Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Hamulce Shimano M445

Hamulce Shimano M445

Data: 2013-04-08 23:19:39
Autor: Kosu
Hamulce Shimano M445
Szukam opinii na temat tarczówek M445. Głównie chodzi mi o solidność
i bezobsługowość, czyli np. czy często trzeba je regulować, czy
można postawić rower do góry kołami bez jakichś akcji z zapowietrzaniem
i tak dalej.

Trochę nie jestem na bieżąco, bo długo się od tego zakupu
powstrzymywałem, potem myślałem o Avid BB, a potem odkładałem na
szosówkę. Ale czasy się zmieniają, człowiek się starzeje i pisk V'ek
może doprowadzić do szału (a walka przed linią zatrzymania do zawału
lub innej przyczyny szybkiej śmierci :)).

Rower typowo nizinno-wyżynno-turystyczny. W góry go pewnie nigdy nie
wezmę, ścigał się nie będę i tak dalej. Do siły hamowania dopłacać nie
chcę, ale do przyjazności i wygody mogę (choć też bez przesady). Poza
tym przy okazji czeka mnie wymiana kół, więc to w nie wolałbym wpakować
kasę (z racji bycia stosunkoo ciężkim :)).

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-04-09 07:53:42
Autor: bans
Hamulce Shimano M445
W dniu 2013-04-09 01:19, Kosu pisze:

pisk V'ek
mo¿e doprowadziæ do sza³u (a walka przed lini± zatrzymania do zawa³u
lub innej przyczyny szybkiej ¶mierci :)).

Proponujê wymianê klocków i/lub regulacjê hamulców.

Rower typowo nizinno-wy¿ynno-turystyczny. W góry go pewnie nigdy nie
wezmê, ¶ciga³ siê nie bêdê i tak dalej. Do si³y hamowania dop³acaæ nie
chcê, ale do przyjazno¶ci i wygody mogê (choæ te¿ bez przesady).

Nie rozumiem po co ci zatem tarczówki.

Ale jak ju¿ koniecznie upierasz - to kup niewiele dro¿sze, chwalone Deore.


--
bans

Data: 2013-04-11 19:58:42
Autor: Kosu
Hamulce Shimano M445
On 2013-04-09, bans <goc@o2.pl> wrote:
Proponuję wymianę klocków i/lub regulację hamulców.

Są wyregulowane, klocki nowe i dobre. Za to koła mam trochę
pogięte i cierpliwości mi żal na ciągłe centrowanie. Kiedyś w końcu
zbiorę się do wymiany na mocniejsze, więc przy okazji można wymienić
V'ki na coÅ› XX wiecznego :).

Nie rozumiem po co ci zatem tarczówki.

Powodów jest sporo: wygoda, cisza (powiedzmy), mniej bujania się
z biciem kół i tak dalej. Poza tym łatwej wymienić ramę, łatwiej
kupić amortyzator. No i generalnie cieszy mnie fakt, że hydrauliczne
tarcze stajÄ… siÄ™ standardem w rowerach MTB (wreszcie). No wiem
czemu chcę kupić? Bo mogę :).

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-04-12 06:31:40
Autor: kamil/Endurorider.pl
Hamulce Shimano M445
Użytkownik "Kosu" <Kosu@nospam.com> napisał w wiadomości news:slrnkme5le.323.Kosunotb-dante.notb-home...

Powodów jest sporo: wygoda, cisza (powiedzmy), mniej bujania się
z biciem kół i tak dalej. Poza tym łatwej wymienić ramę, łatwiej
kupić amortyzator. No i generalnie cieszy mnie fakt, że hydrauliczne
tarcze stajÄ… siÄ™ standardem w rowerach MTB (wreszcie). No wiem
czemu chcę kupić? Bo mogę :).

Wreszcie? :))))

Podstawowe hample Shimano są ok, ale bywają niezbyt mocne. Serwis i niezawodność nie powinny być problemem podobnie jak i mineralny płyn hamulcowy, który kiedyś był drogi jak cholera.


--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl
10/04/2013 Beskidy kwietniowe....

Data: 2013-04-12 21:13:29
Autor: Kosu
Hamulce Shimano M445
On 2013-04-12, kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> wrote:
Wreszcie? :))))

"Wreszcie" w sensie - to miło, że firmy rowerowe postanowiły przestawić
siÄ™ na technologiÄ™ obecnÄ… w samochodach od prawie stu lat (a od jakichÅ›
50 już w pełni opanowaną i pewną). Jak zwykle wybaczam im, że otaczają
to taką marketingową papką "nowoczesności technologicznej" - przeżyłem
bullshit o carbonowych ramach, przeżyję i hamulce na futurystyczny
olej mineralny :).

Podstawowe hample Shimano są ok, ale bywają niezbyt mocne. Serwis i niezawodność nie powinny być problemem podobnie jak i mineralny płyn hamulcowy, który kiedyś był drogi jak cholera.

Nadal jest drogi. I nadal jest ogólnie fatalnym pomysłem :).

Życie byłoby zbyt proste, gdyby Shimano postawiło na DOTa jak reszta
cywilizowanego świata, ale cóż poradzić. Gdzieś musi być ta potrzeba
innowacyjności upchnięta :). Przy moich dystansach pewnie nie będzie to
tak duży koszt, a Avid wyszedłby sporo drożej na starcie.

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-04-14 14:53:52
Autor: kamil/Endurorider.pl
Hamulce Shimano M445
Użytkownik "Kosu" <Kosu@nospam.com> napisał w wiadomości news:slrnkmgudl.372.Kosunotb-dante.notb-home...
On 2013-04-12, kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> wrote:
Wreszcie? :))))

"Wreszcie" w sensie - to miło, że firmy rowerowe postanowiły przestawić
siÄ™ na technologiÄ™ obecnÄ… w samochodach od prawie stu lat (a od jakichÅ›
50 już w pełni opanowaną i pewną). Jak zwykle wybaczam im, że otaczają
to taką marketingową papką "nowoczesności technologicznej" - przeżyłem
bullshit o carbonowych ramach, przeżyję i hamulce na futurystyczny
olej mineralny :).

Jesteś lekko nie na czasie bo tarczówki są obecne dobrze od ponad dekady, ale dopiero nie dawno stały się na tyle tanie, że praktycznie każdy może wybrać coś dla siebie.

Podstawowe hample Shimano są ok, ale bywają niezbyt mocne. Serwis i niezawodność
nie powinny być problemem podobnie jak i mineralny płyn hamulcowy, który kiedyś
był drogi jak cholera.

Nadal jest drogi. I nadal jest ogólnie fatalnym pomysłem :).

Płyn mineralny starze się dużo WOLNIEJ niż DOT 4/5.1 więc jego stosowanie ma sens ponieważ dramatycznie wydłuża czas pomiędzy wymianami oleum na nowe. W tej chwili jego cena jest w pełni akceptowalna a jak nie chcesz oryginału Shimano to masz jeszcze Finish Line. Przy tak małej ilości jaka jest potrzebna to naprawdę nie jest duży koszt.

Życie byłoby zbyt proste, gdyby Shimano postawiło na DOTa jak reszta
cywilizowanego świata, ale cóż poradzić. Gdzieś musi być ta potrzeba
innowacyjności upchnięta :). Przy moich dystansach pewnie nie będzie to
tak duży koszt, a Avid wyszedłby sporo drożej na starcie.

Jak wyżej.


--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl
14/04/2013 W końcu wiosna!

Data: 2013-04-14 19:07:48
Autor: Kosu
Hamulce Shimano M445
On 2013-04-14, kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> wrote:
Jesteś lekko nie na czasie bo tarczówki są obecne dobrze od ponad dekady, ale dopiero nie dawno stały się na tyle tanie, że praktycznie każdy może wybrać coś dla siebie.

No i przecież napisałem gdzieś, że tarczówki są obecne mniej więcej
tak długo, jak interesuję się osprzętem. Co nie zmienia faktu, że
taka "mobilna" hydraulika dotarła do rowerów lata po innych
zastosowaniach.

A przez "standard" rozumiem to, że hamulce tarczowe wypierają V'ki,
co widać np. po drastycznie kurczącej się ofercie widelców z pivotami.
I to jest akurat zjawisko ostatnich lat.

Płyn mineralny starze się dużo WOLNIEJ niż DOT 4/5.1 więc jego stosowanie ma sens ponieważ dramatycznie wydłuża czas pomiędzy wymianami oleum na nowe. W tej

Nie wydaje mi się, żeby częstość wymiany płynu była najważniejszym
parametrem hamulca, ale nie bardzo mi się chce drążyć temat, bo
właściwości oleju mineralnego i DOT są dobrze znane. Nie drążąc tematu:
po prostu wolałbym DOT (z jakichś ukrytych, niecnych przyczyn :)).

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-04-14 21:37:26
Autor: kamil/Endurorider.pl
Hamulce Shimano M445
Użytkownik "Kosu" <Kosu@nospam.com> napisał w wiadomości news:slrnkmlvq0.4n0.Kosunotb-dante.notb-home...
On 2013-04-14, kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> wrote:
Jesteś lekko nie na czasie bo tarczówki są obecne dobrze od ponad dekady, ale
dopiero nie dawno stały się na tyle tanie, że praktycznie każdy może wybrać coś
dla siebie.

No i przecież napisałem gdzieś, że tarczówki są obecne mniej więcej
tak długo, jak interesuję się osprzętem. Co nie zmienia faktu, że
taka "mobilna" hydraulika dotarła do rowerów lata po innych
zastosowaniach.

Tarcze wkroczyły wtedy kiedy rowery górskie zaczęły osiągać prędkości i wysokości lotów żywcem wzięte z moto crossu.

A przez "standard" rozumiem to, że hamulce tarczowe wypierają V'ki,
co widać np. po drastycznie kurczącej się ofercie widelców z pivotami.
I to jest akurat zjawisko ostatnich lat.

Dużo tańsze tarcze doszły do głosu i dlatego V-ki odchodzą w niepamięć co nie zmienia faktu, że to były dobre hamulce.

Płyn mineralny starze się dużo WOLNIEJ niż DOT 4/5.1 więc jego stosowanie ma
sens ponieważ dramatycznie wydłuża czas pomiędzy wymianami oleum na nowe. W tej

Nie wydaje mi się, żeby częstość wymiany płynu była najważniejszym
parametrem hamulca, ale nie bardzo mi się chce drążyć temat, bo
właściwości oleju mineralnego i DOT są dobrze znane. Nie drążąc tematu:
po prostu wolałbym DOT (z jakichś ukrytych, niecnych przyczyn :)).

Czytając obecne mądrości na temat hydrauliki oraz ignorując pytania "a jak odpowietrzyć zacisk" uważam, że sprawy związane z okresową obsługą hamulców są dla znakomitej większości ludzi bezwzględnie najważniejsze. Nie zmieniany płyn hamulcowy wpływa na jakość pracy układu w związku z czym rozumiem Shimano, że chcą wydłużyć okresy pomiędzy serwisami.

Mam hamulce na mineralu i na docie. Za tym drugim przemawia to, że można go kupić dosłownie wszędzie a za tym pierwszym, że wolno się starzeje. Gdybym w tej chwili miał zmieniać hample to kierowałbym sie tylko i wyłącznie siłą spowalniania a typ płynu byłby na ostatnim miejscu moich zainteresowań.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl
14/04/2013 W końcu wiosna!

Data: 2013-04-12 09:34:53
Autor: bans
Hamulce Shimano M445
W dniu 2013-04-11 21:58, Kosu pisze:

S± wyregulowane, klocki nowe i dobre. Za to ko³a mam trochê
pogiête i cierpliwo¶ci mi ¿al na ci±g³e centrowanie. Kiedy¶ w koñcu
zbiorê siê do wymiany na mocniejsze, wiêc przy okazji mo¿na wymieniæ
V'ki na co¶ XX wiecznego :).

No có¿, jako¶ po paru tysi±cach km w górach nigdy nie zcentrowa³em ko³a.
Ale ja to dziwny jestem, podobnie mam z ³añcuchami - jak s³yszê, ¿e kto¶ zmienia ³añcuch co 600km bo "siê rozci±gn±³" to pusty ¶miech mnie ogrania. Chyba po prostu nie dotycz± mnie te internetowe legendy ;)


Powodów jest sporo: wygoda,

Nie zauwa¿y³em. V-ki maj± swoje wady, ale tarcze te¿. Dla mnie pod tym wzglêdem jest równowaga.

cisza (powiedzmy),

He, no w³asnie, powiedzmy. Nigdy mi v-ki nie ha³asiowa³y tak, jak tarcze. Wycie, piski, dzwonienie...

mniej bujania siê
z biciem kó³ i tak dalej.

Jak wy¿ej - nigdy z tym w v-kach nie mia³em problemu. Za to - jak pisa³em wy¿ej - tarcze potrafi± doprowadziæ do sza³u, ocieraj±c siê o klocki - po ka¿dym za³o¿eniu ko³a jest inaczej :/

Poza tym ³atwej wymieniæ ramê, ³atwiej
kupiæ amortyzator.

To fakt.

No i generalnie cieszy mnie fakt, ¿e hydrauliczne
tarcze staj± siê standardem w rowerach MTB (wreszcie).

Hehe, "staj± siê"? Dawno s± standardem.

No wiem
czemu chcê kupiæ? Bo mogê :).

Ty, ale nie bardzo "mo¿esz" bo szukasz z dolnej pó³ki. Jak ju¿ musisz, to zainwestuj choæ w SLX (no, mo¿e i nowe Deore, jak pisa³em, ale dobre opinie o nich znam tylko od innych, sam nie mia³em)


--
bans

Data: 2013-04-12 21:46:36
Autor: Kosu
Hamulce Shimano M445
On 2013-04-12, bans <goc@o2.pl> wrote:
No cóż, jakoś po paru tysiącach km w górach nigdy nie zcentrowałem koła.

Uwaga językowa: "zcentrowanie" oznacza wyprostowanie, a nie pokrzywienie
koła :).

Mi udało się koło pogiąć nawet w mieście (i połamać kilka szprych na
Świętokrzyskiej w Warszawie - kto znał tę ulicę przed zamkniętem, ten
ma szansę zrozumieć). Kwestia masy własnej, solidności kół i - przede
wszystkim - konkretnej sytuacji.

Ale ja to dziwny jestem, podobnie mam z łańcuchami - jak słyszę, że ktoś zmienia łańcuch co 600km bo "się rozciągnął" to pusty śmiech mnie ogrania. Chyba po prostu nie dotyczą mnie te internetowe legendy ;)

O tym nie pogadam, bo u mnie łańcuchy bez problemu wytrzymują jakieś
4-5kkm (a ważę niemało i raczej mocno cisnę). Ale może to też być
kwestia osobistych potrzeb. Dla mnie 2-3 "przeskoki" łańcucha poczas
kilkugodzinnej jazdy to nie powód do wymiany. Znam takich, którzy
wymieniają po pierwszym sygnale. Zresztą umówmy się: łańcuchy są
tanie. Jak ktoś lubi mieć nowy i błyszczący, to czemu nie? Szczególnie
jeśli jest w takiej sytuacji finansowej, że częsta wymiana łańcucha
nie powoduje, że musiałby jeść pyzy i rzepę :).

Powiem tak: gdybym dziś zarabiał 7-8 tys. zł, to kupiłbym gotowy
rower za połowę tej kwoty i tylko bym na nim jeździł i wycierał szmatą,
bo żal czasu na czyszczenie, samodzielne serwisowanie i tak dalej.

Jak się zarabia mało, to się kupuje rower za całą pensję (albo więcej,
jeśli ktoś jest bardzo odważny/nieostrożny lub ma AC :)) i potem się
dłubie zamiast jeździć. No chyba że ktoś lub dłubać :).

Hehe, "stajÄ… siÄ™"? Dawno sÄ… standardem.

No nie wiem, czy tak dawno. Tzn. dla mnie - jako 26-latka - sÄ…
obecne prawie od zawsze (odkąd dużo jeżdżę i sam składam sprzęt).
Technologicznie, na tle samochodów czy innych maszyn... były
dziesięciolecia opóźnienia. I nie było chyba żadnych obiektywnych
trudności.

Ty, ale nie bardzo "możesz" bo szukasz z dolnej półki. Jak już musisz, to zainwestuj choć w SLX (no, może i nowe Deore, jak pisałem, ale dobre opinie o nich znam tylko od innych, sam nie miałem)

Inwestycja jest wtedy, jak coś się może zwrócić. Dla mnie rower to jest
czysta rozrywka, a nie inwestowanie :). Mózg mi nie pozwoli wydać
więcej niż 500 zł na hamulce (choćbym nawet chciał i akurat miał tyle
w kieszeni). Ogólne założenie jest takie, żeby cały rower mieścił się
w 3000 zł, a - jak wiesz - ma jeszcze dużo innych ważnych elementów :).

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-04-12 23:36:27
Autor: rzymo
Hamulce Shimano M445
W dniu pi±tek, 12 kwietnia 2013 23:46:36 UTC+2 u¿ytkownik Kosu napisa³:
Inwestycja jest wtedy, jak co¶ siê mo¿e zwróciæ. Dla mnie rower to jest
czysta rozrywka, a nie inwestowanie :). Mózg mi nie pozwoli wydaæ
wiêcej ni¿ 500 z³ na hamulce

To bierz Deore M596, bêdziesz zadowolony. No chyba ¿e nie podpasuje Ci krótka klamka, to wtedy nie bêdziesz :) (przy gripshiftach ta krótko¶æ klamki mi przeszkadza³a, g³ównie z tego powodu wymieni³em je na M505).

Data: 2013-04-13 09:39:46
Autor: Ignac
Hamulce Shimano M445
W dniu pi±tek, 12 kwietnia 2013 09:34:53 UTC+2 u¿ytkownik bans napisa³:

Ale ja to dziwny jestem, 

No w³a¶nie,uaktywni³e¶ siê jak misiek na wiosnê:)

Hamulce Shimano M445

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona