Homologacja E na opony

Data: 2020-12-06 19:47:34
Autor: Pete
Homologacja E na opony
Hello, Maciek.
On 06.12.2020 17:52 you wrote:

> Czołem, Czy ktoś potrafiłby wskazać nasze krajowe przepisy, z > których wynika, że opona samochodowa i motocyklowa przeznaczona do > poruszania się po drogach publicznych musi mieć homologację? Na SKP > powiedzieli mi tylko, że opona powinna mieć oznaczenie E+kod kraju, > natomiast nie umieli wskazać przepisów. Nie zamierzam jeździć na > gumach od taczek, ale lubię znać stan prawny, a ni cholery nie mogę > namierzyć "paragrafu".

Regulamin 30 EKG

--
Pete

Data: 2020-12-06 21:02:01
Autor: Maciek
Homologacja E na opony
Dnia Sun, 06 Dec 2020 19:47:34 +0100, Pete napisał(a):

Regulamin 30 EKG

Dzięki, widziałem, ale nie o to mi chodziło. To są przepisy dotyczące
parametrów opon i ich oznaczania, a ja szukam przepisu, który mówiłby, że
pojazd poruszający się po drogach publicznych musi być wyposażony w opony
posiadajace homologację itp.
W rozporządzeniu o warunkach, którym muszą odpowiadac pojazdy, nie ma tego.

Skoro jest wymóg, to musi istnieć przepis, który go nakłada.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2020-12-06 21:29:01
Autor: kk
Homologacja E na opony
On 2020-12-06 21:02, Maciek wrote:
[...]

Powinien, ale to kraj bezprawia.

Data: 2020-12-06 22:15:38
Autor: t-1
Homologacja E na opony
W dniu 2020-12-06 o 21:02, Maciek pisze:
[...]

Mylisz homologację z dopuszczeniem opon na drogi Europy

https://www.wulkanexopony.pl/kodeksopony.html
https://vw-clubpolska.pl/index.php?topic=1742.0

Homologacja w przypadku opon oznacza bardziej akceptację i zalecenie producenta samochodu.

https://www.wyborkierowcow.pl/opony-z-homologacja-czym-sie-roznia-czy-warto-kupic-dedykowane-ogumienie/

Data: 2020-12-06 22:56:15
Autor: Maciek
Homologacja E na opony
Dnia Sun, 6 Dec 2020 22:15:38 +0100, t-1 napisał(a):

Homologacja w przypadku opon oznacza bardziej akceptację i zalecenie producenta samochodu.

Niczego nie mylę, to są dwie różne rzeczy, ale dopuszczenie również nosi
nazwę homologacji.

Przykład pierwszy z brzegu:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32007L0046

Tak jak napisałem wcześniej, chodzi mi o dopuszczenie do ruchu. Wewnętrzne
kwestie producentów mnie nie interesują.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2020-12-07 10:53:21
Autor: Pete
Homologacja E na opony
Hello, Maciek.
On 06.12.2020 21:02 you wrote:

> Dzięki, widziałem, ale nie o to mi chodziło. To są przepisy  > dotyczące parametrów opon i ich oznaczania, a ja szukam przepisu,  > który mówiłby, że pojazd poruszający się po drogach publicznych musi > być wyposażony w opony posiadajace homologację itp. W rozporządzeniu > o warunkach, którym muszą odpowiadac pojazdy, nie ma tego. Skoro  > jest wymóg, to musi istnieć przepis, który go nakłada.

Dokładnie ten regulamin jako akt urzędowy UE jest przyjęty w pl.

Cyt
Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep
Wersja 3

(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2008 r.)

Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny na mocy międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w ostatniej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnego pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

obejmująca wszystkie obowiązujące teksty w tym:

Suplement 15 do serii poprawek 02 - Data wejścia w życie: 10 listopada 2007 r.