Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   HuczÄ…ca piasta

HuczÄ…ca piasta

Data: 2015-07-31 11:10:32
Autor: JDX
HuczÄ…ca piasta
Jest sobie tylna piasta FH-RM60, przebieg 7000 km. Jakiś czas temu robiłem przegląd i czyszczenie bębenka, więc przy okazji wyczyściłem i nasmarowałem całą piastę. No i od tego momentu piasta mi trochę huczy podczas jazdy. Tzn. gdy normalnie pedałuję to jest OK, ale gdy przestanę i toczę się "na luzie" z prędkością 20-30 km/h, to z tyłu słychać huczenie. I wzmaga się ono gdy zacznę kręcić pedałami do tyłu.

Co jest? Schrzaniłem coś przy składaniu? Ale nie wydaje mi się, bo koło (sprawdzane w dłoniach) obraca się ładnie, bez oporów. Za luźno? Ale jakichś specjalnie dużych luzów to nie wyczuwam. Czy może piasta, a w zasadzie to konusy i łożyska zaczynają już dogorywać?

Mam też drugą, nową FH-RM60. Czy wymienić wnętrzności piasty zostawiając tylko korpus czy też może dać koło do wymiany całej piasty i przeplecenia? Tego drugiego nie chce mi się robić, ale chyba to jest porządniejsze rozwiązanie ponieważ bieżnie łożysk (czyli korpus piasty) też się zużywają. Rajt?

Data: 2015-07-31 11:30:29
Autor: mbut
HuczÄ…ca piasta
W dniu 31.07.2015 o 11:10, JDX pisze:
Jest sobie tylna piasta FH-RM60, przebieg 7000 km. JakiĹ› czas temu
robiłem przegląd i czyszczenie bębenka, więc przy okazji wyczyściłem i
nasmarowałem całą piastę. No i od tego momentu piasta mi trochę huczy
podczas jazdy. Tzn. gdy normalnie pedałuję to jest OK, ale gdy przestanę
i toczę się "na luzie" z prędkością 20-30 km/h, to z tyłu słychać
huczenie. I wzmaga się ono gdy zacznę kręcić pedałami do tyłu.

Co jest? Schrzaniłem coś przy składaniu? Ale nie wydaje mi się, bo koło
(sprawdzane w dłoniach) obraca się ładnie, bez oporów. Za luźno? Ale
jakichĹ› specjalnie duĹĽych luzĂłw to nie wyczuwam. Czy moĹĽe piasta, a w
zasadzie to konusy i łożyska zaczynają już dogorywać?

Mam też drugą, nową FH-RM60. Czy wymienić wnętrzności piasty zostawiając
tylko korpus czy też może dać koło do wymiany całej piasty i
przeplecenia? Tego drugiego nie chce mi się robić, ale chyba to jest
porzÄ…dniejsze rozwiÄ…zanie poniewaĹĽ bieĹĽnie Ĺ‚oĹĽysk (czyli korpus piasty)
teĹĽ siÄ™ zuĹĽywajÄ…. Rajt?
Jeżeli dokładnie umyłeś w benzynie to powinno być OK. Sprawdź konusy i bieżnię po której się one toczą.

Data: 2015-07-31 11:31:54
Autor: Ignac
Hucz±ca piasta
W dniu pi±tek, 31 lipca 2015 11:10:36 UTC+2 użytkownik JDX napisał:

 Ale nie wydaje mi się, bo koło (sprawdzane w dłoniach) obraca się ładnie, bez oporów. Za luĽno? Ale jakich¶ specjalnie dużych luzów to nie wyczuwam.

Na konusach, po zamontowaniu koła ma nie być żadnych wyczuwalnych luzów osiowych
(jak podniesionym tylnym kołem ruszasz na boki). Musisz znaleĽć granicę luz-brak luzu i zakontrować konusy tuż na zakresie brak luzu. Mówimy o luzie
w kole zamontowanym do jazdy.
A kaseta nie faluje, podczas kręcenia kołem?
A na bębenku po zamontowaniu ma nie być żadnych luzów, ma się kręcić leciutko
bez najmniejszych zacięć.

Data: 2015-07-31 19:57:26
Autor: PeJot
HuczÄ…ca piasta
W dniu 2015-07-31 o 11:10, JDX pisze:
Jest sobie tylna piasta FH-RM60, przebieg 7000 km. Jaki¶ czas temu
robiłem przegl±d i czyszczenie bębenka, więc przy okazji wyczy¶ciłem i
nasmarowałem cał± piastę. No i od tego momentu piasta mi trochę huczy
podczas jazdy. Tzn. gdy normalnie pedałuję to jest OK, ale gdy przestanę
i toczę się "na luzie" z prędko¶ci± 20-30 km/h, to z tyłu słychać
huczenie. I wzmaga się ono gdy zacznę kręcić pedałami do tyłu.

Co jest? Schrzaniłem co¶ przy składaniu? Ale nie wydaje mi się, bo koło
(sprawdzane w dłoniach) obraca się ładnie, bez oporów. Za luĽno? Ale
jakich¶ specjalnie dużych luzów to nie wyczuwam. Czy może piasta, a w
zasadzie to konusy i łożyska zaczynaj± już dogorywać?


Prawdopodobnie która¶ z bieżni sprzęgła jest zniszczona. Przy okazji serwisu wymieszałe¶ też ¶ruty.

Mam też drug±, now± FH-RM60. Czy wymienić wnętrzno¶ci piasty zostawiaj±c
tylko korpus


To zależy od stanu bieżni w pia¶cie. Trzeba rozebrać i sprawdzić. Przekładka samego sprzęgła jest łatwa, o ile wiadomo jak odkręcić od zapasowej piasty.



--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-08-02 15:51:35
Autor: JDX
HuczÄ…ca piasta
On 2015-07-31 19:57, PeJot wrote:
[...]
To zależy od stanu bieżni w pia¶cie. Trzeba rozebrać i sprawdzić.
Przekładka samego sprzęgła jest łatwa, o ile wiadomo jak odkręcić od
zapasowej piasty.
Nie miałem na my¶li wymiany jedynie bębenka, a wszystkiego, tj. również kulek, konusów i osi ł±cznie z szybkozamykaczem. Tylko nie jestem przekonany czy to ma sens.

Data: 2015-08-02 16:21:49
Autor: PeJot
HuczÄ…ca piasta
W dniu 2015-08-02 o 15:51, JDX pisze:
On 2015-07-31 19:57, PeJot wrote:
[...]
To zależy od stanu bieżni w pia¶cie. Trzeba rozebrać i sprawdzić.
Przekładka samego sprzęgła jest łatwa, o ile wiadomo jak odkręcić od
zapasowej piasty.
Nie miałem na my¶li wymiany jedynie bębenka, a wszystkiego, tj. również
kulek, konusów i osi ł±cznie z szybkozamykaczem. Tylko nie jestem
przekonany czy to ma sens.

Ja bym spróbował na razie podmienić sprzęgło.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-08-01 01:19:24
Autor: Ignac
Hucz±ca piasta
W dniu pi±tek, 31 lipca 2015 11:10:36 UTC+2 użytkownik JDX napisał:
Jest sobie tylna piasta FH-RM60, przebieg 7000 km. Jaki¶ czas temu robiłem przegl±d i czyszczenie bębenka, więc przy okazji wyczy¶ciłem i nasmarowałem cał± piastę. No i od tego momentu piasta mi trochę huczy podczas jazdy.

Przebieg tej piasty okre¶liłbym jako minimalny.
A po odkręceniu bębenka od piasty, to w jaki sposób go potem rozkręcałe¶,
bo musiałe¶ go czym¶ przytrzymać, żeby mu bieżnie wykręcić?

Data: 2015-08-02 15:47:42
Autor: JDX
HuczÄ…ca piasta
On 2015-08-01 10:19, Ignac wrote:
[...]
A po odkręceniu bębenka od piasty, to w jaki sposób go potem rozkręcałe¶,
bo musiałe¶ go czym¶ przytrzymać, żeby mu bieżnie wykręcić?
Stosownym kluczem najpierw rozkręciłem bębenek, a następnie inbusem 10 odkręciłem resztę pozostało¶ci bębenka od korpusu piasty.

Data: 2015-08-02 12:16:18
Autor: Ignac
Hucz±ca piasta
W dniu niedziela, 2 sierpnia 2015 15:48:05 UTC+2 użytkownik JDX napisał:
On 2015-08-01 10:19, Ignac wrote:
[...]
> A po odkręceniu bębenka od piasty, to w jaki sposób go potem rozkręcałe¶,
> bo musiałe¶ go czym¶ przytrzymać, żeby mu bieżnie wykręcić?
Stosownym kluczem najpierw rozkręciłem bębenek, a następnie inbusem 10 odkręciłem resztę pozostało¶ci bębenka od korpusu piasty.

¦ruba na imbus mocuje bębenek w cało¶ci do korpusu piasty, po wyci±gnięciu tej ¶ruby wkładam ponownie bębenek na jego miejsce,
zakładam (klucz do odkręcenie bieżni kulek piasty-kdobkp) i przytrzymuję go
zaciskiem(QR)z luzem osiowym ok. 1 mm. Wcze¶niej trzeba wyci±gn±ć
kulki i ich osłonkę. Powyższym kluczem obracam jeden obrót, uwalniam
zacisk, zdejmuję bębenek z piasty i kluczem-kdobkp oraz palcami wykręcam
bieżnie całkowicie. Pamiętam kolejno¶ć, bo odkręcałem powyższe w trzech piastach, jak się
okazało, że w jednej brak było 5 kulek, a jedna zapadka była odwrotnie założona(nie zazębiała się). Objaw-falowanie i klinowanie się pasty!

Ale głównie chodziło mi o to, aby bębenka nie rozkręcać w IMADLE, bo
na skutek ¶ciskania odkształcaj± się bieżnie.

HuczÄ…ca piasta

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona