Helios 44M-4 się kiwa

Data: 2017-10-04 21:49:28
Autor: Sebastian Biały
Helios 44M-4 się kiwa
Cześć.

Mój obiektyw Helios 44M-4 kiwa się. Wygląda tak jak gdyby jakiś wewnatrzny pierscień nie był dokręcony i mogę łamać oś optyczną.

Obiekty ogolnie był rozbierany wczesniej ponieważ nie posiada jedne śrubki i to nie z fronu tylko głebiej. Nie rozbieralem go do końca z braku narzędzi do odkręcania pierscienie, ale zanim kupie narzędzia i pobawie się mam pytanie:

Czy takie kiwanie się obiektywu:

https://drive.google.com/open?id=0B_tdetIhaLvabjhqSG9RSUdoNUk

.... to norma dla tego Heliosa czy tez ewidentnie mam coś niedokręcone w środku?

Mam wrażenie że ten "defekt" psuje mi ostrość, konkretnie albo gora albo dół kadru mają gorszy fokus niż przeciwna strona. Nie wiem czy ma to związek z tym luzem. Na ostrośc nie narzekam, jest fajnie, ale coś czuje że nigdy nie jest perfekcyjnie równo.

Data: 2017-10-04 22:02:40
Autor: Uncle Pete
Helios 44M-4 się kiwa
Czy takie kiwanie się obiektywu:

https://drive.google.com/open?id=0B_tdetIhaLvabjhqSG9RSUdoNUk

... to norma dla tego Heliosa czy tez ewidentnie mam coś niedokręcone w środku?

Absolutnie nie jest norma.

Mam wrażenie że ten "defekt" psuje mi ostrość, konkretnie albo gora albo dół kadru mają gorszy fokus niż przeciwna strona. Nie wiem czy ma to związek z tym luzem.

Raczej ma.

Data: 2017-10-15 14:06:24
Autor: Sebastian Biały
Helios 44M-4 się kiwa
On 10/4/2017 9:49 PM, Sebastian Biały wrote:
śrubki i to nie z fronu tylko głebiej. Nie rozbieralem go do końca z braku narzędzi do odkręcania pierscienie, ale zanim kupie narzędzia

.... to chciałbym jeszcze zapytać czy te narzedzia do odkrecania pierscieni obiektywów mają jakąs konkretna nazwę? Miałem w reku regulowany klucz do pierscieni, ale był fatalnej jakości, mocno "chybotliwy" na tyle że wyskakiwał z pierscienia przy większej sile. Zakładam że gdzieś są lepsze, ale nie potrafie znaleźc, pewnie brak słowa-klucza.

W latach 90tych widziałem zestaw kluczy rurowych do pierscieni, uzywał tego zegarmistrz do odkręcania nakrętek kopert itp. niestety ani śladu, byc może to była samorobka.

Data: 2017-10-15 17:00:20
Autor: Krzysztof Gajdemski
Helios 44M-4 się kiwa
Jest Sun, 15 Oct 2017 14:06:24 +0200, Sebastian Biały pisze:
[...]

Klucz palcowy (ang. lens spanner wrench, gdybyś szukał u skośnookich
przyjaciół). Swój kupiłem bodaj na Amazonie, ale nie powiem, żebym był
nim urzeczony.

      k.

Data: 2017-10-15 20:30:15
Autor: Sebastian Biały
Helios 44M-4 się kiwa
On 10/15/2017 7:00 PM, Krzysztof Gajdemski wrote:
  lens spanner wrench

Dzięki, wpisałem w ali i znalazlem ten co sie nim bawiłem :) Ale widze inny model, z płaskownikiem. Być może lepszy.

Data: 2017-10-15 20:53:11
Autor: Krzysztof Gajdemski
Helios 44M-4 się kiwa
Jest Sun, 15 Oct 2017 20:30:15 +0200, Sebastian Biały pisze:
On 10/15/2017 7:00 PM, Krzysztof Gajdemski wrote:
  lens spanner wrench
Dzięki, wpisałem w ali i znalazlem ten co sie nim bawiłem :) Ale widze inny model, z płaskownikiem. Być może lepszy.

A który to? Z własnego doświadczenia: jakieś miękkie są (chodzi o
materiał z jakiego są wykonane końcówki). Bardzo łatwo się odkształcają
przy starciu z solidnymi i opierającymi się inwigilacji konstrukcjami
powojennego ZSRR.

      k.

Data: 2018-04-11 09:23:32
Autor: Tomasz Holdowanski
Helios 44M-4 się kiwa
Deep inside the Matrix, convinced that Sun, 15 Oct 2017 14:06:24 +0200
is the real date, Sebastian Biały <heby@poczta.onet.pl> has written
something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

[...]

Wątek stary, ale dołożę coś dla potomności, jeśli jakaś tu zaglądnie
:)

Kiedy jeszcze naprawiałem obiektywy, bardzo pomocna była stara
suwmiarka (z kłami do mierzenia od wewnątrz) i podkładki / uszczelki
kanalizacyjne różnych średnic, zwłaszcza takie grube z mięsistej gumy
od syfonów zlewozmywakowych (wchodzące między syfon a spód zlewu).
Źródło: uszczelki - pierwszy lepszy sklep branżowy, stare suwmiarki
bywają u dziadków złomiarzy na lokalnym targu. Stal powinna być sporo
lepsza.

Pozdrawiam,
Mordazy.

--
Odpowiadajac USUN-TO. z mojego adresu.

        ZAWSZE JEST JESZCZE NADZIEJA
        NA OGÓLNOŚWIATOWY KATAKLIZM.

Data: 2018-04-11 21:41:17
Autor: Sebastian Biały
Helios 44M-4 si? kiwa
On 4/11/2018 9:23 AM, Tomasz Holdowanski wrote:
Kiedy jeszcze naprawiałem obiektywy, bardzo pomocna była stara
suwmiarka

Mam i uzywam w takim celu ale ma za krótkie kły i da radę obrobić tylko kilka pierscieni, te upierdliwe nie siegnie.

Tak, wiem że są specjalistyczne suwmiarki, ale prawdę mówiąc nie trafiłem na taką jeszcze "na targu u dziadka".

Data: 2018-04-11 15:00:48
Autor: dagon0@vp.pl
Helios 44M-4 si? kiwa
W dniu środa, 11 kwietnia 2018 21:41:31 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]

Tak, wiem że są specjalistyczne suwmiarki, ale prawdę mówiąc nie trafiłem na taką jeszcze "na targu u dziadka".

Można jeszcze poszukać cyrkla który posiada obustronnie metalowe końcówki i możliwość blokowania średnicy obrotu śrubą na osi. Było coś takiego używane w topografii do odmierzania odległości na mapach, ale zapewne od wielu lat nie jest produkowane.
Pozdrawiam Marcin
PS Świat schodzi na psy

Data: 2018-04-12 01:14:45
Autor: collie
Helios 44M-4 siĂŞ kiwa
W dniu 12.04.2018 00:00, dagon0@vp.pl pisze:

PS Świat schodzi na psy

Raczej na dziady ("spieprzaj dziadu").

PS. U mnie się Helios nie kiwa, więc nie używam suwmiarki.
     Do Heliosa.

Data: 2018-04-12 20:22:29
Autor: Sebastian Biały
Helios 44M-4 si? kiwa
On 4/12/2018 12:00 AM, dagon0@vp.pl wrote:
Można jeszcze poszukać cyrkla który posiada obustronnie metalowe końcówki

Mam taki i też go używalem w tym celu (stary zestaw Skali, nie do dostania dzisiaj, wszystko teraz z plastiku :/).

Niestety znowu to samo: (co najmniej) jeden z pierścieni wewnętrznych nie dał rady, przeszkadzały nakrętki i ogólnie zaczepienie szpilek bliżej środka cyrkla.

Data: 2018-04-14 15:30:05
Autor: Tomasz Holdowanski
Helios 44M-4 si? kiwa
Deep inside the Matrix, convinced that Thu, 12 Apr 2018 20:22:29 +0200
[...]

Do czegoś takiego służą wąskie morsy i stalowe blaszki.
Cyrkiel jest ewentualnie do zmierzenia średnicy pierścienia.
Fajny uniwersalny patent to para blaszek, które składa się tak żeby
pasowały do średnicy pierścienia, ściska się je solidnie morsami i
przystępuje do akcji. Kilka par takich blaszek, dla różnych zakresów
średnic... miałem sobie coś takiego zorganizować z dobrego materiału,
ale za mało robiłem takich rzeczy :) Dzisiaj jest pięknie,
projektujesz, dajesz do wycięcia laserem i nie bankrutujesz :)

--
Odpowiadajac USUN-TO. z mojego adresu.

                 Na poczatku Bog stworzyl
              niebo, ziemie i palnik IFK-120.

Data: 2018-04-17 22:01:02
Autor: Bartolomeo
Helios 44M-4 si? kiwa
W dniu 2018-04-14 o 15:30, Tomasz Holdowanski pisze:
[...]

Nie trzeba kombinować, kilkanaście dolarów tylko wydać. Mam, używam, działa.
https://www.aliexpress.com/item/OOTDTY-Spanner-Camera-Lens-Repair-Kits-Stainless-Steel-Open-Tools-Pro-DSLR-DC-Spanner-Wrench-25/32837516167.html

Data: 2018-04-17 20:21:20
Autor: Krzysztof Gajdemski
Helios 44M-4 si? kiwa
Jest Tue, 17 Apr 2018 22:01:02 +0200, Bartolomeo pisze:
[...]

Trzeba kombinować. Polegnie przy mocno dokręconych/zastanych
pierścieniach. Mam identyczny. Jest wykonany ze zbyt miękkiego materiału
(pisałem o tym wątku).

      k.

Data: 2018-04-17 22:30:32
Autor: Bartolomeo
Helios 44M-4 si? kiwa
W dniu 2018-04-17 o 22:21, Krzysztof Gajdemski pisze:
Trzeba kombinować. Polegnie przy mocno dokręconych/zastanych
pierścieniach. Mam identyczny. Jest wykonany ze zbyt miękkiego materiału
(pisałem o tym wątku).

OK, miałem przypadek że nie chciało się odkręcić ale się nie siłowałem tylko wpuściłem kroplę czegoś na poślizg w gwint i poszło.

Data: 2018-04-17 21:55:30
Autor: Krzysztof Gajdemski
Helios 44M-4 si? kiwa
Jest Tue, 17 Apr 2018 22:30:32 +0200, Bartolomeo pisze:
[...]

Oczywiście można próbować tymi i podobnymi metodami. Jednak czasem
trzeba trochę przycisnąć i wtedy końcówki mogą okazać się nazbyt
delikatne. Akurat w opisie z Twojego linka w nazwie widnieje DSLR -
czyli zakaz stosowania ze starymi obiektywami. Sprytnie. Do tężyzny
tytułowego Heliosa nie jest więc przystosowany. :)

      k.

Data: 2018-04-18 10:42:50
Autor: Tomasz Holdowanski
Helios 44M-4 si? kiwa
Deep inside the Matrix, convinced that 17 Apr 2018 21:55:30 GMT is the
real date, Krzysztof Gajdemski <songo@root.org.pl> has written
[...]

Dodam jeszcze, że problemy z ciężko odkręcającymi się pierścieniami
mogą być spowodowane złym doborem materiałów. W całości aluminiowe
gwinty są podatne na zacieranie się, więc zazwyczaj jedna część jest z
aluminium, a druga z mosiądzu albo brązu. Niestety bywają konstrukcje
"oszczędne". Stare podania twierdzą, że na zatarte aluminiowe gwinty
pomaga kropla denaturatu. Czy to faktycznie działa - nie wiem, jakoś
zawsze udawało mi się odkręcić co chciałem bez sięgania po flaszkę :)

Pozdrawiam,
Mordazy.

Data: 2018-04-11 21:57:02
Autor: Tomasz Holdowanski
Helios 44M-4 si? kiwa
Deep inside the Matrix, convinced that Wed, 11 Apr 2018 21:41:17 +0200
[...]

Zostają jeszcze małe / wąskie Morsy i kawałki stalowej blachy
przycięte / przyszlifowane na wymiar. Widziałem też u kogoś zestaw
kawałków rur różnych średnic z naklejoną gumą do odkręcania pierścieni
bez zaczepów.