Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Hamulce dwuobwodowe - po co?

Hamulce dwuobwodowe - po co?

Data: 2009-12-02 13:48:30
Autor: kogutek
Hamulce dwuobwodowe - po co?
Witam.

Kolega dziś rano depnął na hamownik i pedał wszedł mu do podłogi, na szczęście to było na prostym odcinku więc kolega pojechał sobie dalej z wyrazem zdumienia na twarzy.

Samochód to nowa Octavia I wyposażona (?) w hamulce dwuobwodowe. Hamulce nie działaja kompletnie, zupełnie nie ma hamowania, pedal lata luźno na sprężynie. Strzelił przewód hamulcowy przy prawym przednim kole. Jak się nadusi pedał (silnik uruchomiony), to sika przy kole płyn. W zbiorniczku - co ciekawe - jest prawidłowy poziom (między min a max, bliżej max).

To na jaką cholerę są dwuobwodowe (i co to znaczy)* hamulce, skoro banalne pęknięcie przewodu przy kole powoduje CAŁKOWITĄ niesprawność hamulców?

* bo myślałem, że to znaczy, że są dwa ZUPEŁNIE niezależne układy hamulcowe.

-- uszanowanie
Tak to działa i inaczej nie będzie. Hamulce w samochodzie maja różne siły
hamowania. Przód to jakieś 80% reszta tył, pod warunkiem że wszystko jest
sprawne. Jak pęknie przewód z przodu to zostaje mniej niż 20% z tyłu. Trochę
lepiej jest jak pęknie z tyłu. Ale i tak więcej niż 40% przód nie ma. Jak by
były jednoobwodowe to by było jeszcze gorzej. Jak dwie niezależne pompy by były
to w przypadku uszkodzenia z przodu na tyle by było 20% i nic więcej. Jak się
nie obrócić to dupa zawsze z tyłu. Dobrze myślałeś że to są niezależne obwody.
Bo są. --


Data: 2009-12-02 14:22:21
Autor: Marcin Stankiewicz
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-02 14:35:39
Autor: RadekNet
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-02 16:11:23
Autor: J.F.
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-02 17:29:59
Autor: RadekNet
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-02 23:37:25
Autor: J.F.
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-04 13:42:29
Autor: Bisza
Hamulce dwuobwodowe - po co?
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
On Wed, 02 Dec 2009 17:29:59 +0000,  RadekNet wrote: >"System hamulcowy byl bardzo nowoczesnej konstrukcji - dwuobwodowy, >gdzie kazdy obwod hamowal przednimi kolami i jednym tylnym. W takim >ukladzie samochod posiadal 80% sily hamowania w razie awarii jednego >obwodu. Zastosowano tarcze hamulcowe na wszystkich kolach."
>A schemat jest tutaj:
>http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/Pipes_and_hoses%281%29.asp

Ze schematu wynika ze do przedniego kola dochodzily dwa przewody
hamulcowe. Duzo znasz takich pojazdow ? Bo ja ani jednego.
 Kilka poźniejszych modeli Volvo.

B.

--


Data: 2009-12-06 16:00:20
Autor: J.F.
Hamulce dwuobwodowe - po co?
On Fri, 4 Dec 2009 13:42:29 +0000 (UTC),   Bisza wrote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
>http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/Pipes_and_hoses%281%29.asp
Ze schematu wynika ze do przedniego kola dochodzily dwa przewody
hamulcowe. Duzo znasz takich pojazdow ? Bo ja ani jednego.

Kilka poźniejszych modeli Volvo.

Byc moze opinia "bezpieczny samochod" nie jest za piekne oczy :-)


Tylko ze wedle policji w roku 2008 uklad hamulcowy byl przyczyna 23
wypadkow w tym 3 osob zabitych. to ponizej 1 promila.

J.

Data: 2009-12-06 16:30:12
Autor: RadekNet
Hamulce dwuobwodowe - po co?
J.F. pisze:
On Fri, 4 Dec 2009 13:42:29 +0000 (UTC),   Bisza wrote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/Pipes_and_hoses%281%29.asp
Ze schematu wynika ze do przedniego kola dochodzily dwa przewody
hamulcowe. Duzo znasz takich pojazdow ? Bo ja ani jednego.
Kilka poźniejszych modeli Volvo.

Byc moze opinia "bezpieczny samochod" nie jest za piekne oczy :-)

W tamtych latach byli innowacyjni (mowie o seryjnych autach dla ludu). Teraz sie to pewnie wyrownuje miedzy markami (i producentami).
Tarczowe i dwuobwodowe hamulce w 40letnim aucie robia wrazenie, biorac pod uwage, ze niektore wspolczesne auta maja bebny z tylu.

--
Radek Wrodarczyk

Data: 2009-12-10 02:45:17
Autor: lleksem
Hamulce dwuobwodowe - po co?

W tamtych latach byli innowacyjni (mowie o seryjnych autach dla ludu). Teraz sie to pewnie wyrownuje miedzy markami (i producentami).
Tarczowe i dwuobwodowe hamulce w 40letnim aucie robia wrazenie, biorac pod uwage, ze niektore wspolczesne auta maja bebny z tylu.

--
Volvo tez ma bebny z tylu.... do recznego.
Tomek

Data: 2009-12-19 11:29:23
Autor: RadekNet
Hamulce dwuobwodowe - po co?
lleksem@lleksem.com.pl pisze:
W tamtych latach byli innowacyjni (mowie o seryjnych autach dla ludu). Teraz sie to pewnie wyrownuje miedzy markami (i producentami).
Tarczowe i dwuobwodowe hamulce w 40letnim aucie robia wrazenie, biorac pod uwage, ze niektore wspolczesne auta maja bebny z tylu.

Volvo tez ma bebny z tylu.... do recznego.

Dokladnie - tarczobebny sa z tylu. Co tez mozna uznac jako plus do bezpieczenstwa (prawdziwe zdublowanie hamulca).

--
Radek Wrodarczyk
www,rejsy-czartery.com

Data: 2009-12-06 17:47:01
Autor: papa
Hamulce dwuobwodowe - po co?
Sun, 06 Dec 2009 16:00:20 +0100, J.F.:


Tylko ze wedle policji w roku 2008 uklad hamulcowy byl przyczyna 23
wypadkow w tym 3 osob zabitych. to ponizej 1 promila.

Ale na ogół współczesna technika jest na tyle niezawodna, że mówi się
(to juz własciwie slogan) że zawinił człowiek, i gdyby go wyeliminować
to do katastrofy by nie doszło. Taki trend jest w lotnictwie i
"wielcy" samochodziarze też tak gadają.

Weź pod uwagę, że to co spotkało mojego kolegę mogło się skończyć
dowolnie katastroficznie zależnie od sytuacji w jakiej się znalazł. I
to jest dla mnie bardzo dziwne, bo o ile trudno jest zbackupować koło
jak odpadnie to naprawdę łatwo zbackupować hamulce. Przy czym
odpadnięcie koła stosunkowo łatwo wyeliminowac przeglądami.


--
uszanowanie!

Data: 2009-12-06 18:58:13
Autor: J.F.
Hamulce dwuobwodowe - po co?
On Sun, 6 Dec 2009 17:47:01 +0100,  papa wrote:
Sun, 06 Dec 2009 16:00:20 +0100, J.F.:
Tylko ze wedle policji w roku 2008 uklad hamulcowy byl przyczyna 23
wypadkow w tym 3 osob zabitych. to ponizej 1 promila.

Ale na ogół współczesna technika jest na tyle niezawodna, że mówi się

Ale u nas "same stare zlomy jezdza" i to technika antyczna :-)

(to juz własciwie slogan) że zawinił człowiek, i gdyby go wyeliminować
to do katastrofy by nie doszło. Taki trend jest w lotnictwie i
"wielcy" samochodziarze też tak gadają.

A potem mozna przeczytac jak to Airbus sie rozbil z winy
przekombinowanego komputera :-)

Weź pod uwagę, że to co spotkało mojego kolegę mogło się skończyć
dowolnie katastroficznie zależnie od sytuacji w jakiej się znalazł. I

Moglo, ale statystyka jest zasadniczo nieublagana - jak widac malo
jest takich przypadkow w ogole, i moze jeszcze czesto koncza sie
szczesliwie.
Osobiscie przezylem dwa podobne, a samochod caly ..

to jest dla mnie bardzo dziwne, bo o ile trudno jest zbackupować koło
jak odpadnie to naprawdę łatwo zbackupować hamulce. Przy czym
odpadnięcie koła stosunkowo łatwo wyeliminowac przeglądami.

Hamulce nawet jeszcze latwiej. Hydrauliczne po prostu rzadko sie psuja
kompletnie.

J.

Data: 2009-12-06 19:17:15
Autor: papa
Hamulce dwuobwodowe - po co?
Sun, 06 Dec 2009 18:58:13 +0100, J.F.:

Ale u nas "same stare zlomy jezdza" i to technika antyczna :-)

No ja, ale to nie był złom tylko nuvello.

A potem mozna przeczytac jak to Airbus sie rozbil z winy
przekombinowanego komputera :-)

Etam. Pierwszy spadł bo komputer myślał, ze ląduje bo miał podwozie
wysunięte. Reszta ma bardziej skomplikowaną historię.

Hamulce nawet jeszcze latwiej. Hydrauliczne po prostu rzadko sie psuja
kompletnie.

Własnie o to chodzi, że to jest inny przypadek niż zepsucie się na
skutek zużycia i starości. Nowy, nowoczesny system okazuje się czuły
na peknięcie jednego wężyka.


--
uszanowanie!

Data: 2009-12-02 20:29:08
Autor: Adam Płaszczyca
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-03 01:41:54
Autor: Tomasz Pyra
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-03 07:54:45
Autor: MarcinJM
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-05 23:29:36
Autor: Adam Płaszczyca
Hamulce dwuobwodowe - po co?
Dnia Thu, 03 Dec 2009 01:41:54 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

Ale czy dwutłoczkowy zacisk, w którym każdy tłoczek jest zasilany niezależnie przez dwa obwody nie przestanie działać w razie awarii któregokolwiek?

Nie, będzie działał, ale z połowa siły.
Ale jeżeli w jednym ciśnienia nie będzie, to drugi tłoczek naciskając na tarczę odepchnie jarzmo w swoją stronę, a z drugiej tarcza wciśnie drugi

To są tłoczki z tej samej strony. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-12-03 09:26:56
Autor: Jakub Witkowski
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-03 18:30:42
Autor: RadekNet
Hamulce dwuobwodowe - po co?
Jakub Witkowski pisze:
J.F. pisze:
Użytkownik "RadekNet" <radeknet@rejsy-czartery.com> napisał w wiadomości news:hf5u02$45a$1news.onet.pl...
Volvo 144 (pierwsze Volvo z hamulcami tarczowymi, koniec lat 60tych) ma podzial przod + lewy tyl i przod + prawy tyl, wiec mysle, ze wspolczesne

W jaki sposob przod z kazdego obwodu ?

Oddzielne tłoczki? Pamiętaj że to volvo :)

Tak, zaciski dwutloczkowe :)
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/Girling%283%29.asp

Wychodzi na to, ze od ponad 40 lat pod wzgledem zabezpieczenia sie przed awaria hamulcow nic sie nie zmienilo.

Pozdr.
--
Radek Wrodarczyk
www.rejsy-czartery.com

Data: 2009-12-03 19:37:54
Autor: MarcinJM
Hamulce dwuobwodowe - po co?
RadekNet pisze:
Jakub Witkowski pisze:
J.F. pisze:
Użytkownik "RadekNet" <radeknet@rejsy-czartery.com> napisał w wiadomości news:hf5u02$45a$1news.onet.pl...
Volvo 144 (pierwsze Volvo z hamulcami tarczowymi, koniec lat 60tych) ma podzial przod + lewy tyl i przod + prawy tyl, wiec mysle, ze wspolczesne

W jaki sposob przod z kazdego obwodu ?

Oddzielne tłoczki? Pamiętaj że to volvo :)

Tak, zaciski dwutloczkowe :)
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/Girling%283%29.asp

Wychodzi na to, ze od ponad 40 lat pod wzgledem zabezpieczenia sie przed awaria hamulcow nic sie nie zmienilo.

Raczej dwusekcyjne czterotloczkowe :)

--
Pozdrawiam
MarcinJM

Data: 2009-12-02 22:10:48
Autor: Czarek Daniluk
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-03 11:42:53
Autor: Massai
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-02 15:05:36
Autor: kogutek
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-02 15:19:00
Autor: Rafał
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-02 16:09:03
Autor: J.F.
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-02 15:41:08
Autor: J.F.
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-02 23:30:46
Autor: kogutek
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-03 00:25:25
Autor: J.F.
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-03 09:23:57
Autor: Jakub Witkowski
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-03 01:21:05
Autor: Tomasz Pyra
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-03 01:23:13
Autor: Tomasz Pyra
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Data: 2009-12-03 01:27:25
Autor: Tomasz Pyra
Hamulce dwuobwodowe - po co?


Hamulce dwuobwodowe - po co?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona