Hibernacja na dysku SSD

Data: 2015-04-16 14:48:29
Autor: Marek
Hibernacja na dysku SSD

Użytkownik "Heraklit" <rafal@f12.pl> napisał w wiadomo¶ci news:1l0og88so3744.1o8b77pvcb9vw$.dlg40tude.net...
Do tej pory maj±c HDD używałem dla wygody hibernacji/usypinia. Zmieniłem
na ssd (256GB) i chciałem również skorzystać z tej wygodnej opcji. Po
przejrzeniu kilku w±tków z googla wychodzi na to, że hibernacja "nie
szkodzi to dyskowi ssd, ale jest niewskazane". Czy używaj±c hibernacji
mogę przez najbliższe 2-3 lata spać spokojnie i nie martwić się o
"zdrowie" ssd?

  To, w jakim stopniu zużyjesz dysk SSD przy hibernowaniu zależy od ilo¶ci zajętego RAM-u przed wprowadzeniem
w hibernację. Im więcej zajętego RAM-u, tym więcej danych do zapisania w pliku hiberfil.sys, a więc większe zużycie
dysku SSD. Z tego powodu przed zahibernowaniem kompa warto zamykać programy RAM-ożerne, takie jak
przegl±darka internetowa (nawet więcej niż 1GB potrafi zeżreć).
  Oczywi¶cie wznowienie kompa też będzie szybsze, je¶li będzie mniej danych do przywrócenia z pliku hiberfil.sys
do RAM-u.
  Nawet z tego powodu (dla wygody) napisałem sobie programik działaj±cy w tle, który wykrywa wej¶cie w hibernację
i zamyka najpierw wskazany RAM-ożerny program (u mnie przegl±darkę), a po wznowieniu po hibernacji pyta, czy go
ponownie uruchomić (je¶li go zamkn±ł).

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-04-16 16:29:11
Autor: Przemysław Ryk
Hibernacja na dysku SSD
Dnia Thu, 16 Apr 2015 14:48:29 +0200, Marek napisał(a):

[...]

Jedno pytanie - w takim razie skoro przed hibernacj± warto zamykać
uruchomione program, to na cholerę hibernować?

[ Demokracja to rz±dy brutali, temperowane przez dziennikarzy.             ]
[                                                    (Ralph Waldo Emerson) ]

Data: 2015-04-17 07:41:44
Autor: Marek
Hibernacja na dysku SSD

Użytkownik "Przemysław Ryk" <przemyslaw.ryk@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:rago2clo7h2m$.dlgmaverick.przemekryk.no-ip.info...
[...]

   Nie tylko przegl±darkę można mieć uruchomion±, lecz kilka innych programów:
 np. czytnik pdf-ów, Outlooka, Total Commandera, Skype, antywirusa, odtwarzacz
 mp3 lub radio, notatnik, okna folderów, słownik, kalkulator, edytor rejestrów,
dokumenty office, klienta torrent. To s± tylko te podstawowe, które mam zazwyczaj
odpalone. I mam po wł±czeniu kompa na nowo to wszytko uruchamiać, wczytywać
pliki do programów? Szkoda czasu i fatygi. Każdy z tych programów nie zabiera
aż tak dużo RAM-u jak przegl±darka, więc mog± pozostać uruchomione przy
hibernowaniu kompa.
   Warto jednak raz w tygodniu zrobić pełen restart systemu, bo po tygodniu
 codziennego hibernowania system może trochę przymulać.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-04-17 12:39:11
Autor: Przemysław Ryk
Hibernacja na dysku SSD
Dnia Fri, 17 Apr 2015 07:41:44 +0200, Marek napisał(a):

   Nie tylko przeglÄ…darkÄ™ moĹĽna mieć uruchomionÄ…, lecz kilka innych programĂłw:
 np. czytnik pdf-Ăłw, Outlooka, Total Commandera, Skype, antywirusa, odtwarzacz
 mp3 lub radio, notatnik, okna folderĂłw, sĹ‚ownik, kalkulator, edytor rejestrĂłw,
dokumenty office, klienta torrent. To sÄ… tylko te podstawowe, ktĂłre mam zazwyczaj
odpalone. I mam po włączeniu kompa na nowo to wszytko uruchamiać, wczytywać
pliki do programĂłw? Szkoda czasu i fatygi. KaĹĽdy z tych programĂłw nie zabiera
aż tak dużo RAM-u jak przeglądarka, więc mogą pozostać uruchomione przy
hibernowaniu kompa.
   Warto jednak raz w tygodniu zrobić peĹ‚en restart systemu, bo po tygodniu
 codziennego hibernowania system moĹĽe trochÄ™ przymulać.

Dobrze, że mój o tym nie wie…

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Sam nie wiem co jest gorsze: bycie alkoholikiem czy seksoholikiem?       ]

Data: 2015-04-25 13:24:08
Autor: Saiko Kila
Hibernacja na dysku SSD
Proces Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com> zwrócił błąd:

   Warto jednak raz w tygodniu zrobić peĹ‚en restart systemu, bo po tygodniu
 codziennego hibernowania system moĹĽe trochÄ™ przymulać.

Dobrze, że mój o tym nie wie…

Mój wie. Nawet zwykłe usypianie zamula, chociaż restart wystarczy raz na
kilka tygodni.

--
Saiko Kila
My dog's name is Muhammad.

Data: 2015-04-17 19:20:02
Autor: Piotr B. [pb2004]
Hibernacja na dysku SSD
Marek <trele@fele.kuku.pl> wrote:

Użytkownik "Heraklit" <rafal@f12.pl> napisał w wiadomości news:1l0og88so3744.1o8b77pvcb9vw$.dlg40tude.net...
Do tej pory mając HDD używałem dla wygody hibernacji/usypinia. Zmieniłem na ssd (256GB) i chciałem również skorzystać z tej wygodnej opcji. Po przejrzeniu kilku wątków z googla wychodzi na to, że hibernacja "nie szkodzi to dyskowi ssd, ale jest niewskazane". Czy używając hibernacji mogę przez najbliższe 2-3 lata spać spokojnie i nie martwić się o "zdrowie" ssd?

 To, w jakim stopniu zuĹĽyjesz dysk SSD przy hibernowaniu zaleĹĽy od iloĹ›ci zajÄ™tego RAM-u przed wprowadzeniem w hibernacjÄ™. Im wiÄ™cej zajÄ™tego RAM-u, tym wiÄ™cej danych do zapisania w pliku hiberfil.sys, a wiÄ™c wiÄ™ksze zuĹĽycie dysku SSD. Z tego powodu przed zahibernowaniem kompa warto zamykać programy RAM-oĹĽerne, takie jak przeglÄ…darka internetowa (nawet wiÄ™cej niĹĽ 1GB potrafi zeĹĽreć).

Proces hibernacji nie zapisuje tego całego 1GiB. Zapisuje tylko najpotrzebniejsze strony pamięci dodatkowo skompresowane.

--
Piotr Borkowski

Data: 2015-04-17 23:25:31
Autor: Adam
Hibernacja na dysku SSD
W dniu 2015-04-17 o 21:20, Piotr B. [pb2004] pisze:
[...]

A co, je¶li user uruchomił na tyle dużo programów, że jest wykorzystywany "bardzo duży" swap? W sensie np. 60% RAM-u?
Bo OIDP wielko¶ć hiberfil limituje wpis w Rejestrze.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2015-04-18 01:19:11
Autor: Przemysław Ryk
Hibernacja na dysku SSD
Dnia Fri, 17 Apr 2015 23:25:31 +0200, Adam napisał(a):

[...]

Serio? Hmmm. Na obecnej workstacji nie sprawdzę, ale - maj±c 32GB plik
hiberfil.sys waży mi 28GB. I rozmiar ma stały.

[ Work hard. Play hard. Die young. Leave a good looking corpse.            ]
[                                    (Gil Grissom, "CSI 4x20 Dead Ringer") ]

Data: 2015-04-18 10:02:28
Autor: Czarek
Hibernacja na dysku SSD

W dniu 2015-04-18 o 01:19, Przemysław Ryk pisze:
[...]

Cytat z jednej z pierwszej znalezionej strony na ten temat:
"oknie Wiersza polecenia wpisujemy komendę: powercfg -h -size XX, gdzie XX stanowi procentowy rozmiar dla obecnego pliku hibernacji.
Uwaga: warto¶ć nie może być mniejsza niż 50% rozmiaru zainstalowanej w komputerze pamięci RAM"

--
Czarek

Data: 2015-04-18 16:19:11
Autor: Przemysław Ryk
Hibernacja na dysku SSD
Dnia Sat, 18 Apr 2015 10:02:28 +0200, Czarek napisał(a):

[...]

Hmm. Nigdy nie kombinowałem z wielko¶ci± pliku hibernacji. W sumie, to się
nawet zdziwiłem, że jest mniejszy niż ilo¶ć zainstalowanej pamięci.

[ Rz±d, który kradnie od Piotra, żeby zapłacić Pawłowi, zawsze może liczyć ]
[ na poparcie ze strony Pawła.                       (George Bernard Shaw) ]

Data: 2015-04-18 17:07:15
Autor: Czarek
Hibernacja na dysku SSD

W dniu 2015-04-18 o 16:19, Przemysław Ryk pisze:

Hmm. Nigdy nie kombinowałem z wielko¶ci± pliku hibernacji. W sumie, to się
nawet zdziwiłem, że jest mniejszy niż ilo¶ć zainstalowanej pamięci.

U siebie "od zawsze" jak tylko o tej możliwo¶ci się dowiedziałem posiadam najmniejszy możliwy plik hibernacji, któr± używam bardzo często.
Efektów ubocznych nie zauważyłem.

--
Czarek

Data: 2015-04-18 12:27:23
Autor: Michal Lukasik
Hibernacja na dysku SSD
On 17/04/2015 22:25, Adam wrote:

A co, je¶li user uruchomił na tyle dużo programów, że jest
wykorzystywany "bardzo duży" swap? W sensie np. 60% RAM-u?
Bo OIDP wielko¶ć hiberfil limituje wpis w Rejestrze.

Windows poczęstuje Cię BSODem. ;D

Hibernation Failure Caused by Insufficient Hiberfile Size
If Windows fails to hibernate because the hibernation file is too small, a Stop error occurs and the following message appears:
STOP 0x000000A0 INTERNAL_POWER_ERROR
Parameter 1
Parameter 2
Parameter 3
Parameter 4

The parameters provide the following information:
Parameter 1 is always equal to 0x0000000B.
Parameter 2 is equal to the size of the hibernation file in bytes.
Parameter 3 is equal to the number of bytes of data that remain to compress and write to the hibernation file.
Parameter 4 is unused for this error.

¬ródło:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:-VPMGTQ6MvYJ:download.microsoft.com/download/7/E/7/7E7662CF-CBEA-470B-A97E-CE7CE0D98DC2/HiberFootprint.docx+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=uk&lr=lang_en|lang_pl

http://download.microsoft.com/download/7/E/7/7E7662CF-CBEA-470B-A97E-CE7CE0D98DC2/HiberFootprint.docx

--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2015-04-20 10:40:04
Autor: Piotr B. [pb2004]
Hibernacja na dysku SSD
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

Proces hibernacji nie zapisuje tego całego 1GiB. Zapisuje tylko
najpotrzebniejsze strony pamięci dodatkowo skompresowane.

A co, jeśli user uruchomił na tyle dużo programów, że jest wykorzystywany "bardzo duży" swap? W sensie np. 60% RAM-u?
Bo OIDP wielkość hiberfil limituje wpis w Rejestrze.

Nie bardzo rozumiem twoje pytanie. Wielkość pliku stron nie ma nic do rzeczy. Do pliku hiberfil.sys są zapisywane niektóre dane z pamięci RAM(największą ich część stanowi zooptymalizowana dla szybkiego odhibernowania przez Superfetch lista aktywnych stron). Ponieważ domyślnie hiberfil.sys ma wielkość 75% RAM więc przy 60% nic się nie stanie. Jeśli zużycie pamięci RAM jest wyższe niż ten limit może nastąpić bsod, ale są na to minimalne szanse.

--
Piotr Borkowski

Data: 2015-04-23 14:31:06
Autor: Adam
Hibernacja na dysku SSD
W dniu 2015-04-20 o 12:40, Piotr B. [pb2004] pisze:
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Nie bardzo rozumiem twoje pytanie. Wielko¶ć pliku stron nie ma nic do
rzeczy. Do pliku hiberfil.sys s± zapisywane niektóre dane z pamięci
RAM(największ± ich czę¶ć stanowi zooptymalizowana dla szybkiego
odhibernowania przez Superfetch lista aktywnych stron). Ponieważ
domy¶lnie hiberfil.sys ma wielko¶ć 75% RAM więc przy 60% nic się nie
stanie. Je¶li zużycie pamięci RAM jest wyższe niż ten limit może
nast±pić bsod, ale s± na to minimalne szanse.

Muszę to posprawdzać. Ale jak już zrobię wszystkie PIT-y :(

Najgorzej mam na swoim głównym laptopie - R500 (8GB RAM,C2D T9550, mostek jaki¶ PM45, Radeon HD3400). Ma na pokładzie jeszcze Intel Turbo Memory 4GB, któr± udało mi się uruchomić pod Win7/64. Ale sterowniki ACPI blokuj± możliwo¶ć hibernacji - tego jeszcze nie rozgryzłem :(

Ale mam kilka innych maszyn - na nich potestuję. Odpalę równocze¶nie SQL Management Studio (a jak!), parę aplikacji SQL na dużych zbiorach danych, może Corela i co¶ do grafiki rastrowej, co¶ do muzyki, Operę z "tysi±cem" otwartych kart i zobaczę. Mam maszyny z Win XP, Win 7/32 i Win 7/64.

Ale, jak pisałem, muszę mieć trochę czasu. I nieco soczku chmielowego ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2015-04-20 12:19:34
Autor: Marek
Hibernacja na dysku SSD

Użytkownik "Piotr B. [pb2004]" <p_borkowski@nospamgazeta.pl> napisał w wiadomości news:mgrsv2.4754.1pb2004.pl...
[...]

opcji. Po przejrzeniu kilku wÄ…tkĂłw z googla wychodzi na to, ĹĽe
[...]

ilości zajętego RAM-u przed wprowadzeniem w hibernację. Im więcej
zajętego RAM-u, tym więcej danych do zapisania w pliku hiberfil.sys, a
więc większe zużycie dysku SSD. Z tego powodu przed zahibernowaniem
kompa warto zamykać programy RAM-ożerne, takie jak przeglądarka
internetowa (nawet więcej niż 1GB potrafi zeżreć).

Proces hibernacji nie zapisuje tego całego 1GiB. Zapisuje tylko
najpotrzebniejsze strony pamięci dodatkowo skompresowane.

W którym zdaniu napisałem, że zapisuje to całe 1GB RAM-u do hiberfil.sys?

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-05-03 16:00:01
Autor: Piotr B. [pb2004]
Hibernacja na dysku SSD
[...]

Tak wynika z kontekstu gdy twierdzisz że przed hibernacją warto zamknąć przeglądarkę www bo zajmuje 1GiB RAM.

--
Piotr Borkowski

Hibernacja na dysku SSD