Huawai i/lub Android Open Source Project

Data: 2020-06-24 13:04:13
Autor: kk
Huawai i/lub Android Open Source Project
Hej,

Od dłuższego już czasu rozglądam się za nowym urządzeniem do noszenia przy sobie. Już wiem, że raczej w kieszeni go nie będę nosił, ale chyba nie jest to problemem. Natomiast .... chciałbym by to urządzenie nie czyniło mnie dla różnych spamerskich korporacji produktem, który można sprzedać. I tak sobie pomyślałem o czymś co działa pod kontrolą Androida ale z Android Open Source Project czyli na otwartym kodzie źródłowym. Np urządzenia Huawei, ale niekoniecznie one. Pytanie czy nie uniemożliwiłoby korzystania z istotnych aplikacji. To ważne bo celuję w dobrze dopasowane urządzenie o dużych możliwościach więc drogie, którego nie zmienię szybko.

Jak Wy to widzicie?

Data: 2020-06-24 14:51:24
Autor: RadoslawF
W dniu 2020-06-24 o 13:04, kk pisze:

[...]

Nie widzimy listy "istotnych aplikacji".
Ale i tak zakładamy że producent sprzętu znajdzie sposób na
sprzedaż twoich danych i twojej aktywności na urzadzeniu.

Pozdrawiam

Data: 2020-06-24 15:51:19
Autor: mrvtktjv
W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
[...]

Każdy smartfon z Androidem jest budowany do pewnego stopnia w oparciu o źródła z AOSP, ale potem jest modyfikowany przez producenta i tutaj leży problem, którego chcesz uniknąć. Na Twoim miejscu kupiłbym jakiś popularny smartfon z dobrym wsparciem nieoficjalnym, np. któryś model Xiaomi oparty o SoC Qualcomma. Wtedy będziesz mieć największą możliwą część systemu o otwartym kodzie źródłowym, a więc i pewność, że w systemie nie ma nic "niepożądanego", bo będziesz w stanie skompilować obraz systemu samemu.
Sam bym tak zrobił, gdyby Xiaomi produkowało mniejsze smartfony. Aktualnie używam LineageOS na mniej (wręcz - mało) popularnym Sony Xperia XZ1 Compact.

W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
> z Android Open Source Project czyli na otwartym kodzie źródłowym. Np
> urządzenia Huawei, ale niekoniecznie one.
Firmy Huawei i Honor uniemożliwiły odblokowanie bootloadera, a więc i instalacje custom ROM-ów, a zatem poszukując "otwartości" to jedne z ostatnich urządzeń, które bym wybrał (obok np. Blackberry). Co prawda da się to zrobić nieoficjalnie, ale nie sądzę, by warto byłoby wspierać firmy z takim podejściem do użytkownika.

W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
> Pytanie czy nie uniemożliwiłoby korzystania z istotnych aplikacji.
To zależy od aplikacji. Większość uruchomisz z mniejszymi lub większymi problemami na custom ROM-ach, nierzadko też bez konieczności instalacji aplikacji Google'a (gapps) lub otwartej reimplementacji - microG.

W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
> To ważne bo celuję w dobrze dopasowane urządzenie o dużych możliwościach więc drogie, którego nie zmienię szybko.
Biorąc pod uwagę kiepską "aktualizowalność" smartfonów z Androidem moim zdaniem jedynym wyjściem na wieloletnie używanie smartfona z Androidem jest wspomniany wcześniej wybór popularnych urządzeń o dobrym wsparciu nieoficjalnym. Oczywiście nikt nie zagwarantuje wsparcia przez minimum X lat, ale wybierając popularny model mamy sporą szansę na to, że wsparcie potrwa dłużej.

Data: 2020-06-27 09:54:49
Autor: Marek
On Wed, 24 Jun 2020 15:51:19 +0200, mrvtktjv <mrvtktjv@mp107.ct8.pl> wrote:
Aktualnie używam LineageOS na mniej (wręcz - mało) popularnym Sony Xperia XZ1 Compact.

Co nie działa?

--
Marek

Data: 2020-06-27 18:24:11
Autor: mrvtktjv
W dniu 27.06.2020 o 09:54, Marek pisze:
On Wed, 24 Jun 2020 15:51:19 +0200, mrvtktjv <mrvtktjv@mp107.ct8.pl> wrote:
Aktualnie używam LineageOS na mniej (wręcz - mało) popularnym Sony Xperia XZ1 Compact.

Co nie działa?
Szczerze mówiąc działa wszystko. Natknąłem się jedynie na dwie drobne przypadłości:
1. Przy włączonym trybie sieci LTE, po włączeniu urządzenia lub wyłączeniu trybu samolotowego potrafi szukać sieci przez kilkadziesiąt sekund zamiast kilku.
2. W ciągu 6 miesięcy korzystania z tego smartfona na tym oprogramowaniu, po nagraniu w krótkim odstępie czasu kilku wideo raz mi się "wykrzaczył" aparat, ale na to restart urządzenia pomógł.

Podsumowując wydaje mi się, że oprogramowanie jest stabilnie. Na pewno na tyle, aby spokojnie korzystać z tego "zestawu" na co dzień.

Z takich mniej elektroniczny rzeczy, to szkoda tylko, że główny deweloper rozwijający port LineageOS dla tego urządzenia "przesiadł się" na Samsunga Galaxy S10e i zapowiedział, że będzie pracował nad Xperią tylko do końca roku. Są jeszcze inni deweloperzy, ale jak to będzie potem - czas pokaże. Zawsze pozostaje jeszcze kompatybilność z Project Treble.

Poza tym, w kontekście XZ1 Compact oraz modeli XZ1 i XZ Premium trzeba pamiętać o fizycznej przypadłości tych Soniaków - lekko skrzywione soczewki aparatu, co widać na fotografii np. arkusza kalkulacyjnego (Excel). Poprawkę software'ową na to ma fabryczna aplikacja aparatu, dostępna też w tym porcie LineageOS. Ale niestety tylko ona.
https://www.xperiablog.net/2017/06/21/sony-xperia-xz-premium-and-xzs-camera-distortion-issue-problem/

Data: 2020-07-01 12:16:36
Autor: Pawel
W dniu 24.06.2020 o 15:51, mrvtktjv pisze:
Aktualnie używam LineageOS na mniej (wręcz - mało) popularnym Sony Xperia XZ1 Compact.
To ja tez dorzuce swoje pytanie. Jak sie sprawa przedstawia jesli chodzi o aplikacje korzystajace z apek Google. PRzykladowo jakdojade (korzystaja z map google), albo jakies apki ktore wymuszaja uzycie wiekszej dokladnosci GPSa, tak jak ostatnio to zrobil jakdojade.

Wiem, ze jest jakas opensourcowa paczka apek google, ale jak to sie sprawuje?

Co do wymuszania tej wiekszej dokladnosci GPSa co sie wiaze z wysylaniem lokalizacji do google, to z tego co czytalem, mozna uzywac jakis zastepczych narzedzi (np od mozilli), ale jak to sie sprawuje i czy rzeczywiscie dane nie ida nigdzie poza telefon. Zakladajac, ze korzystam z jakis narzedzi offline.

Jak wyglada sprawa z ewentualnym przywroceniem oryginalnego softu od producenta? Sa jakies problemy?

Jestem zielony w tym temacie, wiec czekam na wszelkie odpowiedzi.

Data: 2020-07-01 13:33:16
Autor: radekp@konto.pl
Huawai i/lub Android Open Source Project
Wed, 1 Jul 2020 12:16:36 +0200, w <5efc6284$0$500$65785112@news.neostrada.pl>,
Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(-a):

> [...]
To ja tez dorzuce swoje pytanie. Jak sie sprawa przedstawia jesli chodzi o aplikacje korzystajace z apek Google. PRzykladowo jakdojade (korzystaja z map google), albo jakies apki ktore wymuszaja uzycie wiekszej dokladnosci GPSa, tak jak ostatnio to zrobil jakdojade.

Nie wiem, ale mapy można doinstalować ze sklepu.
No oczywiście ten sklep musisz mieć, więc tą paczkę apek google'a musisz
doinstalować.

Wiem, ze jest jakas opensourcowa paczka apek google, ale jak to sie sprawuje?

Bardzo dobrze.

Co do wymuszania tej wiekszej dokladnosci GPSa co sie wiaze z wysylaniem lokalizacji do google, to z tego co czytalem, mozna uzywac jakis

Oczywiście, Google musi wiedzieć :)
Ale historię lokalizacji można wyłączyć.

Jak wyglada sprawa z ewentualnym przywroceniem oryginalnego softu od producenta? Sa jakies problemy?

Raczej można, ale nie wiem czy ktoś to robi :)

Data: 2020-07-01 18:23:03
Autor: ToMasz
Huawai i/lub Android Open Source Project
Jestem zielony w tym temacie, wiec czekam na wszelkie odpowiedzi.

idź na stronę lineage, poczytaj, download i sprawdzź jakie telefony są wspierane. ostatnio jest ich mało.

krótko mówią: robisz roota, wgrywasz twrp, wgrywasz lineage. masz telefon bez usług googla, bez sklepu play. możesz instalować programy.... nazwa.apk. mozesz je ściągać z innych "sklepów" lub od producentów. ja przez pewien czas nie miałem "map". telefon działał bez zarzutu, a nawigacją było "here". Mimo wszystko mam usługi googla bo lubię dyktować, a bez googli dyktowanie nie działa.
Jak chesz mieć te czy inne usługi googla to od razu po lineage instalujesz paczkę usług, pełną, mini, mikro nano... Przy czym już wersja mini ma więcej kilobajtów niż lineage. Doinstalować same mapy, duo, czy inne - możesz ze sklepu play
Na xda możesz szukać alternatywnych softów. powodzenia
ToMasz
ps jak chcesz telefon ze sklepu - całkiem nowy - to małe szanse że będzie gotowy alternatywny soft. najpierw jego cena musi spaść, potem deweloperzy go muszą pokochać, potem napiszą soft. z "mocnych" telefonów lineage jest na pocofona1

Data: 2020-07-02 09:27:25
Autor: Marek
On Wed, 1 Jul 2020 12:16:36 +0200, Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> wrote:
Co do wymuszania tej wiekszej dokladnosci GPSa co sie wiaze z wysylaniem

Co rozumiesz przez "wymuszania tej wiekszej dokladnosci GPSa"? W API nie ma czegoś takiego.

--
Marek

Data: 2020-07-02 11:55:26
Autor: Pawel
W dniu 02.07.2020 o 09:27, Marek pisze:
[...]

W ustawieniach GPS jest pozycja zwieksz dokladnosc (skanowanie Wifi i Bluetooth). Kiedys po wybraniu tego pokazywal sie komunikat, ze dane beda wysylane do Google. Sprawdzilem to teraz i nie pokazuje sie, ale w Jakdojade od kiedy dodali feature pokazujacy ilosc ludzi na przystanku, to ten komunikat sie pokazuje i jesli chcesz skorzystac z GPSa w aplikacji, to musisz to zaakceptowac.
Ciekawe, czy jest mozliwe sciagniecie starszej wersji jakdojade bez tego buga, bo dla mnie to zaden feature.

Data: 2020-07-02 14:25:04
Autor: radekp@konto.pl
Huawai i/lub Android Open Source Project
Thu, 2 Jul 2020 11:55:26 +0200, w
<5efdaf0f$0$17348$65785112@news.neostrada.pl>, Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>
napisał(-a):

W ustawieniach GPS jest pozycja zwieksz dokladnosc (skanowanie Wifi i Bluetooth). Kiedys po wybraniu tego pokazywal sie komunikat, ze dane beda wysylane do Google.

Tak, jak wybierasz pozycjonowanie po WiFi to telefon musi skądś pobrać
informację o lokalizacji tejże sieci (czyli z G) oraz wysyła znalezione sieci
WiFi (do G).

Data: 2020-07-02 16:00:25
Autor: J.F.
Użytkownik "Pawel"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5efdaf0f$0$17348$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Jak pamietam rozne wifianalyzery, to jakos tak bylo, ze najpierw dzialaly bez problemu, na nowym telefonie jeden zaczal sie dopominac wlaczenie lokalizacji, i to ponoc wynikalo ze strategii Googla w nowej wersji systemu.

A drugi program dzialal bez tego.
Przeniesienie skanowania sieci wifi do uslugi lokalizacji zdaje sie miec sens - skoro sam system chce to robic, to czemu nie skorzystac.

A z tymi ludzmi na przystanku to ciekawe ... wiszą na Bluetooth i sprawdzaja ilu takich wiszacych w okolicy ?

J.

Data: 2020-07-02 21:10:50
Autor: Pawel
W dniu 02.07.2020 o 16:00, J.F. pisze:
[...]

Moglbys rozwinac mysl, bo nie zrozumialem.

A z tymi ludzmi na przystanku to ciekawe ... wiszą na Bluetooth i sprawdzaja ilu takich wiszacych w okolicy ?

Ja bym obstawial, ze dziala to na tej samej zasadzie co natezenie ruchu w mapach google. Jak Android wysyla lokalizacje telefonu, to potem mozna pobrac ile jest osob w danej lokalizacji.

Data: 2020-07-02 23:10:24
Autor: mrvtktjv
[...]
Aplikacje zaczęły wykorzystywać wcześniej dostępne dla każdej aplikacji informacje o identyfikatorach sieci Wi-Fi (nazwie, adresie MAC), w zestawieniu z ogólnodostępnymi bazami (np. WiGLE), jako element identyfikujący, pozwalający na przypisanie lokalizacji smartfona do okolicy, więc wraz z postępującym rozwojem mechanizmu uprawnień w Androidzie Google postanowiło "podciągnąć" to pod najczęściej wykorzystywany kontekst - lokalizację - i tak samo nazwane uprawnienie.

Usługa lokalizacji to osobna kwestia.

Data: 2020-07-03 02:43:58
Autor: ? Stacja Zajebalowo-Koluszki ?
cHujawal i/lub AndroSraka Opylil Projekt
mrvtktjv wrote:
Usługa lokalizacji to osobna kwestia.

Nadawaj..., nadawaj... dalej bajeczki, my tutaj
tlumaczymy i prawie dwustu ludkow robi rotfl na
calego (nawet po drugiej stronie kaluzy nasz
smiech slysza)!

--
Stacja Zajebalowo-Koluszki

Data: 2020-07-03 11:19:29
Autor: Marek
On Thu, 2 Jul 2020 11:55:26 +0200, Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> wrote:
W ustawieniach GPS jest pozycja zwieksz dokladnosc (skanowanie Wifi i

Ale to ustawienie GPS w "systemie" a nie interfejs w API dla aplikacji, która "może wymusić...".

--
Marek

Huawai i/lub Android Open Source Project