Gwa³towne hamowanie

Data: 2017-04-09 11:00:50
Autor: Budzik
Gwa³towne hamowanie
Ujezdzam rower unibike everest ze zwyk³ymi v-breakami.
W zesz³ym roku do³o¿y³em z ty³u booster.
Wymieni³em klocki i linki.
Jednak nadal jest tak, ze trudno wyczuc jest moment kiedy tylnie ko³o straci przyczepnosc.
Stoj±c naciskam hamulec tylni, klocki sciskaja obrecz a mimo to nadal moge docisnac klamke tak jakby albo linka sie naci±ga³a albo jakis inny element pracuje i daje niwielki luz.

W sumie to zaden wielki problem ale pamietam jak za dzieciaka lub tez nastolatka mozna by³o z duz± kontrol± hamowaæ w poslizgu, bokiem etc.
A teraz ciezko.

Oczywi¶cie zak³adam ze to równie¿ kwestia wagi (obecnie jakies 90) niemniej  pytanie czy mozna jeszcze co¶ z tym zrobiæ?

Lepsze vbreaki? Tarcze?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")

Data: 2017-04-09 17:27:56
Autor: wO.ôhoo!
Gwa³towne hamowanie
W dniu 09.04.2017 o 13:00, Budzik pisze:
Lepsze vbreaki? Tarcze?

S± dobre V-ki, s± s³abe tarcze. W du¿ej mierze kwestia ceny. Do pewnego progu (pó³/profesjonalnego) otrzymujesz jako¶æ proporcjonaln± do ceny. Z tej samej pó³ki cenowej (nie myliæ z cen±) tarcze bêd± lepsze.

Data: 2017-04-09 17:45:04
Autor: ToMasz
Gwa³towne hamowanie
Oczywi¶cie zak³adam ze to równie¿ kwestia wagi (obecnie jakies 90) niemniej
pytanie czy mozna jeszcze co¶ z tym zrobiæ?

Lepsze vbreaki? Tarcze?
najpierw poka¿ jakie masz klamki i vbraki i klocki. Czy jak naci¶niejsz z ca³ej si³y JEDNYM palcem klamkê to zablokujesz ko³o?
je¶li ta, a zale¿y Ci na modulacji si³y hamowania, to albo wyæwicz palce, albo kup DOBRE traczówki

ToMasz

Data: 2017-04-09 17:00:52
Autor: Budzik
Gwa³towne hamowanie
U¿ytkownik ToMasz tomasz@poczta.fm.com.pl ...

[...]

Takie jak by³y od nowo¶ci - mysle ze to grupa altusa.
Jednym palcem zdecydowanie nie dam rady zablokowaæ ko³a.
To znaczy moze tak, ale to na pewno nie by³by naturalne.

Dobre tarczówki to znaczy jakie?
Mo¿na za³ozyæ tylko na ty³ czy sie nei oplaca bo sprzedaja to w kompletach?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"Dyplomata to cz³owiek, który pamiêta o urodzinach kobiety,
ale zapomina o jej wieku."  Anthony Eden

Data: 2017-04-10 00:16:17
Autor: WS
Gwa³towne hamowanie
On Sunday, April 9, 2017 at 7:00:52 PM UTC+2, Budzik wrote:

Dobre tarczówki to znaczy jakie?
Mo¿na za³ozyæ tylko na ty³ czy sie nei oplaca bo sprzedaja to w kompletach?

Mozna, tlko

1. nalezy sprawdzic, czy sie da (czy jest piasta pod tarcze, sa mocowania zaciskow)

0. bo od tego nalezy zaczac - w jakim celu zmieniac sam tyl? Tyl w jednosladzie to spowalniacz, a nie hamulec. prosciej nauczyc sie hamowac przodem (i tu przydaje sie dobra modulacja)

WS

Data: 2017-04-11 21:42:30
Autor: ToMasz
Gwa³towne hamowanie
Takie jak by³y od nowo¶ci - mysle ze to grupa altusa.
Jednym palcem zdecydowanie nie dam rady zablokowaæ ko³a.
To znaczy moze tak, ale to na pewno nie by³by naturalne.
ale to w³a¶nie jest najwa¿niejsza kwestia. je¶li nie zablokujesz ko³a "jednym palcem" (napewno wymaga to wysi³ku, ale zazwyczaj masz do tego 4 palce) to znaczy ze masz hamulec nie sprawny. je¶li jednak jest sprawny, a co¶ Ci "nie pasi" to _dopiero wtedy_ szukaj lepszego. Ale jak masz zamiar zamontowaæ no name na linki - to zapomnij

ToMasz

Ps a mo¿e kup klocki ahlonga ashima braco autor trójkolorowe, "przeleæ" obrêcz wat± stalow±, albo piankowym pilnikiem do paznokci od ¿ony, wycentruj ko³a i sprawd¼ czy jest lepiej. raptem zainwestujesz 20z³....

Data: 2017-04-09 17:58:54
Autor: ±æê³ñ󶼿
Gwa³towne hamowanie
U mnie v-ki lepiej hamuj± praktycznie w miejscu, dyski to spowalniacze (dwa bardzo podobne rowery), zreszt± czysta fizyka siê k³ania.
BTW widzia³e¶ v-ki hydrauliczne?
Np.:
www.giant-bicycles.com/pl/argento-1

-- -- -
Lepsze vbreaki?
Tarcze?

Data: 2017-04-09 17:00:52
Autor: Budzik
Gwa³towne hamowanie
U¿ytkownik ±æê³ñ󶼿 nie@dla.spamerow ...

U mnie v-ki lepiej hamuj± praktycznie w miejscu, dyski to spowalniacze
(dwa bardzo podobne rowery), zreszt± czysta fizyka siê k³ania. BTW
widzia³e¶ v-ki hydrauliczne? Np.:
www.giant-bicycles.com/pl/argento-1

Ale w takim razie co u mnie jest nie halo?
Klamkomanetki? Linki? Klocki?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"Wiem, ¿e to, co piszê, jest mo¿e ¶rednio m±dre,
ale có¿ - jestem w tym najlepszy."  Szymon Majewski

Data: 2017-04-09 12:08:59
Autor: Ignac
Gwa³towne hamowanie
W dniu niedziela, 9 kwietnia 2017 19:00:52 UTC+2 u¿ytkownik Budzik napisa³:

Ale w takim razie co u mnie jest nie halo?
Klamkomanetki? Linki? Klocki?

Odkrêæ linkê i/lub roz³±cz obie szczêki hamulcowe, wypnij sprê¿yny prêtowe i
poruszaj szczêkami na boki, maj± siê ruszaæ na piwotach bez najmniejszego oporu.
Twoje bêd±(?) siê rusza³y z oporem, odkrêæ je, a pivoty posmaruj smarem/olejem.
Miêdzy adapter/tulejkê na której osadzona jest szczêka psiknij trochê wd-40, a pó¼niej to samo miejsce posmaruj olejem przy pomocy ma³ego pêdzelka.
Wytrzyj do sucha z zewn±trz ca³o¶æ szczêkê z tym adapterem i przykrêæ ponownie.

Teraz, po przykrêceniu, szczêki na pivotach powinny siê ruszaæ leciutko.
Nastêpnie sprawdzasz czy linka hamulcowa nie ma oporu w pancerzu.
W tym celu lew± rêk± trzymasz jej koniec, a praw± naciskasz na klamkê
hamulcow±. Linka pod naci¶niêciem klamki ma siê przesuwaæ bez ¿adnych oporów.
Je¶li tak nie jest wyci±gn±æ linkê i zbadaæ przyczynê powsta³ego oporu.
Ja smarujê lekko olejem linki nawet w teflonowym pancerzu.
Wreszcie sama klamka hamulcowa, na sworzniu, ma siê ruszaæ bez najmniejszych
oporów, w razie ich wyst±pienia u¿yj wd-40, lub wymieñ ostatecznie ca³± klamkê.
I wreszcie klocki hamulcowe, musz± przylegaæ ca³± powierzchni± do powierzchni
bocznych obrêczy, w tym celu lew± rêk± ¶ciskam szczêki, a praw± dokrêcam lekko nakrêtki w³o¿onych wcze¶niej klocków, pó¼niej dokrêcam je mocno.  Je¶li obrêcz jest wycentrowana, to miêdzy szczêki, a obrêcz wk³adam po obu
stronach kartonik o grubo¶ci 0,5-1 mm ¶ciskam szczêki, ¿eby kartoniki nie wypad³y i przykrêcam linkê, wyci±gam kartoniki, zapinam prêtowe sprê¿yny
o szczêki, doregulowujê ¶rubkami bocznymi ich napiêcie i gotowe.

I podczas hamowanie u¿ywaj zawsze obu hamulców razem!!!!

Oto ca³a wiedza tajemna na temat obs³ugi i u¿ytkowania v-b.

Data: 2017-04-09 19:55:01
Autor: wO.ôhoo!
Gwa³towne hamowanie
W dniu 09.04.2017 o 19:00, Budzik pisze:
Ale w takim razie co u mnie jest nie halo?
Klamkomanetki? Linki? Klocki?

Pewnie wszystko po trochê. Kup nowe, markowe V-ki (ca³y zestaw od klamek po klocki) i przygl±dnij siê rantom obrêczy.

Data: 2017-04-09 20:00:50
Autor: Budzik
Gwa³towne hamowanie
U¿ytkownik wO.ôhoo! woohoo@gmail.com ...

Ale w takim razie co u mnie jest nie halo?
Klamkomanetki? Linki? Klocki?

Pewnie wszystko po trochê. Kup nowe, markowe V-ki (ca³y zestaw od klamek po klocki) i przygl±dnij siê rantom obrêczy.

OK, tak w³asnie zrobie.
Rozumiem, ze przy dobrym nowym zestawie tylni hamulec "na klamce" powinien byc tak samo sztywny jak przedni?
Obecnie mam klamkomanetki do napedu 3x7 shimano - co mozna w³o¿yc dobrego do takiego napedu?

Data: 2017-04-09 22:15:14
Autor: ±æê³ñ󶼿
Gwa³towne hamowanie
Nie bêdzie, bo linka jest d³u¿sza i pancerz siê ¶ciska.
Linkê masz ca³± w pancerzu, czy wiêkszo¶æ linki prowadzona na ramie?

-- -- -
Rozumiem, ze przy dobrym nowym zestawie tylni hamulec "na klamce" powinien byc tak samo sztywny jak przedni?

Data: 2017-04-10 11:01:02
Autor: Budzik
Gwa³towne hamowanie
U¿ytkownik ±æê³ñ󶼿 nie@dla.spamerow ...

Nie bêdzie, bo linka jest d³u¿sza i pancerz siê ¶ciska.
Linkê masz ca³± w pancerzu, czy wiêkszo¶æ linki prowadzona na ramie?

Czesc prowadzona po oczkach ramy.

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
DZIA£ KADR PRZYPOMINA PRACOWNIKOM O BADANIACH OKRESOWYCH KRWI I KA£U
W CELU USTALENIA CZY PRACOWNIK MA PRACÊ WE KRWI CZY W DUPIE

Data: 2017-04-10 14:10:12
Autor: ±æê³ñ󶼿
Gwa³towne hamowanie
Trzeba sprawdziæ wszystkie oczka i koñcówki (na jednym oczku/koñcówce mo¿e byæ luz), mo¿na kupowaæ super-duper nie¶ci¶liwe pancerze i nierozci±gliwe linki - lub po prostu z tym ¿yæ.

Data: 2017-04-10 01:40:32
Autor: mmateusz
Gwa³towne hamowanie
W dniu niedziela, 9 kwietnia 2017 19:00:52 UTC+2 u¿ytkownik Budzik napisa³:
Ale w takim razie co u mnie jest nie halo?
Klamkomanetki? Linki? Klocki?

Po pierwsze to najprawdopodobniej Twój sposób hamowania jest nie halo :)
(piszesz wy¿ej, ¿e chcesz wymieniaæ tylko tylny hamulec, wiec wnioskujê, ¿e hamujesz tylko tylnym, czyli korzystasz z 10-30% sily hamowania dostepnej w twoim rowerze)

A, co do twoich hamulcow, to jak juz ktos napisal, pewnie wszystko po trochu jest winne.
Zrób eksperyment: naciskajac dosyc mocno na klamke, zobacz co dokladnie sie gnie: pewnie sporo bedzie sie giela sama klamka, ramiona v-brejka, a moze nawet same klocki hamulcowe, jak sa wyjatkowo slabe. To co sie najbardziej gnie, jest najwiekszym winowajc± (obstawiam klamki). Zakladam, ze jak masz dobrze zalozony booster, to rama juz sie nie gnie.

U mnie klamki Avid i szczêki Alivio pozwalaja na hamowanie jednym palcem. Szczeki Alivio s± "good-enough" i kosztuja 70z³ komplet.
Klamki imo sa duzo wazniejsze: Deore beda kosztowac 90z³, chociaz ja wole Avidy - lepiej mi "le¿±" pod palcem + sa dostepne w wersji z regulacj± prze³o¿enia.
(stare Shimano Deore LX tez mia³y)

--
mmateusz

Data: 2017-04-10 11:01:02
Autor: Budzik
Gwa³towne hamowanie
U¿ytkownik mmateusz kosmala.mateusz@gmail.com ...

[...]

To tylko tak wysz³o z kontekstu.
Hamuje jak najbardziej przodem.
Chodzi³o mi tylko o dwie sprawy:
- twarda klamka przodu vs miekka ty³u (pomimo wymiany linek, pancerzy i za³o¿enia boostera)
- wspomnienia z dziecinstwa o lataniu bokiem w szustrowych zakretach :)

[...]
Tak,zdecydowanie klamki najbardziej

[...]

Tylko ze ja mam klamkomanetki.
A jak rozumiem, ty piszesz o klamkach samych?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"Wiar± mo¿na manipulowaæ. Tylko
wiedza jest niebezpieczna."  Frank Herbert

Data: 2017-04-10 05:09:18
Autor: WS
Gwa³towne hamowanie
On Monday, April 10, 2017 at 1:01:03 PM UTC+2, Budzik wrote:

- twarda klamka przodu vs miekka ty³u (pomimo wymiany linek, pancerzy i za³o¿enia boostera)

przy v-brakach w sumie widac co sie gnie... np. u mnie w starym rowerze zalozenie alu boostera z tylu zmniejszylo znacznie rozginanie ramy w miejscu piwotow, ale nie zlikwidowalo... hamujac widac jak to pracuje... ja bym radzilo dobrze poogladac co sie dzieje przy wolnym zaciskaniu hamulca - czy np. linka sie jeszcze przesuwa wzl. pancerza, czy pancerz gdzies sie nie kurczy, giecie sie boostera, klamki...

Data: 2017-04-10 18:50:28
Autor: PeJot
Gwa³towne hamowanie
W dniu 2017-04-10 o 10:40, mmateusz pisze:

Zakladam, ze jak masz dobrze zalozony booster, to rama juz sie nie gnie.

Gnie siê. Dawno, dawno temu, gdy kurierka je¼dzi³a jeszcze na cantileverach, usztywniano piwoty 2 lub 3 boosterami z³o¿onymi do kupy.

Do tego dochodz± jeszcze luzy na ramionach. Shimano stosuje prosty a skuteczny patent w postaci osi obrotu zintegrowanej z ramionami. Dziêki temu luzy w nowych ramionach s± minimalne i trzeba lat eksploatacji w b³ocie by te luzy powiêkszyæ. Inni producenci obracaj± ramiona bezpo¶rednio na piwotach, co samo w sobie jest ¼ród³em luzów.

Aha, nie wiem czy kto¶ wspomina³ o prawid³owym zarobieniu koñcówek pancerzy i dobrej jako¶ci koñcówkach.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Data: 2017-04-11 09:55:46
Autor: qrt
Gwa³towne hamowanie
Dnia Mon, 10 Apr 2017 18:50:28 +0200, PeJot napisa³(a):

[...]

tyle ze to pewnie by³y stalowe ramy...

Data: 2017-04-10 01:23:01
Autor: zbrochaty
Gwa³towne hamowanie
[...]

Z tego co pamietam:
- kiedy¶ opony by³y bardziej gladkie, teraz w terenowych rowerach zazwyczaj
  klockowate
- waga ma znaczenie
- jak to robi³em kiedy¶ na szutrowej drodze (po¶lizg bokiem na tylnym
   hamulcu) to wstawalem z siode³ka, czyli odciazalem tyl, ktory latwiej
   wchodzil w poslizg

S³owem, jesli wazysz 20kg wiecej, masz bardziej przyczepne opony terenowe i nie ruszysz 4D z siodelka podczas po¶lizgu to efekt moze byc taki jak opisales. Pare lat temu pokazywalem dziecku jak to sie robi i nie wstajac z siedelka bylo trudniej kontrolowac hamowanie, waga +5kg od tamtych dobrych czasow...

Data: 2017-04-10 01:25:00
Autor: zbrochaty
Gwa³towne hamowanie
W dniu poniedzia³ek, 10 kwietnia 2017 10:23:02 UTC+2 u¿ytkownik zbro...@gmail.com napisa³:
> [...]

S³owem, jesli wazysz 20kg wiecej, masz bardziej przyczepne opony terenowe i nie ruszysz 4D z siodelka podczas po¶lizgu to efekt moze byc taki jak opisales. Pare lat temu pokazywalem dziecku jak to sie robi i nie wstajac z siedelka bylo trudniej kontrolowac hamowanie, waga +5kg od tamtych dobrych czasow...

Zapomnialem dodaæ, ze zadnych V-brejkow wtedy nie by³o - torpedo, albo zwykle szczekowe

Data: 2017-04-10 11:01:03
Autor: Budzik
Gwa³towne hamowanie
U¿ytkownik  zbrochaty@gmail.com ...

[...]

W stosunku do tamtych czasów to bardziej plus 35kg :(

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"Jeste¶ tak dumny ze swej inteligencji jak skazaniec, dumny,
¿e jego wiêzienna cela jest taka obszerna."  Anthony de Mello SJ

Data: 2017-04-10 09:58:13
Autor: wO.ôhoo!
Gwa³towne hamowanie
W dniu 09.04.2017 o 13:00, Budzik pisze:
Lepsze vbreaki? Tarcze?

Przed chwil± po raz pierwszy (po ok. 4500 km) 'regulowa³em' tylny hamulec tarczowy, bo tarcza delikatnie ociera³a o klocek.
Sprowadzi³o siê to do poluzowania dwóch ¶rub mocuj±cych zacisk, naci¶niêciu klamki hamulca, dokrêceniu ¶rub.

Data: 2017-04-10 01:48:29
Autor: WS
Gwa³towne hamowanie
On Monday, April 10, 2017 at 9:59:02 AM UTC+2, wO.ôhoo! wrote:

[...]

Mniej wiecej podobnie robie, tzn. ze 2-3 razy na kilka lat mi sie zdarzylo....
Uzywam dodatkowo blaszek pod klocki http://x-bike.pl/do-tarcz-hamulcowych-rowerowych/306-klucz-superb-do-regulacji-klockow-hamulcow-tarczowych.html

+ Sruby wykrecam i daje po kropelce kleju do gwintow - niebieskiego loctite....

W zyciu nie wroce do V-brakow ;)

Niby latwiej je naprawic w terenie (sam kilka razy klocki i linki zmienialem) ale tarcze w terenie sie po prostu nie psuja ;)
I nie wymagaja idealnie wycentrowanego kola.

WS

Gwa³towne hamowanie