Husario pisowska na kot.

Data: 2018-04-09 03:30:47
Autor: stevep
Husario pisowska na kot.
# Od dawna żadna książka naukowa nie wzbudziła takiego zainteresowania.
,,Dalej jest noc" to wstrząsająca opowieść o losach Żydów zdanych na łaskę
i niełaskę Polaków. ,,Z naszych badań wynika, że zdecydowana większość
próbujących się ratować Żydów zginęła z rąk polskich bądź też została
zabita przy współudziale Polaków" - piszą autorzy. Z każdych trzech
poszukujących ratunku dwóch zginęło - dodają.
Skala udziału Polaków w wyniszczeniu żydowskich współobywateli była
większa, niż przypuszczaliśmy - twierdzą autorzy książki ,,Dalej jest noc",
dwutomowego dzieła pod redakcją Barbary Engelking i Jana Grabowskiego z
Centrum Badań nad Zagładą Żydów. ,,Z przeprowadzonych przez nas badań
jednoznacznie wynika, że zdecydowana większość próbujących się ratować
Żydów - na podstawie przebadanych i zweryfikowanych przypadków - zginęła z
rąk polskich bądź też została zabita przy współudziale Polaków" - piszą
autorzy.

Książka, która była tajemnicą
Książka niemal do ostatniej chwili trzymana była pod kluczem przez wydawcę
ze względu na zainteresowanie rządzących, którzy chcieli poznać jej
zawartość, zanim trafi do drukarni. Nie rozsyłano jej więc drogą
e-mailową, a pierwsze próbne egzemplarze pojawiły się dopiero w ostatni
czwartek.

Czas publikacji ma znaczenie. Przez Polskę przetoczyła się bowiem ostatnio
fala antysemickiego hejtu, wywołana ustawą o IPN. Za jej pomocą PiS chce
na nowo pisać historię Zagłady, bez opowieści o Jedwabnem, bez ,,Pokłosia",
,,Idy" i setek naukowych prac udowadniających współudział Polaków w
mordowaniu Żydów.
Dwutomowe dzieło ,,Dalej jest noc. Losy Żydów w wybranych powiatach
okupowanej Polski" pod redakcją Barbary Engelking i Jana Grabowskiego z
Centrum Badań nad Zagładą Żydów to efekt kilkuletnich badań prowadzonych
przez dziewięciu naukowców w różnych regionach Polski. Ich wnioski
potwierdzają bolesną prawdę: Polacy byli w czasie wojny nie tylko
ofiarami, lecz także świadkami, a czasami i oprawcami.

Badania dotyczą trzeciej fazy Holokaustu, począwszy od 1943 roku, gdy
getta były już zlikwidowane, ich mieszkańcy wywiezieni do obozów zagłady,
a nieliczni Żydzi, którym udało się zbiec z transportów i obozów lub
przeżyć egzekucje i wydobyć się z masowych grobów, wracali do rodzinnych
wsi i miasteczek, szukając u sąsiadów pomocy.
- Proporcja porażki do sukcesu w poszukiwaniu ratunku wynosiła 2:1 -
twierdzi Barbara Engelking. W badanym przez nią powiecie (Bielsk Podlaski)
było 15 gett zamieszkanych przez 40 tys. osób. Szacuje się, że masową
eksterminację zdołało przetrwać od 1300 do 2000 Żydów. Badaczka dotarła do
974 indywidualnych historii uciekinierów znanych z imienia i nazwiska. Z
tej grupy końca wojny doczekały 322 osoby. - To oznacza, że 62,4 proc.
szukających pomocy Żydów zginęło - mówi badaczka.
Opisywane przez nią historie to konfrontacja wielkich liczb z dramatem
pojedynczego człowieka.

Opisy zbrodni
Jak choćby historie z powiatu węgrowskiego na Mazowszu, które w ,,Dalej
jest noc" przytacza jeden ze współautorów książki prof. Jan Grabowski,
pracujący od lat w Kanadzie, prywatnie syn Żyda ocalałego z Holokaustu.
Grabowski opowiada Newsweekowi, żę w relacjach Żydów zaskoczyło go
przerażenie postawą Polaków, bo co do Niemców i Ukraińców nie mieli
złudzeń. Tamci byli obcy - Polacy swoi. Gdy zaczęła się likwidacja getta w
Węgrowie, ,,wszyscy wiedzieli, dokąd ich zawiozą i co się tam z nimi
stanie. Przez cały dzień esesmani z ochoczą pomocą Polaków ładowali Żydów
na otwarte ciężarówki". 8 tys. ludzi wpakowano do pociągów jadących do
Treblinki.

Na ulicach Węgrowa w dniu likwidacji getta zabito około tysiąca Żydów.
Przyglądający się rzezi Polacy zrywali z martwych ubrania i wyrywali im
złote zęby. ,,Złote koronki z zębów ściągano różnymi narzędziami. Z tego
powodu nazywano ich w Węgrowie 'dentystami'. Dentyści sprzedawali swój
towar przy pomocy różnych pośredników. Gdy jednemu z tych pośredników,
który był urzędnikiem sądowym, powiedziano, że na tym złocie jest ludzka
krew, odpowiedział: 'nic podobnego, sam je dokładnie oczyściłem'".

Inne przytoczone przez profesora Grabowskiego świadectwo pochodzi od
strażaka Janiszewskiego: ,,Zdjąłem trupowi kolczyki i pierścionek i oddałem
je komendantowi policji granatowej. A za to otrzymałem pozwolenie
zatrzymania butów zdjętych z trupa zabitej Żydówki. W tych butach chodziła
później moja żona". Tenże sam Janiszewski zobaczył innym razem, że ,,obok
trupa leżała szczęka kauczukowa ze złotą koronką, od której szpadlem
odrąbałem koronkę i schowałem do kieszeni".

Członkowie Ochotniczej Straży Pożarnej najmowali się do pomocy Niemcom bez
przymusu, wręcz na ochotnika. Po likwidacji getta w Węgrowie wraz z
granatową policją i miejscową ludnością przeczesywali dom po domu,
wyciągając Żydów z kryjówek. ,,Dodatkową zachętę stanowiło ćwierć kilo
cukru, które Niemcy obiecali wydać polskim ochotnikom za każdego
doprowadzonego Żyda" - pisze prof. Grabowski, przytaczając relację Efraima
Przepiórki.
Innym razem ochotnikom rozdawano wódkę: ,,Jeden z żandarmów wezwał osoby
biorące udział w łapaniu Żydów, by podniosły rękę do góry. Dużo osób
podniosło ręce. Niemcy zaczęli rozdawać wódkę. Najbardziej zasłużeni
dostawali po półtora litra wódki, a reszta po pół litra".

Wyłuskiwanych z kryjówek Żydów prowadzono najczęściej na miejscowy kirkut,
gdzie dokonywano egzekucji. To właśnie podczas tej ostatniej drogi żonie
Fiszmana ,,gdyby nie była w stanie dość szybko ściągnąć kolczyków -
próbowali obciąć uszy". A do towarzyszącej jej Żydówki ,,Polacy wołali:
'oddaj nam swoje buty!'. A ona na to: 'Nie chcecie poczekać, aż mnie
zabiją?'. Na to Niemiec kazał zdjąć jej buty (...) i powiedział do Polaków -
teraz weźcie sobie jej buty".

To jest opowieść o tym, jak wola walki o przetrwanie zderzyła się z
bezlitosną obojętnością i przyzwoleniem na zło. I jak trudno było w tym
morzu nieszczęścia znaleźć perłę dobroci. Bo książka pokazuje też Polaków,
którzy żydom pomagali. Tyle, że było ich znacznie mniej.

To jedynie fragment zawierającego wstrząsającego tekstu, który znajdziecie
w najnowszym Newsweeku i na Newsweek Plus. #
Ze strony:
http://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/jak-polacy-mordowali-zydow-okladka-newsweeka,artykuly,425799,1.html

--
stevep

Data: 2018-04-09 08:01:23
Autor: A. Filip
Husario pisowska na kot [medialna horda na lisach atakuje!]
stevep <steveo011w@tkdami.net> pisze:
[...]
zweryfikowanych przypadków - zginęła z rąk polskich bądź też została
zabita przy współudziale Polaków" - piszą autorzy.
[...]
[...]

A te lisy wścieklice mają żeby była potrzebna pełna mobilizacja? :-)

--
A. Filip

Data: 2018-04-09 19:08:29
Autor: stevep
W dniu 2018-04-09 o 08:01, A. Filip pisze:
[...]

Wścieklice to ty masz jako sympatyk PiS-u i nic w tym dziwnego.

--
stevep

Data: 2018-04-09 11:05:29
Autor: Bytomir Szydera vel Dąs
użytkownik stevep napisał:

> A te lisy wścieklice mają żeby była potrzebna pełna mobilizacja? :-)
> Wścieklice to ty masz jako sympatyk PiS-u i nic w tym dziwnego.

Oj tam, po prostu znamy cele niusłików i ich powiązania z niemcami.
Przeca żadna gazetka PL w niemczech tak nie ujada na Merkelową:)

Poza tym:
Tomasz Lis o widzach telewizji.
https://youtu.be/Z79RiZWQFtk

+  Spielberg był bardzo wrażliwy i delikatny, ale "Lista Schindlera" była tylko teatrem, który nie ma nic wspólnego z prawdą historyczną. Liczą się emocje:)

Data: 2018-04-11 04:14:37
Autor: stevep

+

 Spielberg był bardzo wrażliwy i delikatny, ale "Lista Schindlera" była  tylko teatrem, który nie ma nic wspólnego z prawdą historyczną.

Liczą się emocje:)
Spielberg był bardzo wrażliwy, nie to co ty spierdolski.

--
stevep

Husario pisowska na kot.