Grzanie po wymianie tarcz i klocków

Data: 2010-03-30 16:48:22
Autor: Big Jack
Grzanie po wymianie tarcz i klocków
Czy to normalne zjawisko, że po wymianie tarcz i klocków hamulcowych tarcze nieludzko grzeją się?

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2010-03-30 11:42:06
Autor: Lisciasty
On 30 Mar, 16:48, "Big Jack" <aa...@bbbbb.zz> wrote:
Czy to normalne zjawisko, że po wymianie tarcz i klocków hamulcowych tarcze
nieludzko grzeją się?

Pewnie blacha klocka badziewnie wykonana lub źle docięta, szwagierka
przestała jeździć jak opona prawie się jej zaczęła palić :P Pomogło
wyjęcie klocka i doszlifowanie rowka pilnikiem.

Pzdr.
L.

Data: 2010-03-30 16:53:57
Autor: krzysiek82
Big Jack pisze:
Czy to normalne zjawisko, że po wymianie tarcz i klocków hamulcowych tarcze nieludzko grzeją się?

Musisz delikatniej pojezdzic, dotrą się i dopasują będzie ok. To normalne zjawisko. Warto przy okazji odpowietrzyć układ lub wymienić płyn hamulcowy jak nie był wymieniany.

--
krzysiek82

Data: 2010-03-31 10:59:39
Autor: kogutek
Big Jack pisze:
> [...]
> Musisz delikatniej pojezdzic, dotrą się i dopasują będzie ok. To normalne zjawisko. Warto przy okazji odpowietrzyć układ lub wymienić płyn hamulcowy jak nie był wymieniany.

A jak ma nowy samochód to też ma płyn wymieniać? I jak ma nie zapowietrzone
hamulce. bo niby jak się mają zapowietrzyć przy wymianie klocków, to też musi
odpowietrzyć? Zamiast udzielać rad puszczaj bąki. Nie puszczane bąki unoszą się
do góry i dlatego masz posrane rady.  --

Data: 2010-03-31 11:41:12
Autor: krzysiek82
kogutek pisze:
Zamiast udzielać rad puszczaj bąki. Nie puszczane bąki unoszą się
do góry i dlatego masz posrane rady.

Posrane teksty zatrzymaj dla siebie, każdy nie druciarz po wymianie klocków w używanym samochodzie sprawdzi płyn ewentualnie go wymieni i odpowietrzy. Ludzie przypominają sobie o płynie zwykle przy wymianie klocków właśnie. Jak nie potrafisz interpretować poprawnie to wracaj do kurnika.

--
krzysiek82

Data: 2010-03-31 11:48:14
Autor: kogutek
kogutek pisze:
> [...]

Posrane teksty zatrzymaj dla siebie, każdy nie druciarz po wymianie klocków w używanym samochodzie sprawdzi płyn ewentualnie go wymieni i odpowietrzy. Ludzie przypominają sobie o płynie zwykle przy wymianie klocków właśnie. Jak nie potrafisz interpretować poprawnie to wracaj do kurnika.

Wyluzuj bo Ci żyłka pierdząca pęknie i będziesz miał wylew wewnątrz czaszkowy. --

Data: 2010-03-30 17:00:05
Autor: WOJO
Grzanie po wymianie tarcz i klocków

Czy to normalne zjawisko, że po wymianie tarcz i klocków hamulcowych tarcze
nieludzko grzeją się?
A wymiana była, jak Bóg przykazał czy tylko wyjął stare, wsadził nowe ?
Masz tam parę rzeczy, które powinny być sprawdzone przy takiej wymianie, może któryś z elementów nie pracuje poprawnie (zapieczony, nie przesmarowany).
WOJO

Data: 2010-03-30 17:16:52
Autor: Czarek Daniluk
Grzanie po wymianie tarcz i klock�w
W dniu 2010-03-30 17:00, WOJO pisze:
Czy to normalne zjawisko, �e po wymianie tarcz i klock�w hamulcowych
tarcze
nieludzko grzejďż˝ siďż˝?
A wymiana by�a, jak B�g przykaza� czy tylko wyj�� stare, wsadzi� nowe ?
Masz tam par� rzeczy, kt�re powinny by� sprawdzone przy takiej wymianie,
mo�e kt�ry� z element�w nie pracuje poprawnie (zapieczony, nie
przesmarowany).
WOJO

A smar do zacisków zapobiegający zapiekaniu kosztuje małą tubka 8zł, a wystarczy na niejeden samochód :)

Pozdrawiam !!

Data: 2010-03-30 21:36:04
Autor: Lukasz W.
[...]

po kazdej wymianie klocków, pierwsze 100-200km powinno być przejechane delikatnie na dotarciu
jak bedziesz ostro deptał, spalisz klocki bo nie hamują cała powierznia i szybko Ci się zużyją
tak wiec d-e-l-i-k-a-t-n-i-e !!!

Ł.W.

Data: 2010-03-31 00:12:29
Autor: DoQ
Lukasz W. pisze:

jak bedziesz ostro deptał, spalisz klocki bo nie hamują cała powierznia i szybko Ci się zużyją
tak wiec d-e-l-i-k-a-t-n-i-e !!!

To spali sie tylko ta mala powierzchnia co nie styka sie z tarcza nie?

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-03-31 00:29:23
Autor: Michał
Grzanie po wymianie tarcz i klocków
To spali sie tylko ta mala powierzchnia co nie styka sie z tarcza nie?

Zanim się spali to wyryje rowek w tarczy.

Data: 2010-03-31 06:14:30
Autor: Lukasz W.
Grzanie po wymianie tarcz i klocków
To spali sie tylko ta mala powierzchnia co nie styka sie z tarcza nie?

Zanim się spali to wyryje rowek w tarczy.

nic nie wyryje (jesli juz to nieznacznie) a spali się cały klocek bo cały klocek grzeje się niemiłosiernie przy takiej jezdzie
w zakładach w których specjalizuja sie w układach hamulcowych przestrzegają aby jezdzic na początku powolutku

Ł.W.

Data: 2010-03-31 11:14:45
Autor: kogutek
> [...]

w zakładach w których specjalizuja sie w układach hamulcowych przestrzegają aby jezdzic na początku powolutku

Następny inteligentny inaczej. Jak tak dobrze wiesz że przestrzegają itd. to
dlaczego nie napisałeś ile na godzinę to jest powolutku? Co ma jazda powolutku
do klocków i hamulców? Hamulce są od hamowania a nie od wolnej jazdy. A jak się
rozpędzi w ramach wolnej jazdy do 50 i wyskoczy mu dzieciak to ma hamować czy ma
nie hamować. A może ma hamować powoli? Założył tarcze, domyślnie nowe, i nowe
klocki. Nic się nie musi docierać. Jedyna czynność jaka trzeba wykonać to przy
wyjeżdżaniu z warsztatu, jeszcze na podwórku, jak samochód ledwo jedzie.
Nacisnąć hamulec żeby sprawdzić czy mechanik wypompował tłoczki. Bo czasami
zapominają. Potem można już dawać w dowolnie w pedał gazu. A dlaczego się
grzeją. Bo na razie obowiązuje fizyka.   --

Data: 2010-03-31 12:10:23
Autor: DoQ
kogutek pisze:

Nacisnąć hamulec żeby sprawdzić czy mechanik wypompował tłoczki. Bo czasami
zapominają. Potem można już dawać w dowolnie w pedał gazu. A dlaczego się
grzeją. Bo na razie obowiązuje fizyka.

Otoż to.  Niektórzy podobnie upierają się że akumulatory litowo polimerowe (i jonowe) trzeba uprzednio "uformować", a wtedy trzymaja 2x dluzej :) Jak juz pisalem niejednokrotnie kilkuset kilometrowe "docieranie" hamulców to chwyt producentów, co by zwalić winę na użytkownika w razie ew. reklamacji.
ATSD samochodem prosto z salonu też nikt nie turla się 50km/h drżąc z obawy o nowe, fabryczne hamulce - ale zaraz ktos pewnie napisze ze samochod przejechal 500km po fabrycznym torze:)

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2010-03-31 12:23:31
Autor: kogutek
kogutek pisze:

> [...]
ATSD samochodem prosto z salonu też nikt nie turla się 50km/h drżąc z obawy o nowe, fabryczne hamulce - ale zaraz ktos pewnie napisze ze samochod przejechal 500km po fabrycznym torze:)

Producenci do hamulców nic nie mają. Zakładają szlifowane tarcze i szlifowane
klocki. Jedyne ograniczenie jakie robią to zalecają nie przekraczać jakiś
prędkości obrotowych silnika. Nowy samochód ma mieć hamulce sprawne w 100
procentach bez żadnych innych zabiegów ze strony użytkownika. Dziwne teorie
wymyślają niedouczeni użytkownicy samochodów. Głupi ludzie znaczy się. We
współczesnych samochodach nic nie trzeba docierać. Wymóg trochę wolniejszej
jazdy wynika z bezpieczeństwa. Jakiś element może mieć wadę fabryczną. Jeden na
10 milionów korbowodów może się urwać. To bezpieczniej dla użytkownika jak się
urwie przy 2000 tysiącach obrotów niż przy 7000 obrotów. Jak się nie urwie przez
pierwsze 100 kilometrów to prawdopodobieństwo że się urwie później nie mieści
się w żadnych statystykach. Każdy nowy silnik przechodzi test. Polega on na tym
ze sprawdzają jaką moc rozwija. To niby jak oni to sprawdzą na stanowisku
testowym bez maksymalnego obciążenia? I jakoś się specjalnie nie przejmują ze
niedotarty i dają mu więcej niż może. --

Data: 2010-03-31 13:28:37
Autor: J.F.
On Wed, 31 Mar 2010 12:10:23 +0200,  DoQ wrote:
Otoż to.  Niektórzy podobnie upierają się że akumulatory litowo polimerowe (i jonowe) trzeba uprzednio "uformować", a wtedy trzymaja 2x dluzej :)

To sa ci co to sprzedaja bateryjki do telefonow co to "bez Kozery
powiem 3000"

[...]

No coz, producent w ogolnosci zaleca ostrozniejsza jazde przez
pierwsze tysiace kilometrow, ale tarcze fabrycznie nowe sa plaskie, a
nie pofaldowane. Jak dlugo, czy musi i czym grozi niedopasowanie
klocka do tych nierownosci to nie bede zgadywal.

Ale tu tak czy inaczej jest cos innego - klocki dociskaja do tarczy
stale i dlatego sie "nieludzko grzeje".

J.

Data: 2010-03-31 14:54:55
Autor: kogutek
Grzanie po wymianie tarcz i klocków
On Wed, 31 Mar 2010 12:10:23 +0200,  DoQ wrote: >Otoż to.  Niektórzy podobnie upierają się że akumulatory litowo >polimerowe (i jonowe) trzeba uprzednio "uformować", a wtedy trzymaja 2x >dluzej :) To sa ci co to sprzedaja bateryjki do telefonow co to "bez Kozery
powiem 3000"

> [...]

klocka do tych nierownosci to nie bede zgadywal.

Ale tu tak czy inaczej jest cos innego - klocki dociskaja do tarczy

Mógłbyś rozwinąć temat wpływu pofałdowania tarcz. Oraz jakbyś wyjaśnił co ma się
dopasowywać w szlifowanych tarczach i szlifowanych klockach. To byłbym wdzięczny.  --

Data: 2010-03-31 22:43:24
Autor: J.F.
On Wed, 31 Mar 2010 14:54:55 +0200,  kogutek wrote:
[...]

Tarcze uzywane sa niezbyt rowne, tzn w rowkach, a nowe klocki plaskie.
Czyli w pewnych miejscach dociskaja do tarczy, a w sasiednich nie.

Czy to ma jakikolwiek wplyw na klocki to ja nie wiem, nalezaloby sie
spodziewac ze np nagrzewaja sie nierowno, ale moze to bez znaczenia. Troche sie pojezdzi i sie wzajemnie dotra.

J.

Data: 2010-04-01 00:10:17
Autor: kogutek
Grzanie po wymianie tarcz i klocków
On Wed, 31 Mar 2010 14:54:55 +0200,  kogutek wrote: >> No coz, producent w ogolnosci zaleca ostrozniejsza jazde przez
> [...]

spodziewac ze np nagrzewaja sie nierowno, ale moze to bez znaczenia. Troche sie pojezdzi i sie wzajemnie dotra.

Totalna porażka. Nie potrafisz zinterpretować tego co sam napisałeś. Napisałeś
że producent zaleca przez kilka tysięcy kilometrów ostrożniejsza jazdę. I
dodajesz że zakłada nowe płaskie tarcze. Przy nowej płaskiej tarczy i nowym
klocku, bo producent zakłada również nowe klocki nic się nie musi docierać ani
układać. Bo jak by się miało ułożyć po pewnym czasie to samochód nie przeszedł
by przeglądu u producenta. Wszystkie nowe samochody zjeżdżające z taśmy trafiają
na stanowisko diagnostyczne, dużo wyższej klasy niż na stacji robiącej
przeglądy. Sprawdzana jest moc, spalanie, spaliny, .... , hamulce. I co z tego
że w starym samochodzie tarcze mają rowki. Niezbyt dokładne doleganie klocka do
tarczy nie zmienia siły tarcia miedzy klockiem a tarczą. Czyli nie zmienia siły
hamowania. Wynika to z praw fizyki. Jedyny efekt jaki występuje w takiej
sytuacji to trochę bardziej miękki pedał hamulca zaraz po wymianie klocków. To
dwóch ostrzejszych hamowaniach klocki są dopiłowane. Klocek i tarcza mogą
pracować w temperaturze 600 stopni. Miejscowe przegrzanie związane z tym ze
gdzieś dotyka bardziej nie szkodzi tym dwóm elementom. Bo ciepło się rozproszy
na elementy słabiej rozgrzane. Moc rozpraszana pozostanie taka sama. --

Data: 2010-04-01 07:39:29
Autor: MarcinJM
kogutek pisze:
[...]

Moc tak, ale powierzchnia miejsza, ergo: moze nastapic miejscowe przegrzanie klocka/tarczy.
I nie chodzi o niehamowanie na nowym zestawie hamulcowym, tylko unikanie sytuacji z 200 do 0, gdzie nawet ulozone zestawy sa w stanie odmowic posluszenstwa po szybkim, kilkukrotnym powtorzeniu manewru.

Swiezo po wymianie hamplu w SC umowilem sie z kumplami na trening. Uwierz mi, ze zestaw byl do wyrzucenia, a hamowac przestalo juz po kilku minutach. Klocki kompletnie zeszklone (ferodo) a tarcze fioletowe (brembo wiercone). Po prostu w feworze walki zapomnialem, ze mam nowy zestaw, ktory nie przejechal jeszcze nawet 5 km.

Obecnie po wymianie robie kilka hamowan dosc mocnych, zostawiam, zeby wszystko wystyglo i tak kilka razy. Wyznacznikiem jest znikniecie sladow obrobki na tarczy.

MarcinJM

Data: 2010-04-01 12:32:35
Autor: kogutek
kogutek pisze:
> [...]

Obecnie po wymianie robie kilka hamowan dosc mocnych, zostawiam, zeby wszystko wystyglo i tak kilka razy. Wyznacznikiem jest znikniecie sladow obrobki na tarczy.

-- Pozdrawiam
MarcinJM
Jak jeden z prezydentów odkręcasz kota ogonem kiedy zapytali go o sex. Seryjne
samochody są przeznaczone do normalnej jazdy przez seryjnych ludzi. Dla wariatów
firmy produkują specjalne części i materiały eksploatacyjne. Tarcze i klocki też
produkują. Normalny użytkownik samochodu ekstremalnie hamuje ze dwa razy do
roku. Jemu się nic nie zeszkli. Wariat jak chce w przeciągu 5 minut zahamować
ekstremalnie 7 razy to musi założyć specjalne hamulce. Na przykład ceramiczne
tarcze i klocki wykonane z materiału na okładziny hamulcowe do wahadłowców. Twój
przykład jest chybiony, żeby nie napisać że głupi. --

Data: 2010-04-04 11:52:05
Autor: MarcinJM
kogutek pisze:
[...]

Tak napisalem. Zgadzam sie w tym zdaniu, ze jesli ktos jezdzi normalnie to nie powinien sie przejmowac, albo wlasciwie powinien tylko miec swiadomosc nieco nizszej skutecznosci nowego zestawu bez zbednych ceregieli.

Natomiast jesli ktos chce natychmiast wyprobowac nowe hample w ekstremalnych warunkach to je po prostu zniszczy.

Dodatkowo fakt, ze swiezo wymienione hample zostaly zniszczone swiadczy o tym, ze przez jakis czas po wymienie uklad nie ma 100% wydajnosci/sprawnosci.

--
Pozdrawaim
mrcinJM

Data: 2010-04-04 13:24:25
Autor: kogutek
kogutek pisze:
> [...]

Dodatkowo fakt, ze swiezo wymienione hample zostaly zniszczone swiadczy o tym, ze przez jakis czas po wymienie uklad nie ma 100% wydajnosci/sprawnosci.

W ostatnim zdaniu nie podajesz żadnych prawdziwych informacji. To co jest dla
Ciebie faktem w realu jest bzdurą. Ale niech Ci będzie. Udowodnij w oparciu o
obecny stan wiedzy w zakresie fizyki że masz rację. Na razie to że sobie coś
napisałeś oznaczą ze sobie to napisałeś i nie musi być to prawdą. Zrób tak żeby
stało się prawdą albo odszczekaj co napisałeś. Po wymianie tarcz i klocków siła
hamowania musi się mieścić w tolerancji przewidzianej przez producenta
samochodu. Bez żadnego docierania, ostrożniejszej jazdy itp. Wynika to
bezpośrednio z praw fizyki. Opisuje to prosty wzór. --

Data: 2010-04-05 18:06:27
Autor: MarcinJM
kogutek pisze:
stało się prawdą albo odszczekaj co napisałeś. Po wymianie tarcz i klocków siła

Wole odszczekac niz dyskutowac z toba: hau, hau.

MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2010-04-01 13:21:16
Autor: J.F.
On Thu, 01 Apr 2010 00:10:17 +0200,  kogutek wrote:
[...]

Producent zaleca z innych przyczyn. Fabryczne panewki, fabryczny wal,
"pojazd otrzymuje Pan dotarty, ale zalecamy ostrozna jazde" :-)

[...]

Sily nie. Rozklad temperatur tak. Czy to istotne .. trzeba by rezercza
zapuscic :-)

Jedyny efekt jaki występuje w takiej
sytuacji to trochę bardziej miękki pedał hamulca zaraz po wymianie klocków.

No coz, pamietam sprzeglo po wymianie tarczy, tam jakby odwrotnie,
bardzo "ostro" brala poki sie nie dotarla.

dwóch ostrzejszych hamowaniach klocki są dopiłowane.

No coz, powiedzmy ze ciekaw jestem czy masz racje, biorac pod uwage ze
normalne zuzycie jest jest .. milimetr na 10kkm ?

Klocek i tarcza mogą pracować w temperaturze 600 stopni.

No coz, normalne hamulce raczej znacznie nizsze temperatury maja.

Miejscowe przegrzanie związane z tym ze
gdzieś dotyka bardziej nie szkodzi tym dwóm elementom. Bo ciepło się rozproszy
na elementy słabiej rozgrzane. Moc rozpraszana pozostanie taka sama.

Pytanie czy gdzies po drodze nie nastapia jakies mikropekniecia w
klockach. J.

Data: 2010-04-01 18:25:26
Autor: kogutek
Grzanie po wymianie tarcz i klocków
On Thu, 01 Apr 2010 00:10:17 +0200,  kogutek wrote: >> Tarcze uzywane sa niezbyt rowne, tzn w rowkach, a nowe klocki plaskie.
> [...]

>na elementy słabiej rozgrzane. Moc rozpraszana pozostanie taka sama. Pytanie czy gdzies po drodze nie nastapia jakies mikropekniecia w
klockach. J.

Ostatnie zdanie jakie napisałeś " Pytanie czy gdzies po drodze nie nastapia
jakies mikropekniecia w klockach. " w zasadzie kończy temat. Ty klocka
hamulcowego nie widziałeś, nie wiesz z czego i jaka technologia jest zrobiony.
Czyli nie wiesz nic a zabierasz głos udając znawcę. Doucz się facet a potem pisz.

Data: 2010-04-02 13:49:25
Autor: J.F.
On Thu, 01 Apr 2010 18:25:26 +0200,  kogutek wrote:
[...]

Widziec widzialem, a z czego jest to faktycznie nie wiem. Ty moze wiesz ?

A moze minihamownie masz i mozemy sprawdzic w praktyce :-)

J.

Data: 2010-03-30 21:50:34
Autor: J.F.
On Tue, 30 Mar 2010 16:48:22 +0200,  Big Jack wrote:
Czy to normalne zjawisko, że po wymianie tarcz i klocków hamulcowych tarcze nieludzko grzeją się?

Normalne - jak sie zle zrobilo to sie grzeja nieludzko :-)

Albo tloczek w zacisku sie nie rusza, albo caly zacisk na
prowadnicach, albo kloci za grube ..

J.

Data: 2010-03-31 00:41:54
Autor: Nex@pl
W dniu 2010-03-30 16:48, Big Jack pisze:
Czy to normalne zjawisko, że po wymianie tarcz i klocków hamulcowych
tarcze nieludzko grzeją się?

Zapewne prowadnice zacisków suche jak wiór.

Data: 2010-03-31 09:16:16
Autor: z
Nex@pl pisze:

Zapewne prowadnice zacisków suche jak wiór.

I jeszcze jedna PRZESTROGA!!!!!!!!!!

Jak się to wszystko zacznie grzać to jest duża szansa na wymianę łożyska.

Ludzie nie oszczędzajcie na wymianie klocków!!!

Data: 2010-03-31 09:38:48
Autor: Nex@pl
W dniu 2010-03-31 09:16, z pisze:
Nex@pl pisze:

Zapewne prowadnice zacisków suche jak wiór.

I jeszcze jedna PRZESTROGA!!!!!!!!!!

Jak się to wszystko zacznie grzać to jest duża szansa na wymianę łożyska.

Ludzie nie oszczędzajcie na wymianie klocków!!!

Łożysko, nowe klocki się zeszklą, dużo możliwości, felga nie powina parzyć, moze byc ciepla/goraca, ale tak, ze da rade przy niej reke trzymac.

Data: 2010-03-31 11:26:03
Autor: kogutek
[...]

Normalne i przed wymianą klocków. Tylko przed wymianą nikt tego nie sprawdza.
Nieludzko to jak? Topi się felga i zacisk? Czy jak dotknąłeś felgi to ci się
rękaw od kurtki zapalił. Przy ostrym hamowaniu ze stówki do zera tarcze mają
prawo zrobić się wiśniowe. Jak się czegoś obawiasz to podnieś samochód i zakręć
ręką kolami. Mają się obracać. Nie wykluczam ze coś jest spitolone i może się
grzać w czasie jazdy. Taka próba rozwieje wszystkie wątpliwości. Co to znaczy
lekko. To nie tak jak śmigło od wentylatora pokojowego. Koło trochę waży.
Opierasz rękę na oponie i ma się bez wysiłku dać kręcić. Tam gdzie jest napęd
będzie ciężej. A dlaczego się grzeją. Bo jak hamujesz to bardzo dużo kilowatów
idzie w ciepło. Prawie tyle samo co było potrzebne do rozpędzenia do prędkości z
jakiej hamujesz. Wyobraź sobie ile ognia i o jakiej temperaturze było w
cylindrach żeby rozpędzić.   --

Data: 2010-03-31 13:36:24
Autor: Grzegorz
Grzanie po wymianie tarcz i klocków
Hello Big Jack !:
Czy to normalne zjawisko, że po wymianie tarcz i klocków hamulcowych
tarcze nieludzko grzeją się?

Nie. Mogą przez pierwsze 50-100 km słabiej hamować, ale grzania większego ja ani razu nie spotkałem. Może masz źle złożone albo zatarte.

pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2010-03-31 15:02:36
Autor: kogutek
> [...]

Nie. Mogą przez pierwsze 50-100 km słabiej hamować, ale grzania większego ja ani razu nie spotkałem. Może masz źle złożone albo zatarte.

Co można źle złożyć przy wymianie tarcz i klocków? Wiem ze wszystko. Ale o co ci
konkretnie chodzi. Facetowi założyli tarcze i klocki. Nie napisał ze stare
tarcze czyli można z dużą dozą prawdopodobieństwa domniemywać że nowe. Wpadł w
panikę bo coś jest gorące. Bo musi być gorące. Nie napisał że lakier mu się na
feldze pali. Czyli jest dobrze. Tarcza przy hamowaniu może mieć i 600 stopni.
Nieludzko się grzeje to znaczy do jakiej temperatury mu się grzeje. Nikt na
razie nie spytał. Jak napluje na tarczę po hamowaniu to ma syczeć. Tak to
działa. Zamiast go od razu wyprostować to dziwne teorie wymyślacie. --

Grzanie po wymianie tarcz i klocków