Hamulec tarczowy z czym to się je

Data: 2009-06-16 00:01:01
Autor: Tomasz Stiller
Hamulec tarczowy z czym to się je
Witam wszystkich serdecznie.

Chciałbym sobie wymienić w rowerze hamulec przedni na tarczowy hydrauliczny. W tej chwili używam V-brake deore XT, który doprowadza mnie do szewskiej pasji swoim permanentnym piszczeniem. Z góry mówię, że ustawiałem mu klocki dziesiątki razy a on i tak piszczy ;)

Jako, że w chwili obecnej mam w rowerze założony amortyzator SR Suntour nie znanego mi modelu na dodatek o bliżej nie określonym przebiegu. Przy okazji wymienię i ten amortyzator. Mój wybór padł na SR Suntour Epicon: http://allegro.pl/
item655534085_sr_suntour_epicon_l_o_d_120mm_z_pivotami_lub_bez.html który mam zamiar kupić bez piwotów i w konsekwencji wywalić wreszcie ciągle denerwującego mnie XT. Chciałbym być konsekwentny, dlatego jako hamulec tarczowy wybrałem sobie Shimano XT choćby z tej aukcji: http://allegro.pl/
item654816394_doskonale_hamulce_xt_2009_br_m775_na_przod_tyl.html

No i teraz zaczynajÄ… siÄ™ moje pytania:

1. Od czego zależy wybór wielkości tarczy? Czy tylko od mojego widzimisię, czy także od położenia otworów montażowych hamulca albo np wytrzymałości widelca? Prawdę mówiąc myślałem o 160mm.

2. Czy założenie takiego hamulca jest trudne? Swój rower serwisuję sam, zdarzało mi się wymieniać przeróżne komponenty, ale akurat hamulcy tarczowych nigdy nie widziałem na oczy :(

3. Jaką tarczę wybrać? Rozumiem, że zależy to od mocowania w piaście. W tej chwili jeżdżę na piastach Deore XT, które kupiłem w komplecie z obręczami i szprychami już jako kompletne zaplecione. Jak sprawdzić jaki rodzaj mocowania tarczy mają moje piasty?

4. Czy poza samą zmianą amortyzatora/hamulca czeka mnie coś jeszcze? Czytałem np. o konieczności przeplecenia koła w inny sposób. Kiedy i czy w ogóle zachodzi taka konieczność? 5. Czy pominąłem coś istotnego, czy to wszystko na co powinienem zwrócić uwagę?

Z góry dziękuję za pomoc
Tomek

Data: 2009-06-16 01:23:54
Autor: Przemek
On 16 Cze, 02:01, Tomasz Stiller <kas...@lexx.eu.org> wrote:
[...]

ustawiałem mu klocki dziesi±tki razy a on i tak piszczy ;)

A próbowałe¶ najprostszego z możliwych rozwi±zań? Kupna dobrych
klocków, np Clark's, KoolStop. Używałem przez dłuższy czas wła¶nie
Clark'sów i s±to naprawdę dobre klocki, a teraz zakupiłem KoolStopy,
które podobno s± jeszcze lepsze.

Jak sprawdzić jaki
rodzaj mocowania tarczy maj± moje piasty?

I czy wła¶ciwie masz takie mocowanie na piascie :)

pozdr

Data: 2009-06-16 10:33:45
Autor: Wojtek Paszkowski

"Przemek" <przemyslaw.22@gmail.com> wrote in message news:89387e5a-2a1c-4980-ae43-ffb91f22fec3c18g2000prh.googlegroups.com...

[...]

Koolstopy to chyba niezłe wyjce. Choć zależy pewnie głównie od obręczy. W każdym b±dĽ razie łososiowo-czarne wsuwki KS z Sunrimsem CR18 wyły tak przeraĽliwie nawet na sucho, że bałem się mocniej dotykać hamulca i zakładałem je tylko na duży deszcz, gdy Clarks sobie nie radził z t± obręcz±.

pozdr

Data: 2009-06-16 10:45:17
Autor: MadMan
Dnia Tue, 16 Jun 2009 01:23:54 -0700 (PDT), Przemek napisał(a):

[...]

Hemingowi Clarksy piszczały jak zarzynana ¶winia. Do tego nie miały
modulacji siły hamowania praktycznie żadnej. No ale może to co¶ z obręczami?

--
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-06-16 08:07:38
Autor: kml
Hamulec tarczowy z czym to s iÄ™ je

Użytkownik "Tomasz Stiller" <kaszel@lexx.eu.org> napisał w wiadomości news:pan.2009.06.16.00.03.09lexx.eu.org...
1. Od czego zależy wybór wielkości tarczy? Czy tylko od mojego
widzimisię, czy także od położenia otworów montażowych hamulca albo np
wytrzymałości widelca? Prawdę mówiąc myślałem o 160mm.

Wagi i sposobu jazdy. Mazowsze etc 160mm, góry 180mm, ciężka osoba i góry do 203mm. Im większa tarcza tym się wolniej gotuje.

2. Czy założenie takiego hamulca jest trudne? Swój rower serwisuję sam,
zdarzało mi się wymieniać przeróżne komponenty, ale akurat hamulcy
tarczowych nigdy nie widziałem na oczy :(

Nie jest trudne, trzeba tylko zwrócić uwagę żeby nie zapowietrzyć hamulca w czasie montażu ale IMO spokojnie dasz radę.

3. Jaką tarczę wybrać? Rozumiem, że zależy to od mocowania w piaście. W
tej chwili jeżdżę na piastach Deore XT, które kupiłem w komplecie z
obręczami i szprychami już jako kompletne zaplecione. Jak sprawdzić jaki
rodzaj mocowania tarczy majÄ… moje piasty?

Albo jest 6 śrub albo wielowypust (centerlock)

4. Czy poza samÄ… zmianÄ… amortyzatora/hamulca czeka mnie coĹ› jeszcze?
Czytałem np. o konieczności przeplecenia koła w inny sposób. Kiedy i czy
w ogóle zachodzi taka konieczność?

Szczerze, załóż hampla i zobacz czy coś złego będzie się działo. Jeżeli będzie to wtedy można myśleć o przeplataniu.

5. Czy pominąłem coś istotnego, czy to wszystko na co powinienem zwrócić
uwagÄ™?

Długość przewodu hamulcowego.

kml
Last update 12/06/2009 czyli manual jak obniżyć amortyzator.

Data: 2009-06-16 09:58:05
Autor: Tomasz Stiller
On Tue, 16 Jun 2009 08:07:38 +0200, kml wrote:

Wagi i sposobu jazdy. Mazowsze etc 160mm, góry 180mm, ciężka osoba i
góry do 203mm. Im większa tarcza tym się wolniej gotuje.

W takim razie do lekkich zdecydowanie nie należę. Ważę ponad 100kg, 160mm będzie w takim wypadku za mała?

Nie jest trudne, trzeba tylko zwrócić uwagę żeby nie zapowietrzyć
hamulca w czasie montaĹĽu ale IMO spokojnie dasz radÄ™.

Z tego co widziałem, to większość sprzedawców sprzedaje hamulce złożone i odpowietrzone.

Albo jest 6 śrub albo wielowypust (centerlock)

Zrobiłem zdjęcie jak to wygląda. Na każdej piaście po stronie hamulca jest założona taka gumowa "zaślepka" pod którą nie ma otworków, tylko coś co wygląda jak kółeczko zębate. Rozumiem, że to jest centerlock? Dla weryfikacji zdjęcie:

http://img155.imageshack.us/img155/2923/piasta.jpg

Tomek

Data: 2009-06-16 10:00:20
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-16, Tomasz Stiller wrote:
[...]

Ja bym wzi±ł 180mm, chyba, że cackasz się o wagę roweru. ;)

Nie jest trudne, trzeba tylko zwrócić uwagę żeby nie zapowietrzyć
hamulca w czasie montażu ale IMO spokojnie dasz radę.

Z tego co widziałem, to większo¶ć sprzedawców sprzedaje hamulce złożone i odpowietrzone.

Tak. Z przodem zwykle nie ma problemu, bo długo¶ć przewodu jest w miarę
stała, gorzej z tyłem i różnymi patentami na prowadzenie kabli.

Albo jest 6 ¶rub albo wielowypust (centerlock)

Zrobiłem zdjęcie jak to wygl±da. Na każdej pia¶cie po stronie hamulca jest założona taka gumowa "za¶lepka" pod któr± nie ma otworków, tylko co¶ co wygl±da jak kółeczko zębate. Rozumiem, że to jest centerlock? Dla weryfikacji zdjęcie:

http://img155.imageshack.us/img155/2923/piasta.jpg

Tak, to CL.

Data: 2009-06-16 10:15:34
Autor: Tomasz Stiller
Hamulec tarczowy z czym to się je
On Tue, 16 Jun 2009 10:00:20 +0000, Jan Srzednicki wrote:

Ja bym wziÄ…Ĺ‚ 180mm, chyba, ĹĽe cackasz siÄ™ o wagÄ™ roweru.

Hyhy, w takim razie wezmę 180mm. Jak w takim razie wygląda sprawa adapterów? Jak coś takiego wygląda i gdzie tego szukać?
Tak. Z przodem zwykle nie ma problemu, bo długość przewodu jest w miarę
stała, gorzej z tyłem i różnymi patentami na prowadzenie kabli.

Tył mnie w zasadzie nie interesuje. Nie mam mocowania hamulca na ramie.

Tomek

Data: 2009-06-16 12:19:51
Autor: drill
Hamulec tarczowy z czym to się je
Hyhy, w takim razie wezmę 180mm. Jak w takim razie wygl±da sprawa
adapterów? Jak co¶ takiego wygl±da i gdzie tego szukać?

w zaleznosci od tego jakie mocowanie bedzie na amortyzatorze to np. http://www.allegro.pl/item655694046_adapter_ham_tarczowego_shimano_przod_180_tyl_160.html

pzdr

Data: 2009-06-16 12:22:39
Autor: drill
Hamulec tarczowy z czym to się je
poszukaj sobie w internecie zdjec dla standardu IS oraz PM i bedziesz juz "widzial" o co chodzi ;)

pzdr

Data: 2009-06-16 04:09:41
Autor: frank.castle0407@googlemail.com
Hamulec tarczowy z czym to się je
A ja jeszcze tylko dodam:

Wymienilem hamulce fabryczne - Hayesy 9 na XT po poltora roku, kupilem
zalane, zadnych problemow z powietrzem.

Nic nie musialem robic z dlugoscia przewodow (przod ani tyl),

do tego tarcze chyba tez byly XT (nie pamietam)

Jezdzilem na klockach dolaczonych przez producenta - Shimano w wersji
resin (czyli o ile dobrze rozumiem, nie-metal)

Pozniej kupilem jakies szitowe no-name'y z ebaya, chociaz od tego
samego sprzedawcy, co wczesniej do Hayesa, z ktorych bylem ZAJEBISCIE
zadowolony, wiec sklad okladzin powinien byc ten sam, no to tutaj sa
juz tylko srednie.

Teraz kupilem fibraxy i sa dobre - nie piszcza przy normalnej jezdzie,
nawet ostrzejszym hamowaniu, choc przy scisnieciu z calej sily
piszcza.

W odwodzie czekaja jeszcze klocki XT/XTR w wersji metal - ponoc
bardziej chrobocza przy hamowaniu, ale bardziej wytrzymale, itd. Moze
w ten weeknd zaloze zobaczyc czy piszcza.

Data: 2009-06-16 15:50:29
Autor: Tomasz Stiller
On Tue, 16 Jun 2009 12:19:51 +0200, drill wrote:

w zaleznosci od tego jakie mocowanie bedzie na amortyzatorze to np.
http://www.allegro.pl/
item655694046_adapter_ham_tarczowego_shimano_przod_180_tyl_160.html

W moim starym widelcu mocowanie wygląda następująco:
http://img151.imageshack.us/img151/9167/mocowanie.jpg

KtĂłry to jest standard?

Data: 2009-06-16 09:15:50
Autor: ::-::dysmorfofob::-::
Hamulec tarczowy z czym to s iÄ™ je
W tej chwili uĹĽywam V-brake deore XT, ktĂłry doprowadza mnie
do szewskiej pasji swoim permanentnym piszczeniem.

 Nie wnikajac w pozostale aspekty tej wymiany: tarczowy tez umie piszczec.

::f::

Data: 2009-06-16 09:35:10
Autor: Wojtek Paszkowski

"::-::dysmorfofob::-::" <lookas_2002@poczta.onet.pl> wrote in message news:h17grj$bfr$1h1.uw.edu.pl...
W tej chwili uĹĽywam V-brake deore XT, ktĂłry doprowadza mnie
do szewskiej pasji swoim permanentnym piszczeniem.
Nie wnikajac w pozostale aspekty tej wymiany: tarczowy tez umie piszczec.

mało powiedziane, powiedzmy sobie szczerze: na mokro to tarczowy dopiero umie piszczeć!

pozdr

Data: 2009-06-16 09:36:50
Autor: drill
Hamulec tarczowy z czym to się je
1. Od czego zależy wybór wielko¶ci tarczy? Czy tylko od mojego
widzimisię, czy także od położenia otworów montażowych hamulca albo np
wytrzymało¶ci widelca? Prawdę mówi±c my¶lałem o 160mm.

tak jak juz kolega wczesniej napisal... a co do otworow montazowych to sa przystosowane pod tarcze 160mm... do 180 i 203 sa dodawane specjalne adaptery

2. Czy założenie takiego hamulca jest trudne? Swój rower serwisuję sam,
zdarzało mi się wymieniać przeróżne komponenty, ale akurat hamulcy
tarczowych nigdy nie widziałem na oczy :(

jesli kupisz odpowietrzone to totalnie nic nie bedziesz musial robic poza przykreceniem srubek i ewentualnym przesunieciem zacisku tak zeby tarcza byla centralnie miedzy klockami i nie ocierala...
a jesli trzeba bedzie odpowietrzyc to zerknij kilka postow wczesniej...

3. Jak± tarczę wybrać? Rozumiem, że zależy to od mocowania w pia¶cie. W > tej chwili jeżdżę na piastach Deore XT, które kupiłem w komplecie z
obręczami i szprychami już jako kompletne zaplecione. Jak sprawdzić jaki
rodzaj mocowania tarczy maj± moje piasty?

jesli masz mocowanie do tarczy to nie dasz rady sie pomylic.. albo ma 6 otworow na sruby albo wielowypust z wieloma zabkami.... zerknij na allegro - sprzedaja tam piasty XT zarowno na 6 srub jak i na tzw centerlock

pzdr

Data: 2009-06-16 09:54:06
Autor: dobrov
drill pisze:

[...]

Odnoszę wrażenie, że nie ma - st±d to pytanie.
Dochodzi pewnie niestety wymiana piasty i szprych :)

A co do rozmiaru tarczy, brzucha i górek:
ważę od 69 do 71kg - zależnie od pory roku.
160mm wystarcza mi póki co nawet w ciężkim beskidzkim terenie.

Data: 2009-06-16 09:57:48
Autor: Adam W.
dobrov wrote:
drill pisze:

[...]

I jeszcze: im wieksza tarcza tym wieksze szanse ze bedzie dzwonila, jak jestes wrazliwy na te rozne dzwieki to tez istotny czynnik :-)

Pozdrawiam,
Adam

Data: 2009-06-16 10:04:13
Autor: Tomasz Stiller
On Tue, 16 Jun 2009 09:36:50 +0200, drill wrote:

tak jak juz kolega wczesniej napisal... a co do otworow montazowych to
sa przystosowane pod tarcze 160mm... do 180 i 203 sa dodawane specjalne
adaptery

Rozumiem, że taki adapter przykręca się do widelca, a dopiero do niego mocuje się hamulec? Przy tarczy nie ma tego problemu, każda wielkość wchodzi na każdą piastę

[...]

Mam zamiar kupić odpowietrzone.
[...]

Zdecydowanie nie mam otworĂłw, mam zÄ…bki. Oto fotka piasty:

Data: 2009-06-16 12:17:56
Autor: drill
Hamulec tarczowy z czym to się je
Rozumiem, że taki adapter przykręca się do widelca, a dopiero do niego
mocuje się hamulec? Przy tarczy nie ma tego problemu, każda wielko¶ć
wchodzi na każd± piastę

tarcza ma takie samo mocowanie bez wzgledu na rozmiar...

zacisk mocuje sie do adaptera a ten do amortyzatora
(w zasadzie adapter jest zawsze poza przypadkiem gdu zacisk przykrecany jest od tylu amora a nie od boku a tarcza ma 160mm... producent wyposaza przewaznie zaciski w adapter taki zeby zacisk obslugiwal dwa typy mocowan przy jednoczesnym zalozeniu tarczy 160mm)

Mam zamiar kupić odpowietrzone.

mam stycznosc w pracy z "nowymi i odpowietrzonymi" zestawami i uwierz mi ze jesli sa "prosto z fabryki" to trzeba jej poprawic... no ale majac tarcze i nie bedac niedzielnym rowerzysta musisz umiec je odpowietrzyc :)

Zdecydowanie nie mam otworów, mam z±bki. Oto fotka piasty:
http://img155.imageshack.us/img155/2923/piasta.jpg

center lock

pzdr

Data: 2009-06-17 19:33:34
Autor: budfox
drill pisze:

[...]

Słuszna uwaga

Muszę przyznać, że wahałem się kupić zestawu naprawczego do Avida za 139 zeta. ale teraz twierdze, że jest to element niezbędny, a sama umiejętno¶ć odpowietrzania hampli nie do¶ć, że potrzebna, co sprawiaj±ca dużo satysfakcji

Data: 2009-06-17 21:07:07
Autor: Solar
budfox pisze:

Muszę przyznać, że wahałem się kupić zestawu naprawczego do Avida za 139 zeta.

I to minus Avidów. Do Hayesów albo dawali końcóweczkę, albo można j± sobie zrobić ze ¶rubeczki fi4 i strzykawki za ł±czn± sumę 1,50 zł. :)

"Ani Marks, ani Engels czy Lenin nie odci±gn± ludzi od ko¶cioła - sam proboszcz to zrobi."
                                     ks. J. Tischner

Data: 2009-06-18 01:03:14
Autor: budfox
Solar pisze:
budfox pisze:

Muszę przyznać, że wahałem się kupić zestawu naprawczego do Avida za 139 zeta.

I to minus Avidów. Do Hayesów albo dawali końcóweczkę, albo można j± sobie zrobić ze ¶rubeczki fi4 i strzykawki za ł±czn± sumę 1,50 zł. :)

tak to i z avidem można kombinować

Data: 2009-06-18 08:21:22
Autor: kml
Hamulec tarczowy z czym to się je

Użytkownik "budfox" <budfox@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:h1bsni$7og$1news.onet.pl...
Solar pisze:
budfox pisze:

[...]

Nie da się. Ludzie kombinowali na wszystkie strony i bez tokarki nic z tego nie będzie więc kończylo się zestawie do formuli bo taniej i szybciej.

Data: 2009-06-16 11:25:07
Autor: Adampio
Tomasz Stiller pisze:
[...]

MSZ piszczenie w malym stopni zalezy od ustawienia kolckow a znacznie bardziej od materialu onych  i wilgotnosci powietrza/obreczy

Data: 2009-06-16 10:01:01
Autor: Tomasz Stiller
On Tue, 16 Jun 2009 11:25:07 +0200, Adampio wrote:

MSZ piszczenie w malym stopni zalezy od ustawienia kolckow a znacznie
bardziej od materialu onych  i wilgotnosci powietrza/obreczy

Hm, no fakt że przy twardych klockach nie piszczał, ale te z kolei strasznie rujnowały mi obręcze. Teraz mam miękkie klocki i obręcze są ok, ale przedni hamulec piszczy. Dzieje się to tylko przy mniejszych prędkościach - ale i tak strasznie denerwuje

Tomek

Hamulec tarczowy z czym to się je