Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Helikopter: Smiglo ogonowe

Helikopter: Smiglo ogonowe

Data: 2010-05-05 21:13:10
Autor: Robert Tomasik
Helikopter: Smiglo ogonowe

Uzytkownik "Michal Kupczyk" <michal..kupczyk@@poczta..onet..pl> napisal w wiadomosci news:hrsb8v$5oi$1news.onet.pl...
Witam,
Mam takie niezreczne pytanie: dlaczego ogon smiglowca klasycznego ma ksztalt okraglej belki a nie jest w ksztalcie skrzydla?
Moznaby przeciez uksztaltowac go w pionowy profil, a jego sila nosna (skierowana w bok) moglaby dostarczac momentu reakcyjnego.

Czy ktos ma dane ktore pozwalaja jakos to oszacowac?
Dla wybranego smiglowca (np Mi2) potrzebne byloby nastepujace dane (dla zawisu):
-predkosc pionowa powietrza  pod wirnikiem.
-ciag smigla ogonowego (=opor wirnika).
Z tego chyba daloby sie oszacowac wymagana powierzchnie 'boczna'

Czy jest tu ktos kto ma takie dane?

Sadze, ze takiego rozwiazania sie nie stosuje z tego powodu, ze zysk wywolany dodatkowym momentem obrotowym jest stosunkowo niewielki. Zauwaz, ze taki moment obrotowy jest zalezny od sily oraz ramienia. Belka zaczyna sie przy wirniku i tylko jej koncowa czesc jest daleko. Z kolei, by cos takiego dalo sie zrealizowac ogon musialby miec profil zblizony do skrzydla. A to by wywolalo klopoty ze statecznoscia takiej konstrukcji, która przeciez na koncu ogona ma przylozona prostopadle sile od smigla ogonowego równowazaca moment oporu. Zakladam, ze nie zamierzales zrezygnowac calkiem z tego smigla.

Helikopter: Smiglo ogonowe

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona