Historia Intel XT 4,77 Mhz

Data: 2012-05-13 08:50:27
Autor: Tomek
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Witam,
Czy wspomniany procesor Intel XT 4,77 Mhz(poprzednik AT 80286) miał oznaczenie
8086, czy 80186 (a moze 80188)??
Tomek.

Data: 2012-05-13 09:07:02
Autor: Krzysztof Kucharski
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Dzień dobry

Użytkownik "Tomek" <marekjan63@o2.pl> napisał w wiadomości news:jonljf$q$1inews.gazeta.pl...
Witam,
Czy wspomniany procesor Intel XT 4,77 Mhz(poprzednik AT 80286) miał oznaczenie
8086, czy 80186 (a moze 80188)??
[...]

Groch z kapustą ;-) Pomieszałes oznaczenia procesorów Intela z znazwami generacji komputerów osobistych IBM.

IBM PC,          model 5150 ->  procesor INTEL 8088, 4,77 MHz
IBM PC XT,    model 5160 -> procesor INTEL 8088, 4,77 MHz
IBM PC AT,    model 5170 -> procesor INTEL 80286, 6 MHz

Krzysztof Kucharski

Data: 2012-05-13 09:59:09
Autor: Tomek
Historia Intel XT 4,77 Mhz

Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <szpunkUSUNTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:jonmip$1ia$1inews.gazeta.pl...

IBM PC,          model 5150 ->  procesor INTEL 8088, 4,77 MHz
IBM PC XT,    model 5160 -> procesor INTEL 8088, 4,77 MHz
IBM PC AT,    model 5170 -> procesor INTEL 80286, 6 MHz

Gorące podziękowania!.
Tomek.

Data: 2012-05-13 16:49:34
Autor: Kasa przyjmie
Historia Intel XT 4,77 Mhz
W dniu 2012-05-13 09:59, Tomek pisze:

[...]

lamer lamera zrozumie telepatycznie jak widac!

:):)

Data: 2012-05-13 10:52:02
Autor: JoteR
Historia Intel XT 4,77 Mhz
"Krzysztof Kucharski" napisał:

[...]

W trybie Turbo AFAIR 6 MHz.

IBM PC AT,    model 5170 -> procesor INTEL 80286, 6 MHz

Mój pierwszy domowy PC AT 286 miał przełączane częstotliwości 6/8/10/12 MHz, a pierwszy AT w firmie pracował na 16 MHz. O takim overclockingu (procentowo licząc) mogą tylko pomarzyć współczesne procesory ;->

JoteR

Data: 2012-05-13 11:08:02
Autor: qwerty
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Użytkownik "JoteR"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jonso1$c99$1@inews.gazeta.pl...
O takim overclockingu (procentowo licząc) mogą tylko pomarzyć współczesne procesory ;->

Czy aby na pewno?:
http://valid.canardpc.com/records.php

Data: 2012-05-13 11:47:54
Autor: RadoslawF
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Dnia 2012-05-13 10:52, Użytkownik JoteR napisał:

[...]

Ale to już pewnie nie IBM tylko klon.

[...]

To nie był overclocking, to był procesor pracujący normalnie w 12MHz
z możliwością zwolnienia w celu zachowania kompatybilności ze
starym oprogramowaniem.

Pozdrawiam

Data: 2012-05-13 08:09:17
Autor: Szymon von Ulezalka
Historia Intel XT 4,77 Mhz

?

Data: 2012-05-15 23:58:21
Autor: Pszemol
Historia Intel XT 4,77 Mhz
"Szymon von Ulezalka" <sz.gruszczynski@googlemail.com> wrote in message news:feae8b71-8b40-41a9-a801-88808e49d6e1l5g2000vbo.googlegroups.com...
z możliwością zwolnienia w celu zachowania kompatybilności ze
starym oprogramowaniem.

?

Tak, tak - w dawny czasach gier pod MS DOS nie wszyscy
programiści byli pracowici i często czas odmierzali pustymi
pętlami procesora zamiast używać sygnału z timera...

Data: 2012-05-13 14:10:07
Autor: Krzysztof Kucharski
Historia Intel XT 4,77 Mhz

Użytkownik "JoteR" <joter@pf.pl> napisał w wiadomości news:jonso1$c99$1inews.gazeta.pl...

[...]
IBM PC,          model 5150 ->  procesor INTEL 8088, 4,77 MHz
IBM PC XT,    model 5160 -> procesor INTEL 8088, 4,77 MHz

W trybie Turbo AFAIR 6 MHz.
[...]

Oryginalny PeCet IBMa (modele patrz wyżej) na pewno nie. "Zaturbienie" umożliwiały dopiero klony ;-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Data: 2012-05-13 19:50:33
Autor: Krystek
Historia Intel XT 4,77 Mhz
W dniu 2012-05-13 10:52, JoteR pisze:
"Krzysztof Kucharski" napisał:

IBM PC AT, model 5170 -> procesor INTEL 80286, 6 MHz

Mój pierwszy domowy PC AT 286 miał przełączane częstotliwości 6/8/10/12
MHz, a pierwszy AT w firmie pracował na 16 MHz.

Mój PC AT 286 miał o ile mnie pamięć nie zawodzi 12 MHz przełączane guzikiem w tryb "turbo" na 16 MHz.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2012-05-15 23:57:19
Autor: Pszemol
Historia Intel XT 4,77 Mhz
"JoteR" <joter@pf.pl> wrote in message news:jonso1$c99$1inews.gazeta.pl...
[...]

Tylko że to nie był overclocking a raczej "turbo" było normalną częstotliwością
jego pracy a reszta to było celowe spowolnienie dla programów używających
pętli pustych procesora do odmierzania czasu (głównie gry).

Data: 2012-05-14 14:43:35
Autor: Michal
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Krzysztof Kucharski wrote:

[...]

Co do pomieszania platformy i CPU zgoda. Ale dorzucę swoje trzy grosze: owszem to są oryginalne modele IBMa i o nich pisze Wikipedia itp. Platforma PC jednak odniosła sukces i pokonała znacznie lepsze wówczas do zastosowań domowych (zaczęły zrównywać się dopiero w czasach późnych Win 3.1x Win95 i tzw: MPC MultimediaPC) Amig czy AtariST, jeśli mówimy o 8bitowym PC XT to ew. C64/małe Atari) dzięki otwartej specyfikacji dostępnej dla każdego producenta. W praktyce konia z rzędem, kto w PL domu widział oryginalnego IBM PC XT 51xx w czasach ich świetności, a nie kupione jako kawałek histori z sentymentu (tak jak teraz ludzie kupują na aukcjach zadbane C64 czy ZX Spectrum).
99% to były klony, zazwyczaj znacznie przewyższające pierwowzór (jednak AFIR mało było maszyn na NEC V20, większość to były standardowe 8086 4,77 MHz z 2x 5,25" 360kb bez HDD + klon Herculesa z z monitorem zielonym, potem bursztynowym, pod koniec białym.

--
/MB

Data: 2012-05-14 15:02:07
Autor: marfi
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Użytkownik "Michal" <usenet@invalid.pl> napisał w wiadomości news:joqupj$8l8$1mx1.internetia.pl...
99% to były klony, zazwyczaj znacznie przewyższające pierwowzór (jednak AFIR mało było maszyn na NEC V20, większość to były standardowe 8086

  Oooo... NEC V20+1MBRAM+FDD-360kb+FDD-1.44MB+VGA mono to było to na co mnie było stać :)

--
marfi

Data: 2012-05-14 15:35:34
Autor: Andrzej Lawa
Historia Intel XT 4,77 Mhz
W dniu 14.05.2012 14:43, Michal pisze:

do zastosowań domowych (zaczęły zrównywać się dopiero w czasach późnych
Win 3.1x Win95 i tzw: MPC MultimediaPC) Amig czy AtariST, jeśli mówimy o
8bitowym PC XT to ew. C64/małe Atari) dzięki otwartej specyfikacji

Litości... Pakowanie XT do tej samej klasy co C64 świadczy o daleko
posuniętej ignorancji. Architektura była 16-bitowa, 8-bitowe były tylko
zewnętrzne szyny danych (oszczędność kosztów).

Data: 2012-05-14 22:40:37
Autor: Michal
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Andrzej Lawa wrote:
[...]

Zamiast pisać o ignorancji przeczytaj proszę jeszcze raz mój post,
a będziesz wiedział o co mi chodziło.
Fakt, zła kolejność i pomyłka z "8bitowym" zamiast "8bitowych", ale nadal twierdzę, że PC XT w zastosowaniach rozrywkowych/domowych z grubsza odpowiadał funkcjonalnie starym maszynkom 8-bitowym typu C64/małe Atari. Kto pamięta niesamowitą polifonię i doznania dźwiękowe
wydobywające się z PC-Speakera (Covox 8bit, mono to było objawienie
....gdyby nawet po patchowaniu choć trochę więcej tytułów niż "parę" potrafiło z niego skorzystać) czy przyjemność obcowania z grafiką
HGC w trybie emulacji CGA, ten wie o czym piszę.
Nikt przytomny nie porównuje ARCHITEKTURY 8bitowców do standardu PC XT,
pisałem o zastosowaniach domowe/rozrywkowe/"multimedialne", gdzie IMHO PC XT stał na poziomie starych 8-bitowców, a PC AT z trudem mógł konkurować z Amigą/AtariST, o ile był dozbrojony w co najmniej VGA z kolorowym monitorem oraz minimum SounBlastera PRO, co ze względu na ceny w PL w na początku lat 90. wcale nie było takie popularne, a w obu powyższych było w standardzie.

--
/MB

Data: 2012-05-13 09:47:08
Autor: Kasa przyjmie
Historia Intel XT 4,77 Mhz

http://pl.wikipedia.org/wiki/Intel_80186

Data: 2012-05-13 11:59:25
Autor: miab
Historia Intel XT 4,77 Mhz
W dniu 2012-05-13 08:50, Tomek pisze:
Witam,
Czy wspomniany procesor Intel XT 4,77 Mhz(poprzednik AT 80286) miał
oznaczenie
8086, czy 80186 (a moze 80188)??

Standardowo w PC-XT był Intel 8088 4,77 MHz
Natomiast pojawiło się szereg klonów na bazie Intel 80188 i NEC V20 8-16MHz.

miab

Data: 2012-05-13 17:15:21
Autor: Jakub Jewuła
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Użytkownik "Tomek" <marekjan63@o2.pl> napisał w wiadomości news:jonljf$q$1inews.gazeta.pl...
Witam,
Czy wspomniany procesor Intel XT 4,77 Mhz(poprzednik AT 80286) miał

Ech, lezka w oku :)

Zaczynalem na XT 4.7MHz, na szczescie juz z dyskiem 40MB
ale za to z bursztynowym monitorem z wypalonymi na stale
ramkami Norton Comandera ;-)

Data: 2012-05-13 19:12:00
Autor: Tomek
Historia Intel XT 4,77 Mhz

Użytkownik "Jakub Jewuła" <biuro@skanowanie.com.pl> napisał w wiadomości news:jooj6e$3od$1inews.gazeta.pl...
Zaczynalem na XT 4.7MHz, na szczescie juz z dyskiem 40MB
ale za to z bursztynowym monitorem z wypalonymi na stale
ramkami Norton Comandera ;-)

Mój miał dysk 20 MB a FDD obsługiwało tylko
dyskietki 360 KB.
Chiwriter 3,16 jednak chodził, a i TAG 3,10 też
poszedł- choć wolniej. Dzieje już dość odległe.
Tomek.

Data: 2012-05-13 20:16:24
Autor: Leon Mazurek (inny)
Historia Intel XT 4,77 Mhz
W dniu 2012-05-13 19:12, Tomek pisze:

[...]

To wypasione maszyny mieliście. Mój XT miał tylko 2 stacje 5.25"@360KB bo dysk 10 MB kosztował tyle co cała reszta.

Leo

Data: 2012-05-14 14:48:38
Autor: Michal
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Leon Mazurek (inny) wrote:

To wypasione maszyny mieliście. Mój XT miał tylko 2 stacje 5.25"@360KB
bo dysk 10 MB kosztował tyle co cała reszta.

O tym właśnie pisałem w poprzednim poście. Taka była typowa konfiguracja w PL PC XT w czasach ich świetności.
Te XT z HDD były już chyba kupowane głównie jako tańsza alternatywa do PC AT, ew. "wypasionych" 386 16/20 MHz kosztujących kilka(naście) przeciętenych PL pensji.

--
/MB

Data: 2012-05-14 18:08:25
Autor: Leon Mazurek (inny)
Historia Intel XT 4,77 Mhz
[...]

Oj, zaryzykowałbym stwierdzenie, że nowe XT nie spotkały się na rynku z nowymi 386. Choć było to tak dawno, że mam prawo nie pamiętać.

Leo.

Data: 2012-05-14 19:13:58
Autor: RadoslawF
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Dnia 2012-05-14 18:08, Użytkownik Leon Mazurek (inny) napisał:

[...]

Nie ryzykuj.
Bajtek nr 7 z 1991 roku, strona 37, cennik sprzętu, dla PC są
ceny "sklepowe" sprzętów XT, AT, 386, 486, ten ostatni to ewidentna
nowość, nie ma jeszcze ceny giełdowej.

Są też ceny "sklepowe" Atari 130XE i ST, C64 oraz Amig 500.

Cena sklepowa oznacza jak rozumiem że sprzęt jest nowy i nieużywany.

Pozdrawiam

Data: 2012-05-14 21:57:14
Autor: Leon Mazurek (inny)
Historia Intel XT 4,77 Mhz
W dniu 2012-05-14 19:13, RadoslawF pisze:

[...]

Widzę, że dysponujesz narzędziem, którego posiadam tylko pierwsze cztery egzemplarze (te w monochromie).
Chyba muszę poszukać jakich skanów, coby "nie wypaść z rynku" - hi hi hi :-)

Leo

Data: 2012-05-14 22:20:20
Autor: RadoslawF
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Dnia 2012-05-14 21:57, Użytkownik Leon Mazurek (inny) napisał:

[...]

Korzystam z wersji elektronicznych, raz na jakiś czas bywają
przydatne. Ostatnio są dostępne tutaj: http://forum.retroreaders.pl/

Pozdrawiam

Data: 2012-05-14 21:56:12
Autor: Tomek
Historia Intel XT 4,77 Mhz

Użytkownik "Leon Mazurek (inny)" <mazurek.leon@gmial.bez-spamu.com> napisał w wiadomości news:jorapk$tgc$1mx1.internetia.pl...

Oj, zaryzykowałbym stwierdzenie, że nowe XT nie spotkały się na rynku z nowymi 386. Choć było to tak dawno, że mam prawo nie pamiętać.

Ja, po używanym XT 4,77 przesiadłem się na używanego 386 SX 16Mhz
i całe 2 MB RAM (w wersji topless 80 ale czego?? ns??-nie pamietam..)
Też miał te "zawężone" szyny danych jak XT, ale już 16 bit.
Tomek.

Data: 2012-05-14 22:24:50
Autor: Michal
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Tomek wrote:
Ja, po używanym XT 4,77 przesiadłem się na używanego 386 SX 16Mhz
i całe 2 MB RAM (w wersji topless 80 ale czego?? ns??-nie pamietam..)

80 lub 60 ns.
Pewnie takie jak te (złocone styki, zalewane kości, 1MB x9 - nie pamiętam już czy parzystość sprzętowa czy liczona w locie):
Za to pamiętam, że po porzarze fabryki żywicy w Japonii płaciło się
obłędne 1,44 mln za megabajt - wspomnienie bolesne na tyle, że cenę pamiętam do dziś :(

http://img864.imageshack.us/img864/2889/dscf0071e.jpg http://img205.imageshack.us/img205/83/dscf0072cr.jpg

P.S.
Zdjęcia robione przed chwilą. Najlepsze jest to, że AFAIK sprzęt jest do tej pory na chodzie. W dobie tych nowych, "ekologicznych" lutów bezołowiowych oraz obliczania żywotności elektroniki konsumenckiej na ~3 lata godne podziwu.

--
/MB

Data: 2012-05-14 21:56:24
Autor: Michal
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Leon Mazurek (inny) wrote:
[...]

Oj, lepiej nie ryzykuj ;)
W PL spotkały się nawet z 486, a winny był obłędny kurs PLN/USD na przełomie lat 80/90, że o latach 80. nawet nie wspomnę. Stare Bajtki nie wiem już nawet gdzie są, ale pierwszy z brzegu numer PC Kuriera z maja 1991 pokazuje chociażby to:

http://imageshack.us/f/441/dscf0070cr.jpg

Obok siebie w ofercie sprzedaży Apeximu i ECS nowe XT 4,77 MHz
(10 Turbo) za 4,8 mln zł i 486 (chyba SX) za bagatela 41,5 mln.
AFAIR przeciętna płaca wynosiła wtedy ~1,5 mln zł.

--
/MB

Data: 2012-05-14 22:34:31
Autor: Krzysztof Kucharski
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Dobry wieczór

Użytkownik "Michal" <usenet@invalid.pl> napisał w wiadomości news:joro58$jnm$1mx1.internetia.pl...

[...]
Obok siebie w ofercie sprzedaży Apeximu i ECS nowe XT 4,77 MHz
(10 Turbo) za 4,8 mln zł i 486 (chyba SX) za bagatela 41,5 mln.
AFAIR przeciętna płaca wynosiła wtedy ~1,5 mln zł.
[...]

Mój pierwszy PeCet - klon XT, V20,  640 kB RAM, 2 X FDD 360 kB, Hercules w styczniu 1990 kosztował 5,1 mln zł. Kupiony w ECS. Tyle samo, ile dostałem od nabywcy mojego ATARI 800XL + LDW200 + magnetofon + dżojstiki + kupa programów na dyskietkach 5,25 " ;-)
Po wymianie jednego napędu FDD na 3,5 " (pracował w trybie 720 kB) można było w miarę wygodnie używać OrCADa.
Do tego drukarka D100M i życie stało się lepsze ;-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Data: 2012-05-14 22:52:08
Autor: Michal
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Krzysztof Kucharski wrote:

[...]

W nawiązaniu do Message-ID: <jorqo3$t6n$1@mx1.internetia.pl>
skoro przechodziłeś w tamtym okresie z maszynki 8-bit napisz proszę, jakie Ty masz wrażenie przy przejściu A800XL -> PC XT jeśli chodzi o zastosowania rozrywkowe. Tak samo, lepiej, gorzej?
Bo z tego okresu na PC XT pamiętam chyba tylko męczenie Diggera, a to na XT AFAIR wyglądało gorzej niż nieśmiertelny Pac-Man na C64 ;)

Po wymianie jednego napędu FDD na 3,5 " (pracował w trybie 720 kB) można
było w miarę wygodnie używać OrCADa.
Do tego drukarka D100M i życie stało się lepsze ;-)

A to jest inna inszość. Co do zastosowań typu (para)zawodowego nie ma nawet co dyskutować. W końcu pecety wykosiły konkurencję nie bez powodu.

--
/MB

Data: 2012-05-14 23:47:06
Autor: Krzysztof Kucharski
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Dobry wieczór

Użytkownik "Michal" <usenet@invalid.pl> napisał w wiadomości news:jorrdm$vlv$1mx1.internetia.pl...
Krzysztof Kucharski wrote:

[...]

W tym czasie (przełom lat 80 i 90 XX wieku) multimedialne możliwości PeCetów, będących w moim zasięgów to było dno ;-) Byle Spektrumna, C64 czy inna Atarynka biła toto na potęgę. Ale okres giercowania miałem już poza sobą. Swego rodzaju szokiem była dla mnie gra SHERMAN M4, platforma AMIGA-500. Toto  było wielkie ;-)
Wybrałem PC, ponieważ widziałem w tej platformie możliwość zarobienia paru zł. I nie pomyliłem się ;-)
W służbowym klonie PC (XT) miałem AutoCADa (jakaś wersja 2.5 czy 2.6), OrCADa czy podobne "zabawki". ChiWriter czy MiniTAG to były programy, z których korzystałem codziennie.
Pod koniec lat 80 XX wieku mogłem korzystać z modemu ZOLTRIX 2400 baud, bez korekcji sprzętowej. Program MNE 2.10 (z korekcją programową MNP-5) i cały świat stał otworem. BBS IBMa to była potęga, 50 linii telefonicznych online ;-)
COVOX, VGA to były dla mnie "tematy" z połowy lat 90tych. Zaraz pojawiły się takie gierce, jak WOLF3D, DOOM, a zaraz potem F22 czy F19. Potem SH1, SH2 itd. I tak już pozostało ;-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Data: 2012-05-15 09:34:39
Autor: m
Historia Intel XT 4,77 Mhz
W dniu 14.05.2012 23:47, Krzysztof Kucharski pisze:
[...]

Z perspektywy młodego (12 lat?) człowieka który "dostał od rodziców" PCta zamiast Atari, to było dno den, "od dna się odbiliśmy i dno się urwało".

W moim mieście (40tys mieszkańców) były 2 osoby które miały PCta, ja byłem trzeci. Atarynkowcy i Comororowcy się swobodnie wymieniali taaaakimi grami (amigi nie miał nikt z moich znajomych), zaś ja miałem z trudem wyżebrane od tych 2 kolegów gry:
- bushido
- sokoban
- pacman
- digger
- jakiś klon moon patrola,

Byłem wprost wściekły na rodzicieli, że kupili mi (tak naprawdę to kupili sobie do pracy :D) takie badziewie :). Ale potem turbo basic=>turbo pascal=>turbo c i doceniłem że można robić coś innego niż gry.

p. m.

Data: 2012-05-15 13:30:35
Autor: Michal
Historia Intel XT 4,77 Mhz
m wrote:
[...]

I o to dokładnie mi chodziło porównująć XT do 8bitowców - widzę, że nie tylko ja miałem takie odczucia, a już myślałem że ze mną jest coś nie tak ;)

[...]

Widzę, że repertuar gier na wczesne pecety jest stały - praktycznie cała Polska tym się wtedy zabawiała, bo nic innego praktycznie nie było. Dune2 w 1992 r. na 12 MHz 80268 to było objawienie - spędziłem przy tym ponad rok (oczywiście nie tylko to robiąc na PC) na wszystkie możliwe sposoby po 3 razy. A teraz?
Z sentymentu mam kupione WSZYSTKIE z serii C&C, włacznie z The First Decade i podobno nieudanym C&C4. Tyle tylko że w gry się nie gra, praktycznie od skończenia studiów. Nowe tytuły zostają w folii albo na koncie Steama nawet nie uruchomione.

Byłem wprost wściekły na rodzicieli, że kupili mi (tak naprawdę to
kupili sobie do pracy :D) takie badziewie :). Ale potem turbo
basic=>turbo pascal=>turbo c i doceniłem że można robić coś innego niż gry.

O to chodzi. Co prawda POKE xxxx,xx na 8bitowcach było tak samo, albo i bardziej popularne, ale to na ówczesnych PC-tach z racji ich lichości rozrywkowej "dla zabawy" człowiek zajmował się językami programowania, architekturą systemu itp. Do tej pory jako podstawowe ksiązki zostały mi z tego okresu podręczniki do Pascala, C i Assemblera oraz niezapomniany "DOS od środka", "Pod zegarem", monografie o programowaniu sterownika graficznego VGA czy SB z Lupusa i Helionu oraz ciekawostka "Jak pisać wirusy" będaca wbrew nazwie kopalnią wiedzy o sprzęcie i systemie. O wcześniejszych pozycjach P. Bieleckiego czy M., Kleibera nie wspomnę, ale one merytorycznie stały tak sobie patrząc z perspektywy czasu. Aż sam się sobie dziwię, że chciało mi się ślęczeć ~tydzień nad dokumentacją techniczną chipestu by zmodyfikować w assemblerze driver do chipsetu SUNTACa dla PC AT by na 1MB mieć na systemie opartym na 80286 dostępną pamięć UMB, co normalnie zastrzeżone było dla architektury 386. Ale działało i 636-638 kb pamięci podstawowej było dostępne dla ówczesnych gier. A teraz:
Taka gierka jak mający lada chwila wyjść Max PAyne 3 do optymalnej wydajności ma mieć zalecane wymagania sprzętowe:
CPU i7 3930k lub od biedy AMD FX 8150
RAM 16 GB
HDD 35 GB
Grafika GTX680 lub HD7970 2-3 GB

Pewnie przy zredukowaniu ustawień będzie to działać i na słabszym sprzęcie, ale znając "talent" do optymalizacji w wykonaniu Rockstara
(GTAIV to był chyba pierwszy tytuł na PC potrzebujący więcej niż 2 rdzeniu CPU, a i tak działał średniawo) wszystkiego można się spodziewać. Jak zestawi się to z CPU odpowiedzialnym za sterowanie programem Apollo ręce opadają...

--
/MB

Data: 2012-05-15 18:54:04
Autor: Irokez
Historia Intel XT 4,77 Mhz
Użytkownik "Michal" <usenet@invalid.pl> napisał w wiadomości news:jotesp$5s2$1mx1.internetia.pl...
m wrote:
[...]

Eetam, wszystko w normie.... dzierżąc Amigę 500+ i patrząc na sąsiada z 286 12MHz z bursztynem i PC Speakerem jak gra w jakąś strategię chyba gdzie prostokącik gonił kwadracik też zastanawiałem się do czego taka wielka lodówka jest poza tym zdolna? No ale powstrzymałem się i nie nabijałem z blaszaka.
Pracę dyplomową w średniej pisałem też na A500 w edytorze tekstowym typu WYSIWYG a drukowałem na igłówce Star. Tragicznie wolno drukowało ale jak zajefajnie to wyglądało w stosunku do innych prac pisanych na maszynie.

Pierwsze moje PC to było AMD 486DX-100 z Vobisu z systemem Windows 3.11 for Workgroups (najpierw 2 tygodnie z preinstalowanym OS/2 Warp ale na 1MB RAM toto nie dało się nic zrobić). Były wtedy też oczywiście dostępne już Pentium 60 czy nowość 75MHz, ale ceny miały tragiczne
Na 486 już było w co grać (grafika Trident, monitor kolor 14 cali, na początku Covox ale zaraz potem Gravis Ultrasound) ale już tutaj maszynka służyła też do pracy. MatLab itp aplikacje.

--
Irokez

Data: 2012-05-18 20:48:45
Autor: Michal
Historia Intel XT 4,77 Mhz
On 2012.05.15 18:54, Irokez wrote:

Eetam, wszystko w normie....

Uff.. ;)

dzierżąc Amigę 500+ i patrząc na sąsiada z
286 12MHz z bursztynem i PC Speakerem jak gra w jakąś strategię chyba
gdzie prostokącik gonił kwadracik

Rozpieszczony dzisiejszą grafiką 1080p (właśnie kupiłem sobie na Green Man Gaming za niecałe 21 zł Deus EX Human Revolution - polecam bo to tylko dziś z okazji 2 urodzin platformy jest 80% off - niecałe 21 zł najniższa cena jak do tej pory) jak z sentymentu spojrzałem na stare tytuły na które męczyło się na Herculesie w trybie emulacji CGA aż się dziwię jak można było - czowiek jednak szybko przyzwyczaja się do dobrego.

też zastanawiałem się do czego taka wielka lodówka jest poza tym zdolna?

Poza pracą (typowa workstacja) - hmmm, elastyczności? Jak dla mnie Amiga500 ma grzech dzisiejszych konsol 3-gen. Na początku po premierze odsadza PC w możliwościach AV, a potem petryfikuje się baza sprzętowa, podczas gdy PCty stale ewoluują.

No ale powstrzymałem się i nie nabijałem z blaszaka.

Moi znajomi posiadacze A500 nie byli na tyle wspaniałomyślni.
Nabijali się z tych 286 12 MHz z HGC strasznie.

Pracę dyplomową w średniej pisałem też na A500 w edytorze tekstowym typu
WYSIWYG a drukowałem na igłówce Star. Tragicznie wolno drukowało ale jak
zajefajnie to wyglądało w stosunku do innych prac pisanych na maszynie.

Coś w tych LC10 i LC20 było - to było coś. Jedyną drukarką która potem zrobiła na mnie podobne wrażenie była HP 510 kupiona zaraz po premierze w 1994 r. gdy królowały igłówki - różnica była widoczna na pierwszy rzut oka. Na swoją czekałem ponad 2 tygodnie, bo akurat trafiłem na strajk dokerów w Irlandii czy coś takiego i dostawy na Polskę stanęły.

Pierwsze moje PC to było AMD 486DX-100 z Vobisu z systemem Windows 3.11
for Workgroups

Hmmm, to też typowe. Ci sami znajomi od A500, którzy nabijali się wcześniej z PC AT, po cichu zaczęli się sami przesiadać na PC właśnie w okolicach 486 DX2/DX4.

(najpierw 2 tygodnie z preinstalowanym OS/2 Warp ale na
1MB RAM toto nie dało się nic zrobić).

awet nie wiedziałem że Vobis sprzedawał pecety z OS/2. Plus dla nich.

Były wtedy też oczywiście dostępne już Pentium 60 czy nowość 75MHz,
ale ceny miały tragiczne

Jak się AMD nie weźmie do roboty z Piledriverami i kolejnymi CPU z normalnego segmentu (nie APU i nie ARM) to czasy CPU o rozsądnej wydajności szybko wrócą, tym bardziej że coraz niższe procesy technologiczne są coraz droższe, a i tak Intel jest o 1 do przodu przed konkurencją. Zobaczymy na ile to straszenie konsumentów, a na ile prawda że na 20 i mniej nm stać będzie tylko największych.

--
/MB

Historia Intel XT 4,77 Mhz