Homologacja E na opony

Data: 2020-12-06 17:52:39
Autor: Maciek
Homologacja E na opony

Czołem,

Czy ktoś potrafiłby wskazać nasze krajowe przepisy, z których wynika, że
opona samochodowa i motocyklowa przeznaczona do poruszania się po drogach
publicznych musi mieć homologację? Na SKP powiedzieli mi tylko, że opona
powinna mieć oznaczenie E+kod kraju, natomiast nie umieli wskazać
przepisów.
Nie zamierzam jeździć na gumach od taczek, ale lubię znać stan prawny, a ni
cholery nie mogę namierzyć "paragrafu".

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2020-12-06 19:47:34
Autor: Pete
Homologacja E na opony
Hello, Maciek.
On 06.12.2020 17:52 you wrote:

> Czołem, Czy ktoś potrafiłby wskazać nasze krajowe przepisy, z > których wynika, że opona samochodowa i motocyklowa przeznaczona do > poruszania się po drogach publicznych musi mieć homologację? Na SKP > powiedzieli mi tylko, że opona powinna mieć oznaczenie E+kod kraju, > natomiast nie umieli wskazać przepisów. Nie zamierzam jeździć na > gumach od taczek, ale lubię znać stan prawny, a ni cholery nie mogę > namierzyć "paragrafu".

Regulamin 30 EKG
 > --
> //\/\aciek docktor(a)poczta.onet.pl

--
Pete

Data: 2020-12-06 21:02:01
Autor: Maciek
Homologacja E na opony
Dnia Sun, 06 Dec 2020 19:47:34 +0100, Pete napisał(a):

Regulamin 30 EKG

Dzięki, widziałem, ale nie o to mi chodziło. To są przepisy dotyczące
parametrów opon i ich oznaczania, a ja szukam przepisu, który mówiłby, że
pojazd poruszający się po drogach publicznych musi być wyposażony w opony
posiadajace homologację itp.
W rozporządzeniu o warunkach, którym muszą odpowiadac pojazdy, nie ma tego.

Skoro jest wymóg, to musi istnieć przepis, który go nakłada.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2020-12-06 21:29:01
Autor: kk
Homologacja E na opony
On 2020-12-06 21:02, Maciek wrote:
[...]

Powinien, ale to kraj bezprawia.

Data: 2020-12-06 22:15:38
Autor: t-1
Homologacja E na opony
W dniu 2020-12-06 o 21:02, Maciek pisze:
[...]

Mylisz homologację z dopuszczeniem opon na drogi Europy

https://www.wulkanexopony.pl/kodeksopony.html
https://vw-clubpolska.pl/index.php?topic=1742.0

Homologacja w przypadku opon oznacza bardziej akceptację i zalecenie producenta samochodu.

https://www.wyborkierowcow.pl/opony-z-homologacja-czym-sie-roznia-czy-warto-kupic-dedykowane-ogumienie/

Data: 2020-12-06 22:56:15
Autor: Maciek
Homologacja E na opony
Dnia Sun, 6 Dec 2020 22:15:38 +0100, t-1 napisał(a):

Homologacja w przypadku opon oznacza bardziej akceptację i zalecenie producenta samochodu.

Niczego nie mylę, to są dwie różne rzeczy, ale dopuszczenie również nosi
nazwę homologacji.

Przykład pierwszy z brzegu:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32007L0046

Tak jak napisałem wcześniej, chodzi mi o dopuszczenie do ruchu. Wewnętrzne
kwestie producentów mnie nie interesują.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2020-12-07 10:53:21
Autor: Pete
Homologacja E na opony
Hello, Maciek.
On 06.12.2020 21:02 you wrote:

> Dzięki, widziałem, ale nie o to mi chodziło. To są przepisy  > dotyczące parametrów opon i ich oznaczania, a ja szukam przepisu,  > który mówiłby, że pojazd poruszający się po drogach publicznych musi > być wyposażony w opony posiadajace homologację itp. W rozporządzeniu > o warunkach, którym muszą odpowiadac pojazdy, nie ma tego. Skoro  > jest wymóg, to musi istnieć przepis, który go nakłada.

Dokładnie ten regulamin jako akt urzędowy UE jest przyjęty w pl.

Cyt
Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep
Wersja 3

(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2008 r.)

Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny na mocy międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w ostatniej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnego pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

obejmująca wszystkie obowiązujące teksty w tym:

Suplement 15 do serii poprawek 02 - Data wejścia w życie: 10 listopada 2007 r.

Data: 2020-12-07 21:13:34
Autor: J.F.
Homologacja E na opony
Użytkownik "Maciek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1gbwralu5tpvg$.c3laefof3b0e$.dlg@40tude.net...
[...]

Ale co - masz jakies amerykanskie opony ? Chinskie, japonskie ?

J.

Data: 2020-12-07 22:38:11
Autor: Maciek
Homologacja E na opony
Dnia Mon, 7 Dec 2020 21:13:34 +0100, J.F. napisał(a):

Ale co - masz jakies amerykanskie opony ? Chinskie, japonskie ?

Nie mam. Napisałem, że chcę wiedzieć jak jest uzasadniony prawnie wymóg.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2020-12-08 09:03:59
Autor: J.F.
Homologacja E na opony
Użytkownik "Maciek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:12rl86cxs33d2$.148g32dhu2wnc.dlg@40tude.net...
Dnia Mon, 7 Dec 2020 21:13:34 +0100, J.F. napisał(a):
Ale co - masz jakies amerykanskie opony ? Chinskie, japonskie ?

Nie mam. Napisałem, że chcę wiedzieć jak jest uzasadniony prawnie wymóg.

No coz, duzo czesci samochodowych wymaga homologacji, ale czy akurat opony, to nie wiem.

Tylko ... sprzedawane w Europie opony takową homologacje powinny miec, wiec problem nie powinien sie zdarzyc.
Chyba, ze ktos ma opony lub samochod z prywatnego importu ...

P.S. A tu problem zdaje sie byc bardziej skomplikowany

https://www.oponeo.pl/artykul/opony-z-pierwszego-wyposazenia-opony-z-homologacja
https://intercars.pl/poradnik/opony-i-felgi/ogumienie-oe-homologacja-opon-oznacza-przeprojektowanie/

A ja wybiegam w przyszlosc .. jak odroznic opone do mercedesa, ktora np podniesiona sztywnosc, przez co sportowy samochod przechodzi homologacje, od opony do mercedesa, ale elektrycznego, ktorej glowną zaletą jest maly opor toczenia ?

J.

Data: 2020-12-08 09:43:32
Autor: KrzysiekSX
Homologacja E na opony
W dniu 2020.12.08 o 09:03, J.F. pisze:
[...]

Ale wiesz, że w niektórych krajach ten problem już rozwiązali i masz tylko konkretne modele opon do konkretnego modelu pojazdu dopuszczalne? i nie przejdziesz przeglądu z innym modelem opony... mam znajomego, który kupuje do motocykla opony po 500EUR za sztuke z tego powodu, bo tylko jeden model opony jest określony w homologacji tego pojazdu. Tak więc może nie drążna stacjacch tego tematu, bo jeszcze dojdzie do jakiejś decyzyjnej instytucji...

Data: 2020-12-08 10:26:18
Autor: J.F.
Homologacja E na opony
Użytkownik "KrzysiekSX"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5fcf3cb5$0$543$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Prawde mowiac, to zdaje sie miec sens, bo moze pojazd wymaga jakiejs specjalnej opony.
Sprawdzic przed zakupem :-)

Ale opony, ktore moga byc tylko w Mercedesach uzywane ?

Przepis ... powinien byc tu
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20030320262

Ale na pierwsze szukanie, to znalazem wymog homologowanych opon tylko dla autobusow.

Byc moze jest gdzies glebiej ukryty, albo w innym przepisie.

J.

Data: 2020-12-10 09:52:04
Autor: KrzysiekSX
Homologacja E na opony
W dniu 2020.12.08 o 10:26, J.F. pisze:
[...]

W sumie może jest ktoś z praktyki znający Niemcy lub Szwecję i się wypowie bliżej na temat, bo ja mam info z drugiej ręki. Mi opowiedzieli,że tak mają skonstruowane przepisy, że opona musi być z listy modeli homologowanych z pojazdem, a homologacje są różne. Do wyczynowego motocykla z lat 90 możliwe, że był wtedy tylko jeden model opony który spełniał wymogi. Nie pisze opona '175/65R15 prędkość W', tylko dokładnie np. 'PIRELLI 160/60ZR17 ANGEL ST 69W M/C' bo taka miał fantazję ktoś skladający papiery. No i teraz jest sytuacja taka, że w przypadku starych modeli takich opon jak były w homologacji już by wogóle nie było, bo produkują inne nowsze lepsze opony. Ale producent jednak robi ten archaiczny model, bo jest wymuszony lekko popyt, i przez to może sprzedać w abstrakcyjnej cenie :) i normalna opona nowa współczesna lepsza kosztuje 100EUR, a stary model 500EUR. Oczywiście nie ma też mowy o żadnej zmianie rozmiaru felg itp tuning jeśli nie było dopuszczone w papierach.

Pozdrawiam Krzysiek

Data: 2020-12-08 20:50:57
Autor: Maciek
Homologacja E na opony
Dnia Tue, 8 Dec 2020 09:03:59 +0100, J.F. napisał(a):

sprzedawane w Europie opony takową homologacje powinny miec,

Akurat nie - sprzedawać możesz co chcesz. Sa opony terenowe i torowe bez
homologacji na drogę publiczną.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2020-12-08 20:53:45
Autor: Irokez
Homologacja E na opony
W dniu 2020-12-08 o 20:50, Maciek pisze:
[...]

Tak samo jak żarówki.

--
Irokez

Homologacja E na opony