Hardtail na fula?

Data: 2010-03-13 13:43:42
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
Hardtail na fula?
Posiadam rower Kross Level A6 (sztywna rama). Męczę się na niej, gdyż to 21" rama a ja mam tylko 178 cm wzrostu. Postanowiłem więc w tym roku zmienić na mniejszą (18 bądź 19"). Szukałem więc jakiejś ramki do 1000 sztywnej. Ale jakoś tak mnie naszło by może zmienić ramę na amortyzowaną. Czy części od ramy sztywnej podejdą mi do fula? Czy jest sens kupować ramę amortyzowaną do 1000, czy lepiej już jednak zostać przy ramie sztywnej?

--
_____________________________
amico amicus sum inimico inimicus.pl

Data: 2010-03-13 14:23:24
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Hardtail na fula?
Dnia 13.03.2010 13:43 użytkownik Kuba "inimicus" Stasiak napisał :
[...]

Części od sztywnej ramy będą pasować do ramy zawieszonej. Kłopot może
być jak zwykle z:
- linkami i pancerzami oraz ewentualnymi przewodami hydraulicznymi -
prawie na pewno do wymiany, bo zmiana długości;
- przednią przerzutką - zmiana średnicy mocowania, być może w ogóle
konieczność zastosowania mocowania do suportu, tzw. typ E;
- sztycą - średnica, długość w obie strony - uderzanie o damper;
- widelcem - długość rury sterowej i ewentualnie średnica, ale to drugie
raczej nie.
Co do samej ramy to do 1000 zł fajnej, nowej ramy zawieszonej raczej nie
dostaniesz, przy tej cenie dobre ramy są, ale sztywne.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-03-13 09:07:01
Autor: pHarry
Hardtail na fula?
Za ok. tysiaka szlo kupic nowego Poisona. To niby "niemiecki"
czterozawias, a wiec dobry system, ale ramy to na pewno nie sa
idealne. Do tego trzeba jeszcze damper, ale ostatnio lepiej z nimi
jest. Za 400 chyba idzie kupic dobra nowke, no ale tez trzeba trafic.

Nie napisales nic jak jezdzisz, gdzie, co lubisz, jak mlody i zdrowy
masz kregoslup :), co zamierzasz. Trudno tak doradzac fulla. Na pewno
oznacza on bardzo duzo radosci i wiele roznych problemikow, z ktorych
znowuz sporo jest powszechnie mitologizowanych, jak np bujanie
jednozawiasu (sam mam)

Data: 2010-03-13 20:37:19
Autor: kml
Hardtail na fula?

Uzytkownik "pHarry" <etna@pieniny.net> napisal w wiadomosci news:cbe28648-795f-4f53-865d-7a863a9aff1615g2000yqi.googlegroups.com...

(...) z ktorych
znowuz sporo jest powszechnie mitologizowanych, jak np bujanie
jednozawiasu (sam mam)

Jasne, zwlaszcza przy damperze bez platformy.

kml
Last update 21/2/2010 Specialized Defroster MTB 2010.

Data: 2010-03-13 13:58:50
Autor: pHarry
Hardtail na fula?
Naprawde wolalbym zeby moj Prophet nie mial innych wad jednozawiasu,
zwlaszcza utwardzania sie na stromych podjazdach. W kazdej chwili
jestem gotow oddac za to mozliwosc wlaczania platformy w moim RP23 :)
I tak sprzydaje sie glownie na gladkich drogach. NiezEtowany Bomberek
xc 130mm buja mi o wiele bardziej dotkliwie niz tyl.

Masz doswiadczenie chyba ze starymi Univegami. Wspolczesne
jednozawiasy gdzie indziej maja polozona os obrotu. Zreszta autor

Data: 2010-03-13 23:26:03
Autor: kml
Hardtail na fula?

Uzytkownik "pHarry" <etna@pieniny.net> napisal w wiadomosci news:822f401d-3eb7-42cb-85ac-d00c48410f6ff8g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

A jak tam u Ciebie w kwestii cofania pedalów oraz hamowania i aktywnosci zawieszenia. Dawno nie jezdzilem na 1-zawiasie natomiast cudów bym sie nie spodziewal nawet pomimo zmienionego punktu obrotu. Mam nadzieje, ze niedlugo bede mial okazje sprawdzic te "nowe" jednozawiasy :)

Data: 2010-03-15 11:39:22
Autor: pHarry
Hardtail na fula?
On 13 Mar, 23:26, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
A jak tam u Ciebie w kwestii cofania pedalów oraz hamowania i aktywnosci
zawieszenia.

Cofania przy normalnej jezdzie wogole nie zauwazam. Nieaktywnosc przy
hamowaniu oczywiscie jest, ale mi osobiscie bardziej przeszkadza ta od
mocnego pedalowania na malej z przodu. Lubie wyjezdzac rozne scianki.
Z grzechow glownych jednozawiasa wspomne jeszcze zapadanie sie w
srodku skoku przy powietrznym damperku. Odczuwalne zwlaszcza na tanim
Radium. Jest jeszcze sklonnosc do haczenia pod koniec skoku, ale to
szczegol.

Wiecej zawiasow oznacza tez wiecej innej natury klopotow. Zwlaszcza
jak sie jest na budzecie. Serwisowanie dampera to raz, ale zawiecha
tez moze dac sie we znaki.

Data: 2010-03-15 19:42:55
Autor: kml
Hardtail na fula?

Uzytkownik "pHarry" <etna@pieniny.net> napisal w wiadomosci news:438e943d-5bed-4c78-a6ba-dcf1949a3c1ag26g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

No jeszcze kwestia bujania w czasie duzej kadencji ale odpowiedni damper to wyeliminuje.

Wiecej zawiasow oznacza tez wiecej innej natury klopotow. Zwlaszcza
jak sie jest na budzecie. Serwisowanie dampera to raz, ale zawiecha
tez moze dac sie we znaki.

Jak sie jest na budzecie to nie powinno sie brac za fulla. Lozyska to maly pikus w porównaniu z potencjalnymi problemami z damperem.

W zyciu nie ma nic za darmo :(

kml
Last update 14/03/2010 Jesienno-zimowa kurtka rowera Campus Vart.

Data: 2010-03-15 11:57:08
Autor: pHarry
Hardtail na fula?
On 15 Mar, 19:42, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
No jeszcze kwestia bujania w czasie duzej kadencji ale odpowiedni damper to
wyeliminuje.

Zgadza sie. Na szybszych obrotach tyl mi wyraznie podryguje. Zapewne
na skutek wahan srodka ciezkosci, bo raczej bez wzgledu na zebatke z
przodu. Ale ja tak nie lubie krecic, wiec luz.

Data: 2010-03-15 21:23:08
Autor: kml
Hardtail na fula?

Uzytkownik "pHarry" <etna@pieniny.net> napisal w wiadomosci news:7d390fd0-b623-49fe-b93e-c16163c7ef84y17g2000yqd.googlegroups.com...
[...]

Ja lubie 4zawiasy za to, ze takie zjawiska sa duzo mniejsze nawet bez platformy. IMO dampery z platforma zapewnily klasycznym zawieszeniom drugie zycie :)

Data: 2010-03-15 22:54:57
Autor: solar
Hardtail na fula?
kml pisze:

[...]

A ja nie za bardzo wiem, o czym piszecie z tym cofaniem i aktywnością. :)
Nie zauważyłem żadnych negatywnych zjawisk po zamianie 4-zawiasa na 1-zawias. Nie napiszę, że u mnie nie występuje bo może występuje, ale nie zawuważam, albo mi nie przeszkadza. W każdym razie jedzi się mi lepiej na 1.

"Tym samym mózgiem myśleć i wierzyć?"
                                     Stanisław Jerzy Lec

Data: 2010-03-16 06:38:55
Autor: kml
Hardtail na fula?

Użytkownik "solar" <solar91@opBEZTEGO.pl> napisał w wiadomości news:hnma94$8jk$1news.onet.pl...
kml pisze:

[...]

-- --

Bo tak naprawdę to wszystko są subiektywne odczucia z jazdy a większość i tak zależy od tego jaki damper jest dobrany do ramy.

Data: 2010-03-16 09:13:59
Autor: pHarry
Hardtail na fula?
On 15 Mar, 22:54, solar <sola...@opBEZTEGO.pl> wrote:
[...]

Jasne ze dla kazdego co innego moze byc istotne. Czterozawiasy tez nie
wszystkie sa idealne, niektore to podobno wlasnie bardzo bujaja.
Znowuz niektore wirtuale mocno kopia po korbach.

Pare rzeczy jest jednak obiektywnych. Sprobuj ten sam wyboisty zjazd
zaliczyc bez i z dosyc mocnym hamowaniem tylem. Powinienes wyczuc
utwardzanie. Tak samo maja wielozawiasy. Nie kazdemu bedzie to jednak
specjalnie przeszkadzac. Tym co bedzie i maja duzy skok proponuje sie
nawet dokupienie specjalnej przystawki - plywajacego zacisku hamulca.

Utwardzanie na stromych podjazdach bedzie dotyczylo tych, co maja os
obrotu wysoko. Wyraznie wyzej od malej zebatki z przodu. Jesli os
obrotu nie bedzie wysoko, to za to pojawi sie pewnie uciazliwe bujanie
na wiekszych zebatkach.

Oczywiscie oprocz systemu zawieszenia bardzo wazna jest tez jakosc
wykonania. I na etapie projektowania i zwlaszcza prodkucji mozna
popelnic roznorakie bledy i uproszczenia. Nie tak trudno wyobrazic
sobie, ze moga one "zrownowazyc z nawiazka" pozytki plynace z jakiegos
zaawansowanego zawieszenia. Dosyc czesto zdarzaly sie problemy z
awaryjnoscia lub np brakiem sztywnosci.

Data: 2010-03-16 21:42:18
Autor: solar
Hardtail na fula?
pHarry pisze:

Jasne ze dla kazdego co innego moze byc istotne. Czterozawiasy tez nie
wszystkie sa idealne, niektore to podobno wlasnie bardzo bujaja.
Znowuz niektore wirtuale mocno kopia po korbach.

Miałem Speca Stumpjumpera FSR. Z 5th nie bujał za mocno i nie zauważałem kopania. ALbo mi nie przeszkadzało. :)

Pare rzeczy jest jednak obiektywnych. Sprobuj ten sam wyboisty zjazd
zaliczyc bez i z dosyc mocnym hamowaniem tylem. Powinienes wyczuc
utwardzanie.

Na zjazdach mocno się nie hamuje. ;)
Zobaczę latem, jak nie zapomnę. A pewnie zapomnę, bo zamiast rozpatrywać cofania, kopania, utwardzania to cieszę się z jazdy. :)

Utwardzanie na stromych podjazdach bedzie dotyczylo tych, co maja os
obrotu wysoko. Wyraznie wyzej od malej zebatki z przodu. Jesli os

To u mnie - też nie zwróciłem uwagi. Ale to chyba dobry objaw, że się utwardza na podjeździe...

"Bóg nie mieszka w świątyniach ręką zbudowanych."
                                      Biblia Dz. 17. 24

Data: 2010-03-17 08:29:15
Autor: pHarry
Hardtail na fula?
On 16 Mar, 21:42, solar <sola...@opBEZTEGO.pl> wrote:
Ale to chyba dobry objaw, że się
utwardza na podjeździe...

Dla mnie niedobry. Jak pisalem jest to dla mnie glowna wada
jednozawiasa. Lubie wyjezdzac strome scianki i na nich wyboje okazuja
sie zabojcze dla utrzymania tylnego kola. Ale ja mieszkam w sercu
Beskidow. I naprawde wiecej po nich jezdze, niz rozmyslam jak tu
zamienic zawieche na lepsza. Nawet nie planuje tego w przewidywalnym
czasie, bo dostrzegam tez zalety jednozawiasa. Ale zeby zrobic w miare
swiadomie taki bilans, to jednak trzeba sobie to jakos tak jak
napisales "porozpatrywac" ;)

Data: 2010-03-13 23:37:21
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
Hardtail na fula?

Lubie pojezdzic szybciej, ale raczej sie nie scigam. Glównie rower do lasu, ale zdarz mi sie wyskoczyc i w góry. Co do kregoslupa to wydawalo mi sie wlaasnie, ze Full chroni go lepiej niz sztywna rama. Po to chyba jest amortyzacja? Na allegro jest dosc ciekawa rama krosa:

http://www.allegro.pl/item958373698_rama_kross_level_f7_17_nowa.html

boje sie, ze przy moich 178 cm bedzie troche za mala. Gdyby byla to 18" badz 19" to bym sie raczej zdecydowal. No chyba, ze w fullach inaczej ma sie geometria ramy i 17" bedzie dobre na mój wzrost.

Data: 2010-03-16 00:06:18
Autor: jpogoda
Hardtail na fula?
On 13 Mar, 23:37, "Kuba \"inimicus\" Stasiak" <mp3...@op.pl> wrote:

boje sie, ze przy moich 178 cm bedzie troche za mala. Gdyby byla to 18" badz
19" to bym sie raczej zdecydowal. No chyba, ze w fullach inaczej ma sie
geometria ramy i 17" bedzie dobre na mój wzrost.

Nie będzie. Rozmiar to rozmiar. W ramie o nie wydziwionej geometrii
liczy się tak samo. Na Twój wzrost optymalna to 18"-19". Ja mam 179 i
18" i gdyby miała 19" byłoby ciutkę lepiej. Za to przymierzając ten
sam model 20" czułem się jak na krowie. Wybrałem mniejszą ramę,
dłuższą sztycę i i dłuższy mostek i jeździ mi się świetnie. W
sztywniaku, którym jeździłem 9 lat i nadal śmigam do pracy, mam ramę
19,5" i na teren jest za duża.

Pozdrawiam,

--
Jarek Pogoda

Data: 2010-03-14 11:27:21
Autor: SN .. AP
Hardtail na fula?
Co do samej ramy to do 1000 zł fajnej, nowej ramy zawieszonej raczej nie
dostaniesz, przy tej cenie dobre ramy są, ale sztywne.

Ja mam fajna ramke typu full - 19" mialem skladac na niej rowerek ale mama mnie z domu wyrzuci bo i tak juz mam 3 rowery i 4ty u sasiada : D
Cena do uzgodnienia i sporo mniej niz tysiac :) Ramka niemieckiej firmy. Mocowanie v-brake i tarczy, mozliwosc montazu 2 koszykow na bidony, wymienny hak przrzutki, amorek rockshox. Idealna na dlugie wycieczki i maratony : )
Zdjecie: http://img37.imagefra.me/img/img37/2/3/14/sagat/f_1h2dawi443qm_8f3c68d.jpg
Cena do uzgodnienia.

Data: 2010-03-14 15:56:27
Autor: kml
Hardtail na fula?

Użytkownik "SN .. AP" <mgggrg@jadamspam.pl> napisał w wiadomości news:hnido4$1og$1inews.gazeta.pl...

http://img37.imagefra.me/img/img37/2/3/14/sagat/f_1h2dawi443qm_8f3c68d.jpg
Cena do uzgodnienia.

Ile ma damper? Wygląda jak 165mm co jest pewnego rodzaju utrudnieniem przy zmianie.

Data: 2010-03-15 19:41:52
Autor: SN .. AP
Hardtail na fula?

Ile ma damper? Wygląda jak 165mm co jest pewnego rodzaju utrudnieniem przy
zmianie.

150mm - widzialem ta rame z SID'em ale wiesz co mysle ze nie trzeba wymieniac tego amorka bo ladnie chodzi.
Chyba ze komus przeszkadza wyglad : )
O nawet mam zapisana strone w ulubionych ze zdjeciami SteppenWolfów
Prosze bardzo http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?p=5415244

Data: 2010-03-15 19:46:09
Autor: kml
Hardtail na fula?

Użytkownik "SN .. AP" <mgggrg@jadamspam.pl> napisał w wiadomości news:hnlv31$eef$1inews.gazeta.pl...

[...]

Dopóki dopóty działa to ok, ale potem nie będzie ok. 150mm to IMO dzika długość - będzie wybór damperów w tym rozmiarze :/

Data: 2010-03-15 23:49:41
Autor: jpogoda
Hardtail na fula?
On 15 Mar, 19:46, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

150mm to IMO dzika
długość - będzie wybór damperów w tym rozmiarze :/

Pewnie chodzi o 152mm.
Wybór ogranicza się do Foxów.
Ani RS ani DT nie robią damperów w tym rozmiarze (chyba najkrótsze
165mm).

Pzdr,

--
Jarek Pogoda

Data: 2010-03-16 10:06:08
Autor: SN .. AP
Hardtail na fula?

Tu ktos ma taka sama rame z RS SID http://fotos.mtb-news.de/img/photos/1/4/8/5/6/_/large/FreeTibetWolf.JPG

Data: 2010-03-16 04:51:05
Autor: jpogoda
Hardtail na fula?
On 16 Mar, 10:06, "SN .. AP" <mgg...@jadamspam.pl> wrote:

Wybór ogranicza się do Foxów.
Ani RS ani DT nie robią damperów w tym rozmiarze

Tu ktos ma taka sama rame z RS SIDhttp://fotos.mtb-news.de/img/photos/1/4/8/5/6/_/large/FreeTibetWolf.JPG

Zwracam (eppp...) honor, rzeczywiście RS robi 152mm, choć nie
wszystkie modele.

Pzdr,

--
J.P.

Data: 2010-03-16 14:13:44
Autor: kml
Hardtail na fula?

Użytkownik "SN .. AP" <mgggrg@jadamspam.pl> napisał w wiadomości news:hnnhni$c5l$1inews.gazeta.pl...
[...]

No i co z tego że ma? Zobacz ile kosztuje SID a zobacz ile warta jest ta rama. Najpopularniejsze są dampery 190mm a ten jest po prostu mały.

Data: 2010-03-16 07:01:04
Autor: jpogoda
Hardtail na fula?
On 16 Mar, 14:13, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
> [...]

No i co z tego że ma? Zobacz ile kosztuje SID a zobacz ile warta jest ta
rama. Najpopularniejsze są dampery 190mm a ten jest po prostu mały.

Spokojnie, wygląda na to, że Monarchy też idzie kupić w tym
rozmiarze.

Pzdr,

--
Jarek Pogoda

Data: 2010-03-16 15:04:19
Autor: kml
Hardtail na fula?

Użytkownik "jpogoda" <jpogoda@gmail.com> napisał w wiadomości news:62d27ddd-d67e-44a7-94e5-b36cde038bb0b7g2000yqd.googlegroups.com...
> [...]

rama. Najpopularniejsze są dampery 190mm a ten jest po prostu mały.

Spokojnie, wygląda na to, że Monarchy też idzie kupić w tym
-- -

Pozostaj relacja cena ramy do ceny dampera. Damper 152mm nie ma zbyt wielu zastosowań i w moim odczuciu to jest niepopularny rozmiar co jest problematyczne.