli gości, tylko Polacy jak spotkają taką gnidę jak ty u nas w kraju, to zasadzili ci kopa i wypierdolili z powrotem do twojego szwabskiego pana, żebyś mu do usranej śmierci lizał rowa w zamian za niewolniczą tyrę za miskę zupy.

Data: 2018-10-30 17:46:52
Autor: Pisiorowy Escobar
u2 obnaża się przed lustrem
Lord Donald <ldont@dojcze.de> napisał(-a):

Nie zmienia to faktu aby zamiatać pod dywan wypowiedzi twoich niemieckich obsranych panów i ich POsranych wycieruchów.

dildo dużo pracowałeś w niemczech i oto efekty
dopadli ciebie czarni i wychędożyli
uwierz - to nie wina niemców

Grupa wiekowa 18-29 lat:
5% - zwolennicy rządu
82% - przeciwnicy

[ Bogdan Lis o Macierewiczu ]

Data: 2018-10-30 21:06:58
Autor: Lord Donald
u2 obnaża się przed lustrem
W dniu 30.10.2018 o 17:46, Pisiorowy Escobar pisze:
[...]

Widzisz srajdak, nie to co ty. Ty to nastawiasz  tam dupy z miłości  do twojego jak tu go nieraz nazywasz niemieckiego pana. Niestety sporo jest takich folksdojczów jak ty i gnid, którzy z miłości do Niemca gotowi są się upodlić i jeszcze napluć na swój kraj. Właśnie dzięki takim jak ty to jeszcze posrańcy siedzą przy korycie, miejmy nadzieją, że szybko fryce was tam wyeksploatują, abyście nie wracali do kraju głosować.

Data: 2018-10-30 23:05:06
Autor: Pisiorowy Escobar
u2 obnaża się przed lustrem
> [...]

> Widzisz srajdak, nie to co ty. Ty to nastawiasz  tam dupy z miłości  do twojego jak tu go nieraz nazywasz niemieckiego pana. Niestety sporo jest

naprawdę nie przejmuj się, że murzyni ciebie wyonaczyli
bywa, takie życie
teraz jesteś dymany patriotycznie i tym się brandzluj
trzymaj się ciepło i pozdrów bambo hehehe

Grupa wiekowa 18-29 lat:
5% - zwolennicy rządu
82% - przeciwnicy

[ Bogdan Lis o Macierewiczu ]

Data: 2018-10-31 12:35:00
Autor: Pajdak
lodzik obnaża się przed lustrem
UB-ek "Lord Donald" <ldont@dojcze.de> napisał w wiadomości news:pradl1$mvr$1gioia.aioe.org...
W dniu 30.10.2018 o 17:46, Pisiorowy Escobar pisze:

dildo dużo pracowałeś w niemczech i oto efekty
dopadli ciebie czarni i wychędożyli
uwierz - to nie wina niemców

Widzisz srajdak,

Bruno też srajdak? Aje waj! Aj waj! ;-))

nie to co ty. Ty to nastawiasz  tam dupy z miłości  do twojego jak tu go nieraz nazywasz niemieckiego pana.

On też! Aj waj! Aj waj! Byłes u lekarza?

Niestety sporo jest takich folksdojczów

V kolumna ! ;-))))

jak ty i gnid,

Gdzie mu do ciebie ;-)))

którzy z miłości do Niemca

No pacz, a wczoraj własciel kota stawiał ich za wzór.
Masz już przechlapane na Nowogrodzkiej! ;-)))

gotowi są się upodlić i jeszcze napluć na swój kraj.

Dawaj! Dawaj! Jeszcze! Pluj! Pluj! Zyłka ci może w końcu pęknie! ;-)))

Właśnie dzięki takim jak ty to jeszcze posrańcy siedzą przy korycie,

Tacy jak ten: https://tinyurl.com/y8628rma ? ;-)))

miejmy nadzieją, że szybko fryce was tam wyeksploatują,

Tak jak zrobili to z tobą? ;-)))

abyście nie wracali do kraju głosować.

I TU CIE BOLI UB-eku! ;-))))

--
Pajdak

Data: 2018-10-31 12:48:27
Autor: Pajdak
[...]

Widzę zaszczany dziadu,

że czekasz aby jakiś twój jak go nazywasz niemiecki pan

Nic z tego UB-ecka gnido! Nikogo nie nabierzesz na swoje psychiczne
urojenia.

dopierdzielił jak nas nazywasz polaczkom.

Nic z z z tego UB-ecka gnido. Nie przypiszesz mi swoich POglądów.

Ale srajdaczku

Bez czulości ciotka!

nie zalazł Polakom za skórę,

Kochasz Rosję, co?

bo Polacy zbyt dumny naród

Ty jesteś Sowietem!

aby przejmować się wypowiedziami
jakiegoś niemieckiego obsrańca.

No pacz a wczoraj właściel kota stawiał ich za wzór do naśladowania.

>Nie zmienia to faktu aby zamiatać pod dywan

Na Nowogrodzkiej? ;-)))

wypowiedzi twoich niemieckich obsranych panów

Dawaj! Dawaj! Dawaj! ;-)))

i ich POsranych wycieruchów.

Dawaj! Dawaj! Dawaj! ;-)))

Pokazywać takie gnidy jak ty

Gnidę to widzisz w swoim lusterku sowiecki parobku. ;-)))

jak szkodzą Polsce,

Polska to nie twój kraj! Won za Ural! ;-)))

aby takie gnidy jak twoi POsrani idole

Dawaj! Dawaj! Dawaj! ;-)))

nigdy więcej nie wrócili

Ty już nie wrócisz do swojego ZSRR. Za słabo się starasz.

żreć z Polskiego koryta

Te, sukinsynu sowiecki.

MY POLACY NIE JEMY Z KORYT TAK JAK WY SOWIECI!

i okradać nasz kraj.

Twój kraj jest za Uralem ścierwo sowieckie ! ;-)))

A takie szmaty jak ty jak

Szmat to ty parobku kremlowski szukaj w swojej rodzinie! ;-)))

wrócą nie rżnęli gości,

Uwielbiasz jak cię rżnęli od tylca? Twoja sprawa.

O gustach się nie dyskutuje! ;-))))

tylko Polacy

Ty jesteś Sowietem mongolskiego POchodzenia ;-)))

jak spotkają taką gnidę jak ty

Gnidę to ty masz w swoim lusterku ;-)))

u nas w  kraju,

Tzn gdzie? W ZSRR czy NRD? ;-)))

to zasadzili ci kopa

Dawaj! Dawaj! Dawaj! ;-)))

i wypierdolili z powrotem do twojego szwabskiego pana,

Tęsknisz za NRD, co? ;-)))

żebyś mu do usranej śmierci lizał rowa

Uwielbiasz to do dzisiaj, co? ;-)))

w zamian za  niewolniczą tyrę za miskę zupy.

Mało mnie obchodzi jak ci płacił za twoje usługi! ;-)))

A teraz POważnie: dziadek, ty jesteś chory PSYCHICZNIE!

Trzeba ci zrobić LOBOTOMIĘ!!!

--
Pajdak

Grabowska obnaża działania prezesa TSUE