Hydraulika a stery itp.

Data: 2009-04-29 19:01:12
Autor: Piotr [trzykoty]
Hydraulika a stery itp.
Jak to jest w samolotach liniowych:
-czy wolant/pedały bezpośrednio oddziałują na płyn roboczy czy też tylko uruchamiają elektrycznie sterowanie jakimś elementem hydraulicznym?
-co z autopilotem, korzysta z tych samych przewodów hydraulicznych co wolant, w jaki sposób oddziałuje na ciecz?
-jak wygląda sytuacja z dźwigniami klap, podwozia, jaki mechanizm one uruchamiają (pompa, zawór?) i gdzie on się znajduje?
Z góry dziękuję i przepraszam, jeśli nie wyraziłem się jasno.

Data: 2009-04-29 20:50:01
Autor: =Marcos=
Hydraulika a stery itp.
Jak to jest w samolotach liniowych:
-czy wolant/pedały bezpośrednio oddziałują na płyn roboczy czy też tylko uruchamiają elektrycznie sterowanie jakimś elementem hydraulicznym?

Mniej więcej od Airbusa A320, chyba wszystkie nowe Airbusy i Boeingi mają systemy fly-by-wire, czyli nie ma mechanicznego połączenia, tylko elektryczne.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Fly-by-wire

--
Marcos
[Marek Ślusarczyk]

http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

Data: 2009-04-30 13:13:03
Autor: Wilku
Hydraulika a stery itp.
On 29 Kwi, 20:50, "=Marcos=" <mar...@wyprawa.NOSPAMNOSPAM.info> wrote:
> [...]

Mniej więcej od Airbusa A320, chyba wszystkie nowe Airbusy i Boeingi mają
systemy fly-by-wire, czyli nie ma mechanicznego połączenia, tylko

Powiem tak jeśli chodzi o starsze typy samolotów to wygląda to
następująco:
dźwignie pedałów i wolantów sprzęgnięte są mechanicznie za pomocą
popychaczy i zwrotnic bezpośrednio z suwakami wzmacniaczy
hydraulicznymi sterów ( lotki, ster kierunku i stateczniki poziome) w
nowszych samolotach zamiast tych mechanicznych popychaczy jest to
realizowane za pomocą przewodów elektrycznych i zamiast suwaków na
agregacie hydraulicznym są elektrozawory;-))))
no i jeszcze nie zapomnijmy o układzie sprężynowym który imituje siły
na drążku bo i instalacja hydrauliczna sama w sobie nie wykazuje
naturalnych sił na drążku, aproppo auto pilota to układ ten jest też
sprzęgnięty z układem sterowania za pomocą odpowiednich agregatów
zależnie od typu samolotu;-))))

Pozdrawiam
Filip Borowski
www.eskadra.net

Data: 2009-05-03 13:31:22
Autor: Piotr [trzykoty]
Hydraulika a stery itp.

Użytkownik "Wilku" <fbor@op.pl> napisał
aproppo auto pilota to układ ten jest też
sprzęgnięty z układem sterowania za pomocą odpowiednich agregatów
zależnie od typu samolotu

A co się dzieje kiedy wolant użyje się ręcznie a autopilot jest włączony, nie ma tu jakiegoś konfliktu?

Data: 2009-05-04 12:22:00
Autor: =Marcos=
Hydraulika a stery itp.
A co się dzieje kiedy wolant użyje się ręcznie a autopilot jest włączony, nie ma tu jakiegoś konfliktu?

Nie wiem jak jest we wszystkich samolotach, ale w niektórych było tak, że jak się dłużej próbowało wykonać jakiś mocniejszy ruch wolantem, autopilot automatycznie się wyłączał. To spowodowało m.in. katastrofę Airbusa A310 Aerofłotu, którego rozbiły dzieci za sterami:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotu_Aerof%C5%82ot_593