Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   Hieny cmentarne - 艂owcy b艂臋d贸w

Hieny cmentarne - 艂owcy b艂臋d贸w

Data: 2011-07-09 12:43:11
Autor: Marian Pa藕dzioch
Hieny cmentarne - 艂owcy b艂臋d贸w
U偶ytkownik "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:iv8ps4$u0m$1news.onet.pl...
Witam

http://biznes.onet.pl/mega-afera-w-e-handlu,18572,4787208,1,prasa-detal
"Sze艣膰 os贸b zarzuca ponad 2 tys. e-sklep贸w b艂臋dy w umowach, na czym
mo偶e zarobi膰 kilka milion贸w z艂. Pozwy trafi艂y ju偶 do s膮du 鈥
informuje 鈥濺zeczpospolita鈥. W wypadku przegranej pozywaj膮cy domagaj膮
si臋 12 tys. z艂 za jeden b艂膮d."

W艂a艣nie mia艂em o tym pisa膰. A na jakiej podstawie oni domagaj膮 si臋 pieni臋dzy za b艂膮d w umowie? Ja rozumiem przypadek gdy co艣 na tym faktycznie trafimy, ale niepoj臋ta jest dla mnie sytuacja gdy kto艣 znajduje b艂膮d w regulaminie i domaga si臋 na tej podstawie pieni臋dzy. Ma to jakie艣 poparcie w prawie?

Pzdr.
M.

Data: 2011-07-09 13:57:49
Autor: Daniel Pyra
Hieny cmentarne - 艂owcy b艂臋d贸w
W dniu 11-07-09 12:43, Marian Pa藕dzioch pisze:

W艂a艣nie mia艂em o tym pisa膰. A na jakiej podstawie oni domagaj膮 si臋
pieni臋dzy za b艂膮d w umowie? Ja rozumiem przypadek gdy co艣 na tym
faktycznie trafimy, ale niepoj臋ta jest dla mnie sytuacja gdy kto艣
znajduje b艂膮d w regulaminie i domaga si臋 na tej podstawie pieni臋dzy.

呕e co, prosz臋? W znacznej cz臋艣ci to 偶adne, eufemistycznie nazwane "b艂臋dy w regulaminie" tylko ordynarna pr贸ba wykorzystania niewiedzy konsumenta.
Sp贸jrzmy na taki znaleziony w sieci autentyczny fragment regulaminu (wyr贸偶nienia i drobne zmiany w celu utrudnienia identyfikacji sklepu - moje):

Gwarantujemy zwrot zakupionego towaru w terminie do 10 dni od daty jego otrzymania. Warunkiem zwrotu towar贸w jest to, by towar by艂 nieu偶ywany, nieuszkodzony [...]. Towar nale偶y przes艂a膰 na adres:

[...]

Do przesy艂ki nale偶y do艂膮czy膰 *informacj臋 o przyczynie zwrotu*. Prosimy tak偶e *o podanie numeru konta bankowego*, by ograniczy膰 koszty zwi膮zane z przes艂aniem pieni臋dzy. *W przypadku gdy powy偶sze warunki nie zostan膮 spe艂nione, zwrot towaru nie b臋dzie rozpatrywany*. Koszty przesy艂ki towaru zwracanego pokrywa klient. Na Pa艅stwa konto zostanie zwr贸cona r贸wnowarto艣膰 odes艂anego towaru, pomniejszona o koszty przesy艂ki.

A co m贸wi Ustawa o Ochronie Niekt贸rych Praw Konsument贸w, rozdzia艂 2, art. 7, ust. 1:
"Konsument, kt贸ry zawar艂 umow臋 na odleg艂o艣膰, mo偶e od niej odst膮pi膰 bez podania przyczyn, sk艂adaj膮c stosowne o艣wiadczenie na pi艣mie, w terminie dziesi臋ciu dni ustalonym w spos贸b okre艣lony w art. 10 ust. 1."

Gdzie w Ustawie jest tak偶e na艂o偶ony na konsumenta obowi膮zek posiadania rachunku bankowego?

Dalej uwa偶asz, 偶e to s膮 tylko "b艂臋dy w regulaminie"?

Pozdr.!
(D)

Data: 2011-07-09 14:48:47
Autor: Marian Pa藕dzioch
Hieny cmentarne - 艂owcy b艂臋d贸w
U偶ytkownik "Daniel Pyra" <droch@gazeta.spamik.be.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:iv9fnv$mhh$1inews.gazeta.pl...
Dalej uwa偶asz, 偶e to s膮 tylko "b艂臋dy w regulaminie"?

Ale偶 ja absolutnie nie broni臋 nawet b艂臋d贸w czy szczeg贸lnie 艣wiadomych dzia艂a艅 na niekorzy艣c klienta. Ale rozchodzi si臋 o co innego. Takie co艣 powinno si臋 zg艂osi膰 do UOKiK i oni powinni z tym walczy膰 i w drodze dalszego post臋powania na przyk艂ad na艂o偶y膰 kar臋. A tutaj pewne osoby chc膮 za to pieni臋dzy. I interesuje mnie na jakiej podstawie.

Pzdr.
M.

Data: 2011-07-09 15:24:39
Autor: Robert Tomasik
Hieny cmentarne - 艂owcy b艂臋d贸w
U偶ytkownik "Daniel Pyra" <droch@gazeta.spamik.be.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:iv9fnv$mhh$1inews.gazeta.pl...
W dniu 11-07-09 12:43, Marian Pa藕dzioch pisze:

W艂a艣nie mia艂em o tym pisa膰. A na jakiej podstawie oni domagaj膮 si臋
pieni臋dzy za b艂膮d w umowie? Ja rozumiem przypadek gdy co艣 na tym
faktycznie trafimy, ale niepoj臋ta jest dla mnie sytuacja gdy kto艣
znajduje b艂膮d w regulaminie i domaga si臋 na tej podstawie pieni臋dzy.

呕e co, prosz臋? W znacznej cz臋艣ci to 偶adne, eufemistycznie nazwane "b艂臋dy w regulaminie" tylko ordynarna pr贸ba wykorzystania niewiedzy konsumenta.
Sp贸jrzmy na taki znaleziony w sieci autentyczny fragment regulaminu (wyr贸偶nienia i drobne zmiany w celu utrudnienia identyfikacji sklepu - moje):

Gwarantujemy zwrot zakupionego towaru w terminie do 10 dni od daty jego otrzymania. Warunkiem zwrotu towar贸w jest to, by towar by艂 nieu偶ywany, nieuszkodzony [...]. Towar nale偶y przes艂a膰 na adres:

[...]

Do przesy艂ki nale偶y do艂膮czy膰 *informacj臋 o przyczynie zwrotu*. Prosimy tak偶e *o podanie numeru konta bankowego*, by ograniczy膰 koszty zwi膮zane z przes艂aniem pieni臋dzy. *W przypadku gdy powy偶sze warunki nie zostan膮 spe艂nione, zwrot towaru nie b臋dzie rozpatrywany*. Koszty przesy艂ki towaru zwracanego pokrywa klient. Na Pa艅stwa konto zostanie zwr贸cona r贸wnowarto艣膰 odes艂anego towaru, pomniejszona o koszty przesy艂ki.

A co m贸wi Ustawa o Ochronie Niekt贸rych Praw Konsument贸w, rozdzia艂 2, art. 7, ust. 1:
"Konsument, kt贸ry zawar艂 umow臋 na odleg艂o艣膰, mo偶e od niej odst膮pi膰 bez podania przyczyn, sk艂adaj膮c stosowne o艣wiadczenie na pi艣mie, w terminie dziesi臋ciu dni ustalonym w spos贸b okre艣lony w art. 10 ust. 1."

Gdzie w Ustawie jest tak偶e na艂o偶ony na konsumenta obowi膮zek posiadania rachunku bankowego?

Dalej uwa偶asz, 偶e to s膮 tylko "b艂臋dy w regulaminie"?

Przy czym w mojej ocenie jedynym problemem jest tu klauzula odmawiaj膮ca "rozpatrzenia zwrotu" - cokolwiek to oznacza w praktyce. Co do reszty, to skoro im to u艂atwia prac臋, to spokojnie by mogli prosi膰. Chce,m to poda. Nie, to nie.

Data: 2011-07-10 00:05:30
Autor: Daniel Pyra
Hieny cmentarne - 艂owcy b艂臋d贸w
W dniu 11-07-09 15:24, Robert Tomasik pisze:

Przy czym w mojej ocenie jedynym problemem jest tu klauzula odmawiaj膮ca
"rozpatrzenia zwrotu" - cokolwiek to oznacza w praktyce. Co do reszty,
to skoro im to u艂atwia prac臋, to spokojnie by mogli prosi膰. Chce,m to
poda. Nie, to nie.

No, jasne, 偶e chodzi o t臋 klauzul臋. Te偶 nie mam poj臋cia, co ona oznacza, ale chyba mo偶emy zgodzi膰 si臋, 偶e zosta艂a zapisana w regulaminie sklepu w celu ograniczenia praw konsumenta...

A co powiesz na taki fragment regulaminu sklepu internetowego (r贸wnie偶 dotyczy zwrot贸w towaru):

"Towar zwracany w powy偶szym trybie nale偶y przes艂a膰 na adres sklepu na koszt kupuj膮cego . Towary o warto艣ci powy偶ej 500 PLN mog膮 by膰 zwracane tylko i wy艂膮cznie za pomoc膮 jednej z firm kurierskich: Servisco, UPS, Stolica, Szybka Paczka, DPD. W przypadku nie dope艂nienia kt贸rego艣 z powy偶szych warunk贸w przez kupuj膮cego, zastrzegamy sobie prawo nie przyj臋cia przesy艂ki zwrotnej lub zarzutu bezskuteczno艣ci wobec odst膮pienia od umowy."

Szkoda tylko, 偶e ustawodawca dok艂adnie okre艣la, jakie warunki musi spe艂ni膰 konsument, 偶eby odst膮pienie by艂o skuteczne. Sprawdzi艂em, nie ma na tej li艣cie "wysy艂ki nieautoryzowanym przez sprzedawc臋 operatorem pocztowym lub firm膮 kuriersk膮".
Nie uwa偶am, 偶e handel w internecie to samo z艂o, ale jaka艣 miot艂a przyda艂aby si臋.

(D)

Data: 2011-07-10 07:44:44
Autor: to
Hieny cmentarne - 硂wcy b酬d體
begin Daniel Pyra
"Towar zwracany w powy偶szym trybie nale偶y przes艂a膰 na adres sklepu na
koszt kupuj膮cego . Towary o warto艣ci powy偶ej 500 PLN mog膮 by膰 zwracane
tylko i wy艂膮cznie za pomoc膮 jednej z firm kurierskich: Servisco, UPS,
Stolica, Szybka Paczka, DPD. W przypadku nie dope艂nienia kt贸rego艣 z
powy偶szych warunk贸w przez kupuj膮cego, zastrzegamy sobie prawo nie
przyj臋cia przesy艂ki zwrotnej lub zarzutu bezskuteczno艣ci wobec
odst膮pienia od umowy."

Szkoda tylko, 偶e ustawodawca dok艂adnie okre艣la, jakie warunki musi
spe艂ni膰 konsument, 偶eby odst膮pienie by艂o skuteczne. Sprawdzi艂em, nie ma
na tej li艣cie "wysy艂ki nieautoryzowanym przez sprzedawc臋 operatorem
pocztowym lub firm膮 kuriersk膮".
Nie uwa偶am, 偶e handel w internecie to samo z艂o, ale jaka艣 miot艂a
przyda艂aby si臋.

Tyle, 偶e ten punkt jest bardzo sensowny i racjonalny, bo chodzi im zapewne o to, 偶eby tych towar贸w nie wysy艂a膰 zwyk艂膮 poczt膮, a 偶e tego nie mogli napisa膰, to wymienili kilka przyzwoitych firm kurierskich. W przypadku wysy艂ki zwyk艂膮 poczt膮 paczki do艣膰 cz臋sto s膮 uszkadzane, a procedura reklamacji jest raczej trudno u偶ywalna. W efekcie jest spora szansa, 偶e zwracany towar dotrze do sklepu uszkodzony albo wcale. Czy to jest w interesie konsumenta?

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

Data: 2011-07-10 12:54:41
Autor: Daniel Pyra
Hieny cmentarne - 艂owcy b艂臋d贸w
W dniu 11-07-10 09:44, to pisze:


Tyle, 偶e ten punkt jest bardzo sensowny i racjonalny, bo chodzi im
zapewne o to, 偶eby tych towar贸w nie wysy艂a膰 zwyk艂膮 poczt膮, a 偶e tego nie
mogli napisa膰, to wymienili kilka przyzwoitych firm kurierskich. W
przypadku wysy艂ki zwyk艂膮 poczt膮 paczki do艣膰 cz臋sto s膮 uszkadzane, a
procedura reklamacji jest raczej trudno u偶ywalna. W efekcie jest spora
szansa, 偶e zwracany towar dotrze do sklepu uszkodzony albo wcale. Czy to
jest w interesie konsumenta?


Nie jest w 偶aden spos贸b racjonalna, bo to jest dyskusja o wy偶szo艣ci jako艣ci us艂ug kuriera A nad kurierem B, a to jest zupe艂nie bez zwi膮zku z uprawnieniami, kt贸re posiada konsument. Teoretycznie konsument ma prawo zwr贸ci膰 towar, dostarczaj膮c go do sprzedawcy wielb艂膮dem i sprzedawca ma obowi膮zek przyj膮膰 zwrot - o ile konsument spe艂ni艂 warunki okre艣lone ustaw膮. Nie ma tutaj miejsca na 偶adne polemiki.
W膮tpliwe te偶 jest powo艂ywanie si臋 na interes konsumenta, zw艂aszcza takiego przys艂owiowego z ma艂ej miejscowo艣ci, w kt贸rym jest urz膮d pocztowy i zwyczajnie wygodniej jest wys艂a膰 paczk臋. Paczka ubezpieczona jest r贸wnie bezpieczna dla nadawcy jak przesy艂ka kurierem - uszkodzenia przesy艂ki pokrywa Poczta Polska, a procedura reklamacyjna wcale nie jest "trudno u偶ywalna".
Sprzedawca, oczywi艣cie, mo偶e sugerowa膰 konsumentowi wyb贸r okre艣lonej firmy kurierskiej. I nic ponad to.

Pozdr.!
(D)

Data: 2011-07-10 16:01:26
Autor: to
Hieny cmentarne - 硂wcy b酬d體
begin Daniel Pyra
Nie jest w 偶aden spos贸b racjonalna, bo to jest dyskusja o wy偶szo艣ci
jako艣ci us艂ug kuriera A nad kurierem B, a to jest zupe艂nie bez zwi膮zku z
uprawnieniami, kt贸re posiada konsument. Teoretycznie konsument ma prawo
zwr贸ci膰 towar, dostarczaj膮c go do sprzedawcy wielb艂膮dem i sprzedawca ma
obowi膮zek przyj膮膰 zwrot - o ile konsument spe艂ni艂 warunki okre艣lone
ustaw膮.

Tyle, 偶e je艣li towar dotrze do sprzedawcy uszkodzony, to sprzedawca nie ma obowi膮zku przyj膮膰 zwrotu. Wtedy oczywi艣cie co drugi (albo prawie ka偶dy) klient b臋dzie robi艂 byd艂o twierdz膮c, 偶e sprzedawca sam go zepsu艂.

Paczka ubezpieczona jest r贸wnie bezpieczna
dla nadawcy jak przesy艂ka kurierem - uszkodzenia przesy艂ki pokrywa
Poczta Polska, a procedura reklamacyjna wcale nie jest "trudno
u偶ywalna".

Taaa... dobra bajeczka.

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

Hieny cmentarne - 艂owcy b艂臋d贸w

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona