Gwintowanie rury sterowej

Data: 2013-11-17 15:25:09
Autor: PeJot
Gwintowanie rury sterowej
Czołem. Widziałem ostatnio efekty gwintowania rury sterowej niby profesjonalnym, a najprawdopodobniej lekko zużytym gwintownikiem. Pytanie do osób które gwintowały rurę sterową - jaką jakość gwintu można uzyskać ? Muszę zapytać tokarza, czy podjąłby się nacięcia gwintu na *gotowym* widelcu, np. nasadzonym na trzpień. BHPowiec by zemdlał na sam widok :) Próbował ktoś coś takiego uskutecznić ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-11-17 08:12:47
Autor: Ignac
Gwintowanie rury sterowej
W dniu niedziela, 17 listopada 2013 15:25:09 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Czołem. Widziałem ostatnio efekty gwintowania rury sterowej niby profesjonalnym, a najprawdopodobniej lekko zużytym gwintownikiem.

Przed,należy posmarować olejem narzędzie i powierzchnie obrabianą,żeby
zmniejszyć tarcie i żeby gmintu nie zrywało(jak się da zrobić próbę).

Data: 2013-11-18 08:10:34
Autor: cytawa
Gwintowanie rury sterowej
PeJot pisze:
[...]

Bardzo dobra. Nie mozna tylko gwintowac za jednym razem. Trzeba sobie tylko wczesniej przygotowac narzynke. A to nie takie proste.

Muszę zapytać tokarza, czy podjąłby się nacięcia gwintu na
*gotowym* widelcu, np. nasadzonym na trzpień. BHPowiec by zemdlał na sam
widok :) Próbował ktoś coś takiego uskutecznić ?

nie bardzo sobie wyobrazam toczenie widelca.

Jan Cytawa

Data: 2013-11-18 09:26:52
Autor: PeJot
Gwintowanie rury sterowej
W dniu 2013-11-18 08:10, cytawa pisze:

Bardzo dobra. Nie mozna tylko gwintowac za jednym razem. Trzeba sobie
tylko wczesniej przygotowac narzynke. A to nie takie proste.

Żenibyjak ? OIMW wielokrotne przejście narzynki traktowało się dawno temu przy gwintowaniu rur wodociągowych, dziś się to robi za jednym razem.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-11-18 10:30:26
Autor: coaster
Gwintowanie rury sterowej
W dniu 18-11-2013 09:26, PeJot pisze:
[...]

Ze zwyczajnie: "[...] When adding new threads to uncut column, it is important the die be fully opened. This will take a minimal cut of material. The _die_must_ be_adjusted_ and again used to cut more thread depth. The _process_is_repeated_three_to_four_times_ until the diameter is reduced enough to thread on the headset.

http://www.parktool.com/blog/repair-help/threading-fork-steering-columns-fts-1-use

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2013-11-18 10:54:15
Autor: PeJot
Gwintowanie rury sterowej
W dniu 2013-11-18 10:30, coaster pisze:

[...]

THX za garść wiedzy, gdyżalbowiem dopotąd opierałem się tylko na zdjęciach narzędzia.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-11-23 17:08:27
Autor: PeJot
Gwintowanie rury sterowej
W dniu 2013-11-18 14:39, coaster pisze:
/.../

Koniec końców zamiast gwintować rurę zastosowałem coś takiego:

http://e-bmx.pl/opis/574918/obejma-podsiodlowa-bmx-286mm-kolor.html

Średnica pasuje do rury 1 1/8. Tym zaciskiem zamknąłem rurę sterową ze sterami a-head, do środka której wsadziłem zwykłą, calową sztycę. Osiągnąłem to czego a-head nie ma, tj. prostą regulację wysokości. To jest rower córki która dosyć szybko rośnie. Ponadto ten rower jest czasem demontowany i wożony w bagażniku samochodu, mogę teraz bez problemów demontować kierownicę. Początkowo chciałem nagwintować rurę i zamknąć stery 2 nakrętkami.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-11-24 12:48:00
Autor: fojtek
Gwintowanie rury sterowej

[...]

Powrót do korzeni - miałem tak w Wigry2
Jednak rura sterowa była nacięta - musiała skutecznie zacisnąć się na fajce.

Data: 2013-12-02 10:45:41
Autor: PeJot
Gwintowanie rury sterowej
W dniu 2013-11-24 12:48, fojtek pisze:

[...]

No właśnie, rura była cięta i *dodatkowo gwintowana* dla kontrnakrętki sterów. W rozwiązaniu które uskuteczniłem ( mocniejsza MZ wersja niż proponowana przez Sheldona Browna ) teoretycznie brakuje możliwości regulacji  sterów, ale w rzeczywistości jest, choć tylko w warunkach warsztatowych i to powinno wystarczyć, . Gwiazdka jest wtłoczona głęboko w rurę, tak by mieścił się klasyczny wspornik wewnątrz. Po wyjęciu wspornika stery a-head można dokręcić posługując się gwiazdką, tulejką dystansową założoną na resztę rury, standardowym kapslem i *długą* śrubą z gwintem M6. Istota regulacji ta sama co w klasycznych a-head, tylko gwiazdka wbita głębiej. Gdybym zamiast obejmy nagwintował koniec rury i zamknął stery 2 nakrętkami regulacja była by jeszcze bardziej upierdliwa, bo wymagała by 2 kluczy 32. W moim mieście jest serwis z gwintownikiem, ale dosyć skutecznie grupa mnie odstraszyła :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-11-18 12:27:44
Autor: cytawa
Gwintowanie rury sterowej
coaster pisze:

[...]

Wyjales mi to spod klawiatury :).

Jan Cytawa

Data: 2013-12-03 03:41:12
Autor: Piotr Ratyński
Gwintowanie rury sterowej
W dniu poniedziałek, 18 listopada 2013 08:10:34 UTC+1 użytkownik cytawa napisał:

Musz� zapyta� tokarza, czy podj��by si� naci�cia gwintu na

> *gotowym* widelcu, np. nasadzonym na trzpieďż˝.

nie bardzo sobie wyobrazam toczenie widelca.

Przecież napisał "nasadzonym na trzpień". Jakość gwintu i wyśrodkowanie zdecydowanie lepsze jak z narzynki, ale trzpień pewnie trzeba by dorobić, trochę to nieopłacalne dla jednego gwintu. --
Piotr Ratyński

Data: 2013-12-03 13:18:50
Autor: PeJot
Gwintowanie rury sterowej
W dniu 2013-12-03 12:41, Piotr Ratyński pisze:

Przecież napisał "nasadzonym na trzpień". Jakość gwintu i wyśrodkowanie zdecydowanie lepsze jak z narzynki, ale trzpień pewnie trzeba by dorobić, trochę to nieopłacalne dla jednego gwintu.

Nic nie trzeba dorabiać, wystarczy rura 1", np. z rozbitego widelca lub skasowanej ramy. Osadzić myślałem na kleju montażowym, po podgrzaniu można łatwo zdemontować. Tym niemniej sprawę rozwiązałem już inaczej.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-12-04 04:20:04
Autor: Piotr Ratyński
Gwintowanie rury sterowej
W dniu wtorek, 3 grudnia 2013 13:18:50 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Nic nie trzeba dorabia�, wystarczy rura 1", np. z rozbitego widelca lub skasowanej ramy. Osadzi� my�la�em na kleju monta�owym, po podgrzaniu mo�na �atwo zdemontowa�. Tym niemniej spraw� rozwi�za�em ju� inaczej.

Między trzpieniem tokarskim a rurą jest zasadnicza różnica (dokładność wykonania,bicie), przede wszystkim do trzpienia nie potrzeba przyklejać. Ale jak już sobie poradziłeś to nie ma o czym mówić. --
Piotr Ratyński

Gwintowanie rury sterowej