Data: 2010-05-05 18:03:00 | |
Autor: saturn5 | |
Helikopter: Smiglo ogonowe | |
Moznaby przeciez uksztaltowac go w pionowy profil, a jego sila nosna (skierowana w bok) moglaby dostarczac momentu reakcyjnego. Do wytworzenia takie sily bocznej potrzebne sa dwie rzeczy - profil i predkosc skierowana prostopadle do krawedzi takiego profilu. Taka sila by tylko wtedy istniala jak smiglowiec by wykonywal ruch pionowy. Przeciez smiglowiec albo lubi stac w powietrzu albo poruszac sie do przodu, no i wtedy koniec z ta twoja sila. Kiepski wiec to wynalazek. -- |
|
Data: 2010-05-05 18:12:07 | |
Autor: saturn5 | |
Helikopter: Smiglo ogonowe | |
Przepraszam, przegapilem twoj argumnet co do pedu powietrza wywolanego glownym
wirnikiem. Kasuje wiec moja poprzednia odpowiedz. -- |
|
Data: 2010-05-05 20:16:27 | |
Autor: Piotr | |
Helikopter: Smiglo ogonowe | |
Użytkownik "saturn5 " <saturn5@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hrsbsk$geb$1inews.gazeta.pl...
To się robi raczej tak: http://www.mdhelicopters.com/v2/md_explorer.php -- Pozdr. P. |
|
Data: 2010-05-05 20:13:55 | |
Autor: Michal Kupczyk | |
Helikopter: Smiglo ogonowe | |
"Piotr" <areyou@kidding.com> wrote in message news:hrsc3g$l1n$1node1.news.atman.pl...
Użytkownik "saturn5 " <saturn5@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hrsbsk$geb$1inews.gazeta.pl...Zadanie domowe z istniejacych rozwiazan odrobilem, ale dziekuje za link. NOTAR wykorzystuje to samo zajwisko co tzw 'Nadmuch klap' w samolotach transportowych. A ja pytam dlaczego ten ogon ma okragly przekroj, a nie jest normalnym profilem. http://en.wikipedia.org/wiki/File:NOTAR_System.svg opor ktory stawia pionowej strudze powietrza bylby mniejszy ( albo taki sam, ale za to czesc lub calosc sily reakcji bylaby "za darmo"). Michal |
|
Data: 2010-05-06 11:46:44 | |
Autor: myszek | |
Helikopter: Smiglo ogonowe | |
Michal Kupczyk wrote:
Zadanie domowe z istniejacych rozwiazan odrobilem, ale dziekuje za link. Po kolei: w ktoryms ze wczesnych, eksperymentalnych smiglowcow zastosowano takie rozwiazanie - pionowy plat (moze nawet podwojny - nie pamietam, a w tej chwili jakos nie moge znalezc) zamiast smigla ogonowego. Dzialalo, ale juz nawet w tej konstrukcji skrzydlo musialo miec duze rozmiary i bylo raczej nieporeczne. Zeby taki uklad byl uzyteczny, potrzeba duzo wiekszego wspolczynnika sily nosnej. I tu jest podstawowy problem: maksymalny wspolczynnik sily nosnej profilu z ostra krawedzia splywu wynosi 2 pi czyli 6 z nieduzym hakiem. Uzyskanie wiekszej nosnosci wymaga sztucznej cyrkulacji tak intensywnej, ze powietrze pod platem porusza sie 'pod prad'. Oczywiscie takie skrzydlo nie moze miec ostrej krawedzi splywu, a cyrkulacje trzeba wywolac sztucznie. Moze to byc rotor Flettnera albo cylinder z nadmuchem - praktyczniejsze jest to drugie. Pozostaje kwestia, czemu nie zastosowac profilowanej belki w smiglowcu ze zwyklym smiglem ogonowym, jako wspomagania tegoz. Mozna - takie rozwiazanie widzimy we wczesnej konstrukcji Sikorsky'ego. Pozniej widocznie uznano, ze nie warto... pozdrowienia krzys -- _^..^_)_ \ / \____/ |
|
Data: 2010-05-07 17:49:40 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Helikopter: Smiglo ogonowe | |
"myszek" 4BE29004.79DECDC2@lodz.tpsa.pl Pozostaje kwestia, czemu nie zastosowac profilowanej belki w smiglowcu Dzisiejsza elektronika chyba wiele by pomogła. (ale nadal takim czymś trudno by było kierować) Nadzieję ;) niosą silniki elektryczne? ;) Są szybsze w reakcjach od spalinowych. ;) Przynajmniej śmigło ogonowe (wspomagane właśnie takim ,,skrzydłem pionowym'') mogłoby być elektrycznie napędzane. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-05-06 14:36:36 | |
Autor: JasiekS | |
Helikopter: Smiglo ogonowe | |
Uzytkownik "Michal Kupczyk" <michal..kupczyk@@poczta..onet..pl> napisal w wiadomosci news:hrsg2c$qe0$1news.onet.pl... A ja pytam dlaczego ten ogon ma okragly przekroj, a nie jest normalnym profilem. Byc moze dlatego, ze wokól belki ogonowej NIE ISTNIEJE zaden ustalony przeplyw, który pozwalalby na stabilizacje smiglowca? Przeciez parametry strumienia za wirnikiem zaleza od stanu lotu; w zawisie strumien jest symetryczny, w przelocie - nie. 'Zestrojenie' takiego ukladu byloby zbyt skomplikowane (mechanizacja belki a'la klapy skrzydlowe?) a sa znacznie prostsze rozwiazania (wlasnie smiglo ogonowe, NOTAR albo uklad dwuwirnikowy). Przekrój kolowy jest neutralny, zreszta nie zakladalbym sie, ze wszystkie smiglowce rzeczywiscie maja belke ogonowa o przekroju kolowym (co powiesz np. na belke w postaci kratownicy, przewaznie o przekroju trójkatnym?). -- JasiekS |
|
Data: 2010-05-08 00:26:02 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Helikopter: Smiglo ogonowe | |
"Michal Kupczyk" hrsg2c$qe0$1@news.onet.pl A ja pytam dlaczego ten ogon ma okragly przekroj, a nie jest normalnym profilem. http://en.wikipedia.org/wiki/File:NOTAR_System.svg opor ktory stawia pionowej strudze powietrza bylby mniejszy ( albo taki sam, ale za to czesc lub calosc sily reakcji bylaby "za darmo"). Dlatego, że śmigłowiec Sikorskiego jest przydatny i stosunkowo prosty w prowadzeniu, ale za to drogi w eksploatacji. Takie cuda niewiele by dały oszczędności, lecz za to by dały sporo komplikacji w kierowaniu, przez co śmigłowiec straciłby swój atut, jakim jest stosunkowo proste kierowanie, a zyskałby niewiele. Są różne śmigłowce, wykorzystujące różne mechanizmy kompensacyjne (dwuwirnikowe na przykład) ale ten z jednym wirnikiem nośnym i ze śmigłem ogonowym jest najprostszy w kierowaniu. Różne propozycje, w tym i Twoja, były rozpatrywane, lecz niewiele :) dały. Do zadań specjalnych czasami coś można wykorzystać (jak właśnie do dźwigów wykorzystuje się dwuwirnikowe śmigłowce) lecz do zwykłego latania klasyczny helikopter nadaje się najlepiej. Może za jakiś czas ktoś (może Ty) zbuduje wydajniejszy mechanizm kompensujący pracę wirnika nośnego. BTW -- to (to coś z śmigłem ogonowym i śmigłem nośnym) się nazywa śmigłowiec Sikorskiego? -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |